گچساران

جاذبه‌های گردشگری گچساران، بام نفتی ایران

گچساران یکی از پنج شهرستان بزرگ کشور در زمینه بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می‌کند، این شهرستان به دلیل داشتن مرتفع‌ترین واحد بهره‌برداری نفت کشور در منطقه سقلاتون به بام نفت ایران نیز مشهور شده است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به منطقه‌ حفاظت‌شده کوه خامین، پل خیری و محمدخان، روستای مارین، گنبد لیشتر، دژ سلیمان، چهارطاقی خیرآباد، پل ساسانی خیرآباد، امام‌زاده بی‌بی حکیمه، آبشار کیوان و بسیاری دیگر از دیدنی‌های گچساران اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از این اماکن دیدنی می‌پردازیم.

پل خیری و محمدخان از آثار دوره اسلامی

پل خیری و محمدخان در مسیر گچساران به دهدشت و در ۵۰ کیلومتری شمال غرب آن واقع‌ شده است. این پل عظیم که ۱۴۰ متر طول و هفت دهانه دارد، روی رودخانه خیرآباد و در دوران اسلامی بنا شده است. پل تاریخی خیری و محمدخان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل ساسانی خیرآباد

پل ساسانی خیرآباد که به‌ عنوان یک اثر ملی و تاریخی به ثبت رسیده است در ۱۳۰ متری چهارطاقی خیرآباد قرار دارد. این پل تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است.

پل ساسانی خیرآباد

چهارطاقی خیرآباد از بناهای سنگی قدیمی

چهارطاقی خیرآباد که اثری برجای‌مانده از پادشاهی دوران ساسانیان است به‌ خوبی معماری، مذهب و شیوه حکومت آن دوران را نمایش می‌دهد. این اثر تاریخی که نمادی از قدمت کهن این منطقه است در ۵۰ کیلومتری شهر گچساران واقع‌شده است.

گنبد لیشتر با معماری طبقاتی

گنبد لیشتر یکی از بناهای تاریخی این منطقه محسوب می‌شود که در ۳۰ کیلومتری گچساران در دشت لیشتر قرار گفته است. قدمت این گنبد به قرن هفتم و دوران سلجوقیه می‌رسد. این گنبد تاریخی که پلانی مربع شکل دارد به‌شکل هندسی هشت‌ضلعی و سپس به‌صورت یک گنبد مخروطی شکل با استفاده از فیل پوش‌ها تبدیل می‌شود. از ویژگی‌های بارز این بنای تاریخی می‌توان به نوع چینش سنگ‌ها و چگونگی ساخت بنا اشاره کرد که به آن اهمیت بالایی بخشیده است. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دژ سلیمان بر فراز قله کوه

دژ سلیمان که در ارتفاعات کوهی با همین نام واقع‌ شده است، گفته می‌شود که روزگاری مقر سلیمان بن طاهر گناوه‌ای، یکی از رهبران فرقه‌ قرامطه بوده است و به همین دلیل به این نام شهرت دارد.

رودخانه خروشان و آبشار کیوان لیشتر

آبشار صخره‌ایی کیوان لیشتر به‌صورت پلکانی از هفت آبشار کوچک تشکیل‌شده است. این آبشار که در محل اتصال دو رودخانه‌ دره تنگ درک و دره سور سرریز می‌شود در ۲۵ کیلومتری گچساران در منطقه لیشتر قرار گرفته است. این آبشار زیبا در دل طبیعت با برکه‌ها و استخرهای متعدد، چشم‌انداز منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است.

آبشار کیوان لیشتر

روستای مارین در دل طبیعت سرسبز

روستای مارین از شمال، به کوه ولی گنج و از جنوب‌غربی به کوه کاردی محدود می‌شود. این روستا در ۳۶ کیلومتری شهر گچساران و در ارتفاع ۱.۰۸۰ متر از سطح دریا واقع‌ شده است. این روستا که از روستاهای تاریخی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود با وجود قرار گرفتن در منطقه‌ایی گرمسیر، آب‌وهوای معتدل و مناسب دارد. خانه‌های روستا عموماً از سنگ ۷ خشت، گل و آجر ساخته‌ شده‌اند. چشم‌انداز طبیعی روستا، قرارگیری در میان دره‌ایی که اطراف آن را ارتفاعات سرسبز فراگرفته، منجر شده است تا هر ساله طبیعت دوستان و گردشگران بسیاری برای اقامت به آن سفر کنند.

منطقه حفاظت‌شده کوه خامین

منطقه حفاظت‌شده کوه خامین با وسعت بیش از ۲۵ هزار هکتار در حدود ۳۰ کیلومتری دو گنبدان قرار گرفته است و دارای پوشش گیاهی و جنگلی متنوعی همچون بلوط، ارژن، انجیر وحشی، کیکم، چویل، گون، زالزالک و کلخنگ است. این منطقه حفاظت‌شده که هم‌اکنون مورد توجه گردشگران به‌عنوان تفرجگاهی طبیعی و زیبا واقع‌ شده است در حقیقت باهدف حمایت از جمعیت پلنگ، بز و پازن، قوچ و میش و کبک دری از سال ۱۳۷۸ تحت حفاظت قرار گرفت. گونه‌های جانوری گوناگونی نظیر لنگ، خوک وحشی، سمور وحشی، جغد، گرگ، خرگوش و شاهین نیز در این منطقه دیده می‌شود.

آستان مقدسه حضرت بی‌بی حکیمه (س) 

آستان مقدسه حضرت بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواریدی در دل کوهستان‌های زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون فارس قرار دارد و زائرانی از جای‌جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می‌شتابند تا بوی علی بن موسی‌الرضا (ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه (س) که طبق اسناد وروایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوه‌هایی صعب‌العبور و درکنار چشمه‌ای جوشان قرار دارد.

سالانه بالغ‌بر یک‌میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به زیارت بارگاه بی‌بی حکیمه (س) خواهر تنی شاه‌چراغ (ع) در این شهرستان مشرف می‌شوند.

* گزارش از علی وارستگی

منبع: میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *