«خبرنگاران» میراث ناملموس گردشگری

خبرنگار گردشگری یکی از شاخصه‌های جذاب و هیجان‌انگیز خبرنگاری محسوب می‌شود که معمولا به دلیل وجود منابع اطلاعاتی اندک با سفرنامه‌نویسی یا وبلاگ‌نویسی راجع به سفر اشتباه گرفته می‌شود. دریچه دید خبرنگار گردشگری متفاوت است. آن‌ها تمام جنبه‌های خوب، بد، زشت و زیبای فرهنگ، آداب و رسوم و… شهر یا کشور مقاصد را با هم می‌نگرند تا همانند رسالت خبرنگاری خود، نوشته‌هایشان از مقاصد گردشگری رنگ‌وبوی حقیقت گیرد.

در شرایط و موقعیت امروزی که با ایجاد بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخبار با سرعت بیشتری منتشر شده و به اطلاع بخش زیادی از جامعه رسانده می‌شوند، فعالیت خبرنگاران نقش پررنگی در این حوزه ایفا می‌کند.

البته باید گفت حوزه گردشگری باوجود اهمیت و اثربخشی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… از جمله بخش‌هایی است که کمتر مورد توجه واقع شده و به نوعی در اولویت مسئولین قرار نگرفته است. از این رو خبرنگاران حوزه گردشگری تلاش می‌کنند تا علاوه بر اطلاع‌رسانی شرایط و چالش‌های این حوزه، در جهت توسعه صنعت گردشگری و ارتقاء فرهنگ عمومی در این زمینه حرکت کنند.

نقش رسانه‌ها در معرفی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار پررنگ است. اگر ظرفیت موجود در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایران به شکل مناسبی توسط رسانه‌ها معرفی نشود، چطور می‌توان خود را به دنیا معرفی کرده و بشناسانیم؟

حضور و فعالیت خبرنگاران و اصحاب رسانه امری ضروری در جهت ارتقاء گردشگری و افزایش استقبال عمومی از این صنعت است. از این رو با تعدادی از فعالان و دغدغه‌مندان حوزه گردشگری خراسان رضوی درخصوص نقش خبرنگاران در توسعه و بهبود صنعت گردشگری به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانیم.

گردشگری-توسعه گردشگری

فعالان رسانه‌ای حوزه گردشگری، مانعی بزرگ در برابر گسترش ایران‌هراسی هستند

رئیس هیأت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان درخصوص نقش رسانه در بهبود وضع گردشگری کشور گفت: به طور کلی و خارج از هرگونه اغراقی، اگر رسانه‌ها نباشند، میراث فرهنگی و گردشگری کشور به قهقرا خواهد رفت. این امر دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن‌ها جنبه تبلیغاتی رسانه‌ها برای این مجموعه‌ها است.

سلیمان‌نوری بیان کرد: بدون وجود رسانه‌های کوچک و بزرگ کنونی مانند صداوسیما و کانال و صفحه‌های شخصی فعالان رسانه‌ای حوزه گردشگری، بسیاری از دیدنی‌های نه تنها کشور بلکه شهرهای مختلف برای ساکنان آن‌ها و خود ایرانیان ناشناخته می‌ماند. با توجه به اینکه رابطه رسانه‌ها با گردشگری داخلی اینگونه است به طور قطع جایگاه رسانه در گردشگری خارجی بسیار بالاتر و مهمتر خواهد بود.

این فعال حوزه رسانه در خصوص ارزیابی عملکرد فعالان رسانه‌ای در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: خبرنگاران این حوزه‌ها بسیار فعال هستند و گویی یک محوطه تاریخی یا یک فضای گردشگری را به اندازه عضوی از خانواده خود دوست دارند و نسبت به کوچکترین رخدادی که باعث صدمه دیدن آن شود، بسیار حساس هستند. اما  به چند دلیل نتوانسته‌اند آنگونه که لازم است در این حوزه تاثیرگذار عمل کنند.

سلیمان‌نوری اضافه کرد: نخستین دلیل را می‌توان نگاه نادرست و نامطلوب اغلب مدیران دولتی فعال در این حوزه دانست. این افراد به خبرنگاران به عنوان پلکان ترقی خود نگریسته و هیچ تفاوتی بین خبرنگاران آزاد و نیروی خبری روابط عمومی خود قائل نیستند و تنها در صورتی حاضر به همراهی در تولید و توزیع خبر هستند که با منافعشان مغایرت نداشته باشد. به همین دلایل اگر خبرنگاری دست به فعالیت رسانه‌ای افشاگرانه بزند، سعی می‌کنند تمام کانال‌های خبری او را مسدود کرده و با استفاده از  روابط عمومی خود و انجام هزینه مادی و غیرمادی او را تخریب کنند.

وی خاطرنشان کرد: دلیل دوم، نگاه منفعت‌طلبانه و توأم با ترس اغلب سرمایه‌گذاران این حوزه‌ها نسبت به خبرنگاران است. این سرمایه‌گذاران اغلب بر اساس تلقین همان مدیران نالایق گروه اول، نه‌ تنها خبرنگاران را یار خود ندانسته بلکه آن‌ها را به عنوان باری بر دوش خود احساس می‌کنند و از همراهی و همکاری با آنان در جهت بهبود فضای گردشگری و البته میراث کشور خودداری می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان تصریح کرد: مانع سوم نیز برخی خبرنگارنمایان فعال در این حوزه هستند. افرادی که با کمترین هزینه مالی از سوی دو گروه اول یعنی مدیران نالایق دولتی و سرمایه‌گذاران پنهان‌کار برای تخریب سایر همکاران یا پوشاندن نقاط ضعف و بیان نقاط قوت دروغین به کار گرفته می‌شوند.

سلیمان‌نوری عنوان کرد: با تمام این توصیفات همچنان نیز خبرنگاران گردشگری و میراث فرهنگی تأثیرات مهمی در این دو حوزه در سطح کشور ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال اگر فعالیت‌های این گروه نبود اکنون بسیاری از پلاک‌های ثبت ملی‌شده در اقصی نقاط کشور از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و خوزستان هیچ وجود خارجی نداشت. همچنین فعالیت‌های این گروه در فضاهای مجازی سبب آشنایی بسیاری از غیرایرانیان با دیدنی‌های کشور شده است.

وی بیان کرد: این اقدامات در دوران کنونی و با توجه به اینکه برخی ابرقدرت‌ها و کشورهای غربی به دنبال ایجاد فضای ایران‌هراسی در سطح دنیا هستند، بسیار کارگر و مؤثر واقع شده است، زیرا گردشگرانی که با  خواندن مطالب این روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و همچنین دیدن فیلم‌های تهیه شده از سوی آن‌ها به ایران سفر کرده‌اند، پس از بازگشت به کشور خود اغلب مبلغان بسیار خوبی برای فرهنگ و سنن ایرانی شده و از این طریق با پروژه ایران‌هراسی مقابله کرده‌اند. به عبارتی دیگر فعالان رسانه در حوزه گردشگری مانعی بزرگ در برابر گسترش ایران‌هراسی هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان با اشاره به موضوعات و سوژه‌های مورد بررسی خبرنگاران و خبرگزاری‌ها تشریح کرد: در زمینه موضوعات مورد پیگیری خبرنگاران و رسانه‌ها نیز باید جو رسانه را در نظر گرفت. رسانه در ایران بسیار هیجانی جلو می‌رود و به نوعی به دنبال کار تحقیقی و عمیق نیست. بر این اساس می‌توان بیان کرد که در اغلب موارد، مسائل روز، موضوعات مورد توجه خبرنگاران گردشگری و میراث فرهنگی را شکل می‌دهد. در حالی که اگر خبرنگاران کمی تأمل بیشتری داشته و عمیق‌تر به موضوعات نگاه کنند، در صورت همراهی کامل مسئولان مرتبط در ادارات و سازمان‌های گوناگون موجود در حوزه گردشگری و فرهنگ کشور، شاهد نتایج بهتری نیز خواهیم بود.

دیپلماسی گردشگری

نتیجه‌بخشی صنعت گردشگری در گرو فعالیت خبرنگاران است

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: در تعاریف گردشگری، اطلاع‌رسانی به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای پرکردن فاصله میان عرضه و تقاضا تعریف می‌شود. به شکلی که برای معرفی جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری به مخاطبین و اهالی گردشگری، باید در حوزه اطلاع‌رسانی اقدامات مؤثری شکل گیرد؛ بنابراین می‌توان خبرنگاران را پرچم‌داران اطلاع‌رسانی در زمینه گردشگری نامید.

وی ادامه داد: به این ترتیب صنعت گردشگری همواره با فعالیت و حضور خبرنگاران و اهالی رسانه، نتیجه‌بخش و موفق خواهد بود. اهالی رسانه علاوه بر اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری، نقشی همانند دماسنج و یا آژیر خطر را نیز در بخش گردشگری و به ویژه میراث فرهنگی ایفا می‌کنند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: میراث فرهنگی و محیط زیست کشور با مشکلات و مزاحمت‌هایی مواجه بوده و دچار صدمات و خسران‌هایی می‌شود، لذا خبرنگاران می‌توانند با فعالیت خود به نوعی وجود چنین مشکلاتی را هشدار داده و به موقع وارد عمل شوند و به بیانی دیگر نجات‌بخش محیط زیست و میراث فرهنگی کشور باشند.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: به این ترتیب خبرنگاران نقشی بی‌بدیل در معرفی و اطلاع‌رسانی بخش‌های مختلف صنعت گردشگری بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، نمره قابل قبولی کسب کرده‌اند، اما به طور کلی موضوعات و مسائل مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی در جایگاه مناسبی میان اخبار کشور قرار نگرفته‌اند. دلیل این امر را نمی‌توان در ارتباط با خبرنگاران دانست، بلکه این اتفاق به این سبب است که جایگاه گردشگری در کشور ما مناسب نبوده و از این رو خبرنگاران نیز در این زمینه ممکن است تخصص لازم را نداشته باشند. زیرا حوزه‌های دیگری مانند اقتصاد، سیاست و … در اولویت افراد جامعه و به تبع آن خبرنگاران قرار می‌گیرد.

اقامتگاه‌های سنتی

خبرنگاران، صدای ناگفته‌های مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی

صادق کاظمیان، دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در خصوص نقش خبرنگاران در معرفی و بهبود شرایط اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار کرد: با توجه به اینکه حوزه گردشگری با فرهنگ، ساختار زندگی و شیوه زیست مردم در نقاط مختلف کشور از جمله روستاها در ارتباط است، بنابراین نیازمند اطلاع‌رسانی اخبار از طریق رسانه‌ها و خبرنگاران است. اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز به دلیل قرارگیری در روستاها نیز بسیار به آموزش جدی فعالین حوزه گردشگری، مدیران اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری، مردم و گردشگران نیاز دارد.

صادق کاظمیان ادامه داد: لذا حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در راستای اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان بسیار اثرگذار است. تا از این طریق زنجیره بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی صنعت گردشگری با حداکثر بهره‌وری و حداقل اثر مخرب، در حوزه محیط زیست، فرهنگ، آیین‌ها و سنت‌ها فعالیت کند.

وی بیان کرد: اطلاع‌رسانی و رساندن صدای فعالان حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی صنعت گردشگری که اغلب در مناطق روستایی قرار دارند و کمتر صدایشان شنیده می‌شود، از جمله فعالیت‌هایی است که رسانه و خبرنگاران انجام می‌دهند.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها نوعی صدای غالب در بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد که با آنچه مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فعالان این حوزه مواجه هستند، فاصله دارد. بنابراین این نگرش باید توسط مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی اصلاح شده و به گردشگران و مدیران حوزه گردشگری و جامعه محلی تشریح شود و رسانه‌ها نیز در این بخش بسیار کمک‌کننده و اثرگذار عمل می‌کنند.

کاظمیان عنوان کرد: پیگیری زمان‌بندی شده موضوعات و اتفاقات، مسئله‌ای است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا با استفاده از آن شرایط و وضعیت گردشگری در طول زمان را ارزیابی کنیم.

وی تشریح کرد: به طور کلی نمی‌توانم بیان کنم، اما با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات در حوزه گردشگری، به نظر می‌رسد این رسانه تمام زوایا و چهارچوب‌ها را در نظر گرفته و در جهت بهبود شرایط گام برمی‌دارد.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: در چهار یا پنج سال گذشته، اقبال عمومی و به دور از مطالعه از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شکل گرفت. به این ترتیب در شرایط و دوره کنونی، لازم است مشکلات این تأسیسات گردشگری مورد رسیدگی قرار گیرند و این مشکلات نیز نباید تنها به مسائل مالی تقلیل پیدا کند. بلکه لازم است آموزش مدیران، کارکنان اداره میراث فرهنگی، جامعه محلی و گردشگران با تأکید بر حفظ ساختارهای فرهنگی روستاها و عدم تغییر شیوه زیست روستا، انجام شود.

رسانه‌ها و خبرنگاران مهمترین حلقه‌ گردشگری و میراث فرهنگی هستند

محمدرضا پهلوان، رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص نقش رسانه در توسعه گردشگری اظهار کرد: نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نقشی بسیار مهم و تأثیرگذاری است، زیرا در دنیای کنونی ارتباطات رسانه‌ها نقشی بی‌بدیل در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایفا کرده و خواهند کرد.

وی ادامه داد: در وهله اول نقش رسانه‌ها در معرفی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شکل می‌گیرد، به گونه‌ای که اگر ظرفیت موجود در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایران، به  شکل مناسبی توسط رسانه‌ها معرفی نشود، چطور می‌توان خود را به دنیا معرفی  کرده و بشناسانیم؟ داشته‌های تاریخی فرهنگی و میراث فرهنگی ما بسیار غنی است، از این رو ثبت جهانی‌شدن آثار و ثبت‌های داخلی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

پهلوان بیان کرد: در ایران بیش از یک میلیون اثر، بنای تاریخی و اماکن و محوطه‌های تاریخی وجود دارد که رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در معرفی این آثار دارند. به شکلی که رسانه‌های مکتوب و دیداری، به بهترین شکل می‌توانند آن‌ها را معرفی کرده و در حقیقت اطلاعات مفید و کارشناسانه برای تمام گردشگران تولید و منتشر کنند.

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پس از معرفی میراث و فرهنگ، نگهداری و صیانت از آثار تاریخی و معنوی در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نقش دیگری است که رسانه‌ها و خبرنگاران ایفا می‌کنند، زیرا زمانی که این میراث و آثار به طور مناسب و شایسته معرفی می‌شوند، به همین نسبت نگهداری و صیانت از آن‌ها نیز به خوبی انجام خواهد شد. این نگهداری می‌تواند در میراث فرهنگی، زیرساخت‌ها و همچنین فرهنگ گردشگری و بازدید از آن‌ها ایجاد شود.

وی عنوان کرد: در مرحله اول صیانت و نگهداری درخصوص آنچه به صورت منقول یا مادی و معنوی قابل رؤیت در آثار و بنای تاریخی وجود دارد، به کار برده می‌شود. بخش مهمتر نیز در ارتباط با صیانت و نگهداری از میراث معنوی کشور بوده و شامل آیین، آداب، رسوم، گویش، زبان، سنت‌ها و مهارت‌هایی که از بین رفته و یا فراموش شده‌اند. مهارت ساخت برخی از صنایع‌دستی یا بخش گردشگری غذا، مهارت پخت بسیاری از غذاهای سنتی و … مواردی هستند که نقش رسانه در معرفی آن‌ها بسیار مهم است.

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تشریح سفر کردن، ادامه داد: در شرایطی که رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و خبرنگاران به گونه‌ای مناسب و شایسته سفر را برای مردم تعریف کرده و سفر و مسیر سفر را به وسیله اطلاع‌رسانی به علاقه‌مندان و مردم معرفی کنند و در پی آن نقش مثبت سفر در روح و روان انسان‌ها و نیز  در چرخه‌ اقتصاد گردشگری به درستی تشریح شود، سفر و گردشگری بسیار رونق پیدا خواهد کرد. همانطور که در آموزه‌های دینی اسلام نیز سفر کردن توصیه شده است.

پهلوان افزود: با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران ممکن است از حوزه گردشگری خارج شوند، نقش رسانه‌ها در نگهداری و همچنین هزینه‌کرد بخش خصوصی بسیار حایز اهمیت است، به شکلی که رسانه‌ها در زمینه حمایت از بخش خصوصی و جلب اعتماد بخش خصوصی نقش بسیار مهمی دارند و این بخش در ایجاد زیرساخت‌ها، واحدهای گردشگری، اماکن گردشگری و به طور کلی خدمات گردشگری بسیار اثرگذار خواهد بود، بنابراین نقش رسانه‌ها در اعتمادسازی بخش خصوصی و نگهداری سرمایه‌های ملی جهت جلوگیری از برون‌رفت آن‌ها بسیار مؤثر است.

پهلوان در خصوص نقش خبرنگاران در رفع مشکلات و معضلات گردشگری تصریح کرد: نقش رسانه‌ها در از بین بردن معضلات گردشگری بسیار مهم است. به گونه‌ای که رسانه‌ها و خبرنگاران با نقد منصفانه خود از حوزه گردشگری و میراث، می‌توانند این انتقادها را مرتب به اطلاع و افکار عمومی برسانند تا در نتیجه آن رفع مشکل مورد نظر با شتاب بیشتری انجام شود.

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی و گردشگری یک دستگاه فرابخشی است، به عبارت دیگر تمام دستگاه‌ها می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند و در راستای نگهداری، حفظ و معرفی میراث این حوزه نقش داشته باشند. بنابراین رسانه‌ به عنوان حلقه‌ای در حوزه گردشگری، همه بخش‌ها را به هم متصل کرده و نقشی مهم و کلیدی دارد. از این رو رسانه و خبرنگاران می‌توانند میراث فرهنگی این دستگاه فرابخشی را به سایر ادارات و عموم مردم برسانند تا در بعد بین‌المللی به شکلی شایسته این حوزه را معرفی کرده و به تعبیری زنجیره گردشگری را کامل کنند.

منبع: ایسنا

جنگ دیپلماتیک در حوزه گردشگری

همزمان با تلاش عربستان برای منتقل کردن مقر سازمان جهانی گردشگری از مادرید به ریاض، اسپانیا برای جلوگیری از این اتفاق سلاح‌های دیپلماتیک را به کار گرفته است.

به نقل از روزنامه اسپانیایی ال پاییس، با توجه به این‌که عربستان سعودی برای تغییر دادن مقر سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) تمایل نشان داده است، اسپانیا با کمک سلاح‌های دیپلماتیک سعی دارد با استمرار قرار داشتن مقر سازمان جهانی گردشگری در مادرید از صنعت گردشگری این کشور که از مهم‌ترین منابع اقتصادی‌اش محسوب می‌شود حفاظت کند.

با توجه به این موضوع، اسپانیا در ماه‌های اخیر درگیر نوعی نبرد دیپلماتیک شده است و جلسات دوجانبه‌ای با کشورهای مختلف و سازمان جهانی گردشگری برگزار کرده تا از تبدیل شدن ریاض به مقر سازمان جهانی گردشگری جلوگیری کند.

این درحالی است که مقام‌های عربستان سعودی هنوز برای تغییر دادن مقر این سازمان درخواست رسمی ارائه نداده‌اند. در حال حاضر، عربستان فقط برای این کار ابراز تمایل کرده است.

تغییر مقر سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل اتفاق معمولی نیست. برای این کار باید درخواست رسمی ارائه شود و این درخواست باید در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود. مجمع عمومی دوسالانه پیش رو در مراکش برگزار خواهد شد. اواسط اکتبر به عنوان تاریخ برگزاری این مجمع اعلام شده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این مجمع به درخواست مراکش با توجه به وضعیت همه‌گیری کرونا به پایان سال جاری میلادی موکول خواهد شد.

در حال حاضر نه سازمان جهانی گردشگری و نه «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل این سازمان درباره این موضوع اعلام موضع نکرده‌اند.

منابع وابسته به این سازمان اعلام کرده‌اند تصمیم عربستان هنوز رسمی نیست اما با وجود رضایت‌بخش بودن عملکرد مادرید در این مدت، تصمیم‌گیری درباره این موضوع به کشورهای عضو بستگی دارد.

اگر درخواست رسمی تغییر مقر مطرح شود، عربستان به دوسوم آرای مجمع نیاز خواهد داشت؛ یعنی دست کم ۱۰۶ کشور باید به انتقال مقر به ریاض رای مثبت دهند.

در این بین شرکت‌های بزرگ گردشگری اسپانیا نیز نسبت به احتمال انتقال این مقر به عربستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

احتمال تغییر این مقر به ریاض همچنین وضعیت ناخوشایندی را بین دولت اسپانیا و سازمان جهانی گردشگری به وجود آورده است. مقر اصلی این سازمان که ۱۵۲ کارمند دارد از زمان تاسیس یعنی از دهه ۷۰ میلادی در مادرید بوده است. در این بین دبیرکل سازمان در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته است. از آن‌جایی که تصمیم‌گیری در این مورد به عهده اعضا خواهد بود، او در این‌باره بی‌طرف است. اما این موضوع پیچیدگی شرایط را تشدید می‌کند چرا که اسپانیا از نامزدی او برای این سمت حمایت کرده بود و در مقابل انتظار داشت که او از ثابت ماندن مقر در مادرید حمایت کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ناامنی‌ِ طرح صیانت برای گردشگری

قایق باستانی فرعون به خانه جدید رفت

مقام‌های مصر قایق باستانی فرعون «خوفو» را به «موزه عظیم مصر» منتقل کردند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های مصر قایق خورشیدی سالم فرعون «خوفو» را که به ۴۶۰۰ سال پیش تعلق دارد از نزدیکی اهرام جیزه به خانه جدیدش یعنی «موزه عظیم مصر» منتقل کردند.

قایق‌های خورشیدی مصر باستان در گودال‌های نزدیک مقبره‌های سلطنتی دفن می‌شدند تا فردی را که در آن مقبره دفن شده است به زندگی پس از مرگ منتقل کنند.

هرم عظیم مصر که با نام هرم «خوفو» یا «خئوپس» هم شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین هرم در بین سه هرم جیزه است و مقبره «خوفو» نیز در آن قرار دارد.

قایقی که به «موزه عظیم مصر» منتقل شده به دستور «خوفو»، یکی از فرمانروایان دودمان چهارم مصر که در دوران «پادشاهی کهن» حکومت کرد، ساخته شده است.

blank

 

سفر ۷.۵ کیومتری این قایق باستانی به کمک یک وسیله حمل و نقل هوشمند که از بلژیک به مصر وارد شده بود در روز جمعه حدود ۱۰ ساعت به طول انجامید.

زمانی که «موزه عظیم مصر» افتتاح شود این قایق باستانی به یکی از آثار مهم این موزه تبدیل خواهد شد.

این قایق پیش‌تر در محلی در نزدیکی هرم عظیم به نمایش گذاشته شده بود.

مقام‌های مصری امیدوارند مجموعه اکتشاف‌های اخیر باستان‌شناسی به حوزه گردشگری این کشور رونق ببخشد.

در ماه آوریل، مقام‌های مصر بقایای مومیایی‌های ۲۲ فرعون را از موزه مصر قاهره به موزه ملی تمدن مصر منتقل کردند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کاروان فرعون‌های مصر در خیابان‌های قاهره

راز سر به مهر سومین فرعون مصر

کشف اتفاقی یک لوح سنگی باستانی در مصر

«آدم‌پرانی» ممنوع!

معاون گردشگری اعزام مهاجر به خارج از کشور از طریق دفاتر خدمات مسافرتی را اقدامی “غیرقانونی” اعلام کرد. در بخشنامه‌ای به آژانس‌های گردشگری نیز تاکید شد در صورت رعایت نشدن این مورد، برابر مقررات برخورد خواهد شد.

 ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در بخشنامه‌ای به مدیران کل استان‌ها ابلاغ کرد: «در خصوص اجرای مصوبات کمیسیون مبارزه با قاچاق انسان وزارت کشور پیرامون فعالیت غیرقانونی اعزام مهاجر به خارج از کشور، از آن‌جایی که در حال حاضر بر اساس مقرارات موجود، پدیده مهاجرت، خارج از وظایف و فعالیت‌های دفترهای خدمات مسافرتی و گردشگری است و نظر به وجود برخی خلاء‌های قانونی و نظارتی و بروز مشکلات متعدد و نیز ایجاد حساسیت در سطوح امنیتی و انتظامی کشور، ضروری است به اطلاع تمام دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگریِ تحت پوشش، رسانده شود تا از هرگونه اقدام مغایر و خارج از چارچوب موضوع فعالیت آن‌ها اجتناب شود. مسؤولیت پایش، کنترل و نظارت مستمر بر عملکرد فعالان حوزه تورگردانی نیز بر عهده اداره کل استان است.»

از سوی دیگر، مدیر میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در بخشنامه‌ای با اشاره به مصوبات کمیسیون مبارزه با قاچاق انسان وزارت کشور و تاکید معاونت گردشگری درباره غیرقانونی بودن فعالیت‌های مهاجرتی در دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری متذکر شد: «دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری از هرگونه اقدام مغایر و خارج از چارچوب موضوع فعالیت‌شان اجتناب کنند. بدیهی است در صورت رعایت نشدن موارد اشاره‌شده برابر مقررات برخورد می‌شود.»

با وجود تبلیغ ویزای کشورهای مهاجرپذیر و تک‌فروشی ویزا در برخی دفاتر خدمات مسافرتی، اما این بخش همچنان منکر فعایت‌های مهاجرتی و به نوعی آدم‌پردانی است، در عین حال که ویزافروشی را خارج از حدود وظایف آژانس مسافرتی نمی‌دانند. به گفته معاون گردشگری نیز در آین‌نامه‌ای مصوب سال ۱۳۸۰ هیأت دولت، «اخذ ویزا» جزو فعالیت آژانس‌ها ذکر شده، اما برای کشورها و مقاصد خاص، سیاست‌هایی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب بخشنامه‌هایی ابلاغ شده است.

انگلیس، کانادا و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که معاون گردشگری گفته چارچوب و خط مشی مشخصی برای فروش ویزای آن‌ها تعریف شده و انتظار می‌رود در حیطه آن عمل شود.

سال ۹۸ نیز اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در بخشنامه‌ای به تشکل‌های خصوصی و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تبلیغ و فروش “ویزای تضمینی” را ممنوع دانست و ابلاغ کرد: «با توجه به گزارش‌های واصله و همچنین تعدد شکایت‌های مطرح‌شده درباره تبلیغ و ارائه خدمات با عنوان “اخذ ویزای تضمینی”، از آن‌جا که تعهد ویزای تضمینی کشورها از جمله کانادا، استرالیا و حوزه شنگن، «غیرقانونی» بوده و این امر صرفاً با هدف سوء استفاده مالی توسط برخی افراد سودجو صورت می‌گیرد، لازم است از هر گونه تبلیغ و اقدام به اخذ ویزا با عنوان “تضمینی” برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی اجتناب شود.»

هرچند نظارت کارآمدی بر اجرای این بخشنامه صورت نگرفت و همچنان در برخی از تبلیغ‌ها از عنوان “ویزای تضمینی” استفاده می‌شود. علاوه بر این، وجود خلاء قانونی در خصوص حدود فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین امور مهاجرتی سبب شده در سال‌های اخیر ویزاها بدون هیچ ضمانت قانونی با قیمت‌هایی گزاف به فروش برسد و هیچ دستگاهی هم خود را مسؤول رسیدگی به تخلفات این موارد نمی‌داند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

خطر “مهاجرت شغلی”راهنمایان گردشگری با ادامه‌ ی کرونا

از سرگیری عمره برای زائران خارجی واکسینه‌شده

عربستان اعلام کرد روند ثبت نام عمره برای زائران واکسینه‎‌شده خارج از این کشور را آغاز خواهد کرد.

به نقل از الجزیره، مقام‌های عربستان سعودی اعلام کردند روند ثبت‌نام زائران خارجی واکسینه‌شده برای عمره را از نهم اوت (آگوست) آغاز خواهند کرد.

عربستان از حدود ۱۸ ماه پیش مرزهای این کشور را به دلیل شیوع ویروس کرونا به روی زائران خارجی بسته بود.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرده است مقام‌های عربستان ثبت نام عمره برای کشورهای مختلف را از روز دوشنبه آغاز خواهند کرد.

مجوز عمره در ابتدا ماهانه به ۶۰هزار زائر اعطا خواهد شد اما این رقم به تدریج به دو میلیون زائر در هر ماه افزایش خواهد یافت.

بر اساس تصمیم جدید عربستان، زائران خارج از عربستان باید برای ثبت نام در عمره گواهی واکسینه بودن در برابر ویروس کرونا توسط واکسن‌های مورد تایید عربستان را نیز ارائه کنند. همچنین زائران واکسینه‌شده کشورهای فهرست قرمز عربستان باید پس از ورود به عربستان مدتی را در قرنطینه سپری کنند.

همه‌گیری ویروس کرونا روند برگزاری حج و عمره را که معمولا از منابع اصلی کسب درآمد برای عربستان به شمار می‌روند مختل کرد. حج و عمره در مجموع و در شرایط عادی سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار برای این کشور سود به همراه دارند.

عربستان برگزاری عمره را به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف کرده بود اما از اکتبر سال گذشته عمره برای زئران واکسینه‌شده داخلی از سرگرفته شد.

تاکنون در مجموع حدود ۵۳۲,۰۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و بیش از  ۸,۳۰۰ مورد مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس در عربستان گزارش شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

باز شدن مرزهای عربستان به‌روی گردشگران واکسینه‌شده

انتظاراتی برای سفرهای زیارتی به عتبات در ماه محرم

در آستانه فرارسیدن ماه محرم، مسؤولان سازمان حج و زیارت در انتظارند سفرهای زیارتی به عتبات، هرچند “محدود” از سر گرفته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و رییس سازمان حج و زیارت با آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفته شد: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و مذاکرات صورت‌گرفته با طرف عراقی، سفرهای زیارتی به عتبات عالیات به صورت محدود در آینده از سر گرفته می‌شود.

ری‌شهری که هم‌اکنون تولیت آستان عبدالعظیم حسنی (ع) را به عهده دارد و نماینده اسبق ولی فقیه در امور حج و زیارت بود، بر لزوم راه‌اندازی سفرهای زیارتی تاکید کرد و این سفرها را در پرکردن خلاءهای فرهنگی در جامعه مؤثر دانست.

علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ پیش‌تر از موافقت وزارت بهداشت در نامه‌ای هفت‌ماده‌ای با اعزام هوایی زائران به عتبات عالیات خبر داده بود. این سازمان با اعزام نماینده‌ای به عراق سعی داشت سفرهای زیارتی را به مناسبت روز عرفه برقرار کند، اما به گفته رییس سازمان حج، با توجه به تعطیلات عید قربان در عراق، قرار شد مذاکرات مربوط به اعزام زائران ایرانی پس از پایان این تعطیلات ادامه پیدا کند.

سازمان حج و زیارت با اشاره به سفرهای بدون مجوز که درحال حاضر بدون محدودیت و نظارت به عراق انجام می‌شود، مدعی است با اعزام‌های سازمان‌یافته می‌توان این سفرها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بهتر مدیریت کرد.

عراق هنوز برنامه زیارتی ماه محرم را اعلام نکرده است. این کشور سال گذشته تدابیر سختگیرانه‌ای را در ماه محرم به اجرا گذاشته بود. دیوان وقف شیعی عراق نیز اعلام کرده تا کنون دستورالعملی برای برگزاری مراسم ماه محرم صادر نشده است و منتظر تصمیم کمیته عالی سلامت و بهداشت عراق هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پای شاه اسماعیل صفوی چگونه به عتبات عراق باز شد؟

موافقت با صدور ویزای ایران به بهانه اکسپو دبی

معاون گردشگری از موافقت با صدور “محدود” ویزای توریستی ایران به بهانه سفرِ بازدیدکنندگان اکسپو دبی به کشورمان خبر داد.

صدور ویزای ایران از فروردین‌ماه ۹۹ برای گردشگران خارجی متوقف شده است. معاون گردشگری گفته بود با توافق اولیه کمیته‌های ستاد ملی کرونا، صدور این ویزا برای گردشگران خارجی از نیمه تیرماه ۱۴۰۰ از سر گرفته می‌شود، اما با آغاز موج پنجم کرونا در ایران، اجرای این تصمیم متوقف شد.   فعالان گردشگری بارها از ستاد ملی کرونا درخواست کرده بودند  محدودیت صدور ویزای ایران را بردارد. درحال حاضر، اتباع خارجی با ویزای درمان، کار و تحصیل می‌توانند به ایران سفر کنند.

اینک ولی تیموری در وبیناری با مدیران گردشگری استان هرمزگان و مناطق آزاد کیش و قشم خبر داد که «با هدف بهره‌مندی بیشتر از فرصت شش‌ماهه برگزاری اکسپو ۲۰۲۱ دبی و در راستای حمایت از فعالان صنعت گردشگری کشور، صدور ویزای ایران برای سفر و ورود بازدیدکنندگانِ این رویداد جهانی به کشورمان تایید شد.»  اکسپو دبی قرار است از تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ برگزار شود.

در این وبینار که با هدف هماهنگی و برنامه‌ریزی نهایی به منظور بهره‌مندی ایران از رویداد بزرگ و جهانی اکسپو دبی برگزار شد، معاون گردشگری اظهار کرد: رویداد بین‌المللی اکسپو با حضور بیش از ۱۹۸ کشور و پیش‌بینی ۲۵ میلیون نفر بازدیدکننده، فرصتی ویژه برای معرفی ظرفیت‌های متعدد کشور در زمینه‌های مختلف و همچنین بستری مهم در راستای جذب گردشگران به دلیل حضور جمع کثیری از غرفه‌داران و بازدیدکنندگان در ایام برگزاری اکسپو به شمار می‌آید.

تیموری گفت: با توجه به این ظرفیت‌ و مسدود بودن مرزها (به روی گردشگران خارجی)، موضوع صدور روادید تسهیل‌شده از سوی وزارت گردشگری به ستاد ملی اکسپو و وزارت امور خارجه پیشنهاد شد تا بر مبنای این توافق، با توجه به فاصله زمانی اندک محل نمایشگاه با ایران و در راستای حمایت و انتفاع بخش خصوصی و فعالان گردشگری، گردشگران خارجی بتوانند در بازه زمانی شش‌ماهه برگزاری این رویداد، امکان سفر و ورود به مناطق آزاد کشور را داشته باشند.

او افزود: پس از تایید این پیشنهاد، موضوع تهیه دستورالعمل اجرایی صدور روادید تسهیل‌شده برای ورود گردشگران خارجی به صورت محدود و تحت ضوابط در دستور کار مشترک وزارت گردشگری، امور خارجه و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی قرار گرفت تا پس از گذر این مرحله و تدوین دستورالعمل مربوطه این مهم مهیا شود.

تیموری اظهار کرد: هر یک از مناطق آزاد می‌توانند با اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مربوطه منطبق با شرایط حاکم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری تورهای گردشگری و فرصت بازدید از جاذبه‌های گردشگری منطقه مورد نظر و سایر استان‌ها را فراهم آورند.

در این نشست مقرر شد، به موازات فعالیت کمیته گردشگری ستاد ملی اکسپو دبی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دبیرخانه مشترکی در جزایر کیش و قشم برای تسهیل فعالیت‌های گردشگری و کمک به استقرار فعالان گردشگری در غرفه جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود تا ضمن برپایی نمایشگاهی از جاذبه‌های گردشگری مشابه غرفه ایران در اکسپو، به صورت پایلوت نیز زیرساخت‌های میزبانی از بازدیدکنندگان و گردشگران این رویداد مهم را فراهم آورده و هماهنگی لازم برای جذب گام به گام بازدیدکنندگان و هیأت‌های شرکت‌کننده در اکسپو برای بازدید از مناطق آزاد و از آن‌جا به سایر مناطق کشور محقق شود.

منبع: ایسنا

آغازبه‌کار دومین مرکز خصوصی نوآوری و رشد میراث‌فرهنگی

دومین مرکز خصوصی نوآوری و رشد در راستای فعالیت‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با هدف توسعه زیست‌بوم کارآفرینی در این حوزه آغاز به‌کار کرد.

در ادامه اقدامات مرکز نوآوری پژوهشگاه در خانه تاریخی سرهنگ ایرج به منظور تشویق و علاقه‌مند کردن بخش خصوصی به راه اندازی مراکز نوآوری و رشد در حوزه‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی که به افتتاح نخستین مرکز انجامید، فعالیت دومین مرکز خصوصی نوآوری و رشد میراث‌فرهنگی با همکاری موسسه فرهنگی دیبار با عنوان پازل نیز رسما آغاز شد.

نخستین جلسه کمیته مشترک مرکز نوآوری پازل به عنوان دومین مرکز نوآوری و رشد با موضوع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور علیرضا قلی نژاد پیربازاری معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسین تقی زاده انصاری قائم مقام مدیر عامل و رییس هیات مدیره موسسه دیبار و مدیران مرکز نوآوری پازل برگزار و پیرامون فعالیت های آتی مشترک در چارچوب برنامه زمان بندی سالانه بحث و تبادل نظر شد.

هفته پیش نخستین مرکز نوآوری بخش خصوصی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز به کار کرد. پیرو فعالیت‌های صورت گرفته در خانه تاریخی سرهنگ ایرج به‌ عنوان مرکز نوآوری پژوهشگاه و دستاوردهای به‌ دست‌آمده نخستین مرکز نوآوری بخش خصوصی درحوزه‌های وابسته به میراث‌فرهنگی با عنوان «دنا» افتتاح شد.

مرکز نوآوری دنا که با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شکل گرفته، فضایی برای فعالیت افراد خلاق، جوانان تحصیل کرده، نوآور و متخصص است تا بتوانند ایده‌های خود را در یک فضای کامال دوستانه و خلاق عملی کرده و به رشد فکری برسند.

از آنجا که ایده‌ها و خلاقیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و به ویژه هوشمندسازی حوزه گردشگری، با حضور جوانان کمک بزرگی به صنعت گردشگری می‌کند، این مرکز با بررسی نیازهای حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی، به بروزرسانی و خلق نوآوری در بخش گردشگری راه اندازی شده تا با جذب گردشگران بیشتر باعث رشد اقتصادی و معرفی بهتر کشور در این بخش شود.

منبع: ایرنا

مرتبط:

از تفریح تا صنایع دستی؛ گردشگری کجای ماجراست؟

ابلاغ ثبت ملی ۸ اثر طبیعی به استاندار مازندران

وزیر میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار مازندران مراتب ثبت ملی هشت اثر طبیعی در فهرست میراث‌ طبیعی کشور را ابلاغ کرد.

علی‌اصغر مونسان در نامه‌ای به احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نوشت: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ه، هیئت محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، درخت افرای کهنسال عباس‌آباد بهشهر واقع در استان مازندارن، دهستان کوهستان، منطقه جنگلی عباس‌آباد، پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۸۵۷ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید، ابلاغ می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: اثر مذکور (درخت افرای کهنسال عباس‌آباد بهشهر) با رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارت است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خواهد بود، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

مونسان همچنین در هفت نامه‌ مشابه و جداگانه دیگر ثبت ملی هفت اثر طبیعی دیگر استان مازندران را با عناوین، نشانی و مشخصات ثبت ملی زیر، به حسین زادگان ابلاغ کرد:

درخت بلوط کهنسال روستای گاوزن محله بابل  واقع در شهرستان بابل، بخش بندپی شرقی، دهستان فیروزجا، روستای گاوزن محله بابل، به شماره ۶۰۰ مورخ ۹۸/۶/۶

آبشار شی الیم بابل  واقع در شهرستان بابل، بخش بندپی شرقی، دهستان فیروزجاه، روستای گاوزن محل، به شماره ۸۵۱ مورخ ۹۹/۱۲/۱۸

آبشار میج رامسر واقع در شهرستان رامسر، بخش مرکزی، دهستان اشکور، روستای میج به شماره ۸۵۲ مورخ ۹۹/۱۲/۱۸

آبشار هلی دره چالوس واقع در شهرستان چالوس، بخش مرکزی، دهستان کلارستاق شرقی، روستای پل کراتف به شماره ۸۵۳ مورخ ۹۹/۱۲/۱۸

درخت چنار کهنسال امامزاده عبدالله گزانه آمل  واقع در شهرستان آمل، بخش لاریجان، دهستان بالا لاریجان، روستای گزانه به شماره ۸۵۴ مورخ ۹۹/۱۲/۱۸

درخت آزاد کهنسال محله زیروان بهشهر  واقع در شهرستان بهشهر، بخش مرکزی، شهر بهشهر، محله زیروان بهشهر به شماره ۸۵۵ مورخ ۹۹/۱۲/۱۸

رویشگاه سوسن چلچراغ رودبارک کلاردشت واقع در شهرستان کلاردشت، بخش مرکزی، دهستان کلاردشت غربی، روستای رودبارک به شماره ۸۵۶ مورخ ۹۹/۱۲/۱۸

 

به گزارش ایرنا، طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و…) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

منبع: ایرنا

مرتبط:

آبشار اسپه او _آب سفید مازندران

الیمستان جنگلی از طایفه هیرکانی؛ قدم در بهشت مازندران

کشف قدیمی‌ترین ضرابخانه جهان

قدیمی‌ترین ضرابخانه جهان در یک کارخانه ۲ هزار و ۸۰۰ ساله ذوب فلز در چین کشف شد.

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین ضرابخانه شناخته شده در جهان را به همراه قطعاتی از چند سکه فلزی، در یک کارخانه ذوب برنز در شهر باستانی گوانگ جونگ واقع در شرق چین کشف کردند.

هائو ژائو (Hao Zhao) مولف ارشد پژوهشی درباره این کشف مهم که اخیرا در مجله Antiquity منتشر شده، می‌گوید: شهر گوانگ جونگ با دیوارها و خندق‌هایی که به دورش کشیده شده بودند، ۸۰۰ سال قبل از میلاد بنا نهاده شد و کارخانه ذوب فلز این شهر که در آن از قالب گیری و کوبیدن فلز برنز برای درست کردن ظروف مناسبتی، سلاح و ابزار استفاده می‌شد، ۷۷۰ سال قبل از میلاد به راه افتاد. با وجود این، ۱۵۰ سال طول کشید تا کارگران این کارخانه دست به ضرب سکه بزنند.

باستان‌شناسان برای تعیین قدمت این ضرابخانه، از روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن استفاده کردند. تاریخ‌گذاری رادیوکربن یکی از روش‌های تاریخ‌گذاری رادیومتریک می‌باشد که برای تخمین تاریخ مرگ موجوداتی که کربن مصرف می‌کنند کاربرد دارد. تاریخ‌گذاری رادیو کربن نشان داد این ضرابخانه در بازه زمانی ۶۴۰ تا ۵۵۰ سال قبل از میلاد آغاز به کار کرده است. در حالی‌که دیگر پژوهش‌های باستان شناسی، قدمت سکه‌های مربوط به امپراطور لیدیه واقه در ترکیه امروزی را نهایت ۶۳۰ سال قبل از میلاد تعیین کرده بودند و به گفته ژائو، قدیمی‌ترین ضرابخانه‌ای که سکه‌های لیدیه را ضرب می‌کرد، به حدود ۵۷۵ تا ۵۵۰ سال قبل از میلاد تعلق دارد. بنابراین ضرابخانه گوانگ جونگ را می‌توان قدیمی‌ترین ضرابخانه شناخته شده در جهان دانست که قدمت آن به دقت تعیین شده است.

باستان‌شناسان در بخش دیگری از این حفاری‌ها، دو سکه قدیمی شبیه نسخه کوچک شده بیلچه باغبانی را کشف کردند، به همراه چند قالب که برای ساخت آنها استفاده می‌شد.

 

کشف این قالب‌ها نشان می‌دهد تمام مراحل ضرب سکه از ساخت قالب تا کوبیدن سکه داخل کارخانه ذوب فلز انجام می‌شده است. همچنین از آنجا که همه قالب‌ها خیلی به هم شبیه بودند می‌توان گفت سکه‌های ضرب شده در گوانگ جونگ تا حد زیادی استاندارد بودند. به گفته محققان، قالب‌های سکه در این ضرابخانه با استفاده از یک ابزار اندازه‌گیری با دقت بالا ساخته می‌شدند تا اندازه سکه‌ها یکسان درآمده و تفاوت در آنها به حداقل برسد.

بیل مورر (Bill Maurer) استاد مردم شناسی دانشگاه ایروین کالیفرنیا در توضیح اهمیت این کشف باستان‌شناسی می‌گوید: سکه‌ها معمولا به صورت فله‌ای و بدون هیچ ردی از نحوه ساخت یا کاربردشان کشف می‌شوند؛ اما این بار کل ضرابخانه و قالب‌هایی که سکه‌ها با آنها ساخته شده‌اند، پیدا شد.

گزارش کامل این کشف مهم و جزئیات مربوط به آن در مجله Antiquity منتشر شده است.

منبع: ایرنا