رونق گردشگری در شهرستان سمیرم با ثبت روستاهای هدف

ثبت روستاهای مهرگرد ، سیور و خفر در شهرستان سردسیر و کوهستانی سمیرم در جنوب اصفهان در ۲ سال اخیر به رونق صنعت گردشگری در این خطه کمک شایانی کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم گفت: ثبت ۲ روستای هدف گردشگری و یک روستای ملی ” بافته‌های داری ” در سال‌های ۹۸ و ۹۹ محقق شد.

سعید سلمانیان  اظهار داشت: تابستان سال ۹۸ بود که تلاش‌ها و پیگیری‌ها به ثمر نشست و روستای مهرگرد از توابع بخش وردشت در شمال سمیرم به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ” بافته‌های داری”  انتخاب شد.

به گفته وی، همین عامل کافی بود تا کسب و کارهای محلی و هنرهای دستی در این منطقه رونق بگیرد و حدود ۱۹۵ نفر در این بخش فعالیت هنری داشته باشند.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سمیرم به زیبایی‌ها، سرسبزی و چشم انداز این باغ روستای ملی اشاره کرد و افزود: علاوه بر این مواهب طبیعی، رونق هنر بافته‌های داری از جمله قالی، گلیم و گبه و حتی جاجیم در طرح‌ها و رنگ‌های کم نظیر را شاهد بودیم.

سلمانیان خاطر نشان کرد: غیر از این موارد، عشایری هم که هر سال در فصل ییلاق به حاشیه این روستاها کوچ می‌کنند با تولیدات بومی و منحصر به‌فرد خود بر این رونق و داد و ستدهای اقتصادی می‌افزایند.

وی مهاجرت معکوس روستاییان را از دیگر آثار مثبت ملی شدن روستای مهرگرد برشمرد و گفت: هر چند باغ‌های سیب و کشاورزی در این دست روستاها همواره رونق دارند اما باید با رفتن به سمت صنعت نوین و پایدار گردشگری در مسیر پیشرفت، تغییر و تحول ایجاد کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم درباره روستاهای سیور و خفر  در جنوب این خطه نیز، تصریح کرد: هر ۲ روستا در دامنه‌های دنا و چسبیده به ارتفاعات زاگرس مرکزی واقع شده‌اند و همین عامل باعث چشم انداز بی‌نظیر و شگفت آنها شده است.

به گفته سلمانیان، کوچه باغ‌های هر ۲ روستا در کنار آب‌ها و چشمه سارهای خروشان مناظری بکر ایجاد می‌کنند بنابراین طبیعی است که هدف دید و بازدید هر گردشگری البته بعد از بهتر شدن وضعیت کرونایی قرار گیرند.

وی بهره برداری از ۱۰ اقامت‌گاه بوم گردی در جای جای این شهرستان را از دیگر فعالیت‌های سال ۹۹ این اداره اعلام کرد و گفت: تا به امروز ۳۷ اقامت‌گاه بوم گردی در سمیرم مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

رییس اداره میراث فرهنگی سمیرم با بیان اینکه ۳۰ واحد خانه مسافر نیز برای استفاده گردشگران مجوز گرفته‌اند، اظهار داشت: امیدواریم با بهبود شرایط و از بین رفتن کامل ویروس کرونا، مردم عزیز و مسافران بار دیگر بتوانند به این شهرستان سفر کرده و از امکانات موجود بهره ببرند.

سلمانیان همچنین به بخشی از هزینه‌ها و اعتبارت این اداره در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری منطقه زیارتی سیاحتی «شاه جعفر» هزینه شده و ۱۴۰ میلیون تومان نیز به منظور مرمت آثار تاریخی سمیرم از محل اعتبارات نفت و گاز صرف کرده‌ایم.

مهرگرد از روستاهای دیدنی بخش وردشت در شمال سمیرم و دهستان دره شور، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ دارای ۸۵۶ نفر جمعیت در قالب ۱۹۸ خانوار است و ساکنان آن ره زبان ترکی قشقایی گویش می‌کنند.

این روستا از حیث صنایع دستی در رشته نساجی سنتی و بافته‌های داری  ثبت ملی شد.

 

رودخانه کزِن و حسین آباد در شمال، رودخانه شمس آباد و چشمه ناز در غرب، سد حنا در شرق و روستاها، باغ‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های بی بی سیدان، بابازرنگ، آب ملخ، خفر، سیور، رودآباد، خینه، دنگزلو و نُقل در بخش‌های سه‌گانه پادنای بزرگ، دیگر طبیعت گاه‌های خدادادی این خطه خوش آب و هوا نیز، پذیرای مسافران است.

از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم پارک تخت قراچه، چشمه ‘خوانسار’، تخت سلیمان آب ملخ، ‘حمام کمال الملک وزیر’، ‘تل شاهی و وزیری’، ‘قلعه بهمن’، آبشار ‘خفر’، آبشار سمیرم، چشمه ‘ ناز ونک’، ‘تالاب خان وردشت’، آبشار ‘بی بی سیدان’، چشمه’بابا زرنگ کمه’، چشمه ‘نوول’ غار ‘دنگزلو’، ‘لای سرخ دنا’ و ‘امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا’ است.

شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای ۹۰ هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تنگ بی بی سیدان سمیرم

چشمه ناز _بکرترین تفرجگاه سمیرم

همه چیز درباره رود نیل

درباره رود نیل که در فوریه سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از هفت عجایب قاره آفریقا به ثبت جهانی رسید، چه میدانید؟ آیا میدانید این رود به طول ۶۶۵۰ کیلومتر از ۱۰ کشور آفریقا میگذرد و به عنوان بلندترین رود جهان در نظر گرفته شده است؟

آشنایی با رود نیل:

سرچشمه این رود از اوگندا شروع میشود و با عبور از کشورهای اتیوپی، سودان، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، تانزانیا، روآندا و بروندی راه خود را به سمت مصر طی میکند و از آنجا به دریای مدیترانه سرازیر میشود. اما خود این رود حاصل به هم پیوستن دو رود نیل سفید و نیل آبی در خارطوم است.

نیل سفید از نزدیکی دریاچه ویکتوریا مسیر خود را آغاز کرده و به راه خود با گذر از میان دره های شیبدار و چشم اندازهای کوهستانی نواحی گرمسیری آفریقا ادامه میدهد. نیل آبی با سرچشمه گرفتن از دریاچه تانا، آب بیشتری با خود حمل کرده و سریع تراز نیل سفید جریان دارد. اما نام این رودها چگونه انتخاب شده است؟ نیل آبی از یک جویبار آبی شروع و در طی مسیر خود بخاطر حمل رسوبات، تیره میشود و نیل سفید نیز با حمل رسوبات خاکستری مایل به سفید این نام را به خود گرفته است. جالب است بدانید که تمامی کشورهایی که نام بردیم همگی خشک و بیابانی هستند که رود نیل باعث ایجاد شهرها وتمدن ها شده است.

رود نیل

نظریه های جالب هرودوت درباره رود نیل:

برای دانستن این موضوع باید برگردیم به گذشته ها؛ جایی در منطقه دلتای نیل  که در سال های متمادی در بهار رود نیل طغیان میکرد. این طغیان ها از نظر مصریان طبیعی نبود و تاجایی کنجکاوی آنها را برانگیخت که بعد از سال ها در قرن ۵ فردی به نام هرودوت(مورخ یونانی) تصمیم گرفت درباره این طغیان ها تحقیق کند. پس شروع کرد به پرس و جو از مردم این سرزمین و بعد از ثبت پاسخ آنها، برای ادامه تحقیقات خود به سراغ اندیشمندان مصر رفت.

بعد از کامل شدن تحقیقات خود او به سه نظریه رسید:

• وزش باد شدید که باعث میشود آب مسیر خود را طی نکرده و از مسیر خود خارج شود.

• حرکت کردن رود نیل مانند اقیانوس ها

• ذوب شدن برف

این نظریه بسیار مورد توجه هرودوت قرار  گرفت و به نظر منطقی می آمد اما نه درباره رود نیل که در گرمترین نقطه وجود داشت. او نظریه های خود را در کتاب تواریخ ثبت و به بررسی پرداخت.

جالب است بدانید، مردم مصر با برپایی زمین های کشاورزی در کنار این رود علم هندسه عملی را نیز به وچود اوردند. چگونه؟ به این صورت که با طغیان این رود دربهار مرزهایی که مردم برای زمین های خود مشخص میکردند از بین میرفت و با بیرون آمدن زمین ها از آب دیگر خبری از مرزها نبود به همین دلیل مردم تصمیم گرفتند تا طول و عرض زمین های خود را مشخص کنند تا اولین قدم های اولیه برای هندسه عملی را بردارند.

چگونه میتوان رود نیل را دید؟

بهترین راه دیدن این شگفتی بعد از رفتن به مصر، سفر قایقی است و اگر دنبال هیجان بیشتر هستید باید کایاک سواری و رفتینگ را انتخاب کنید.

رود نیل

حیات وحش رود نیل

اگر فکر میکنید که فقط کروکودیل ها، حیات وحش رود نیل را شکل میدهند به شما میگوییم اشتباه میکنید. گرچه کروکودیل رود نیل از بزرگترین گونه های آفریقاست که طولی بیش از ۶ متر دارد، اما انواع حیوانات آبزی و گونه های جانوری چون اسب آبی هم در آن زندگی میکنند. فیل ها و بوفالوها نیز دیگر حیوانات حیات وحش رود نیل به حساب می آیند.

کلام آخر:

اسم این رودخانه از یک واژه یونانی neilos گرفته شده تا جایی که مصر بزرگترین تمدن خود را مدیون این رود است.  آبراه این رود، منبع بسیار خوبی به عنوان آب آشامیدنی و نیزارهای پاپیروس است و یکی از موارد پر استفاده از پاپیروس ها به عنوان کاغذ است. با بستن سدی به نام آسوان بر روی رود نیل در نزدیکی مرز مصر و سودان، علاوه بر تشکیل دریاچه مصنوعی ناصر برق اکثر مناطق مصر از این سد تامین میشود. خب دوستان امیدواریم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد و از دانستنی های این رود جذاب لذت برده باشید.

منبع:بیتوته

کویر مصر استان اصفهان، جلوه گاه ستارگان و رمل‌ها

مصر یکی از جاذبه‌های کویری ایران است و در دل کوه‌هایی از فلات مرکزی ایران احاطه شده است، تپه‌های شنی این کویر خور و بیابانک در استان اصفهان به همراه آسمان صاف و پرستاره‌ برای بسیاری از طبیعت گردها و عکاسان دیدنی است.

کویر مصر  نام خود را از روستایی که در دل خود جای داده وام گرفته است. مصر نام این روستاست،  و هم نامی این روستا با کشور مصر یکی از دلایل شهره شدن این منطقه کویری در ایران است؛ جایی که نه در قاره آفریقا که در آسیا و در ایران، آن هم در توابع شرقی استان اصفهان قرار دارد.

کویر مصر در کوهپایه‌های فلات مرکزی ایران مملو از رمل‌ها یا تپه‌های شنی است و به همین دلیل هم برخی برای این کویر از عنوان «دریای شنی کویر مصر» استفاده می‌کنند.

ثبت ستارگان بی نظیرترین جاذبه کویر مصر

آب و هوای گرم و خشک این منطقه، تابستان هایش را طاقت فرسا می‌کند و به همین دلیل بهترین زمان سفر به مصر، فصل زمستان  و فروردین و اردیبهشت است؛ زمانی که می‌توان آسوده، روزها رمل هایش را درنوردید و شب‌ها چشم به آسمان پرستاره اش دوخت.

عکاسی از رمل‌ها و حیات جانوری و از همه مهم‌تر ثبت ستارگان پرفروغ در قاب دوربین ها بدون شک از بی‌نظیرترین جاذبه های این کویر است.

 

روستایی که در دل کویر مصر است به «چاه دراز» معروف بوده است چرا که پیش از این برای تامین آب این روستا یکی از اهالی متمول به نام یوسف چاه عمیقی حفر می کند و به همین دلیل به این نام یعنی چاه دراز  شهره می شود. بعدها یوسف به مبارکی آبی که روستا را بهره مند کرد و نام یوسف پیامبر روستاییان را تشویق به نامگذاری روستا به نام «مصر» کرد. به این ترتیب کویر نامش را از همین روستا می‌گیرد.

دریاچه نمک خور یکی از جاذبه های منطقه کویری مصر است؛ یک دریاچه در دل کویر که  انباشته از چند ضلعی‌های نمکی به هم پیوسته است و در وسعت خود شکلی لانه زنبوری را تداعی می‌کند. وسعت زیبای دریاچه نمک خور که با چندضلعی‌ها و رسوبات نمکی پوشیده شده زمستان‌ها  به رنگ سیاه و تابستان ها به رنگ سفید دیده می‌شود.

 

این دریاچه بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران و همین طور قدیمی‌ترین منبع نمک ایران است. مساحت این دریاچه در حدود  ۲ کیلومترمربع است و برخلاف وسعتش عمق کمی دارد و به همین دلیل یکی از کم ارتفاع ترین نقاط فلات ایران است.

به غیر از این دریاچه، دریاچه نمک دیگر و نیزار مصر از جمله آثار طبیعی کویر مصر هستند که دیدار از آنها برای بسیاری از طبیعت گردان جالب و جذاب است. پوشش گیاهی ماسه پسند و همین طور حیات جانوری این منطقه مثل گربه شنی، کاراکال و روباه شنی از دیدنی های کویر مصر است و  البته باید گفت که این منطقه جزو مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع ایران است.

در شرایط کرونایی و این بهار که سفر پیچیده‌گی‌های خاص خودش را دارد، از سفر صرف نظر کنید و وعده دیدار مصر را به زمان مناسبش، زمستان که شاید کرونا رخت از ایران بسته باشد بدهید.

استان اصفهان علاوه بر جاذبه های تاریخی و بناهای کهن از جاذبه های طبیعی بسیار و متنوع برخوردار است. این استان دارای یک اثر طبیعی ملی، ۲ پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

انصاف _خانه‌ای در دل کویر

بهترین فصل سفر به کویر مصر چه زمانی است؟

نایبند _استراحتگاه بهشتی در دل کویر

پالنگان _ماسوله‌ای در دل کردستان

پالنگان روستایی در دل کردستان که به ماسوله کردستان شهرت دارد و بافت پلکانی، آب و هوای معتدل، طبیعت بکر، آبشارهای روان و رودخانه‌های خروشان در آن گوشه‌ای از بهشت را برای رهگذران به تصویر می‌کشد.

وقتی حرف رفتن به سفر به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن آدمی مکانی زیبا و سرسبز را تصور می‌کند که در فصلی که قصد مسافرت به آن‌جا را دارد از زیبایی‌های طبیعی و گردشگری خاصی برخوردار باشد.

اگر در فصل بهار قصد مسافرت به مکانی خوش آب و هوا را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به غرب کشور و استان کردستان بزنید و از زیبایی‌های طبیعی و گردشگری آن غرق در لذت شوید.

هرچند هنوز کرونا در کشور حاکم است و مسافرت‌ها تا حدودی ممنوع اعلام شده است، در این گزارش قصد داریم سفر مجازی داشته باشیم به پالنگان، روستایی مشهور به ماسوله کردستان.

فصل بهار زمان مناسبی برای دیدن ماسوله کردستان است؛ هرچند که دیدن این مکان زیبا در فصل زمستان نیز خالی از لطف نیست اما زیبایی‌های آن در فصل بهار چندبرابر می‌شود.

هرچه از سنندج به سمت پالنگان حرکت کنید بیشتر از دود و دم و هوای آلوده شهر فاصله گرفته و به طبیعت بکر و زیبای خدادادی کردستان قدم خواهید گذاشت.

به پالنگان که می‌رسیم، مسیری را تا روستا هم‌ قدم رودخانه و نسیم خنک بهاری می‌شویم و طنین سیاچمانه‌ای که از دور به گوش می‌رسد مسافران را به سوی خود فرامی‌خواند و شوق مسافران برای دیدن این طبیعت زیبا را دوبرابر می‌کند.

پالنگان

 

وارد روستا که می‌شویم دیدن خانه‌های پلکانی و معماری سنگی روستا اولین چیزی است که چشم‌ها را به سوی خود جلب می‌کند، رودخانه‌ای مشهور به “ته‌نگی‌وه‌ر” که از میانه روستا می‌گذرد خانه‌ها را به دو قسمت تقسیم کرده و راه ارتباطی اهالی روستا از طریق پل باریکی است که بر روی رودخانه قرار دارد.

در طول مسیر سفر خود به پالنگان و گشت و گذار در داخل روستا با چشمه‌های روان و آبشارهای خروشان مواجه می‌شوید که صدای دلنواز رودخانه‌های خروشان روح را صیقل و  از هیاهو و جنجال زندگی شهر دور می‌کند.

وارد کوچه پس کوچه‌های روستا که می‌شوی و از کوه بالا می‌روی صفا و صمیمیت اهالی روستا یکی از زیبایی‌های زندگی روستایی را به نمایش می‌گذارد، پشت‌بام یکی از خانه‌ها حیاط خانه دیگری است، زنانی را می‌بینی که در پشت‌بام نشسته و مشغول نخ ریسی هستند، برای سهولت در رفت و آمد از کوه از پله‌های سنگی استفاده شده است، از پله‌ها که بالا می‌روی عده‌ای از پیرمردانی را می‌بینی که در تنهایی خود نشسته و بهشتی را می‌نگرند که تمام عمر خود را در آن سپری کرده‌اند یا خانواده‌هایی را می‌بینی که در کمال آرامش و صمیمیت مشغول نوشیدن چای در دل این طبیعت بکر هستند.

بعد از کلی گشت‌وگزار در این بهشت خدادادی زیبا، که انگار نقاش عالم با ظرافت خاصی آن را زینت داده است، بوی ماهی کبابی که در فضا پیچیده است مسافران را به صرف نهاری دلچسپ در دل طبیعتی بکر فرا می‌خواند و ماهی قزل‌آلای این منطقه شهرت بسیار دارد.

پالنگان

 

در پالنگان تا چشم کار می‌کند اصالت است و سادگی و این‌جا تنها جایی است که از سیستم و ساختمان‌سازی شهری خبری نیست و با وجود اینکه در طول قدمت ۳۰۰۰ ساله خود بارها و بارها ویران و بازسازی شده‌است؛ اما هنوز سیستم محلی و روستایی خود را حفظ کرده و مصالح و املاح به کار رفته در ساختن خانه‌ها نیز حاصل همین طبیعت بکر است.

بعد از خوردن نهاری دلچسپ هنگام بازگشت، دیدن و زیارت از زیارتگاه حضرت عکاشه خالی از لطف نیست، بیشتر گردشگران بعد از گردش در روستای زیبای پالنگان به طبیعت زیارتگاه حضرت عکاشه رو می‌آورند و بعد از زیارت و طلبیدن حاجت و ادا کردن نذر خود برای چند ساعتی  در سایه درخت‌های ستبر و هزاران ساله درخت ون و یکی از اصحاب نورانی پیامبر می‌آسایند.

منبع:ایسنا

گردشگری دندانپزشکی _جستجوی لبخند زیبا

گردشگری دندانپزشکی از مهمترین اشکال گردشگری پزشکی و به‌عنوان صنعت نوظهور، با سرعت بالایی در حال رشد است. معیارهای انتخاب دندانپزشک برای گردشگران پزشکی به عواملی از جمله هزینه، مکان و کیفیت خدمات بستگی دارد.

محققان اظهار کردند: سبک زندگی ناسالم امروز، رژیم‌های غذایی و طول عمر بیشتر از گذشته، به تدریج تقاضا برای انجام خدمات دندانپزشکی باکیفیت و حرفه‌ای را افزایش می‌دهد.

رونق بازار جهانی جهانگردی دندانپزشکی در سراسر جهان، در درجه اول به دلیل افزایش موارد ناهنجاری دندان و دوم افزایش تمایل به دندانپزشکی زیبایی است. هزینه کمتر درمان و خدمات بهتر در درمان دندانپزشکی در کشور خارجی و مدت طولانی انتظار برای درمان دندانپزشکی در کشور گردشگر ممکن است در آینده رشد این بازار را تقویت کند.

بازار جهانی گردشگری دندان را می‌توان در نوع درمان و منطقه طبقه‌بندی کرد و  از نظر نوع درمان را می‌توان به درمان‌های پیشگیرانه، ترمیمی، پروتز و سایر روش‌ها تقسیم کرد. در سراسر جهان تقاضا برای دندانپزشکی زیبایی و پروتزهای درمانی و ترمیمی سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است.

جوانب مثبت گردشگری کاشت دندان، همانند گردشگری پزشکی هزینه‌های پایین درمانی است، البته در این مسیر خطرات بسیاری نیز وجود دارد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ارزش جهانی بازار کاشت دندان در سال ۲۰۲۷ به ۹ میلیارد دلار برسد و همین امر باعث شده است که ایمپلنت‌های دندانی به دلایل زیادی مانند ماندگاری و اینکه معمولا با موفقیت همراه هستند و می‌توانند دوام ۲۰ سال یا بیشتر داشته باشند، محبوب و پرطرفدار شوند. با این حال آن‌ها بهترین گزینه‌های جایگزینی دندان و البته گران‌ترین هستند و این به‌ نوبه خود منجر به افزایش گردشگری دندانپزشکی شده است.

همچنین کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند، صنعت جهانگردی دندانپزشکی در سال ۲۰۲۵ به یک بخش ۵.۸۳ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد و از مهمترین عوامل این رشد، هزینه‌های درمان در کشورها و عدم پوشش بیمه‌ای برای بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی است.

گردشگری دندانپزشکی

در گردشگری دندانپزشکی افراد برای دریافت خدمات دندانپزشکی به خارج از کشور خود سفر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک شهروند ایالات‌متحده ممکن است به مکزیک سفر کند تا جراحی ایمپلنت دندان انجام دهد و یا یک استرالیایی برای انجام موارد دهان و دندان به تایلند سفر کند. با توجه به موارد فوق، بیشتر گردشگران دندانپزشکی از کشورهایی هستند که هزینه درمان در آن کشورها بسیار بالاست و مقصد نیز به نوبه خود کشورهایی هستند که به دلیل خدمات ارزان‌قیمت شناخته شده‌اند.

 

نتایج بررسی‌ها نشان داد که موفقیت کاشت دندان به لثه فرد بستگی دارد که باید عاری از بیماری و عفونت باشد و بیمارانی که می‌خواهند ایمپلنت کنند، اما بیماری لثه دارند باید در ابتدا لثه را درمان کنند. گردشگری دندانپزشکی دستیابی به این هدف را دشوار می‌کند، زیرا این امر به معنای سفرهای متعدد بوده و گاهی این موضوع بسیار ناخوشایند است.

زمانی که گردشگر دندانپزشکی در زمان انجام جراحی لثه با ورود باکتری به داخل ایمپلنت مواجه شود و عفونت بلافاصله علائمی از خود نشان ندهد و فرد به مبدا بازگردد، بعد از چند روز با عفونت مواجه می‌شود. اگرچه عفونت ناشی از ایمپلنت قابل درمان است اما درمان آن دشوار است و می‌تواند هزینه در بر داشته باشد و گاهی عدم وجود استانداردها و مقررات بهداشتی منجر به بروز این مشکلات خواهد شد.

محققان عنوان کردند: معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل برای کاهش سفرهای گردشگری پزشکی خواهند بود.

دندانپزشکان در برخی موارد، گردشگری پزشکی را به صورت خیرخواهانه و این کار را نه برای کاهش هزینه‌ها و تنها برای ارائه خدمات به افراد کم‌ درآمد انجام می‌دهند. پزشکان به کشورهای فقیر سفر می‌کنند تا مهارت‌های خود را در اختیار افراد دیگر قرار دهند و سلامت دهان و دندان که کلید سلامتی است را به افراد ارائه کنند.

گردشگری دندانپزشکی در بحران کرونا

بسیاری از بیماران در جستجوی لبخند کامل به مناطقی خارج از کشور خود سفر می‌کنند تا مشکلات دهان و دندان خود را رفع کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) عنوان کرد: احتمالا سفر، ابتلا به بیماری کووید را افزایش می‌دهد و هرچه سفر دورتر باشد، مخاطرات آن نیز بیشتر خواهد بود. البته لازم‌به‌ذکر است که قبل از بیماری کووید نیز مسافران با خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر روبرو بودند. تاثیرات مالی بر گردشگری دندانپزشکی بسیار چشمگیر بوده است، زیرا این نوع گردشگری زمانی با مشکل مواجه خواهد شد که بیماران تمایلی به انجام خدمات نداشته باشند و یا به دلیل قرنطینه یا ممنوعیت سفر و دیگر موارد نتوانند به کشور مورد نظر سفر کنند.

منابع

sciencedirect.com

romaniandentaltourism.com

gordondentalimplantsandcosmetics.com

imtj.com

transparencymarketresearch.com

سفر به دل زمین با ۱٠۲ پله در غار سهولان

یکی از مهمترین علایق ما در هر سفری طبیعت گردی است چرا که طبیعت هر دیاری منحصر به خود آنجاست و نظیرش را نمی توان جای دیگری یافت.

یکی از کم نظیرترین جاذبه های طبیعی ایران، در جاده مهاباد – بوکان واقع شده است.

رزا مصطفوی، فعال گردشگری از جاذبه های منحصربه فرد غار سهولان و یک سفر به اعماق زمین گفت: در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد در نزدیکی روستای سهولان،غاری زیبا به همین نام وجود دارد که به جرات می توان گفت یکی از منحصربه فردترین جاذبه های طبیعی استان است.در محوطه ورودی، کالسکه هایی صف کشیده اند که گردشگران را به ورودی غار می رسانند.

یکی از شگفتی های این وجود هزاران کبوتر چاهی است که در حفره های طبیعی این صخره ماوا گزیده اند و صدای بال بال زدن و بق بقویشان سرزندگی خاصی به فضای پیرامون غار بخشیده است، چند درخت تنومند جنگلی هم سایه خود را سخاوتمندانه بر دهانه غار گسترانده اند و به محیط، طراوتی دوچندان بخشیده اند.

غار سهولان

این فعال گردشگری اظهار کرد: غار سهولان دارای دو بخش خشکی و آبی است که بخش آبی (دریاچه) چهل و پنج متر پایین تر از ورودی غار است. برای رسیدن به اسکله باید از دالانهایی تنگ و تاریک گذر کنیم؛ دالانهایی که به لطف نورافکن ها اندک روشنایی دارند. همچنین باید راه پله ای پیچ درپیچ متشکل از ۱٠۶ پله ناقابل را هم پشت سر بگذاریم.

هرچه پایین تر میرویم فضا مرطوبتر می شود و بوی گوگرد بیشتر. حالا به اسکله رسیده ایم جایی که باید جلیقه های نجات را به تن کرده و سوار بر قایق به کشف و شهود در این غار شگفت انگیز بپردازیم.

اولین بخش غار همان تالار اصلی آن است که حدود ۲٠٠ متر مساحت دارد و ارتفاع سقفش به ۵٠ متر میرسد.

طول مسیر آبی کشف شده ۳۰۰ متر و طول مسیر خشکی کشف شده ۲۵۰ متر است. کل مساحت کشف شده حدود دو هکتار و متوسط عمق آب دریاچه ۲۵ متر است که در عمیق ترین نقطه به ۳۲ متر هم میرسد.

و چه لذتی دارد وقتی سوار بر زورق به تماشای زیباییهای طبیعت بنشینی و شاهکارهایی که خالق هستی بر دیواره های غار نقش زده را بنگری!

غار سهولان

از تالار غار وارد حوضچه های بعدی می شویم که به نسبت کوچکتر و باریکترند و از آنها دالانها و راههای باریکتری منشعب است که ورود به برخی از آنها امکان پذیر نیست. چیزی که بسیار چشمگیر و مایه تعجب است، سطح شفاف و زلال دریاچه است. آب دریاچه آنقدر شفاف است که به آسانی میتوان سنگهای کف دریاچه را دید.

این غار آبی در مقایسه با غار علیصدر که بزرگترین غار آبی ایران است، خیلی کوچک است برای همین هم گشت در آن به نسبت کوتاهتر است. درضمن امکان پیاده شدن از قایق و گشت زنی در خشکی نیز وجود ندارد و کل گشت در غار چیزی در حدود بیست دقیقه طول می کشد.

مصطفوی ادامه داد: در این گشت در مجموع سه حوضچه آب بزرگ و کوچک را پشت سر گذاشته و درنهایت به چهارمین و بزرگترین حوضچه میرسیم.

یکی از جذابیتهای موجود در غار، قندیلهای استالاکتیتی و استالاکمیتی آن است که زنده و همچنان در حال رشدند و دیواره ها و سقف غار را آذین بسته اند.

این قندیلها در بعضی نقاط اشکالی پدید آورده اند که بی شباهت به موجودات زنده و غیر زنده پیرامونمان نیست. برای همین هم تعجب نکنید اگر بگویم این غار، لاک پشت، عروس دریایی، دلفین، فیل، عقاب، خفاش،خوشه انگور، توت فرنگی، قارچ و یک هواپیمای درحال فرود دارد!

غار سهولان

از موجودات تندیسی و خیالی غار که بگذریم میرسیم به موجودات زنده ای که در غار زندگی میکنند، پرندگانی چون کبوتر چاهی و خفاش به راحتی رفت و آمد می کنند.

البته خفاشها کمتر خود را به گردشگران نشان میدهند و اغلب شبها و در تاریکی و سکوت مطلق از مخفیگاه خود خارج می شوند.

درجه حرارت غار سهولان در همه فصول سال ثابت و بین ۱۰تا ۱۵ درجه است. رطوبت حاکم بر غار ۷۰ تا۸۰ درجه است و در اثر رطوبت سنگها و صخره ها با خزه های سبز و قهوه ای پوشیده شده اند.

وی بااشاره به نحوه کشف این غار هم گفت: در سال ۱۸۹۶ «ژاک دمورگان» که کتاب جغرافیای غرب ایران را مینوشت مصمم به دیدن غار گشت. برای این منظور با کمک چند تن از اهالی روستای سهولان با یک کلک وارد غار شد و توانست تا عمق ۲۰۰ متری آن پیش رود و از بخش خشکی بالای آن خارج شود. ژاک آن زمان نقشه ای از غار ترسیم کرد که تا حدود زیادی شبیه به نقشه امروزی غار است.

پس از دمورگان در سال ۱۳۵۰ یک هیأت غارنوردی از دانشگاه اکسفورد با تجهیزات کامل از غار دیدن کردند و از آن تاریخ کم کم زمینه برای آماده سازی غار مهیا گشت تااینکه در سال ۱۳۷۹ غار سهولان به عنوان دومین غار آبی کشور، آغوش خود را به روی گردشگران مشتاق گشود.

حدود ۷۰ میلیون سال از پیدایش این غار که مربوط به دوره کرتاسه بوده میگذرد ولی اولین نشانه های حیات آدمی در آن به دوران پارتها برمی گردد که روزگاری اینجا خانه اقوام پارتی بوده است.

مصطفوی تصریح کرد: در عملیات کشف و آماده سازی غار، اشیایی نظیر ظروف سفالی مربوط به هزاره های اول و دوم پیش از میلاد در این غار یافت شده که نشان می دهد از ۴٠٠٠سال قبل حیات در این غار وجود داشته است.

علاوه بر سفالهای دوره اشکانی اشیایی از دوره ایلخانی نظیر جام مسی در این غار پیدا شده همچنین در قسمت خشکی غار گورهایی قدیمی کشف شده است.

در زمان حمله ارتش روس به مهاباد و قتل عام مردم این دیار، این غار جان پناه و نجات دهنده بسیاری از اهالی روستا بوده چراکه بسیاری از مردان منطقه به این غار پناه آورده و در آن مخفی شدند. از همان تاریخ به این غار «کونه مالان» هم گفته شد یعنی جایی که مردم در آن ساکنند.

این غار نیز به عنوان یک جاذبه طبیعی ثبت ملی شده است و در حال حاضر بدلیل شیوع کرونا این مجموعه تعطیل است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با سد مهاباد

“موغار”؛ دروازه هفت شهر لیلاز

مسجد جامع ارومیه

هتل پر حاشیه چهارباغ در حال کوتاه شدن

امروز که بیش از ۱۰ سال از تعدیل ارگ جهان‌نما به دلیل نقض حریم میدان نقش‌جهان می‌گذرد، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان از تعدیل بخش‌هایی از طبقه آخر هتلی که ارتفاع آن حریم محور تاریخی فرهنگی چهارباغ اصفهان را نقض کرده بود، خبر داد.

ناصر طاهری اظهار کرد: سال گذشته طی جلساتی که در دفتر معاونت عمرانی استانداری اصفهان، همچنین مدیرکل میراث فرهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی استان برگزار شد، توافقاتی با مالک و سرمایه‌گذار این هتل به‌منظور کاهش تأثیر منظری ساختمان هتل برِ خیابان چهارباغ عباسی صورت گرفت و قرار شد که بخش‌های مشرف به خیابان حذف شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قسمت‌هایی از طبقه آخر هتل از محل دیوار برشی مشرف به سمت خیابان چهارباغ تا پشت سینما فلسطین در حال حذف و برچیده شدن است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل غیرقانونی بودن ساخت هتل به دلیل ابلاغ نشدن مجوز ساخت از سوی اداره کل راه و شهرسازی نیز با این حذف حل خواهد شد یا خیر؟ گفت: ساخت هتل غیرقانونی نبود. مراحل اخذ پروانه انجام‌شده بود و در ابلاغ مصوبه نیز اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت دارند و صاحب‌نظر هستند.

طاهری یادآور شد: قبلاً درخواست توقف داشتیم و طی جلسات کارشناسی و تائید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با همکاری و تعاملاتی که صورت گرفت تا حد زیادی موضوع اشرافیت به خیابان چهارباغ با حذف بخش اشاره ‌شده، مرتفع خواهد شد.

وی، از همکاری مالکین و سرمایه‌گذاران این هتل به‌صورت ویژه تشکر کرد، چراکه با وجود صرف هزینه‌های زیاد در راستای تعامل حاضر به همکاری و حذف بخشی از ساختمان خود شدند.

منبع:ایسنا

حاجی فیروز _گفتمان استعماری یا پسا استعماری

«بهرام بیضایی با تولید آثاری چون «باشو غریبه کوچک» و «طرب نامه» عملا مساله رنگ و تبعیض برآمده از آن را در برابر ما قرار داد. این بازنمایی‌های ناراست تصویر و تصور نژادی حاجی فیروز را در خوانش و تفسیر فرهنگ ایران و اقوام ایرانی تقویت کرد.»

علیرضا حسن‌زاده – عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری – در یادداشتی که با عنوان «خوانش نقش آیینی حاجی فیروز :گفتمان استعماری یا پسا استعماری ؟» در اختیار ایسنا قرار داده، این طور آورده است: «در نخستین روزهای بهار ۱۴۰۰ شهرداری تهران با وجود همه پرسش‌ها و مسائل مهمی که باید به آن بپردازد چون آلودگی هوا، ترافیک و غیره ما را در برابر سوالی دیگر  قرار داد  که گروهی بسیاری از محققان ایرانی را شگفت زده کرد: آیا حاجی فیروز نماد نژادپرستی و تحقیر رنگ سیاه است؟

هر چند از منظر مردم شناسی و به ویژه نگاه مردم‌شناسی نمادین آن در هیچ یک از سه سطح تفسیری آیین( برداشت برگزار کنندگان، مشاهده کنندگان و درک موقعیتی آیین) چنین تصویری و تصوری به مثابه یک روایت غالب مشاهده نمی‌شود اما در پاسخ به این سوال نخست باید از تعلق این پرسش به گفتمان استعماری یا پسا استعماری و شرق شناسانه یا بومی (anthropology at home) سوال کرد؟

کسانی چون ویلهم فلور که پیشتر نیز در کتاب پر از ابهام و اشکال تاریخ جنسیت در ایران مردم ایران را فاقد اخلاق جنسی معرفی کرده بودند و ملهم از کتاب‌هایی چون شاهدبازی در ادبیات فارسی فقدان الگوهای هنجاری از رفتار جنسی را به صورت یک داغ و استیگما به مردم ایران در طی تاریخ منسوب کرده بودند در منابعی چون مدخل‌های دانشنامه ایرانیکا از برده و برده‌داری در ایران و نشانه‌های آن چون حاجی فیروز سخن به میان آورده‌اند. این در حالی است که فرهنگ‌زدایی از فرهنگ ایرانی با برچسب‌های دیگری چون کانیبالیسم در عصر صفوی و غیره نیز در منابعی از این دست همراه بوده است. این برچسب‌ها همگی به گفتمان و پارادایم استعماری و شرق شناسانه ( نگاه به شرق و ایران از بیرون به مثابه یک ابژه و نه درک درونی و بافتی تاریخ و فرهنگ ایرانی) برمی‌گردد. اما آیا واقعا چنین است و آفریقایی تبارها در فرهنگ ایرانی جایگاهی چنین داشته‌اند؟ مطالعات میدانی و مردم‌شناسی چنین ادعایی را تایید نمی‌کند. آفریقایی تبارها در جنوب ایران در آیین «زار» خود قطب‌های معنوی  و آیینی بوده و همه مردم از همه گروه‌ها به نزد آنان برای شفای جسم و روح(جان) رجوع کرده و پس از درمان، فرزند معنوی ماما یا بابا زار آفریقایی تبار می‌شوند.‌ چنین جایگاه نمادین برجسته‌ای ایده نژادپرستانه یاد شده را نقض می‌کند و از سوی دیگر واقعیت‌های امروزین که فرهاد ورهرام کارگردان برجسته مردم شناس به آن در فیلم مستند خود پرداخته باز ناقض این سخن است. از سوی دیگر در بافت عرفانی فرهنگ ایرانی چون آثار سهروردی، سیاهی در دل خود حامل نور است و حاجی فیروز نیز با لباس سرخ خود که نماد بهار، روشنایی و زندگی است همزیستی مرگ و زندگی را که به باززایی و تولد مجدد منتهی می‌شود نشان می‌دهد.

از سوی دیگر نام حاجی فیروز با توجه به اهمیت نامگذاری باز کارکرد و کاراکتر او را بدون کمترین ارتباط با نژادپرستی نشان می‌دهد. در فرهنگ‌های ایرانی به طور عمده (صرف نظر از ادبیات طنز آن در آثار نویسندگانی چون صادق هدایت) این نام کهن نماد منزلت اجتماعی و تشرف است. پرستو در شمال ایران و لک لک نیز در آذربایجان‌غربی به عنوان نمادهای بهاری حاجی نام می‌گیرند که زیبایی شناسی فولکلوریک در فرهنگ ایرانی را از پیام‌آوران بهار نشان داده و مقدس تلقی می‌شوند (خوردن گوشت آنان تابو است). حاجی فیروز نیز از سفر زمستانی خود که نماد مرگ و خواب است آمده و از بهار و بیداری سخن می‌گوید. تمام نمادهای بهاری نماد فیروزی (پیروزی) هستند چون نمادهای مشابه در آیین‌های پیشواز نوروز( عروس گل و…) که در آنها خیر، جاودانگی و زندگی و باززایی بر شر، مرگ و نیستی چیره می‌آید.

از سوی دیگر کارکرد حاجی فیروز و حتی سیاه در سیاه بازی به ما قهرمانان وارونه ساز یا اصطلاحا ریورسال را نشان می دهد. آنها نمادهای سلسله مراتب اجتماعی چون ارباب را ریشخند می‌کنند. مهرداد  بهار بدون توجه به این گونه شناسی و متاثر از نگاه بین‌النهرینی محققان حوزه دین و مطالعات آیین  درقرن ۱۹ و ۲۰،  حاجی فیروز را نماد سیاووش که یک قهرمان شهید و مرتبط با دوموزی است می‌داند  و نه قهرمانی ریورسال. حال آنکه اگرچه حاجی فیروز نماد باززایی است اما او نماد تصویری گروتسک از باززایی است. یعنی مرگ و زمستان را که نماد ترس است تبدیل به شوخی و خنده می‌کند. بنابراین او تصویری گروتسک از مرگ و ترس از آن را می‌آفریند ( نگاه کنید به کتاب اینجانب به زبان انگلیسی با نام وضع آیینی و وضع هنجاری که دانشگاه آمستردام در نوامبر ۲۰۱۳ منتشر ساخته است و نیز مقاله حاجی فیروز و تصویر گروتسک مرگ از اینجانب در مجله آیین نوروز). نقش آیینی حاجی فیروز و حتی رنگ و نقش و نگارهای پیراهن سرخ او نماد زندگی چون سایر نمادهای نوروزی است.در اینجا ترس از مرگ به شوخی گرفته می‌شود در حالی که مرگ با زندگی همسایه و همزاد است.

سیاهی در اینجا به دور از معانی نژادپرستانه نماد مرگ و زمستان است و به قول باختین مرگ بخشی از زندگی و نه چیزی جدا از آن است، یعنی در شخصیت حاجی فیروز روستایی و سیاهی از هم جدا نمی‌شوند (همانطور که مرگ و زندگی در کالبد انسان)، این واقعیت در شخصیت مثالی و آیینی حاجی فیروز آشکار است، او هم زندگی و هم مرگ را به ما نشان می‌دهد با این تفاوت که ترس مرگ و نیستی را  به شوخی و خنده می‌گیرد و با کالبدی که از زمستان یعنی دنیای مثالی خواب و مرگ آمده، از جوهره جاودان باززایی در تولد و باززایی بهاری خود می‌گوید و از ما می‌خواهد که به مرگ و زمستان بخندیم.

از سوی دیگر شعر یا وجه کلامی آیین حاجی فیروز بعد غیرنژادپرستانه این آیین را مجددا نشان می‌دهد: ارباب حاجی فیروز بزبز قندی است. آیا بزبز قندی نمادی نژادپرستانه است؟! از قضا بز نماد بهار در فرهنگ ایرانی در آیین‌هایی چون تکم گردانی و قصه بز زنگوله پا یک قصه عامیانه بهاری است: در این قصه زایش و باززایی (تولد دوباره از دل مرگ یعنی شکم گرگ ستایش شده و گرگ که نماد نازایی و درندگی است نکوهش می‌شود: نگاه کنید به کتاب کودکان و جهان افسانه).

اما نمی‌توان از نقش برخی تفاسیر و بازنمایی های نادرست در برانگیختن تصوراتی از این نوع چشم پوشید. بهرام بیضایی با تولید آثاری چون باشو غریبه کوچک و طرب نامه عملا مساله رنگ و تبعیض برآمده از آن را در برابر ما قرار داد. جالب این است که او فرهنگ گیلان را که به قول مردم شناس توانا کریستیان برومبرژه نماد برونگرایی و به قول رابینو دارالمرز بوده در «باشو غریبه کوچک» نماد وحشت از رنگ پوست قرار داد؟! این بازنمایی‌های ناراست تصویر و تصور نژادی را در خوانش و تفسیر فرهنگ ایران و اقوام ایرانی  تقویت نمود.‌ در فرهنگ اقوام ایرانی دیوشناسی Demonology بر مبنای رنگ نژادی وجود ندارد و  دیوی سازی demonization نژاد را نمی‌توان به عنوان یک روایت غالب مشاهده کرد. همچنان که دیو سیاه در ایران وجود داشته دیو سفید هم وجود داشته است (نک. شاهنامه).

بر این مبنا آنگونه که مردم ایران حاجی فیروز را در طی قرن‌ها دیده و شناخته‌اند این شخصیت نه تنها نماد نژادپرستی نیست که برعکس آن نماد تمسخر برتری‌های دروغین و سلسه مراتب مبتنی بر قدرت است. حاجی فیروز با نقش آیینی خود دارای بعدی هستی شناختی است. قهرمانان و فیگورهای آیینی ایران همواره بعدی بر ضد سلسله مراتب قدرت داشته‌اند (چون نقش سیاه در سیاه بازی و تمسخر ارباب) و نژاد پرستی مساله تاریخ ایران نبوده است. به واقع تلقی حاجی فیروز به مثابه نمادی نژادی پرده دیگری از وارونه خوانی جایگاه فرهنگ ایرانی و شاید ایران هراسی است که در آن نخستین منشور حقوق بشر و وجود شاعرانی بزرگ و آزاده چون مولانا، حافظ و غیره که فهم انسانی را به گستره‌ای فراتر از رنگ و نژاد دعوت می‌کنند نادیده می‌ماند. در ارتباط با شخصیت‌هایی چون حاجی فیروز گذشته از کارکرد هستی شناختی آنان اگر به دنبال کارکرد اجتماعی قهرمانان ریورسال باشیم باید گفت این شخصیت‌ها در برابر مساله استبداد سلاطین در طی تاریخ طولانی ایران شکل گرفته‌اند و نه نژادپرستی.»

منبع:ایسنا

قلب تپینده‌ میراث تاریخی در مسجد خضرشاه تیموری

مسجد خضرشاه تیموری اولین مسجد موزه کشور با پیگیری‌های امام جماعت محله چهارمنار یزد و با مساعدت و همکاری‌ میراث فرهنگی استان راه‌اندازی شد.

یزد سرزمینی با غنای مساجد فراوان در کشور است و در این میان، وجود مساجد تاریخی و بسیار قدیمی مانند مسجد جامع فهرج و همینطور مساجد فاخری مانند مسجد جامع کبیر یزد، مسجد امیرچقماق، مسجد ریگ، مسجد خضرشاه و مسجد جامع ابرکوه و مسجد جامع میبد از مهمترین ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی یزد هستند.

این مواریث تاریخی و ارزشمند که علاوه بر قدمت و معماری باارزش، تاثیرگذاری قابل توجهی در ساختارهای اجتماعی جامعه دارند، بعضا مورد بی‌توجهی قرار گرفته و کمتر به ظرفیت‌های آنها  توجه می‎شود، به طوری که آیت الله «سیدکاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد می‌گوید: یزد به عنوان شهر دارالعباده و دارالعلم ایران از تعداد بسیار زیادی مسجد و محفل دینی تشکیل شده است و همین آثار، امروزه نمادی برای شهر تاریخی و میراثی یزد محسوب می‎شوند.

وی با بیان این که یزد با داشتن قدیمی‌ترین مسجد در دنیای اسلام یعنی مسجد فهرج که متعلق به نیمه اول قرن اول اسلامی است، برند بالایی را در جهان اسلام و در کشور ایران به خود اختصاص داده است، تصریح می‌کند: با این وجود هنوز از ظرفیت‌هایی مانند مساجد تاریخی فاخری همچون مسجد فهرج کمتر استفاده شده است.

آیت الله مدرسی، مراکز و محافل دینی در یزد را یکی از مهمترین نمادهای یزد بر می‌شمارد و می‌گوید: باید برای حفظ فرهنگ‌ها و سنت‌ها، آداب و احترام به نمادهای دینی مانند بناهای تاریخی و مذهبی حفظ و رعایت شده و مهمانان خود را در خصوص بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها و احترام متقابل به این اداب و رسوم هدایت کنیم.

البته مسجد تاریخی و با ارزش خضرشاه در محله چهارمنار یزد از جمله آثاری است که باید بیش از پیش به آن توجه می‌شد و خوشبختانه پیوند محکم امام جماعت، میراث و مردم پشتوانه‌ای برای احیای این میراث تاریخی شد.

تبدیل شدن بخشی از این بنا به موزه با پیگیری‌های امام جماعت جوان محله چهار منار و همکاری و تعامل میراث فرهنگی و اوقاف این روزها به بار نشسته و الگویی برای کشور خواهد بود.

 

ائمه جماعت هویت بخش مساجد تاریخی شوند

حجت‌الاسلام «محمدجواد دشتی» امام جماعت مسجد میرخضر شاه (چهار منار) که امروز میوه زحمات خود در این میراث تاریخی را برداشت می‌کند، می‌گوید: شناسنامه هر شهری به تاریخ و قدمت و مکان‌های تاریخی آن مربوط می‌شود لذا اگر بتوانیم هر مکان را بازسازی و احیا کنیم، شهرمان را زنده کرده‌ و محله قدیمی خود را شناسنامه‌دار کرده‌ایم.

وی با بیان این که انگیزه من برای زنده کردن این بنای تاریخی احیای کاربری آن در گذشته است، می‌گوید: برای آشنایی مردم با سبک و سیاق زندگی گذشته و ساختار مذهبی، معنوی و اجتماعی مسجد میرخضرشاه، آن را به حالت قبل و قدیمی بازگرداندیم.

این روحانی که معتقد است باید نگاه هویت بخشی و احیای مساجد در ائمه جماعت به عنوان رئوس مذهبی و اجتماعی محلات یزد شکل بگیرد، می‌گوید: هر چند هنوز این دیدگاه به طور کامل وجود ندارد اما اگر هر روحانی بتواند ناجی و هویت بخش مسجد محله خود باشد و به تاریخ و قدمت و کاربری آن اهمیت بدهد، می‌تواند شان ویژه‌ای را به مسجد محله اعطا کرده و ارزش تاریخی آن را نیز در کنار امور دینی و اجتماعی به تصویر بکشد.

این مسئول با اشاره به این که ساختار گذشته مساجد بسیار در زندگی مردم تاثیرگذار بوده است، بیان می‌کند: مساجد در گذشته محلی برای رجوع مردم و رفع مشکلاتشان بوده است و اگر به مساجد قدیمی بنگریم، ساختار معماری مسجد مانند وجود گرمخانه و سردخانه، بخش‌هایی برای مراجعات مردم همان مسائلی است که امروزه با تقویت شدن می‌تواند منجر به سوق دادن بیش از پیش مردم به سمت مساجد شود.

وی که برای ثبت تک تک آثار مسجد، مرمت و احیای آن تاکنون کوشیده است، خاطرنشان می‌کند: در کشور ما مساجد تاریخی و فرهنگی بسیاری وجود دارد که جزو آثار میراثی ملی هستند و شاید بتوان بخش عظیمی از آن‌ها را متعلق به یزد دارالعباده دانست.

 

موزه شدن یادگار دولتمرد تیموری در یزد

«سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان این که این مسجد از آثار «سیدامیر جلال‌الدین خضرشاه» است، می‌گوید: دو خضرشاه حاکم یزد بوده‌اند که اولی امیرشمس الدین محمد که در سال ۸۲۰ هجری قمری حاکم یزد بوده به احتمال زیاد پدر امیرقطب الدین (امیر جلال الدین خضر شاه) حاکم هم عصر امیرچقماق است.

وی اضافه می‌کند: این حاکم یزدی از عارفان سلسه مرشیدیه در سال ۸۴۹  است که بعد از حکومتش در یزد، مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقیه را در محله چهار منار ایجاد می‌کند.

این مسئول اضافه می‌کند: جلال‌الدین خضرشاه از دولتمردان و خیران یزد و صاحب ابنیه و آثار بسیار بوده است و مسجد چهارمنار در ابتدا مسجدی به نام دروازه به دلیل قرار گرفتن در دروازه شهر بوده و در گذشته، شب‌ها در چهار منار آن آتش برپا می‌کرده‌اند تا کاروان‌هایی که در شب حرکت می‌کنند، راه را گم نکنند.

وی با اشاره به ثبت ملی شدن این بنای فاخر در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران، تصریح می‌کند: نمای داخلی مسجد میرخضرشاه با قدمت ۶۰۰ ساله و متعلق به دوران تیموری، دارای دو بخش گرمخانه و سردخانه است و پنج فضا برای برپایی نماز دارد.

وی اضافه می‌کند: از در ورودی اصلی که وارد می‌شویم، ابتدا حیاط آن قرار دارد، سپس سمت چپ آن مسجد گرمخانه و سمت راست مسجد سردخانه و در مقابل شبستان اول و دوم قرار گرفته که در مجموع مسجد نامبرده، تقریبا دارای پنج هزار مترمربع مساحت است و در گذشته به عنوان مسجد جامع این شهر به حساب می‌آمده است.

فاطمی به آثار تاریخی فاخر موجود در این مسجد مانند قران ۶۰ پاره‌ای با قدمت ۲۰۰ سال اشاره می‌کند و می‌گوید: این قران که بخشی از ان را موریانه خورده بود، حفظ کرده و قدیمی‌ترین فرش مساجد یزد در این بنا را که به دو زبان فارس و انگلیسی بافته شده به عنوان دو اثر مهم موزه قرار دادیم.

وی با اشاره به این که موقوفات مسجد خضرشاه به زبان‌های فارسی و انگلیسی نقش بسته است، می‌گوید: تمام ساخت و سازهای انجام شده در مسجد میرخضرشاه را با نظارت مهندسان میراث فرهنگی و با کمک‌های مردمی و اوقاف رقم زدیم و پیشنهاد تبدیل شدن بخشی از مسجد به موزه را دنبال کردیم.

این مسئول به اثار ارزشمند دیگری مانند محراب قدیمی مسجد میرخضرشاه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسجد که از محورهای تاریخی محله چهار منار است علاوه بر قدمت تاریخی کاربری پویای اجتماعی و مذهبی آن، منجر شده است تا بتوانیم با کمک مردم آن را احیا کنیم.

 

فرشی تاریخی که مسجدی را موزه کرد

«الهه خاکباز الوندیان» کارشناس مسئول مرمت اثار تاریخی و مسئول سابق موزه‌های استان که در رابطه با تبدیل شدن این مسجد به موزه اقدام کرده است، می‌گوید: اینجا اولین مسجدموزه کشور است و به نظر می‌رسد که هنوز مشابه این طرح در کشور وجود ندارد.

وی با بیان این که یک فرش تاریخی و بسیار قدیمی برای برای این مسجد بافته شده است، می‌گوید: وجود این فرش ارزشمند و تاریخی و نحوه حفاظت و نگهداری این اثر جرقه تبدیل شدن به موزه را تبدیل اثر کرده که البته این فرش به عنوان اثری ملی در سال جاری ثبت خواهد شد.

این مسئول با اشاره به این که مساجد ما دارای آثار ارزشمند و فاخری مانند فرش موقوفه مذکور هستند، می‌گوید: با این وجود، باید هدایت و تبدیل شدن این مساجد به موزه‌ها را در نظر بگیریم چرا که این بسترهای آماده باید در راستای حفظ آثار نفیس خود احیا شوند و آثار ارزشمند آن‌ها نه تنها به مسلمانان بلکه به نمایش برای مردم دنیا گذاشته شود.

الوندیان با اشاره به این که یزد در زمینه راه اندازی موزه در دل مساجد پیشرو بوده است، می‌گوید: مساجد فاخری مانند مساجد جامع اصفهان، فهرج و یزد از لحاظ ساختار معماری و قدمت تاریخی بدنه بنا تبدیل به موزه شده‌اند و ما مسجدی که به علت اشیا و آثار تاریخی ائم از منبر، کتب و فرش‌های با ارزش و همچنین پیشینه و معماری آن تبدیل به موزه شود را کمتر مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان این که هنوز هم در یزد به علت وجود مساجد فاخر و زیاد و همچنین قدمت و ارزشگذاری تاریخی اشیای موجود در مساجد قابلیت تبدیل کردن به موزه وجود دارد، تصریح می‌کند: مسجد جامع کبیر دارای موزه‌ای از آثاری مانند فرش‌ها و کاشی‌ها و کتیبه‌ها و همچنین پرده کعبه است که خوشبختانه این روند برای تبدیل مساجد به موزه ادامه دارد.

این کارشناس مسئول با تاکید بر این که باید موزه‌های مساجد منبعی برای درامد و بالا بردن سطح کیفی موزه‌های مسجد شوند، تاکید می‌کند: باید با اختصاص بلیط برای بازدید این موزه‌ها مساجد منبع درامدی برای بالا بردن کیفیت موزه ها داشته باشند.

منبع:ایسنا

آغاز مرحله دوم مرمت رکیب‌خانه بعد از نوروز

مدیر گنجینه هنرهای تزیینی ایران می‌گوید:‌ بخش نخست عملیات مرمت و استحکام بخشی بخش‌هایی از عمارت رکیب‌خانه در سال گذشته انجام شد و مرحله دوم مرمت در این بنای تاریخی قرار است در بهار انجام شود.

به دنبال انتشار گزارش و تصاویری از وضعیت گنجینه هنرهای تزیینی ایران در عمارت رکیب‌خانه اصفهان و بیان این مطلب که با توجه به وضعیت این موزه «به نظر می‌رسد فراموش کرده‌اند این موزه و عمارت زیبا را در ایام نوروز خانه‌تکانی کنند!»، راحله یوسفیان – مدیر موزه هنرهای تزیینی ایران – با دراختیار قرار دادن تصاویری از خانه تکانی این بنای تاریخی و موزه مهم در اصفهان به ایسنا، توضیحاتی می‌دهد.

او می‌گوید: با توجه به گذشت ۲۵ سال از تأسیس موزه هنرهای تزئینی ایران در عمارت رکیب‌خانه اصفهان و نیاز به بازسازی زیرساخت‌های سیستم الکترونیکی و مکانیکال این مجموعه تاریخی، انجام این کار در دستور اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفت و بازسازی سیستم الکترونیکی ساختمان موزه، همراه با سیستم برق‌رسانی و با نوسازی تابلوهای برق این مجموعه تاریخی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال انجام شد.

وی همچنین به فرسودگی سیستم موتورخانه این مجموعه تاریخی اشاره می‌کند و می‌گوید: کار بازسازی سیستم‌های مکانیکال موزه شامل نوسازی موتورخانه این مجموعه و جداسازی آن از سایر مجموعه‌های پیرامون این موزه و نصب تجهیزات جدید مانند چیلر با رعایت اصول حفاظتی از تابستان امسال آغاز و با اعتباری بالغ بر۶ میلیارد ریال به پایان رسید.

آغاز مرحله دوم مرمت رکیب‌خانه بعد از نوروز

 

او به پایان عملیات مرمت اضطراری پشت بام عملیات رکیب‌خانه توسط گروه امانی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان در اوایل بهمن سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این عملیات بندکشی آجرهای سقف، تعویض آجرهای فرسوده سقف، تزریق ملات به بخش‌های آسیب‌دیده به منظور ایزولاسیون سقف و زیرسازی و ترمیم شیرسرهای سقف و اجرای پوشش کالوانیزه به منظور ایزولاسیون شیرسرهای پشت بام موزه انجام شد.

وی با تاکید بر اقدامات انجام شده در اواخر سال گذشته، ادامه می‌دهد: با توجه به نبود زمان مناسب برای آغاز مرحله دوم مرمت‌ها در این بنای تاریخی، انجام این کار به بعد از نوروز ۱۴۰۰ موکول شد تا با تامین اعتبار مورد نیاز و تجهیز کارگاه استحکام‌بخشی دیوارها و مرمت تزیینات و استحکام بخشی دیوارها و ترک‌ها انجام شود.

مدیر گنجینه هنرها تزیینی ایران به وجود حساسیت در برخی از مکان‌های مرمتی برای انجام اقدامات استحکام‌بخشی در فصل زمستان اشاره می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل قرار شد تا ادامه مرمت‌ها در بهار انجام شود.

 

یوسفیان در ادامه از بازدید فریدون اللهیاری – مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان – از عمارت رکیب‌خانه و بخش‌های مختلف موزه برای بررسی وضعیت این بنای تاریخی در یک شنبه هشتم فروردین خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: ‌در این بازدید قرار شد جلسه‌ای اضطراری برای تأمین اعتبار موزه داشته باشیم. همچنین قرار بر حضور گروه امانی در موزه هنرهای تزئینی شد تا در طول ۱۰ روزنسبت به استحکام بخشی دیوارها، رفع ترک‌ها و روغنکاری در و و پنجره‌ها اقدام شود و اعتبار مرمتی مناسبی نیز برای رکیب خانه گذاشته شود.

او با بیان این‌که پرده‌ی قرار گرفته در جلوی یکی از تالارهای عمارت در حیاط خانه به دلیل طوفان‌های شدیدی که در روزهای گذشته در اصفهان وزیده بود، پاره شده و به دلیل قرارگیری‌اش در کنار رمپ داخل حیاط امکان جدا کردن آن وجود نداشت، اضافه می‌کند: سرانجام‌  با حضور نیروهای امانی موفق به جدا کردن این پرده شدیم.

 

به گفته‌ی وی، خرید پرده برای این بخش از حیاط موزه به تامین اعتبار مورد نیاز آن برمی‌گردد.

آغاز مرحله دوم مرمت رکیب‌خانه بعد از نوروز

او همچنین درباره‌ی اقدامات انجام شده در گنجینه هنرهای تزئینی ایران در عمارت رکیب‌خانه در طول چند سال گذشته بیان می‌کند: در دو سال گذشته و قبل از کرونا ۱۳ عنوان نمایشگاه برگزار شد که سه نمایشگاه «نوین سفال سرامیک ایران»، «نخستین نمایشگاه تخصصی زیورآلات سنتی و دست ساز» و «نمایشگاه ویژه کودکان اوتیسم و سندرم داون» با عنوان «موزه را از نگاه من ببینید» در قالب طرحی ملی تعریف و برگزار شدند.

 

به گفته‌ی وی،۶ پایان نامه نیز با موضوعاتی مانند منسوجات دوره قاجار و انتقال مفاهیم میراث فرهنگی به کودکان با رویکرد موزه داری تألیف شدند. همچنین ۱۳ عنوان کلاس آموزش تخصصی نیز برگزار شد که چهار ویژه برنامه مخصوص افراد دارای محدودیت و ویژه معلولان نابینایان و سندرم داون و کودکان مبتلا به سرطان و اوتیسم بود.

یوسفیان به ساماندهی مخازن و آسیب‌شناسی اشیا ‌و انبارگردانی آثار موزه در طول سال گذشته نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ در همکاری که با موزه دانشگاه اصفهان و دانشگاه کاشان داشتیم، بحث تبادل اشیا بین موزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه‌های موقت از اشیایی که مربوط به ما بوده و به آن‌ها امانت دادیم برگزار شود.

به گفته‌ی مدیر گنجینه هنرهای تزئینی ایران؛ این موزه تا کنون به عنوان موزه برتر در رشته‌های مختلف، شش لوح تقدیر که پنج لوح آن رتبه برتر کشوری هستند، دریافت کرده است، سه رتبه برتر کشور نیز در زمینه گردآوری، آموزش کودکان و نوجوانان و تلاش برای بقا، دو رتبه سوم کشوری در زمینه‌های آموزش و معرفی گرفته است و موزه برتر برای معرفی در فضای مجازی در ایام کرونا نیز در سال ۱۳۹۸ انتخاب شده است.

منبع:ایسنا