هلند-آمستردام

فرهنگ، تاریخ و زیبایی در پایتخت نارنجی هلند

هلند کشوری زیبا، آرام و باشکوه است که به دلیل برخورداری از طبیعتی بی‌نظیر، چشم هر انسانی را به خود خیره می‌کند. در میان شهرهای این کشور، آمستردام به‌ عنوان پرجمعیت‌ترین و همچنین پایتخت سیاسی اجتماعی هلند شناخته می‌شود.

«آمستردام» به ‌عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی هلند در شمال این کشور و در مجاورت رودخانه «آمستِل» قرار گرفته است. این رودخانه از میان شهر آمستردام عبور کرده و به شبکه‌هایی از ۱۰۰ کانال و نهر مرتبط است که بیشتر برای جابه‌جایی و انتقال بار و محصولات وارداتی از کشورهای بندر به انبارها و بالعکس استفاد می‌شوند؛ همچنین شهر آمستردام در کنار شهرهای «لاهه» و «روتردام» به ‌عنوان مهمترین شهرهای کشور هلند شناخته می‌شوند.

اگرچه آمستردام به عنوان پایتخت سیاسی هلند شناخته می‌شود، اما دولت و رئیس دولت هلند در این شهر مستقر نیستند و محل سکونت خانواده سلطنتی، استقرار دولت و دفتر نخست وزیری در شهر لاهه قرار دارد.

در سال‌های اخیر جمعیت این شهر حدود یک میلیون نفر برآورد شده است که نیمی از آن‌ها را افراد خارجی‌تبار تشکیل می‌دهند و جالب‌تر این‌که در میان خارجی تبارهای ساکن آمستردام، ایرانیان نیز حضور پررنگی دارند. با این‌حال اما آمستردام شهر کوچکی است که می‌توان با اندکی پیاده‌روی از تمام زیبایی‌های آن بازدید کرد.

در حالیکه آمستردام جزو یکی از سه شهر مهم هلند به ‌شمار می‌آید، اما شهری مقرون به صرفه و اقتصادی شناخته شده که زندگی در آن به نسبت دیگر پایتخت‌های اروپایی بسیار ارزان‌تر است. همین عامل در سال‌های اخیر باعث شده است که گردشگران زیادی از سراسر دنیا سفری ارزان و شاد را به این شهر تجربه کنند.

هلند-آمستردام

به جرأت می‌توانیم بگوییم که این شهر یکی از معدود شهرهای دنیاست که در عین داشتن آزادی‌های اجتماعی فراوان، شهروندانی بسیار قانون‌مدار و رعایت کننده هنجارهای اجتماعی دارد.

آنچه که در بدو ورود به آمستردام توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، این است که تمام پرداخت‌ها و یا تمام امور شهری در آمستردام، به ‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در صورت نداشتن کارت الکترونیک در مکان‌های بسیاری با مشکل مواجه خواهند شد.

همچنین موضوع دیگری که پس از ورود به آمستردام، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند این است که خیابان‌های این شهر همواره مملو از دوچرخه‌سواران پیر و جوانی است که با دوچرخه به محل کار و تحصیل خود می‌روند. علاوه‌ براین در آمستردام پدر و مادرهای زیادی وجود دارند که به دوچرخه خود صندلی مخصوص کودکان نصب کرده‌اند و همراه با کودکانشان به وسیله دوچرخه در سطح شهر تردد می‌کنند و به همین دلیل است که زندگی در آمستردام به زندگی با دوچرخه و قایق‌ها نیز شهرت دارد.

در مورد تاریخ این شهر می‌توان گفت آمستردام یک شهر قرون وسطایی است که از اواخر قرن دوازدهم میلادی به ‌عنوان یک دهکده ماهیگیری کوچک ایجاد شد، که در دوران طلایی هلند در قرن هفدهم به یکی از مهمترین بندرهای جهان و مرکز اصلی تجارت تبدیل شده است.

این شهر در طول تاریخ روزهای تلخ و شیرین بسیاری را گذرانده است، اما در اواخر قرن نوزدهم و پس از رسیدن انقلاب صنعتی اروپا به این شهر، دومین گام طلایی آمستردام آغاز شد و بسیاری از محله‌ها و حومه‌های جدید شهر در اطراف هسته اصلی آن ساخته شدند.

کانال آمستردام

 

در طول جنگ جهانی اول نیز با اینکه هلند اعلام بی‌طرفی کرده بود، اما قحطی و کمبود سوخت باعث شورش مردم و غارت انبار و فروشگاه‌های آمستردام شد. با این ‌وجود اما جنگ جهانی دوم نه ‌تنها قحطی و کمبود موادغذایی را برای آمستردام به ارمغان آورده بود، بلکه در خلال جنگ جهانی دوم این شهر توسط نیروهای نازی بمباران شد و بسیاری از یهودیان آن به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند. سرانجام این وضعیت ناگوار پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید و پس از آن آمستردام به تدریج رونق گرفت و بازسازی شد. تا اینکه امروز شهری مهم و تاثیرگذار در تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود و بسیاری از شرکت‌های معروف هلندی را در خود جای داده است.

مردم هلند در سراسر دنیا به تساهل و آسان‌گیری معروف هستند و شاید همین ویژگی انعطاف‌پذیری است که باعث شده در طول تاریخ، پیروان بسیاری از ادیان، اقلیت‌های جنسی و افراد مختلف دنیا را به خود جذب کرده و مردم در این کشور بدون مشکل خاصی با تمام افراد آن هم با ویژگی خاص زندگی‌ می‌کنند.

از لحاظ اقتصادی، آمستردام از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین علت دفاتر بسیاری از شرکت‌های بزرگ هلند در این شهر واقع شده است. همچنین آمستردام همواره یکی از شهرهای پیشگام در ارتباط با انفورماتیک و امور دیجیتالی بوده است که همین عامل سبب شده تا بسیاری از متخصصین، آمستردام را قلب کسب و کارهای الکترونیک اروپا بشناسند.

شاید غذاهای محلی آمستردام به اندازه غذاهای فرانسوی و ایتالیایی معروف نباشند، اما به‌همان اندازه خوشمزه و لذیذ هستند. گردشگران در سفر به آمستردام هنگام حضور در آمستردام و در رستوران‌های لوکس یا سنتی این شهر با تنوع قابل قبولی از غذاها رو به رو خواهند شد که از میان آن‌ها می‌توان به  «بیتربالن»، «وافل شیره‌دار»، «شاه ماهی خام» و «سوپ نخود» اشاره کرد.

blank

 

 

آمستردام علاوه بر اینکه به ‌عنوان شهر لاله‌های نارنجی شناخته می‌شود، تعدادی از مهمترین و بهترین موزه‌های دنیا مانند موزه ونگوگ، موزه لاله و خانه آنه فرانک را در خود جای داده است که سالانه گردشگران بسیاری را برای تماشای آثار تاریخی و فرهنگی موجود در این موزه‌ها به ‌سوی خود می‌کشاند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به «کانال گلدن»، «کانال پرنسس»، «موزه امپراتوری» و «بازارچه محلی آلبرت» نیز اشاره کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جاذبه های شهر روتردام هلند

سفر به آمستردام هلند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *