حبقوق نبی(ع)، پیامبری که نمی‌شناسیم!

تویسرکان” بهشت غرب ” و پایتخت “طلای سبز” ایران زمین در خاک پاک خود یکی ازپیامبران الهی را در آغوش کشیده که یک گنجینه مذهبی، معنوی، تاریخی و فرهنگی به شمار می رود اما تا کنون آنگونه که باید معرفی نشده است.

در مقطعی از زمان که نزول و ابلاغ وحی مستقیم به واسطه پیامبران الهی دیگر امکان پذیر نیست، دسترسی به آرامگاه پر از آرامش و سکینه الهی پیامبران که تجلی حضور ذات اقدس الهی و محل نزول رحمات و برکات خداوندی است اشتیاق معنوی بشر را بر می انگیزد و انسان های تشنه آرامش، آسایش و نیک فرجامی را به سوی خود جذب می کند.

تویسرکان یکی از معدود شهرهای جهان است که آرامگاه یکی از بندگان برگزیده و خاص خداوند متعال در طول اعصار مختلف و در میان میلیاردها انسان را در زمین خود جای داده است.

حضرت حبقوق نبی(ع) بر اساس روایات معتبر و متواتر کتاب‌های معتبر تاریخی، یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که بیش از دو هزار و ۶۰۰ سال قبل در عصر ” یهو یاقیم” و “صدقیا” پادشاهان یهود در منطقه اورشلیم می‌زیسته و نگهبان یک معبد مذهبی بوده است.

حبقوق نبی(ع) پس از حضرت شعیا(ع) به مقام نبوت مبعوث شده و در دوران کودکی هم عصر با حضرت الیاس نبی(ع) بوده چنانکه بر اساس نقل‌های معتبر تاریخی وارد شده که حبقوق نبی(ع) در دوران طفولیت به علت بیماری از دنیا رفت و الیاس نبی(ع) او را در آغوش کشید و با تضرع و دعا زندگی دوباره وی را از هستی آفرین طلب کرد و ایشان حیات دوباره یافت.

حضرت حبقوق نبی(ع) مردم را به دین حق و شریعت حضرت موسی کلیم الله دعوت می‌کرده و بر اساس آموزه‌های وحیانی دشمن سرسخت ظلم و بیدادگری بوده است.

حبقوق نبی(ع) بر اساس کتاب‌های معتبر تاریخی در آموزه های الهی خود مژده بعثت حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) را داده و در مورد پیامبر اعظم(ص) و امت ایشان فرموده است که آسمان ها از نور تسبیح محمد(ص) و تسبیح امت او مملو شده و بر محمد و آل محمد درود فرستاده و از خداوند متعال نصرت و یاری پیروان و شیعیان حضرت محمد(ص) و نابودی دشمنان او را درخواست کرده است.

حضرت حبقوق(ع) در زمان “بختنصر” پادشاه بابل با گروه بسیاری از بزرگان و اشراف بنی اسرائیل و تعدادی از پیامبران و بستگان آنها به اسارت بابلیان درآمد اما پس از فتح بابل توسط کوروش کبیر به تشویق پیروان خود به منطقه کنونی تویسرکان عزیمت کرد.

آرامگاه حبقوق نبی

بنای تاریخی بارگاه حضرت حبقوق نبی(ع)

ساختمان آرامگاه این پیامبر الهی یکی از بناهای قدیمی با سبک معماری جذاب و زیبایی است که به احتمال فراوان به دوره سلجوقیان مربوط می‌شود.

بنای آرامگاه از فاصله دور شبیه به یک برج مدور با سقف مخروطی شکل به نظر می‌رسد و دارای بدنه هشت ظلعی و گنبد دو پوش است.

در نمای ظاهری این بنا، هشت ترکه آجری ساخته شده که ستون‌های اصلی بنا را تشکیل می‌دهند و با دیوارهای آجری به یکدیگر متصل شده‌اند که در نتیجه آن، بدنه اصلی بنا به صورت سطوح هشت‌گانه به نظر می‌رسد.

 

بر روی هر یک از هشت سطح خارجی دیوار بدنه طاق نماهای باریک و کشیده ساخته شده و قسمت فوقانی هر طاق به شیوه ای ساده و زیبا کاشی‌کاری شده است.

این کاشی‌کاری در عین سادگی و جذابیت دارای برخی خطوط و نقوش جالب توجه و ستاره‌های شش ضلعی معروف به ‘ستاره داوود’ است.

این بنای تاریخی از لحاظ فنی و معماری بسیار دقیق و حساب شده ساخته شده زیرا به دلیل وجود دیوارهای جانبی مقابل زلزله و طوفان مقاوم است و به همین جهت تا کنون بیش از نهصد سال در برابر عوامل نامساعد طبیعی مقاوت کرده است.

حبقوق نبی

واقعه آشکار شدن پیکر مطهر حیقوق نبی(ع)

براساس روایات و آموزه‌های دینی ، پیکر مطهر اولیا خاص الهی بر اثر گذر زمان دچار نابودی نمی‌شود و واقعه نمایان شدن پیکر مطهر حضرت حبقوق نبی(ع) در سال ۱۳۷۲ شمسی گواهی بر صدق این مدعاست.

در این سال عده‌ای از سارقین اشیا تاریخی و باستانی به قصد سرقت،  مزار مطهر حبقوق تبی(ع) که در سردابی در پایین‌تر از سطح کنونی زمین واقع شده کنکاش کردند و در نتیجه این کار قسمتی از پیکر مطهر این نبی الهی بعد از بیش از دو هزار و ۶۰۰  سال به طور معجزه آسایی سالم نمایان شد.

اشاره امام رضا(ع) به آموزه‌های حبقوق نبی(ع)

امام رضا(ع) در ضمن مباحثه علمی که در زمان مأمون ترتیب داده شد با یکی از بزرگان دین یهود به نام “راس الجالوت” به سخنان حیقوق نبی(ع) در مورد مژده بعثت پیامبر آخرالزمان حضرت محمد(ص) اشاره کرده و با این استدلال، نبوت حضرت محمد(ص) به عنوان خاتم پیامبران را اثبات می‌کند.

نام حضرت حبقوق نبی(ع) در کتاب مشهور مفاتیح‌الجنان در اعمال مخصوص “ام داوود” در نیمه ماه رجب آمده است.

منبع: ایسنا

فرهنگ، تاریخ و زیبایی در پایتخت نارنجی هلند

هلند کشوری زیبا، آرام و باشکوه است که به دلیل برخورداری از طبیعتی بی‌نظیر، چشم هر انسانی را به خود خیره می‌کند. در میان شهرهای این کشور، آمستردام به‌ عنوان پرجمعیت‌ترین و همچنین پایتخت سیاسی اجتماعی هلند شناخته می‌شود.

«آمستردام» به ‌عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی هلند در شمال این کشور و در مجاورت رودخانه «آمستِل» قرار گرفته است. این رودخانه از میان شهر آمستردام عبور کرده و به شبکه‌هایی از ۱۰۰ کانال و نهر مرتبط است که بیشتر برای جابه‌جایی و انتقال بار و محصولات وارداتی از کشورهای بندر به انبارها و بالعکس استفاد می‌شوند؛ همچنین شهر آمستردام در کنار شهرهای «لاهه» و «روتردام» به ‌عنوان مهمترین شهرهای کشور هلند شناخته می‌شوند.

اگرچه آمستردام به عنوان پایتخت سیاسی هلند شناخته می‌شود، اما دولت و رئیس دولت هلند در این شهر مستقر نیستند و محل سکونت خانواده سلطنتی، استقرار دولت و دفتر نخست وزیری در شهر لاهه قرار دارد.

در سال‌های اخیر جمعیت این شهر حدود یک میلیون نفر برآورد شده است که نیمی از آن‌ها را افراد خارجی‌تبار تشکیل می‌دهند و جالب‌تر این‌که در میان خارجی تبارهای ساکن آمستردام، ایرانیان نیز حضور پررنگی دارند. با این‌حال اما آمستردام شهر کوچکی است که می‌توان با اندکی پیاده‌روی از تمام زیبایی‌های آن بازدید کرد.

در حالیکه آمستردام جزو یکی از سه شهر مهم هلند به ‌شمار می‌آید، اما شهری مقرون به صرفه و اقتصادی شناخته شده که زندگی در آن به نسبت دیگر پایتخت‌های اروپایی بسیار ارزان‌تر است. همین عامل در سال‌های اخیر باعث شده است که گردشگران زیادی از سراسر دنیا سفری ارزان و شاد را به این شهر تجربه کنند.

هلند-آمستردام

به جرأت می‌توانیم بگوییم که این شهر یکی از معدود شهرهای دنیاست که در عین داشتن آزادی‌های اجتماعی فراوان، شهروندانی بسیار قانون‌مدار و رعایت کننده هنجارهای اجتماعی دارد.

آنچه که در بدو ورود به آمستردام توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، این است که تمام پرداخت‌ها و یا تمام امور شهری در آمستردام، به ‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در صورت نداشتن کارت الکترونیک در مکان‌های بسیاری با مشکل مواجه خواهند شد.

همچنین موضوع دیگری که پس از ورود به آمستردام، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند این است که خیابان‌های این شهر همواره مملو از دوچرخه‌سواران پیر و جوانی است که با دوچرخه به محل کار و تحصیل خود می‌روند. علاوه‌ براین در آمستردام پدر و مادرهای زیادی وجود دارند که به دوچرخه خود صندلی مخصوص کودکان نصب کرده‌اند و همراه با کودکانشان به وسیله دوچرخه در سطح شهر تردد می‌کنند و به همین دلیل است که زندگی در آمستردام به زندگی با دوچرخه و قایق‌ها نیز شهرت دارد.

در مورد تاریخ این شهر می‌توان گفت آمستردام یک شهر قرون وسطایی است که از اواخر قرن دوازدهم میلادی به ‌عنوان یک دهکده ماهیگیری کوچک ایجاد شد، که در دوران طلایی هلند در قرن هفدهم به یکی از مهمترین بندرهای جهان و مرکز اصلی تجارت تبدیل شده است.

این شهر در طول تاریخ روزهای تلخ و شیرین بسیاری را گذرانده است، اما در اواخر قرن نوزدهم و پس از رسیدن انقلاب صنعتی اروپا به این شهر، دومین گام طلایی آمستردام آغاز شد و بسیاری از محله‌ها و حومه‌های جدید شهر در اطراف هسته اصلی آن ساخته شدند.

کانال آمستردام

 

در طول جنگ جهانی اول نیز با اینکه هلند اعلام بی‌طرفی کرده بود، اما قحطی و کمبود سوخت باعث شورش مردم و غارت انبار و فروشگاه‌های آمستردام شد. با این ‌وجود اما جنگ جهانی دوم نه ‌تنها قحطی و کمبود موادغذایی را برای آمستردام به ارمغان آورده بود، بلکه در خلال جنگ جهانی دوم این شهر توسط نیروهای نازی بمباران شد و بسیاری از یهودیان آن به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند. سرانجام این وضعیت ناگوار پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید و پس از آن آمستردام به تدریج رونق گرفت و بازسازی شد. تا اینکه امروز شهری مهم و تاثیرگذار در تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود و بسیاری از شرکت‌های معروف هلندی را در خود جای داده است.

مردم هلند در سراسر دنیا به تساهل و آسان‌گیری معروف هستند و شاید همین ویژگی انعطاف‌پذیری است که باعث شده در طول تاریخ، پیروان بسیاری از ادیان، اقلیت‌های جنسی و افراد مختلف دنیا را به خود جذب کرده و مردم در این کشور بدون مشکل خاصی با تمام افراد آن هم با ویژگی خاص زندگی‌ می‌کنند.

از لحاظ اقتصادی، آمستردام از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین علت دفاتر بسیاری از شرکت‌های بزرگ هلند در این شهر واقع شده است. همچنین آمستردام همواره یکی از شهرهای پیشگام در ارتباط با انفورماتیک و امور دیجیتالی بوده است که همین عامل سبب شده تا بسیاری از متخصصین، آمستردام را قلب کسب و کارهای الکترونیک اروپا بشناسند.

شاید غذاهای محلی آمستردام به اندازه غذاهای فرانسوی و ایتالیایی معروف نباشند، اما به‌همان اندازه خوشمزه و لذیذ هستند. گردشگران در سفر به آمستردام هنگام حضور در آمستردام و در رستوران‌های لوکس یا سنتی این شهر با تنوع قابل قبولی از غذاها رو به رو خواهند شد که از میان آن‌ها می‌توان به  «بیتربالن»، «وافل شیره‌دار»، «شاه ماهی خام» و «سوپ نخود» اشاره کرد.

blank

 

 

آمستردام علاوه بر اینکه به ‌عنوان شهر لاله‌های نارنجی شناخته می‌شود، تعدادی از مهمترین و بهترین موزه‌های دنیا مانند موزه ونگوگ، موزه لاله و خانه آنه فرانک را در خود جای داده است که سالانه گردشگران بسیاری را برای تماشای آثار تاریخی و فرهنگی موجود در این موزه‌ها به ‌سوی خود می‌کشاند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به «کانال گلدن»، «کانال پرنسس»، «موزه امپراتوری» و «بازارچه محلی آلبرت» نیز اشاره کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جاذبه های شهر روتردام هلند

سفر به آمستردام هلند

توسعه گردشگری معنوی مشهد در گرو چه اقداماتی است؟

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: در شرایطی که بپذیریم گردشگری معنوی می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی شهر مشهد به حساب آید، باید این تصویر در ذهن مخاطبین تجلی پیدا کند و مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و محمل گردشگری معنوی به جهانیان و ایرانیان معرفی شود.

سعید خدیوی در خصوص توسعه گردشگری معنوی در مشهد و الزامات آن، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که معنویت، مفهوم گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، به طوری که شاید بتوان عمیق‌ترین ادبیات عرفانی را در ادبیات تشیع یافت، بنابراین پتانسیل ایجاد ظرفیت بالای گردشگری در شهر مشهد وجود دارد؛ به این ترتیب توجه به این ادبیات و در نظر داشتن مباحث معنوی، قاعدتاً یکی از الزامات این حوزه خواهد بود.

وی افزود: از گذشته نیز اساتید و بزرگان حوزه عرفان و فلسفه در مشهد حضور داشته‌اند که باید به آن‌ها بها داده شود و مشهد به عنوان شهری که نخبگان بزرگی در زمینه عرفان و معنویت پرورش داده است، معرفی شود؛ این بخش از توسعه گردشگری معنوی نیازمند تلاش و جدیت حوزه‌های علمیه است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: بخش دیگر که مربوط به تصویر ذهنی ایجاد شده از شهر مشهد است، نیازمند توجه به سویه‌ها و یا گونه‌های دیگر گردشگری است که هم‌راستا با گردشگری مذهبی و یا معنوی هستند. یکی از حوزه‌هایی که به راحتی نمی‌توان آن را از حوزه گردشگری معنوی تفکیک کرد، بخش هنری گردشگری فرهنگی است. بنابراین به نظر من بخش دوم توسعه گردشگری معنوی در ارتباط با موضوع توجه به فرهنگ و هنر است. با توجه به این که در امر دینی و قدسی، نگاهی زیبایی‌شناسانه وجود دارد و در واقع یکی از مراحل امر دینی، زیبایی‌شناسی است، مشاهده می‌شود که از گذشته تاکنون هنر در مجموعه مسائل مربوط به زیارت نقش بسزایی داشته است.

خدیوی تصریح کرد: از جمله آن‌ها می‌توان معماری ساختمان‌ها و حرم که همراه با زیباترین و دقیق‌ترین ظرافت‌ها ساخته شده است را نام برد. به علاوه موسیقی نیز بخش جدایی‌ناپذیر امر زیارت بوده است، به طوری که صدای نقاره‌ها، آوای قرآن، آوای اذان و … از جمله آواهایی هستند که به طور جدی نیاز زائران و گردشگران معنوی را تأمین می‌کرده و به بهترین شکل بروز و ظهور می‌یافته است. بو نیز از دیگر ویژگی‌های برندیگ محسوب می‌شود، به طوری که در برخی اماکن مذهبی و زیارتی، مشک و عود دود می‌کنند و یا با توجه به فرهنگ اسلامی بوی خوش گلاب نیز در فضا می‌پیچد، به گونه‌ای که برند عطر مشهدی از موضوع توجه به بوی خوب در امر زیارت، نشأت می‌گیرد.

رزرو-تور-مشهد-خراسان رضوی

رزرو-تور-مشهد

هنر و زیبایی بخش مهمی از زیارت را به خود اختصاص داده است

وی با بیان این که به طور کلی هنر و زیبایی، بخش مهمی از زیارت را به خود اختصاص داده است و تصویر ذهنی مردم از زیارت و امور قدسی، تصویری زیبایی‌شناسانه است، تشریح کرد: هنر کمک زیادی به این موضوع می‌کند؛ در نتیجه لازم است امروزه به این موضوع توجه کنیم؛ چراکه با ورود تکنولوژی به حوزه فرهنگ و همچنین گسترش هنر در دوران مدرن و تسری آن به حوزه‌هایی مانند سینما، تئاتر، موسیقی و … ظرفیتی ایجاد شده است که ما در گردشگری مذهبی و همچنین تقویت برندینگ امر زیارت نیازمند توجه بیشتر به این حوزه هستیم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: البته منظور از هنر در واقع هنرهایی با نگاه معناگرایانه است، به عنوان مثال جشنواره‌های بزرگی در رابطه با سینمای معناگرایانه در مشهد برگزار کنیم و یا کنسرت‌ها و جشنواره‌های موسیقی معناگرایانه و موسیقی معنوی را در مشهد گسترش دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانیم تصویر معنویت در ذهن مخاطبان را پررنگ‌تر کنیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد که این‌ موارد ضرورت‌های انکارناپذیری هستند.

 

خدیوی عنوان کرد: اقدامات در حوزه معماری و شهرسازی باید به گونه‌ای باشد که بافت پیرامون حرم بعدی زیبایی‌شناختی داشته باشد، به شکلی که مردم از تماشا و دیدن آن لذت بصری ببرند و این زیبایی تنها نباید در صحن و سرای حرم قابل مشاهده باشد؛ در واقع حرم مطهر باید در پیوند با فضای شهری باشد.

وی با اشاره به این که این بافت شهری باید از سایر بافت‌های شهری مشهد و حتی کشور متمایز باشد، بیان کرد: به تعبیری نمی‌توان کپی‌ بافت‌های شهری دیگر را در این مکان ایجاد کرد. البته این موضوع در تخصص من نیست و متخصصان شهرسازی باید نظر دهند؛ اما به طور کلی این بخش نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا حوزه بسیار با اهمیتی است و عدم توجه به آن سبب می‌شود نتوانیم آنطور که لازم است در حوزه برندسازی و ایجاد تصویر مثبت از شهر مشهد، موفق عمل کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: ابزار سومی که می‌تواند در توسعه امر زیارت اثرگذار و کمک‌کننده باشد، گونه‌های دیگر گردشگری است. به عنوان مثال گردشگری تندرستی و یا سلامت یکی از انواع گردشگری است که از گذشته با موضوع شفا در امر زیارت پیوند داشته است. به عبارتی این گونه گردشگری تمایل دارد که به زیارت نزدیک باشد و می‌تواند تأثیر مثبتی از شهر مشهد ایجاد کند. به علاوه در حوزه درآمدزایی و اقتصادی نیز برای شهر مشهد قابل تأمل و توجه است.

اقامت-مشهد-گردشگری مذهبی-آستان قدس

 

شناسایی گونه‌های گردشگری هم راستا با زیارت در تقویت برندینگ اثرگذار است

خدیوی خاطرنشان کرد: گردشکری تاریخی و گردشگری خرید نیز از گونه‌های دیگر گردشگری هستند که می‌توانند کمک قابل توجهی به امر زیارت کنند؛ خرید سوغات همواره جزء جدایی‌ناپذیر زیارت بوده است، اما امروزه با ورود کالاهای چینی و … دچار مشکلات زیادی شده است. به نظر می‌رسد گردشگری خرید باید مبتنی بر خرید از کارگاه‌هایی باشد که محصولات ایرانی و مورد تقاضای گردشگران مانند کارگاه‌های سنگ‌تراشی، پوشاک و … که سبب توسعه گردشگری خرید می‌شوند را تولید ‌کند، تا بتواد گردشگری زیارتی شهر مشهد را تقویت کند. بنابراین شناسایی گونه‌های گردشگری هم‌راستا با امر زیارت می‌تواند در تقویت برندیگ و ایجاد تصویر ذهنی بهتر از مشهد اثرگذار باشد.

وی درخصوص موانع ایجاد تصویر ذهنی مثبت اظهار کرد: به نظر من مهمترین مانع ایجاد تصویر ذهنی و برندیگ شهر مشهد، اغتشاش معنایی و یا اغتشاش بصری است؛ به این معنی که گونه‌های هم‌راستا یا غیر هم‌راستا با امر زیارت آن هم با مفهوم معنویت را در شهر مشهد بسیار پررنگ کنیم. به نظر من چنانچه مقابله با گونه‌های گردشگری هم‌سو با زیارت و گردشگری معنوی مانند گردشگری فرهنگی ادبی، فرهنگی هنری، سلامت و … را جایگزین تقویت این گونه‌های گردشگری  کنیم، متأسفانه گونه‌های دیگری از گردشگری مانند گردشگری غذا شکل می‌گیرد. گرچه ظهور این نوع از گردشگری تضاد و منافاتی با امر زیارت ایجاد نمی‌کند و حضور این نوع گردشگری تا حدودی خوب است، اما پررنگ شدن آن در نهایت ما را دچار مشکل خواهد کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: به تعبیری دیگر جلوگیری از توسعه گونه‌های هم‌راستا با زیارت مانند هنر، موسیقی فاخر، سینمای معناگرا و افزایش حضور گردشگرانی که تقاضای معنویت دارند، سبب شکل‌گیری گونه‌های دیگری از گردشگری می‌شود. افرادی که دغدغه امور معناگرایانه، مذهبی و دینی دارند و تلاش می‌کنند مخاطبینی که تصویر مذهبی از مشهد دارند در این شهر حضور پیدا کنند، باید اجازه دهند و بستری را فراهم کنند که زیبایی‌شناسی که در هنر تجلی پیدا می‌کند در شهر مشهد نیز به حد اعلاء خود برسد.

خدیوی افزود: به طوری که مشهد در بازه‌های تابستان و مناسبت‌های مذهبی، محمل بزرگی از جشنواره‌های هنرهای شنیداری، سینما، هنرهای تجسمی و … باشد که تمام این عوامل به تقویت و پررنگ شدن موضوع معنویت در شهر کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که ما برای جلوگیری از جریان اقتصادی تجاری که مبتنی بر سوداگری و توسعه گونه‌های غریب با امر زیارت است، نمی‌توانیم از قوانین سخت و سنگین استفاده کنیم؛ بلکه باید گونه‌های دیگری از گردشگری را تقویت کنیم که مخاطبان معناگرا و معنویت‌گرا به مشهد روی آورند. حضور زائران و گردشگران معنویت‌گرا سبب می‌شود، گونه‌هایی که هم‌راستا با زیارت و امر قدسی نیستند،حداقل اغتشاش بصری ایجاد می‌کنند و یا تصویر نامنظمی از شهر مشهد به وجود می‌آورند، به مرور زمان به حاشیه رانده شده و برند زیارت توسعه یابد؛ چراکه برند در ذهن و ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها شکل خواهد گرفت.

مسجد گوهرشاد مشهد-برندینگ

برای ایجاد تصویر ذهنی مثبت از مشهد نیازمند پیوند میان عناصر درگیر با گردشگری هستیم

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: بنابراین ایجاد تصویر ذهنی مثبت، نیازمند هماهنگی، هم‌پوشانی و پیوندی میان عناصر درگیر با گردشگری است؛ از این رو لازم است انواع مختلف گردشگری و سیاست‌گزاران این حوزه در جهت ایجاد تصویری معنوی و مذهبی از شهر مشهد، با یکدیگر همفکری  داشته باشند و این موضوع زمانی تحقق می‌یابد که تمام نهادهای مرتبط حداقل به اجماع نظری درخصوص موضوع گردشگری معنوی و لزوم توجه به آن در بافت اصلی شهر مشهد دست پیدا کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

زیارت، اصلی‌ترین عنصر برندینگ شهر مشهد

جلوگیری از تردد گروه‌های گردشگری فاقد مجوز در گیلان

جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و برخورد با گروه‌های گردشگری در دو روز پایانی هفته گذشته خبر داد و گفت: در این راستا از تردد، ۳۳ گروه گردشگری فاقد مجوز و ۳۰ دستگاه خودرو آفرودی جلوگیری و هشت دستگاه خودرو متخلف و هنجارشکن نیز توقیف شد.

سرهنگ حسین حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در پی افزایش نارضایتی مردم مبنی بر برهم زدن نظم و امنیت عمومی توسط عده‌ای از جوانان که در ساعات پایانی شب با حرکاتی نمایشی و مخاطره‌آمیز که نسبت به برهم زدن نظم عمومی اقدام می‌کردند و همچنین ساماندهی گروه‌های گردشگری فاقد مجوز، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در ۲ روز پایانی هفته گذشته اجرا شد.

وی افزود: در این راستا هشت دستگاه خودرو متخلف، هنجارشکن و مخل آرامش و آسایش مردم در شهرستان رشت توقیف و روانه پارکینگ شدند.

جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان همچنین از اعمال قانون ۳۰۹ دستگاه خودرو متخلف، ارسال پیامک ارشادی برای مالکان ۲۷۱ دستگاه خودرو و دستگیری ۲۹ نفر در این طرح خبر داد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه توسعه و امنیت مکمل یکدیگر هستند، تصریح کرد: امنیت اصلی‌ترین اولویت توسعه گردشگری به شمار می‌رود.

سرهنگ حسن‌پور برخورد با تورهای گردشگری فاقد مجوز را از فعالیت‌های دیگر نیروی انتظامی برای ساماندهی اینگونه تورها اعلام کرد و گفت: در دو روز گذشته با بکارگیری ۱۸ تیم پلیس از تردد، ۳۳ گروه گردشگری فاقد مجوز در قالب ۲۸ دستگاه اتوبوس و ۳۵ دستگاه مینی‌بوس و ۳۰ دستگاه خودرو آفرودی در سطح استان جلوگیری شد.

وی در پایان تامین امنیت گردشگران و مسافران و همچنین حراست از مبانی اعتقادی و فرهنگ غنی ایران اسلامی را از اولویت‌های نیروی انتظامی قلمداد کرد و گفت: طرح برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و مخاطره‌آمیز، خودروهای هنجارشکن و تورهای گردشگری فاقد مجوز به صورت مستمر در دستورکار پلیس گیلان قرار دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رشته‌خشکار، شیرینی اصیل گیلانی‌ها

ییلاقات رویایی و شگفت انگیز ماسال گیلان

محدود شدن سفر از دو کشور به آلمان

آلمان به دلیل نگرانی‌ها از گسترش نوع دلتای ویروس کرونا ورود اغلب مسافران از روسیه و پرتغال را ممنوع کرد.

به نقل از دویچه وله، بر اساس تصمیم جدید آلمان، دو کشور روسیه و پرتغال به دلیل گسترش نوع دلتای ویروس کرونا شامل محدودیت سفری می‌شوند و بنابراین ورود اغلب مسافران از این دو کشور به آلمان ممنوع خواهد شد.

بر اساس این محدودیت سفری جدید که از روز سه‌شنبه اعمال خواهد شد فقط شهروندان و ساکنان آلمان می‌توانند از پرتغال و روسیه به آلمان سفر کنند.

کسانی که اجازه ورود به آلمان از این دو کشور را دارند صرف نظر از نتیجه آزمایش کرونا، باید دو هفته را در قرنطینه سپری کنند.

هر دو کشور روسیه و پرتغال افزایش آمار مبتلایان نوع دلتای ویروس کرونا را گزارش داده‌اند.

مقام‌های بهداشت آلمان بارها در مورد شیوع نوع دلتای ویروس کرونا که نخست در هند شناسایی شد هشدار داده‌اند. اکنون دو کشور روسیه و پرتغال به فهرست دربرگیرنده ۱۴ کشور از جمله بریتانیا، هند، آفریقای جنوبی و برزیل که شیوع انواع مسری‌تر ویروس کرونا در آن‌ها گزارش شده است ملحق شده‌اند.

منبع: ایسنا

حقوق مسافران سانحه اتوبوس

واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران که به از دنیا رفتن دو خبرنگار و مصدومیت ۲۱ سرنشین منجر شد و پس از آن، تصادف اتوبوس سربازمعلم‌ها با تریلی که ۵ فوتی و ۳۴ مصدوم به جا گذاشت، بار دیگر توجه‌ها را به سمت تخلفات این حوادث و حقوق مغفول‌مانده مسافر و یا سرنشینان وسایل نقلیه عمومی جلب کرد.

 در اولین واکنش به این دو سانحه، انگشت اتهام به سمت راننده‌های این وسایل نقلیه گرفته شده است، اما قانون در این‌باره چه می‌گوید؟ چقدر مسافرانِ وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس از حقوق خود مطلع‌اند و آن را پیگیری می‌کنند؟

در ارتباط با سانحه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در جاده “کانی سیب” به نقده واقع در استان آذربایجان غربی، فرمانده پلیس راه کشور گفته که این اتوبوس فاقد صورت وضعیت و متعلق به کارخانه سیمان بوده است. همچنین طبق بررسی‌ها اتوبوس معاینه فنی داشته، اما سیستم ترمز آن دچار مشکل شده بود است.

به فاصله یک روز در سانحه دیگری، یک دستگاه اتوبوس حامل ۳۹ سرنشین از جمله ده ها سربازمعلم از استان سیستان و بلوچستان عازم شیراز بود که در مقابل یک پمپ بنزین در دهشیر استان یزد، دچار نقص فنی در سیستم ترمز شده و با یک تریلی در لاین مقابل برخورد کرد که در این حادثه پنج نفر از جمله سه سرباز معلم، یک مأمور انتظامی مسؤول حفظ امنیت سربازان در مسیر و یکی از سرنشینان تریلر جان باختند و ۳۴ نفر دیگر که همگی سرباز معلم هستند، مصدوم شدند. این سربازان برای گذراندن دوره آموزشی بدو خدمت از زاهدان عازم آباده بودند.

در ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی تاکید شده که هرگاه هنگام رانندگی به سبب حوادثی مانند واژگون شدن خودرو و یا برخورد آن با موانع، سرنشینان خودرو مصدوم یا تلف شوند در صورتی که سبب حادثه، علل قهری همچون زلزله و سیل نبوده و مستند به راننده باشد، راننده ضامن دیه است. چنان‌چه وقوع حادثه مستند به شخص حقوقی یا حقیقی دیگری باشد آن شخص ضامن است.

اگرچه، به گفته رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، راننده این اتوبوس برای بررسی‌های بیشتر علت حادثه بازداشت شده و مدیرکل ایمنی سازمان راهداری هم گفته که کارت هوشمند راننده مقصر حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران به طور دائم لغو شده و این راننده دیگر مجاز به رانندگی در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای نخواهد بود، اما مطابق قانون مجازات اسلامی، سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز در این سانحه مسؤول شناخته می‌شوند و باید پاسخگو باشند.

در حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران، طبق اظهارات خبرنگاران حاضر در محل وقوع سانحه، اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی مسؤول تامین اتوبوس آن‌ها بوده است. ضمن این‌که علت حضور خبرنگاران، تهیه گزارش به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است.

در حادثه اتوبوس سربازمعلم‌ها نیز دادستان نظامی استان یزد که از اعطای نیابت قضایی به دادسرای نظامی استان سیستان و بلوچستان برای بررسی وضعیت خودرو و شرایط راننده و شناسایی مقصران سخن گفته، تایید کرده که «این سربازها برای گذراندن دوره آموزشی بدو خدمت از زاهدان عازم آباده بودند.» بنابراین مسؤولیت این حادثه فقط متوجه راننده نیست.

طبق آیین‌نامه اجرایی بندهای «الف» و «ب» ماده ( ۱۰ ) رسیدگی به تخلفات رانندگی، این دو حادثه مشمول بند «پ» یعنی نقص فنی مؤثر است. هر نوع نقصان یا تغییر در وضعیت ظاهری، فنی و استاندارد وسیله نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی در رانندگی و یا افزایش بیش از حد مجاز گازهای آلاینده یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا و یا باعث خروج آن از حالت اولیه کارخانه و استاندارد شود و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف را افزایش دهد از قبیل نقص سامانه روشنایی یا تغییر در میزان نور یا رنگ استاندارد چراغ‌ها، نامیزان بودن چرخ‌های جلو و فرمان، نقص در سامانه ترمزها، نداشتن آج مناسب در سطح اتکای لاستیک چرخ، نداشتن برف پاک‌کن و سامانه گرمایشی در مواقع بارندگی و زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن در مواقع یخ‌بندان، دودکردن وسیله نقلیه، شکستگی شیشه جلو که مانع دید راننده باشد و نقص در تجهیزات ایمنی مانند کمربند و کیسه هوا و سامانه ضدقفل ترمزها را نقص فنی مؤثر می‌گویند.

بنابراین، طبق ماده ۲ از همین آیین‌نامه، ماموران راهنمایی و رانندگی نیز در صورت تشخیص عیب و نقص فنی مؤثر در وسیله نقلیه، موظف بودند نسبت به متوقف کردن آن به منظور رفع نقص به شرح زیر اقدام کنند:

الف ـ چنان‌چه نقص فنی وسیله نقلیه در محل قابل رفع باشد، پس از رفع نقص فنی در محل توسط راننده و تأیید مأمور مربوط، قبض جریمه صادر و حسب مورد ضوابط نمره منفی اعمال و اجازه عبور داده می‌شود.

ب ـ در صورتی که نقص فنی قابل رفع در محل نباشد، پلاک وسیله نقلیه فک و با نصب پلاک تعمیری و تعیین زمان برای رفع نقص به تعمیرگاه اعزام می‌شود.

پ ـ در صورتی که وسیله نقلیه معیوب قابل حرکت نباشد، با وسیله نقلیه مناسب تا تعمیرگاه انتقال می‌یابد.

ماده۳ـ در صورت رفع نقص وسیله نقلیه معیوب و تأیید آن توسط کارشناس واحد اعزام‌کننده، اجازه حرکت به راننده پس از صدور قبض جریمه و حسب مورد اعمال ضوابط نمره منفی، فک پلاک تعمیری و تحویل پلاک وسیله نقلیه صادر می‌شود.

تبصره ـ هزینه‌های مربوط به حمل وسیله نقلیه به تعمیرگاه به عهده راننده یا متصرف قانونی وسیله نقلیه خواهد بود. در صورت ورود خسارت به وسیله نقلیه یا محموله آن در اثر حمل یا نگهداری، مطابق تبصره (۱) ماده (۱۳) قانون عمل خواهد شد.

از سوی دیگر، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۹۵ ابلاغیه‌ای در ارتباط با مسؤولیت شرکت‌های مسافربری، رانندگان اتوبوس و پرسنل اتوبوس در قبال حقوق مسافران دارد که در ماده ۱۱ آن تاکید شده است «شرکت‌ها و موسسات مسافربری مکلفند قبل از به‌کارگیری وسیله نقلیه، نسبت به انعقاد قرارداد همکاری با مالک آن در چارچوب ضوابط ابلاغی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اقدام کنند.» این درحالی است که طبق اظهارات سرهنگ هادی امیدوار ـ فرمانده پلیس راه کشور ـ، راننده اتوبوس حامل خبرنگاران اعلام کرده بود مسافرانش کارگران کارخانه سیمان هستند و احتمالا چون اتوبوس رایگان بوده صورت وضعیت را تغییر نداده است. این اتوبوس باید فاصله شهر تا کارخانه را طی می‌کرده اما در این ماموریت مسیر آن تغییر کرده است.

قوانین متعددی در ارتباط با این حوادث و سفر با وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس، قطار و هواپیما وجود دارد که آگاهی از آن به عنوان حقوق مسافر، یک ضرورت است و قطعا در پیگیری و احقاق این حق مؤثر خواهد بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دانستنی های مهم در مورد سفر با اتوبوس

مرمت گنبد شیخ لطف‌الله با حاشیه شروع شد!

پس از گذشت دو سال و در حالی که هنوز، به سؤال بسیاری از منتقدان دربارۀ چندوچون مرمت گنبد شیخ لطف‌الله پاسخی اصولی داده نشده، خبر می‌رسد که روند مرمت ترک‌های بعدی گنبد، به دست همان گروه مرمتگر پیشین آغاز شده است؛ باستان‌شناسی که اعلام‌شده بود به‌عنوان ناظر بر ادامۀ مرمت این گنبد نظارت خواهد داشت اما، از شروع مرمت بی‌اطلاع است!

شهریورماه سال ۱۳۹۹ که انتقادها به ادامۀ مرمت گنبد شیخ لطف‌الله به دست همان مرمتگر پیشین بالاگرفته بود، خبر رسید که علیرضا جعفری زند، باستان‌شناس و نویسندۀ کتاب «اصفهان پیش از اسلام»، به‌عنوان ناظر در کنار گروه مرمتگر این گنبد حضور خواهد داشت.

جعفری زند، در گفت‌وگویی که سال گذشته با ایسنا داشت، در پاسخ به این سؤال که «نظارت یک باستان‌شناس چه کمکی می‌تواند به مرمت یک بنا کند؟» اظهار کرد: «طبیعتاً نگاه ما باستان‌شناس‌ها کمی متفاوت از نگاه مرمتگران است و در کنار مرمتگر همیشه باید باستان‌شناس حضورداشته باشد، چون برای این متخصصان حفظ اصالت و دست‌نخورده ماندن آنچه از قبل در آن بنا بوده اهمیت دارد و نظارت بنده نیز بر مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بر اساس این است که ببینم آیا از همان کاشی‌های ۴۰۰ ساله در مرمت جدید استفاده می‌شود یا خیر؟»

او ادامه داد: «دغدغه من این است که کاشی جدید جایگزین کاشی‌های قدیمی گنبد نشود و گنبد شیخ لطف‌الله به همان آفتی که گنبد مسجد جامع عباسی به آن دچار شد، گرفتار نشود، چون دیگر امکان استفاده از رنگ‌هایی که سابقاً برای کاشی استفاده می‌شد وجود ندارد. در واقع باستان‌شناس به مرمت با چشم نوسازی نگاه نمی‌کند. درست است که مرمت شاخه‌های مختلفی مثل نوسازی، تعمیر و بهسازی دارد، اما در ایران اغلب به‌گونه‌ای اجرا می‌شود که بنای تاریخی مرمت‌شده، نونوار می‌شود. اگرچه این کار مقاومت بنا را بیشتر می‌کند، اما دیگر این بنا اصالت قبلی خود را ندارد. ضروری است که گنبد مرمت شود، اما این مرمت باید با حفظ اصالت همراه باشد.»

«ایراد عمدۀ مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله ازنظر شما چه بود؟» پاسخ سرپرست هیأت کاوش تپه اشرف، به سؤال ایسنا چنین بود: «تا زمانی که به‌شخصه این مسئله را پیگیری نکنم نمی‌توانم قضاوت کنم. برای من اهمیت دارد که این گنبد بدون هیچ کم و کاستی به شکل اولیه مرمت شود و در طرح مرمتی هم همین امر دیده‌شده، حالا باید در اتفاقات بعدی‌ که هنگام مرمت رخ می‌دهد، حضورداشته باشم و ببینم طرح مرمتی اجرا می‌شود یا خیر. در واقع بنده باید نظارت کنم که این طرح تا چه اندازه اصولی اجرا می‌شود.»

 

حالا و در تیرماه سال ۱۴۰۰، دو ماه بعدازآن که مرحوم فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به ایسنا خبر داده بود «مرمت سه نیم ترک بعدی  گنبد شیخ لطف‌الله در دستور کار قرار گرفته و کار، با همان مرمتگر قبلی ادامه پیدا خواهد کرد»، ادمین یکی از صفحات اینستاگرامی (که آبان ماه ۱۳۹۹ نیز برخلاف منتقدان متخصص، موفق به بازدید از گنبد شیخ لطف‌الله و تهیۀ گزارشی برای دفاع از مرمت آن شده بود) از شروع مرمت این گنبد خبر داده و این، در حالی است که ناظر مرمت گنبد به ایسنا می‌گوید: از شروع مرمت گنبد شیخ لطف‌الله بی‌اطلاع است!

علیرضا جعفری زند، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: احساس می‌کنم مسئلۀ نظارت من بر مرمت گنبد شیخ لطف‌الله صوری بوده، چون امروز از شما می‌شنوم که مرمت گنبد آغاز شده است!

او ادامه می‌دهد: از روز اول هم به ادارۀ میراث اعلام کردم که اگر می‌خواهید از نام من به‌عنوان پوشش استفاده کنید، همکاری‌ای در این رابطه نخواهم داشت و بارها نیز تلفن زدم و پرسیدم مرمت آغاز شده است؟ گفتند نه. آیا نباید به من این مسئله را اطلاع می‌دادند؟ نباید طرحی که قرار است پیاده شود توسط منِ ناظر پیش از اجرا مورد بررسی قرار بگیرد؟

این باستان‌شناس می‌گوید: تغییر رنگ گنبد شیخ لطف‌الله بعد از مرمت، به دلیل دوغاب ریزی بود و از این نظر مشکلی نداشت، اما می‌توانست بهتر از این باشد. من بعد از بازدید از گنبد، به آن‌ها گفتم ای کاش از فلان روش استفاده کرده بودید و به همین دلیل قرار شد ناظر گنبد باشم تا مشکلات قبلی تکرار نشود، چون اگر ترک‌ها ناهمگون باشد، گنبد شیخ لطف‌الله به سرنوشت گنبد مسجد جامع عباسی دچار می‌شود که تمام کردن مرمتش سخت شده است.

 

جعفری زند، در پاسخ به این سؤال که «اگر مرمت گنبد شیخ لطف‌الله به همان شیوۀ پیشین ادامه پیدا کند ازنظر شما درست است یا اشتباه؟» توضیح می‌دهد: من به آن‌ها گفتم لازم بود پیش از مرمت نخستین ترک اسکن لیزری انجام شود که گفتند انجام دادیم و از کاشی‌های قبلی استفاده کردیم، اما من از کجا بدانم که کار، طبق همان طرحی که نشان دادند انجام‌شده است؟

او خاطرنشان می‌کند: دو سه هفته پیش از فوت مرحوم اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با ایشان تماس گرفتم و پرسیدم سمت من در ماجرای مرمت گنبد شیخ لطف‌الله چیست و جایگاه من کجاست؟ گفتند که با خانم فریبا خطابخش، مدیر پایگاه نقش‌جهان صحبت کن و وقتی از ایشان همان سؤال را پرسیدم، اعلام کردند که «ما گفته‌ایم همه بیایند همکاری کنند.» این جواب چه معنی‌ای دارد؟ یعنی هر کس سرش را بیندازد پایین و برود بالای گنبد ببیند چه خبر است؟ به همین خاطر فکر می‌کنم اینکه سال گذشته به من اعلام شد ناظر مرمت گنبد باشم، یک امر صوری بوده است.

بیش از یک سال است که تلاش خبرنگار ایسنا برای برقراری تماس با فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان به شنیدن پیام اشغال ختم می‌شود.

منبع: ایسنا

بیانیه مسکو درباره لازم‌الاجراشدن لغو اخذ روادید برای سفرهای گروهی شهروندان دو کشور

وزارت امور خارجه روسیه در سایت خود بیانیه مطبوعاتی در مورد لازم الاجرا شدن توافقنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در خصوص سفرهای گروهی بدون روادید برای شهروندان روسیه و ایران منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است:

«طبق توافق های قبلی، در تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۱ ، توافقنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در خصوص سفرهای گروهی بدون روادید برای گردشگران جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، که در ۲۸ مارس ۲۰۱۷ در مسکو امضا شد، لازم الاجرا می شود.

این توافقنامه برای سفرهای بدون روادید گروه های توریستی متشکل از ۵ تا ۵۰ نفر که توسط سازمان های گردشگری ایران و روسیه تشکیل شده اند، برای مدت زمان حداکثر ۱۵ روز پیش بینی شده است.

نهادهای هماهنگ کننده این توافقنامه عبارتند از: از طرف ایرانی – وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و نمایندگان ذیصلاح آن، از طرف روسیه – روس توریسم و مقامات اجرایی در زمینه گردشگری نهادهای قوه اجرایی فدراسیون روسیه،.

پذیرش گروه های توریستی در فدراسیون روسیه از ایران در چارچوب توافقنامه پس از رفع محدودیت های موقت ورود شهروندان خارجی به فدراسیون روسیه بر اساس دستور دولت فدراسیون روسیه شماره ۶۳۵r مورخ ۱۶ مارس سال ۲۰۲۰ “در مورد محدودیت موقت ورود اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت به فدراسیون روسیه و تعلیق موقت صدور ویزا و دعوت نامه” در رابطه با همه گیری جدید ویروس کرونا امکان پذیر است. »

منبع: ایسنا

مرتبط:

لغو ویزای گروهی ایران و روسیه به مخاطره می‌افتد؟

جزئیات لغو ویزای سفر گروهی ایران و روسیه

روس‌ها را اول به ترکیه ببرید!

آژانس گردشگری فدرال روسیه (روس توریسم) به توراپراتورهای این کشور توصیه کرد: گردشگرانی که سفر آن‌ها به تعویق افتاده است باید در اولویت به ترکیه اعزام شوند.

به گزارش ایسنا، مردم روسیه برای سفر به ترکیه درحالی تشویق می‌شوند که ایران و روسیه به تازگی بر سر لغو روادید برای سفرهای گروهی شهروندان دو کشور توافق کرده‌اند. با این حال بسته بودن مرزهای ایران و روسیه به روی گردشگران دو کشور و توقف صدور ویزای توریستی، اجرای این توافق را با چالش مواجه کرده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از آن توافق، از اشتیاق زیاد روس‌ها برای سفر به ایران سخن گفته بود و مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی این وزارتخانه هم با استناد به اظهارات رییس اتحادیه آژانس‌داران گردشگری روسیه، به تلاش آژانس‌های این کشور با هدف جایگزین کردن ایران، برای دو میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر روس بازمانده از سفر ترکیه، اشاره کرده بود. اما اینک، آژانس گردشگری فدرال روسیه به توراپراتورهای این کشور پیشنهاد کرده گردشگرانی را که در یک سال گذشته موفق نشده‌اند سفر بروند به ترکیه بفرستند.

زارینا دوگوزووا ـ رییس آژانس گردشگری فدرال روسیه ـ که طرف امضای برنامه اقدام مشترک لغو روادید سفرهای گروهی با ایران بود، گفت: در روسیه افرادی هستند که بیش از یک سال منتظر مانده‌اند، ما از آن‌ها می‌خواهیم که به تعطیلات بروند. ‌

او همچنین یادآوری کرده که اولویت اعزام به ترکیه کسانی باشند که تور ترکیه را قبل از ۳۱ مارس ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹ همزمان با اوج گرفتن ویروس کرونا در بیشتر کشورها) خریده‌اند، اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی نتوانسته بودند به تعطیلات بروند.

روسیه درحالی مردم کشورش را برای سفر در تعطیلات تشویق می‌کند که تا کنون نزدیک به ۱۱ درصد جمعیت این کشور در برابر کووید واکسینه شده‌اند.

با این وجود، آژانس گردشگری فدرال روسیه، توراپراتورهای این کشور را موظف کرد بسته‌های جذاب سفر را به کسانی که به دلیل محدودیت‌های کرونا تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ متضرر می‌شوند، ارائه دهند.

رییس آژانس گردشگری فدرال روسیه دلیل تشویق مردم کشورش برای سفر به ترکیه را این‌چنین شرح داده است: بدهی توراپراتورها به گردشگران روس به دلیل تورهایی که سال گذشته اجرا نشد، از ۴۴ میلیارد به ۷ میلیارد روبل کاهش یافته است. ۵ میلیارد روبل از بدهی باقی‌مانده توراپراتورها مربوط به تورهای ترکیه است. ما از توراپراتورها درخواست کردیم ابتدا این بدهی را پرداخت کنند و به افرادی که بیش از یک سال صبر کرده‌اند اولویت دهند تا این افراد تعطیلات خود را در ترکیه به‌سر ببرند.

او اضافه کرد: گردشگرانی در روسیه وجود دارند که تورهای آن‌ها به دلیل تصمیم به توقف پروازها در ماه آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹)، به تأخیر افتاد و در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیارد روبل از تور اپراتورها طلب دارند. ما امیدواریم که توراپراتورها هر چه سریع‌تر به تعهدات خود در قبال گردشگران عمل کنند. این مهم‌ترین وظیفه ماست. با این حال، ایمنی مردم و رعایت تمام اقدامات احتیاطی نیز باید در درجه اول قرار گیرد.

مهدی عباسی ـ کارشناس گردشگری و تحلیل‌گر بازار گردشگری ترکیه ـ با این توضیح که روسیه درحالی به تشویق مردم کشورش برای سفر به ترکیه دست زده که به تازگی مقامات وزارت گردشگری و فعالان این صنعت در ترکیه برای بازگشایی راه سفر روس‌ها رایزنی‌هایی را با مقامات گردشگری روسیه انجام داده‌اند.

ترکیه از جمله محبوب‌ترین مقاصد سفر مردم روسیه است. آن‌ها عادت دارند در سال دو تا سه سفر به خارج از کشور خود سفر کنند و معمولا ۴۵ درصد روس‌ها ترجیح می‌دهند به سواحل دریا سفر کنند. آنتالیا یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر شهروندان روسیه است تا جایی که آن را خانه دوم خود می‌دانند.

عباسی همچنین گفت: یکی از دلایل بازگشت روس‌ها به ترکیه سرعت بالای واکسیناسیون در ترکیه است. این کشور واکسیناسیون گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال را آغاز کرده و از روز جمعه (چهارم تیرماه) افراد بالای ۱۸ سال را اضافه خواهد کرد. با شتابی که آغاز شده است، به‌زودی نصف بیشتر مردم ترکیه واکسینه خواهند شد و روس‌ها با مشاهده این شرایط به ترکیه بازگشته‌اند که این برای این کشور یک موفقیت محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم

خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رئیس جامعه هتلداران یزد با انتقاد به کوتاهی دستگاه‌ها در مقابل اجرای مصوبات حمایتی ستاد کرونا، گفت: باتوجه به وضعیت نامطلوب حاکم بر هتل‌ها، اگر این روند ادامه پیدا کند از طریق محاکم قضایی از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم.

«سیدامیرناصر طباطبایی» ضمن انتقاد به وضعیت حاکم در اجرای مصوبات ستاد کرونا اظهار کرد: با وجود مصوباتی که منجر به اعمال محدودیت‌های متعدد شد و با توجه به این که یزد جزو شهرهایی بود که از ابتدا به صورت خودجوش توسط اصناف گردشگری تعطیل شد و سپس بیشترین همراهی را این صنف و صنعت داشت، مصوبات حمایتی ستاد کرونا به خوبی در این باره برای این بخش اجرایی نشد.

وی با گلایه از کوتاهی در اجرای مصوبات حمایتی کرونا در استان تصریح کرد: ستاد ملی کرونا در بخش تسهیلات، وام‌ها و شرایطی را برای بخش گردشگری در نظر گرفت اما با بیشترین چالش‌ها در این حوزه روبرو شدیم.

این مسئول با بیان این که برخورد بانک‌ها بسیار بد بود، تصریح کرد: نه تنها بانک‌ها بلکه دستگاه‌های خدمات‌رسان هم به مصوبات کرونا بی‌توجهی کردند.

وی با بیان این که دستگاه‌ها و بانک‌ها نسبت به مصوبات حمایتی ستاد کروان اظهار بی اطلاعی می‌کنند، گفت: حتی زمانی که نیروهایمان نیز بیکار بودند، بیمه آن‌ها طبق موعد پرداخت شد و نسبت به پرداخت حقوق پرسنل و سایر شرایط به وجود آمده اقدام کردیم اما با وجود همه جلسات و هماهنگی‌ها، مصوبات را زیر پا گذاشتند و مدیر دستگاه‌های مربوطه هم اظهار بی‌اطلاعی کرد.

این مسئول با بیان این که اجرای مصوبات اختیاری نیست، نسبت به عملکرد دستگاه ها ابراز ناراحتی کرد و با بیان این که تاکنون ۳۵ درصد از شاغلان این صنف و صنعت از گردشگری خارج شده‌اند، تصریح کرد: با این عملکرد در قبال این صنعت، گردشگری را از بین خواهید برد.

خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رئیس جامعه هتلداران استان یزد، خاطرنشان کرد: باتوجه به وضعیت نامطلوب حاکم بر هتل‌ها، اگر این روند ادامه پیدا کند، از طریق محاکم قضایی از مدیران متخلف شکایت می‌کنیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تفاوت هتل با بوتیک هتل چیست؟

سرای عامری‌ها در میان برترین هتل‌های خاورمیانه