کاخ تخت جمشید فارس-گردشگری مجازی-پایگاه‌های میراث فرهنگی-تورهای تخصصی گردشگری

تعطیلی تخت‌جمشید، پاسارگاد، چغازنبیل و سایر پایگاه‌های میراث فرهنگی

با تشدید شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید بسیاری از بخش‌های کشور تعطیل شدند، در ادامه این روند پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز امکان بازدید ندارند و آن‌ها در این بخش فعالیتی ندارند.

این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد فوتی‌ها شاهد اعمال محدودیت‌های جدید در شهرهای کشور هستیم چنان‌که بیشتر بخش‌هایی که فعالیت آن‌ها ضروری نیست و در دسته مشاغل ۲،۳ و ۴ جا می‌گیرند؛ در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل شده‌اند. در این میان موزه‌ها و حتی پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز کارشان به تعطیلی کشیده است.

فرهاد عزیزی، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های کشور درخصوص وضعیت فعالیت پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور، گفت: فعالیت پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور منوط به تصمیمات ستاد ملی و ستاد استانی کروناست و در مناطقی که در سطح شهرها و استان‌های قرمز قرار می‌گیرند، فعالیت این پایگاه‌ها تعطیل شده است. البته باتوجه به آن که بیشتر شهرهای کشور در زمره شهرهای قرمز و نارنجی قرار می‌گیرند، می‌توان گفت بیشتر پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور تعطیل شده‌اند به عنوان مثال در حال حاضر بخش‌های موزه‌ای و خدماتی کاخ گلستان که در شهر تهران به عنوان یکی از شهرهای قرمز قرار دارد، تعطیل است، اما کادر اداری بنا بر شرایط کارمندان در شهرهای قرمز به صورت یک سوم مشغول کار هستند.

او یادآور شد: هرچند پایگاه‌های میراث فرهنگی، در سراسر کشور خدمات بازدید ندارند و امکان بازدید از این اماکن وجود ندارد اما کادر اداری و اجرایی بر اساس مصوبات ستاد کرونا فعال هستند.

عزیزی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که بیشتر پایگاه‌های میراث فرهنگی، کشور از جمله چغازنبیل، تخت جمشید و پاسارگاد در مناطق قرمز رنگ قرار دارند، از این رو امکان بازدید از این اماکن وجود ندارد. اما کادر اداری و پژوهشی در این مراکز فعال هستند و کارهای مرمتی و پژوهشی خود را پیش می‌برند.

ایلنا نوشت، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی، کشور با اشاره به این‌که با توجه به تعطیلی‌هایی که شیوع ویروس کرونا برای پایگاه‌های میراث فرهنگی به همراه آورده است، این مراکز برنامه‌های خاصی در حوزه پژوهش و مطالعات تعریف کرده‌اند، اذعان کرد: از ابتدا سالجاری تاکنون برنامه‌های خاصی برای پایگاه در نظر گرفته شده و هر پایگاه بسته به برنامه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده، کارها و امور خود را پیش می‌برد. تقریبا می‌توان گفت تاکنون تمام این فعالیت‌ها انجام شده است. تولید محتوا و معرفی محوطه تاریخی و اشیا آن‌ها از جمله اولویت‌های پایگاه میراث فرهنگی در سال‌جاری است. معتقد هستیم در این بخش با نواقصی روبرو بودیم. راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی نیز در اولویت فعالیت پایگاه‌ها گنجانده شده است.

منبع:اسکان

مرتبط:

چرا داریوش تخت جمشید را ساخت؟

نقش رستم نام مجموعه‌ ای باستانی در استان فارس

چغازنبیل _بزرگ‌ترین نیایشگاه ایران باستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *