ضرابخانه جهان

کشف قدیمی‌ترین ضرابخانه جهان

قدیمی‌ترین ضرابخانه جهان در یک کارخانه ۲ هزار و ۸۰۰ ساله ذوب فلز در چین کشف شد.

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین ضرابخانه شناخته شده در جهان را به همراه قطعاتی از چند سکه فلزی، در یک کارخانه ذوب برنز در شهر باستانی گوانگ جونگ واقع در شرق چین کشف کردند.

هائو ژائو (Hao Zhao) مولف ارشد پژوهشی درباره این کشف مهم که اخیرا در مجله Antiquity منتشر شده، می‌گوید: شهر گوانگ جونگ با دیوارها و خندق‌هایی که به دورش کشیده شده بودند، ۸۰۰ سال قبل از میلاد بنا نهاده شد و کارخانه ذوب فلز این شهر که در آن از قالب گیری و کوبیدن فلز برنز برای درست کردن ظروف مناسبتی، سلاح و ابزار استفاده می‌شد، ۷۷۰ سال قبل از میلاد به راه افتاد. با وجود این، ۱۵۰ سال طول کشید تا کارگران این کارخانه دست به ضرب سکه بزنند.

باستان‌شناسان برای تعیین قدمت این ضرابخانه، از روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن استفاده کردند. تاریخ‌گذاری رادیوکربن یکی از روش‌های تاریخ‌گذاری رادیومتریک می‌باشد که برای تخمین تاریخ مرگ موجوداتی که کربن مصرف می‌کنند کاربرد دارد. تاریخ‌گذاری رادیو کربن نشان داد این ضرابخانه در بازه زمانی ۶۴۰ تا ۵۵۰ سال قبل از میلاد آغاز به کار کرده است. در حالی‌که دیگر پژوهش‌های باستان شناسی، قدمت سکه‌های مربوط به امپراطور لیدیه واقه در ترکیه امروزی را نهایت ۶۳۰ سال قبل از میلاد تعیین کرده بودند و به گفته ژائو، قدیمی‌ترین ضرابخانه‌ای که سکه‌های لیدیه را ضرب می‌کرد، به حدود ۵۷۵ تا ۵۵۰ سال قبل از میلاد تعلق دارد. بنابراین ضرابخانه گوانگ جونگ را می‌توان قدیمی‌ترین ضرابخانه شناخته شده در جهان دانست که قدمت آن به دقت تعیین شده است.

باستان‌شناسان در بخش دیگری از این حفاری‌ها، دو سکه قدیمی شبیه نسخه کوچک شده بیلچه باغبانی را کشف کردند، به همراه چند قالب که برای ساخت آنها استفاده می‌شد.

 

کشف این قالب‌ها نشان می‌دهد تمام مراحل ضرب سکه از ساخت قالب تا کوبیدن سکه داخل کارخانه ذوب فلز انجام می‌شده است. همچنین از آنجا که همه قالب‌ها خیلی به هم شبیه بودند می‌توان گفت سکه‌های ضرب شده در گوانگ جونگ تا حد زیادی استاندارد بودند. به گفته محققان، قالب‌های سکه در این ضرابخانه با استفاده از یک ابزار اندازه‌گیری با دقت بالا ساخته می‌شدند تا اندازه سکه‌ها یکسان درآمده و تفاوت در آنها به حداقل برسد.

بیل مورر (Bill Maurer) استاد مردم شناسی دانشگاه ایروین کالیفرنیا در توضیح اهمیت این کشف باستان‌شناسی می‌گوید: سکه‌ها معمولا به صورت فله‌ای و بدون هیچ ردی از نحوه ساخت یا کاربردشان کشف می‌شوند؛ اما این بار کل ضرابخانه و قالب‌هایی که سکه‌ها با آنها ساخته شده‌اند، پیدا شد.

گزارش کامل این کشف مهم و جزئیات مربوط به آن در مجله Antiquity منتشر شده است.

منبع: ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *