آمریکا

کشف مدرکی از صادرات اروپا به آمریکا پیش از کشف این قاره

باستان‌شناسان ۱۰ مهره آبی‌رنگ ساخت اروپا را در آلاسکا کشف کردند که قدمت هر کدام به دوران پیش از کشف و استعمار قاره آمریکا بازمی‌گردد.

 محققان در یک اکتشاف جالب از سه منطقه باستان‌شناسی در آلاسکا چند مهره‌ شیشه‌ای آبی رنگ محصول اروپا را پیدا کردند که ساخت آنها به دوران پیش از استعمار آمریکای شمالی به دست اروپائیان برمی‌گردد. نتایج مطالعه جدیدی که در مجله American Antiquity منتشر شده، نشان می‌دهد این مهره‌های کوچک در قرن پانزدهم میلادی از مبدا ونیز ایتالیا به کوه‌های بروکس آلاسکا رسیده بودند.

مولفان این پژوهش، مایکل کونز (Michael Kunz) از دانشگاه موزه آلاسکای شمالی و رابین میلز (Robin Mills) از اداره مدیریت زمین آمریکا (BLM)، معتقدند این مهره‌ها کالاهای تجاری بودند که پس از گذر از جاده ابریشم چین به سیبری و از آنجا به واسطه تنگه برینگ به آلاسکا رسیدند. اگر این فرض درست باشد، مهره‌های شیشه‌ای کشف شده اولین نمونه مستند از وجود کالاها و محصولات ساخت اروپا هستند که به واسطه حمل‌ونقل زمینی در امتداد قاره اوراسیا، به مناطق ماقبل تاریخ نیمکره غربی راه یافتند.

از این فرضیه، در صورت اثبات، استنباط می‌شود ساکنان بومی قاره آمریکایی قبل از رسیدن مستعمران اروپایی نیز به جواهرات دوره رنسانس دسترسی داشتند.

این مهره‌های آبی که به نام علمی گونه IIa۴۰ شناخته می‌شوند، پیش‌تر نیز در بخش‌هایی از آمریکای شمالی از جمله منطقه کارائیب، سواحل شرقی آمریکای مرکزی و شمالی و گریت لیکز شرقی پیدا شده بود اما نمونه‌های پیشین تولید سال ۱۵۵۰ تا ۱۷۵۰ میلادی بودند، یعنی پس از سال ۱۴۹۲ که کریستف کلمب در آن قاره آمریکا را کشف کرد. بنابراین تعلق این مهره‌ها به زمانی پیش از دوره استعمار آمریکا اهمیت بالایی دارد.

گفتنی‌ست این ۱۰ مهره در سه منطقه باستان‌شناسی مختلف پیدا شده‌اند که یکی از آنها آن زمان اردوگاه فصلی بومیان و نقطه آغاز یک مسیر تجاری باستانی بود. همچنین برخی از این مهره‌ها بیش از ۶۰ سال پیش کشف شده بودند اما ویلیام ایروینگ (William Irving)، باستان‌شناس سرپرست این اکتشافات آن زمان درباره قدمت مهره‌ها چنین تخمینی نزده بود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

دره فانتزی در ایالت یوتا آمریکا

آشنایی با برج شیطان در آمریکا

کوه راشمور _از جاذبه های کشور آمریکا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *