کاخ مروارید

حال کاخ مروارید خوب می‌شود؟

مدیرکل میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه برای مرمت کاخ مروارید باید از اجناس اصلی و اورجینال استفاده شود، توضیح داد: وقتی خرید پرده یکی از اتاق‌های این کاخ به یک میلیارد تومان نیاز دارد، قطعاً هزینه مرمت کلی آن بسیار بالا تمام می‌شود.

فریدون محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر حفظ و نگهداری از فضای سبز مجموعه کاخ مروارید به عهده شهرداری است، اظهار کرد: از چند سال پیش، طبق تفاهم نامه مشترکی، نگهداری از فضای ۱۲۰ هکتاری این مجموعه به عهده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گذاشته شده است.

وی ادامه داد: با تقسیم کار صورت گرفته، میراث فرهنگی هم طبق وظیفه ذاتی، از بنای این کاخ حفظ و نگهداری می‌کند.

محمدی توضیح داد: اخیراً مذاکره‌ای با شهرداری کرج جهت ایجاد امکان بازدید عمومی از فضای سبز کاخ مروارید صورت گرفته ولی هنوز به نتیجه کامل نرسیده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه ریزی برای بازدید مردم از بنای این کاخ هم صورت گرفته، گفت: با توجه به آسیبی که بنای این مجموعه دیده و نیاز ضروری به ادامه مرمت‌ها، هنوز امکان بازدید عمومی از ساختمان کاخ وجود ندارد.

این مسئول توضیح داد: در صورت انعقاد تفاهم نامه با شهرداری در خصوص بهره برداری از فضای سبز کاخ مروارید، برنامه‌های مشترکی از جمله برگزاری جشنواره، رویدادهای فرهنگی، ایجاد پیست دوچرخه سواری، نمایشگاه‌های فصلی و … در دستور کار قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند اوقات خوشی را در این مجموعه تجربه کنند.

به گفته محمدی شهرداری کرج پیشنهاد مرمت بنای کاخ مروارید را هم مطرح کرده که باید مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت فراهم بودن شرایط و امکانات لازم، عملیاتی شود.

وی توضیح داد: واگذاری کل بنای کاخ مروارید به شهرداری در کنار نیاز به احراز شرایط و امکانات لازم، منوط به موافقت وزارت میراث فرهنگی است.

حال خوب کاخ مروارید از حواشی مهمتر است

مدیرکل میراث فرهنگی گفت: ما به دنبال این هستیم که کاخ مروارید به یک موزه مجهز با امکان بازدید عمومی تبدیل شود و اینکه شهرداری، بخش خصوصی و یا میراث فرهنگی این زمینه را ایجاد کند جزء حواشی این هدف قرار دارد.

وی اضافه کرد: البته در صورت واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی یا شهرداری، نظارت‌ صد درصدی میراث فرهنگی در خصوص نحوه حفظ، نگهداری و مرمت کاخ متوقف نمی‌شود و ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مرمت بنای این کاخ با توجه به آسیب‌هایی که طی چند دهه اخیر دیده بسیار هزینه بر است، افزود: طی سال‌های اخیر حدود شش میلیارد تومان برای مرمت ضروری بخش‌هایی از این کاخ هزینه شده که در مقابل اعتبار مورد نیاز برای مرمت کلی آن بسیار ناچیز است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز توضیح داد: با برآورد هزینه‌ای که سال گذشته انجام شده بود، مرمت بنای این کاخ به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت ولی با احتساب تورم امسال، مرمت آن به اعتبار بیشتری نیاز دارد.

مرمت کاخ مروارید چقدر تمام می‌شود؟

وی  با بیان اینکه برای مرمت این کاخ باید از اجناس اصلی و اورجینال استفاده شود، توضیح داد: وقتی خرید پرده یکی از اتاق‌های این کاخ به یک میلیارد تومان نیاز دارد، قطعاً هزینه مرمت کلی آن بسیار بالا تمام می‌شود.

محمدی گفت: با احتساب وضعیت فعلی، امکان بازدید عمومی از بنای کاخ در آینده نزدیک وجود ندارد و باید مرمت آن به شکلی پیش برود که امکان بازگشایی درهای آن به روی مردم فراهم باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: در کنار شهرداری، بخش خصوصی هم برای مرمت کاخ مروارید اعلام آمادگی کرده و در حال بررسی شرایط متقاضیان هستیم.

وی توضیح داد: در تلاشم تا پایان عمر خدمتی خود در این استان چهار تا پنج موزه بزرگ از جمله کاخ موزه مروارید در البرز به بهره برداری برسد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

درون کاخ مرمر چه خبر است؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *