مراغه

مطالبه «مراغه شهر موزه‌ها»

سفر روز گذشته مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی و رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) به مراغه بار دیگر تحقق وعده «مراغه شهر موزه‌ها» را به مطالبه تبدیل کرد؛ مطالبه‌ای که نشان از درک اهمیت موزه داشته و در راس آن فرماندار مردمی مراغه حضور دارد.

در همین راستا جلسه هم‌اندیشی برای ایجاد موزه‌های جدید در شهر مراغه برگزار و مسئولان کشوری نیز به هم‌افزایی و اشتیاق مردم و دستگاه‌های متولی مراغه برای تحقق این وعده اعتراف کردند؛ تا جایی که مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی نیز این همگرایی و اشتیاق را یادآور شد.

«محمدرضا کارگر» ضمن اشاره به اینکه مراغه در حال حاضر به اندازه یک کشور مشاهیر دارد، این موضوع را مورد تاکید قرار داد که وجه آموزشی موزه با باورپذیری همراه بوده و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و ارزش بالای موزه نسبت به همه سیستم‌های آموزشی دیگر است.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی: به جای توجه بیش از حد به ابعاد و مشخصات فیزیکی موزه های جدید، به وقاع اتفاق یعنی راه اندازی آن توجه شود

نکته جالب توجه در سخنان وی، لزوم اهمیت دادن به وقوع اتفاق یعنی راه‌اندازی، به جای توجه بیش از حد به ابعاد فیزیکی موزه‌های جدید است؛ البته وی با این پیش‌زمینه که موفقیت موزه‌ها در گرو برقراری ارتباط با مردم است، تاکید کرد که برای ایجاد موزه‌های جدید باید از ظرفیت مردم و خیران استفاده شود.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی این را هم گفت که بنیان احداث موزه‌ها باید از درون شهرستان شکل بگیرد و پس از آن وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به حمایت‌های قانونی، کارشناسی و صدور مجوز اقدام کند.

داشتن نگاه موزه‌ای از خود موزه مهمتر است

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) داشتن نگاه موزه‌ای را از خود موزه مهمتر می‌داند؛ همان نگاهی که وجود آن را به سادگی می‌توان در مراغه مشاهده کرد زیرا همگرایی و هم‌افزایی مردم و متولیان از یک سو و مطرح شدن «مراغه شهر موزه‌ها» به عنوان یک مطالبه از سوی دیگر، بیانگر وجود همین نگاه موزه‌ای در این شهر باستانی است.

«سیداحمد محیط طباطبایی» موزه‌ها را حافظه تاریخی هر جامعه عنوان کرد و این را هم مورد تاکید قرار داد که دستگاه‌های متولی می‌توانند در زمینه ایجاد موزه‌های اختصاصی نقش اساسی داشته باشند.

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران، مراغه را بالقوه یک موزه خواند و معرفی آن به عنوان شهرموزه را مناسب و به‌جا دانست؛ «محیط طباطبایی» این را هم بیان کرد که نباید مراغه را محدود به موزه‌های محلی کنیم.

پیشینه غنی، پشتوانه تبدیل مراغه به شهر موزه‌ها

«یوسف منصورزاده» از استادان موزه‌داری کشور نیز اشاره‌ای به پیشینه غنی مراغه دارد و آن را پشتوانه‌ای برای تبدیل مراغه به شهر موزه‌ها عنوان می‌کند؛ به گفته وی مراغه در گذشته دارای بزرگترین کتابخانه تاریخ جهان با بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب بوده و با داشتن مرکز نجوم، از مراکز تولید علم به شمار می‌رفته است.

وی با اشاره بر اینکه نتایج فعالیت‌های علمی گذشته در مراغه را امروز می‌توان در کتاب‌ها مشاهده کرد، این را هم گفت که این شهر مرکز تمدن اسلامی بوده و مشاهیری همچون خواجه نصیرالدین طوسی و قطب الدین شیرازی از ظرفیت‌های این شهر در دوره‌های مختلف اسلامی بودند.

به گفته وی پیشنیه فرهنگی و غنی هر شهری می‌تواند به عنوان حافظه تاریخی و موتور محرکه آن شهر برای آیندگان عمل کند و باید برای احیا، معرفی، پژوهش و شناخت آن اقدامات و قدم‌هایی برداشته شود.

از پیشنهاد ایجاد موزه نان تا توصیف پیشینه غنی مراغه 

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه اهمیت ایجاد موزه‌های تخصصی از جمله موزه نجوم، موزه فسیل، موزه مفاخر آموزش و پرورش، موزه در حال اجرای علوم در دانشگاه این شهر و موزه مصوب سلامت را یادآوری کرد اما قبل از آن با گذری به پیشینه غنی این شهرستان، توصیفی از روی شناخت را بر زبان جاری کرد.

به گفته «سیدعلی موسوی» مراغه از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده و از گذشته‌های دور تاریخی تا دوران معاصر، آثار ارزشمندی را در خود و موزه‌های ایران و جهان جا داده است.

وی می‌گوید: موزه نجوم و ساختمان پلانتاریوم با توجه به خرید این دستگاه، نیاز به تخصیص اعتبار برای احداث ساختمان دارد و ما درخواست احیای پایگاه رصدخانه  را داریم؛ پایگاهی که راه‌اندازی آن دارای مصوبه است.

«موسوی» همچنین بیان می‌کند که نیاز به ایجاد موزه نان در شهرستان احساس می‌شود زیرا ستاد موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه قرار دارد، هنرستان قدیمی کشاورزی مراغه در سال ۱۳۴۸ با پیگیری سازمان ملل و با حضور پنج نفر از کارشناسان بلژیکی تاسیس شد و این شهرستان انبار غله جنوب استان به شمار می‌رود.

امام جمعه با وجود حضور در اجلاس خبرگان از مطالبه «مراغه شهر موزه‌ها» دفاع کرد 

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی، امام جمعه مراغه که جهت حضور در اجلاس مجلس خبرگان در تهران حضور دارد، با ضبط و ارسال یک پیام تصویری که در حضور مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی و رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) پخش شد، از مطالبه «مراغه شهر موزه‌ها» دفاع کرد.

روز گذشته، سه‌شنبه از یک سو مطالبه محلی برای راه‌اندازی موزه‌های جدید در این شهر به صورت جدی‌تر مطرح شد و از سوی دیگر نیز مسوولان کشوری بار دیگر ظرفیت‌ها و پیشینه غنی این شهرستان را مرور کردند.

به امید آنکه در آینده نه چندان دور مراغه به شهر موزه‌ها تبدیل شود و گنجینه ای غنی برای آیندگان، پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی باشد به ویژه انکه موزه ملی ایلخانی نیز در این جهان‌شهر قرار دارد و به گفته «محیط طباطبایی» دوره‌ای که این موزه، آن را به لحاظ تاریخ سیاسی معرفی می‌کند، دوره تجدید حیات ملی سرزمین ما به شمار می‌رود.

در آن دوره تاریخی، مغول‌ها به قصد تخریب به ایران آمدند اما به یکی از عناصر هویتی و فرهنگ ایرانی تبدیل شدند که مصادیق آن در آثار موزه ایلخانی مراغه مشهود است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

گنبد غفاریه در مراغه

گنبد سرخ مراغه

رصد خانه مراغه _بزرگترین رصدخانه جهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *