ارگ باستانی بیاضه همچنان استوار

شهرستان خوروبیابانک در شرقی‌ترین نقطه استان اصفهان و در قلب کویر مرکزی ایران واقع شده است. این شهرستان به دلیل قرار داشتن در دل کویر مرکزی ایران، جزو مناطق بیابانی و کویری استان اصفهان به شمار می‌رود، با این وصف با توجه به قدمت تاریخی خور، که براساس شواهد برخی منابع تاریخی به بیش از ۳ هزار سال قبل می‌رسد، امروزه به دلیل وجود کویر بکر و همچنین آثار متعدد تاریخی که در شهرها و روستاهای این شهرستان قرار گرفته، خوروبیابانک به یکی از کانون‌های مهم گردشگری استان اصفهان بدل شده است.

روستای تاریخی بیاضه از توابع بخش مرکزی شهرستان جدیدالتاسیس خوروبیابانک به‌شمار می‌رود و در فاصله ۵۰ کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده است.

وجود ارگ قدیمی، ساباط‌ها، پایاب‌های سر پوشیده، قنات‌ها، حسینیه، مسجد جامع قدیمی و امامزاده واقع در روستا همواره توجه گردشگران داخلی و خارجی را جلب کرده است.

خانه‌های قدیمی این روستا عموما از خشت و گل بنا شده و به دلیل گرمای شدید هو،ا دارای ایوان‌هایی با طاق بلند است.

بیاضه

ارگ بیاضه، اثری از دوره ساسانی

قلعه یا ارگ بیاضه به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی روستا، قلعه‌ای چند طبقه  است که از خشت و گل بنا شده و دارای چهار برج بلند دیده‌بانی برای محافظت از ساکنان از حمله‌های راهزنان و دشمنان بوده است. براساس شواهد موجود و کاوش‌های باستان‌شناسی، قدمت این ارگ تاریخی به دوران ساسانی به‌عنوان آخرین پادشاهان آریایی تبار ایرانی باز می‌گردد.

قلعه تاریخی بیاضه در داخل روستای بیاضه واقع شده و از منظر کالبد معماری، متشکل از دو طبقه در زیر زمین و دو طبقه بر روی زمین است. در محیط اطراف قلعه به منظور حفاظت از ساکنان، در طول تاریخ پرفراز و فرود فلات مرکزی ایران، خندق‌های عریض و به عمق ۷ تا ۱۳ متر بنا شده و برج‌های مستحکم در اطراف آنها ساخته شده است.

در بخش‌های مختلف قلعه، راهروهای پیچ در پیچی قرار دارد که در طرفین آنها اتاقک‌های بسیاری به منظور اقامت مردم روستا ساخته شده و برای هر بخش تاسیساتی نظیر آسیاب‌های دستی، چاه و کانال بنا شده است.

در حال حاضر با نگاهی گذرا به ساختار قلعه در می‌یابیم که با گذشت زمان طولانی، برخی برج‌های بلند قلعه تخریب شده که نیاز به باز آفرینی دارد.

براساس شواهد تاریخی به‌ویژه با استناد به تواریخ شفاهی منطقه، از این قلعه در طول بیش از ۲ هزار سال قدمت آن، به‌عنوان مرکز حکمرانی منطقه بیابانک استفاده می‌شده و با توجه به وجود بیش از ۷۰۰ اتاق در این قلعه و وجود امکانات زندگی، در ایام مختلف تاریخی در این قلعه تاریخی امکان سکونت بیش از ۲۵۰۰ نفر از مردم بومی منطقه همراه با امنیت کامل فراهم بوده است.

در حال حاضر این قلعه سترگ باستانی همچنان مسکن و مأوای تنی چند از خانواده‌های روستای بیاضه است.

* گزارش از عباس ایرجی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خور وبیابانک

بازی‌های بومی و محلی البرز نماد فرهنگ و اصالت

بر اساس نوشته‌ها‌ی موجود در کتیبه‌ها، نقوش غار‌ها و دیوار‌ها، باز‌ی نوعی سخن گفتن، انتقال اطلاعات و معلومات، ایجاد و حفظ آمادگی جسمانی برای جنگ‌ها، ایجاد سرور اجتماعی، نشاط و شکر‌گزار‌ی به در‌گاه خداوند و گرامیداشت رسوم مذهبی و آیینی بوده است.

در نتیجه بازی‌ها‌ی بومی و محلی بر‌گرفته از آداب، رسوم و آیین‌های سنتی هر سر‌زمین و اقوام ساکن در آن بوده که به نوعی نماد‌ی از فرهنگ و اصالت محسوب می‌شود. این بازی‌ها به عنوان میراث معنو‌ی و نا‌ملموس طی سالیان متماد‌ی از نسلی به نسل بعد انتقال پیدا کرده و همواره در میان عموم از جایگاه و اهمیت خاصی بر‌خور‌دار بوده است.

قدمت بازی‌ها‌ی بومی قدمتی همپا‌ی بشر داشته و راهی برای خروج از یکنواختی زندگی، تفریح و گذر‌ان اوقات فراغت بوده است. گستردگی اغلب این دست از باز‌ی‌ها سراسر‌ی بوده و در این میان بعضی باز‌ی‌ها مختص یک منطقه خاص هستند. هر جامعه‌ا‌ی بسته به تاریخ و قدمت خود، دارا‌ی تعداد‌ی از باز‌ی‌های بومی و ‌محلی است که گاهی با وجود تفاوت در نام، در قوانین و شیوه اجرا یکسان بوده و از چار‌چوب‌ها‌ی مشترکی تبعیت می‌کنند.

تنوع و تعداد باز‌ی‌ها‌ی بومی و محلی در قوانین، نوع و اهداف اجرا بسیار زیاد بوده و شامل انواع گوناگونی می‌شود. از آن جمله می‌توان به باز‌ی‌ها‌یی اشاره کرد که جنبه تاریخی دارند و با آیین‌ها‌ی سنتی پیوند‌ی نزدیک داشته‌اند مانند نو‌روز‌انه و چهار‌شنبه‌سور‌ی، باز‌ی‌ها‌ی صرفاً سر‌گرم‌کننده و باز‌ی‌هایی که جنبه آیینی، فکر‌ی، نمادین، جسمی و تفریحی دارند.

هدف از بر‌پایی باز‌ی و مسابقات محلی به ویژه در میان روستاییان، جدا از جنبه سر‌گرمی آن، نمایش اتحاد، همدلی، ایجاد و انتقال روحیه شاد‌ی و نشاط در میان اقشار گو‌ناگو‌ن جامعه است. هر چند تا‌کنون برخی از باز‌ی‌ها‌ی بومی و محلی به دست فراموشی سپرده شده و از بین رفته است اما برخی هنوز در اعیاد، مناسبت‌ها و دور‌همی‌های خانوادگی و دوستانه بر‌گزار می‌شود که این امر لزوم احیا و ترویج با هدف حفظ و صیانت از این مواریث معنوی را دوچندان می‌کند.

در سال‌های اخیر برخی از این باز‌ی‌ها به صورت مسابقات رسمی شهر‌ی و کشور‌ی بر‌گزار شده است که این امر علاوه بر حفظ آن، زمینه گسترش و آشنایی نسل جدید با این بازی‌ها را فراهم می‌کند. باز‌ی‌ها‌ی بومی و محلی با هدف خاصی طراحی شده‌اند که این خود دلیلی بر تنوع و گستردگی زیاد آن در جوامع مختلف است.

همان‌طور که گفته شد، پیدایش باز‌ی‌ها همزمان با پیدایش بشر و به نوعی جزیی از زندگی اقوام گو‌نا‌گون بوده، بنا‌بر‌این تشکیل اجتماعات اولیه بشر‌ی اشکال جدید‌ی از باز‌ی‌ها را پدید آورده است. باز‌ی‌ها‌ی گروهی مجموعه‌ای از راه‌ها‌ی رشد اجتماعی، ذهنی و جسمی انسان است چرا که انسان برای تعالی روح و روان نیاز‌مند جنبش، تحرک و تفکر است.

انواع مختلف باز‌ی به مناسبت جشن‌های مذهبی در اجتماعات و تمدن‌های مختلف وجود داشته و کم‌کم این تفریح عمومیت یافته که دلیل آن تحلیل ساعت کار و به طبع آن افزایش زمان استراحت و اوقات فراغت بوده است. یکی از نتایج بازی‌های بومی و محلی آموزش قواعد اجتماعی با شیوه‌ای آسان بوده که به نوعی موجب تغییر فرهنگ کهن نژاد انسانی  در کل بشر شده است.

در گذشته‌ای نه چندان دور، تفریح و باز‌ی به شکل سنتی از ملزومات زندگی بوده و به نوعی دارا‌ی جنبه فرهنگی بوده است. بازی‌های بومی، محلی، قبیله‌ای و سنتی ایران از جذابیت و تنوع بسیار‌ی بر‌خور‌دار بوده و با هدف خاصی طراحی شده‌اند. از جمله مزیت باز‌ی‌های بومی و ‌محلی این است که به امکانات و وسایل خاصی نیاز نداشته و هر جا می‌توان آن را اجرا کرد.

عمده ابزار باز‌ی وسایل ساده، در دسترس و موجود در طبیعت از قبیل خاک، سنگ، استخوان، چوب، طناب، پارچه و بعد‌ها فلز بوده که افزایش تحرک و فعالیت جسمانی، شاد‌ی و نشاط اجتماعی شاخصه اصلی آن و مغایر با سکون و عدم تحرک نسل امروز است.

هفت سنگ، یه قل دو قل، اتل متل تو توله، قایم باشک، اسم فامیل، الک‌دولک، سنگ کاغذ قیچی، کش‌بازی، گردو شکستم، گل یا پوچ، لی لی، وسطی، قلعه بازی، نون بیار کباب ببر، عمو زنجیرباف، گرگم به هوا، طناب‌کشی از جمله بازی‌های رایج و ماند‌گار در طول سالیان متماد‌ی تا به امروز بوده است که به عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی ایران علاوه بر جنبه شاد‌ی و نشاط اجتماعی، پیوند‌ی عمیق با شیوه زندگی مردم در گذشته‌های دور داشته و همواره به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند از هویت و فرهنگ شناخته می‌شود.

بشر اولیه به منظور گذر‌ان اوقات فراغت خود دست به حرکت‌ها و فعالیت‌هایی زده که به خلق باز‌ی‌ها‌ی بومی و محلی سنتی منجر شده است. این در حالی است که باز‌ی‌های بومی و محلی به مرور زمان و عدم توجه و حمایت نسل جدید رنگ باخته و جایگاه خود را در میان جوامع امروز‌ی از دست داده و در حال فراموشی است.

با تغییر سبک زندگی و محل سکونت افراد، باز‌ی‌ها‌ی بومی و محلی تا حد چشمگیر‌ی از رونق افتاده و جا‌ی آن را باز‌ی‌های رایانه‌ای بدون نیاز به فضا‌ی وسیع و حد نصاب بازیکنان گرفته است. زنگ خطر نابود‌ی و فراموشی میراث نا‌ملموسی که به اندازه اشیا و آثار تاریخی از اهمیت بر‌خور‌دار است به صدا در آمده که در واقع به عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی نشانگر فرهنگ بومی و اصالت اقوام مختلف ایرانی در طول تاریخ است.

بازی‌های بومی به طور عام، دار‌ای بار فرهنگی بوده و با توجه به گستردگی جغرافیایی و تنوع قومیتی با اهداف خاص طراحی شده و در میان مردم رواج داشته‌اند. برخی از باز‌ی‌ها از لحاظ اجتماعی، مذهبی و فرهنگی در اکثر نقاط ایران مشترک بوده و به نوعی زبان مشترک نسل‌های مختلف بود‌ند.

گستردگی سر‌زمین ایران، تنوع فرهنگی و قومیتی زمینه تنوع باز‌ی‌ها‌ی بومی و محلی به تناسب ویژگی‌های فرهنگی منطقه، آداب و رسوم گو‌نا‌گون را فراهم کرده است. در گذشته باز‌ی‌ها‌ی بومی زمینه‌ای برا‌ی تقویت ارتباطات و انتقال خصلت‌های اجتماعی بوده است. در واقع باز‌ی‌های بومی محلی به نوعی از اصلی‌ترین اجزا‌ی اوقات فراغت، نقش مهمی در آموزش تمام سنین داشته است.

بررسی‌ها‌ی تاریخی نشان می‌دهد ورزش و بازی جزء لاینفک زندگی اجتماعی انسان بوده و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه انواعی از باز‌ی و ورزش رایج بوده است. این باز‌ی‌ها نه تنها اسباب تفریح کودکان بلکه بزرگسالان بوده و چون اغلب به صورت گروهی انجام می‌شده فضایی صمیمی و دوستانه به وجود می‌آورده و موجب تخلیه روانی و تقویت شخصیت فرد‌ی و اعتماد به نفس و رشد تعاملات اجتماعی افراد می‌شده است.

بازی‌های بومی توپ کاچ

بازی توپ کاچ از جمله باز‌ی‌های بومی شهرستان طالقان است که به ویژه در ایام نو‌روز انجام می‌شود و بی شباهت به باز‌ی بیس‌بال نیست. دو گروه متشکل از سه تا هشت بازیکن بوده و ابعاد تقریبی زمین بسته به سن و سال بازیکنان از ۱۰۰ متر برای نو‌جوانان و ۵۰۰ متر برای بزرگسالان تعیین می‌شود. زمین به دو قسمت مساو‌ی تقسیم شده و در گذشته چون سکه نبوده از یک تکه سفال یا سنگ تخت که یک طرف آن را خیس بوده برای تعیین آغاز‌گر باز‌ی استفاده می‌شده است.

توپ باز‌ی از تکه پارچه‌ها‌ی مانده تهیه شده و تیم مهاجم آن را به طرف تیم مدافع پرت می‌کرده و تیم مدافع باید به آن ضربه می‌زده و آن را از زمین خود دور می‌کرده است. در این هنگام یکی از افراد تیم مدافع باید به سمت تیم مهاجم می‌رفته و سه بار به شانه سر‌گروه آن‌ها می‌زده و بر‌می‌گشته اگر موفق می‌شده یک امتیاز به نفع تیم مدافع و اگر باز‌یکنا‌ن تیم مهاجم توپ را می‌گرفتند و به بازیکن مذکور می‌زدند، پیش از آن که به زمین خود‌ی بر‌گردد، یک امتیاز به نفع تیم مهاجم می‌شده است. در تعداد زیاد بازیکنان مثلا هر گروه ۱۰ نفره، به جا‌ی یک امتیاز یک بازیکن از دور باز‌ی خارج می‌شده است.

انتقال فرهنگ یکی از کارکردهای بازی‌های بومی

با وجود پیشینه تاریخی و تنوع فرهنگی و قومیتی البرز تا‌کنون بررسی و پژوهش مدونی در مورد باز‌ی‌های محلی استان انجام نشده، این در حالی است که با همکار‌ی نهاد‌ها‌ی مربوطه می‌توان مستند‌نگار‌ی از آن‌ها را آغاز کرد. هر چند طرح پژوهشی دو باز‌ی بومی و محلی طالقان به همت کار‌شناسان حوزه ثبت اداره‌کل در دست اقدام است و قابلیت ثبت در فهرست میراث نا‌ملموس را دارد.

اهمیت ثبت و احیا‌ی این باز‌ی‌ها به این دلیل است که باز‌ی‌ها‌ی بومی و محلی به دلیل انطباق با علایق ملی، ذوق هنر‌ی، تحرک، پویایی و مردمی بودن موجب گسترش فرهنگ در جوامع شده و یکی از راه‌ها‌ی انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است.

بسیار‌ی از باز‌ی‌های بومی و محلی دارا‌ی قدمت و پیشینه تاریخی بوده و در فهرست آثار معنو‌ی قرار گرفته‌اند. بر این اساس ساماندهی باز‌ی‌ها امر‌ی ضرور‌ی است که باید از طرف متولیان امر انجام شود و شور و نشاط پایدار را به اجتماع کنونی باز‌گرداند.

گزارش از ثنا فلاح سخنگو کارشناس باستان شناسی و روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز

مرتبط:

دشت لاله های استان البرز

آسارا _نگین کوه های البرز

گذر از کوچه‌های ورده در دل البرز

خلیج‌فارس، نام، تاریخ و جغرافیا (بخش پایانی)

نقش سر چارلز بلگریو در تغییر نام خلیج‌فارس

در سال ۱۹۵۵ م/ ۱۳۳۴ شمسی (۱۳۷۴ قمری) سر چارلز بلگریو (Chales Belgarave Sir) یکی از دیپلمات‌های انگلیسی که مدت سی سال در خلیج‌فارس اقامت کرده بود، در مقاله‌ای در مجله عربی زبان بحرین، فریبکارانه این جمله را نوشت: «خلیج‌فارس که اعراب آن را خلیج العربی می‌گویند.» و بدین‌وسیله بود که این سیاستمدار انگلیسی برای اولین بار فتنه‌ای را کاشت که در مهروموم‌های بعد مورد استفاده ناسیونالیست‌های عرب قرار گرفت. (مجتهد زاده، ۱۳۷۸: ۶۱)

در سال ۱۹۵۸ م/ ۱۳۳۷ شمسی (۱۳۷۷ قمری) این اصطلاح مورد استفاده عبدالکریم قاسم که با کودتایی در عراق به قدرت رسیده بود، قرار گرفت. او برای برانگیختن احساسات عمومی اعراب علیه ایران، نام خلیج عربی را به‌جای خلیج‌فارس به کار گرفت. تبلیغات خلیج العربی در بین عرب‌ها طرفداری پیدا نکرد.

پس از عبدالکریم قاسم، جمال عبدالناصر، رهبر مصر که به‌شدت طرفدار پان‌عربیسم بود، این اصطلاح جعلی و هدف‌دار را به کار گرفت تا به‌واسطه اختلافاتی که با محمدرضا شاه بر سر مسئله شناسایی اسرائیل از طرف ایران داشت، بهره برد. اقدام ناصر چون با جریان ناسیونالیسم عرب همراه شده بود، اثرات منفی خود را در منطقه شیخ‌نشین‌های کرانه جنوبی خلیج‌فارس به‌جا گذاشت.

در سال ۱۹۶۴ م / ۱۳۴۳ شمسی (۱۳۸۴ قمری) اتحادیه عرب برای نخستین بار نام مجعول خلیج العربی را در یک سند رسمی ذکر کرد و به دنبال آن، تصمیم گرفت این نام را در برنامه‌های درسی کشورهای عضو اتحادیه عرب و مکاتبات رسمی به کار ببرد.

در حال حاضر کشورهایی مانند امارات متحده عربی و قطر در مکاتبات و پژوهش‌های تاریخی و جغرافیایی خود با یکدیگر واژه خلیج به‌تنهایی و زمانی خلیج العربی را به کار می‌برند. این در حالی است که در تمام سازمان‌های بین‌المللی و اطلس‌های جهانی همواره نام تاریخی و واقعی خلیج‌فارس به کار می‌رود و برخی از دانشمندان و دانشگاهیان کشورهای عربی نیز تغییر نام خلیج‌فارس به خلیج العربی را مورد تمسخر قرار داده و تلاش برای دگرگون کردن این نام را محکوم کرده‌اند.

خلیج‌فارس در دوران باستان

کرانه‌های خلیج‌فارس از دوران گذشته به دلیل ثروت‌های فراوان و موقعیت ممتازی که داشته، همواره عمران و آباد بوده و مرکز بسیاری از تمدن‌هایی که در منطقه بین‌النهرین به وجود آمده، بوده است.

دولت ایلام که در قلمرو آن شوش شروع می‌شد و تا کرانه‌های شمال خلیج‌فارس و بوشهر کنونی (لیان قدیم) گسترش می‌یافت، نخستین دولتی بود که از این آبراه مهم و استحکامات آن استفاده می‌کرد. لیان (Lyan)، در زمان سلسله ایلامی یکی از مراکز مهم فرهنگی و تجاری به شمار می‌رفت، این شهر تاریخی پل ارتباطی ایلامی‌ها با نواحی اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا بود. پادشاهان معروف ایلامی در دوران طلایی این تمدن همچون شیل هاک اینشوشیناک، هوبان نومنا و شوتروک ناخونته در این منطقه معابد و بناهای مذهبی احداث کرده بودند. از جمله این بناها می‌توان به معبد کیریریشه ایزد بانوی ایلامی در منطقه دستک (Dastak) و سَرتُل (Sertol) در جنوب شهر بوشهر امروز اشاره کرد. (مشایخی؛ ۱۳۸۲:۱۴)

در کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه لیان کتیبه‌های سنگی به خط میخی، چند خمره استخوان مردگان، چند مجسمه فلزی، سکه‌های قدیمی و آثار دیگری به دست آمد که هم‌اکنون در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شود. (اقتداری؛ ۱۳۴۸:۱۸۱) اگرچه دولت‌های سومر، اکد، کلده و آشور در کار تجارت و بازرگانی از این دریا استفاده می‌کردند، اما غیر از دولت بابل هیچ‌یک از آن‌ها نیروی دریایی مهمی نداشتند.

با ورود آریایی‌ها به ایران، اولین سلسله‌ای که در کوه‌های غربی ایران استقرار یافت و اقدام به تأسیس دولت کرد، مادها بودند. درباره حضور مادها در کرانه‌های خلیج‌فارس و سیادت دریایی آنان اطلاعی در دست نیست، اما جانشین مادها، پارس‌ها بودند که در سال ۵۵۰ ق. م به قدرت رسیدند و قلمرو آریایی آنان حوزه حدفاصل بین دریای پارس و دریای مدیترانه بود.

دوران هخامنشی، دوران سیادت دریایی ایرانیان بر خلیج‌فارس است. پارس‌ها  از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان، قدرت خود را به سوت مصب سند و دریای سرخ ادامه دادند و با حفر کانالی، این دریا و رود نیل (در محل سوئز) را به یکدیگر پیوند دادند.

اهداف داریوش و جانشینانش که برای نخستین بار پس از ایلامیان توفیق آن را یافتند تا امپراتوری هخامنشی را از طریق راه‌های آبی و زمینی گسترش دهند، علاوه بر گسترش آن امپراتوری، فراهم کردن زمینه‌ها و شرایط بازرگانی و تجاری در آن روزگار بود. پس از کوروش و کمبوجیه، داریوش اول، اولین پادشاه ایران بود که توجه کاملی به اهمیت خلیج‌فارس کرد. او به‌خوبی دریافته بود که برای توسعه امپراتوری هخامنشی دست‌یابی به یک مسیر تجارت دریایی امری ضروری است. بنابراین، یکی از اقدامات مهم این پادشاه حفر کانال بین دریای سرخ و رود نیل بود که باعث شد ارتباط مستقیمی بین ایران، مصر و هند به وجود آورد.

داریوش در کتیبه‌ای که از او به‌دست‌آمده و به کتیبه حجر الرشید معروف است، با خطوط پارسی باستان، اکدی و هیروگلیف از چگونگی حفر این کانال شرحی آورده است تا آیندگان را از این کار مهم آگاه سازد. در این کتیبه چنین آمده است: «من داریوش، پادشاه ایران، مصر را تصرف کردم. من فرمان حفر این ترعه (کانال) را دادم…»

همچنین در کتیبه، عبارتی آمده که از خلیج‌فارس با عنوان دریای پارس یاد کرده است. این عبارت نیز چنین است: «دریا تیه هچا پارسا آئی تی؛ (Draya hacha parsa aity) دریایی که از پارس می‌رود، سر می‌گیرد.»

داریوش پس از حفر کانال سوئز، دریانوردی یونانی به نام اسکیلاکس کاریاندی (Scylax Caryanda) را به سفر اکتشافی هند اعزام کرد. اسکیلاکس پس از رسیدن به سواحل غربی هند، با عبور از جنوب عربستان و دریای سرخ به مصر رسید. این سفر دریایی نیز سبب شد تا خلیج‌فارس در توسعه بازرگانی این دوره اهمیت ویژه پیدا کند.

پس از فروپاشی دولت هخامنشیان در سال ۳۳۰ ق.م به دست اسکندر، این سردار مقدونی که به اهمیت خلیج‌فارس پی برده بود، به یکی از سرداران خود به نام نئارک (نئارخوسNearchus ) دستور داد تا سفر دریایی خود را به دهانه سند به سمت شمال خلیج‌فارس به انجام رساند. سفرنامه نئارک که از طریق کتاب آریان نیکومدی (۹۵-۱۷۵ م) به دست ما رسیده است، اطلاعات ارزشمندی از مسیر دریایی این دریانورد در اختیار ما قرار می‌دهد. با استناد به این سفرنامه و طبق نوشتار آریان، ناوگان نئارک پس از یک دریانوردی دشوار و پر از موانع، که پنج ماه به طول انجامید، اطلاعات فراوانی در مورد نقشه خطوط ساحلی شمال اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج‌فارس تهیه کرد که در اکتشافات جغرافیایی عصر جدید مورد استفاده دریانوردان قرار گرفت.

تا قبل از سفر نئارخوس، برداشت‌های جغرافیایی از خلیج‌فارس مبهم بود و نویسندگان یونانی، خلیج‌فارس، خلیج عدن و دریای سرخ را تحت عنوان دریای اریتره نام‌گذاری می‌کردند.

مأموریت نئارک، شناسایی سواحل و لنگرگاه‌ها و نیز دیدار از شهرهای دریایی در طول مسیرش بود، او توانست این وظیفه مهم را تا هنگام رسیدن به نزدیکی شوش به‌خوبی عملی سازد. دریاسالار اسکندر در بازگشت، به سفر دریایی خود به کوگانا اشاره می‌کند که احتمالاً باید بندر کنگان کنونی در استان بوشهر باشد، او مدت ۲۱ روز در آنجا توقف کرد. همچنین در کنار رودخانه سیناکوس (مند کنونی) توقف کرد، سپس رهسپار مزامبریا (بندر بوشهر کنونی) شد. پس از آن از بندر ریگ و بندر دیلم، از بنادر شمالی استان بوشهر، عبور کرد و از آن مسیر دریایی به شوش رفت و سرانجام به اسکندر پیوست.

خلیج‌فارس در دوران سلوکی، اشکانی و ساسانی

سلوکیان که جانشینان اسکندر مقدونی بودند، نزدیک به یک قرن بر ایران حکومت کردند. آن‌ها هم مانند اسکندر به اهمیت خلیج‌فارس آگاه بودند. سلوکیان نُه شهر در کرانه‌های خلیج‌فارس بنا کردند که از جمله می‌توان به انطاکیه پارس یعنی بوشهر امروزی اشاره کرد. همچنین در زمان سلوکوس اول (۲۸۰-۳۱۲ ق.م) شخصی به نام مگاستن (Megasten) از راه خلیج‌فارس به هند فرستاده شد. او نخستین کسی بود که مطالبی در مورد سیلان نوشت. مستندات تاریخی بیانگر این واقعیت است که در دوران سلوکیان هم تجارت دریایی بین خلیج‌فارس و شرق دور وجود داشته است.

قوم پارت که بنیان‌گذار سلسله اشکانی بودند، دو قرن طول کشید تا کاملاً بر ایران مسلط شوند. پارت‌ها دولت قدرتمندی تشکیل دادند که بر سراسر ایران و از جمله بر خلیج‌فارس تسلط داشتند.

در عصر مهرداد دوم (۸۷-۱۲۳ ق.م) پادشاه اشکانی، رقابت‌های تجاری بین ایران و روم سبب شد تا پارت‌ها جاده ابریشم را ایجاد کنند.

در نیمه دوم حکومت پادشاهی اشکانی با وجود همه گرفتاری‌هایی که پارت‌ها در مرزهای غربی کشور با امپراتوری روم غربی داشتند، تجارت در خلیج‌فارس و بین بنادر آن با هند برقرار بود.

پارت‌ها از آبراه خلیج‌فارس استفاده شایانی کردند. یکی از دریانوردان یونانی که در حدود سال ۸۰ ق.م سفری به دریای سرخ و سواحل آفریقا و هند کرد، در سفرنامه خود به نقاطی اشاره می‌کند که در طرف خلیج‌فارس در دست پادشاهان اشکانی بوده است. در این سفرنامه قسمتی از سواحل جنوبی خلیج‌فارس با عمان را نیز جز قلمرو دولت اشکانی معرفی کرده است.

با فروپاشی دولت اشکانی و قدرت‌یابی ساسانیان در سال ۲۲۶ میلادی، پادشاهان این سلسله از همان آغاز حکومت توجه خود را به خلیج‌فارس معطوف کردند و در این راه تلاش فراوانی کردند.

توجه شاهان ساسانی به شهرسازی در کرانه‌های شمالی و جنوبی خلیج‌فارس، مهم‌ترین دلیل بر توجه آنان به این آبراه استراتژیک است. شاهد بارز این قول ساخته‌شدن بندرهایی چون هرمزادرشیر (اهواز)، وه اردشیر (سلوکیه)، وهمن اردشیر (بهمن اردشیر)، ریو اردشیر (بوشهر کنونی) و رام اردشیر و بت اردشیر در سواحل بحرین است.

شاپور دوم (۳۰۹-۳۷۹ م) توجهی خاص به دریای پارس داشت، تا آنجا که اقدام به ایجاد یک نیروی دریایی برای دفاع از مرزهای طولانی ایران کرد. سِر پرسی سایکس می‌نویسد: «از زمان سناخریب آشوری تا نیمه قرن چهارم میلادی، نخستین بار بود که یک نیروی دریایی در خلیج‌فارس پدید آمد. فرماندهی مستقیم این نیرو (که بیشتر برای رفع مزاحمت دزدان عرب سواحل و بسط قدرت دریایی امپراتوری ساسانی در خلیج‌فارس به کار گرفته شد) با شاهنشاه ساسانی شاپور دوم بود.»

گسترش قلمرو دریایی ایران تا سواحل شرقی عربستان و تجارت دریایی ایرانیان در سواحل عمان، هند و سیلان از ویژگی‌های دوران شاپور دوم ساسانی بود.

از مطالعه منابع عصر ساسانی و آثار متقدم اسلامی می‌توان نتیجه گرفت که پادشاهان دیگر ساسانی نیز به دریای پارس توجه داشتند، تا آنجا که وقتی شاهزاده یمنی برای نجات سرزمین خود از سلطه حبشی‌ها از خسرو انوشیروان یاری طلبید، پادشاه ساسانی برای کمک به مردم یمن، یکی از سرداران خود را به نام وهرز دیلمی، همراه سپاهی، مأمور کمک به سیف ابن ذی یزن، پادشاه آنجا کرد.

سپاه ایران از بندر اُبله در نزدیکی بصره سوار کشتی و عازم یمن شدند. بر پایه گزارش طبری، سپاه ساسانی با هشتاد فروند کشتی به‌سوی یمن حرکت کردند. شمار سپاهیان ایرانی حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر گزارش شده است. سپاهیان ساسانیان پس از حدود دو هزار مایل دریانوردی در خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند در ساحل یمن پیاده شدند. بر پایه گزارش منابع اسلامی، وهرز دیلمی با تدبیر و حیله جنگی بر سپاهیان فرمانروای حبشی یمن، مسروق بن ابرهه پیروز شد، در این جنگ ۳۰ هزار تن از حبشیان کشته شدند.

سپاهیان متحد ساسانی و عرب، نواحی مختلف یمن را یکی بعد از دیگری به تصرف درآوردند و سرانجام وارد صنعا مهم‌ترین شهر جنوبی عربستان شدند. طبری چگونگی ورود وهرز به شهر صنعا را چنین گزارش می‌کند: «وهرز روی به صنعا نهاد، و چون به دروازه آن رسید، گفت: عَلَم من هرگز خم نشود! دروازه را خراب کنید، پس دروازه را خراب کردند و وهرز داخل شهر شد و عَلَم افراشته را پس‌روی همی ‌بردند.»

پس از پیروزی ایرانیان در یمن، وهرز نامه به خسرو انوشیروان نوشت و چگونگی پیروزی سپاهیانش را گزارش کرد. به دستور خسرو، سیف ابن ذی یزن به‌عنوان پادشاه دست‌نشانده ایران در یمن به حکومت خود ادامه داد. در نتیجه این پیروزی دولت مقتدر ساسانی تجارت جهانی را در حوزه خلیج‌فارس تا یمن و عدن در اختیار گرفت و رقبای رومی را با مشکلات فراوان مواجه کرد.

منابع و مآخذ

ـ اصطخری، ابواسحاق ابراهیم (۱۳۴۰)، المسالک و الممالک، به کوشش ایرج افشار، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب

ـ اقبال، عباس (۱۳۲۸) بحرین و جزایر و سواحل خلیج‌فارس، چاپخانه مجلس، چاپ اول.

ـ اقتداری، احمد (۱۳۴۸)، آثار شهرهای باستانی سواحل و جزایر خلیج‌فارس و دریای عمان، تهران، انجمن آثار ملی

ـ باسورث، کلیفورد ادموند (۱۳۸۴)، نام‌گذاری خلیج‌فارس، ترجمه منصور چهرازی، پژوهشنامه خلیج‌فارس، ضمیمه کتاب ماه تاریخ و جغرافیا

ـ بلاذری، احمد بن یحیی (۱۳۴۸)، فتوح البلدان، ترجمه مصطفی خواجه‌نوری، تهران: انتشارات ابن‌سینا، چاپ اول

ـ چیت‌ساز، محمدرضا (۱۳۸۴)، خلیج‌فارس و خلیج العربی، مجموعه مقالات همایش بین‌المللی خلیج‌فارس در گستره تاریخ، به کوشش دکتر اصغر منتظم القائم، جلد دوم

ـ حدود العالم من المشرق الی المغرب (۱۳۷۳) با تعلیقات و مینورسکی، ترجمه میرحسین شاه، به تصحیح مریم میراحمدی و غلامرضا ورهرام، تهران: دانشگاه الزهرا

ـ حمزه ابن حسن اصفهانی، تاریخ سنی ملوک الارض و الانبیاء (تاریخ پیامبران و شاهان)، ترجمه جعفر شعار، تهران: امیرکبیر، ۱۳۶۷

ـ سایکس، پرسی (۱۳۷۰)، تاریخ ایران، ترجمه فخر داعی گیلانی، تهران: دنیای کتاب، جلد ۱

ـ سعیدی، محمد (بی‌تا)، خلیج‌فارس (۱)، خلیج‌فارس در روزگار باستان، تهران: اداره‌کل انتشارات رادیو

ـ گیرشمن، رومن (۱۳۶۸) ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفتم

ـ محتهدزاده، پیروز (۱۳۴۹)، شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس، انتشارات عطایی، چاپ اول

ـ منتظر القائم، اصغر (۱۳۸۴) مجموعه مقالات همایش بین‌المللی خلیج‌فارس در گستره تاریخ، پیشین، جلد اول

ـ ویلسن، آرنولد (۱۳۶۶) خلیج‌فارس، ترجمه محمد سعیدی، تهران: انتشارات علمی ـ فرهنگی، چاپ دوم

* گزارش از عبدالکریم مشایخی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر

مرتبط:

«خلیج فارس» از کجا می‌آید؟

جاذبه‌های گردشگری گچساران، بام نفتی ایران

گچساران یکی از پنج شهرستان بزرگ کشور در زمینه بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می‌کند، این شهرستان به دلیل داشتن مرتفع‌ترین واحد بهره‌برداری نفت کشور در منطقه سقلاتون به بام نفت ایران نیز مشهور شده است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به منطقه‌ حفاظت‌شده کوه خامین، پل خیری و محمدخان، روستای مارین، گنبد لیشتر، دژ سلیمان، چهارطاقی خیرآباد، پل ساسانی خیرآباد، امام‌زاده بی‌بی حکیمه، آبشار کیوان و بسیاری دیگر از دیدنی‌های گچساران اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از این اماکن دیدنی می‌پردازیم.

پل خیری و محمدخان از آثار دوره اسلامی

پل خیری و محمدخان در مسیر گچساران به دهدشت و در ۵۰ کیلومتری شمال غرب آن واقع‌ شده است. این پل عظیم که ۱۴۰ متر طول و هفت دهانه دارد، روی رودخانه خیرآباد و در دوران اسلامی بنا شده است. پل تاریخی خیری و محمدخان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل ساسانی خیرآباد

پل ساسانی خیرآباد که به‌ عنوان یک اثر ملی و تاریخی به ثبت رسیده است در ۱۳۰ متری چهارطاقی خیرآباد قرار دارد. این پل تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است.

پل ساسانی خیرآباد

چهارطاقی خیرآباد از بناهای سنگی قدیمی

چهارطاقی خیرآباد که اثری برجای‌مانده از پادشاهی دوران ساسانیان است به‌ خوبی معماری، مذهب و شیوه حکومت آن دوران را نمایش می‌دهد. این اثر تاریخی که نمادی از قدمت کهن این منطقه است در ۵۰ کیلومتری شهر گچساران واقع‌شده است.

گنبد لیشتر با معماری طبقاتی

گنبد لیشتر یکی از بناهای تاریخی این منطقه محسوب می‌شود که در ۳۰ کیلومتری گچساران در دشت لیشتر قرار گفته است. قدمت این گنبد به قرن هفتم و دوران سلجوقیه می‌رسد. این گنبد تاریخی که پلانی مربع شکل دارد به‌شکل هندسی هشت‌ضلعی و سپس به‌صورت یک گنبد مخروطی شکل با استفاده از فیل پوش‌ها تبدیل می‌شود. از ویژگی‌های بارز این بنای تاریخی می‌توان به نوع چینش سنگ‌ها و چگونگی ساخت بنا اشاره کرد که به آن اهمیت بالایی بخشیده است. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دژ سلیمان بر فراز قله کوه

دژ سلیمان که در ارتفاعات کوهی با همین نام واقع‌ شده است، گفته می‌شود که روزگاری مقر سلیمان بن طاهر گناوه‌ای، یکی از رهبران فرقه‌ قرامطه بوده است و به همین دلیل به این نام شهرت دارد.

رودخانه خروشان و آبشار کیوان لیشتر

آبشار صخره‌ایی کیوان لیشتر به‌صورت پلکانی از هفت آبشار کوچک تشکیل‌شده است. این آبشار که در محل اتصال دو رودخانه‌ دره تنگ درک و دره سور سرریز می‌شود در ۲۵ کیلومتری گچساران در منطقه لیشتر قرار گرفته است. این آبشار زیبا در دل طبیعت با برکه‌ها و استخرهای متعدد، چشم‌انداز منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است.

آبشار کیوان لیشتر

روستای مارین در دل طبیعت سرسبز

روستای مارین از شمال، به کوه ولی گنج و از جنوب‌غربی به کوه کاردی محدود می‌شود. این روستا در ۳۶ کیلومتری شهر گچساران و در ارتفاع ۱.۰۸۰ متر از سطح دریا واقع‌ شده است. این روستا که از روستاهای تاریخی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود با وجود قرار گرفتن در منطقه‌ایی گرمسیر، آب‌وهوای معتدل و مناسب دارد. خانه‌های روستا عموماً از سنگ ۷ خشت، گل و آجر ساخته‌ شده‌اند. چشم‌انداز طبیعی روستا، قرارگیری در میان دره‌ایی که اطراف آن را ارتفاعات سرسبز فراگرفته، منجر شده است تا هر ساله طبیعت دوستان و گردشگران بسیاری برای اقامت به آن سفر کنند.

منطقه حفاظت‌شده کوه خامین

منطقه حفاظت‌شده کوه خامین با وسعت بیش از ۲۵ هزار هکتار در حدود ۳۰ کیلومتری دو گنبدان قرار گرفته است و دارای پوشش گیاهی و جنگلی متنوعی همچون بلوط، ارژن، انجیر وحشی، کیکم، چویل، گون، زالزالک و کلخنگ است. این منطقه حفاظت‌شده که هم‌اکنون مورد توجه گردشگران به‌عنوان تفرجگاهی طبیعی و زیبا واقع‌ شده است در حقیقت باهدف حمایت از جمعیت پلنگ، بز و پازن، قوچ و میش و کبک دری از سال ۱۳۷۸ تحت حفاظت قرار گرفت. گونه‌های جانوری گوناگونی نظیر لنگ، خوک وحشی، سمور وحشی، جغد، گرگ، خرگوش و شاهین نیز در این منطقه دیده می‌شود.

آستان مقدسه حضرت بی‌بی حکیمه (س) 

آستان مقدسه حضرت بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواریدی در دل کوهستان‌های زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون فارس قرار دارد و زائرانی از جای‌جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می‌شتابند تا بوی علی بن موسی‌الرضا (ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه (س) که طبق اسناد وروایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوه‌هایی صعب‌العبور و درکنار چشمه‌ای جوشان قرار دارد.

سالانه بالغ‌بر یک‌میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به زیارت بارگاه بی‌بی حکیمه (س) خواهر تنی شاه‌چراغ (ع) در این شهرستان مشرف می‌شوند.

* گزارش از علی وارستگی

منبع: میراث آریا

خسارت ۲۲۰ هزار میلیاردی کرونا به گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کرونا در ۱۵ ماه گذشته ۲۲۰ هزار میلیارد ریال به گردشگری کشور خسارت زده است.

 علی اصغر مونسان شنبه شب در آیین آغاز عملیات احداث بزرگترین کنسرت هال کشور در جزیره کیش اظهار داشت: با شیوع همه گیری ویروس کرونا فعالیت های گردشگری کشور تقریبا به حداقل ممکن رسیده و بر آورد حدودی خسارت صنعت توریست حدود ۲۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا از گزند این ویروس در امان نبودند و پیش بینی می شود تابستان امسال این صنعت پس از واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورها از جمله ایران تا حدودی به روال عادی خود برگردد افزود: دولت به منظور حمایت از این بخش پرداخت ۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات را در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: تا کنون حدود ۶۷ درصد این میزان شامل ۱۲ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده و ۶ هزار میلیارد ریال باقی مانده نیز در بانک ها در حال کارسازی است.

روادید ایران و روسیه حذف می ‎شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی همچنین توسعه گردشگری را از برنامه های دولت تدبیر و امید اعلام کرد و افزود: حذف روادید سفر بین کشورهای مختلف از جمله این برنامه ها بوده در نظر داریم طی چند روز آینده روادید بین ایران و روسیه را حذف کنیم.

وی گفت: همچنین در نتیجه برنامه های هشت سال گذشته توانستیم در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار میانگین خروج مسافر داخلی از کشور با میانگین ورود مسافر خارجی به کشور به حد برابر برسد.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ خروج مسافران داخلی از ۱۰ میلیون سال ۱۳۹۷ به حدود هشت میلیون نفر و ورود مسافران خارجی در این مدت از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

 

برنامه عملیاتی گردشگری ایران در حال تدوین است

مونسان با اشاره به اینکه سند جامع گردشگری کشور در سال های گذشته تدوین و تصویب شده است افزود: هم اکنون با سازمان جهانی گردشگری در حال تدوین برنامه عملیاتی (اکشن پلن) گردشگری کشور هستیم که در این طرح نیاز سنجی توسعه این صنعت کشور در عرصه بین المللی برنامه ریزی می شود.

وی یادآور شد: انتظار می رود این طرح مکملی برای سند جامع گردشگری باشد و با اقبال خوبی از سوی سرمایه گذاران و فعالان گردشگری کشور موورد توجه قرار بگیرد.

کنسرت هال سپنتا در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع با چهار هزار و ۳۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری در جنوب جزیر کیش با سرمایه گذاری چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی احداث می شود؛ این طرح ظرفیت یک هزار و ۷۰۰ نفر در برگزاری کنسرت های موسیقی، تئاتر، اپرا را خواهد داشت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز شنبه به منظور دیدار  بازدید از چند طرح گردشگری شامل مرمت کاخ مرجان، هتل های آسمان، پالاس، گرند ملیا و سپنتا گشت به جزیره کیش سفر کرده بود.

جزیره کیش دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.

جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

گردشگری عامل شیوع ویروس کرونا نیست

بحران گردشگری و انتقاد از ۳ وزارتخانه

ضرورت بکارگیری علوم مختلف برای حفاظت از آثار تاریخی

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به لزوم بهره‌مندی از رشته‌های مختلف علمی در تمام زمینه‌ها، گفت: برای کاوش و مرمت آثار تاریخی نیز نیازمند علوم مختلف هستیم.

 محمد حسن طالبیان روز یکشنبه در گردهمایی بین المللی مجازی با عنوان تخت جمشید: دیروز، امروز و فردا که با حضور متخصصان و پژوهشگران حوزه های مربوطه برگزار شد با اشاره به اهمیت رشته های مختلف علمی در موضوع پژوهش و حفاظت از آثار تاریخی گفت: موضوع پژوهش و حفاظت و معرفی آثار تاریخی باید در کنار یکدیگر باشند؛ تا نتایج خوبی حاصل شود.

وی در خصوص پروژه حفاظت و مرمت میراث فرهنگی چغازنبیل گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی و وقوع باران های زیاد در آن منطقه، این اثر تاریخی دچار آسیب‌های زیادی شده بود که نیازمند به کارگیری از رشته‌های مختلف برای حفاظت و مرمت آن بودیم. که پس از این بکارگیری به هدف مورد نظر رسیدیم.

طالبیان در بخشی دیگر از سخنانش درباره این رشته ها گفت: بکارگیری دانش در حوزه آب و خاک، آزمایشگاه های تخصصی و رشته‌ ای همچون مهندسی عمران، زبان شناسی برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی مهم و البته ضروری است.
وی با تاکید بر لزوم به کارگیری از چند رشته علمی نیازمند برای حفاظت و مرمت، گفت: به کار یری حفاظت و پژوهش در کنار یکدیگر آثار تاریخی را معنا می دهد، هم اکنون حدود ۱۴۷ پایگاه ملی و بین المللی در کشور وجود دارد. توجه به میراث ملموس و منظر فرهنگی آثار تاریخی برای حفاظت از این آثار حائز اهمیت است.
معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از ضرورت توجه بیشتر به حوزه مستندسازی و ارتباط با جامعه در مرمت و احیای بناهای تاریخی خبر داد و گفت: ارتباط بیشتر با جامعه و انتشارات اخبار برآمده از کاوش های میراث فرهنگی ضرورت است. تعاملات پیوسته با جامعه و دیگر دستگاه های اجرایی کشور بستر توسعه گردشگری و در ادامه توسعه پایدار را مهیا می‌کند.
طالبیان گفت: این امر یعنی آگاهی و شناخت مردم از اهمیت بناهای تاریخی سبب شده حریم آثار تاریخی کمتر دستخوش تخریب و دست خوردگی قرار بگیرد و این شناخت بیشتر جامعه و تعاملات گسترده تر سبب توسعه پایدار کشور خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه به روز جهانی موزه نزدیک می‌شویم، گفت: برنامه ای برای روز سه شنبه (۲۸ اردیبهشت) در کاخ گلستان برگزار می شود.

کشف بقایای اجساد انسانی و حیوانی در آب راه تخت جمشید

همچنین در این مراسم علی اسدی باستان شناس و عضو دانشگاه هنر شیراز در خصوص کاوش روی آب راه های تخت جمشید گفت: بر اساس اطلاعات تاریخی تخت جمشید سده چهارم  پیش از میلاد مسیح  و به دلیل حمله اسکندر تخریب و آب راه های آن نیز مدفون شد.
وی در ادامه با بیان اینکه از دهه ۱۳۸۰ خورشیدی شناسایی این آبراهه آغاز شد گفت: با  شروع کاوش ها بخشی از آب راه ها آغاز شد و عملیات بازگشایی آب راه ها برای جمع آوری آب های سطحی در سال های بعد انجام شد.
اسدی  از کشف بقایای اجساد انسانی و حیوان در هنگام کاوش ها خبر داد و گفت: کشف ۱۵ بقایای جسد انسانی و دو جانور تاکنون از این کاوش ها کشف شده است.

اسدی درباره دلیل وجود اجساد در این آبراه گفت: با توجه به نحوه قرار گرفتن این بقایا به نظر می رسد، این انسان ها و حیوان از محوطه بالایی پرت شدند و اجسادشان با آب وجود در این آب راه ها به این بخش ها رسیده است
این باستان شناس با اشاره به اینکه تاکنون چهار فصل کاوش در آبراه های تخت جمشید انجام گرفته مهمترین و اصلی ترین هدف از این کاوش ها را حفاظت بهتر و جمع آوری آب های سطحی محوطه تخت جمشید در این آبراه عنوان کرد و گفت: علاوه بر اهداف حفاظتی نتایج پژوهشی قابل توجهی نیز این کاوش‌ها کسب شده است.

منبع: ایرنا

فرش قرمز “ونیز” برای جشنواره ای کاملا حضوری

جشنواره بین المللی فیلم ونیز در تدارک برای برگزاری دوره آتی این رویداد سینمایی به صورت کاملا حضوری و با شرایط دوران پیش از کروناست.

به نقل از ورایتی، در حالی که جشنواره های فیلم تورنتو (۹ تا ۱۸ سپتامبر، ۱۸ تا ۲۷ شهریور) و همچنین جشنواره فیلم ساندنس در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده اند همچنان به صورت ترکیبی از رویدادهای حضوری و مجازی برگزار خواهند شد، اما مسئولان جشنواره در حال برنامه ریزی برای برگزاری این رویداد سینمایی از تاریخ ۱ تا ۱۱ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) به صورت کالا حضوری و با شرکت صدها خبرنگار از سراسر جهان هستند.

بینال ونیز که برگزارکننده جشنواره سالانه فیلم ونیز است، قصد دارد دو سالانه معماری ونیز را نیز به همین شکل و از تاریخ ۲۲ می و با عنوان «چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟» برگزار کند که با حضور نمایندگان و پروژه های معماری از ۴۶ کشور جهان و بیش از ۴۰۰ خبرنگار بین المللی برپا خواهد شد.

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا در تلاش برای احیای صنعت گردشگری این کشور است و از اواسط ماه می شرایط را برای بازگشت گردشگران واکسینه شده، بهبود یافته از ویروس کرونا و یا با تست منفی فراهم می کند. با توجه به برگزاری حضوری دوسالانه معماری ونیز، پیش بینی می شود ۷۰ درصد از هتل های ونیز تا اواخر ماه می بازگشایی شوند.

«کلودیو اسکارپا» رئیس انجمن هتلداران اعلام کرده تا ماه سپتامبر که زمان برگزاری جشنواره فیلم است، این شهر برای گردشگران واکسینه شده از بیشتر کشورهای جهان ایمن و قابل دسترس خواهد بود.

از جمله مهم ترین فیلم هایی که صحبت هایی مبنی بر نمایش آن در ونیز مطرح شده می توان به «تل ماسه» جدیدترین ساخته «دنیس ویلنوو» اشاره کرد که آخرین بار در سال ۲۰۱۶ با فیلم علمی-تخیلی «ورود» به ونیز آمده بود.

درام «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو» کارگردان ایتالیایی برنده اسکار، «جنون» ساخته «گابریله مانتی» دیگر فیلمساز ایتالیایی،  «در یک صبح نیمه ابری» از کارگردان فرانسوی «برونو دومو» و «آرزوهای بر برباد رفته» از «زاویه دولان» نیز به احتمال فراوان در ونیز ۲۰۲۱ رونمایی خواهند شد.

جشنواره فیلم ونیز تنها جشنواره بزرگ سینمای جهان بود که به صورت حضوری برگزار شد، گرچه با ستاره ها، میهمانان و خبرنگاران بین المللی کمتری نسبت به سال های گذشته. فیلم «سرزمین آواره ها» از «کلوئی ژائو» در ونیز ۲۰۲۰ رونمایی شد و در نهایت موفق ترین فیلم سال در فصل جوایز سینمایی نام گرفت.

هفتاد و هشتادمین جشنواره بین المللی ونیز به عنوان قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان امسال از تاریخ ۱ تا۱۱ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) برگزار می شود و «بونگ جون هو» کارگردان موفق اهل کشور کره جنوبی ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده خواهد داشت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جاذبه های گرشگری شهر زیبای ونیز در ایتالیا

بافق شهر دستبافته‌های خرمایی ایران می‎ شود

شهردار بافق از پیگیری برای تبدیل این شهر به شهر دست‌بافته‌های خرمایی ایران خبر داد و گفت: علاوه بر مشاغل سخت و معدنی در بافق، درآمد بخشی از افراد این شهر خصوصا در حوزه مشاغل خانگی و زنان خانه‌دار به هنر دستبافته‌های خرمایی گره‌خورده است.

«سیدعلی نوروززاده» در نشست مشترکی که شنبه شب ۲۵ اردیبهشت در این شهرستان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد برگزار شد، با بیان این که خرما نه تنها درخت بلکه بخشی از اقتصاد و فرهنگ مردم بافق است، تصریح کرد: در حال حاضر نیز با وجود رکود اقتصادی خصوصاً در بخش صنایع دستی، بخشی از اقتصاد بافق درگیر بافته‌های خرمایی است به طوری که از ساختار زندگی اجتماعی این مردم تا درآمد بخشی از آن‌ها وابسته به این هنر بومی است.

وی با بیان این که علاوه بر مشاغل سخت و کارگری و معدنی، درآمد بخشی از افراد این شهر خصوصاً در حوزه مشاغل خانگی و زنان خانه‌دار به هنر دستبافته‌های خرمایی گره‌ خورده است، گفت:  هیچ خانه‌ای از بافق وجود ندارد که اثری از دست‌بافته‌های خرمایی در آن وجود نداشته باشد از زیرانداز تا وسایل آشپرخانه و حتی اسباب بازی کودکان مانند شترهای حصیری بافقی و آویز و تزئینات اتاق و از همه مهمتر بادبزن‌های خرمایی بافق از جمله آثاری است که در هر خانه‌ای از این شهر وجود دارد.

شهردار بافق با اشاره به این که تنوع کالا و بازار از مهمترین موارد قابل تامل و در دست برنامه‌ریزی است، گفت: دست‌بافته‌های خرمایی بافق در هر گوشه و کناری از این سرزمین یافت می‎شوند اما باید برای توسعه اقتصادی این مردم و هدفمند کردن بازار فروش این صنایع دستی در خصوص تولید انبوه، بسته بندی و فراهم کردن بستر صادرات اقدام کرد و از همه مهمتر برای برندسازی و اختصاصی کردن این برند با توجه به وجود محصولاتی بعضا مشابه در سایر نقاط کشور تلاش کنیم.

نوروززاده با بیان این که خرما در اینن‌ها و سنت‌های بافقی‌ها نیز آمیخته است، گفت: در اکثر سنت‌های بومی بافق ردپایی از خرما وجود دارد و این درخت کهن به فرهنگ مردم کویرنشین بافق آمیخته و سایه خود را بر تمام داشته‌های این شهرستان انداخته است.

وی با بیان این که رویدادهای گردشگری وابسته به خرما نیز در این شهر برگزار می‎شود، گفت: این شهر هر ساله در فصل برداشت خرما میزبان جشنواره‌ای با استقبال قابل توجه گردشگران بوده است.

شهردار از تفاوت خرمای این شهرستان با سایر شهرهای ایران و همچنین تفاوت موجود میان نخیلات یاد کرد و گفت: به دنبال احیای سنت‌های از دست رفته و فراموش شده گره خورده به خرما هستیم.

به گفته‌ی نوروززاده، پیگیری برای ثبت این شهر به عنوان شهر ملی دستبافته‌های خرما در دست اقدام است و می‌تواند این برند در توسعه گردشگری این منطقه نقش قابلی داشته باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میدان خان بافق _ یادگاری از زندیه

مسجد جامع بافق؛ فراموش‌شده یا در حال مرمت؟

بافت تاریخی کریک ثبت ملی می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای بازسازی دوباره کریک عزم جدی در بین کارشناسان این اداره کل وجود دارد.

مجید صفایی در نشست ساماندهی روستای کریک با حضور مدیرکل و کارشناسان بیناد مسکن انقلاب اسلامی استان اظهار کرد: برای بازسازی خانه های تخریب شده الگو های سنتی و مطابق با استانداردهای میراث‌فرهنگی طراحی می شود.
وی افزود: تا کنون برای مرمت خانه های تخریب شده یک میلیارد ریال اعتبار بصورت ملی جذب شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با تلاش های فراوان اعتبارات بیشتری برای ساماندهی این روستا در سطح ملی جذب خواهد شد.
صفایی تصریح : مدارک لازم برای ثبت ملی این روستا توسط کارشناسان حوزه میراث فرهنگی تهیه شده و بزودی این روستا در فهرست آثار ملی ثبت می شود.
به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، وی با اشاره به اینکه مردم باید در ساماندهی بافت تاریخی روستای کریک با مسئولان همکاری داشته باشند، ابیان کرد: خانه های مرمت شده در اختیار خود مالکان گذاشته می شود و میراث فرهنگی هیچ گونه ادعای مالکیت برای خانه های روستایی کریک ندارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبشارهای کهگیلویه و بویراحمد را بهتر بشناسیم

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد/اماکن دیدنی / هتل‌ها

جاذبه های فرهنگی، ظرفیت ناشناخته گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

مقررات سفر به امارات کمی تغییر کرد

امارات با از سرگیری سفرها و صدور دوباره ویزای توریستی، همزمان با جهش ویروس کرونا در برخی نقاط جهان، مقررات سفر به این کشور را کمی تغییر داد.

 از اسفندماه سال گذشته صدور ویزای امارات برای اتباع ایرانی از سرگرفته شده و تعداد پروازها نیز رو به افزایش است. بنا به گزارش آژانس‌های گردشگری، حجم سفر ایرانی‌ها به امارات در تعطیلات نوروز حتی از ترکیه هم بیشتر بود. اگرچه طبق اعلام گمرک، مسافرت‌های خارجی در سال گذشته با ۸۰ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

دولت امارات در تازه‌ترین اعلام، از مسافران خواسته جواب منفی تست PCR با اعتبار ۷۲ ساعت را قبل از پرواز تهیه کرده و به صورت پرینت کاغذی با مهر و امضا همراه داشته باشند. جواب تست باید از آزمایشگاه‌های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت و به زبان انگلیسی باشد. ارائه جواب به صورت پیامک و در گوشی موبایل و همچنین تست سریع (Rapid Test) قابل قبول نیست. مسافران زیر ۱۲ سال از قاعده ارائه تست کرونا مستثنی شده‌اند.

مسافران با اهلیت امارات متحده عربی هنگام خروج از ایران، به ارائه تست کرونا ملزم نبوده، اما در فرودگاه‌های امارات از آن‌ها تست PCR گرفته می‌شود.

از تمام مسافران ورودی، دوباره تست گرفته خواهد شد و مسافران تا زمان اعلام نتیجه، به رعایت قانون قرنطینه ملزم شده‌اند. در صورت مثبت بودن پاسخ این تست، مسافر با هزینه خود در مکان مشخصی قرنطینه خواهد شد.

مسافرانی که قصد ورود به این کشور را ندارند و فقط از فرودگاه‌های امارات به سایر نقاط ترانزیت می‌شوند، به ارائه تست کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت قبل از پرواز ملزم شده‌اند.

در مقررات تازه امارات تاکید شده است مسافرانی که ۱۴ روز قبل از سفر به این کشور به هند، نیجریه و آفریقای جنوبی مسافرت داشته‌اند اجازه استفاده از پرواز به این مقصد را ندارند. البته افراد مقیم و دارندگان ویزای امارات متحده عربی از این قاعده مستثنی شده‌اند.

مسافرانی هم که قصد بازگشت از امارات به ایران را دارند باید گواهی منفی کووید با اعتبار ۹۶ ساعت قبل پرواز را همراه داشته و فرم خوداظهاری و تعهدنامه را تکمیل کرده باشند. این قانون، کودکان زیر هشت سال را در برنمی‌گیرد.

همچنین طبق مقررات ایران، مسافرانی که با ویزای توریستی به امارات سفر می‌کنند باید بلیت رفت و برگشت داشته باشند. در صورت نداشتن بلیت برگشت، در فرودگاه‌ پذیرفته نمی‌شوند. این قانون، مسافران با ملیت امارات و دارندگان اقامت در این کشور را شامل نمی‌شود.

منبع: ایسنا