درخواست برای ارزانی حج و تعلل عراق درباره اربعین

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت درحالی که از دولت درخواست کرد برای کاهش قیمت حج اقدام کند، اعلام کرد عراق درباره چگونگی حضور در اربعین به ایران هنوز اطلاع نداده است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل و گزارش کارگروه آئین‌نامه نحوه تامین و انتقال ارز مورد نیاز عملیات حج و زیارت ارائه شد.

محمد آزاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت درباره مفاد این آئین‌نامه و کارشناسی صورت‌گرفته درباره چگونگی تأمین ارز مورد نیاز حج و زیارت و نحوه انتقال آن به کشور میزبان توضیحاتی داد و مواد این آیین‌نامه با اصلاحاتی تصویب و مقرر شد به شورای عالی حج برای تصویب نهایی ارائه شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با بیان این‌که شرایط تحریم در نرخ تسعیر ارز در سال‌های گذشته تاثیر داشته است، اظهار کرد: شایسته است دولت به حج که از شئون دولت اسلامی و واجب مردم است، رسیدگی کند و دست‌اندرکاران حوزه‌های مرتبط از راهکارهایی استفاده کنند تا هزینه عملیات امور حج و زیارت کاهش یافته و به نفع زائر باشد.

علی‌رضا رشیدیان ـ ربیس سازمان حج و زیارت ـ با اشاره به پیگیری‌های این سازمان برای سفر اربعین و تماس‌ها و مذاکرات صورت‌گرفته در ایران و عراق گفت: جمع‌بندی عراقی‌ها در خصوص چگونگی امکان حضور زائران در اربعین حسینی هنوز به ما اعلام نشده است.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: نهادهای دست‌اندرکار بر اصل برگزاری سفر اربعین تاکید دارند و مقدمات اعزام موکب‌ها، عوامل و زائران را پیش‌بینی کرده‌اند.

ایران از حدود دو ماه پیش رایزنی و مذاکره با عراق را برای ازسرگیری رسمی سفرهای زیارتی به عتبات عالیات در ماه محرم و مراسم پیاده‌روی اربعین آغاز کرده است. وزیر خارجه ایران نیز در جریان سفر اخیرش به این کشور در دیدار با نخست‌وزیر عراق، موضوع زیارت زائران ایرانی در اربعین را یک بار دیگر مطرح کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ایران به «حج عمره» بازمی‌گردد؟

ساری و اردبیل پایتخت گردشگری اکو شدند

ساری و اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ انتخاب شدند.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ در وبینار بزرگداشت انتخاب شهر «دوشنبه» در کشور تاجیکستان به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بر ضرورت توسعه همکاری‌های گردشگری در سطح منطقه و کشورهای همسایه تاکید کرد.

او همچنین در کنفرانس جانبی تخصصی “گردشگری کشاورزی” که در این وبینار برگزار شد، گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و بررسی رفتارشناسی گردشگران، ارتباطات گردشگری در ایام پساکرونا به صورت منطقه‌ای و با کشورهای همسایه انجام خواهد پذیرفت، از این رو با توجه به این‌که در دوران پساکرونا کشورهای همسایه و منطقه‌ای اهمیت بیش از پیش پیدا خواهند کرد، لذا بر تمرکز توسعه همکاری‌های گردشگری کشورهای اکو به صورت منطقه‌ای تاکید می‌شود.

تیموری همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت گردشگری کشور در شرایط کرونا، به تشریح اقدامات مربوط به آمادگی و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در ایام پساکرونا پرداخت و گزارش کاملی از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه گردشگری کشاورزی را مطرح کرد.

او یادآور شد: این نشست در ادامه توافق‌هایی است که سال ۹۸ در پی سفر وزیر گردشگری جمهوری اسلامی ایران  به کشور تاجیکستان صورت گرفت و پیرو آن، شهر دوشنبه به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، و شهر ساری در سال ۲۰۲۲ و شهر اردبیل برای سال ۲۰۲۳ از سوی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان پایتخت‌های گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو انتخاب شدند.

 

لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز در این کنفرانس با ارائه تجربیات گردشگری کشاورزی در ایران، به معرفی مزرعه‌های گردشگری کشورمان در استان‌های تهران، البرز، گلستان، اردبیل و سایر استان‌ها پرداخت.

او همچنین بر اهمیت گردشگری طبیعت‌محور در زمان کرونا و پساکرونا تاکید کرد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و دیگر مقامات کشورهای عضو اکو نیز درباره موضوع این کنفرانس و انتخاب شهر دوشنبه به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو سخنرانی کرند.

سازمان همکاری اقتصادی(اکو) با دارا بودن ۱۰ عضو از کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با هدف تاسیس گسترش تجارت درون‌منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، تنها سازمان بین‌المللی به شمار می‌آید که دبیرخانه آن در ایران واقع است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ششمین شماره گاهنامه رویدادهای فرهنگی اکو منتشر شد

احیای گردشگری اوکراین با گردشگران خاورمیانه

با وجود تداوم محدودیت‌های مسافرتی ناشی از شیوع ویروس کرونا در اروپا، گردشگران خاورمیانه‌ای به منبع اصلی گردشگری اوکراین تبدیل شده‌اند.

به نقل از فرانس۲۴، محدودیت‌های سفری همچنان در سراسر اروچا پابرجاست و از این‌رو شهر «لویو» در اوکراین که معمولا مقصد گردشگران اروپایی بود این روزها میزبان گردشگران خاورمیانه‌ای بخصوص گردشگران عربستان سعودی شده و حضور این گروه از گردشگران سبب امیدواری اوکراین برای احیای صنعت آسیب‌دیده گردشگری شده است.

در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ شمار گردشگران اهل عربستان سعودی که از اوکراین بازدید کردند به رقم قابل توجه ۱۴۰۰۰ نفر رسید، این درحالی است که شمار گردشگران عربستانی در همین بازه زمانی سال گذشته فقط ۳۵۰ نفر گزارش شده بود.

این اتفاق به دنبال سیاست‌های پذیرش بدون ویزا که در اوت سال گذشته به اجرا گذاشته شد و همچنین در پی پروازهای مستقیم ارزان‌قیمت رخ داده است.

در سال‌های گذشته «لویو» اغلب مقصد لهستانی‌ها، بلاروسی‌ها، ترک‌ها، آلمانی‌ها و بریتانیایی‌ها بوده است. به گفته آژانس دولتی گردشگری اوکراین، سال گذشته گردشگری در وضعیت سختی قرار داشت و تصمیم‌گیری گردشگران برای سفر به کشورها را به شدت تغییر داد.

این تغییرات سبب شده تا در اوکراین بسیاری از فروشگاه‌های سوغاتی به نصب تابلوهای معرفی و آدرس به زبان عربی روی بیاورند.

با این‌که شمار گردشگران عربستانی و بحرینی در اوکراین در طول تابستان افزایش یافته و گردشگری این کشور درحال رونق گرفتن است اما این روند سرعت پایینی دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

زوج گردشگر اوکراینی: مردم ایران بافرهنگ و میهمان‌نواز هستند

کشف یک لوستر دوهزارساله

باستان‌شناسان موفق شدند بقایای یک لوستر دوهزارساله کمیاب تاریخی را در اسپانیا از دل خاک بیرون بکشند.

به نقل از انشنت اوریجینز، یک لوستر دوهزارساله متعلق به دوران رومی طی یک کاوش باستان‌شناسی در «الدا» واقع در اسپانیا کشف شد.

این اثر تاریخی که زمانی از سقف یک مکان عمومی بزرگ آویخته شده بود تا روشنی‌بخش میهمانی‌ها باشد آخرین‌بار در قرن نخست میلادی روشن شده است. برای این لوستر دوهزارساله که نیم متر قطر دارد جایگاه ۳۲ شمع تعبیه شده است.

«اوا ماریا مندیولا» که یک کارشناس آثار تاریخی است در گفت‌وگو با نشریه «تایمز» بیان کرد محققان اطلاعاتی درباره منشاء این اثر کسب کرده‌اند. محققان در کنار آثار تاریخی دیگری که به همراه این لوستر کشف شده است نام «Lucius Eros» را پیدا کرده‌اند که باید نام فردی باشد که این لوستر را خلق کرده است.

مقاله‌ای که درباره کشف این اثر در «دیلی میل» منتشر شده است این اثر را به عنوان آخرین لوستر بازمانده رومی که در نوع خود منحصر به فرد است توصیف کرده است.

با توجه به این‌که لوسترهای این دوره از تاریخ برای روشنایی مکان‌های وسیع استفاده می‌شدند، چنین لوسترهایی برای اشراف‌زادگان رومی شهرهای مختلف امپراتوری روم ساخته و فرستاده می‌شدند. به نظر می‌رسد با توجه به آثار تاریخی دیگری که در «الدا» کشف شده است می‌توان نتیجه گرفت کاوش‌ها در این مکان به کشف کارگاه «Lucius Eros» که یک سفالگر بوده منجر شده باشد. باستان‌شناسان معتقدند این مرد اغلب از سوی شهرهای بزرگ اطراف سفارشاتی را دریافت می‌کرده است.

این لوستر تاریخی که به خوبی مرمت شده اکنون در موزه الدا واقع در اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با بندر باستانی پرین ، جاذبه گردشگری ترکیه

قایق باستانی فرعون به خانه جدید رفت

مخمل هفت‌رنگ صفوی احیا شد

اولین نمونه از مخمل هفت‌رنگ در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بافته شد. بافت این نوع مخمل که به دوره صفوی تعلق دارد، در ایران منقرض شده است.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، روح‌الله دهقانی ـ مجری طرح احیاء مخمل هفت‌رنگ صفوی ـ درباره زنده کردن روش بافت این نوع مخمل گفت: بی‌شک نساجی نخستین صنعت نیست، ولی با جرأت و به صراحت می‌توان گفت یکی از صنایع بسیار قدیمی است و آن‌چه قطعی به نظر می‌رسد انسان نخستین بعد از آشنایی با شکار و کشاورزی که وسیله‌های تأمین معاش بوده، ابتدا به سرپناهی برای مصون ماندن از صدمه موجودات دیگر و پس از آن به صرافت تهیه وسایلی برای محافظت از بدن خود در برابر سرما و گرما افتاده و هرچند پوشش‌های اولیه انسان از برگ درختان و پوست حیوانات تجاوز نمی‌کرده، ولی طبعا در رهگذر سال‌ها، بافت پارچه و دوختن لباس از آن‌ها به صورت یک صنعت در جوامع بدوی متجلی شد.

او در ادامه بیان کرد: مخمل‌بافی تولید پارچه‌ای است ابریشمی که نقش آن توسط پرزهای ریز و ظریفی که بر سطح پارچه قرار می‌گیرد ایجاد می‌شود. مخمل‌بافی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و آثاری زیبا در موزه‌های ایران و جهان از بافته‌های قدیمی این هنر موجود است.

به گفته این هنرمند، مخمل‌بافی در کنار زری‌بافی دو تجلی منحصر به‌فرد و بسیار تکنیکی از بافته‌های دستگاهی ایران به شمار می‌روند که در عین حال به لحاظ شیوه اجرا و نوع محصول به کلی با یکدیگر متفاوت‌اند.

دهقانی با اشاره به این‌که انتقال دانش این هنر از دوران گذشته سینه به سینه و به صورت استاد شاگردی بوده است، انواع مخمل را شامل مخمل ساده، گل‌برجسته و هفت‌رنگ عنوان کرد و افزود: در مخمل هفت‌رنگ ترکیب دو شیوه نخست باهم و با استفاده از نخ‌های رنگی بیشتر در بافت صورت می‌گیرد.

او با بیان این‌که مخمل‌بافی با وجود دشواری در تولید، دامنه کاربرد نسبتاً گسترده‌ای در بین مخاطبان داشته، به طوری که اقشار مرفه و متوسط جامعه از آن استفاده می‌کردند، اظهار کرد: دامنه کاربردهای این محصول از البسه گرفته تا آویزها، موارد تزئینی، پوشش‌ها، دکوراسیون داخلی اتاق‌ها، جدار داخلی صندوق‌ها و … را دربر می‌گرفته است.

مجری طرح احیاء مخمل هفت رنگ صفوی بیان کرد: پارچه مخمل از ویژگی‌های منحصر به‌فرد فرهنگ ایرانی به حساب می‌آید و علاوه‌بر آن‌که کاربردی فراگیر در کل پهنه کشور ایران و کشورهای همجوار داشته، به نقاط مختلف جهان صادر می‌شده است.

مخمل هفت‌رنگ

 

دهقانی با اشاره به این‌که دستگاه مخمل دارای اسکلتی چوبی، قطور و دارای چهار ستون اصلی است که ابزارهای مختلف بافت بر آن پیاده شده است، گفت: این دستگاه دارای ۶ متر طول، ۴ متر عرض و ۵ متر ارتفاع است و در فضایی حدود ۳۰ متر مربع جای می‌گیرد.

به گفته دهقانی، مراحل تولید مخمل به پیش از بافت و عمل بافت تقسیم می‌شود که آماده‌سازی چله، رنگرزی، طراحی نقشه، طراحی سیستم بافت، نقش‌بندی و روش بافت جزو مراحل بافت مخمل است.

او افزود: نقش‌های به‌کاررفته بیشتر با موضوعات ادبی، اسطوره‌ای و کهن از جمله شکارگاه، لیلی و مجنون و نقوش حیوانی و انسانی، همچون نگارگری بوده و در دوره معاصر نقوش بیشتر گیاهی، اسلیمی و ختایی شده و برخی نقوش مذهبی نیز در بعضی دوره‌ها به کار برده شده است.

این پژوهشگر همچنین گفت: شیوه آموزش این هنر تا کنون استاد شاگردی بوده، یعنی شاگرد پس از پذیرفته شدن در مراحل مختلف به مرور زمان‌ تجربیات زیادی کسب می‌کرد تا به مرحله استادی می‌رسید. در این رشته بیشتر مردها درگیر بوده‌اند و علت آن هم به دلیل شکل خاص دستگاه بوده که بافت آن برای بانوان دشوار بود، ولی می‌توان در بخش‌های زیادی از مراحل کار از وجود زنان هم استفاده کرد.

این هنرمند بیان کرد: شاهکارهای مخمل‌بافی در دوره صفوی هم‌اکنون در بسیاری از موزه‌های دنیا قرار دارد و ثبت هنر مخمل‌بافی در فهرست جهانی این امکان را ایجاد می‌کند تا در واقع وحدتی که در تکنیک‌ها و مهارت‌های سنتی در بخش وسیعی از جهان قابل مشاهده است ارائه و در عین حال ویژگی‌های منحصر به فرد تکنیکی و فرهنگی کشور ایران در مقایسه با کشورهای دیگر مشهود شود.

دهقانی با بیان این‌که در احیاء این شیوه بافت به دلیل این‌که هیچ نمونه‌ای از دستگاه موجود نبود و با ایجاد تغییراتی در دستگاه مخمل گل‌برجسته صورت گرفت، افزود: با توجه به نبود مخمل‌های هفت‌رنگ در موزه‌های  داخل ایران، با موزه‌های خارجی مکاتبه شد و در نهایت دسترسی به تصویر باکیفیت از یک نمونه از این پارچه‌ها میسر شد. با آنالیز شیوه بافت از روی تصاویر طراحی اولیه بافت برای تست، انجام شد و در مرحله پایانی با رفع ایرادات بافت آزمایشی طراحی اصلی بر روی دستگاه صورت گرفت و بافت اولین نمونه از مخمل هفت‌رنگ بعد از دوره صفوی شروع شد.

منبع: ایسنا

آکادمی فلورانس _میزبان نقاشی و مجسمه های رنسانس

موزه‌ها همواره نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده و فرهنگ، تاریخ و هنر را برای نسل بعد بازگو می‌کنند. موزه‌ها همچنین حافظ تاریخ نسل گذشته و فرهنگ ملل و اقوام هستند و تجربه سیر در تاریخ را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند.

فلورانس یکی از شهرهای تاریخی ایتالیا به شمار می‌رود که تماشای آثار آن سبب آشنایی با جنبش هنری رنسانس می‌شود. این شهر دارای اماکن گردشگری و دیدنی فراوانی است که گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند. آکادمی این شهر نیز از جمله اماکنی است که مجسمه‌ها و آثار نقاشی بسیار ارزشمندی را در خود جای داده است.

گالری آکادمیا یک موزه هنری مهم در فلورانس ایتالیا است که مجسمه داوود میکل‌آنژ در آن نگهداری می‌شود. علاوه بر این، آثار دیگری از این هنرمند، مجموعه‌ای از نقاشی‌های رنسانسی و یکی از عالی‌ترین مجموعه‌های نقاشی با زمینه طلایی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این موزه در همسایگی آکادمی هنرهای تجسمی فلورانس واقع شده و محل نگهداری بیشترین تعداد از مجسمه‌های میکل‌آنژ در جهان به شمار می‌رود.

آکادمیا گالری دومین موزه ایتالیا محسوب می‌شود که در قرن هجدهم به سبب ایجاد فضایی آموزشی برای دانشجویان آکادمی هنرهای تجسمی در همسایگی آن تاسیس و ساخت ساختمان این موزه در سال ۱۷۸۴ و به سفارش دوک بزرگ «پیتر لئوپولد» انجام شد.

blank

 

این گالری در ساختمان‌های قدیمی بیمارستان متیوی مقدس و صومعه نیکولوی مقدس کافاجو قرار گرفته که آثار هنری کهن به عنوان مدل آموزشی برای دانشجویان آکادمی هنرهای تجسمی در تالارهای این موزه به نمایش گذاشته می‌شد و به همین علت نقاشی‌هایی از صومعه‌هایی که توسط دوک بزرگ لورن در پایان قرن هجده و یا توسط ناپلئون در سال ۱۸۱۰ سرکوب شده بودند، به سرعت در این گالری قرار گرفتند.

مجسمه داوود میکل‌آنژ در سال ۱۸۷۳ برای نگهداری به آکادمیا گالری منتقل شد. هدف اصلی از ساخت و ایجاد این موزه، ایجاد گالری و فضایی وقف آثار میکل‌آنژ و در راستای بزرگ‌داشت چهارمین قرن تولد این هنرمند بوده است. به این ترتیب معماری فضایی مخصوص مجسمه داوود میکل‌آنژ توسط «امیلیو دفابریس» و با طراحی پنجره‌ سقفی انجام شد که در سال ۱۸۸۲ به بهره‌برداری رسید.

این گالری در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ مجدد سازمان‌دهی شد و نقاشی‌های زیادی مانند مجسمه متیو مقدس و چهار مجسمه برده به آثار آن اضافه شد.

blank

 

تالار «کلوسوس» با اتاق‌هایی به سبک بیزانسی در دهه ۱۹۵۰ بازگشایی شد که ۱۳۰۰ پنل نقاشی را در بر می‌گیرد. همچنین در دهه ۱۹۸۰ مجموعه‌ای از مجسمه‌ها که به عنوان نگهبان زنان در بیمارستان متیو مقدس مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، به اتاق قرن نوزده این گالری اضافه شد. این مجسمه‌ها، مجموعه‌ای از مدل‌های قالب‌گیری شده گچی لورنزو بارتولینی هستند.

آکادمی فلورانس

 

اولین تالار آکادمیا گالری، تالار کلوسوس است که امروزه میزبان مدل گچی مجسمه خیره‌کننده مرمری «جامْبولونیا» است. این مجسمه در مجموعه‌ای ارزشمند از آثار هنری در زمینه نقاشی‌های مذهبی از هنرمندانی چون «پائولو اوچِلو»، «پِروجینو»، «فیلیپینو لیپی»، «دومنیکو گیرلانْدایو» و «بوتیچِلی» از قرن ۱۵تا اوایل قرن ۱۶ قرار دارد.

 

آکادمی فلورانس

دومین تالار این موزه تالار «زندانیان» نام دارد که شامل آثاری از میکل‌آنژ است. محل قرارگیری مجسمه داوود میکل‌آنژ، سومین تالار این گالری فلورانس محسوب می‌شود. محل سکوی این مجسمه از یک قسمت مرکزی برای قرارگیری آن و ۲ جناح جانبی تشکیل شده‌ است که در اطراف آن قاب‌های زیبایی از آثار هنرمندانی مانند «برونتزینو»، «چِکینو سالْویاتی» و «آلوری» نمایش داده می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه اوفیتزی ارمغان پرشکوه هنر رنسانس

موزه های عجیب روسیه کدامند؟ + تصاویر

مسجد عرب یزد که تابستان‌خانه‌اش رو به آسمان است

مسجد عرب، مسجدی تاریخی و نُقلی اما منحصر بفرد در یزد است که تابستان‌خانه‌ای روی پشت‌بام دارد و نمازگزاران نمازشان را زیر سقف آسمان می‌خوانند، مسجدی که کتیبه‌اش دزدیده شده اما همچنان استوار قدمت قاجاری‌اش را بر دوش می‌کشد.

هر روز که در بافت تاریخی و زیبای شهر یزد قدم می‌زنم، گذرم به زیر ساباطی در این بافت می‌افتد که یکی از دیوارهایش مشبک و حفره‌حفره‌ است؛ این حفره‌ها در واقع نورگیرهای مسجدی تاریخی هستند اما مدت‌هاست که این نورگیرها خاموش هستند و پشت این نورگیرها را با دیوار پوشانده‌اند.

در کنار نورگیرها تعدادی در کوچک سبز رنگ با فاصله از هم قرار گرفته‌اند که توجه رهگذران را به خود جلب می‌کنند، درهایی که تابلوی مجاور آن از بودن یک مسجد پشت این نورگیرها حکایت دارد.

اما قبلا هر زمان که برای دیدن مسجد مراجعه کردیم، در مسجد با یک قفل نسبتاً درشت بسته بود و گمان می‌بردیم سال‌هاست که این مسجد بسته است، نام مسجد همنام یکی از اقوام تاجر مهاجر به یزد که همان عرب‌ها هستند،  بود و همین مساله منجر شد تا آن را پیگیری کنیم.

«مسجد عرب» یکی از مساجد تاریخی در محدوده بافت جهانی یزد است که مسجد نقلی متعلق به دوران قاجار، با معماری ایرانی اسلامی ساخته شده و با زیلوهایی که به قدمت مسجد سن و سال دارند و بر روی آن‌ها نام وقف کننده و زمان وقف نیز بافته شده، مفروش شده و روی آن را با قالی‌های سرخ یزدی پوشانده‌اند.

مسجد دارای محرابی زیبا با گچکاری‌های زیبایی است که البته دارای کتیبه‌ای نیز بوده که متاسفانه در سال‌های گذشته به سرقت رفته است.

عباس آقای حق‌جو از بومیان محله و خادم مسجد نقلی و زیبای عرب است که برای باز کردن در مسجد و نشان دادن آن به ما در محل حاضر شده است، وی در مورد سوال ما که چرا این مسجد در اکثر مواقع بسته است، می‌گوید: مسجد را نماز صبح تا نماز صبح می‌گشایند و در مابقی موعدها بسته است اما آنطور نیست که کاملا مانند برخی از دیگر مساجد بسته شده باشد.

وی به دزدیده شدن کتیبه مسجد اشاره می‌کند و در مورد مشکلات امروز این مسجد زیبا می‌گوید: مسجد ما سرویس بهداشتی ندارد یعنی بخشی که امروز از ان به عنوان بارانداز(نوعی سرویس بهداشتی در گذشته) یاد می‎شود برخوردار بوده و پایابی که نیازمند بهسازی و مرمت است اما شاکله مسجد به اهتمام اداره کل میراث فرهنگی مرمت شده است.

عباس آقا ما را به پشت بام مسجد که به بافت تاریخی اشراف دارد، می‌برد و با اشاره به نورگیر مسجد می‌گوید: تمام شیشه‌های رنگی این نورگیر همگی قدیمی هستند و در گذشته نور مسجد را تامین می‌کردند.

وی در مورد پشت بام متفاوت مسجد می‌گوید: این پشت بام که مانند صحن مسجد جامع ساخته شده و بخشی از آن بالاتر و بخشی پایینتر است در حقیقت تابستان خانه مسجد به شمار می‌رود که در گذشته در قسمت پایینی نمازگزاران مرد و در قسمت بالاتر نمازگزاران زن نماز جماعت می‌خواندند.

blank

 

پنجره‌های پایینی مسجد که رو به کوچه هستند در واقع نورگیرهایی گین هستند که از داخل مسجد پوشیده شده‌اند، اقای بهجو در این باره نیز می‌گوید: این نورگیرها امکان سرقت را بالا برده بودند و به همین دلیل آن‌ها را از داخل با آجر پوشاندیم.

البته عباس آقا یاداوری می‌کند که این مسجد بخشی از خانه یک تاجار به اسم «محمد علی عرب» در زمان قاجار بوده به طوری که مسجد به نام وی و برای وی ساخته شده است که خانه او نیز در مجاورت همین مسجد قرار دارد.

در خصوص مشکل سرویس بهداشتی مسجد از «علی پورسلمان» معاون سرمایه گذاری اداره کل اوقاف رفتیم، وی در خصوص این مسجد که بخش سرویس بهداشتی آن سالهاست راکد است، اظهار می‌کند: به محض جذب اعتباری برای مساجد به این بنا نیز اختصاص خواهیم داد.

وی با بیان این که این مسجد درآمدی ندارد، تصریح می‌کند: از آنجایی که مسجد درامد ندارد باید منتظر تامین اعتبار برای مسجد باشیم و این مسئله مستلزم تعیین اعتبارات دولت جدید است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

«پوترا»؛ مسجدی با معماری ایرانی-اسلامی در میانه آب

آشنایی با مسجد اموی دمشق مهمترین آثار تاریخی دمشق

مرمت کاخ مروارید ۱۳۰ میلیارد تومان آب می‌خورد

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: برای احیای کاخ مروارید حداقل و به صورت خوشبینانه ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین آن حتی از عهده بخش خصوصی نیز برنمی‌آید.

فریدون محمدی با اشاره به اینکه احتمال واگذاری عملیات مرمت بنای کاخ مروارید به شهرداری کرج وجود دارد، اظهار کرد: اگر شهرداری برای مرمت بنای کاخ مروارید برنامه‌ای داشته باشد و بخواهد اعتبار مورد نیاز برای این‌کار را تامین کند، میراث فرهنگی از این اتفاق استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: البته این اقدام منوط به توافق و انعقاد تفاهم نامه مشترک بین میراث فرهنگی و شهرداری در خصوص نحوه مرمت و بهره برداری  از این مجموعه و … است.

وی توضیح داد: واقعیت این است مرمت بنای کاخ  در شرایط فعلی به اعتبار زیادی نیاز دارد که میراث فرهنگی فعلا از عهده تامین آن بر نمی‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم تا به هر قیمتی که شده بنای این کاخ را زنده کنیم تا امکان بازدید عمومی و بازگشت آن به چرخه گردشگری استان فراهم شود.

محمدی افزود: برای احیای این کاخ حداقل و به صورت خوشبینانه ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین آن حتی از عهده بخش خصوصی نیز برنمی‌آید.

وی توضیح داد: بخش خصوصی با احیای این بنا به دنبال برگشت سرمایه‌ای است که هزینه کرده و این بازگشت مدت زمان زیادی می‌برد ولی بازگشت سرمایه برای شهرداری با توجه به اینکه می تواند از سایر فضاهای این مجموعه هم استفاده کند، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

حال کاخ مروارید خوب می‌شود؟

لزوم مشارکت مجامع جهانی در مرمت کاخ مروارید کرج

دستورالعمل مرکز اطلاعات گردشگران ابلاغ شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران به ادارات کل استانی خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری گفت: دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در داخل کشور با استناد به ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۱۳۷۳/۴/۱۵ و اصلاحات بعدی دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در دفتر توسعه گردشگری داخلی تدوین و به ادارات کل استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ابلاغ شد.

وی اظهار کرد: مراکز اطلاعات گردشگران یکی از اجزاء و مؤلفه‌های مؤثر در تأمین اطلاعات مورد نیاز گردشگران است. مطالعه مراکز اطلاعات گردشگران در مقاصد گردشگری نشانگر آن است که هر مقصد با توجه به گستردگی جاذبه‌ها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان معمولا تعداد مشخصی از این قبیل مراکز را در خود جای داده است. اندازه این مراکز بسته به نوع و حجم فعالیت‌هایشان از یک باجه کوچک و ساده تا ساختمان‌های چندین طبقه، متغیر است. در کنار اطلاع‌رسانی، خدمات و فعالیت‌های دیگری نیز در راستای پاسخگویی به نیازهای گردشگران در زمینه انتخاب محل اقامت، تهیه بلیت، ویزا، تبدیل ارز خارجی و… در این مراکز صورت می‌پذیرد.

تیموری گفت: نمونه‌هایی از این مراکز در خارج از مقصد و در بازارهای هدف گردشگری ایجاد می‌شوند تا ضمن اطلاع‌رسانی و تسهیل سفر گروه‌های گردشگران به سوی مقصد مورد نظر، فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی بخش‌های دولتی و خصوصی مقصد در آن بازار را ساماندهی کنند. با توجه به نقش و اهمیت این مراکز، صنعت گردشگری ایران نیز برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گردشگران علاقه‌مند و نیز معرفی جاذبه‌ها و امکانات گردشگری کشور در سطوح داخلی و بین‌المللی به استقرار تعداد معینی از این مراکز نیاز دارد.

وی یادآور شد: مراکز اطلاعات گردشگران نقش مهمی در تأمین نیازها و آگاهی‌بخشی به گردشگران و معرفی جاذبه‌ها و امکانات مقصد گردشگری داشته و هر مقصد گردشگری متناسب با گستردگی جاذبه‌ها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان، نیازمند این‌گونه مراکز هستند و همچنین اطلاعات مخاطب‌شناسی بسیار مفیدی را درباره گردشگران در اختیار برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران گردشگری مقاصد قرار می‌دهند.

معاون گردشگری گفت: مرکز اطلاعات گردشگران به ترتیب اولویت و اهمیت در مبادی ورودی بین‌المللی کشور، مراکز استان‌ها، شهرها، در محل‌های پررفت و آمد گردشگران، در محل سایت‌ها و جاذبه‌های مهم گردشگری کشور تأسیس‌ شده فعالیت می‌کنند.

او همچنین بیان کرد: در طول فرآیند تدوین این دستورالعمل، تلاش شده تا از نتایج مطالعات تطبیقی و میدانی صورت گرفته پیرامون مراکز اطلاعات گردشگری کشورهای فرانسه، انگلستان، ژاپن، مالزی و کره‌جنوبی به نحو شایسته و بومی‌سازی‌شده استفاده شود.

تیموری یادآور شده که این دستورالعمل مشتمل بر ۱۶ ماده و ۱۳ تبصره از تاریخ ابلاغ توسط مقام عالی وزارت برای تمام ذی‌نفعان لازم‌الاجرا خواهد بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اتصال ۱۳ هزار واحد گردشگری به سامانه نظارت، آمار و اطلاعات

پروتکل پذیرش گردشگران خارجی در ایران چه شد؟

اسرار قلعه پرتغالی‌ها به روایت اسماعیل یغمایی

کتاب «دژ استعمار»، اثر تازه اسماعیل (احسان) یغمایی، باستان‌شناس، پس از ۲۰ سال تلاش منتشر شد.

کتاب دژ استعمار بر پایه‌ دو فصل کاوش باستان‌شناسی در دژ پرتغالی‌های جزیره قشم گردآوری شده و یغمایی در شرح مختصر آن نوشته است: «از هزاره‌های دور جایگاه رزمایشی و ویژه تنگه هرمز مورد نگرش بسیاری از شاهان، حکمرانان و امرای محلی بوده است. دریانوردان کارآزموده و توانای اسپانیایی و پرتغالی نیز از دیرباز چشم طمع داشته و به دست‌اندازی‌های گاه و بی‌گاه به آن می‌پرداختند.

سرانجام در نخستین سال‌های سده شانزدهم مسیحی پرتغالی‌ها بر این تنگه چیره شده و به برپایی دژهایی چند در کناره‌های دریای پارس پرداخته که یکی از آن‌ها دژ یک‌پارچه از سنگ و ساروج قشم است.

آنان با زیرکی تمام دریافته بودند که کلید دستیابی به هندوستان دارا و تاراج این نیم‌قارۀ زرخیر، تنگه هرمز است و اگر دهانه دریای پارس را در اختیار داشته باشند از آن‌جا بر سراسر آب‌های مدیرانه تا اقیانوس هند چیره خواهند شد. ماندگاری پرتغالی‌ها بیش از یک سده به درازا انجامید و این نبود مگر به دلیل درگیری شاهان صفوی با ترکان عثمانی.

سرانجام در دهه‌های آغازین سده هفدهم، ایرانی‌ها با یاری انگلیسی‌ها به دست‌اندازی پرتغالی‌ها بر تنگه هرمز و سراسر کناره‌های دریای پارس پایان دادند.»

دژ استعمار که یغمایی حدود ۲۰ سال وقت صرف گردآوری و نگارش آن کرده، در ۳۰۰ صفحه و با جلد گالینگور توسط انتشارات دادکین منتشر شده است. طراحی جلد و پوستر آن نیز از زهرا پزشکی است.

دژ استعمار

 

اسماعیل (احسان) یغمایی که سرپرست بسیاری از کاوش‌های باستان‌شناسی در مناطق مختلف ایران بوده، متولد شهریورماه ۱۳۲۰ است و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشکده باستان‌شناسی و هنر دانشگاه تهران گذرانده است. یغمایی در اردیبهشت ۱۳۴۶ در ادارهٔ باستان‌شناسی کل کشور استخدام شد و از آن تاریخ به بعد، به عنوان سرپرست در شمار زیادی از کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران همکاری کرد. او تاکنون در هیأت کاوش و بررسی محوطه‌هایی از هفت تپه خوزستان، تپه چغاگاوانه اسلام‌آباد غرب، شوش و شهر سوخته، مرودشت و کرمانشاه و گوشه شمال باختری ایران، گرگان، دشت قزوین، کرمان و کنگاور حضور داشت است.

«شوش: کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر پانزدهم دوره عیلام میانی»، «گیسوان هزارساله: گوشه‌هایی از خاطرات یک باستان‌شناس»، «آن قصر که جمشید…: پژوهشی در پیشینه‌شناسی تخت جمشید»، «نقاط امن» و «وقتی که بچه بودم» دیگر کتاب‌های اسماعیل (احسان) یغمایی است که تا کنون منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قلعه پرتغالی‌ ها در جزیره هرمز