۳۰۰ بنای تاریخی آماده بهره‌برداری شد

معاون میراث فرهنگی از مرمت و بهره‌برداری ۳۰۰ بنای تاریخی تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.

محمدحسن طالبیان در نشستی که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برگزار شد، به تشریح موضوع انتخابی امسال ایکوموس با عنوان «گذشته‌های پیچیده، آینده‌های گوناگون» پرداخت و بیان کرد: در این شعار ارزش‌های دوران مختلف، تنوع و گوناگونی میراث فرهنگی، و حفاظت از آن با بررسی نقادانه گذشته به میزانی که ساختن آینده به آن وابسته است مورد تاکید قرار گرفته است.

او با اشاره به این‌که توجه و اهمیت به موضوع انتخابی ایکوموس با تاکید بر ارزش‌های دوران مختلف در سال‌های اخیر و با تنوع ثبت در فهرست آثار ملی کشورمان در قالب میراث صنعتی، میراث معاصر مدرن، میراث دفاع مقدس، میراث ناملموس خوراک، آداب، سنت‌های شفاهی، هنرهای اجرایی و نمایشی و … خود را نشان داده است، افزود: تنوع آثار ثبت‌شده بیانگر ثروت و غنای بی‌نظیر هویتی فرهنگی ایران اسلامی، از جنبه‌های گوناگون است که نیازمند توجه بیشتر و حفاظت و صیانت آن‌ها با مشارکت آحاد جامعه است.

ارزیابان ایکوموس تابستان برای پرونده کاروانسراها به ایران می‌آیند

طالبیان در ادامه با تاکید بر این‌که تمام بناها و یادمان‌های تاریخی فارغ از پیشینه و تفاسیر گوناگون دارای اهمیت حفاظت و نگهداری برای آیندگان است به حضور ارزیابان ایکوموس برای بازدید میدانی از پرونده کاروانسراهای ایرانی در تابستان امسال در ایران اشاره کرد و گفت: ۲۴ استان در پرونده ۵۶ کاروانسرای ایران که به یونسکو برای ثبت جهانی ارائه شده مشارکت دارند و ضروری است که این استان‌ها در ساماندهی مسیرهای منتهی به این آثار و معرفی آن‌ها نهایت تلاش را داشته باشند.

او رویکرد و مشارکت رو به افزایش بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در امر مرمت را مهم توصیف کرد و افزود: با حضور آگاهانه هر چه بیشتر مردم حفاظت از آثار تاریخی در سطح گسترده‌تری و با حضور آحاد مردم امکان‌پذیر خواهد بود.

در ادامه این نشست معاونان ۳۱ استان با بیان اقدامات و فعالیت‌های صورت‌گرفته و تشریح نقاط ضعف و قوت، چالش‌ها و مشکلات موجود در استان را با مدیر کل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در میان گذاشتند.

مشارکت بخش خصوصی، کارگاه‌های فعال مرمتی، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها، تعیین حرایم، جلسات هم‌اندیشی و اقدامات مشترک برخی استان‌ها با شهرداری‌ها و دارات کل اوقاف، کمبود اعتبارات، کمبود نیروی متخصص مرمت در برخی استان‌ها، کمبود نیروی یگان حفاظت، مشکلات وجود محوطه‌های تاریخی در دل روستاها و محل سکونت روستاییان، عدم ضوابط اختصاصی برخی بافت‌های تاریخی، مشکلات عمل به ماده ۹۸ از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی، کمبود پیمانکاران متخصص مرمت و…،  از جمله موارد اعلامی از سوی معاونان میراث فرهنگی در این نشست مجازی بود.

۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات ناکارآمد شهری به بافت‌های تاریخی اختصاص یافته

سیدهادی احمدی روئینی ـ مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی ـ در این نشست با توجه به موضوع کمبود اعتبار بافت‌های تاریخی که از سوی معاونان میراث مطرح شد،  گفت: مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه کشور از اعتبارات ناکارآمد شهری به بافت‌های تاریخی با اولویت‌گذاری و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختصاص یافته که مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌هایی که دارای بافت‌های تاریخی هستند می‌توانند با مکاتبه با استانداری‌ها، ستاد بازآفرینی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گنجاندن اعتبار برای بافت‌های تاریخی در بودجه ۱۴۰۰ را درخواست کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

فراخوان عمومی واگذاری ۲۱ بنای تاریخی و فرهنگی تمدید شد

مرمت‌های ‌اصفهان؛ از گنبد تا کاخ

عملیات مرمت گنبد مساجد شیخ لطف‌الله، جامع عباسی و مدرسه چهارباغ، همچنین تزئینات سقف چهلستون، چهار پروژه شاخصی است که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، امسال در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

فریدون اللهیاری گفت: مرمت گنبد مسجد جامع عباسی یا مسجد امام (ره) حدوداً از سال ۱۳۹۰ شروع‌شده و در سال‌های اخیر سعی ما این بود که بتوانیم بدون محدودیت مالی این پروژه را پیش ببریم.

وی توضیح داد: زمانی که بنده مدیریت میراث فرهنگی استان اصفهان را بر عهده گرفتم، مرمت ۱۳ ترک از ۱۶ ترک گنبد این مسجد در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نیز مرمت دو ترک نهایی شروع‌شده که پیشرفت خوبی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال مالی، یعنی تیر یا نهایتاً مرداد ماه، فاز نهایی عملیات مرمت گنبد مسجد جامع عباسی به اتمام برسد و بتوانیم آن را بدون داربست ببینیم.

«از مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله چه خبر؟» اللهیاری، در پاسخ به این سؤال گفت: مرمت سه نیم ترک بعدی این گنبد نیز در دستور کار قرار گرفته و کار را با همان مرمت‌گر قبلی ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه، درباره وضعیت مرمت گنبد مدرسه چهارباغ، اظهار کرد: مرمت این گنبد به پایان رسیده، اما به دلیل اشکالاتی که در مرمت قبلی دو ترک از آن وجود داشت، تصمیم گرفتیم که آن را هم اصلاح کنیم و اکنون در حال گرفتن پیمانکار هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان افزود: با اصلاح این دو ترک، داربست‌های گنبد مدرسه چهارباغ نیز برچیده خواهد شد.

اللهیاری از آغاز مرحله ششم عملیات آسیب‌شناسی و مرمت ایوان ستون‌دار مجموعه جهانی کاخ چهلستون نیز خبر داد و گفت: این عملیات مرمتی شامل آسیب‌شناسی، مرمت و موزون‌سازی رنگی سقف ایوان ستون‌دار کاخ چهلستون می‌شود و وسعتی بیش از ۱۱۰ مترمربع دارد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در مدت‌زمان چهار ماه به پایان خواهد رسید.

وی یادآور شد که در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ پروژه مرمتی توسط این اداره کل در سطح استان در حال انجام است که چهار مورد یاد شده، از شاخص‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، در پاسخ به این سؤال که «آیا برای نقد مرمت‌های انجام‌شده در اصفهان کنگره‌ای به سیاق کنگره نقد مرمت در گذشته‌های دور برگزار خواهد شد یا خیر؟» اظهار کرد: حدود سه سال پیش کنگره معماری را که در برپایی آن مدت‌ها وقفه ایجادشده بود، برگزار کردیم و در این کنگره نشست‌های مستقلی نیز برپا شد که نقد پروژه‌های مرمتی را در دستور کار داشت، اما کرونا مانع ادامه راه شد و امیدواریم که با بهبود شرایط، دوباره شاهد برگزاری این کنگره باشیم. اگرچه، قرار است که پروژه‌های مرمتی و انواع الگوهای مرمت در فضای مجازی نیز معرفی شود تا اگر صاحب‌نظران دراین‌باره نقد و دیدگاهی داشتند، امکان ارائه نظر برای آن‌ها فراهم باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بازار بزرگ اصفهان گنجینه پر رمز و راز تاریخ

کویر مصر استان اصفهان، جلوه گاه ستارگان و رمل‌ها

خورشت ماست یک قرن زینت بخش سفره اصفهانی‌ها

امام‌زاده یحیی ایلخانیان نجات پیدا می‌کند؟

پس از تخریب‌های گسترده امام‌زاده یحیی (ورامین) در سال‌های گذشته و حتی سرقت برخی متعلقات این اثر دوره ایلخانی، معاون میراث فرهنگی تهران سرانجام از استحکام‌بخشی و حفاظت از گچ‌بری‌های آن خبر داد.

مرتضی ادیب‌زاده ـ معاون میراث فرهنگی تهران ـ درباره ارزش این امامزاده گفته است: بقعه امام‌زاده یحیی در محله کهنه‌گل ورامین، یکی از بناهای برجای‌مانده از دوره ایلخانی است که به واسطه تزئینات گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های خود اهمیتی جهانی دارد. آرایه‌های گچ‌بری باارزش این بنا شامل گوشه‌سازی‌ها، زیرگنبد و کتیبه ثلث تاریخ‌دار با نقوش برجسته بوده و با تزئینات مسجد جامع ورامین برابری می‌کند. براساس کتیبه گچ‌بری تاریخ‌دار موجود در بنا، بانی این بقعه، «ابومحمدالحسن‌بن المرتضی بن الحسین بن محمد بن الحسن بن ابی زید» و تاریخ ساخت آن محرم سال ۷۰۷ هـ ق است.

به گفته او، کاشی‌های زرین‌فام نفیس امام‌زاده یحیی جزو شاخص‌ترین تزئینات معماری ایلخانی در ایران بوده که از دوره قاجار از بنا جدا شده و هم‌اکنون در موزه‌های معتبر دنیا به صورت پراکنده نگهداری می‌شود.

این امامزاده در زمان قاجار با بیشترین گزندها روبه‌رو شد و هر تکه‌اش از یک گوشه دنیا سر درآورد؛ سنگ قبر آن در زمان ناصرالدین شاه قاجار دزدیده شد و بعدها در موزه آرمیتاژ روسیه به نمایش درآمد. در همان دوره، کاشی‌های زرین‌فام امامزاده یحیی سر از موزه لوور فرانسه درآورد و کاشی نفیس محراب آن به موزه متروپولیتن نیویورک رسید. محراب امامزاده هم سهم فیلادلفیا شد. مرمت‌ها و بازسازی های بعدی نیز یا مخدوش شد یا به سرقت رفت. در اسفندماه سال گذشته نیز گزارش شد، کتیبه ایلخانی امامزاده ترک برداشته و ترک‌های قدیمی نیز مرمت ناشیانه‌ای داشته است.

اینک معاون میراث‌فرهنگی تهران از آغاز فاز اول پروژه نجات‌بخشی و تثبیت تزئینات و پروژه استحکام‌بخشی و حفاظت گچ‌بری‌های ایلخانی امام‌زاده یحیی ورامین با حضور کارشناسان خبره مرمت آثار تاریخی خبر داده است.

ادیب زاده افزود: اهداف اصلی این پروژه مطالعات فنی و نجات‌بخشی و حفاظت گچ‌بری‌های باارزش این بنا با رعایت اصول و مبانی مرمت آثار است.

 

محسن چاره‌ساز ـ مجری پروژه مرمت امامزاده یحیی ـ نیز گفت: گچ‌بری‌های این بنا آسیب‌های زیادی در طول زمان داشته، لذا مطالعات ساختاری و عملیات حفاظت همزمان در حال اجرا است.

او اضافه کرد: پاکسازی سطوح گچ‌بری کتیبه ازاره و نیز تثبیت ترک‌ها با تزریق چسب و ملات ترکیبی مرمتی در شکاف‌های کتبیه و جداره گوشه‌سازی و همچنین استحکام‌بخشی قسمت‌های سست گچ‌بری‌ها در اولویت پروژه قرار دارد و تیمی از کارشناسان مرمت با روش‌های مناسب و رعایت اصل کمترین مداخله در حال حفاظت و مرمت این تزیینات است.

بقعه امام زاده یحیی از جمله بناهای باارزش معماری دوره ایلخانی است که در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۹ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

منبع: ایسنا

مسافران مبتلا به کرونا شناسایی نمی‌شوند

با وجود الزام به استعلام مسافران مبتلا به کرونا در سفر با وسایل نقلیه عمومی، اما آژانس‌های مسافرتی هنوز به سامانه‌ای که این بیماران را شناسایی کند، دسترسی ندارند و بدون استعلام، خدمات سفر می‌فروشند.

ستاد ملی کرونا در آذرماه ۹۹ سفر افراد مبتلا به کرونا را ممنوع و استعلام الکترونیکی وضعیت مبتلایان به کرونا برای مسافران هوایی، ریلی و زمینی داخل کشور و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را اجباری کرد.

در آن مصوبه تاکید شده بود: تمام شرکت‌های هواپیمایی و نیز «ارائه‌دهنده سامانه‌های فروش بلیت مسافری به صورت انفرادی و چارتری» که در حال حاضر سامانه‌های آن‌ها در دفاتر خدمات مسافربری و گردشگری کشور در حال استفاده است، ملزم هستند ضمن انجام تنظیمات فنی لازم از طریق گذرگاه خدمات الکترونیکی سروا (PGSB) که در سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راه‌اندازی شده است، از امکان «استعلام الکترونیکی و ممانعت فروش بلیت» استفاده کنند.

براساس این مصوبه، فقط شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، پایانه‌های ریلی و اتوبوسی و سامانه‌های فروش بلیت و دفاتر خدمات مسافرتی امکان دسترسی به چنین سامانه‌ای را برای شناسایی مسافران مبتلا به کرونا داشتند. از همین‌رو، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای از وزارت بهداشت درخواست کرد دسترسی به داده‌های این بیماران برای تمام تاسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها برقرار شود. با این حال و با گذشت چهار ماه از آن مصوبه، پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد نه تنها هتل‌ها که آژانس‌های مسافرتی و سامانه‌های فروش بلیت هنوز به چنین سامانه‌ای دسترسی ندارند و بدون استعلام، خدمات سفر می‌فروشند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ  تایید می‌کند که آژانس‌های گردشگری هنوز به چنین سامانه‌ای دسترسی ندارند و از زمانی که چنین مصوبه‌ای صادر شده، چنین دسترسی‌ای در اختیار آژانس‌ها قرار داده نشده است.

مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی نیز می‌گوید: برای فروش بلیت، کد ملی مسافر را که وارد می‌کنیم، اما به سامانه‌ای برای استعلام از وضعیت بیماران کرونایی دسترسی نداریم و در سامانه‌های فروش بلیت نیز هنگام ورود کد ملی، هیچ پیامی درباره ابتلای مسافر به کرونا داده نمی‌شود. معمولا مسافران در فرودگاه و پایانه‌های ریلی رصد و استعلام می‌شوند. در برخی مسیرها، مثل اهواز مسافر باید تست کرونا ارائه دهد تا اجازه سوار شدن به هواپیما را داشته باشد.

مدیر فنی آژانس دیگری با تایید این اظهارات می‌گوید که معمولا پیش از فروش بلیت، از مسافر سوال می‌کنیم که در ۱۴ روز گذشته به کرونا مبتلا بوده و این حقوق یادآوری می‌شود که در صورت ابتلا از سفر ایشان در فرودگاه و قطار جلوگیری خواهد شد و هزینه بلیت از سوی شرکت‌های هواپیمایی و قطار برگردانده نخواهد شد. اما مساله این است که بسیاری از مراجعه‌کنندگان‌ِ آژانس‌ها اصلا تست کرونا نداده‌اند که در سامانه‌ای ثبت شود، برای ما هم سوال است این افراد چگونه شناسایی می‌شوند!؟

با این وجود، در دی‌ماه ۹۹، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که از ابتدای آغاز طرح استعلام وضعیت سلامت مسافران، ۳۰ میلیون نفر در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گرفتند و برای حدود ۲۷۰۰ مسافر بلیتی صادر نشد. علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به تازگی از شناسایی حدود ۲۱ هزار نفر کرونا مثبت که در نوروز سفر رفتند و نقض قرنطینه کردند، خبر داده است. اینک این سوال مطرح است اگر امکان شناسایی و رصد بیماران کرونایی وجود دارد، چرا در همان مبدأ از ادامه سفر این افراد جلوگیری نشده و نمی‌شود و چرا هنوز برخی تاسیسات گردشگری از جمله آژانس‌ها و سامانه‌های فروش بلیت، امکان شناسایی این مسافران را ندارند؟ آیا این نقص به آژانس‌های مسافرتی و ضعف نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برمی‌گردد یا وزارت بهداشت و ستاد کرونا که از این بخش غافل شده است؟

منبع: ایسنا

۲۱ میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کرده اند

بیش از ۲۰ میلیون ایرانی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار خارجی و در مجموع بیش از ۲۱ میلیون نفر در سال ۹۸ از موزه‌های کشور بازدید کرده اند.

بر اساس آماری که وزارت میراث فرهنگی درباره تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌های کشور ارائه کرده است، در سال ۹۸ بیش از ۲۰ میلیون ایرانی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار خارجی از موزه‌های کشور بازدید کرده اند که در مجموع آمار بازدیدکنندگان از موزه‌های خارجی در سال ۹۸ بیش از ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است. این آمار نسبت به سال ۹۷ حدود ۶۰۰ هزار نفر افزایش داشته است.

همچنین این وزارت خانه اعلام کرده ۱۷ موزه وابسته به سازمان میراث فرهنگی وقت، دو موزه خصوصی و یک موزه مشارکتی و سه موزه غیروابسته در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده بودند اما در سال ۹۸ تعداد موزه‌های وابسته به سازمان ۷ موزه بود، ۳۹ موزه خصوصی و ۱۷ موزه غیروابسته نیز در سال ۹۸ افتتاح شدند تا آمار تعداد موزه‌های افتتاح شده کشور در سال ۹۸ به ۶۳ موزه برسد.

این در حالی است که در سال ۹۷ پنج موزه وابسته به سازمان میراث فرهنگی، ۲۲ موزه خصوصی، یک موزه مشارکتی و ۱۶ موزه غیر وابسته در مجموع موجب افتتاح ۴۴ موزه در کشور شدند.

از این تعداد، ۲۶۲ موزه وابسته به سازمان، ۱۶۲ موزه خصوصی، ۳۹ موزه مشارکتی و ۲۵۶ موزه غیروابسته که در مجموع ۷۱۹ موزه می‌شود، در سال ۹۸ فعال بوده اند.

همچنین در سال ۹۸ بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ شیء موزه‌ای مرمت شد. اطلاعات مربوط به ۵۲ هزار شیء نیز به نرم افزار جام منتقل شده و نزدیک به ۱۱ هزار شیء موزه‌ای نیز ساماندهی شدند.

منبع: خبرنگار مهر

مرتبط: 

تماشای مارپیچ آثار هنری در «موزه گوگنهایم»

«آتن» موزه‌ای به وسعت یک شهر

شیرین‌ترین موزه ایران در یزد

سامانه جامع میراث‌فرهنگی رونمایی شد

سامانه مدیریت حفاظت و احیا (پرونده الکترونیک آثار تاریخی) با حضور وزیر میراث‌فرهنگی رونمایی شد.

در آئین رونمایی از سامانه جامع میراث‌فرهنگی ، معاون میراث‌فرهنگی کشور، مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به شکل حضوری و معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها به شکل مجازی حضور داشتند. در این مراسم علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گفت: این سامانه می‌تواند به انتقال دانش و تجربه کمک کند. بخشی که قرار است به عنوان میراث‌بانان به آن اضافه شود مهم است و حجم پایش و حفاظت از آثار تاریخی را با توجه به این‌که آثار تاریخی بسیاری در کشور وجود دارد، بالا می‌برد.

او افزود: بخش میراث‌بانان موجب می‌شود تا کارشناسان واقعی نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح و ثبت کنند. بر روی این سامانه، بخش ارتباط با مردم با نام میراث‌بانان تعریف شود تا تعامل دو سویه با مردم ایجاد شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه جامع میراث‌فرهنگی کار ارزشمندی است و یکی از نکات مهم آن افزایش سرعت عملیات به‌ویژه در حوزه میراث‌فرهنگی است، با توجه به مصوبه هیئت وزیران باید طی یک سال آینده جواب استعلام‌ها ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شود. باید تا چند ماه آینده این امکان فراهم شود.

مونسان عنوان کرد: یکی از مزایای دیگر راه‌اندازی این سامانه، ارتقای شفافیت، افزایش اطمینان و اعتماد به داده‌ها و بهبود خدمت به مردم است. همچنین سامانه جامع میراث‌فرهنگی می‌تواند پایش، کنترل و نظارت دقیق‌تر را ایجاد کند و در هزینه‌ها و زمان نیز صرفه‌جویی کند.

ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه گفت: بر روی این سامانه بخش مرمت و احیا قرار دارد و تصمیم داریم بخش ثبت آثار، موزه‌ها و پایگاه‌ها نیز به آن اضافه شود تا زیرساختی برای مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهره‌برداری، الکترونیکی کردن فرآیند شورای فنی استان‌ها، زیرساخت ارتباط سراسری درخواست تعمیر و مرمت املاک بخش خصوصی، هوشمندسازی عرصه‌ها و حرایم آثار و بافت‌های تاریخی، الکترونیکی کردن فرآیند کمیته‌ها و شوراهای راهبردی، زیرساخت ثبت و یکپارچه‌سازی اسناد مشخصات مالکیت عرصه آثار تحت حفاظت، ایجاد میز خدمت مجازی برای دریافت درخواست‌های نگهداری، احیا و مرمت بناهای بخش خصوصی از دیگر بخش‌های این سامانه به شمار می‌رود.

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در ادامه بیان کرد: در سامانه جامع میراث‌فرهنگی برنامه‌ریزی شده تا ۸۰ میلیون ایرانی، کاربر این سایت شوند. در فاز اول همکاران و افرادی که با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همکاری می‌کنند و در فاز بعدی میراث‌بانان هم می‌توانند عضو شوند.

سامانه جامع میراث‌فرهنگی سامانه‌ای تخصصی در زمینه مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی کشور با مدیریت دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به‌عنوان زیرساخت جامع و الکترونیکی با کد و واحد شناسایی یکتا و بر زیرساخت کاداستر مکان مبنای کشوری بوده که در مدت یک سال طراحی شده است.

منبع : خبرگزاری مهر

روز میراث جهانی، رویدادی که آثار تاریخی را برای نسل‌های آینده حفظ می‌کند

روز میراث جهانی که به عنوان روز بین‌المللی بناهای تاریخی و آثار تاریخی نیز شناخته می‌شود، ما را تشویق می‌کند تا همه فرهنگ‌های جهان را جشن بگیریم و از بناهای مهم تاریخی آگاهی کسب کرده و از اهمیت حفظ فرهنگ‌های دنیا حمایت کنیم.

شورای بین‌المللی آثار و بناهای تاریخی جهان با نامگذاری این روز جهانی که تاریخ آن ۱۸ آوریل مصادف با ۲۹ فروردین ماه است، تصمیم دارد تا همه چیز در مورد افزایش آگاهی از اهمیت تنوع میراث فرهنگی و حفظ آن برای نسل‌های آینده را پررنگ‌تر کرده و در هر سال به آن اعتبار بیشتری دهد.

در واقع می‌توان گفت که بناها و آثار باستانی برای همه ما در سراسر جهان سرمایه است؛ با این حال، همه آن‌ها باید محافظت شوند تا اطمینان حاصل شود که این میراث غنی برای سال‌های آینده به‌عنوان دارایی‌های ارزشمند باقی می‌مانند. بنابراین، روز جهانی میراث علاوه بر آنکه این موضوع مهم را یادآور می‌شود، بلکه تلاش جمعی از جوامع سراسر جهان را نیز برای دستیابی به این مهم می‌طلبد.

در این روز جهانی، چندین رویداد مختلف در سراسر جهان اتفاق می‌افتد. این شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، کنفرانس‌ها و بازدید از مکان‌های فرهنگی و آثار تاریخی است. این در حالی است که چندین مکان و بنای تاریخی باورنکردنی در سراسر جهان وجود دارد. این شامل Machu Picchu است که در زمینی سرسبز و کوهستانی در بالای رودخانه Urubamba در پرو واقع شده است. مناظر شگفت انگیز زیادی در مصر وجود دارد که اهرام جیزه یکی از آن‌ها است. از دیگر مکان‌های قابل‌توجه می‌توان به Bagan در میانمار، Angkor Wat در کامبوج و دیوار چین اشاره کرد.

خرانق

تاریخچه روز میراث جهانی
آن‌چه در بین مردم به‌عنوان روز میراث جهانی شناخته می‌شود، در واقع روز جهانی بناهای تاریخی و آثار فرهنگی نامیده شده که در سال ۱۹۸۲ میلادی توسط شورای بین‌المللی آثار و بناهای تاریخی یا ICOMOS تاسیس شده است. این سازمان بر اساس اصول مندرج در منشور ونیز تاسیس شد که آن را منشور بین‌المللی حفاظت و مرمت آثار تاریخی ۱۹۶۴ میلادی نیز می‌نامند.

همچنین این سازمان پس از شناسایی نیاز به حفاظت از این مکان‌های با ارزش، تاسیس شد و شاهد گردهمایی متخصصان صدها رشته مرتبط بود. این‌ها شامل معماران، مهندسان، جغرافیدانان، مهندسان عمران، هنرمندان و باستان شناسان می‌شوند. آن‌ها هر ساله تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که برخی از زیباترین مکان‌های جهان و آثار مهم فرهنگی برای نسل‌های آینده حفظ می‌شوند.

از زمان آغاز به کار این سازمان، تقریبا ۱۰ هزار عضو در بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان در آن ثبت شدند. از این ۱۰ هزار عضو، بیش از ۴۰۰ عضو از موسسات، کمیته‌های ملی و کمیته‌های علمی بین‌المللی هستند که همه با هم برای نجات سایت‌های مهم و شناسایی مکان‌های جدیدی که باید به لیست گردشگری و میراث فرهنگی اضافه شوند، همکاری می‌کنند.

نکته جالب توجه اینجاست، سال ۲۰۱۶ میلادی مجتمع غاری Gorham’s در انگلستان، پارک ملی Khangchendzonga در هند و قنات ایرانی در ایران نیز به این سازمان اضافه شدند. از این رو با تلاش خستگی‌ناپذیر اعضا، این مکان‌ها برای نسل‌های آینده حفظ خواهند شد.

گنجعلی‌خان
چگونه می‌توان روز میراث جهانی را جشن گرفت
شاید مهمترین راه برای بزرگداشت روز میراث جهانی، جستجو در مکان‌های نزدیک شما باشد که به‌عنوان میراث جهانی به حساب می‌آیند و شاید با بازدید از آن‌ها هم بتوانید به اهمیت آن پی ببرید و هم ابعاد جدیدتری از آن را کشف کنید.

همچنین آشنایی با رویدادها و کنفرانس‌های این حوزه نیز می‌تواند میزان مشارکت جمعی شما را در این روز ارزشمند افزایش دهد و به فرزندان شما بیاموزد که چگونه باید این راه را ادامه دهند.

همچنین بهتر است آگاهی در مورد این روز را با افرادی که می‌شناسید گسترش دهید. این کاری است که می‌توانید با سهولت از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام دهید. می‌توانید پیامی ارسال کنید که دوستان، آشنایان و اعضای خانواده خود را از این روز مطلع کرده و آن‌ها را به ارسال مطلب نیز تشویق کنید. با این اقدامات شما هم به نوعی در حفظ آثار تاریخی و بناهای ارزشمند جهان سهیم خواهید بود.

منبع: اسکان

بیکاری و دلسردی حاصل کرونا برای کارکنان موزه‌های آمریکا

یافته‌های نظرسنجی اتحادیه موزه‌های آمریکا نشان می‌دهد یک‌پنجم کارکنان موزه‌ها علاقه‌ای به بازگشت به کار خود حتی بعد از همه‌گیری کرونا ندارند و بیش از ۴۰ درصد درآمد خود را در این زمان از دست داده‌اند.

 ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان دلیل این امر را فرسودگی روانی و ۵۳ درصد از آنها حقوق کم این شغل بیان کرده‌اند.

یکی دیگر از آمارهای نظرسنجی اتحادیه موزه‌های آمریکایی The American Alliance of Museums نشان می دهد حدود یک چهارم از کارمندان موزه ها که در این افکارسنجی شرکت کرده اند سال گذشته بیکار بوده اند و ۵ درصد همچنان بیکار هستند. بیش از ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان درآمد خود را در زمان همه‌گیری کرونا از دست داده اند.

همچنین پاسخ دهندگان به طور متوسط ۳۰ درصد از درآمد متداول خود را در شرایط کرونا به دست آورده اند. شرایط به طور خاص برای پیمانکاران خصوصی و مستقل دشوارتر بوده است؛ زیرا حدود ۵۰ درصد از قراردادها لغو یا برای زمان نامشخصی به تعویق افتاده. بر اساس این گزارش جنسیت و نژاد نیز بر شرایط کاری کارکنان جدید موزه ها تاثیر بدتری داشته است.

پاسخ دهندگان رنگین پوست یا بومی در این نظرسنجی با مشکلات اقتصادی بیشتر و کمک های مالی کمتری روبرو بوده اند و زنان بیشتر از مردان از کاهش سطح رفاه و افزایش میزان کار خبر داده اند.

یافته های این تحقیق بر اساس نظرسنجی از دو هزار و ۶۶۶ پاسخ دهنده از ۷۲۶ هزار شغل موزه ای است. البته اتحادیه موزه های آمریکایی در این گزارش یادآور شده که ‌آمار و ارقام نشان دهنده میزان واقعی خسارت به این بخش نیست زیرا دسترسی به همه کارکنان موزه ها به دلیل اخراج گسترده ممکن نیست.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۴۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان ۳ میلیون نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن موزه‌ها، سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

کشورهای مختلف در بازه‌های زمانی و همراه با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا برای جلوگیری از افزایش تلفات بیشتر مجبور به بستن یا نیمه‌وقت کار کردن موسسات فرهنگی به ویژه‌ موزه‌ها شدند.

منبع: ایرنا

مرتبط:

آلمان به دنبال وضع مقررات کرونایی جدید

آینده گردشگری پزشکی در پساکرونا

تاثیر بحران کرونا بر صنعت خرده‌فروشی بدون عوارض و مسافرت

‫رونمایی از تمبر یادبود «سیمین و جلال»

تمبر یادبود دوقطعه‌ای «سیمین و جلال» همزمان با یکصدمین سالروز تولد سیمین دانشور، داستان‌نویس مشهور و برجسته ایرانی، رونمایی می‌شود.‬

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی شرکت ملی پست حسن عمیدی رئیس موزه ارتباطات و عضو شورای تمبر کشور اعلام کرد: به همت موزه ارتباطات، شورای عالی تمبر و خانه موزه سیمین و جلال به مناسبت صدمین سالروز تولد سیمین دانشور، تمبر یادبود سیمین و جلال  هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در محل زندگی این دو نویسنده که امروز خانه موزه سیمین و جلال نام گرفته، رونمایی خواهد شد.‬

‫مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست با بیان اینکه رویکرد جدید شورای عالی تمبر برگرفته از تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمدجواد آذری جهرمی) در احیای جایگاه تمبر است، افزود: در همین راستا محوریت انتخاب موضوعات تمبر، فرهنگ، ادبیات، تاریخ، هنر و میراث ماندگاری است که هویت سرزمین ایران را در برگرفته است.‬

‫سیمین دانشور و همسرش جلال آل احمد، دو نویسنده و مترجم ایرانی که آثار زیادی از آن ها به جای مانده است، راهی جدید را در تاریخ نگارش ادبیات فارسی به وجود آورده اند، از این رو نگهداشت یادو خاطره این فرهیختگان و معرفی آنها به جهان امری حائز اهمیت و ضروری است.‬

‫عضو شورای عالی تمبر اضافه کرد: به دلیل محدودیت های کرونایی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی این برنامه از صفحه اینستاگرام شرکت ملی پست و موزه ارتباطات به صورت زنده پخش خواهد شد.‬

‫جلال آل احمد روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. این نویسنده در دههٔ ۱۳۴۰ به شهرت رسید و در جنبش روشنفکری و نویسندگی ایران تأثیر بسزایی گذاشت.‬

‫سیمین دانشور (همسر جلال آل احمد) هم نخستین زن داستان‌نویس حرفه‌ای ایرانی بود که آثاری ارزشمند در ادبیات فارسی معاصر خلق کرد از آثار ماندگار و در واقع شاهکار ادبی وی می‌توان به رمان سَووشون اشاره کرد که به زبان‌های مختلف چاپ شده است.

منبع: ایرنا

فرصت نوروز، آسیب‌های وارده به گردشگری یزد را جبران نکرد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به کاهش چشم‌گیر مسافرت‌های نوروزی به یزد، احتمال ارتباط گردشگری با افزایش شیوع کرونا را کمرنگ‌ خواند و اظهار کرد: فرصت نوروز جبران‌کننده آسیب‌های وارده به صنعت گردشگری یزد نبود.

«هما خورشیدی» در پنجاه و پنجمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که به‌ صورت مجازی برگزار شد، رویکرد ستاد ملی کرونا برای ایام نوروز را توجه به روحیه و نشاط مردمی و در دستور کار قرار دادن سفر مسئولانه به‌جای سفر انبوه عنوان کرد.

وی همچنین از اعطای گواهینامه مقصد ایمن به بسیاری از مقاصد گردشگری یزد طی بازدیدهای مشترک وزارت بهداشت خبر داد.

خورشیدی ضریب اشغال تخت‌های اقامتگاه‌های مجاز یزد در ۱۶ روز تعطیلات نوروز را ۲۹.۴ درصد اعلام کرد که در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا افت چشمگیری داشته و این در حالی است که این ضریب در کل کشور و مناطق آزاد حدود ۳۷.۱ درصد به ثبت رسیده است.

به گفته‌ی این مسئول، بیش از چهار هزار مورد نظارت از تأسیسات گردشگری در ایام نوروز صورت گرفت و بخش عظیمی از فعالیت‌های سازمانی بخش گردشگری متوجه برخورد با مراکز و فعالیت‌های غیرمجاز بود که همچنان به قوت خود باقی است.

خورشیدی در تحلیل ترددهای نوروزی میزان خودروهای خروجی از استان را بیش از ورودی‌ها دانست که نشانگر خروج بیشتر شهروندان یزدی به نسبت ورود گردشگران غیر یزدی به این استان در ایام نوروز امسال بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همچنین با اشاره به کاهش قدرت خرید عموم جامعه، فرصت نوروز را جبران‌کننده آسیب‌های وارده به صنعت گردشگری ندانست و برنامه‌های آتی این صنعت در یزد را منوط به سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در این رابطه دانست.

«محمدمهدی شرافت» دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد نیز در ابتدای این نشست ضمن انتقاد از نپذیرفتن آسیب‌های صنعت گردشگری توسط مدیران دولتی و مدیریت پراکنده در تعطیلات نوروز، به برخی تجربیات موفق یزد در این ایام اشاره کرد.

وی برنامه‌ریزی شهرداری یزد بر مبنای جذب گردشگر درون استانی را انتخابی هوشمندانه دانست که در شرایط مبهم نوروز، آگاهانه و به‌درستی صورت پذیرفت.

شرافت در ادامه میزان سفر به خارج از استان را در ایام نوروز ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته عنوان کرد که با افزایش ۹۷ درصدی مصرف سوخت همراه بوده است.

وی شناسایی فرصت‌های باقی‌مانده برای حفظ صنعت گردشگری را در دستور کار قرار داد و با تأکید بر مباحث مرتبط با مخاطب‌شناسی، همراهی اعضای کانون در این زمینه را خواستار شد.

«سعید عطار» رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد هم با اشاره به شرایط نسبتاً متعادل کشور در ایام نوروز، کاهش آمار مسافرت‌های نوروزی به یزد را دور از انتظار دانست و گفت: متاسفانه با وجود ادامه روند درگیری با کرونا در کشور، شرایط آتی همچنان مبهم خواهد بود.

«جعفر امین‌مقدم» معاون خدمات شهری شهرداری یزد نیز به ارائه گزارش فعالیت‌های نوروزی شهرداری یزد در این ایام پرداخت و گفت: نصب المان‌های ماندگار، ایجاد فضای سبز در ابعاد گستره‌تری نسبت به سال‌های گذشته و مجموعه اقدامات نشاط‌آفرین شهری همچون ویدیو مپینگ بر روی بنای امیرچخماق و برج و باروی شهر از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

وی محور فعالیت‌های شهری در ایام نوروز را ایجاد ارتباط جدی و مؤثر میان شهر و شهروند معرفی کرد که بازخورد مثبتی از طرف شهروندان داشته است.

امین‌مقدم ویدیو مپینگ را اقدامی شناخته‌شده در جهان برای ساخت برندینگ و جذب گردشگر در شهرهای مهم معرفی کرد که با استفاده از نور، سناریوی مشخصی بر روی بناهای با اهمیت شهری به تصویر کشیده می‌شود و اکنون به یک‌زبان مشترک ابزاری در دنیا تبدیل‌شده است که بنا یا شهر موردنظر را به شیوه‌ای نوین معرفی می‌کند.

وی برنامه‌ریزی و خلاقیت را دو عامل مؤثر در استفاده از فضای شهری موجود دانست که در آن ارتباط انسانی جدی‌تری شکل‌گرفته و مشارکت و رضایتمندی بیشتری را به همراه دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، «سید محمدرضا فهیمی» فعال حوزه میراث فرهنگی نیز به عنوان سخنران پایانی این نشست با تعریف شرایط بحرانی و نبود امکان پیش‌بینی نظام‌ها در آن، به بیان لزوم تغییر در شناخت سیستم و مخاطب نسبت به شرایط حاکم پرداخت.

وی همچنین تلقی گردشگری به‌ عنوان موجودی زنده به جهت ادامه حیات را پیشنهاد کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قهوه شیرین یزدی چاشنی تنوع گردشگری یزد

جاذبه‌های گردشگری یزد

گردشگری آسمان یزد را شلوغ‌تر کرد