موزه‌های تهران تعطیل نشدند

با وجود اعلام وضعیت نارنجی در پایتخت، مدیرکل موزه‌ها می‌گوید: پاسخ استعلام ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعیین وضعیت موزه‌های شهر تهران هنوز نیامده است؛ بنابراین موزه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تعطیل نمی‌شوند.

ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه، هفتم فروردین‌ماه وضعیت شهر تهران را پرخطر و نارنجی اعلام کرد، در این شرایط تنها مشاغل دسته یک و دو امکان فعالیت دارند و گروه‌های شغلی سه و چهار مجاز به فعالیت نیستند. طبق مصوبه قرارگاه عملیاتی کرونا، موزه‌ها در گروه شغلی سطح سه دسته‌بندی شده‌اند که با نارنجی شدن شهر تهران باید تعطیل شوند، اما کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هشتم فروردین ماه با اعلام محدودیت‌های کرونایی برای شهر تهران، تاکید کرد که مشاغل گروه سوم و چهارم مانند تجاری، بازرگانی و … ـ که قبلا اعلام شده است کدام گروه‌ها هستند – باید به مدت دو هفته تعطیل شوند.

محمدرضا کارگر ـ مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ـ اما، ادامه فعالیت موزه‌ها را با وجود نارنجی شدن شهر تهران، تایید کرد و درباره علت این تصمیم به ایسنا گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای دارد که مشاغل گردشگری را در گروه شغلی سطح یک دسته‌بندی کرده است، ما از این ستاد استعلام گرفته‌ایم که آیا موزه‌ها به عنوان زیرمجموعه گردشگری می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که هنوز پاسخ آن استعلام نیامده است. بنابراین تا وضعیت مشخص شود موزه‌های شهر تهران به فعالیت خود ادامه خواهند داد و تعطیل نیستند.

او در پاسخ به این نکته که ستاد کرونا قبلا موزه‌ها و باغ موزه‌ها را مشخصا در گروه شغلی سطح سه قرار داده است که در شهرهای نارنجی به ادامه فعالیت مجاز نیستند، گفت: بله، اما در همان مصوبه مجموعه‌های گردشگری را در گروه شغلی سطح یک قرار داده است که ما با استناد به آن از ستاد ملی مقابله با کرونا استعلام گرفته‌ایم و منتظر پاسخ هستیم.

کارگر درباره ازدحام جمعیت در برخی موزه‌ها و کاخ موزه‌ها، اظهار کرد: با توجه به سانس‌بندی، موزه‌ها و کاخ موزه‌ها در روزهای اخیر نسبت به روزهای اول عید خلوت‌تر شده‌اند و جمعیت بازدیدکنندگان کنترل شده است. درحال حاضر مشکلی برای تهیه اینترنتی بلیت نیز وجود ندارد.

موزه‌ها از اسفندماه سال ۹۸ با هر بار اوج گرفتن ویروس کرونا به عنوان مراکز پرخطر، به طور مقطعی و در چند نوبت تعطیل شدند. هرچند که تعطیل شدن موزه‌ها در هر نوبت با مقاومت‌هایی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روبه‌رو بوده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه‌های تهران تعطیل می‌شوند؟

تغییر کاربری ۹ بنای تاریخی گیلان برای تبدیل به هتل بوتیک

هتل بوتیک ‌ها از نظر اقتصادی در صنعت گردشگری اهمیت قابل توجهی دارد که موارد بسیاری از جمله زمینه تاریخی و فرهنگ محلی را در نظر می‌گیرند؛ بنای تاریخی «قندچی» در لاهیجان، «خانه نصرت رحمانی» و بنای تاریخی «حنانی‌ها» و بنای تاریخی «راهنما» و پنج بنای تاریخی دیگر در داخل بافت تاریخی رشت از جمله بناهایی هستند که با هدف تبدیل به هتل بوتیک، اقامتگاه سنتی، رستوران و… تغییر کاربری شدند.

«هتل بوتیک» شکل جدیدی از اقامتگاه‌های توریستی که به تازگی رونق پیدا کرده، از نظر اقتصادی در صنعت گردشگری اهمیت قابل توجهی دارد و در روند ساخت اقامتگاه همگام با سلیقه گردشگران حرکت می کند. برای تمامی گردشگران به خصوص گردشگران خارجی، اقامتگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این هتل بوتیک‌ها که مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

راه‌اندازی هتل بوتیک‌ها با کارکردهای مختلف با رویکرد تاریخی- فرهنگی در بناهای باقی‌مانده از چند سده اخیر مانند خانه‌ها و کاروانسراها با هدف ترویج فرهنگ کشور، هدف اصلی ایجاد این‌گونه اقامتگاه‌هاست.

رویکرد هتل بوتیک‌ها فرآیندی اکتشافی است که موارد بسیاری از جمله زمینه تاریخی و فرهنگ محلی را در نظر می‌گیرند. تقابل سنت و مدرنیته به ویژه در ایران، بسیاری از ابعاد زندگی به خصوص معماری را تحت تاثیر قرار داده است. در هتل بوتیک‌ها توجه خاصی به معماری مدرن، فرهنگ، سنت و اقلیم می‌شود. همچنین با توجه به تکنولوژی و علم روز و با توجه به نیازهای میهمان، ارتباط و تعاملی کارساز میان فرهنگ‌ها ایجاد می شود.

ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی گیلان  در تعریف هتل بوتیک اظهار کرد: ساختمان نه چندان بزرگ، موقعیت مکانی مناسب، نمای ظاهری دلنشین و دکوراسیون مدرن، کمتر بودن قوانین دست و پاگیر، اهمیت دادن به غذا و نوشیدنی، محیط آرام و غیره از ویژگی‌های هتل بوتیک می‌تواند باشد.

وی افزود: ایجاد محیط صمیمانه، اختصاصی، شهری و مدرن که معمولا در محله‌های پر رفت و آمد شهری یا گاهی در ساختمان‌های تاریخی بازسازی شده که در راستای جذب همزمان بازدیدکننده و مهمان صورت می‌پذیرد از اهداف هتل بوتیک می‌باشد.

معاون میراث فرهنگی گیلان در خصوص طراحی هتل بوتیک گفت: معماری و طراحی هتل بوتیک‌ها ساده با استفاده از مصالح بومی منطقه و البته در خانه‌های تاریخی با حفظ اصالت معماری بنا انجام می‌شود به گونه‌ای که مرمت ساختمان بر معماری قالب گذشته آن، اثر سوء نداشته و به اصطلاح شالوده بنا حفظ شود.

جهانی ادامه داد: اگرچه که استفاده از مصالح و وسایل مدرن در داخل ساختمان علاوه‌بر معماری سنتی ظاهر و نمای ساختمان تا حدود زیادی می‌تواند بر جذب گردشگران و مهمانان بیفزاید. سیاست اداره کل میراث فرهنگی حفظ بناهای تاریخی و تبدیل آنها(با تغییر کاربری) به موزه، مراکز سنتی گردشگری و اقامتی از جمله هتل بوتیک می‌باشد که در این راستا علاوه بر نظارت و مشاوره به تناسب مساحت، وضعیت بنا و غیره نسبت به ارائه تسهیلات به متقاضیان و بهره برداران اقدام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد هتل بوتیک در گیلان داریم؟ تصریح کرد: در استان گیلان از ابتدای سال گذشته با بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه گذاران اقدام به احیای بناهای تاریخی با کاربری هتل بوتیک اقدام شده که در این راستا بنای تاریخی شیرازی موسوم به «خانه نصرت رحمانی» واقع در پیرسرای رشت در حال احیا و تبدیل آن به هتل بوتیک توسط مالکین است.

جهانی اضافه کرد: ساماندهی بنای مذکور، پاک‌سازی آن و تهیه طرح مرمت بنا و… از جمله اقداماتی بوده که تاکنون انجام شده و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، تسهیلات مالی برای این بنا از سوی معاونت سرمایه گذاری در نظر گرفته شده و مورد تایید قرار گرفته و روند معرفی سرمایه گذار به بانک جهت دریافت تسهیلات بانکی طی شده، زمان بندی پروژه به مدت یکسال در نظر گرفته شده که انشالله. در سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: بنای تاریخی «حنانی‌ها» واقع در داخل بافت تاریخی رشت دومین بنای تاریخی است که احیای این بنا و تبدیل آن به هتل بوتیک توسط سرمایه گذار با مشارکت اداره کل میراث در دست اقدام بوده و تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پاکسازی، رفع خطر بنا، مرمت بخش‌های آسیب دیده و… انجام شده و کلیه کارهای مربوط به پرداخت تسهیلات بنا توسط معاونت سرمایه گذاری انجام شده و به زودی جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد، زمان بندی این پروژه تا بهره برداری به بوتیک هتل به مدت ۱۰ ماه بوده است.

وی با بیان اینکه بنای تاریخی «قندچی» در لاهیجان از جمله بناهای دیگری است که مقرر شده به هتل بوتیک تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: بنای تاریخی «راهنما» در رشت و پنج بنای تاریخی دیگر در داخل بافت تاریخی رشت از جمله بناهایی هستند که با هدف تبدیل به هتل بوتیک، اقامتگاه سنتی، رستوران و… تغیر کاربری شدند و هرکدام از آنها ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خانه حنانی _اولین بوتیک‌هتل در بافت تاریخی رشت

اقبال بالای مسافران به اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان سمنان

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان سمنان از اقامت حدود ۳ هزار نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان خبر داد و گفت: بیشترین میزان اقامت در تأسیسات گردشگری استان متعلق به اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

مهدی جمال ۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه میزان اقامت در تأسیسات گردشگری مجاز استان اعم از هتل و مهمانسرا، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مجتمع‌های گردشگری و اقامتگاه‌های سنتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است، اظهار کرد: بیشترین اقامت تاکنون در اقامتگاه‌های بوم‌گردی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هفت هزار و ۳۲۵ نفر مسافر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توجه به سفر سالم و مسئولانه در تأسیسات گردشگری مجاز استان اقامت داشته‌اند، افزود: یک هزار و ۸۷۲  نفر در هتل‌ها و مهمانسراها، ۱۶۳ نفر در هتل‌آپارتمان‌ها، ۶۱۵ نفر در مهمان‌پذیرها، یک هزار و ۶۸۰ نفر در مجتمع‌های گردشگری و ۱۲۱ نفر در اقامتگاه‌های سنتی اقامت داشتند.

جمال گفت: به‌رغم هیچ‌گونه تبلیغ در راستای سفر به استان، مسافران در استان اقامت کرده و دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان سمنان براساس شیوه‌نامه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا رسالت ذاتی خود را مبنی بر مدیریت سفر مسئولانه انجام می‌دهد تا  هم‌وطنان و مسافران در سلامت کامل بوده و با خاطره خوش استان را ترک کنند.

وی با اشاره به تشدید بازدیدهای نظارتی از مراکز گردشگری استان، گفت: تاکنون ۴۰۶ مورد بازدید نظارتی از تأسیسات گردشگری استان انجام شده است و  ۴۷ هزار و ۳۴ نفر نیز  از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان بازدید کرده‌اند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان سمنان تصریح کرد: برپایی هرگونه کمپ و چادر در استان ممنوع است و در استان تابع مصوبات ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا هستیم و به‌واسطه شیوه‌نامه این ستاد در خصوص سفرهای نوروزی، اقدامات در دستور کار قرار گرفته است.»

وی یادآوری کرد: در استان سمنان ۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۵ هتل و مهمان‌سرا، ۱۴ اقامتگاه‌سنتی، پنج مهمان‌پذیر، پنج مجتمع گردشگری، ۷۹ خانه مسافر، یک هتل‌آپارتمان، دو مرکز تفریحی‌سرگرمی، یک اردوگاه، یک متل، ۳۱ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۲ رستوران بین‌راهی، ۱۹ سفره‌خانه سنتی و سه موسسه آموزش گردشگری فعال است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جوانمرد قصاب در حمام پهنه سمنان

گردشگری آب در دو سد استان سمنان

آشنایی با دروازه ارگ سمنان

ضربه جدی کرونا به سنتی ها!

یک تولیدکننده صنایع‌دستی با بیان اینکه «به طور کلی کسب و کار در حوزه صنایع‌دستی اغلب به شکل سنتی انجام می‌شود»، خاطرنشان کرد:‌ ضربه جدی کرونا نیز به این دست از تولیدکنندگان وارد شد که همچنان به صورت سنتی فعالیت می‌کردند.

حمیدرضا امین، مدیر یک مجموعه فروش صنایع‌دستی  درباره تاثیرات کرونا بر وضعیت صنایع‌دستی در یک سال گذشته، اظهار کرد: مجموعه ما پیش از کرونا نیز زیرساخت‌های لازم را برای فروش آنلاین فراهم کرده بود و همین خاطر هم در ایام کرونا از نظر فروش با مشکل زیادی مواجه نشدیم؛ اما به طور کلی تولیدکنندگان در این ایام به شدت ضربه خوردند.

او ادامه داد: به طور کلی کسب و کار در حوزه صنایع‌دستی اغلب به شکل سنتی انجام می‌شود و همچنان منتظر خریدارانی هستند که به صورت حضوری از آنها خرید کنند. این در حالی است که با توجه شیب سریع انتقال موضوع خرید و فروش از حالت سنتی به مدرن، دیگر نمی‌توان سیستم فروش سنتی را ادامه داد. ضربه جدی کرونا نیز به این دست از تولیدکنندگان وارد شد که همچنان به صورت سنتی فعالیت می‌کردند.

این عرضه‌کننده محصولات صنایع‌دستی، خاطرنشان کرد: اغلب فروشندگان همانند فروشگاه‌های خیابان ویلا یا دل به توریست بسته یا روی فروش حضوری حساب باز کرده بودند که در ایام کرونا بسیاری از آنها از قافله عقب ماندند.

امین همچنین درباره حمایت متولیان از تولیدکنندگان محصولات صنایع‌دستی، بیان کرد: من درباره سایر استان‌ها اظهار نظر نمی کنم، اما درباره استان تهران که خودم نیز در این شهر فعال هستم، ندیدم که کسی بخواهد جویای احوال کسب و کار ما بشود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خسارت ۲۷۰ میلیاری کرونا به صنعت گردشگری استان مرکزی

تاثیر بحران کرونا بر صنعت خرده‌فروشی بدون عوارض و مسافرت

گردشگری در دسترس، برگ برنده گردشگری در پساکرونا

آشنایی با غار پرآو معروف به غار قاتل

امروز میخواهیم درباره غار قاتل با شما صحبت کنیم. چی شد ترسیدید نگران نباشید، نامش غار پرآو است. حتما تعجب کردید و در ذهنتان سوالات متفاوتی نقش بسته که دوست دارید هرچه سریعتر به جواب برسید؟؟ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید. راستی میخواهیم مطلب دیگری بگوییم که بیشتر تعجب کنید این غار در ایران ما قرار دارد.

غار پرآو را بشناسید:

حدس میزنم که با فهمیدن وجود این غار در ایران بیشتر تعجب کردید ولی حقیقت دارد. این غار در یکی از بلندترین قله های کرمانشاه در ارتفاعی ۳۳۵۷ متری از سطح دریا قرار گرفته است. در فاصله ۱۲ کیلومتری کرمانشاه و در نزدیکی روستای چالآ قرار دارد. حتی تصورش هم سخت است که  در عمق  ۳۰۵۰ متری این کوه، سخت ترین و عمیق ترین غار ایران وجود دارد.

به قسمت های هیجان انگیز این غار نزدیک میشویم. میدانید عمق و طول پرآو چقدر است؟؟ این غار مخوف ۱۴۲۵ متر طول و ۷۵۱ متر عمق دارد که دارای حلقه چاه های بسیاری است. این چاه ها خود ترکیبی از کانال های افقی و چاه های عمودی می باشد. غارپرآو در میان دو کوه طاق بستان و بیستون در جنوب منطقه پرآو قرار گرفته و با قله شیخ علی خان ۳۰۰ متر فاصله دارد. این را بدانید که هرکسی نمیتواند برای تماشای این غار برود چرا که علاوه بر تکنیک های غارنوردی باید در زمینه کوهنوردی هم تجربه کافی داشته باشد. چرا که برای رسیدن به دهانه غار باید تا ارتفاع ۳۰۵۰ متری صعود کنید.

اما چرا به غار قاتل نیز معروف است؟ چون غار پوآر متاسفانه جان پنج تن از غارنوردان را گرفته است.

ارتفاع بالا، برودت هوا و یخچالهای طبیعی این غار ممکن است دشواری هایی را برای شما در طی مسیر به وجود آورد. همچنین یکی دیگر از دشواری هایی که با آن روبه رو میشوید وجود حفره های باریک و تنگ است که برای گذشتن از آن باید از آب نزدیک صفر درجه به صورت سینه خیز عبور کنید.

تاریخچه غار پرآو:

بعد از آشنایی، حال بیایید کمی درباره تاریخچه این غار باهم صحبت کنیم. میخواهیم به ۴۰ سال پیش برگردیم. زمانی که گروهی از مهندسان زمین شناس انگلیسی برای انجام تحقیقات خود به ارتفاعات زاگرس رفته بودند، به دهانه غاری برخورد کردند و احتمال وجود غاری بزرگ را مطرح و در کتاب های تحقیقاتی خود به ثبت رساندند. همین خبر عاملی شد تا حس کنجکاوی غارنوردان انگلیسی را برانگیزد تا برای کشف این حقیقت راهی ایران شوند.

جان میلتون با سرپرستی ۱۱ نفر از غارنوردان حرفه‌ای در سال ۱۳۵۰ تصمیم گرفت برای غارنوردی به کرمانشاه سفر کند و میتوان گفت: آنها اولین کسانی هستند که  جرات کشف این حقیقت را پیدا کردند.

این گروه با رفتن به انتهای چاه ۲۶ در عمق ۷۵۰ متری، به حوضچه گلی به طول ۵۰ متر رسیدند و تحقیقات خود را در همین جا متوقف و سفر خود را پایان دادند چرا که برای ادامه مسیر به تجهیزات بیشتر نیاز داشتند.

در ادامه تاریخچه غار پرآو:

این تازه آغاز ماجرا برای انگلیسی ها شد. چرا که در مرداد ۵۱ با سرپرستی دیوید جانسون و حمایت انجمن سلطنتی جغرافی و غارشناسان انگلیس، به اعماق غار پرآو نفوذ و قادر به شکست رکورد قبلی خود شدند. همچنین اطلاعات خود را در اینباره تکمیل کردند. اما این گروه هم نتوانست تا رازهای بیشتری  از این غار کشف کند تا جایی که شهرت غیر قابل نفوذ بودن و راز آلود بودن این غار در میان افراد علاقه مند به این حوزه پیچید.

اینبار لهستانی ها بودند که تصمیم گرفتند، چالش نفوذ به این غار را در سال ۵۴ انجام دهند. اما در نبرد بین خود و غار شکست خوردند و توانستند تنها ۱ متر بیشتر از انگلیسی ها به غار نفوذ کنند.

در ادامه بین غار پرآو و افراد علاقه مند به این حوزه چه شد؟

بعد از لهستانی ها، روس ها وارد میدان شدند و اما آنها هم چندان موفق نبودند و این آخرین تلاش غارنوردان برای کشف و دیدن پوآر بود. تا اینکه بالاخره در سال ۶۸ ایرانی ها پا به عرصه گذاشتند و تصمیم گرفتند تا خودشان راز این غار را کشف کنند که به دلیل بارش باران موفق نشدند.  بالاخره در سال ۸۰ ایرانی ها توانستند این طلسم را بشکنند و اولین کسانی بودند که تا انتهای غار پیش رفتند. با تلاش هایی که انجام گرفت راه ورودی جدیدی به داخل غار کشف شد و یک رقابت بین غارنوردان برای شکستن رکودهای یکدیگر بوجود  آمد.

کلام آخر:

خب دوستان مطلب ما درباره غار پرآو در اینجا به اتمام رسید اما به عنوان حرف آخر در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به این غار بهار و تابستان است .زیراکه به خاطر زیاد بودن ارتفاع غار و آب های جاری درون آن که از ذوب شدن یخچالهای زیرزمینی بوجود آمده ، دمای غار را بیش ۱ تا ۳ درجه بالا نمیبرد و این یعنی بودن هوایی سرد و مرطوب در غار. همچنین باید با تجهیزات کافی و یک گروه مجرب در اینکار به کشف غار پرآو بروید.

همچنین میتوانید از دیگر جاهای دیدنی در نزدیکی غار پرآو چون کاخ خسرو، شیرین خفته، فرهاد تراش، گور دخمه داوود، نقش برجسته هرکول دیدن کنید و یک خاطره خوب را در ذهنتان ماندگار کنید.

بابت اقامت و هتل هم نگران نباشید چرا که در نزدیکی این غار هتل ها و اقامت های بسیاری وجود دارد.

خب دوستان امیدوارم که مطلب ما مورد رضایت شما دوستان قرار گرفته باشد و اگر تجربه و خاطره ای در این خصوص دارید، در قسمت نظرات حتما با ما به اشتراک بگذارید؛ موفق باشید.

مرتبط:

کرمانشاه _سرزمینی سرشار از جاذبه‌های گردشگری

چهارطاقی آغمیون، قدیمی‌ترین چهارطاقی آذربایجان شرقی

با مطالعه نمونه‌های به جا مانده، اوج ساخت بناهای موسوم به چهارطاقی در نیمه دوم دوره ساسانی که اغلب آن‌ها کارکرد مذهبی داشته و با آیین زرتشت در ارتباط بوده است، هر چند در چهار قرن اوایل اسلام نمونه‌های آن بسیار محدود است، ولی از دوره سلجوقی به بعد با توجه به ایجاد و یا توسعه فضاهای معماری این الگو در ساخت بناهای مختلف مانند مسجد، مقبره، کاخ و کوشک استفاده گسترده‌ای پیدا کرد.

چهارطاقی

 چهارطاقی یا چهارتاقی در معماری به کالبدی با زمینه چهارگوش و پوشش گنبدی، متشکل از چهارپایه و یک طاق گنبدی بر روی آن، با چهار ورودی طاق‌دار گفته می‌شود. چهارطاقی را چهاردر، چهارقاپو و چهاردروازه نیز نامیده‌اند.

چهارطاق یک نقشه مربع دارد و عناصر اصلی تشکیل‌دهنده آن عبارت‌اند از یک جرز در هر یک از چهار گوشه نقشه مزبور، چهار قوس که چهار جرز را به هم متصل می‌کند، یک گنبد که به کمک یک گوشواره در بالای قوس‌ها ساخته می‌شود و یک درگاه که در هر یک از چهار ضلع بنا پس از خاتمه کار به وجود می‌آید.

از طرح‌های چهارطاقی، به‌سبب قابلیت‌های بسیار در زمینه فضاسازی، در گستره زمانی، مکانی و در بناهای مذهبی و غیرمذهبی استفاده شده است. این طرح‌ها در دوره اسلامی نیز از آسیای میانه تا آفریقا، برای ساخت مساجد و آرامگاه‌ها و با ایجاد تغییراتی در نقشه و گوشه‌سازیِ آن و مصالح مختلف به‌کار رفته است.

قدیمی‌ترین چهارطاقی آذربایجان شرقی در صحرای سراب

قدیمی‌ترین اثر چار طاقی در آذربایجان شرقی چهارطاقی روستای آغمیون صحرای شهرستان سراب است که به استناد عکس‌های قدیمی موجود که تقریباً هر ۵ سال یک‌بار از سوی استاد ترابی طباطبایی گرفته شده و در ۲۵ سال روند فرسایش اثر مذکور را به خوبی نشان می‌دهد، همین‌طور بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده نقشه و پلان اولیه آن نیز ترسیم شده است که امید می‌رود با گردآوری مطالعات و با ارائه طرح بازسازی و احیای چار طاقی و تهیه طرح مقاوم‌سازی  نسبت به دوباره‌سازی آن اقدام شود.

چهارطاقی آغمیون

در سمت‌ جنوبی‌ روستای‌ آغميون‌ (۸/۵ كيلومتريی سراب‌) به‌ فاصله‌ای‌ اندك‌ از قريه‌ در ميان‌ مزارع‌ مسطح‌ و وسيعی‌، بنايی سنگی‌چهارطاقی‌ واقع‌ شده‌ است‌. این بنا در مجموع‌ ۱۲/۵ كيلومتر از سراب‌ فاصله‌ دارد و در شمال‌ شرقی‌ سراب‌ و شمال‌ جاده‌ سراب‌ – اردبیل قرار گرفته‌ است.

اين‌ بنا دارايی محوطه‌ای‌ خارجی‌ است‌ كه‌ پايه‌ سنگی ديوارهای‌ آن‌ باقی مانده‌ است‌. محيط‌ ديوارها در حدود ۶۰ متر است و ضلع جنوبی‌ كه‌ طول‌ محوطه‌ است‌ ۱۵/۸ متر و ضلع‌ شرقی‌ كه‌ عرض‌ محسوب‌ می‌شود، ۱۴ متر است‌. چهارطاقی‌ نيز كه‌ طول‌ شرقی‌ غربی دارد به‌ طول‌ ۶ متر و عرض‌ ۵/۵ متر دیده‌ می‌شود. به همین‌ ترتيب‌ ابعاد داخلی‌ بنا نيز به‌ طول‌ ۳ متر و عرض‌ ۲/۶۰ متر بوده‌ و گنبدكروی‌ بر آن‌ مبتنی‌ است‌.

مصالح‌ ساختمانی‌ چهار طاق‌ آغميون‌ سنگ‌ رودخانه‌ به‌صورت‌ قلوه‌سنگ‌هایی‌ در حدود ۳۰ سانتی‌متر و ملات‌ گچ‌ و آهك‌ است. ارتفاع‌ گنبد از كف‌ ۳/۶ متر، ارتفاع‌ طاق‌های‌ چهارگانه‌ در حدود ۱/۹ متر، ارتفاع‌ پايه‌ يا ديوارهای‌ چهارگانه‌ كه‌ گنبد كروی‌ بر روی آن‌ها قرار دارد ۲ متر و ارتفاع‌ گنبد ۱/۶ متر است.

در محوطه‌ بيرونيی (مزارع‌) سفال‌های‌ خشن‌ با لبه‌ و نقوش‌ كم‌ و خمير ماسه‌دار و به مقدار قابل‌ توجه‌ سنگ‌ چخماق‌ طبيعی‌ و مصنوعی پیدا می‌شود.

 از قراين‌ برمی‌آيد كه‌ اين‌ بنا در اصل‌ يك‌ آتشكده‌ يا عبادتگاه‌ها ساسانی‌ بوده‌ كه‌ در ادوار بعد از اسلام‌ به‌صورت امامزاده‌ درآمده‌ و قبری مرتفع‌ از كف‌ بنا در وسط‌ چهارطاقی‌ وجود دارد كه‌ از سنگ‌قبر شكسته‌ آن‌ فقط‌ سه‌تکه‌ موجود است‌ كه‌ با سرهم‌بندی‌ آن‌ها تاريخ‌ ۷۰۸ ه.ق‌ برمی‌آيد. اين‌ بنا در محل‌ به‌ امامزاده‌ حسن معروف‌ است‌.

از این اثر  تاریخی جز بخشی از پایه‌های سنگی آن چیزی نمانده است. همان‌طور که اشاره شد، اين بنا كه يك چهارطاقی سنگی است به چهارطاقی ساسانی يا آغميون معروف است.

اين گنبد مدت‌ها است كه فروريخته و ويران شده است. آنچه از قرائن به دست می‌آید نشان می‌دهد اين بنا يك آتشكده يا عبادتگاه ساسانی بوده است. این اثر باستانی در اول فروردین سال ۱۳۴۷  به شماره ۷۹۴ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

* گزارش از ناصر زواری، کارشناس ارشد معماری

یادبودهای ملت رنگین‌کمان

آفریقای جنوبی کشوری در جنوب قاره آفریقا است که به سبب تنوع نژادی موجود در آن دارای فرهنگی جذاب، خاص و متفاوت است و در همین راستا به ملت رنگین‌کمان نیز شهرت دارد. این فرهنگ عجیب و متفاوت باعث می‌شود عده‌ زیادی از گردشگران، کشور آفریقا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب و غذاها و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد این کشور را به یادگار از فرهنگ آفریقای جنوبی به عنوان سوغات با خود همراه کنند. از این رو در ادامه با تعدادی از سوغات این کشور آشنا می‌شویم.

سکه‌های طلا

ژوهانسبورگ بزرگترین شهر کشور آفریقا است و این شهر را با نام «شهر طلا» می‌شناسند. این شهر روی منابع عظیم و بی‌نظیری از فلز ارزشمند طلا قرار گرفته است. گفتنی است که طلا یکی از مهمترین دلایل مهاجرت مردم به این منطقه بوده. سکه‌های «ماندلا» و «کروگرراند» جزو سکه‌های طلای رایج در این کشور است که در فروشگاه‌های متعددی در سراسر شهر به فروش می‌رسند.

الماس

بزرگترین الماس خالص جهان «الماس کولینان» در منطقه‌ای نزدیک به ژوهانسبورگ کشف شده و در حال‌ حاضر بخشی از تاج سلطنتی بریتانیا است. شاید اطلاع از این واقعیت افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند را تشویق کند تکه‌ای از این سنگ ارزشمند را به عنوان سوغاتی گران‌بها به خانه ببرند اما برای این کار تنها باید به یکی از فروشگاه‌های طلا و جواهر این کشور سر زده و زیورآلاتی که برای تزیین آن‌ها از الماس استفاده شده، مراجعه کنند.

تانزانیت

 

تانزانیت

در کنار الماس، تانزانیت یکی دیگر از سنگ‌های گران‌بهایی است که تنها منبع آن آفریقای جنوبی است. این سنگ هزاران بار از الماس کمیاب‌تر بوده و به رنگ آبی تیره وجود دارد که برای تزئین جواهرات فوق‌العاده مناسب و زیبا است.

بیلتانگ

بیلتانگ احتمالا یکی از محبوب‌ترین اسنک‌ها در آفریقای جنوبی است. این اسنک در واقع گوشت طعم‌دار شده و خشک شده است که طرفداران زیادی در آفریقای جنوبی دارد و یک خوراکی محبوب است که به راحتی در همه‌ فروشگاه‌ها پیدا می‌شود. این اسنک با طعم‌های مختلفی از جمله چاتنی و چیلی عرضه می‌شود.

چای رویبوس

 

چای رویبوس

رویبوس در واقع چای نیست بلکه نوعی دمنوش است که با برگ‌های گیاه رویبوس تهیه می‌شود. این گیاه تنها در یک منطقه از آفریقای جنوبی پیدا می‌شود و سوغاتی مخصوص این کشور است. این چای بدون کافئین و بسیار خوشمزه و خوشبو است. گفتنی است که این چای امروزه به جهان صادر می‌شود و به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی‌اش شهرت فراوانی دارد.

 

ادویه‌جات

کشوری مانند آفریقای جنوبی با فرهنگ متفاوت و طبیعت متمایز، طبیعتا باید ادویه‌های شگفت‌انگیزی نیز داشته باشد. به طور کلی ادویه‌جات در سراسر آفریقای جنوبی وجود دارد و از جمله سوغاتی‌های این کشور محسوب می‌شود، اما بهترین کیفیت ادویه را «دوربان» در آفریقای جنوبی دارد. دوربان یکی از شهرهای توریستی آفریقای جنوبی است و به ادویه‌های خوش عطر و بو شهرت دارد.

ماسک‌های آفریقایی

ماسک‌های آفریقایی

ماسک‌های آفریقایی نمادی از فرهنگ این کشور هستند؛ این ماسک‌ها برای مراسم و تشریفات مختلف در بخشی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا به کار می‌روند و از ویژگی‌های فرهنگ سنتی این مردمان بوده و از ضروریات مراسم و آیین‌های آن‌ها به شمار می‌روند. ماسک‌ها معمولا معنایی معنوی و مذهبی دارند و از آن‌ها در آیین‌های رقص، رویدادهای اجتماعی و مراسم مذهبی استفاده می‌شود.

 

منبت‌کاری قبیله‌ای روی چوب

منبت‌کاری روی چوب یکی از هنرهایی است که اهالی بومی آفریقای جنوبی به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند. این آثار تنوع قابل توجهی دارند و به شکل تندیس‌های کوچک تا مجسمه‌های بزرگ و ماسک‌های سنتی عرضه می‌شوند.

زیورآلات آفریقایی

زیورآلات آفریقایی

زیورآلات آفریقایی به طور گسترده‌ای در تمام قبایل استفاده و در واقع بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم این کشور محسوب می‌شوند. اشکال هنری نیز مانند زیورآلات، یکی از محصولات محبوب گردشگران و بومی‌های کشور آفریقا به حساب می‌آید. این سرگرمی خلاقانه از مناطق روستایی نشأت گرفته و پس از مدتی به یک تجارت محبوب برای افراد و هنرمندان تبدیل شده است. این صنایع دستی با اشکال مختلف گل، حیوانات عجیب و غریب، اسباب بازی و … تنها در آفریقای جنوبی یافت می‌شوند.

 

«تخم شترمرغ»

تخم‌های ‌شترمرغ تزئینی یکی از خاص‌ترین وسایل دکوری و سوغاتی‌های این کشور است؛ این تخم شترمرغ‌ها به زیبایی با نقش و نگارهای آفریقایی و طلا و جواهرات تزئین می‌شوند.

پارچه‌های Shwe Shwe

 

پارچه‌های Shwe Shwe

پارچه‌های Shwe shwe  نوعی پارچه نخی رنگارنگ است که طرح‌های سنتی روی آن‌ها چاپ می‌شود. از این پارچه معمولا برای تهیه‌ دامن و پوشش‌هایی برای سر استفاده می‌کنند. طراحان و برندهای داخلی، از این پارچه‌های رنگارنگ و زیبا برای تهیه‌ لباس‌های مدرن نیز استفاده می‌کنند و در واقع طرح‌های سنتی را با مد روز، ترکیب کرده‌اند.

 

سپر زولو

یکی از ابزارهای سنتی قبایل بومی آفریقا، نوعی سپر است که معمولا آن را با پوست حیوانات می‌سازند و با مهره‌های رنگی تزئین می‌کنند. سپرهای زولو هنوز هم در شهر برای فروش عرضه می‌شوند و همچنین برای مصارف تزئینی و به عنوان سوغات، در اندازه‌های کوچکتر از اندازه‌ی واقعی در بازار برای فروش وجود دارند.

منبع:

theculturetrip.com

www.gpsmycity.com

خانه سردار ماکو که ساختش ۳٠ سال طول کشید

در آشفته بازار سال های دور کشورمان، در بحبوحه قیام ها و عبور از دیکتاتوری تا رسیدن به مشروطه، مردمان کشور روزهای سختی دیده اند. در میان پیچ و تاب تاریخ می خواهیم به آن روزها سفر کرده و میهمان مردی باشیم که سردار ماکو لقب گرفته و در یکی از حساس ترین برهه های تاریخ این سرزمین می زیسته و نقشی هر چند خاکستری در جریان تغییرات سریع آن دوران داشته است.

میخواهیم مهمان خانه زیبا و کم نظیر این سردار که از قضا دوست داران ایرانی و خارجی بسیاری هم دارد،شویم.
رزا مصطفوی، فعال گردشگری در آذربایجان غربی، در خصوص شهر ماکو و کاخ سردار میگوید: شهر سنگی ماکو؛ شهر منحصربفردی که در دره میان دو کوه موازی واقع شده؛ دره ای که رودخانه زنگمار از میانش میگذرد؛ رودخانه ای که نامش آدم را یاد مار زنگی می اندازد. آخر خود ماکو هم بی شباهت به مار نیست.

 

وی با بیان اینکه ماکو ترکیبی از دو قوم بزرگ کرد و آذری است و در روزگاران قدیم به واسطه آئین زرتشی مردمانش “ماغ کوی” به معنای شهر روحانیان زرتشت نامیده می شود،افزود: البته برخی از تاریخ نگاران آن را به زمان مادها نسبت داده و معتقدند این جا مادکوه نامیده می شده است و گروهی هم معتقدند از آن جا که این شهر کوچک روزگاری در زمره حکومت ارمنی ها بوده به ارمنی ماکو نامیده شده است. این واژه در ارمنی اشاره به چراگاه دارد و اطراف ماکو نیز پر از چراگاه بوده است.

مصطفوی می گوید: ماکو شهری کوچک که در یک دره واقع شده و یک رودخانه آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند. شاید جالب باشد اگر بدانید در عهدنامه ننگین ترکمنچای به ماکویی ها اختیار تام دادند تا خودشان کشورشان را انتخاب کنند و آن ها ایران عزیز را برگزیدند.

این فعال گردشگری ادامه داد: ماکو که یک منطقه آزاد تجاری است شاهراه ارتباط با اروپاست و از این رو دروازه اروپا نامیده می شود.

وی لابه لای سخنانش جهت آشنایی با سردار ماکو، گریزی بر شخصیت و شرایط، آن دوره می زند و می گوید:  مرتضی قلی خان اقبال السلطنه، فرزند پاشاخان از مالکان و مرزداران ایران بوده است. طایفه ی مرتضی قلی خان به دستور شاه عباس صفوی به این ناحیه کوچ کرده و نگهبانی و مراقبت از مرز های ایران در همسایگی روس و عثمانی را بر عهده داشتند. مرتضی قلی خان که پس از مرگ پدر زمام امور را بدست می گیرد به شیوه پدرش روابط مستحکمی با روس و عثمانی برقرار می کند و پایه های قدرتش را در ماکو مستحکم می کند. او که از سرداران مظفرالدین شاه بود در جریان مشروطه جانب مخالفان را گرفته و نهایتا با قیام مردم و البته دخالت تعدادی از خوانین ماکو را به سمت قفقاز ترک می کند. بعد از مرگ مظفرالدین شاه و جانشینی پسرش و تقویت جبهه مخالفین مشروطه باز هم سردار به ماکو باز گشته و این بار به سرکوب مخالفینش می پردازد.

سردار ماکو فردی قدرتمند و ثروتمند بود که به واسطه روابطش با روس و عثمانی هدایای بسیار نفیسی هم از آن ها دریافت می کند. این قدرتمندی تا اواخر دوران قاجار ادامه داشت اما با به قدرت رسیدن رضاخان اوضاع تغییر کرد. از آن جا که رضاخان سعی در از بین بردن خوانین و قدرت های بخش های مختلف کشور و به دست آوردن ثروت آنان برای پرکردن خزانه خالی قاجارها داشت، طبق نقشه ای سردار ماکو را زندانی و تمام ثروتش را قبضه کرد.

وی ادامه داد: مرتضی قلی خان اقبال السلطنه در زندان از دنیا رفت و برای همیشه یک سوال را باقی گذاشت که آیا به مرگ طبیعی از دنیا رفته و یا به سرنوشت مشابه دیگر خان ها مبتلا گشته است؟ از تمام ثروت سردار ماکو تنها یک خانه باغ باقی میماند..

 

در ۶ کیلومتری شهر ماکو و در فاصله دو کیلومتری جاده بازرگان کاخ سردار ماکو خودنمایی می کند.  آنچه در نگاه اول به نظرتان می رسد این است که این بنا آنقدرها هم ایرانی نیست، گرچه نقش برجسته چند مرد قاجاری بر روی آن خودنمایی می کند ولی در معماری بنا یک جور معماری غریبه هم به چشم می خورد.

بنا، کاری مشترک بین معماران ایرانی و البته مهندسان طراح روسی است و در واقع متأثر از معماری روسیه است چرا که سردار ماکو روابط نزدیکی با روس ها داشت و البته در اوضاع آشفته آن روزها بخشی از کشورمان تحت سلطه روس ها نیز بود.

خانه سردار ماکو

خانه ای که ساختش در زمان تیمور پدر آغاز شده و پس از ۳٠ سال در زمان مرتضی قلی خان اقبال السلطنه پسر به پایان رسیده است.

این فعال گردشگری در وصف بنا می گوید: از دور که به بنا مینگری پنجره های آبی رنگی خودنمایی می کنند.  ورودی یک هشتی کوچک با سقفی نقاشی شده است و یک خروجی اش به سمت کاخ است.

باید بگویم شما وارد یک باغ ۱۱ هکتاری شده اید باغ در نگاه اول گیراست. بخشی از باغ که محصور در بین نرده هاست باغ میوه است. توت، انجیر، گردو، گیلاس، بادام، سیب و بخش بزرگتری از باغ میوه پر از درخت زردآلوست.

وی ادامه داد: به جرأت می گویم که با وجودی که از بسیاری از کاخ موزه ها و عمارت های اشرافی ایران بازدید کرده ام، اینهمه زیبایی و هنر حجم را در جایی ندیده ام.

سنگهای سیاهی که در نمای بیرونی کاخ به کار رفته اند مرا به یاد تخمه های آفتابگردان می اندازند و چه بسا که این تزئینات از همان آفتابگردانها الهام گرفته شده باشد!

سردر و نرده های لبه بام تماما” با مجسمه های گچی و سنگی زینت یافته اند. حتی ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ که با سنگهای صیقلی و تراش خورده ساخته شده نیز از انواع هنر بهره برده است.

استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن جاری و به باغچه ها جاری است، فضای باغ را دل انگیزتر کرده. نام باغچه جوق در زبان ارمنی به معنی روستا است.

 

مصطفوی بابیان اینکه دو ردیف پلکان یکی خارج ساختمان و دیگری در داخل آن، ورود به کاخ را امکان پذیر می کنند،  اظهار کرد: پله های خارج ساختمان مخصوص ورود میهمانان کاخ بوده بطوریکه آنها بدون ورود به بخش خصوصی، وارد تالار پذیرایی می شدند.

ناهارخوری در طبقه اول و کنار اتاق کنفرانس واقع است. این اتاق از دو بخش تشکیل شده؛ بخشی با تزیینات فرنگی مخصوص پذیرایی از میهمانان خارجی و رجال سیاسی و بخشی مخصوص پذیرایی از میهمانان ایرانی (تجار و روحانیون). نقاشی سقف این دو بخش گویای تفاوت سفره ایرانی و فرنگی است.

دیوارها و سقف بیشتر اتاقها و راهروها نیز با رنگهای طبیعی متنوع نقاشی شده اند. نیمی ایرانی با طرح گل و بوته و نیمی با نقوش فرنگی.

تالار پذیرایی میهمانان رسمی و ملاقاتهای مهم  نیز در کنار اتاق غذاخوری است و تمامی تزیینات و دکوراسیون آن فرنگی بوده، هریک از کشوری خاص آمده اند. از مبلمان استیل فرانسوی تا میز لهستانی و …

راه پله ای بازدیدکنندگان را به اتاقهای خواب و شاه نشین ها هدایت می کند راه پله هم برگرفته از معماری فرنگی و مزین به مجسمه های سنگی است.

وی بااشاره به سایر بخشهای این کاخ کم نظیر افزود:  در بخش مرکزی طبقه دوم کاخ، حوضخانه ای قرار دارد که مزین به انواع آینه کاری و گچبریهای زیبا است و سایر بخشهای کاخ پیرامون آن شکل گرفته اند.
یکی دیگر از زیباترین بخشهای کاخ، اتاق خوابهای آن است؛ که هرکدام به رنگی زیبا نقاشی شده اند؛ از صورتی تا زرد و سبز ملایم. آنقدر مسحورکننده که چشم از دیدن آنها سیر نمی شود.

 

اتاقهای خواب نیز کماکان با برخی تزیینات همان دوران حفظ شده اند و در آنها مبلمان لهستانی، کمدهای منبت کاری اتریشی، مبلمان استیل فرانسوی و لوسترهای برنزی و کریستال به چشم میخورد. حتی میز آرایش آنالی، همسر سردار نیز همچنان به قوت خود باقی مانده است.

مصطفوی از علاقه مندی سردار به همسر می گوید و اینکه بر بخشی از دیوار اتاق خواب نیز تصویر زنی که از قرار معلوم همسر سردار (آنالی) است، نقاشی شده. گفته میشود این نقاشی پس از فوت بانوی خانه کشیده شده.

 

این فعال گردشگری در ادامه توصیف زیبایی های این کاخ به شیشه کاریهای زیبای آن میپردازد و میگوید:  یکی از زیباترین تزیینات کاخ، شیشه کاریهای دلفریب آن با رنگهای دلفریب و شاد است. این شیشه ها بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی خاصیت حشره کشی دارد.

وی با بیان اینکه کاخ موزه باغچه جوق در تاریخ ۱۱ تیر سال ۱۳۷۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است، افزود: بی شک این کاخ یکی از ارزشمندترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی بر جای مانده در آذربایجان غربی است که دیدن این زیبایی و شکوه را در دوران پسا کرونا توصیه می کنم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آداب و رسوم نوروزی در آذربایجان غربی

آبشار شلماش _زیبایی آذربایجان غربی

پیست اسکی خوشاکو آذربایجان غربی

روستای صخره‌ای «میمند»

در گوشه گوشه ایران روستاهای شگفت‌انگیز و تماشایی فراوانی وجود دارد یکی از این مکان‌های دیدنی و شگفت انگیز روستای دستکند میمند نام دارد. روستای تاریخی میمند با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع از توابع بخش مرکزی شهربابک کرمان به شمار می‌رود و با این شهر ۳۸ کیلومتر فاصله دارد.

پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد قدمت روستای میمند به دو تا سه هزار سال پیش می‌رسد. این روستا در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

اهالی این روستا در فصل‌های گرم سال در دشت به دامداری ودر ماه‌های سرد به روستا کوچ و به کشاورزی و باغداری می‌پردازند. مردمان سخت‌کوش این روستا درون کوه و صخره‌ها را کنده و برای خود خانه و مأمنی امن بدون استفاده از هیچ‌گونه ملاتی برپا کرده‌اند.

این خانه‌ها که روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل می‌دهند، «کیچه» نام دارند. میمند حدود ۴۰۶ کیچه دارد که مجموع تعداد اتاق‌های آن‌ها به ۲,۵۶۰ می‌رسد. محله‌بندی این روستا نیز بر پایه خانواده‌های ساکن آن صورت گرفته است. بعد ثبت این این روستا در میراث جهانی یونسکو میمند به یکی از مراکز گردشگری پر اهمیت در استان کرمان بدل شده است . سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا این روستای گردشگری به روی مسافران و گردشگران بسته شده بود.

میمند روستایی است که ساکنین آن هنوز سنت‌های پیشینیان خود را حفظ کرده‌اند. در نگاه اول این روزها چیزی که به چشم می‌خورد تیرهای برق فروانی است که در وسط روستا وجود دارد. از این تیرهای برق سیم‌های فراوانی به داخل خانه ها رفته است که روستا را ازحالت بکرو تاریخی بودن خارج و از منظر فرهنگی –طبیعی و تاریخی دچار خدشه کرده است.

بنابراین روستای میمند با قدمت و دیرینگی بسیارش باری دیگر یادآور تمدن، فرهنگ و شکوه ایران زمین خواهد شد. شکوهی که متعلق به تمام تاریخ زیست بشر بر روی کرۀ خاکی زمین می‌شود. امید که این شگفتی غریب همچنان سرپا باقی بماند و درس ایستادگی و مقاومت در برابر تندبادهای حوادث را همواره تکرار کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سنگ‌های قیمتی _تلألؤ نور هنرمندان کویر

«گذری بر خاک نمناک»؛ قصه‌هایی از ۱۰ بنای میراث‌جهانی

«بهشت گمشده جنوب ایران» کجاست؟

استرداد برنز بنین توسط یک دانشگاه اسکاتلندی

یک دانشگاه در اسکاتلند اعلام کرده است یک مجسمه برنز بنین را به نیجریه بازمی‌گرداند.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسوولان دانشگاه «آبردین» در اسکاتلند اعلام کردند مجسمه برنز بنین را که در سال ۱۸۹۷ توسط سربازان بریتانیا از محل اصلی خارج شده بود به نیجریه بازمی‌گردانند.

این دانشگاه این مجسمه برنزی که تصویر یکی از پادشاهان بنین را به تصویر می‌کشد در سال ۱۹۵۷ در یک حراجی خریداری کرده بود.

این اثر در سال ۱۸۹۷ زمانی که ارتش بریتانیا به شهر بنین لشکرکشی کرده بود، در کنار مجسمه فلزی و از جنس عاج از کشور محل اصلی‌اش خارج شده است.

شهر بنین که در جنوب نیجریه کنونی قرار دارد در آن زمان محل حکمرانی یک پادشاهی قدرتمند آفریقای جنوبی بود.

در تحقیقات درباره مجموعه آثار موزه این دانشگاه مشخص شد این اثر به روشی به مجموعه اضافه شده است که اکنون غیراخلاقی تلقی می‌شود.

گروهی از کارشناسان دانشگاه و مدیران موزه به اتفاق از دانشگاه خواستند این اثر را به نیجریه بازگرداند و مسوولان این دانشگاه نیز با استرداد بی‌قید و شرط این اثر موافقت کردند.

وزیر فرهنگ نیجریه این اقدام را قدم برداشتن در مسیر صحیح عنوان کرد و از دیگر مجموعه‌داران آثار تاریخی نیجریه خواست تا ادامه ‌دهنده این کار باشند.

اخیرا اعلام شد آلمان مذاکرات برای بازگرداندن برنزهای بنین که در موزه مردم‌شناسی برلین نگهداری می‌شوند را آغاز کرده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با هتل های ۵ ستاره شهر برلین

بازدید از دیدنی های برلین به همراه تصاویر

دروازه براندنبورگ برلین و کلیسای جامع کلن