آمار ۱۰ روز سفر نوروزی

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با استناد به آمار اقامت مسافران در مراکز رسمی، آماری از سفر مردم از ۲۸ اسفندماه ۹۹ تا هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ ارائه کرد.

ولی تیموری در وبینار ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور دستگاه‌های عضو با عنوان «مدیریت سفر ایمن در نوروز ۱۴۰۰ به‌منظور بررسی خدمات سفر با محوریت سفر و پروتکل‌های ابلاغی» برگزار شد، گفت: تا روز شنبه هفتم فروردین ۹۹ در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفرشب اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور ثبت شده که اگر هر فرد به‌طور متوسط سه شب اقامت داشته باشد، حدود ۴۵۰‌ هزار نفر در ۱۰ روز گذشته سفر کرده‌اند. ضریب اشتغال متوسط مراکز اقامتی رسمی حدود ۳۰ درصد بوده است.

معاون گردشگری آمار سفرهای نوروزی را صرفا با استناد به اسکان مسافران در اقامتگاه‌های رسمی تخمین زده و آمار ترددهای جاده‌های، سفر با وسایل نقلیه عمومی و اسکان در اقامتگاه‌های شخصیِ غیررسمی و خانه‌های اجاره‌ای را در آن محاسبه نکرده است.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اسکان مسافران امسال در مدارس، مهمان‌پذیرهای دولتی، کمپ‌ها و چادرهای مسافرتی ممنوع است، اما در برخی شهرها و نقاط ساحلی و طبیعی، مسافران کماکان از چادر مسافرتی استفاده می‌کنند.

تیموری در عین حال متذکر شد که ارائه آمارهای مقایسه‌ای از سوی برخی دستگاه‌ها نسبت به سال ۹۹ به‌نظر منطقی نیست و بهتر است این مقایسه نسبت به سال ۹۸ یا ۹۷ انجام شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعضای ستاد خدمات سفر را به رعایت اصول مهمان‌نوازی، مردم‌داری، برخورد کریمانه و مهربانانه با مسافران، زائران و گردشگران و راهنمایی همراه با گشاده‌رویی در مواردی که تغییر رنگ در برخی شهرها اتفاق می‌افتد، سفارش کرد.

او تاکید کرد: ضرورت دارد تا همراهی و کمک بیشتری برای مدیریت ایمن و مسؤولانه سفر در روزهای باقی‌مانده تعطیلات انجام شود.

تیموری گفت: ما به‌عنوان اعضای ستاد مدیریت کرونا در کنار همه اعضا تلاش می‌کنیم تا این بیماری مدیریت شود. با توجه به این‌که این بیماری ادامه پیدا کرده است و کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری و خدمات سفر از این موضوع ضررهای زیادی دیده‌اند در قالب مصوبات ستاد ملی کرونا گشایش مقطعی و محدود برای فعالان حوزه گردشگری به‌وجود آمد.

او اضافه کرد: در چنین شرایطی نیاز است به‌عنوان متولیان گردشگری کشور، مسائل فعالان این حوزه را بازگو و از آن‌ها حمایت کنیم. مسأله مهم برای ما مدیریت ویروس کرونا است که با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با عنوان «سفرهای ایمن و مسؤولانه» سعی کردیم این بیماری کنترل شود.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر افزود: همکاران ما در ورودی شهرها و سایت‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی تذکرات لازم را ارائه می‌کردند و من آن‌چه در بازدید از شهرها و مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری داشتم می‌دیدم همه این پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

او بیان کرد: از مردم عزیز چه آن‌هایی که در سفرها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و چه آن‌هایی که با تعویق سفرهای خود به زمان‌های مناسب‌تر، ستاد ملی مدیریت کرونا را در مدیریت این بیماری کمک کردند، تشکر می‌کنم.

سیدمحمدکاظم خلدی نسب ـ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ـ نیز با اشاره به هماهنگی و ارتباط میان اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ اظهار کرد: با ارتباط مستمری که میان اعضا ایجاد شده است در تعطیلات نوروز شاهد افزایش هم‌افزایی و ارائه خدمات بهتر به مردم در راستای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا بودیم.

قرنظینه ۳۲ مسافر ورودی تا هشتم فروردین

همچنین حسین درخشان ـ نماینده سازمان امداد و نجات ـ که به شکل ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور داشت، گفت: وظیفه ما این است از مردم حمایت کنیم و در کنار آن‌ها باشیم، به این منظور در سال ۱۴۰۰ در طرح و امداد نوروزی تعداد پایگاه‌ها از ۵۶۰ واحد در سال گذشته به ۱۲۰۵ پایگاه در نوروز امسال رسید تا بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه کنیم.

او یادآور شد: در کنار خدمات نوروزی وظیفه جدیدی به ما محول شد تا در کنار وزارت بهداشت به کنترل مبادی ورودی مرزها بپردازیم، به این منظور در ۳۳ مرز زمینی، دریایی و هوایی که تردد مسافر وجود داشت، مستقر شدیم.

درخشان گفت: تا هشتم فروردین ۱۴۰۰ حدود ۵۶ هزار نفر از هم‌وطنان که در ایام نوروز وارد کشور شدند، تحت کنترل قرار گرفتند و از آن‌هایی که تست پی‌سی‌آر نداشتند، حدود ۱۱ هزار تست فوری گرفته شد و ۳۲ نفر را به قرنطینه‌های وزارت بهداشت معرفی کردیم.

هادی سجادی‌راد، از کانون اتومبیل‌رانی و جهان‌گردی نیز اظهار کرد: در تعطیلات نوروز سال‌های گذشته ۱۰۰هزار تماس مردمی در حوزه‌های مختلف گردشگری و سفر داشتیم، اما امسال طی ۱۰ روز گذشته به طور میانگین ۳۶۰۰ تماس و به شکل میانگین روزی ۳۵۰ تماس توسط مردم گرفته شد. این آمار نشان‌دهنده کاهش سفرها بوده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مدل‌هایی برای سفر نوروزی

سفرهای نوروزی موجب ابتلا به کرونا می شود؟

پاسخ این پرسش که سفرهای نوروزی سبب شیوع بیشتر کرونا می‌شود پاسخ‌های متناقضی دارد، اما آنچه مسلم است که رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی و رفتن سفرهای غیر ضروری، احتمال ابتلا افراد به کرونا را بیشتر می‌کند.

گردشگری سه سال است که گیرو دار برخی مسائل و مشکلات از جمله وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و دو سال هم شیوع گسترده ویروس منحوس کروناست از این رو نوروز ۹۸، ۹۹و ۱۴۰۰ که می توانست بهترین روزهای این صنعت نوپا در ایران باشد به بدترین روزهای آن تبدیل شد. مسئولان و رسانه ها نوروز ۹۸ که بخاطر وقوع سیل در چند استان کشور مردم را از سفر رفتن بر حذر داشتند سال ۹۹ نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا سفر به یکباره در تمام کشور ممنوع شد.

نوروز امسال نیز اگرچه سفر تنها به چند استان از ابتدا ممنوع بود اما ویروس کرونا همچنان یکه تازی کرد و  مسئولان از مردم خواستند سفر نروند. این تنها بخشی از ماجرا است. بخش دیگر نیاز انباشته به سفر رفتن در مردم و کاهش نشاط اجتماعی و آسیب های ناشی از کرونا است.

بسیاری از مسئولان برای ممنوع نکردن سفر در نوروز ۱۴۰۰  دلایلی می آوردند، به عنوان مثال اینکه، امسال نباید سفر ممنوع شود چون بخشی از مردم حتما به سفر خواهند رفت و ممنوعیت سفر و تعطیل کردن اماکن مجاز گردشگری فضا را برای اماکن غیر مجاز که هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد و شیوع  بیشتر کرونا می کند، باز می کند.

آنها معتقد هستند،  ناکافی بودن حمایت دولت برای صنایع آسیب دیده از کرونا دلیل دیگر برای عدم ممنوعیت سفر در این روزها است. تاسیسات گردشگری در این دوران می توانند بخشی از خسارات نبود کردشگر را جبران کنند.

حالا این روزها که به نیمه تعطیلات نوروز رسیده و تعداد مبتلایان و فوتی ها افزایش یافته اخبار متناقضی به گوش می رسد؛ برخی معتقدند دلیل این افزایش سفرهای نوروزی است و برخی دیگر معتقدند این افزایش به سفر مربوط نیست.

۳۳۰ هزارنفر هفته نخست نوروز ۱۴۰۰ مراکز اقامتی رفتند

معاون گردشگری گفت: بر اساس آمارها در هفته نخست سال تنها ۳۳۰ هزار مسافر به مراکز اقامتی رفتند، گفت: در بازدیدهای میدانی نیز شاهد بودیم مسافران نوروزی و صاحبان مشاغل مرتبط با گردشگری نیز کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

ولی تیموری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که افزایش مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از این ویروس در روزهای اخیر به دلیل شیوع سفر های نوروزی است، ‌گفت: بر اساس گفته‌های مسئولان بهداشتی از زمان افزایش ابتلا تا موارد فوت‌شده حدود بیش از دو هفته زمان می برد و به نظر می رسد دلیل افزایش مبتلایان به کرونا مربوط به شلوغی ها و خریدهای پیش از نوروز است.

افزایش شیوع کرونا در پی سفرهای نوروزی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یافته، از روند شیوع بیماری کرونا در کشور در پی سفرهای نوروزی خبر داد.

 علیرضا رییسی پس از نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، عنوان کرد: هفته‌های قبل پیش بینی کرده بودیم که با انجام سفرهای نوروزی به طور قطع میزان بیماری کرونا  افزایش می‌یابد و اکنون در اکثر استان‌ها روند صعودی بیماری را شاهد هستیم و این افزایش اگر تدبیر نشود و جلوی آن را نگیریم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که زنگ خطر بزرگی است.

رییسی اظهار داشت: شهرهای قرمز از تعداد ۹ شهر در ۲۵ اسفند اکنون به ۲۳ شهر و شهرهای نارنجی از ۳۱ شهر به ۴۴ شهر افزایش یافته، همچنین شهرهای زرد از ۲۵ شهر به ۸۷ شهر و شهرهای آبی از ۱۱۳ شهر به ۹۴ شهر رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد:‌ از مردم عزیز که سفر نرفته اند تشکر می کنیم چون واقعا موقعیت خطرناکی است و افرادی که سفر رفته‌اند سفر را کوتاه کنند و بازگردند.

آنچه مسلم است که کرونا با هیچ فردی شوخی ندارد و با رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی ممکن است نتایج زیان باری برای هریک از انسانها به همراه داشته باشد. اما تنها راه مردم، در میان حرف ها ضد و نقیض مسئولان، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نرفتن به سفرهای غیر ضروری است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

اجازه مختصر سفرهای نوروزی را گرفته‌ایم

چهارباغ زیبای اصفهان شاهکاری دلگشا و فرح بخش

یک ایران است و یک چهارباغ ، هیچ کجای ایران و البته جهان نیز چهارباغ اصفهان را ندارد، از قدیم تفرجگاه اهالی و گردشگران بوده است، در دیدار از نصف جهان، چهارباغ گل سرسبد مکان‌های دیدنی این شهر تاریخی و فرهنگی است.

چهارباغ اصفهان در این روزهای نوروزی تن‌پوش بهاری به تن کرده و هنوز هم اهالی اصفهان بی برو برگرد یکی از روزهای نوروزی شان را برای تفرج در چهارباغ می گذارند، این خیابان دلگشا چه در بهار و چه در تابستان زیبا و دیدنی است. دیدار در شب و یا روز هر کدام لطف خودش را دارد و هر زمان که اراده به دیدار و گردش دراین خیابان کنید دیدنی و دلفریب است.

دیدار از چهارباغ اصفهان حسن‌های زیادی دارد چراکه خط ارتباطی میان یکی از مشهورترین پل‌های اصفهان یعنی سی و سه پل و از سوی دیگر مدرسه چهارباغ، شاهکار معماری صفوی و بازارچه بلند و آن سوتر میدان زیبای میدان نقش جهان است که خود به تنهایی شامل چهار اثر تاریخی بی بدیل و یگانه می‌شود.

در این روزهای بهاری، خنکای صبح بهترین زمان برای قدم زن در چهارباغ است، هوای لطیف صبح در میان شاخسار درختان در حالی که تراس‌های بناهای پهلوی چهارباغ با گل‌های بهاری و شمعدانی‌ها مزین شده اند دیدنی و فرح بخش است.

نمی‌توان اما از شب‌های چهارباغ اصفهان گذشت. شب‌های چهارباغ همه چیز خیره کننده و دلنشین است. درختان و ابنیه تاریخی در روشنایی نور ماه و چراغ ها جلوه‌ای دوچندان دارند.

چهارباغ

 

معبرمیانی چهارباغ اصفهان ویژه رهگذران است، جایی برای نشستن و تماشای چهارباغ. دو سوی خیابان درختان قد علم کرده اند و میانه چهارباغ باز دو ردیف از درختان با  شاخه سارهایشان بر پهنای چهارباغ سقف بسته اند. خیابان را مغازه های رنگارنگ احاطه کرده و هر سه چهار خط در میان عمارتی از بناهای صفویه و یا پهلوی خودنمایی می کنند. سردر عمارت هشت بهشت، بازارچه بلند، ساختمان هتل جهان،  جلوخان بی بدیل مدرسه چهارباغ و همین طور دیواری با طاق نماهای ضربی که در نورآرایی شبانه انگار مطلا شده اند از این جمله اند.

چهارباغ در این روزهای بهاری دیدنی است. به خصوص اینکه بدنه شرقی چهارباغ در یکی از ورودی‌ها رو به یکی از باغ‌های ایرانی به نام باغ بلبل گشوده می‌شود. باغ بلبل و کوشک آن مشهور به عمارت هشت بهشت در پارکی  مشهور به پارک رجایی  قرار دارد  و در واقع سردرش هم رو به چهارباغ باز می‌شود.

هشت بهشت یکی از زیباترین کاخ های صفوی در اصفهان است. بنابراین در گذر از چهارباغ می توان از عناصر باقی‌مانده از یک باغ ایرانی  و در میانه آن از کوشک هشت بهشت دیدن کرد.

عناصر تشکیل دهنده چهارباغ اصفهان شامل زمین، آب، گیاه و بنا است و برخلاف باغ های غربی که بر مبنای حرکت و گذر افراد طراحی می شوند، باغ ایرانی برای سکون و استراحت طراحی شده و از این رو بنا از عناصر بارز باغ ایرانی به شمار می آید.

 

چهارباغ اصفهان در تمام دورانی که پشت سر گذارده دچار تغییر و تحول بوده، در قاجار دچار زوال شده، باز احیا شده و دوباره رو به افول گذارده و باز از در دیگر رو به حیات رفته است. هشت باغ و یا به تعبیری یازده باغ پیرامون چهارباغ به همراه سردرها و کوشک‌هایشان در گذر زمان رو به ویرانی رفتند. قاجار دوران این گذار بود و پهلوی باز پرده‌ای دیگر از حیات چهارباغ را متبلور کرده است.

چهارباغ

در دوران پهلوی باغ‌ها جایشان را به هتل‌ها و کافه‌ها ،سینماها و پاتوق‌های اجتماعی دادند. در این دوران عصر نو و تجددگرایی، رنگ دیگری  بر چهارباغ زد و حیات اجتماعی چهارباغ شکل دیگری به خود گرفت.

«هتل جهان» اولین هتل مدرن اصفهان در غرب چهارباغ اصفهان در این دوران بنا شده و بیست سال مرکز تئاتر اصفهان بوده است. هم اکنون این بنا در حال مرمت جهت تجدید کاربری هتل است.  در زمان رونق این هتل، نمایش پرده‌هایی از رستم و سهراب در این هتل شهره بود است.

چهارباغ اصفهان به مرور سینماها، کافه‌ها، مغازه‌های صنایع دستی ممتاز و کتابفروشی‌ها را در خود جایداد. باید گفت چهارباغ در کشاکش زمان راه سپرده  است و هر زمان به فراخور دوران پوست انداخته، زندگی از سر گرفته،  فرسوده شده، گسسته شده، اما زنده بوده و از فراز و نشیب زمان به اینجا رسیده است. زنده از آن جهت که پویا بوده، در آن حرکت بوده، استفاده می شده، در معرض نگاه و برخورد بوده و هم از این رو خود را به فراخور دوران بازسازی کرده است.

 

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست؛ بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

مسجد حکیم اصفهان

کاخ هشت بهشت _کاخ عالم اصفهان

فرایبورگ _اصفهانی در قلب اروپا

تاثیر کووید-۱۹ بر گردشگری باروری

سرمایه‌گذاری در جهت ارتقاء خدمات درمان باروری با در نظر داشتن مشتریان بین‌المللی، از منظر فروش در یک صنعت تقریبا رقابتی، همچنان روشی کلیدی در رشد راهبردهای این صنعت محسوب می‌شود.

به نقل از بیواسپیس، شرکت تحقیقاتی بازار فکت (Fact.MR ) در راکویل ام دی مریلند، امریکا، در گزارش پیوسته‌ای در مورد بازار گردشگری باروری، چشم‌اندازهای بسیار مثبتی برای رشد در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن را پیش‌بینی کرده است. بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ صنعت گردشگری باروری را به دلیل محدودیت‌های شدید مسافرتی علاوه بر اقدامات معوقه برای روش‌های پزشکی گزینشی، توسط دولت‌های سراسر جهان اعمال شده، به‌طور قابل توجهی مختل کرده است. بازارها شاید تا سال ۲۰۲۱ شاهد بهبودی تدریجی باشند، زیرا دولت‌ها در تلاش برای کم کردن محدودیت‌های قرنطینه هستند تا فعالیت‌های اقتصادی از سرگرفته شوند.

براساس گزارشی از سازمان بهداشت جهانی، ۱۰ درصد از زنان در سراسر جهان به مشکلات باروری مبتلا می‌شوند. همچنین، برآوردها نشان می‌دهد که ۴۸ میلیون زوج و ۱۸۶ میلیون نفر در سراسر دنیا تحت تاثیر ناباروری قرار دارند. اقدامات مراکز باروری شامل پیشگیری، تشخیص و درمان‌هاست. دسترسی برابر به چنین روش‌های درمانی، علاوه بر قوانین محدودکننده در مورد درمان‌های باروری، در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد و متوسط مشکلی است که فرصت‌هایی برای گردشگری باروری ایجاد می‌کند.

فناوری‌های کمک باروری بیش از سه دهه پیش معرفی شدند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۵ میلیون کودک از طریق این فرایندها متولد شده‌اند. تلاش‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی در جهت افزایش آگاهی در زمینه باروری، ضمن ترویج سبک زندگی سالم، علاوه بر مداخلات رفتاری برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از سموم محیطی و عوارض بارداری، شاید راه‌های جدیدی برای پیشرفت در این صنعت باز کند.

یک تحلیلگر شرکت تحقیقاتی بازار فکت توضیح می‌دهد: «افزایش شیوع  اختلالات باروری از جمله عدم تعادل هورمونی و اختلالات انزال، از عوامل محرک بازار گردشگری باروری در نظر گرفته شده‌اند. همچنین، نگرانی‌های مرتبط با درمان سرطان و اثرات مرتبط با باروری نیز فرصت‌هایی را در بخش گردشگری باروری ایجاد می‌کند. تلاش‌های دولت‌ها برای افزایش گردشگری پزشکی، آگاهی سلامت و بهبود دقت در تشخیص اختلالات باروری از پیشرفت طولانی‌مدت حمایت می‌کند.»

گردشگری باروری

ایده‌های اصلی بازار گردشگری باروری

• درمان‌های لقاح آزمایشگاهی شاهد جذب بالاتر به دلیل اثربخشی برتر و هزینه‌های مقرون به صرفه خواهد بود.

• مراکز باروری همچنان کانال‌های اصلی توزیع هستند که بر اساس سرمایه‌گذاری‌ها به سمت گسترش جهانی توسط رقبای خصوصی هدایت می‌شوند.

• یونان به دلیل گزینه‌های درمانی ارزان‌تر و فضای مناسب برای ارز خارجی، به احتمال زیاد به‌عنوان یک مقصد محبوب گردشگری باروری ظاهر خواهد شد.

• محدودیت‌های نظارتی در مورد رحم اجاره‌ای در هند به فرصت‌های رشد این کشور در این زمینه آسیب می‌رساند.

• چین با حمایت از ابتکارات دولت در زمینه اصلاح زایمان، همچنان یک بازار بالقوه عالی باقی خواهد ماند.

• براساس ثبت ملی فعالیت انجمن باروری اسپانیا، ۴۰ درصد از فعالیت‌های گردشگری باروری اروپا را اسپانیا تشکیل می‌دهد.

گردانندگان برجسته بازار گردشگری باروری 

• افزایش آگاهی در مورد اختلالات باروری در کشورهای در حال توسعه یکی از عوامل اصلی تقاضا در بازار است.

• سرمایه‌گذاری‌های دولت‌ها برای گردشگری پزشکی فرصت‌هایی را در صنعت ایجاد می‌کند.

محدودیت‌های کلیدی بازار گردشگری باروری

• ساختارهای بازپرداخت نامطلوب و سرمایه‌گذاری‌های ضعیف دولت در جهت درمان‌های باروری، به پیشرفت در این زمینه آسیب می‌رساند.

• نگرانی‌های اخلاقی مرتبط با رحم اجاره‌ای و کمبود متخصصان کافی آموزش دیده در این صنعت نیز به پیشرفت‌ها آسیب می‌رساند.

گردشگری باروری

چشم‌انداز رقابتی

رقبای اصلی در بازار گردشگری باروری شامل سفرهای هوشمند پزشکی، مراکز جدید باروری، شرکت‌های گردشگری پزشکی، اهداکنندگان جهانی تخمک، سفرهای پزشکی، بازدید و مراقبت هستند.

رقبای اصلی در صنعت گردشگری باروری علاوه بر تلاش‌های تبلیغاتی بین‌المللی راهبردی، به دنبال ادغام‌های راهبردی، مالکیت و همکاری‌هایی با هدف بیشتر دسترسی به مصرف‌کنندگان هستند.

در جولای سال ۲۰۲۰، کلینیک باروری (Oasis Fertility) در حیدرآباد، هند طرح تعامل بدون تماس خود با بیمار را در راستای محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، با هدف گسترش زمینه گردشگری باروری از طریق رسانه‌های دیجیتال آغاز کرد.

بینش بیشتر در مورد بازار گردشگری باروری

فکت در آخرین گزارش خود، تحلیل بی‌طرفانه‌ای از بازار جهانی گردشگری باروری ارائه می‌دهد. به منظور درک پتانسیل بازار جهانی، رشد و حوزه آن، بازار بر اساس فناوری کمک باروری، لقاح آزمایشگاهی، تزریق اسپرم از نظر مورفولوژیک داخل سیتوپلاسمی، اهدای سلول جنسی قابل تکثیر، تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی، رحم اجاره‌ای، تلقیح مصنوعی، تلقیح داخل رحمی، تلقیح داخل مجرای رحمی، تلقیح درون لوله‌ای، جراحی باروری، لاپاراسکوپی و سایر موارد، همچنین نوع بیمار (زن و مرد) و کاربر نهایی (مراکز باروری، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های جراحی، بانک‌های اسپرم و موسسات تحقیقاتی) در هفت منطقه شمال امریکا، آمریکای لاتین، اروپای غربی، اروپای شرقی، آسیا و اقیانوسیه به استثنای ژاپن، خاورمیانه و آفریقا تقسیم‌بندی شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفر به استان مرکزی _پایتخت گردشگری صنعتی

گردشگری سلامت _مکمل گردشگری تاریخی و زیارت در خراسان رضوی

از کردستان چه به یادگار بخریم؟

کردستان یکی از زیباترین و خوش آب‌وهواترین استان‌های غربی ایران بوده که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده‌ رشته‌کوه زاگرس میانی قرار گرفته است. این استان هر ساله به واسطه آب‌وهوای مطبوعی که دارد میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران است و همچون سایر استان‌های کشورمان سوغات معروف و هیجان‌انگیز خود را دارد؛ سوغاتی‌هایی که برخی از آن‌ها بسیار خوشمزه‌اند و برخی دیگر جزء آثار هنری و صنایع‌دستی محسوب می‌شوند. در ادامه با تعدادی از سوغات این استان آشنا می‌شویم.

گلیم و قالی

نام کردستان با قالی دستباف گره خورده است و صنعت فرش و قالی‌بافی، یکی از صنایع رایج در استان کردستان است. قالی‌های شهرهایی همچون سنندج، بیجار و بوکان شهرت جهانی دارند و یکی از ارزشمندترین فرش‌های ایران محسوب می‌شوند. فرش‌های دست‌باف و قالی‌های پر نقش‌ونگار کردی در حجره‌ بازارهای این شهر به چشم می‌خورد و از میان طرح‌های بافته شده در کردستان می‌توان به طرح‌های ماهی درهم (هراتی)، ریزماهی نقش بته‌ای، گل وکیلی، گل میرزاعلی، گل مینا و شاخ گوزن و میناخانی اشاره کرد.

گلیم و قالی کردستان

 

گلیم سنه

«گلیم‌های سنه» کردستان نیز شهرت زیادی دارند، این گلیم‌های زیبا که توسط زنان هنرمند کرد به صورت دو رو بافته می شوند، یکی از هنرهای دستی زیبای اهالی کردستان محسوب می‌شود. هر دو رو این گلیم، دارای نقوش واضح و رسایی است که نشان‌دهنده‌ توانایی و هنر زنان و مردان خونگرم و مهمان‌نواز کردستان بوده باید گفت که مرکز اصلی گلیم سنه شهر سنندج است.

گیوه کردستان

گیوه 

«گیوه» پاپوش محلی و سنتی مردمان منطقه زاگرس است و قدمتش به هزاران سال قبل باز می‌گردد و جزء اولین پاپوش‌های سنتی بشر به حساب می‌آید. گیوه‌بافی که در کردستان با نام کلاش‌بافی نیز شناخته شده است، از مهمترین صنایع دستی و سوغاتی‌های کردستان محسوب می‌شود. گیوه‌های کردستان کیفیت بسیار بالایی دارند و امروزه نیز توسط مردمان کرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مزایای این هنر دستی می‌توان به سبک و طبیعی بودن تمامی مواد آن، مقاوم بودن نسبت به کفش‌های معمولی، استفاده از الیاف سلولوزی، جذب رطوبت زیاد و در دسترس بودن مواد ساخت آن در منطقه اشاره کرد.

 

محصولات چوبی 

کردستان مهمترین استان کشور از لحاظ تولید محصولات نازک‌کاری است. هنر نازک‌کاری، ترکیب قطعات بسیار کوچک از انواع چوب‌های پرداخت شده‌ طبیعی است که با ظرافت خاص در کنار هم قرار می‌گیرند و موجب به وجود آمدن آثار بسیار ظریف چوبی می‌شومد. از مهمترین محصولاتی که با نازک‌کاری ساخته می‌شود می‌توان به تخته نرد، قلمدان، تخته شطرنج، قوطی سیگار، شیرینی‌خوری، کیف زنانه، جعبه‌ لوازم آرایش، سینی و بشقاب اشاره کرد.

ابزارآلات موسیقی از جمله دف و تنبور، از دیگر سوغاتی‌های کردستان هستند که شهرتی ملی دارند. بسیاری از نوازندگان کشور، ادوات موسیقی خود را از استان کردستان تهیه می کنند. به علاوه لباس‌های زیبای زنان و مردان کرد نیز که از زیباترین لباس‌های محلی کشور محسوب می‌شوند، دیگر سوغاتی مطرح استان کردستان هستند.

محصولات چوبی کردستان

 

شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی، معروف‌ترین شیرینی شهر سنندج است. شیرینی کنجدی کردستان، در دو نوع شکری و گزانگبین تولید می‌شود. برای تهیه این شیرینی‌ها ابتدا کنجد را بو می‌دهند، سپس شهد انگبین و یا شهد شکر را به آن اضافه کرده و آن را برش می‌دهند. شکل ظاهری این شیرینی قطعات منظمی از کنجد فشرده شده است که بسیار مقوی و خوشمزه هستند.

شیرینی کنجدی معروف کردستان

 

سقز

سقز یکی از سوغاتی‌های کردستان و به طور کلی استان‌های غربی ایران است. سقز صمغ درخت بنه یا پسته‌ وحشی است که معمولا در فصل پاییز از این درخت خارج می شود. مردم کردستان به خوبی با خواص این صمغ آشنایی دارند و از آن به عنوان آدامس استفاده می‌کنند.

سقز

 

بادام سوخته

از دیگر سوغاتی‌های کردستان که می توان در شهر سنندج تهیه کرد، بادام سوخته کردستان است. بادام سوخته مخلوطی از بادام و شکر یا عسل است. مردم شهر سنندج معمولا به جای قند، این شیرینی را با چایشان میل می‌کنند.

بادام سوخته کردستان

 

برساق

برساق نوعی نان روغنی محلی کردستان است که به ‌ویژه در شهر بیجار تهیه می‌شود. این نان محلی از ترکیب آرد، شکر، تخم‌مرغ، شیر و سایر مواد به دلخواه درست می‌شود. درون این مواد خمیری تهیه شده را با گردو، شکر و دارچین پر کرده و سپس آن را در روغن سرخ می‌کنند. البته این نان با همین نام به ‌شکل‌های گوناگون در مناطق مختلف ایران تهیه می‌شود. نان کاک، نان برنجی، عسل طبیعی، روغن طبیعی، باسلوق، خشکبار، مویز، نوعی شیرینی به نام کماج  و نوعی حلوا سوهانی نیز از دیگر سوغاتی‌های این استان هستند.

برساق

 

منبع:

مجموعه سوغات ایران

عمارت مبارکی دروازه رونق صنایع دستی و گردشگری بوشهر

عمارت “مبارکی” بنایی ۲۰۰ ساله است که گرچه سابقه‌ای ۲۱ ساله در فهرست آثار ملی دارد، اما  از فجر ۹۹ نگاه‌ها و توجه‌ها را بیشتر به خود معطوف کرده‌است و اکنون به نقطه امیدی برای توسعه و رونق همزمان صنعت گردشگری و صنایع دستی بوشهر تبدیل شده‌است.

همانطور که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر نیز بر آن اذعان دارد، از مهمترین ویژگی‌های شهر پایدار، نحوه برخورد با بناهای تاریخی آن است که می‌تواند برای شهر هویت بخش باشد، نکته‌ای که مورد تاکید دولت تدبیر و امید و مجموعه میراث فرهنگی نیز قرار گرفت و احیا، مرمت و بهره‌برداری این شناسنامه‌های هویتی در بوشهر نیز کلید خورد.

عمارت مبارکی از بناهای نادری است که بنا و مصالح آن بومی و ساخته شده از سنگ‌های مرجانی، ملات ساروج و رویه گچ است و دارای حیاطی هیلانی؛ این بنا که ۶۶۵ مترمربع مساحت دارد در دی ماه ۱۳۷۹ ثبت ملی شده‌است.

عمارت مبارکی در دل محله بهبهانی، در جوار دریا و ساحل و موزه مردم شناسی جای گرفته است و همه اینها به همراه نوع معماری و فضای مناسب محیطی دست به دست دادند تا سازه تاریخی برای تبدیل به سرای صنایع دستی بومی بوشهر برگزیده شود.

احیا و مرمت این بنا در سال ۹۷ کلید خورد و در سال ۹۹ با هزنیه چهار میلیارد تومان اعتبار پایان یافت و در یک مزایده عمومی با کاربری ایجاد سرای صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شد.

در دومین روز فجر ۹۹ بود که عمارت مبارکی این بار با عنوان نخستین سرای صنایع دستی استان بوشهر به دست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد؛ مکانی که به گفته بسیاری از کارشناسان جای خالی آن در این دیار هنر پرور به شدت احساس می‌شد.

به گفته مسئولان سه بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، کارکردهای همزمان احیا، مرمت و بهره‌بردای‌های نو از چنین آثاری که در هشت سال اخیر جانی تازه یافته است، می‌تواند تاثیر مثبت و ماندگار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جای بگذارد.

نتیجه مبارک اعتماد دولت به بخش خصوصی 

به گفته “لیلا رحیمی” معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در زمان حاضر ۹ غرفه تولید و فروش در این سرا فعال است و برای ۳۵ نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده‌است.

به بیان وی، علاوه بر توسعه و ترویج بیشتر هنر صنعتگران بوشهری، ایجاد این سرا به دنبال تحقق اهداف دولت مبنی بر فعال شدن بخش خصوصی در هر دو حوزه صنایع دستی و گردشگری است.

فعالیت همزمان کارگاه‌های تولید، عرضه و فروش در این سرای صنایع دستی می‌تواند جاذبه‌ای باشد که هم به هوای بازدید از این عمارت تاریخی و هم برای آشنایی با فرآیند تولید هنر دست صنعتگران بوشهری و خرید، گردشگران پرشمار بوشهر را – البته نه در روزهای سنگین و ساکت کرونایی- به عمارت مبارکی بکشاند.

رحیمی معتقد است فضا و چیدمان بکر سرای صنایع دستی استان بوشهر پتانسیل بالایی را برای جذب گردشگر فراهم کرده‌است زیرا این مکان بازتابی از صنایع دستی بومی استان است.

او عنوان کرد: از ۳۰ نوع صنایع دستی که در استان فعال است، ۱۱ رشته  خاص بوشهر است و از این شمار اکنون  بافت‌های داری، صنایع دستی دریایی، حصیر و کپو، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک، عروسک‌سازی سنتی و چرم و زیورآلات به طور متمرکز در سرای صنایع دستی عمارت مبارکی فعالیت می‌کنند.

ماندگاری هویت بافت تاریخی بوشهر با بهره‌برداری نو

عمارت مبارکی از نظر بهره‌برداری در پروسه احیا و مرمت آثار بافت تاریخی بوشهر، نقطه آغاز و پیشرو بوده‌است، زیرا نخستین عمارتی بود که با تعریف کاربری کارشناسانه به بهره‌برداری رسید و جای خالی محسوس را در این استان پر کرد.

حفاظت از بناهای تاریخی به کمک بخش خصوصی و نظارت مسئولانه میراث فرهنگی از کارکردهای شایسته توجهی است که احیا و بهره‌برداری از عمارت‌هایی چون مبارکی به دنبال دارد و “نصرالله ابراهیمی” معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر می‌گوید از اهداف دولت است که با همکاری بخش خصوصی تحقق می‌پذیرد.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد سرای صنایع دستی در عمارت مبارکی علاوه بر نقشی که در اشتغال‌زایی دارد و می‌تواند در جذب گردشگر، معرفی صنایع دستی و توسعه اقتصادی و اجتماعی بوشهر ایفا کند، در حفاظت و نگهداری از این بنا نیز بسیار موثر است.

البته او این را هم اضافه کرد که هر بنایی که برای مرمت و احیا و هم بهره‌برداری در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد مورد نظارت مستقیم میراث فرهنگی قرار دارد.

در دورنمای معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از نخستین سرای صنایع دستی بوشهر، این مجموعه باید فعالیت خود را برندسازی و جهانی سازی کند و در کنار جذب علاقمندان و گردشگران به سمت توزیع جهانی محصولات خود حرکت کند تا  ظرفیت بالقوه صنایع دستی بوشهر را در سطح جهان به فعل برسد.

افزایش تولید، کارآفرینی و حمایت از نوآوری، کمک به اقتصاد محلی مبتنی بر خلاقیت، رشد واحدهای کوچک صنایع دستی، توسعه محصولات تولیدی کاربردی و قابل عرضه در بازار و ایجاد روحیه مشارکت و تعامل همه از اهداف و آثاری است که به گفته مقام نخست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان بوشهر این سرا از خود به جای می‌گذارد.

بوشهر چهار هزار و ۵۰۰ صنعتگر در رشته‌های مختلف صنایع دستی و ۱۱ هنر صنعت دست دارد که خاص بومیان این دیار است و همه اینها دلیل کافی را برای اهمیت معرفی صنایع دستی بوشهر در توسعه اقتصاد بومی این استان فراهم می‌کند.

عمارت مبارکی که همه در محله تاریخی بهبهانی می‌شناختیم، اکنون علاوه بر جاذبه‌هایی که به خودی خود به چشمان گردشگران ارزانی داشته است، به نقطه عطفی برای معرفی و برندسازی صنایع دستی بوشهر نیز بدل شده‌است و از این بنایی که نمونه‌ای از رویکرد دولت تدبیر به احیای بافت تاریخی شهرها است، امیدهایی بسیار برای رونق صنایع دستی و گردشگری بوشهر می‌رود.

منبع:ایسنا

ورود ۷۵ هزار نفر از مبادی ورودی دریایی و هوایی به جزیره کیش

سخنگوی ستاد نوروزی کیش گفت: در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ششم فروردین در مقایسه با نوروز۹۸ ، شاهد کاهش ۹۲ درصدی تعداد مسافران و گردشگران دریایی بودیم.

علیرضا علوی رضوی صبح امروز(هشتم فروردین ماه) ضمن تشریح شرایط کنونی پذیرش گردشگران با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و نظارت های مستمر ناظران تمامی حوزه ها گفت: در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۶ فروردین امسال در مقایسه با نوروز ۹۸، جزیره کیش کاهش ۱۷ درصدی ورود گردشگران را تجربه کرد.

وی اعمال محدودیت به ویژه در مسیر دریایی و محدودیت  ۶۰ درصدی ظرفیت پذیرش در پرواز ها را از عوامل کاهش تعداد مسافران عنوان کرد و گفت: ورود خودرو در نوروز ۱۴۰۰ کاهش صد درصدی داشت و با توجه به ممنوعیت برپایی کمپ ها و فعالیت خانه مسافر ها، نوروز سال جاری در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ششم فروردین در مقایسه با نوروز۹۸ ، شاهد کاهش ۹۲ درصدی تعداد مسافران و گردشگران دریایی بودیم.

علوی همچنین از کاهش ۴۶ درصدی جمع کل مسافران ورودی نوروز ۱۴۰۰ در مقایسه با نوروز ۹۸ در همین بازه زمانی خبر داد.

سخنگوی ستاد نوروزی کیش در بخش دیگری از سخنان خود به تشدید نظارت‌ها و تاکید بر رعایت کامل مقررات بهداشتی در تمامی حوزه های فعال جزیره کیش اشاره کرد و گفت: براساس آمار اعلام‌ شده از ۲۸ اسفند تا ششم فروردین  ۲۵۵ تخلف از سوی جامعه بازاریان و بازرگانان کیش و زیرمجموعه های آن اعلام و با تذکرات شفاهی، کتبی و اخطار پیگیری شد.

سخنگوی ستاد نوروزی کیش، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، و دسترسی به مایع ضدعفونی را از جمله موارد مورد تاکید ناظران این حوزه عنوان کرد که به جد بررسی و ارزیابی می شوند.

علوی رضوی همچنین به ۷ هزار و ۷۶۶ مورد بازدید کمیته نظارت بر نرخ کالا و خدمات از ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۶ فروردین سال جاری دانست و عنوان کرد: از این تعداد بازدید به هزار و شانزده مورد تخلف با تذکرات شفاهی و کتبی همچنین اخطار کتبی رسیدگی شد.

سخنگوی ستاد نوروزی کیش در تشریح آمار گردشگران ورودی سال جاری از ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۶ فروردین ۱۴۰۰ بیان کرد: ورود تعداد کل گردشگران از مبادی ورودی دریایی و هوایی به جزیره کیش ٧٤هزار و ٨٥٥ نفر اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه جزیره کیش از ۴ فروردین ۱۴۰۰روزانه به طور متوسط میزبان بالغ بر ۲۵هزار گردشگر است، خاطرنشان کرد: مسافران به طور مداوم با روندی ثابت به جزیره کیش تردد می کنند که این تعداد در حد ظرفیت خدمات رسانی گردشگری ما بوده و از تناسب خوبی با توجه به احتساب ۵۰درصدی ظرفیت اماکن گردشگری برخوردار است.

علوی رضوی سخنگوی ستاد نوروزی و رئیس کمیته تبلیغات این ستاد با بیان اینکه تبلیغات محیطی و فضای مجازی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی، معرفی سامانه ۱۲۴، تبریک رویدادها و مناسبت های ملی و مذهبی، پیام های نیروی انتظامی و پلیس راهور و شعار سال در تمامی ایام نوروز ۱۴۰۰ انجام و پیگیری خواهد شد گفت: مطالب مربوط به  معرفی جاذبه های گردشگری جزیره کیش به همراه ویدئوی ۳ دقیقه ای نیز در گروه های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای آگاهی هرچه بیشتر گردشگران بارگذاری می شود.

رئیس کمیته تبلیغات ستاد نوروزی کیش در ادامه وب سایت kish.ir/nowroz  را به عنوان درگاه مورد نیاز گردشگران نوروزی معرفی کرد که مسافران و گردشگران می توانند از این طریق کتابچه های نوروزی و نقشه گردشگری جزیره را دانلود کنند.

وی افزود: کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد نوروزی در دو بخش داخل جزیره به صورت محلی و خارج از جزیره در رسانه های ملی با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا به صورت مستمر اطلاع رسانی به موقع انجام خواهد داد.

مرتبط:

کیش مقصد ایده آل برای سفری به جنوب؟

بازدید مجازی از «لوور» رایگان شد

موزه «لوور» پاریس حدود نیم میلیون شیء از گنجینه آثار خود را در یک بانک اطلاعاتی جامع و جدید در دسترس عموم قرار داد تا به صورت رایگان از آن‌ بازدید کنند.

موزه لوور پاریس در راستای اصلاحات بزرگ خود در حوزه حضور در فضای برخط، یک بانک اطلاعاتی جدید حاوی ۴۸۲ هزار شی از گنجینه این پربازدیدترین موزه جهان تشکیل داده است. بیش از سه چهارم اشیاء موجود در این پایگاه آنلاین، از برچسب حاوی توضیحات و تصاویر مرتبط برخوردارند.

راه‌اندازی این مجموعه برخط پس از آن اتفاق می‌افتد که در یک سال گذشته شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های سراسری ناشی از آن باعث رونق بازدیدها از وبسایت رسمی موزه لوور شد.

ژان لوک مارتینز مدیر موزه لوور در این باره می‌گوید: این گامی است که چند سالی بود با هدف خدمت به عموم مردم و محققان در تدارکش بودیم. تسهیل دسترسی به گنجینه موزه، قلب ماموریت ماست.

بانک اطلاعاتی جدید لوور علاوه بر اشیایی که در ویترین عمومی این موزه معروف به نمایش گذاشته شده‌اند، اشیایی که در انبار هستند را نیز شامل می‌شود. از جمله آن دویست و پنجاه هزار اثری که پیش‌تر به مرکز پیشرفته این موزه در لیوین واقع در شمال فرانسه منتقل شده بودند.

این پلتفرم برخط همچنین مجموعه موزه دلاکروا که تنها ۱۵ دقیقه با لوور فاصله دارد و تندیس‌هایی از کاخ تویلری در همسایگی این موزه را نیز دربرمی‌گیرد.

به گزارش ایرنا، تعداد بازدیدکنندگان موزه لوور پاریس که در دوران قرنطینه سراسری فرانسه ۶ ماه تعطیل شد، در سال ۲۰۲۰، از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ و ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸، به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش یافت.

حضور گردشگران خارجی به ویژه از مبدا آمریکا، چین، ژاپن و برزیل که معمولا بیش از سه چهارم مجموع بازدیدکنندگان این بزرگترین موزه جهان را تشکیل می‌دهند، در سال گذشته میلادی به صفر رسید.

با این وجود موزه لوور که به عنوان بزرگترین موزه جهان شناخته می‌شود، موفق شد این ضربه سنگین را با برگزاری نمایشگاه موفقیت‌آمیز لئوناردو داوینچی تا حدودی مهار کند. این نمایشگاه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بازدیدکننده داشت و قبل از آغاز اولین دور قرنطینه فرانسه در فصل بهار به پایان رسید.

متولیان موزه لوور همچنین از فرصت پیش آمده برای ارتقا و تقویت نمایشگاه دیجیتال خود استفاده کردند تا جایی که تعداد مشترکان آنلاین این موزه از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۹، به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافت و محتوای وبسایت این موزه در سالی که گذشت ۲۱ میلیون بازدید و دانلود داشتند.

بزرگترین موزه جهان در این مدت همچنین راه‌های جدیدی برای درآمدزایی پیدا کرد که از جمله می‌توان به پخش جهانی مستند شبی در لوور: لئوناردو داوینچی و برگزاری یک حراج از آثار هنرمندان زنده اشاره کرد که گفته می‌شود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو درآمد برای موزه به همراه داشت.

مرتبط:

انتقال مخفیانه گنجینه‌های هنری دیده‌نشده در لوور

ثبت جهانی قلعه پرتغالی ها جزیره هرمز شایعه است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این اداره کل درحال حاضر برنامه ای برای ثبت جهانی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز نداشته و این موضوع شایعه است.

عباس نوروزی روز یکشنبه  اظهار داشت: تهیه پرونده ثبت جهانی یک اثر تاریخی نیازمند دریافت تاییدیه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و پس از آن هم بایستی پژوهش جامعی درخصوص اثر و ویژگی های آن انجام شود.

وی، با بیان اینکه سال ها پیش پیشنهاد ثبت جهانی قلعه پرتغالی ها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شد ادامه داد: آن زمان نظر مساعد سازمان میراث فرهنگی در خصوص این پیشنهاد دریافت نشد.

وی اضافه کرد: قلعه پرتغالی ها جزیره هرمز دارای ارزش مطالعاتی فراوانی از حیث معماری و تاریخی بوده که بایستی برای استفاده پژوهشگران و نسل‌های آینده حفظ شود، بنابراین انتظار می‌رود سایر ارگان‌ها نیز به اهمیت این مساله توجه داشته و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در حفظ آن یاری دهند و از انجام اقدامی برخلاف این امر خودداری کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گلایه کرد: زمین فوتبالی بدون دریافت مجوز در حریم قلعه پرتغالی های جزیره هرمز احداث شده که نباید می‌شد و تلاش داریم در راستای حراست از این بنای تاریخی آن را برچینیم.

بافت تاریخی بندر کنگ و شهر حریره جزیر کیش در اولویت ثبت جهانی قرار دارند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: بافت تاریخی بندرکنگ و شهر حریره در جزیره کیش درحال حاضر برای ثبت جهانی در اولویت این اداره کل قرار دارند که تلاش می‌شود تاییدیه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اخذ شود.

ادریس قریشی کولغانی، بخشدار جزیره هرمز در خصوص مباحث مطرح درباره احداث زمین فوتبال در حریم قلعه پرتغالی های این جزیره اظهار بی اطلاعی کرد.

قلعه پرتغالی ها به جا مانده از زمان استعمار پرتغال، ۵۱۳ سال پیش ساخته شد و به شماره ۱۹۹۸ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد.

این اثر معماری مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

قلعه پرتغالی‌ها به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد و به شکل چند ضلعی نامنظم است و بیش ازپنج قرن از ساخت آن می‌گذرد که قدمت تاریخی آن درخور توجه است.

در زمان شاه عباس صفوی که به استعمار پرتغالی‌ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی‌خان از سرداران شاه عباس فتح شد.

این قلعه‌ها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دیوارهایی به قطر حدود ۳٫۵ متر و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در ۴ گوشه قلعه ساخته شده‌اند و شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است، کلیسای بعضی از این قلعه‌ها، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراش خورده‌ است.

جزیره هرمز با ۴۲ کیلومتر مربع مساحد در ورودی خلیج فارس و هشت کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس واقع شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

سرنوشت قلعه پرتغالی‌ها پس از ۲۰ سال…

کرونا و محدودیت سنت آردگیز گردانی درهرمزگان

آیین آردگیز گردانی یکی از سنت‌های به جا مانده از قدیم درهرمزگان بویژه شهرستان میناب است که هرساله درشب نیمه شعبان همزمان با میلاد امام زمان(عج)، مردم آن را پاس می‌دارند اما این آیین ۲ سالی است که بواسطه ویروس کرونا متوقف شده و یا با محدودیت و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 سنت قدیمی آردگیز گردانی که از آن به عنوان «هارگیس گردون»، «هارگیز گردون» و «حک یا حق لیلی» نیز یاد می‌شود، در سال ۱۳۹۱ با شماره ۱۰۲۷ به ثبت آثار ملی رسیده و جزو میراث ناملموس استان هرمزگان است.

آردگیز در گویش بندری و محلی به «الک» گفته می‌شود اما امروزه جای خود را به کیسه‌های پلاستیکی داده است. این میراث کهن به جامانده از نیاکان و پیشینیان هرمزگانی هرچند با گذشت زمان در برخی از نقاط استان هرمزگان کمرنگ شده اما هنوز رنگ نباخته و علاوه بر شهرستان میناب در بیشتر محله‌های قدیمی روستایی و شهری بندرعباس، قشم، بندرلنگه، بندرکنگ و حتی جزایر استان نیز رواج دارد.

این مراسم درمحله‌های قدیمی شهر بندرعباس همچون نایبند، شمیلی‌ها، خواجه عطا، پشت شهر، شاه حسینی، کمربندی و سیم بالا نیز برگزارمی‌شود.

خانواده‌های هرمزگانی برای گرامیداشت این آیین مبارک، سه روز مانده به نیمه شعبان و یا در غروب همان روز، روانه بازار و مغازه‌ها شده و خود را با خرید و تهیه انواع شیرینی، شکلات، حلوا، خرما، نخود و کشمش، سکه و غیره آماده پذیرایی از آردگیزگردانان می کنند.
حوالی غروب نیمه شعبان و یا بعد از نماز مغرب و عشا تعدادی از ساکنان محله‌های قدیمی پایبند به این سنت که بیشتر کودک و نوجوان زیر ۲۰ سال هستند، در گروه‌های ۲ تا ۱۰ نفره و یا بیشتر با رفتن به در خانه اقوام و همسایه‌ها، آردگیز را انداخته و با پنهان شدن و خواندن شعرهایی در ستایش خداوند و تبریک میلاد امام زمان(عج)، هدیه می‌گیرند.

آردگیز گردانی با سردادن آوای «حق لیلی که وقتیشن» و یا «نیمه شعبان امشب آردگیز کَردُنن امشب» ضمن خبر دادن به اهل خانه از صاحبخانه درخواست می‌کنند که پذیرایی و شیرینی ویژه این شب را که از قبل تهیه کرده است برایشان بیاورد و صاحبخانه نیز با در دست داشتن شیرینی، شربت، سکه و یا کلوچه محلی از آن‌ها پذیرایی می‌کند.

آیین آردگیز گردانی بویژه در میناب تا نیمه‌های شب ادامه دارد و کوچه‌ها و محله‌ها تا پاسی از شب شلوغ‌ هستند و پس از آن همگی با رفتن به حسینیه‌ها و مساجد محل، جشن مولود خوانی امام زمان(عج) را برگزار می‌کنند.

البته ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان میناب امسال هم طبق سال گذشته اعلام کرده است که باتوجه به شیوع گسترده ویروس کرونا بویژه کرونای جهش یافته انگلیسی و اهمیت سلامتی مردم، مراسم آیینی آردگیز گردانی درهیچ نقطه ای از این شهرستان برگزار نمی‌شود و از همشهریان خواسته  شده که جهت حفظ سلامتی خود و جامعه از برگزاری هرگونه تجمع خودداری نموده و همچنان نسبت به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام ویژه د اشته باشند.

میناب به عنوان دومین شهرستان بزرگ هرمزگان یکی از مناطقی است که مردم آن در ایام و مناسبت‌های گوناگون دارای آداب و رسوم خاص، ویژه و مختلفی هستند و با فرا رسیدن ماه شعبان، روستاها و بخش‌های آن حال و هوایی دیگری به خود می‌گیرد به گونه‌ای که جنب و جوش خاصی در بین مردم این منطقه در اعیاد این ماه عزیز بویژه در آستانه ولادت حضرت مهدی (عج) به وجود می‌آید

در زمان‌های بسیار قدیم برخی براین عقیده بودند که در این شب سکه‌هایی بر روی زمین افتاده که متبرک به دستان امام زمان (عج) است و تنها کسی که لیاقت داشته باشد آن را پیدا می‌کند و زندگی‌اش رونق می‌گیرد.

باور مردم میناب نیز براین است که با نیت سلامتی امام زمان(عج) حداقل باید با مراجعه حداقل به هفت خانه در این شب خجسته و مبارک از آن «حق لیلی» (حق شب) که به طور معمول شیرینی، نخود آب‌پز، نخود و کشمش، کلوچه، سکه(پول نقد) و یا شکلات است را دریافت کنند.

مراسم آردگیز گردانی به معنای این است که در شب نیمه شعبان حاجت‌ها روا و کینه‌ها در الک ریخته و دل‌ها جلا داده می‌شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

پیدایش محوطه تاریخی هزاره سوم پیش از میلاد در میناب