راهنمایان-گردشگری-گشت تور-مهاجرت شغلی

خطر “مهاجرت شغلی”راهنمایان گردشگری با ادامه‌ ی کرونا

رئیس هیات مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه گفت: با ادامه دار شدن کرونا، خطر مهاجرت شغلی راهنمایان گردشگری به مشاغل دیگر بالا می رود، کما اینکه هم اکنون هم برخی از راهنمایان گردشگری این شغل را ترک کرده و به شغل های دیگر روی آورده‌اند.

حمیدرضا کرمی، بااشاره به مشکلاتی که شیوع کرونا برای راهنمایان گردشگری بوجود آورده، اظهار کرد: حدود ۹ ماهی است که درگیر شیوع بیماری کرونا شده‌ایم و در این مدت بسیاری از مشاغل از جمله حوزه گردشگری دچار مشکلاتی شده اند.

وی یکی از بخش‌هایی که بیشترین زیان را از شیوع کرونا دیده حوزه گردشگری دانست و تصریح کرد: صنعت گردشگری در کشور ما معمولا حدود پنج تا شش ماه در سال شکوفا است و مابقی ماه‌های سال تقریبا راکد می‌شود.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه اضافه کرد: سال گذشته شیوع کرونا زمانی اتفاق افتاد که در آستانه اوج فعالیت کاری بخش گردشگری کشور بودیم و در همان ابتدای شیوع این بیماری هتل ها، دفاتر گردشگری، سیستم حمل و نقل، راهنمایان گردشگری و رستوران ها و… فعالیت هایشان متوقف شد.

وی افزود: علیرغم اینکه بعد از یکی دوماه فعالیت بخش هایی همچون هتل ها، دفاتر گردشگری برای فروش بلیط و سیستم حمل و نقل دوباره از سر گرفته شد و توانستند تا حدودی خود را سرپا نگه دارند، اما راهنمایان گردشگری همچنان تا به امروز فعالیتشان متوقف مانده است.

کرمی یادآورشد: در مدتی که شیوع کرونا را داشته ایم نه توری از خارج آمده و نه توری در داخل کشور داشته ایم و همین باعث شده تا راهنمایان گردشگری بصورت ۱۰۰ درصدی بیکار شوند و فقط بحث های آموزشی خود را پیگیری کنند و در آینده مهاجرت شغلی اتفاق بیافتد

وی اضافه کرد: دولت در ابتدای شیوع کرونا برای حمایت از مشاغل آسیب دیده تسهیلاتی تعریف کرد و برای هرکدام از مشاغل آسیب دیده حدود شش میلیون تومان وام در نظر گرفتند، اما از آنجایی که راهنمای گردشگری به عنوان شغل تعریف نشده، گفتند که این وام به ما تعلق نمی گیرد. همین مسئله اعتراض راهنمایان گردشگری را بدنبال داشت که این اعتراض منجر به نتیجه شد.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: اکنون نیز باوجود اینکه مبلغ وام را در مرحله دوم افزایش داده و به ۲۰ میلیون تومان رسانده اند، اما این رقم هم چندان عدد بالایی نیست که بخواهد خسارت ها را جبران کند.

وی اضافه کرد: برخی راهنمایان گردشگری در کشور که با تجربه های این رشته هستند و سالهاست که در این حوزه کار می کنند، درآمدشان تنها از همین شغل است و این بیکاری ۹ ماهه صدمه جبران ناپذیری به اقتصاد خانواده آنها وارد کرده است.

کرمی یادآورشد: همچنین گروهی دیگر از راهنمایان گردشگری را داریم که جوانانی فعال و جویای نام هستند که با علاقه وارد این شغل شده بودند، اما اکنون شیوع کرونا آنها را چندین ماهی است که بیکار و بی انگیزه کرده و بدنبال فعالیت در شغلی دیگر هستند.

وی با بیان اینکه خطر پدیده مهاجرت شغلی بین راهنمایان گردشگری زیاد است، عنوان کرد: راهنمای گردشگری به عنوان یک شغل تعریف نشده و بنگاه اقتصادی نیست، افراد فعال در این حوزه بیمه نیستند و هیچ حمایت شغلی از آنها صورت نمی گیرد، درحالی همه افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند افرادی با تحصیلات عالیه و بسیار اجتماعی هستند، بنابراین از این پس شاهد خواهیم بود که راهنمایان گردشگری به شغل‌های دیگر روی بیاورند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه در ادامه بااشاره به وجود ۱۰۰ راهنمای گردشگری دارای کارت در استان، عنوان کرد: تا پیش از اینکه کرونا شیوع پیدا کند، معضلی در بخش گردشگری کرمانشاه داشتیم که آن مقصد نبودن این استان برای گردشگران بود و همین مسئله باعث می شد تا در بحث تورهای ورودی از خارج از کشور و داخل کشور ضعیف باشیم و در این چند ماه هم با آمدن کرونا همان آب باریکه فعالیت راهنمایان گردشگری کرمانشاه هم خشکید.

وی اضافه کرد: این شرایط انگیزه و رغبت را از خیلی از راهنمایان گردشگری استان گرفته و برخی ازآنها به شغل های دیگر روی آورده اند. شاید با ادامه دار شدن بیشتر کرونا شاهد باشیم که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد راهنمایان گردشگری از این شغل مهاجرت کنند و به شغل های دیگر روی بیاورند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

به دنبال پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری

تنگنای شغلی راهنمایان گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *