درخواست برای ثبت جهانی توس

با راه افتادن کارزار درخواست اقدام برای ثبت جهانی توس، محمدجعفر یاحقی بر این موضوع تاکید کرد و نوشت: توس باید ثبت جهانی شود. نه یک حرف کم نه یک کلمه زیاد!

 پویشی (کمپینی) توسط برخی از فعالان فرهنگی در جهت اقدام برای ثبت جهانی توس، که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران و خالق «شاهنامه» در آن واقع شده، شکل گرفته است. در این کارزار که به گفته برگزارکنندگانش طی دو روز بیش از دوهزار امضا از طرف مردم برای آن جمع‌آوری شده، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان رضوی خواسته شده تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این شهر صورت بگیرد.

در متن این پویش که در سایت کارزار به نشانی https://www.karzar.net/tus درج شده، آمده است:

«جناب آقای دکتر مونسان

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

جناب آقای معتمدیان

استاندار محترم استان خراسان رضوی

توس، شهری باستانی در خراسان، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است. نام توس بیش از هر چیز یادآور فردوسی و اثر شکوهمند او، شاهنامه است. بنای آرامگاه فردوسی همچون نگینی درخشان نام توس را در پهنه ایران و جهان بلندآوازه کرده و بنای باستانی کهن‌دژ، پس از قرن‌ها، هنوز در شهر توس بر جای مانده است.

به لحاظ اجتماعی و سیاسی نیز توس به عنوان شهری مهم شناخته می‌شده که در قرون گذشته زادگاه برخی از چهره‌های مهم فرهنگ و اندیشه ایران‌زمین، از جمله جابر بن حیان، دقیقی، فردوسی، شیخ توسی، اسدی توسی، محمد غزالی، خواجه نظام‌المک توسی و خواجه نصیرالدین توسی بوده است. همچنین در نزدیکی آرامگاه فردوسی، مقبرة الشعرا قرار دارد که آرامگاه شاعرانی همچون احمد گلچین معانی، عماد خراسانی، ذبیح‌الله صاحبکار، محمد قهرمان و غلامرضا شکوهی است. مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان نیز در توس دفن شده‌اند.

طی سال‌های گذشته کوشش‌های فراوانی در جهت توسعه و بهسازی محوطه آرامگاه فردوسی و دیگر بناهای تاریخی در این شهر انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به افتتاح محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی و نصب تندیس شخصیت‌های شاهنامه اشاره کرد. ثبت جهانی شهر توس در یونسکو توجه به این شهر تاریخی و آرامگاه فردوسی را دوچندان کرده و آن را بیشتر در کانون توجه جهانیان قرار خواهد داد.

ما امضاکنندگان این کارزار، خواستار فراهم شدن مقدمات و اقدام برای ثبت جهانی شهر توس به عنوان قلب همیشه تپنده ایران‌شهر و توجه ویژه به پاسداری، توسعه و آبادانی آن هستیم. آبادانی شهر توس به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و زادگاه بسیاری از چهره‌های ارزشمند ادبی نیازی است که امروز باید به آن پاسخ داده شود.

خواهشمندیم این موضوع را از مقامات ذی‌ربط پیگیری کرده و تا زمان ثبت جهانی شهر توس پیگیر آن باشید.»

 

در پی شکل‌گیری این پویش، محمدجعفر یاحقی – شاهنامه‌پژوه و مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه در دانشگاه فردوسی مشهد – در یادداشتی با عنوان «ما را چه شده است!» بر ثبت جهانی  شهر توس تاکید کرده و نوشته است:

«ما را چه شده است که صدای تاریخ را نمی‌شنویم؟ فریاد پدرانمان دیگر در گوشمان نمی‌پیچد؟ نکند خویشتن را از یاد برده‌ایم؟ یا که نه، از کار و کردار پدران عار داریم و نمی‌دانیم که: «هرکه از پدران ننگ داشت ناخلف است»!

به همین سرزمین خاک‌نشانِ طوس گوش بسپارید. چه می‌شنوید؟ همهمۀ سم‌کوب دشمنان و متجاوزان در پیشانی تهاجمات بیابان‌گردان خداناشناس؟ هنگامه رفت‌وآمد کاروانیان کالا و معرفت؟ یا که نه، زمزمه درس و بحث و علم و ادب و اندیشه و مراوده و آمدورفتِ عالمان و دانشوران و طالبان اندیشه و دانش و دل‌آگاهی؟ صدای ناله غزالی که توبره دانایی‌اش به غارت رفت؟ صدای آوارگی ابن سینا در کوه‌های هزارمسجد؟ یا که نه، خِش‌وخِش جابه‌جایی گروهیِ یاران و مریدان بوسعید که با کوهی از نگاه بالابلند عارفانه در مسیر نیشابور در کوه و کمر و پناه‌گاه‌ها و روستاهای آن با مردمان کم‌نام و بی‌نشان هم‌زانو و هم‌کاسه شده و پرچم آزادمنشی و گشاده‌دلی افراشته‌اند؟ فردوسی در پس مرغزارهای آن در شبی «روی شسته به قیر» در کورسوی شمعی که یار مهربانش گیرانده است، بیژن و منیژه می‌سراید، نظام‌الملکش از فراسوی رادکان تدبیر نظامیه‌ها در سر می‌پروراند، شیخ ابوجعفر(طوسی)ش با استبصاری جانانه به تهذیب اعتقاد مردمانش کمر بسته است. نصیرالدینش افلاک را به تسخیر خود درآورده و خانان خون‌آشام مغول را در آستانۀ رصدخانه‌اش به خاک مذلت نشانده است! عارفان ابرده و فارمدش برای مریدان آن سوی جیحون نحله‌سازی کرده‌اند!

این همه گردنان علم و شعر و حماسه و ادب و عرفان و فقاهت و حدیث و هندسه و نجوم و تاریخ و تفسیر که از این دیار به دیاران دیگر صادر شده و پرتوهای دانش این سرزمین را به اقصای عالم از قندهار تا قیروان گسترانیده‌اند، اگر کم باشد همین امام رضایش که خدای مسلمانان او را از مدینه به اینجا کشاند، یا نه همین فردوسی و خالق شاهنامه‌اش ما را بس که بگوییم، یا که نه بگویند: طوس باید جهانی بشود. طوس جهانی هست باید به رسمیت شناخته شود. چه کسی و چه نهادی باید به رسمیتش فتوا دهد؟ در عرف جهان امروز، یونسکو.

و من که از پنجاه‌واندی سال پیش سر بر آستان طوس نهاده و دمی از آن غافل نبوده‌ام و امروز یا فردا بر خاک خوب آن برای همیشه سرخواهم نهاد، از همان روزهای آغازین چنین دغدغه‌ای داشته و چنین وسوسه‌ای را در سر می‌پرورانده‌ام: اگر در دانشگاه فردوسی با فردوسی ‌زبان باز کرده‌ام، اگر نخستین نوشته‌هایم از پنجاه سال پیش دربارۀ فردوسی بوده، اگر در سال ۱۳۶۹ نخستین شمارۀ کتاب پاژ را به نام فردوسی منتشر کرده‌ام، اگر اندکی بعد با یارانم برای معرّفی طوس و فردوسی کتابچه نوشته و شمارۀ ۱۳ و ۱۴ پاژ را اختصاصاً به طوس بخشیده‌ام، اگر چند سال بعد از تعطیلی ناخواستۀ پاژ مرکز خراسان‌شناسی راه انداخته و چند سال در عرصهٔ تاریخناک طوس و خراسان پوییده‌ام، اگر با دغدغۀ فردوسی از سال‌ها پیش قطب علمی ادبیات خراسان و فردوسی را به دانشگاه فردوسی کشانیده‌ام، اگر از فرهنگسرای فردوسی اینک به خردسرای فردوسی و از کتاب پاژ به فصلنامۀ پاژ منتقل شده‌ام، اگر سال‌ها پیش در حضور سفیر کشورمان در مقر یونسکو در باب فردوسی داد سخن داده‌ام، اگر زمانی که دکل‌های بی‌قوارۀ شرکت برق موی دماغ آرامگاه فردوسی شده بود در مطبوعات و رسانه‌ها فریاد وامصیبتا برآورده‌ام، و ده‌ها اگر و مگر دیگر، همه برای آن بوده است که طوس جهانی بشود.

اینک از همۀ دردمندان تاریخ و فرهنگ و اصالت و شرافت و آزادگی و قدرشناسی و قدرِ خوددانان ایران و جهان می‌خواهم که یک‌صدا فریا برآورند: #طوس باید #ثبت_جهانی شود. نه یک حرف کم نه یک کلمه زیاد!»

منبع: ایسنا

مرتبط:

توسعه گردشگری معنوی مشهد در گرو چه اقداماتی است؟

چرا گردشگری سلامت در دنیای پساکرونا مهم است؟

باتوجه به انجام برنامه‌های واکسیناسیون در جهان و کاهش محدودیت‌ها، سلامتی هدف اصلی مسافرانی خواهد بود که به دنبال سبک زندگی شادتر و سالم‌تر هستند.

به نقل از تراول‌دیلی، کارشناسان اظهار کردند: تقاضا برای گردشگری سلامت در پساکرونا افزایش خواهد یافت، زیرا مسافران بعد از یک سال (و یا حتی بیشتر) محدودیت سفر مشتاق هستند تا جسم و روح خود را تقویت و بر فرسودگی ناشی از این همه‌گیری غلبه کنند.

با توجه به کاهش سفرهای سلامتی، افراد بعد از پایان همه‌گیری تمایل به سفرهای سلامت در هر نوعی دارند که می‌تواند شامل تناسب اندام، سم‌زدایی و مدیریت استرس باشد.

محققان عنوان کردند: سلامت روحی و جسمی طی این بیماری همه‌گیر مورد توجه قرار گرفته است و باعث می‌شود که سفرهای سلامتی بیش از گذشته متقاضی داشته باشد. بیماری کووید- ۱۹ و محدودیت‌های آن باعث شد تا افراد درباره نحوه زندگی و سفر خود ارزیابی مجدد کنند.

در حال حاضر، ارتباط دوباره با طبیعت و اتخاذ رویکرد فعالانه‌تر نسبت به سلامتی جسمی و روحی، کانون اصلی توجه بسیاری از مسافران، به ویژه افرادی است که طی این بیماری در شهرهایی زندگی کرده‌اند که دسترسی کمتری به فضای سبز داشته‌اند.

در زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، با افزایش بی‌سابقه دورکاری که نیاز به تعادل سالم بین زندگی و کار را برجسته می‌کند، مواجه شدیم و این در حالی است که افراد سفرهای کمتری داشتند و در پساکرونا تلاش می‌کنند مدت‌طولانی را برای استفاده از مزایای سلامتی انتخاب کنند.

همچنین، سفرهای خانوادگی در این بخش، در حال گسترش است، زیرا افراد به دنبال برقراری ارتباط دوباره و کشف عادات سبک زندگی سالم با یکدیگر هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری توریستی است؟

مقررات سفر از ایران به پاکستان به‌روز شد

پاکستان مقررات سفر به این کشور را درحالی به‌روز رسانی کرد که ورود مسافر با انگیزه‌های غیرضروری از ایران به این کشور همچنان ممنوع است.

مرزهای پاکستان و ایران همچنان برای تردد مسافر بسته است. پاکستان با به‌روز رسانی مقررات سفر به این کشور در دوران کرونا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تاکید کرده و فقط به مسافرانی که دارای گذرنامه پاکستانی و POC (Pakistan origin card)  هستند، اجازه ورود داده است.

همچنین تاکید شده تمام مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به پاکستان باید قبل از پرواز، آزمایش PCR را در محدوده ۷۲ ساعت قبل در یکی از مراکز تاییدشده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران انجام دهند و گواهی جواب منفی تست کرونا را به زبان انگلیسی به همراه داشته باشند. فهرست مراکز تاییدشده آزمایش تشخیص مولکولی مسافران برون‌مرزی در لینک https://health.behdasht.gov.ir  قرار دارد.

پس از ورود به این کشور، مسافران باید به مدت ۱۴ روز در محل سکونت خود را قرنطینه کنند.

تکمیل اطلاعات و بارگذاری جواب منفی تست PCR روی برنامه PASS TRACK و یا لینک https://passtrack.nitb.gov.pk/ الزامی است و مسافران باید از اطلاعات تکمیلی یادشده هنگام پذیرش کپی به همراه داشته باشند.

مسافران قبل از پرواز باید فرم اظهارنامه پیوست را تکمیل کنند و در بدو ورود به مسؤولان مربوطه در کراچی ارائه دهند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پاکستان مقصد برتر گردشگری سال ۲۰۱۹

«فارسی باستان، کتیبه‌ها، واژه‌نامه» منتشر شد

کتاب «فارسی باستان، کتیبه‌ها، واژه‌نامه» نوشته محمد حسن‌دوست، مدیر گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.

 این کتاب در ۵۴۳ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰هزار تومان توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

در معرفی فرهنگستان از کتاب «فارسی باستان، کتیبه‌ها، واژه‌نامه» می‌خوانیم: زبان فارسی باستان یکی از زبان‌های باستانی ایران است که در دوران سلطنت شاهان هخامنشی، دست‌کم از نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد تا زمان برافتادن آنان در نیمه قرن چهارم پیش از میلاد، در ناحیه جنوب غربی ایران رواج داشته است و زبان رسمی درباره هخامنشیان به شمار می‌رفته است. از فارسی باستان، که شباهت زیادی به زبان اوستایی دارد، آثار مکتوب نسبتاً فراوانی، به‌ویژه از عهد داریوش اول و خشایارشا، بر جای مانده است. این آثار که اصطلاحاً کتیبه خوانده می‌شوند، در دل کوه، روی الواح سنگی و گِلی و به خط میخی فارسی باستان کتابت و اغلب در نواحی فارس، خوزستان و ماد باستان و نیز در بابِل و مصر یافته شده‌اند.

کتیبه‌های فارسی باستان را باید کهن‌ترین آثار مکتوب به زبان‌های ایرانی به شمار آورد که شواهد تاریخی و زبانی آن‌ها بدون دستکاری و تحریف، پس از نزدیک به ۲۵۰۰ سال، عیناً به دست ما رسیده است.

دانشمندان اروپایی در رمزگشایی از خط میخی به‌کاررفته در کتیبه‌های فارسی باستان و تحقیق درباره زبان این کتیبه‌ها پیش‌گام بوده‌اند. از اوایل قرن نوزدهم میلادی که نخستین نشانه‌های خط میخی خوانده شد تا کنون، محققان اروپایی صدها کتاب و مقاله علمی درباره فارسی باستان و آثار به‌جامانده از آن، به زبان‌های مختلف اروپایی تألیف و منتشر کرده‌اند که بعضاً تصحیح و تکمیل تحقیقات پیشین است.

ازآنجاکه پژوهش‌های بنیادی درباره زبان فارسی باستان و آثار به‌جامانده از آن (حتی در حوزه فقه‌اللغه ایرانی) به زبان‌های خارجی بوده است و دسترسی به این پژوهش‌ها و یا بهره‌گیری از آن‌ها برای پژوهشگران و مشتاقان به مباحث تاریخی زبان فارسی احیاناً میسر نمی‌شد، بایسته بود نتایج تحقیقات در این‌باره گردآوری و به زبان فارسی تدوین شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. برای دستیابی به این مقصود، شادروان استاد دکتر بهمن سرکاراتی، مدیر وقت گروه زبان‌های ایرانی فرهنگستان، طرحی را با عنوان «زبان فارسی و آثار بازمانده از آن» به فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیشنهاد کرد که در شورای فرهنگستان نیز پذیرفته شد.

مقدمات اجرای این طرح از سال ۱۳۷۳ آغاز شد، اما پس از جدایی آن مدیر فقید از فرهنگستان، اجرای این طرح چند سال مسکوات ماند تا آن‌که سرانجام در زمان مدیریت استاد دکتر محمدتقی راشد محصل، اجرای این طرح بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مؤلف کتاب، دکتر محمد حسن‌دوست، ازآن‌جاکه ۲۰ سال از گردآوری منابع و اطلاعات مربوط به طرح مذکور می‌گذشت و مواد گردآمده در آن زمان به‌منزلۀ کار دانشجویی بود، وی بر آن شد که بار دیگر از نو، برای تدوین طرح به جمع‌آوری و تکمیل مواد و اطلاعات بپردازد. کتاب حاضر را در واقع باید بخشی از طرح جامع «زبان فارسی باستان و آثار بازمانده از آن» به شمار آورد؛ چراکه در این کتاب، اساساً به تاریخچه خواندن خط میخی و کتیبه‌های فارسی باستان، معرفی کتیبه‌های شاهان هخامنشی، حرف‌نویسی، واج‌نویسی و ترجمه فارسی کتیبه‌های فارسی باستان و تدوین واژه‌نامه‌ای نسبتاً مفصل پرداخته شده و به مسائل زبانی فارسی باستان، نظیر واج‌شناسی، دستور تاریخی و نحو زبان اشاره‌ای نشده است.

کتاب حاضر، به‌جز پیشگفتار، فهرست نشانه‌های به‌کاررفته در متن و ترجمه فارسی کتیبه‌ها، نشانه‌های دستوری، فهرست اجمالی کتیبه‌های فارسی باستان، و فهرست اختصارات و منابع، شامل شش بخش است که عبارت‌اند از: تاریخچه خواندن خط میخی و کتیبه‌های فارسی باستان؛ خط میخی فارسی باستان؛ شناسنامه کتیبه‌های شاهان هخامنشی؛ متن و ترجمه فارسی کتیبه‌های فارسی باستان؛ واژه‌نامه کتیبه‌های فارسی باستان؛ و فهرست‌ها (فهرست بسامدی لغات کتیبه‌ها، فهرست بسامدی اعداد کتیبه‌ها، فهرست حالت‌های دستوری لغات، فهرست صیغه‌های افعال، فهرست حرف‌نوشت لغات).

منبع: ایسنا

انتصاب‌های جدید وزیر میراث

درحالی که تا پایان دولت دوازدهم حدود یک ماه دیگر باقی مانده، انتصاب‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنان ادامه دارد.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روزهای پایانی دولت، یکی از مدیرانش را به خراسان رضوی، استانی که با انتخاب رییس‌جمهور جدید، سیدابراهیم رئیسی در کانون توجه قرار گرفته است، فرستاد و همزمان برای دفتر امور مجلس و هماهنگی استان‌ها مسؤول جدیدی انتخاب شده است.

سیدجواد موسوی که مدیرکل نظارت و ارزیابی در معاونت گردشگری بود، با حکم علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به خراسان رضوی فرستاده شد تا مدیریت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده بگیرد. مدیریت موسوی بعضا با انتقاد از سوی برخی رسانه‌ها و فعالان گردشگری مواجه بوده است. در حکم مونسان برای او آمده است: «نظر به تعهد و تجارب جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی منصوب می‌شوید.

اجرای برنامه‌های خلاقانه در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، تعریف مسیرهای جدید گرشگری، برنامه‌ریزی جهت تقویت تورهای گردشگری، افزایش کیفیت هتل‌ها و رستوران‌های سنتی و بین‌راهی، ایجاد و احداث بازارچه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی، حفاظت و پاسداری از میراث‌ ارزشمند فرهنگی-تاریخی و مرمت و احیای بناهای تاریخی، ارتقای سطح مهارت‌های علمی و عملی پرسنل و استفاده حداکثری از بخش خصوصی و بهره‌گیری از توان تخصصی صاحب‌نظران، کارشناسان، منابع انسانی موجود و تعامل جدی با مدیریت عالی استان و مسئولان استانی، هماهنگی با حوزه‌های ستادی، توجه به مسائل انسانی، و ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه با فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت شغلی کارکنان از مهمترین شاخصه‌هایی است که انتظار می‌رود در راستای تحقق اهداف وزارتخانه اهتمام لازم به‌عمل آید…»

پیش از موسوی، ابوالفضل مکرمی‌فر مسؤولیت این اداره را به عهده داشت که چند روز پیش با انتشار دستخطی در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام با این مضمون که دوره چهارساله‌اش به پایان رسیده و رویکرد دولت، جوانگرایی است، از این سمت استعفا کرد.

همزمان، حکم سرپرستی نادر زینالی در دفتر امور مجلس و هماهنگی استان‌ها نیز ابلاغ شد. او که در روزهای پایانی دولت از سوی محمد خیاطیان، معاون توسعه مدیریت و منابع در این سمت منصوب شده، پیش‌تر، معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران بود.

منبع: ایسنا

تاسف بعثه ایران و عراق از تعطیلی دوباره حج

مسئولان بعثه ایران و عراق در تماس تلفنی از تعطیلی دوباره حج ابراز تاسف کردند و ازعربستان خواستند برای حضور حجاج کشورهای اسلامی در حج سال آینده تدابیر لازم را تدارک ببینند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی ـ در تماس تلفنی با حجت‌الاسلام و المسلمین سامی مسعودی ـ رییس شورای عالی حج و عمره عراق ـ با بیان این‌که متاسفانه برای دومین سال متوالی زائران خارج از کشور عربستان از انجام مناسک حج تمتع محروم شدند، اظهار کرد: بار دیگر عربستان این موضوع را با تأخیر اعلام کرد و امسال نیز مراسم حج تنها با حضور تعداد کم زائران برگزار می‌شود.

وی گفت: عربستان همچون سال گذشته درخصوص اعلام شرایط و شیوه برگزاری حج بسیار تعلل کرد و بدون نظرخواهی از کشورهای اسلامی، همچون سال گذشته، حج را به اتباع کشورش و یا افراد مقیم این کشور محدود کرد، در حالی که می‌توانست به صورت محدود زائران را از کشورهای خارجی بپذیرد تا عطر و معنویت نسیم حج و حج‌گزاری در سراسر گیتی بوزد.

نماینده ولی فقیه در امور حج در ادامه با اشاره به روابط ایران و عراق بیان کرد: اراده مسؤولان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران، همکاری برادرانه و نزدیک با عراق در امور مرتبط با حج و زیارت است.

وی با بیان این‌که امنیت و ثبات دو کشور اسلامی دوست و مهم غربِ آسیا، عراق و جمهوری اسلامی ایران به یکدیگر گره خورده است، تاکید کرد: ما از گسترش همکاری‌ها بین دو طرف درحوزه حج و زیارت استقبال می‌کنیم.

نواب افزود: روابط تاریخی و حجم بالای رفت و آمد زائران و گردشگران دو کشور، نشان‌دهنده پیوستگی فرهنگی و علاقه دو ملت به یکدیگر است.

او ادامه داد: الحمدللّه تاکنون در زمینه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی فی مابین، بعثه‌های حج دو کشور قدم‌های مؤثری برداشته شده است و امیدواریم با پایان هرچه زودتر ویروس منحوس کرونا، شاهد از سرگیری تردد زائران میان دو کشور باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری مراجع ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق، هماهنگی‌های لازم در خصوص از سرگیری سفر زائران دو کشور به عتبات و برگزاری مراسم اربعین انجام شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تجلیل از همکاری‌ها و همدلی‌های مردم و دولت عراق، بیان کرد: مهمانوازی مردم عراق از زائران اربعین حسینی بسیار صمیمانه و برخاسته از روحیه عاشورایی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) و در جهان بی‌نظیر است.

رییس شورای عالی حج و عمره عراق نیز دراین تماس تلفنی از تعطیلی حج انتقاد کرد و از همه کشورهای اسلامی خواست که در این زمینه ابراز نظر رسمی داشته باشند و عربستان نیز برای حج سال آینده تدابیر لازم را پیش‌بینی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سامی مسعودی، با “تبریک پیروزی مقاومت اسلامی و برگزاری موفق انتخابات ۲۸ خرداد و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی در ساخت واکسن ویروس کرونا” بیان کرد: امیدواریم روابط میان دو کشور اسلامی ایران و عراق گسترش یابد.

سرپرست حجاج ایرانی نیز با اشاره به دستاورهای مقاومت فلسطین در جنگ دوازده‌روزه با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: تنها راه عقب راندن دشمن، مقاومت است و حمایت  از جبهه مقاومت از ضرورت‌های امروز دنیای اسلام به شمار می‌آید و باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

صف حج طولانی‌تر شد

نظارت جدی بر رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری کشور

تیموری گفت: برای تسهیلِ ورود و خروج گردشگران خارجی نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری در دستور کار قرار دارد.

 ولی تیموری معاون گردشگری صبح امروز در نشست مجازی با مدیران کل و معاونین گردشگری استان‌های کشور که با هدف هماهنگی و برنامه‌ریزی به منظور حضور شایسته در نمایشگاه گردشگری اکسپو دبی ۲۰۲۱ برگزار شده بود، گفت: رویداد مهم و جهانی اکسپو دبی از دو منظر معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و نیز بهره‌مندی از فرصت نزدیکی ایران با محل برگزاری این رویداد به منظور جذب گردشگران خارجی شامل بازدیدکنندگان و غرفه داران رویداد مذکور در دستور کار قرار دارد؛ از این رو با توجه به احتمال بازگشایی کنترل‌شده و تحت نظارت مرز‌های بین‌المللی به روی گردشگران ظرف روز‌های آینده، لازم است زمینه حضور ضابطه‌مند گردشگران خارجی در استان‌های کشور فراهم شود.

وی افزود: نیاز است با توجه به نزدیکی زمان برگزاری رویداد اکسپو ۲۰۲۱ دبی و به طور کل فراهم آمدن امکان حضور گردشگران خارجی در کشور، استان‌هایی که مقصد گردشگری ورودی هستند؛ با تاکید، رصد و نظارت متوالی رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مراکز و واحد‌های گردشگری کشور و همچنین آموزش مجدد به ذینفعان و بخش خصوصی مرتبط و نیز بهره‌برداری از اقلام تبلیغاتی متناسب برای متقاعدسازی جهت جلب اعتماد گردشگران، آمادگی لازم را برای شروع مجددگردشگری بین‌المللی به صورت محدود و کنترل شده داشته باشند.

معاون گردشگری گفت: نیاز است هر یک از ادارات کل استانی با ارائه دو برنامه شامل نخست، برنامه تخصصی از جمله اقدامات برای حضور در غرفه گردشگری و همچنین برنامه دوم شامل مشارکت در سایر بخش‌های حاضر در عرضه صنعت گردشگری کشور به صورت شایسته، موثر عمل کنند.

نمایشگاه اکسپو دبی در بازه زمانی ۶ ماه از تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ لغایت مارچ ۲۰۲۲ برابر با ۲ مهر ۱۴۰۰ لغایت فروردین ۱۴۰۱ در شهر دبی کشور امارات با حضور بیش از ۱۹۲ کشور و پیش‌بینی بیش از ۲۵ میلیون نفر بازدید‌کننده برگزار می‌شود. پاویون جمهوری اسلامی ایران نیز در متراژ ۲۰۱۴ هزار متر مربع با شعار «ایران، تمدنی کهن و استوار؛ تنوع اقوام و میزبان ملت ها» در موقعیت مکانی مطلوبی این نمایشگاه قرار دارد. حوزه گردشگری نیز در ۶۰ مترمربع به صورت مستقیم و در ۳۸۲ متر مربع به صورت مشارکتی معرفی ظرفیت‌های صنعت گردشگری کشور را عهده‌دار خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

صدور مجوز تاسیسات گردشگری خراسان رضوی سامانه‌ای شد

مدیرکل جدید میراث‌ ‎فرهنگی خراسان رضوی منصوب شد

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با صدور حکمی سیدجواد موسوی را به‌عنوان مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی منصوب کرد.

در این حکم که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفت آمده است: اجرای برنامه‌های خلاقانه در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، تعریف مسیرهای جدید گرشگری، برنامه‌ریزی برای تقویت تورهای گردشگری، افزایش کیفیت هتل‌ها و رستوران‌های سنتی و بین‌راهی، ایجاد و احداث بازارچه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی، حفاظت و پاسداری از میراث‌ ارزشمند فرهنگی- تاریخی و مرمت و احیای بناهای تاریخی از جمله انتظارات از مدیریت جدید میراث فرهنگی در استان خراسان رضوی است.

مونسان در ادامه این حکم آورده است: ارتقای سطح مهارت‎‌های علمی و عملی پرسنل و استفاده حداکثری از بخش خصوصی و بهره‌گیری از توان تخصصی صاحب‌نظران، کارشناسان، منابع انسانی موجود و تعامل جدی با مدیریت عالی خراسان رضوی و مسوولان استانی، هماهنگی با حوزه‌های ستادی، توجه به مسائل انسانی، ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه با فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت شغلی کارکنان از مهمترین شاخصه‌هایی است که انتظار می‌رود در راستای تحقق اهداف وزارتخانه بدانها اهتمام لازم به‌عمل آید.

سیدجواد موسوی مدیرکل جدید میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی پیش از مدیریت کل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری این وزارتخانه، معاونت گردشگری، معاونت صنایع‌دستی و مسوولیت روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی را عهده دار بوده است.
پیش از این ابوالفضل مکرمی‌فر از دی ماه سال ۱۳۹۶ عهده دار مدیریت کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی این استان بود که پنج روز پیش در تاریخ دوم تیر ماه ۱۴۰۰ از این سمت استعفا کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گردشگری سلامت _مکمل گردشگری تاریخی و زیارت در خراسان رضوی

آشنایی با برج رادکان در خراسان رضوی

خراسان رضوی سرآمد گردشگری کشور

گلیم کردستان؛ هندسه نقش و خیال

مجموعه‌ای از رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و زیبا را در ذهن خود تصور کنید که سرانگشتان زنی هنرمند آن هم زنی از دیار و خطه کردستان آنچنان هنرمندانه رنگ‌ها را به بازی می‌گیرد و رج به رج طرحی نو در می‌اندازد که امروزه شاهکاری می‌شود جهانی.

هنری که نامش گلیم است و از اعماق روح و ذهن انسان طرح می‌گیرد تا تابلویی شود هنری و حکایت‌ها داشته باشد از خلاقیت و سرچشمه گرفته باشد از طبیعت و زندگی مردمان کُرد، مردمانی هنرمند و سخت‌کوش که از دل کوه‌ها سربرآورده و از روزگارانی دور هنرها درانداخته‌اند با آوازه جهانی.

گلیم یا کُرد گفتنی “به‌ر” یکی از هنرهای اصیل و ارزشمند کردستانی‌ها است که در زمان‌هایی بس دور به منظور زیرانداز و یا پوششی بر روی حیوانات باربر استفاده و از پشم بز، گوسفند و … بافته شده است.

گلیم حاصل ذهن هنرمند و خلاقانه زنانی است که طرح و نقش اولیه‌ آن به صورت بداهه و خودجوش از ذهن خالق خود برآمده و به شکل گلیمی زیبا منقوش شده‌ است؛ چنان خلاقانه که در بین صدها گلیم به ندرت می‌توان طرحی تکراری و یا شبیه به دیگری را یافت.

طرح و نگاره‌های گلیم شاید در نگاه اول ساده پنداشته شود؛ اما مالامال است از تمثیل و استعاره و رمز و رازی که از ذهن انسان از فکر و اندیشه‌های انسان در زمان‌هایی بس دور برای نسل‌های بعدی به یادگار مانده است.

بافنده‌های گلیم چنان هارمونی زیبایی را در بین رنگ‌ها ایجاد کرده‌اند که چنان چشم‌ها را به خود خیره می‌کند که انسان مجلل و مدرن امروز از این تابلوی هنری زیبا که یادگاری است از زمان‌های قدیم به عنوان پوششی مدرن و تزئینی برای خانه‌های خود بهره می‌برد.

 

انیسه رحیمی، زن ۴۵ ساله‌ای که می‌گوید از زمانی که یادش می‌آید مادرش در کنار کارهای منزل برای کمک خرج خانواده گلیم بافی می‌کرده است.

او می‌گوید از همان دوران کودکی گلیم بافی را نزد مادر خود یاد گرفته و پا به پای او گلیم بافی کرده است.

ادامه می‌دهد: در طول این سال‌ها برای بسیاری از کارگاه‌ها کار کرده و حتی سفارشات شخصی برای همسایه، آشنایان و اطرافیان را پذیرفته است.

انیسه می‌گوید: امروزه گلیم در بین مردم به ویژه خانواده‌های اعیانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان وسیله‌ای لوکس و مجلل به آن نگاه می‌کنند و حاضرند بابت آن هزینه بسیاری را بپردازند.

وی در خصوص ابزار مورد نیاز برای بافت یک گلیم می‌گوید: دار عمودی یا افقی، قیچی، کلکیت، سوکه، نقشه‌ و چاقو از ابزار مورد نیاز گلیم‌بافی هستند.

خانم رحیمی از مراحل بافت گلیم می‌گوید که اولین مرحله و اولین قدم برای بافت گلیم پس از انتخاب دار چله‌کشی و سپس نوبت به بستن کوجی است.

وی ادامه می‌دهد: اولین قدم برای آغاز بافت گلیم گیس بافی یا زنجیر بافی است که در اصل با بافتن چند رج ساده آغاز می‌شود که در ابتدای کار ۱۵ سانتی‌متر از ابتدای چله برای ریشه گلیم در نظر گرفته می‌شود.

blank

 

انیسه می‌گوید: بعد از بافت زنجیری گلیم بافت اصلی گلیم آغاز می‌شود و بافنده بر اساس طرح ذهنی خود و یا گاهی اوقات از روی نقشه نخ‌های رنگی را برای درآوردن طرح مورد نظر خود از لابه‌لای تارهای گلیم عبور می‌دهد.

به گفته این بافنده گلیم، بعد از مرحله زنجیر بافی باید حتما ساده بافی انجام شود، زیرا این کار سبب استحکام پایه و اساس گلیم می‌شود و سپس بافت تزئینی و طرح ذهنی بافنده آغاز می‌شود.

وی در خصوص نقش‌های به کار رفته در گلیم گفت: نقش‌های به کار رفته در گلیم‌ها معمولا انواع گل‌ها و بوته‌ها، بته جقه، طرح‌های لوزی، چهارگوش و سه گوش و شش گوش است.

به گفته این بافنده گلیم، رنگ قرمز پررنگ و کم‌رنگ در گلیم‌های کردستان بیشترین کاربرد را دارند؛ اما به طور کل می‌توان گفت رنگ قرمز، صورتی چرک، سرمه‌ای، مشکی، سبز پررنگ و یا کم‌رنگ و زرد بیشترین رنگ‌هایی هستند که در گلیم‌های کردستان به کار می‌روند.

وی ادامه داد: از جمله گلیم‌های کردستان می‌توان به ماهی درهم، گل میرزا علی، توت فرنگی، لوزی، کلاه‌فرنگی، سه ترنج، گل چایی را نام برد.

به طور کلی می‌توان گفت گلیم، فرشی با بافتی صاف و بدون پرز است که از زیرشاخه‌های هنر نساجی و بافندگی سنتی به شمار می‌رود.

گرچه امروزه کاربرد اصلی گلیم در زندگی روزمره انسان رنگ باخته است، اما این هنر بومی تمام عیار امروزه نزد مردم هنری با ارزش و جنبه تزئینی و مجلل به خود گرفته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قروه؛ گاو صندوق گردشگری کردستان

پالنگان _ماسوله‌ای در دل کردستان

طرح شبکه شهرهای خلاق، بازخوانی میراث هنری کشور است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بازخوانی و نگاه معاصر به میراثی است که پیش از این داشته‌ایم اما نیاز به شناخت، برنامه‌ریزی، بازپروری، بازآفرینی و معرفی بهتر دارد.

سیدمجتبی حسینی اظهار کرد: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، به منظور توجه به داشته های فرهنگی و هنری و فعال کردن آن ها متناسب با شرایط امروز طراحی شده تا به بروز خلاقیت های هنری و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کند.

وی گفت: در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ظرفیت های تاریخی، انسانی، اجتماعی و اقتصادی هر شهر ارزیابی و متناسب با مشخصه های آن و با اهتمام هنرمندان، تشکل ها، نهادها و موسسات فرهنگی و مجموعه های اقتصادی و غیره سعی می شود توان خلاقانه، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با تمرکز بر حوزه ای که در یک شهر قابلیت ویژه دارد متمرکز شود و فرصتی برای توسعه هنر، اشتغال، درآمدزایی و پویایی اجتماعی در بستر فرهنگ و هنر محقق شود.

طرح شبکه شهرهای خلاق، اقدامی ملی برآمده از فرهنگ و هنر ماست

حسینی تصریح کرد: در پیشینه کشور ما مصداق های متعددی وجود دارد که یک شهر در یک یا چند حوزه فرهنگ و هنر مستعد و توانمند بوده و اشتغال ساکنان شهر در تولید و عرضه محصولات هنری قابل توجه است. در این شهرها پویایی و تحرک اجتماعی را شاهد هستیم و اقتصاد فرهنگ و هنر بخش مهمی از اقتصاد آن شهر بوده است. مثلا یک شهر در زمینه فرش یا سفال یا حوزه های دیگر هنر چنین ظرفیتی داشته است.

هر کدام از شهرهای ما ظرفیت‌هایی داشته که می‌توانسته هم آن شهر را نامدار کند و هم موجب جلب سیاحان و گردشگران شود که گاهی این امکان و ظرفیت تا امروز نیز جایگاه خود را حفظ کرده است. به همین دلیل امروز سفر می‌کنیم تا بازمانده این آثار را مشاهده کنیم.

حسینی ادامه داد: بنابراین اگر چه این اسم در بیان ها  به گونه‌های مختلفی عنوان شده است فکر می‌کنیم طرح شبکه شهرهای خلاق، اقدامی ملی برآمده از فرهنگ و هنر ماست که با شناسایی ابعاد، زوایا و اجزای مختلف این ظرفیت هم امتیاز گسترده‌تری برای هنرمندان دارد و هم سعی داریم، توان مدیریتی را در هر نقطه از ایران چه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه شهرداری‌ها و استانداری‌ها را گرد هم بیاوریم و آنچه به نام هم‌افزایی می‌دانیم با موضوع و محور هنر به عنوان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین ثروت های هویت مند کشور میراث‌های ما در خدمت قرار گیرد و بتواند در توسعه شهرها بیشتر از پیش مؤثر واقع شود.

طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر زمینه های اشتغال، درآمدزایی و پویایی اجتماعی را فراهم می کند

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر دوباره توجه شهرها را به ظرفیت های فرهنگ وهنر خودشان معطوف می کند تا با فعال کردن این ظرفیت ها با مشارکت هنرمندان، بخش خصوصی و دولتی و نهادهای عمومی، توسعه هنری و اقتصادی متناسب با ظرفیت هر شهر محقق شود. این طرح توانمندی و داشته های هنری و امکانات و تجهیزات هر شهر در یک یا چند رشته هنری را که مشخصه ممتاز آن شهر است، فعال می کند و بستر اشتغال، درآمدزایی و پویایی اجتماعی را فراهم می کند.

وی افزود: پیش نیاز این طرح شناسایی ظرفیت ها و داشته های شهرهای مختلف کشور است که می تواند به آمایش سرزمینی هنر کمک کند. یکی از مسائل جدی فرهنگ و هنر نبود اطلاعات جامع و دقیق از داشته های فرهنگ و هنر در کشور از نظر منابع انسانی با توجه به حوزه فعالیت و مشخصه های آنان، امکانات، مراکز آموزشی، فضاها، رویدادها و غیره است.

حسینی تاکید کرد: در هیچ یک از پیمایش های ملی هنوز اطلاعات جامع و دقیقی درباره فرهنگ و هنر کشور نداریم و به رغم نقش، اهمیت و سابقه تاثیرگذار فرهنگ و هنر کشور، این موضوع چالش های بسیاری را ایجاد می کند که یکی از آن ها توسعه نامتوازن در هنر است. بنابراین طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر می تواند آغازی برای آمایش سرزمینی هنر و تدوین اطلس جامع هنر کشور باشد.

وی تصریح کرد: در این طرح با توجه به آموزش هایی که در همه استان ها انجام و اهداف و چگونگی طرح تبیین شد، شهرهای متقاضی برای شرکت در نخستین دوره طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ  و هنر، طرح های خود را با توجه به ظرفیت های شهر خود تدوین و به دبیرخانه این طرح ارسال کردند که پس از دور مرحله ارزیابی، شهرهای عضو شبکه شهرهای خلاق فر هنگ و هنر معرفی شدند. همین طرح هایی که از شهرهای کشور به دبیرخانه رسید، بخشی از اطلاعات درباره وضعیت و ظرفیت هنر در شهرهای مختلف کشور است که می تواند زمینه آمایش سرزمینی هنر و اطلس جامع هنر باشد.

معاون امور هنری ادامه داد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر دو وجه پژوهشی و اجرایی دارد. در ابتدا پژوهشی درباره شهرهای خلاق فرهنگ و هنر انجام شد، زمینه های نظری و تئوری، پیشینه تاریخی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در جهان و ایران بررسی شد و مصداق ها و نمونه هایی از شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در ایران و جهان با مشخصه های آن ها ارائه شد، اسناد و قوانینی که با این طرح تناسب دارند و مصاحبه هایی با افراد مرتبط با موضوع و صاحبنظران و کارشناسان انجام شد که در سه جلد کتاب منتشر شده است.

ارسال بیش از ۷۰۰ اثر به دبیرخانه طرح

وی تصریح کرد: در واقع این طرح یک پشتوانه پژوهشی دارد و بر اساس پژوهش اجرایی شده است. در اجرای طرح ابتدا اهداف، چگونگی و جنبه های مختلف آن تبیین شد و آموزش داده شد تا شهرهایی که متقاضی شرکت در این طرح هستند، بر اساس آن طرح خود را ارائه کنند. فراخوان اعلام شد و ۷۴۱ طرح در رشته های موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، سینما، ادبیات، مد و لباس، صنایع دستی، رسانه و مطبوعات و چاپ و بسته بندی از ۳۶۷ شهر به دبیرخانه رسید و پس از دو مرحله ارزیابی طرح ها در نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ۶۰ شهر از ۲۴ استان در هفت رشته معرفی شدند که در دو رشته شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر معرفی نشدند و فقط شهرهایی به عنوان شایسته پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر انتخاب شدند.

طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر رویکرد توسعه‌ای در هنر را دنبال می‌کند

حسینی افزود: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر رویکرد توسعه ای در هنر را دنبال می کند و به جای فعالیت پراکنده شهرها در زمینه های مختلف و برگزاری رویدادهای متعدد که ممکن است نتیجه ارزنده ای برای هنرمندان و فعالان هنر آن شهر و خود شهر نداشته باشد، از شهرها می خواهد  ظرفیت خودشان را بشناسند و توان هنرمندان، فعالان هنر بخش های خصوصی، عمومی و دولتی را در بخشی که ظرفیت دارند تجمیع و متمرکز کنند و از مسیر آن توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر خود را دنبال کنند.

در بعضی شهرها در سال رویدادها و جشنواره های متعددی در رشته های مختلف و از سوی نهادها برگزار می شود که می تواند چند روز فعالیت و شور در شهر ایجاد کند اما بلافاصله تمام می شود و متناسب با هزینه های فکری، هنری و اقتصادی  که در آن رویدادها می شود، دستاوردی ندارد. در حالی که می توان با کاهش این رویدادها، زمینه هایی برای توسعه هنر در آن شهر با توجه به داشته ها و ظرفیت های آن فراهم کرد.

وی تاکید کرد: یکی از ملکات تاریخی سرزمین ما فرهنگ و هنر است و یکی از مزیت‌های بزرگ این نجد، آثار و دستاوردهایی است که توسط بزرگان فرهنگ و هنر کشور در  قرون مختلف و اعصار پدید آمده است. خوشبختانه این میراث پراکنده است و در گوشه گوشه ایران ستارگان نورانی و پرفروغی تابیده‌اند که آثار خود را برای مردم ایران و به کام تاریخ کشورمان عرضه داشته‌اند.

حسینی ادامه داد: این آثار ماندگار شده و امروز کشور ما یکی از پرافتخارترین مرز و بوم‌ها است و مؤلف در حوزه هنر از نظر تنوع، تکثر و کیفیت آثار است. این ظرفیت بزرگ تاریخی از یک طرف و از طرف دیگر اسناد فرا دستی موجود در کشور نظیر سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴، بیانیه گام دوم انقلاب و سایر اسناد کلان کشوری در کنار دو ویژه برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که یکی دسترس‌پذیری آسان به فرهنگ و هنر در سراسر کشور و دیگری توزیع متوازن امکانات، رویدادها و خدمات فرهنگی و هنری در سراسر کشور است، باعث شد که طرح شبکه شهرهای خلاق کشور شکل گرفت.

وی افزود: برای کشور پهناوری مانند ایران و میراث عمیقی که در فرهنگ و هنر دارد، انتخاب یک شهر به عنوان مرکز موسیقی نواحی و مقامی، شاید کفایت نداشته باشد بنابراین شبکه شهرها این امکان را فراهم می‌کند که شهرهای مختلف که ظرفیت‌های همانند و مشابهی دارند با همکاری یکدیگر بتوانند جریانی را ایجاد کنند که به توسعه و رشد هنر و رویدادها کمک کند.

حسینی تاکید کرد: تا پیش از آنکه به نفت فروشی روی آوریم، آثار فرهنگی و هنر ایران، جزء ارکان هر اجتماع از گوشه گوشه ایران بود که می‌توانست اقتصاد شهرها را نیز حرکت دهد؛ چنانچه در اسناد تاریخی به یادگار هست که یکی از راه‌های درآمد خانوار در شهری مانند شیراز پدید آوردن، نسخ خطی توسط بانوان بوده که به اقصی نقاط دنیا نیز، صادر می‌شده است.

وی گفت: امروز خانواده هنرمندان ایران بسیار گسترده هستند و شمار هنرمندان در رشته‌های مختلف طی ۴۰ سال گذشته رشد کمی و کیفی بی‌نظیری را تجربه کرده است کما اینکه پراکندگی هنرمندان نیز افتخار آمیز است و مانند گذشته هنرمندان برای جلب نظر دیگران جلای وطن نمی‌کنند و به تهران نمی‌آیند. در حوزه کودک و نوجوان نیز شاهد استعدادهای شگفت‌انگیز درخشان در سراسر کشور هستیم بنابراین شبکه شهرهای خلاق طرح نو و بدیعی نیست بلکه بازخوانی و نگاه معاصر به میراثی است که پیش از این داشته‌ایم اما نیاز به شناخت، برنامه ریزی، بازپروری، بازآفرینی و معرفی بهتر و دگرگونه دارد.

منبع: ایرنا