سفر از ایران به قطر با کارت واکسن آسان شد

قطر مسافران دارای کارت واکسنِ جانسون/فایزر/مدرنا/آسترازنکا/سینوفارم را از قرنطینه و تست PCR پس از ورود به این کشور معاف کرد.

مقررات جدید سفر به کشور قطر با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی این کشور در ارتباط با جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به شرکت‌های گردشگری و مسافرت هوایی اعلام شد. بر این اساس، مسافران با ملیت/اقامت قطر و مسافران دارای ویزا می‌توانند با شرایط زیر از ایران به این کشور سفر کنند:

تمام مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به قطر باید قبل از پرواز به انجام آزمایش PCR در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز در یکی از مراکز تاییدشده وزارت بهداشت، ‌ درمان و ‌آموزش پزشکی ایران اقدام کنند و گواهی منفی تست کرونا به زبان انگلیسی را همراه داشته باشند. فهرست مراکز تاییدشده آزمایش تشخیص مولکولی مسافران برون‌مرزی در لینک https://health.behdasht.gov.ir است.

مسافران عازم کشور قط باید خود را هفت روز قرنطینه خانگی کنند.

مسافران دارای ملیت و اقامت قطر دارای کارت واکسیناسیون که از آخرین نوبت واکسن جانسون/فایزر/مدرنا/آسترازنکا/سینوفارم آن‌ها ۱۴ روز گذشته باشد از انجام تست PCR و قرطینه خانگی معاف خواهند بود.

مسافران قبل از پرواز باید خود را در لینک https://www.ehteraz.gov.qa به صورت آنلاین ثبت‌نام کرده و کپی از تاییدیه نهایی را به همراه داشته باشند.

تکمیل فرم تعهدنامه در لینک https://covid19.moph.gov.qa/EN/travel-and-return-policy/Pages/default.aspx الزامی است. همچنین برای اطلاعات بیشتر و مقررات روز و شرایط انجام سفر به قطر می توان از این لینک استفاده کرد.

مسافران دارای ویزا می‌توانند با پاسپورت دارای اعتبار حداقل ۶ ماه، ‌بیمه مسافرتی پزشکی، بلیت رفت و برگشت حداکثر سه‌ماهه و کارت واکسیناسیون جانسون/فایزر/مدرنا/آسترازنکا/سینوفارم که از آخرین نوبت آن ۱۴ روز گذشته باشد، ‌به کشور قطر سفر کنند.

انجام تست PCR و تاییدیه از سایت https://ehteraz.gov.qa نیز برای مسافران قبل از انجام سفر “الزامی” است.

تمام مسافران دارای ویزای Type B باید هفت روز قرنطینه هتلی شوند.

این مقررات برای مسافرانی است که قصد دارند به خاک قطر وارد شوند. برای مسافران ترانزیتی از این کشور همچنان قانون گواهی منفی تست PCR در محدوده ۷۲ ساعت پیش از پرواز دوم و تکمیل فرم تعهد و سلامت الزامی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جذب گردشگر از جام‌جهانی قطر بررسی شد

گردشگری به استراتژی ملی نیاز دارد

پروفسور جعفری گفت: گردشگری در ایران به استراتژی ملی نیاز دارد و کشور می‌تواند از گردشگری در شرایط استانداردتر استفاده کند.

 بنیان‌گذار مجله علمی Annals of Tourism Research  درباره اثر «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری» گفت: این رویداد علمی علاوه‌بر این‌که باعث پیشرفت و سرعت عمل بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری می شود، به اتحاد میان تمامی ذینفعان می‌انجامد.

پروفسور جعفر جعفری از جمله پیشگامان گردشگری است که در سال ۲۰۰۵ از سوی سازمان جهانی گردشگری به پاس یک عمر فعالیت ارزشمند، جایزه اولیس (Ulysses)  را دریافت کرد. او بنیان‌گذار و سردبیر مجلات علمی از جمله Annals of Tourism Research و مؤلف چندین کتاب و پایه‌گذار مؤسسات پژوهشی و شبکه‌سازی است و سهم بسزایی در آموزش دانشجویان و گسترش و پیوند علم و عمل گردشگری دارد. جعفری درحال حاضر استاد رشته مهمان‌نوازی و گردشگری در دانشگاه ویسکانسین استوت در آمریکاست و به عضویت وابسته دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ نیز درآمده است.

او  درباره اهمیت برگزاری «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» گفت: برای برنامه‌ریزی از قبل باید تاریخ گردشگری و ریشه‌های آن در ایران را درک کرد. برگزاری چنین سمپوزیومی که پیش از آن کارگاه‌هایی هم در جنبه‌های گوناگون آن برگزار شده است، دید یکپارچه‌ای از وضعیت صنعت گردشگری ایران می‌دهد و مسؤولان در این زمینه می‌توانند به منبع قابل اعتمادی که بیرون‌آمده از تحقیقات و بنیان‌های علمی است دست یابند.

این نظریه‌پرداز گردشگری در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور با بهره‌گیری از چنین رویدادهایی برنامه‌ریزی توسعه‌ای در این صنعت داشت؟ گفت: آن فرآیندی که باید اتفاق بیافتد این است که بخش‌های دولتی و خصوصی در گردشگری باید دیدگاه و رسالت مشترکی داشته باشند، از جمله این‌که گردشگری چیست و چگونه و در کجا می‌توان آن را توسعه داد. برگزاری این رویداد علاوه‌بر این‌که باعث پیشرفت و سرعت عمل بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری می‌شود، به اتحاد میان تمام ذینفعان می‌انجامد. امروزه ما نیازمند یک استراتژی ملی هستیم. با توجه به اهمیت مزایای اجتماعی و اقتصادی گردشگری، می‌توانیم در راستای بهره‌گیری بیشتر کشور از این صنعت در شرایط استانداردتر استفاده کنیم.

جعفری بیان کرد: توسعه این صنعت در کشورهای پیشرو موجب شده ارتباطات وسیع‌تری با جهان پیدا کنند. در واقع گردشگری می‌تواند پل ارتباطی مناسبی برای دولت‌ها در دهکده جهانی قرن ۲۱ باشد.

«سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران» که سه پیش سمپوزیوم را پشت سر گذاشته، ‌ قرار است ۲۷ و ۲۸ مهرماه برگزار شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نگاه تهدیدمحور در گردشگری یک اشتباه استراتژیک است

واگذاری امور گردشگری برج میلاد به بخش خصوصی

مدیرعامل برج میلاد ضمن تقدیر از تلاش‌ها و اقدامات راهنمایان و همکاران بخش گردشگری برج میلاد از ضرورت واگذاری اپراتوری امور گردشگری برج میلاد به بخش خصوصی جهت افزایش بهره وری خبر داد.

 مجتبی توسل در دیدار با راهنمایان و همکاران بخش گردشگری برج میلاد با بیان این مطلب افزود: این دیدار باید در هفته گردشگری انجام می‌شد، اما با توجه به شرایط شیوع کرونا و همچنین شرایط دورکاری برخی از همکاران، تصمیم برآن شد که اندکی با تأخیر و با بهبود شرایط این دیدار انجام شود که در همین جا برای این تأخیر عذرخواهی می‌کنم.

وی با اشاره به شرایط سخت مجموعه در ایام شیوع بیماری کرونا و عذرخواهی از همه همکاران زحمتکش و صبور برج میلاد، تصریح کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، برج میلاد با شرایط مالی سخت و حقوق و دستمزد همکاران با تأخیر در پرداخت مواجه شده است. ولی به یاری خدا با درک عالی، سعه صدر و صبر همکاران و پیگیری و مساعدت مدیریت شهری این مشکلات را از سر می گذرانیم. خوشبختانه در این شرایط سخت همه پرسنل دست به دست هم دادند تا بتوان مشکلات را سپری کرد.

توسل تصریح کرد: ان شاءالله بخش زیادی از مشکلات با مساعدت و پیگیری مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران از طریق اصلاح بودجه برج میلاد رفع خواهد شد. علاوه بر آن ما درصدد هستیم برای کاهش مشکلات و افزایش بهره وری، اجرای فرایندها و امور بخش گردشگری برج میلاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم. قطعاً بخش خصوصی می تواند در تحقق اهداف گردشگری، درآمدزایی بیشتر مجموعه، ارتقاء سطح خدمات و افزایش رضایت گردشگران نقش مهمی داشته باشد.

وی خطاب به راهنمایان و همکاران گردشگری برج میلاد گفت: می دانم که بسیاری از شما نگران از دست دادن شغل خود در نتیجه این همکاری با بخش خصوصی هستید اما همینجا اعلام می‌کنم که این امر مهمترین دغدغه ما می باشد و هیچ یک از شما بیکار نخواهید شد و همکاری تان با مجموعه شهرداری تهران تداوم خواهد داشت.

مدیرعامل برج میلاد همچنین از آغاز اجرای پروژه راهنمایی گردشگران برج میلاد از طریق کدهای دیجیتال (QR code) خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه اطلاعات لازم به شکلی مدرن و روزآمد در دسترس گردشگران و بازدیدکنندگان قرار گرفته و اجرای آن فرآیند گردشگری برج میلاد را تسهیل نموده و حتی مشکلات راهنمایان گردشگری را کاهش داده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی برج میلاد، توسل در پایان از تمامی پرسنل بخش گردشگری برج میلاد تقدیر و تشکر کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دانستنی های جالب درباره برج میلاد

فکر عاجلی برای سازه‌های آبی شوشتر شود

رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکاف‌های ایجاد شده در سازه‌های آبی – تاریخی شوشتر گفت: اگر در خصوص این سازه‌ها فکر عاجلی نشود شاید فاجعه‌ای در زمینه تاریخی و میراث فرهنگی کشور و دنیا رخ دهد.

محمدرضا دشتی اظهار کرد: با دعوت از مجمع نمایندگان خوزستان، هیات فراکسیون گردشگری مجلس سفره دو روزه‌ای به خوزستان داشتیم تا راهکارهای ارتقای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بررسی شود.

وی با اشاره به بازدید از موزه منطقه‌ای اهواز و سرعت خوب ساخت آن افزود: امیدوارم با پیشرفت‌های فیزیکی، این موزه در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ افتتاح شود چراکه سرمایه بزرگی برای منطقه جنوب و جنوب غرب کشور خواهد بود.

رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دانشکده سه گوش اهواز نیز ساختمان بی‌نظیری است که متاسفانه مورد بی‌مهری مسئولان استان خوزستان قرار گرفته و امیدوارم این مساله حل شود.

دشتی با بیان این که بی‌نظیرترین و منحصربه‌فردترین سازه آبی دنیا در شوشتر قرار دارد و به همین خاطر به عنوان پایتخت سازه‌های آبی ـ تاریخی دنیا شناخته شده است، ادامه داد: اعضای فراکسیون از مبداء رودخانه کارون تا آبریزهای مختلف، از مشکلات بازدید کردند.  اگر نسبت به این سازه فکر عاجلی نشود شاید فاجعه ای در مسائل تاریخی و میراث فرهنگی کشور و دنیا رخ دهد. امیدوارم با پیگیری‌های مردم این شهرستان و مکاتبات با رئیس جمهور و وزرای مربوطه و دستور جدید وزیر نیرو، به زودی این مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: لایروبی رودخانه کارون و سازه‌های آبی‌ ـ تاریخی، دو مشکل این منطقه هستند و اگر فکر عاجلی برای شکاف‌های این سازه‌ها نشود شاید در آینده جبران نشود. مسئولان استانی و فرااستانی باید کاری در این زمینه انجام دهند تا این بنای تاریخی جهانی نجات داده شود.

رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مقوله گردشگری خاطرنشان کرد: هر استان ایران قطعه بهشت گردشگری است اما متاسفانه آن گونه که باید مسئولان کشور به آن اهتمام نداشته‌اند. امیدواریم دولت سیزدهم و وزیر میراث فرهنگی بتوانند فکر عاجلی برای بحث گردشگری کنند زیرا صنعت گردشگری می‌تواند به عنوان یکی از منابع درآمدی هر استان باشد.

دشتی افزود: اکنون عازم چغازنبیل هستیم تا پس از بررسی و جمع‌بندی سفر بتوانیم پس از کرونا گردشگری استان را رونق دهیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سازه‌های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن

پاسارگاد نماد مدنیت است

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاسارگاد را نماد مدنیت دانست و گفت: پاسارگاد متعلق به شخصیت جهانی کورش است، صرف نظر از اینکه اینجا دفن شده یا نشده باشد، مهم احترام به شخصیتی‌ست که تعلق به ایرانیان دارد.

سید عزت الله ضرغامی عصر پنجشنبه ۲۲ مهر در حاشیه بازدید از  این میراث جهانی  گفت: منطقه گردشگری پاسارگاد از موضوعاتی است که در سفر ریاست‌جمهوری به فارس مورد توجه است و برای آن اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، ضرغامی ادامه داد: عمده اعتبارات را به زیرساخت‌ها، مرمت و تسهیلاتی که به مردم باید داده شود، اختصاص می‌دهیم.

ضرغامی گفت: پاسارگاد یک موقعیت بین‌المللی منحصربه‌فرد است، اگر نگوییم جایگاه ویژه‌ای دارد یک نشان از تمدن مدنی و بشری است.

او خاطرنشان کرد: پاسارگاد نمادی از مدنیت است، بنابراین پاسارگاد متعلق به شخصیت جهانی کوروش است صرف‌نظر از اینکه در اینجا دفن شده یا نشده آنچه مهم است احترام به شخصیتی است که متعلق به ایرانیان است.

وزیر میراث تأکید کرد: در تحقیقاتی که انجام دادم شخصیت اسکندر در هالیوود نمی‌تواند ذی‌القرنین باشد، کوروش شاید اولین کسی است که تلاش کرد ازنظر قدمت تاریخی اقوام و قبیله‌ها را به وحدت برساند.

او گفت: تاریخ ایرانیان قدمت ۷هزارساله و بیشتر دارد یک نقطه برجسته تاریخ اقدامات کوروش است، مدنیت پاسارگاد که هویت پدران ماست ارزشمند است.

ضرغامی اضافه کرد: آثار باقی‌مانده نشانه‌های رفتار و عبرت مردم است البته دشمنان با بهانه‌هایی می‌خواهند دوقطبی راه بیندازند باید وحدت را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تاکنون ۲۰میلیارد تومان اعتبار قطعی تخصیص داده‌شده و در جاهای دیگر اعتبارات دیگری را نیز تخصیص خواهیم داد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تعطیلی تخت‌جمشید، پاسارگاد، چغازنبیل و سایر پایگاه‌های میراث فرهنگی

فارس نگین گردشگری ایران زمین

اجرای ۱۱۴۲ نظارت‌ و بازدید از تاسیسات گردشگری زنجان

پوشاک سنتی زنان میناب

تن‌پوش انسان‌ها به‌مقتضای ویژگی‌های اقلیمی، درجه، تمدن و فرهنگ، عقاید مذهبی و آداب‌ورسوم دستخوش دگرگونی‌های بی‌شماری شده است. پوشاک و لباس مانند خوردوخوراک از نیازهای اولیه و ضروری انسان بوده و هست. به‌طوری‌که بشر اولیه از پوست حیوانی که شکار می‌کرده برای خودش تن‌پوش درست می‌کرد و از گوشت آن تغذیه می‌کرد. اینکه انسان در چه زمانی اقدام به پوشیدن لباس نموده، روشن نیست ولی حداقل تا این اندازه می‌توان گفت که از عمر این دستاورد اولیه انسان هزاران و شاید صدها هزار سال گذشته است. در طول این مدت انسان این پوشین خود را به اشکال مختلف بافته و از آن استفاده کرده است.

شهرستان مینابمیناب از شهرستان‌های سرسبز، آباد و بارونق استان هرمزگان است. این شهرستان در شمال خاوری تنگه هرمز و در حاشیه ساحلی دریای عمان و در ۱۱۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع‌شده

و به علت فاصله از دریا ارتفاعش از سطح دریای آزاد ۳۰ متر است. میناب از شمال به شهرستان رودان، از باختر به شهرستان بندرعباس، از خاور به شهرستان جاسک و استان کرمان و از جنوب به شهرستان جاسک و تنگه استراتژیک هرمز محدود است. بخش‌های شمالی و خاوری این شهرستان کوهستانی و بخش مرکزی و باختری آن دشتی است. بخش دشتی آن به درازای حدود ۱۲۰ کیلومتر از بندر تیاب تا نزدیک روستای کرگوشکی نوار کرانه‌ای (کرانه خاوری تنگه هرمز) قرار دارد. آب‌وهوای این شهرستان، مانند دیگر نواحی استان هرمزگان گرم و مرطوب است. رطوبت هوا زیاد و هر چه به کرانه نزدیک‌تر شویم، اثر آن محسوس‌تر است.

پوشاک زنان میناب

شکل پوشاک و تنوع آن‌ها (در کم‌وزیادی یا بلندی و کوتاهی) تابع وضعیت مخصوص منطقه است که مردمش روی حفاظت از گرما و سرما یا توجه به‌اعتدال هوا، وادار به ایجاد آن‌ها می‌شوند.

ساحل‌نشینان جنوب که به بندری‌ها مشهورند براثر آمدورفت عمومی از راه دریا و خشکی غالباً دستخوش تبادل سلیقه دائمی ساحلی شده‌اند و در طی قرون با توجه به انتخاب احسن از دو نوع پوشاک عربی و هندی چیزی کم‌وبیش چاشنی سلیقه بومی خودکرده‌اند و در مقام مقایسه باسلیقه برخوردکنندگان، وضعی مخصوص (توأم باظرافت بومیانه) برای خود به وجود آورده‌اند. ولی این وضع مخصوص و مطلوب، خاص بانوان بندری است زیرا مردان بندری پوشاک خاصی ندارند. تن‌پوش آنان اگر شلواری در منظر بلوچی یا قشقایی، یا نیمه بلوچ و نیمه قشقایی نباشد، قطعاً لنگی است بر میان‌بسته و در موقع لزوم لنگی دیگر بر دوش افکنده یا پارچه‌ای به شکل عمامه در هم، رهاتر بر سر پیچیده و پاپوشی بافته از گیاه است.

پوشاک زنان میناب از تن‌پوش، سرپوش، پاپوش، نوعی ماسک یا نقاب به نام برقع یا به لهجه محلی برکه و زیورآلات تشکیل‌شده است.

الف) تن‌پوش

کندوره (kandure) لباس نسبتاً تنگ تا روی زانو که پایین آن چاک داشته و دور چاک پایین لباس، خوس دوزی شده و دور یقه و دور مچ آن نیز با انواع نوارها تزیین یا گلابتون دوزی شده است.

گون (gavan) نام لباس‌هایی است که از ناحیه کمر چین‌خورده، آستین آن تنگ است و در قسمت جلوی سینه لبه آستین‌ها و لبه دامن خوص دوزی، زری‌دوزی، گلابتون دوزی یا پولک‌دوزی شده است.

جمه (jomme) نام لباس دیگری است که آن نیز از روی کمر چین‌خورده و روی آن خوص دوزی شده و آستین آن گشاد است که معمولاً بلوچ‌های ساکن میناب آن را می‌پوشند. شکل آن شبیه پیراهن بلوچی است؛ به‌صورت لباس‌های گشاد آستین خفاشی است که در قسمت مچ تنگ می‌شود و فقط در قسمت یقه و جلوی سینه و مچ تزیین دارد.

شلوار (تنبان) (tonbân) یک نوع آن از پایین تا بالای مچ پا تنگ است و با زیپ یا دکمه و بندینک بسته می‌شود و روی قسمت تنگ انواع تزئینات از قبیل خوس دوزی، ودویی (vaduyi) گلدوزی با چرخ‌خیاطی، گلابتون دوزی (گلابتون‌ها از پاکستان آورده می‌شود) دارد. از انواع دیگر، شلواری است که پایین آن تنگ نیست و حاشیه‌ای نام دارد و مانند شلوارهای راحتی معمولی دوخته می‌شود و پای ین یا حاشیه آن تور و گلدوزی دارد و معمولاً افراد مسن از آن استفاده می‌کنند و عموماً از جنس نخی یا ابریشمی و بارنگ‌های روشن و شاد است و نقش‌های روی شلوار در ذهن بیننده فضای سرسبز و آبادانی را تداعی می‌کند.

لباس عروس مینابی: در میناب چنین رسم است که عروس در روز عقد لباس سبز می‌پوشد و در جایگاهی که از تشک، مخده و سفره سبز تشکیل‌شده می‌نشیند و این سبزی را نشانه سرسبزی و آبادانی زندگی می‌دانند که برگرفته از نوع معیشت منطقه است که مبتنی بر کشاورزی و باغداری است.

ب) سرپوش

لچک (lačak) مانند کلاه کوچکی است که وسط س ر می‌گذارند و به‌وسیله دو قیطان به زیر چانه‌بند می‌شود. روی آن گلابتون دوزی و خوص دوزی شده است. درگذشته زنان هنگام مراسم مختلف و همچنین عروسی‌ها به سر می‌کردند و بنا به توانایی خانواده از سکه‌های طلا برای تزیین جلوی آن بالای پیشانی استفاده می‌کردند و در قسمت وسط یعنی وسط پیشانی بین دو ابرو جواهری به شکل ماه یا سکه‌ای درشت‌تر از سایر سکه‌ها به کار می‌رفت.

جلویل (جلبیل) (jelvil) (jelbil) نوعی شال به رنگ مشکی و عمدتاً توری است و روی آن را با خوص تزیین می‌کنند. پایین شال را با چپر که نواری است با نخ‌های رنگارنگ، تزیین می‌کنند و به آن گلابتون یا بشکی باریشه‌های بلند می‌دوزند.

لیسی (leysi) شال نخی نرم و از جنس وال است که به رنگ‌های روشن و شاد تهیه و در تابستان از آن استفاده می‌شود. لیسی، شال نسبتاً بزرگی است که زنان هنگام کار یا مهمان‌داری به‌جای چادر از آن استفاده می‌کنند.

ارنی (orni) نوع دیگری از شال است که از حریر سبزرنگ تهیه و گلدوزی و گلابتون دوزی شده است و معمولاً برای سر عروس استفاده می‌شود

چادر نوع دوخت چادر تفاوتی ندارد ولی شیوه سر کردن آن متفاوت است. بدین صورتکِ یک سمت چادر یا به‌اصطلاح دستک چادر ر ا به دور گردن پیچیده یا روی سر می‌برند. دستک دیگر را زیر بغل می‌گذارند تا بدین‌وسیله هر دودست برای انجام امور آزاد باشد. چادرها معمولاً از جنس نخ یا وال است و عموماً از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود. افراد سالمند از رنگ‌های تیره استفاده می‌کنند. رنگ چادرها بستگی به موقعیتی دارد که زنان شرکت می‌کنند. مثلاً در مراسم عروسی از رنگ شاد و پارچه نازک‌تر و در عزا از چادرهای نخی مشکی استفاده می‌کنند.

ج) روپوش

زنان میناب برای پوشاندن چهره خود از بیگانه از ماسک یا نقابی به نام برقع «borqe» استفاده می‌کنند. برقع به ضم ب و کسر ق به معنی روبند، نقاب و تکه پارچه‌ای است که زنان با آن چهره خود را می‌پوشانند برقع، پوشش جالب و دیدنی زنان حاشیه شمالی و جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان است. در ساحل استان هرمزگان و خطه ساحلی بلوچستان آن را «برکه» و در حوزه بندرلنگه به نام «بتوله» خوانده می‌شود.

برقع را از جنس پارچه نخی یا ابریشمی درست می‌کنند و روی آن را با نخ‌های ابریشمی و به رنگی که موردنیاز است، سوزن‌دوزی می‌کنند. قسمت روی بینی برقع که «به دار برقع» معروف است به‌اندازه بینی فرد استفاده‌کننده برش می‌خورد و داخل قسمت دار برقع از چوب انتهای خوشه خرما که صاف است استفاده می‌کنند.

رنگ برقع بستگی به سن، موقعیت اجتماعی و وضعیت تأهل فرد استفاده‌کننده دارد. به‌طور مثال رنگ مشکی برای دختران و بیوه‌زن‌ها است که در بعضی موارد دختران دور برقع مشکی خود را بارنگ بنفش تیره کناره دوزی می‌کنند. رنگ قرمز مخصوص زنان متأهل و شوهردار است و برخی از سالمندان نیز از برقع به رنگ قهوه‌ای استفاده می‌کنند. دختران بلوچ ساکن میناب از برقع مشکی با حاشیه‌دوزی قرمز استفاده می‌کنند.

blank

د) پای‌افزار یا پاپوش

کبکاب (kabkâb) نوعی کفش که از جنس چوب است و زنان از آن استفاده می‌کنند. کف آن از چوب و نوار چرمی است که به‌صورت تسمه به روی کفش می‌آید و با میخ وصل می‌شود.

سواس (sovâs) نوعی پای‌افزار است که از لیف خرما یا به لهجه محلی پنگ (انتهای خوشه خرما) استفاده می‌شد. بدین‌صورت که پنگ را با سنگ می‌کوبیدند تا نرم شود سپس کف کفش را می‌بافتند و به‌وسیله بند بافته‌شده از همان پنگ به دور پا بسته می‌شد. درگذشته اهالی معمولی منطقه پابرهنه راه می‌رفتند و اشخاص خاص و ثروتمند از سواس استفاده می‌کردند.

منابع:

– تنهایی، حسین (۱۳۷۷) درآمدی بر مکاتب و نظریه‌های جامعه‌شناسی چ، ، ۲ تهران: انتشارات مرنیز

– عمید، حسن (۱۳۵۹) فرهنگ فارسی عمید، تهران: امیرکبیر

– کاربارینو، مروین (۱۳۷۷) نظریه‌های مردم‌شناسی، ترجمه عبا س محمدی اصل، تهران: انتشارات آوای نور.

– مالینوفسکی، بروتیسلاو (۱۳۷۸) نظریه علمی درباره فرهنگ، ترجمه عبدالحمید زرین قلم، تهران: انتشارات گام نو

– ضیاءپور، جلیل (۱۳۴۶) پوشاک ایل‌ها، چادرنشینان و روستاییان ایران، تهران: وزارت فرهنگ و هنر

* گزارش از محمد همایون سپهر و زهرا شهدادیان

هارمونی جذاب طبیعت در موزه «هورتا» بروکسل

موزه‌ها همواره نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده و فرهنگ، تاریخ و هنر را برای نسل بعد بازگو می‌کنند. موزه‌ها همچنین حافظ تاریخ نسل گذشته و فرهنگ ملل و اقوام هستند و تجربه سیر در تاریخ را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند.

بلژیک یکی از قدیمی‌ترین کشورها به شمار می‌رود و بروکسل به عنوان پایتخت این کشور دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که همواره بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند. موزه «هورتا» بروکسل یکی از جذاب‌ترین اماکن دیدنی این کشور محسوب می‌شود که با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود تصویری از هنر نو در ذهن مخاطبین ایجاد می‌کند.

«ویکتور هورتا» یکی از معماران مشهور بلژیک است که بسیاری از ساختمان‌های نمادین این کشور را طراحی کرده است. موزه هورتا بروکسل در گذشته سکونتگاه ویکتور هورتا بوده و بازدید از این موزه، سفر به زمان گذشته را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌سازد. در کنار این سفر، سازهای هنر نو و معماری زیبای این موزه، فضایی بسیار جذاب و قابل‌ تحسین ایجاد کرده است.

blank

 

این موزه، به زندگی شخصی و کاری این هنرمند اختصاص داده شده و در آن مبلمان، اثاثیه و لوازم شخصی و آنچه توسط ویکتور هورتا ساخته شده، به نمایش گذاشته شده است. همچنین نمایشگاه‌های مختلفی با موضوعات مربوط به هورتا و هنرش در این موزه برگزار می‌شود.

این موزه در سال‌های ۱۸۸۹ و ۱۹۰۱ ساخته شد و به مدت ۲۰ سال به عنوان اقامت‌گاه خانوادگی هورتا و کارگاه‌های هنری‌اش محسوب می‌شد. زمانی که هورتا به سبک هنر نو گرایش پیدا کرد، خانه‌اش را به دو ملک جدا تقسیم کرده و فروخت. البته مسئولین محلی در سال ۱۹۶۱ این ملک را خریدند و سپس بازسازی آن را آغاز کردند.

موزه هورتا بروکسل در کنار دیگر خانه‌های شهری هورتا، در سال ۲۰۰۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. همچنین در سال ۲۰۱۲ موفق به کسب جایزه موزه بلژیک شد و در سال ۲۰۱۴ نیز جاذبه میراث فرهنگی اروپا را به خود اختصاص داد؛ گفتنی است که دریافت چنین جوایزی سبب بیشتر شناخته ‌شدن این موزه و جذب بیش از پیش  بازدیدکنندگان می‌شود.

معماری در دوره هنر نو، به یک هارمونی میان طبیعت و ساخته‌های انسانی تبدیل شد و این سبک از معماری در موزه هورتا به چشم می‌خورد و فضایی به یادماندنی را ایجاد می‌کند و هورتا در بخش‌های مختلف موزه، جلوه‌ای از طبیعت را نمایش می‌دهد.

blank

 

ساختمان این موزه نیز مانند بناهای بروکسل، بلند و باریک است؛ اما هورتا با تکیه بر هنر و تخصص خود، بنایی طراحی کرده است که از نمای بیرونی دو ساختمان مجزا به نظر می‌رسد و این در حالی است که فضای داخلی بنا تنها یک ملک را شامل می‌شود و این امر طراحی و استعداد منحصر به‌فرد هورتا را به نمایش می‌گذارد.

وی برای دستیابی به این ویژگی، این بنا را با طبقاتی جداگانه و توسط پله‌هایی مارپیچ ایجاد کرد. پله‌های اصلی ساختمان که در مرکز ساختمان قرار گرفته‌اند، نمای خاصی به بنا می‌بخشند و به عنوان یک ویژگی برای اتصال اتاق‌های آن به کار می‌روند. این بخش نه ‌تنها یک پلکان کاربردی است بلکه می‌توان آن را به عنوان مرکز اصلی خانه در نظر گرفت که منجر به شکوه ساختار خانه شده و با نرده‌های خاص طلایی تزیین شده‌ است.

در بالاترین نقطه پلکان مرکزی ساختمان همچنین سقفی شیشه‌ای قرار دارد که با طرح شبه باز آن، نوری ملایم ایجاد کرده و بر احساسات بازدیدکنندگان اثرگذار است. این پلکان یکی از جالب‌ترین عناصری است که هورتا آن را طراحی و پیاده‌سازی کرده است و آینه‌های موجود در آن، زیبایی طراحی زیبای هورتا را چندین برابر می‌کند. طراحی و دکوراسیون راه‌پله نمایان‌گر تأثیر هورتا بر جنبش هنر نو است، بر این اساس همه چیز با هم متناسب بوده و در این سبک از معماری، آینه‌های زینتی به عنوان نقاشی‌های معلق نشان داده می‌شود.

blank

 

یونسکو پلکان مرکزی این موزه را این‌گونه توصیف می‌کند، این اثر «نبوغ خلاقانه انسانی است که بارزترین نماد تاثیر سبک هنر نو در هنر و معماری را به نمایش می گذارد». از این رو این طراحی همواره بر مخاطبین خود اثرگذار بوده و آن‌ها را مجذوب هنر نو می‌کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه ی هرژه; موزه ای برای علاقمندان به تن تن

تداعی فرهنگ نوستالژی در موزه های مشهد

بهشتی کوچک در دل نگارستان گلستان ایران

چشمه‌ساران، آبشارها و جویبارهای متعدد در کنار جنگل‌ها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی سبب شده که سرزمین کهن و تاریخی رامیان در استان گلستان به یکی از مکان‌های دیدنی برای بازدید گردشگران تبدیل شود.

در مورد پیشینه تاریخی رامیان می‌توان گفت که روزگاران پیشین در شمال رامیان اقوامی به نام آرامیان می‌زیستند که بعدها جهت سهولت در تلفظ (آ) از اول آن برداشته ‌شده است. ابنیه، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان ۱۰۵ اثر است و این مهم سبب شده که گردشگران توجه زیادی به رامیان داشته باشند.

مهم‌ترین بناهای تاریخی شامل حمام عروج متعلق به دوره قاجاریه، کاخ شاهی متعلق به دوره پهلوی و قلعه میران متعلق به دوره ساسانی است.

مردم رامیان به زبان ترکی صحبت می‌کنند و گویش دیگر قومیت‌های این شهرستان فارسی، سیستانی، بلوچی و ترکمنی نیز رایج است.

از مهم‌ترین چشم‌اندازهای طبیعی این شهرستان می‌توان به ارتفاعات قلعه میران، گل رامیان، ارتفاعات و روستاهای ییلاقی النگ، پا قلعه، پشمکی، کشکک، ویرو، جوزچال، ملچ آرام، چشمه نیلبرگ، چشمه سیدکلاته، انجیر چشمه، سرگل و آبشارهای پشمکی، شیرآباد و جوزک اشاره کرد.

چشمه گل رامیان

 

چشمه گل رامیان

بی‌شک یکی از کم‌نظیرترین جاذبه‌های کشور چشمه گل رامیان است. این چشمه به‌صورت یک استخر طبیعی و بیضی‌شکل به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر و بر اساس کتب تاریخی به عمق ۴۴ متر و به روایتی ۸۰ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این چشمه در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در ۸۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. از ۳ طرف به جنگل و از یک‌ طرف به زمین‌های زراعی متصل است و آب چشمه از کف زمین می‌جوشد.

پوشش گیاهی اطراف آن را درختان پهن‌برگ، بلوط، درختچه‌های ولیک پوشانده است و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و بااهمیت، ذخیره‌گاه جنگلی «سرو زربین» واقع‌شده است. رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد سبز تیره بسیار خوش‌رنگ و جالب است.

blank

 

 قلعه میران

قلعه میران، قلعه موران، قلعه ماران یا دژ تاکی، قله‌ای به ارتفاع ۲ هزار و ۴۳۰ متر است که در جنوب غرب شهر رامیان واقع‌شده است. در بالای این قله زمینی مسطح به مساحت ۳ کیلومترمربع قرار دارد که در طول تاریخ پایتخت و مرکز برخی حکومت‌ها بوده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد.

blank

 

منطقه گردشگری اُلنگ-بادو

جنگل النگ در ارتفاعات ۲ هزار و ۸۰۰ متری شهرستان رامیان گلستان و در مسیر جاده رامیان به شاهرود قرار داشته و این منطقه در نیمی از سال پوشیده از برف است و تابستان‌های فوق‌العاده خنکی دارد.

blank

 

جنگل و چشمه نیلبرگ

یکی دیگر از تفریحگاه‌های رامیان جنگل و چشمه‌های نیلبرگ گلستان که در ۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر رامیان قرار دارد. راه‌های رسیدن به آن پیمودن جاده‌های خاکی است که بیشتر مورداستفاده کشاورزان و وسایل نقلیه کشاورزی است. جنگل درختان انجیلو که بخشی از جنگل‌های تاریخی هیرکانی بوده مکان خوبی برای گذران اوقات فراغت خواهد بود.

جنگل دلند-گلستان

 

 

پارک جنگلی دلند

این پارک در ۱۱ کیلومتری غرب آزادشهر در مسیر تهران ـ مشهد و در شرق دلند واقع‌شده است. بازدیدکنندگان پارک اغلب در فصول بهار و تابستان حضور می‌یابند و اغلب از اهالی منطقه و شهرهای اطراف و زائرین و مسافرین مشهد مقدس هستند.

امکاناتی از قبیل مسیرهای آسفالته، آب‌رسانی و برق‌رسانی، پارک کودک، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، مناطق کمپینگ و پیک‌نیک، ساختمان نگهبانی، پناهگاه‌های چوبی، مهمانسرا و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در آن دایر شده است.

گلستان

 

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان گلستان است و از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه موران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‌شود. ارتفاع روستای کوهستانی پا قلعه، از سطح دریا ۱۸۰ متر است.

شهرستان رامیان با توجه به ویژگی‌های آن می‌تواند به‌عنوان یک پیام‌رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در منطقه نقش ایفا کند. باوجود قومیت‌های متعدد شاهد صنایع‌دستی متنوعی در این شهرستان هستیم که می‌توان به ابریشم‌بافی و چادرشب بافی رامیانی، قالی‌بافی و گلیم‌بافی ترکمن، سوزن‌دوزی سیستانی و سوزن‌دوزی بلوچستان اشاره کرد.

منبع: ایسنا

کاروانسرای فرسفج نماد پیوند تاریخ و فرهنگ

کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان متعلق به دوران صفویه است که در میان طبیعت روح افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خود نمایی می‌کند.

در دوران حکومت شاه عباس صفوی به‌منظور ایجاد امنیت و ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی مرتبط با سفر و توسعه تجارت در بیشتر نقاط کشور جاده‌هایی ساخته شده و در مسیر آنها کاروانسراهایی احداث شده بود.

این کاروانسراها به فاصله یک منزلی یعنی فاصله‌ای که کاروانیان می‌توانستند از صبح تا شامگاه با چهارپایان طی کرده و در کاروانسرای بعدی استراحت کنند، از یکدیگر قرار داشتند. یکی از این کاروانسراها، کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” در شهرستان تویسرکان است که در ۲۰ کیلومتری مسیر تویسرکان به کنگاور و در حاشیه این جاده و همچنین در مجاورت شهر فعلی فرسفج واقع شده است.
این کاروانسرا در واقع محل استراحت مسافران و کاروان‌هایی بوده که به قصد تجارت و سیاحت به غرب کشور و زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کردند.

در کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” امکاناتی برای استقرار چهار پایان و بارهایشان و قسمت‌هایی نیز برای استراحت و خواب کاروانیان اختصاص داده شده بود که پس از پشت سر گذاشتن شب، در صبح روز بعد دوباره به حرکت خود ادامه می‌دادند.

ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال‌های ۱۰۰۶ تا ۱۰۳۸ و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده است و مساحت آن حدود ۴۰۰۰ متر مربع است. مهمترین ویژگی کاروانسرای تاریخی فرسفج ، وجود برج و باروهایی در چهار گوشه آن است که بنا به ملاحظات امنیتی احداث شده بودند. این اثر به شماره ۱۹۷۰ مورخه ۶/۲/۱۳۷۶ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

اثر بخشی کاروانسرای “فرسفج” بر صنعت گردشگری و اقتصاد تویسرکان

مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان در مورد چگونگی بهره‌گیری از این بنای تاریخی برای رونق دهی بیشتر به صنعت گردشگری تویسرکان، گفت: روشن است که استفاده بهینه از کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی در شهر فرسفج، ظرفیت و جذابیت گردشگری شهرستان تویسرکان را ارتقا می‌دهد و می‌تواند آورده‌های خوب مالی و اقتصادی برای این شهرستان به دنبال داشته باشد.

اسحاق ترکاشوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آغاز مرمت و بازسازی این کاروانسرا از ۱۲ سال قبل، اعتباری افزون بر ۸۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی بیان کرد: کاروانسرای شاه عباسی “فرسفج” با توجه به میل عمومی مردم به اماکن تاریخی و سنتی، قابلیت بهره‌برداری در حوزه‌هایی مانند مهمانپذیر سنتی، سفره‌خانه سنتی و زیر ساخت‌های جنبی رفاهی و ورزشی را دارد.

ترکاشوند افزود: در سال‌های اخیر صحبت‌های اولیه برای حضور سرمایه‌گذار در طرح ساماندهی کاروانسرای فرسفج انجام شده و حتی طرح جامع محوطه‌سازی آن نیز پس از رفع نواقص جزئی از سوی میراث فرهنگی استان تایید و تحویل گرفته شده است.

وی گفت: اکنون زمینه برای بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهرستان آماده شده است به شرط آنکه بخش خصوصی ورودی پر رنگ و اثر گذار در این زمینه داشته باشد.

کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” در ایام نوروز سال‌های اخیر شاهد برگزاری جشنواره غذاهای محلی و سنتی با حضور چشمگیر و خیره کننده میهمانان و گردشگران نوروزی بود اما در دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا مانع برگزاری این مراسم شد.

همچنین در سال‌های اخیر ۱۵ کیلومتر از جاده تویسرکان به کنگاور که در مسیر شهر فرسفج قرار گرفته چهار بانده شده و زیر بار ترافیک رفته و موجب تسهیل در روند عبور و مرور عمومی برای دیدن از این کاروانسرای تاریخی شده و راه دسترسی به آن نیز در بافت داخلی شهر فرسفج سامان دهی شده است.

شهر فرسفج در حالی از این گنجینه تاریخی برخوردار است که پل تاریخی دوران صفویه نیز در آن وجود دارد و از طرف دیگر باغ‌های وسیع و گسترده سیب با جلوه‌گری‌های دلنشین و زیبای طبیعی و طعم شیرین و به یاد ماندنی سیب‌های آن سبب شده تا فرسفج شهر” شکوفه‌های سیب” نام بگیرد.

در این میان نکته روشن آنکه شرایط ساختاری و اعتبارات دولتی عملاً برای تبدیل کاروانسرای تاریخی شاه عباس صفوی به یک مجموعه اقامتی، رفاهی و گردشگری مناسب و پاسخگو نیست و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌تواند تحول بزرگی در این زمینه رقم بزند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میامی _سرزمین کاروانسرا ها

کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج

پانزدهمین جشنواره خلیج فارس کلید خورد

پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس با تجلیل از مفاخر خلیج فارس در اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

رحیم یعقوب‌زاده ـ مدیر مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران ـ با اعلام این خبر گفت: پانزدهمین دوره با برپایی رویدادهای مرتبط با این حوزه از جمله همایش علمی و نشست‌های تخصصی، مراسم تجلیل از نامداران و مفاخر خلیج‌فارس، برپایی نمایشگاه‌های کتاب، اسناد و نقشه‌های خلیج‌فارس، فراخوان ایده‌های برتر با موضوع خلیج‌فارس و ده‌ها رویداد مرتبط دیگر در سطح کشور برگزار می‌شود.

او با اشاره به این‌که خلیج‌فارس از دیرباز در ابعاد گوناگون به‌عنوان مزیت و اولویت در سطح ملی، منطقه‌ای و نیز بین‌المللی مطرح بوده است، اظهار کرد: این آبراهه برای ایرانیان به‌مثابه داشته تاریخی و هویتی است، از این‌رو شایسته است در کنار تجزیه‌ و تحلیل مزیت‌های خلیج‌فارس در مجامع علمی، اقدامات متعددی برای پاسداشت نام خلیج‌فارس انجام شود.

یعقوب‌زاده بیان کرد: باتوجه به مسائل روز خلیج‌فارس و حساسیت بیش از پیش این منطقه، دبیرخانه جشنواره سعی خواهد کرد با همکاری پژوهشگران حوزه‌های مختلف مطالعات خلیج‌فارس نظیر تاریخ و فرهنگ، انرژی، محیط‌زیست، علوم سیاسی و اجتماعی، گردشگری و … به شیوه مستند به مقابله با تحریف نام تاریخی خلیج‌فارس بپردازد و مزیت‌های بی‌شمار اقتصادی، فرهنگی، تجاری، گردشگری و راهبردی خلیج‌فارس را معرفی کند.

او افزود: رویدادهای این جشنواره توسط مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری برخی از واحدهای جهاددانشگاهی از اواخر مهرماه سال ۱۴۰۰ آغاز و اختتامیه آن همزمان با روز ملی خلیج فارس در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان از سال ۱۳۸۴ تعداد ۱۴ دوره همایش ملی خلیج‌فارس را در پیوند با پاسداشت نام خلیج‌فارس و بیان مزیت‌های تاریخی، راهبردی، سیاسی، گردشگری و اقتصادی خلیج فارس در استان‌های حاشیه خلیج‌فارس و همچنین تهران برگزار کرده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

خلیج‌فارس، نام، تاریخ و جغرافیا (بخش پایانی)

قلعه هرمز _یادگار حضور استعمار در خلیج فارس