رونق اقتصاد گردشگری در گرو اما و اگرها

عموما زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه در حوزه راه‌ها می‌تواند موجب توسعه و رونق این حوزه شود، به‌نظر می‌رسد گاهی احداث آزادراه‌ها و بزرگراه‌های برای تسهیل رفت و آمد، موجب شده تا مردم بومی و محلی ساکن در حاشیه جاده‌های با قدمت بالا از تردد خودروها برای کسب درآمد بی‌نصیب بمانند.

در گذشته و قبل از احداث کمربندی شمالی شهرکرد، مسافران و گردشگران برای حضور در مناطق گردشگری شهرستان سامان باید از شهرهای شهرکرد، چالشتر و … عبور می‌کردند و گاها مسافران و گردشگران از اصناف در حاشیه این جاده مایحتاج خود را خریداری می‌کردند و این مسئله تا حدودی به اقتصاد مردم بومی این منطقه کمک می‌کرد، اما باید دید نفع توسعه زیرساخت‌های گردشگری در حوزه راه بیش‌تر است یا درآمد اندک مردم بومی!

مرتضی محمدیان- کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه نقش گردشگری در تولید ناخالص ملی و اقتصاد بسیار ناچیز است، اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی میزان سهم گردشگری در اقتصاد ملی ۲.۵ و در تولید ناخالص کشور حدود هفت درصد است، این رقم در چهارمحال و بختیاری پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و حدودا زیر یک درصد است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد چهارمحال و بختیاری بر پایه کشاورزی، صنعت و بازرگانی بوده و نقش گردشگری بسیار کمرنگ است، عنوان کرد: بنابراین هر اتفاقی که در استان در وضعیت فعلی در حوزه گردشگری رخ دهد، تاثیر چندانی بر اقتصاد این حوزه ندارد.

محمدیان در ادامه با اشاره به ارتزاق مردم بومی و محلی از محل درآمدهای حاصله از خرید مایحتاج مورد نیاز توسط گردشگران در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: عموما در شش ماه از سال به‌علت شرایط آب و هوایی در استان میزبان گردشگران هستیم، همچنین اکثر گردشگران در اواخر هفته وارد استان می‌شوند، بنابراین حضور این گردشگران تاثیر چندانی در رونق اصناف ندارد.

این کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید به سمت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه در حوزه راه‌سازی برویم، عنوان کرد: نگاهمان در حوزه اقتصاد گردشگری باید کلان باشد، برای مثال پس از احداث کمربندی شمالی شهرکرد، درخواست‌های متعددی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث مجتمع‌های رفاهی و گردشگری در این محور داشتیم، این نوع سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در آینده گردشگری استان موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه پایه اقتصاد گردشگری بر مبنای اسکان مسافران است، گفت: یکی از معضلات در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری ماندگاری کم مسافران در استان است، عموم گردشگران ورودی به استان در کمتر از ۲۴ ساعت استان را ترک می‌کنند و همچنین ضریب اشغال اکثر هتل‌ها کمتر از ۳۰ درصد است، بنابراین برای رونق در حوزه اقتصاد گردشگری باید به‌دنبال حل این مشکل باشیم.

محمدیان تاکید کرد: هزینه اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی چهارمحال و بختیاری بسیار پایین‌تر از سایر استان‌ها است، اما متاسفانه عموم گردشگران ورودی به استان از نظر وضعیت مالی ضعیف هستند، بنابراین اسکان در مراکز اقامتی پایین است.

این کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گردشگری در حال حرکت به سمت اسکان در کمپ‌ها است، توضیح داد: تاکنون هفت درخواست برای ایجاد اردوگاه گردشگری در استان ارائه شده است، یعنی سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که گردشگر دیگر تمایلی به اقامت در هتل‌های چند ستاره ندارد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد گردشگری در چهارمحال و بختیاری رونق بگیرد، باید به سمت احداث مجتمع‌های تفریحی و سرگرمی حرکت کنیم تا بتوانیم درآمدزایی داشته باشیم، متاسفانه در مرکز استان هم یک شهربازی مدرن وجود ندارد.

منبع: ایسنا

«محوطه ریوی»؛ دری ناشناخته به سوی تاریخ هخامنش

در روند کاوش‌های باستان‌شناسی در شهرستان مانه و سملقان که در مهروموم‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ در محوطه تاریخی ریوی انجام شد، نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ به دست آمد که از حدود ۹۰۰ پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود ۱۵۰۰ سال تداوم استقراری داشته است.

طی پژوهش‌­های باستان ­شناسی که از سال ۱۳۹۱ در محوطه تاریخی «ریوی» واقع در نزدیکی روستای نجف شهرستان مانه و سملقان آغاز شد، باستان شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی دست یافتند و با توجه به اهمیت این کشف، موسسه باستان‌شناسی آلمان در ایران که با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تفاهم‌نامه همکاری مشترک منعقد کرد.

به گزارش ایسنا، طی سال ۱۳۹۴ با فعالیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، بازدیدها و جلسات مختلفی در خصوص نحوه این همکاری­های بین­المللی برگزار و در اردیبهشت‌ماه سال جاری با حمایت و صدور مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، این پژوهش‌ها آغاز شد.

در روند کاوش‌های باستان‌شناسی در شهرستان مانه و سملقان که در مهروموم‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ در «محوطه تاریخی ریوی» انجام شد، نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ به دست آمد که از حدود ۹۰۰ پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود ۱۵۰۰ سال تداوم استقراری داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در این خصوص به ایسنا می گوید: اهمیت «محوطه ریوی» در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و به نظر می­رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.

به گفته علی مستوفیان، بر اساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان‌شناسی مختلفی از محوطه ریوی به دست آمد که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی است.

وی ادامه می دهد: بنابراین با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان «پروژه باستان‌شناسی ریوی» جهت کاوش و پژوهش‌های باستان‌شناسی به مدت ۱۰ سال برنامه‌ریزی کرد.

وی تاکید می کند: با توجه به شواهد باستان‌شناختی، «ریوی» یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان شود.

ریوی و لانه های روباه

«ریوی» در زبان مردم کرد کرمانج منطقه به معنای روباه است. علت این نام‌گذاری به این خاطر بوده که بخش‌های وسیعی از این سه تپه در نتیجه فعالیت‌های حفاران غیرمجاز، بسان لانه و حفره‌روباه شده است. تپه‌های سه‌گانه ریوی در راستای شمالی-‌جنوبی و با فاصله ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر از یکدیگر قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ادامه می دهد: فعالیت‌های سه کوره آجرپزی و هموار کردن زمین‌ها توسط کشاورزان در فواصل میان این تپه‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد آورده است. تپه ریویِ الف در بخش جنوبی محوطه واقع شده و حدود ۵۸۱۸ متر مربع مساحت و ۷ متر بلندا دارد. در گذشته در بخش شمالی تپه یک راه دسترسی ماشین‌رو به سطح تپه ایجاد شده بود که در کنار فعالیت‌های کشاورزی موجب تخریب‌ گسترده و آشکارشدن لایه‌ها و نهشته‌های استقراری و یک بنای خشتی بزرگ در بخش شرقی و جنوبی آن شده بود.

وی می افزاید: تپه ریویِ ب در بخش شمالی محوطه و در فاصله ۶۰۰ متری تپه ریوی الف قرار دارد. مساحت تپه ریوی ب حدود ۳۳۴۶ متر مربع و بلندای آن از سطح زمین‌های اطراف ۵ متر است. متأسفانه در اثر فعالیت‌های کشاورزی و عمرانی یک چهارم این تپه (ربع جنوب شرقی آن) کاملاً نابود شده و دیواره‌های بزرگ خشتی و لایه‌ها و نهشته‌های فرهنگی در برش‌های آن نمایان شده است.

مستوفیان می گوید: تپه ریویِ ث با ۴۰۰۰ متر مساحت و ۲ متر بلندا در مرکز محوطه و در حدفاصل دو تپه دیگر قرار گرفته است. این تپه هم مانند دو تپه دیگر از آسیب‌های انسانی بی‌بهره نمانده و بخش جنوبی آن در اثر ایجاد جاده میان مزارع تخریب شده است.

وی در خصوص فعالیت های انجام شده در این محل نیز اظهار می کند: تا کنون ۸  فصل فعالیت های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی انجام شده که دو فصل آن توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده و ۶  فصل آن به صورت مشترک با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان انجام گرفته است.

وی به اهداف فعالیت های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی نیز اشاره کرده و می گوید: شناسایی و معرفی فرهنگ­های تاریخی منطقه شمال شرق کشور، ایجاد سایت موزه فضای باز در محوطه تاریخی ریوی در راستای رشد صنعت گردشگری استان، فراهم نمودن بستر مناسب برای تعاملات بین المللی علمی و فرهنگی، ایجاد پایگاه میراث فرهنگی محوطه تاریخی ریوی و ساماندهی محوطه آن به منظور اشتغالزایی و جذب گردشگر از جمله اهداف ما برای فعالیت های باستان شناسی است که در محوطه تاریخی ریوی انجام می دهیم.

منبع: ایسنا

پروژه گردشگری سرزمین سبز شش‌پیر کلید خورد

معاون گردشگری و هماهنگی امور زائرین استانداری فارس اعلام کرد که با دستور ویژه استاندار، مبنی بر پیگیری پروژه‌ها و حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری، پروژه گردشگری سرزمین سبز شش‌پیر کلید خورد.

محمد فرخ‌زاده پنج‌شنبه ۲۵ فروردین در جمع خبرنگاران گفت: این ‌پروژه با سایت پلان ۴۵۰ هکتار وسعت عملکردی و پوشش گیاهی ۷۰ درصدی فضای سبز با ایجاد مرکز گیاهشناسی و کمپ محیط زیست و پیش بینی نیروگاه خورشیدی که علاوه بر تامین انرژی برق خود پروژه، بخشی‌ از نیاز استان را نیز تامین خواهد کرد، پس از صدور موافقت اصولی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

او با بیان اینکه طرح گردشگری سرزمین سبز شش‌پیر به مدت هفت سال با چالش‌ها و پیچ و خم‌های اداری درگیر بوده است اظهار کرد: علاوه بر اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد ماکس کاربری طرح فوق خدمات گردشگری، ورزشی، سلامت و طبیعت گردی است، سهم عمده‌ای نیز در ایجاد اشتغال پایدار در استان خواهد داشت.

فرخ‌زاده با اشاره به همکاری مجدانه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس به منظور تسریع در صدور مجوزهای لازم برای این پروژه اظهار امیدواری کرد که سایر پروژه‌های گردشگری استان نیز با همکاری دستگاه‌های ذی ربط در کوتاهترین زمان ممکن به مرحله اجرا و بهره برداری برسد.

منبع: ایسنا

نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران گفت: امروزه برندسازی در گردشگری خوراک این قابلیت را دارد که به یک استراتژی بازاریابی و اقتصادی مهم برای صنایع‌ مرتبط مانند هتلداری و یا عاملی مهم برای متمایزسازی مقاصد گردشگری تبدیل شود.

زهرا لاریجانی در خصوص مفاهیم مرتبط با اصول و چرایی برندسازی گردشگری اظهار کرد: گردشگری خوراک موجب توسعه اقتصاد بومی و محلی می‌شود، اشتغال‌زایی را تقویت می‌کند و همچنین  در امر رسیدن به توسعه پایدار نقش مهمی را دارد.

وی اضافه کرد: گردشگری خوراک می‌تواند یک ابزار کلیدی در توسعه تصویر مثبت از یک کشور در سطح بین‌المللی باشد. از آنجایی که خوراک و فرهنگ محلی بیان‌کننده شخصیت‌ها، ویژگی‌ها و انتقال فرهنگ است، می‌تواند به ابزاری برای برندسازی گردشگری خوراک در مقاصد تبدیل شود.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران ادامه داد: گردشگری خوراک می‌تواند با ایجاد یک برند به عنوان یک منبع بالقوه مهم در توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی در مقصدهای گردشگری شناخته شود. به عبارت دیگر غذا می‌تواند به عامل مهمی برای متمایزسازی مقصدها تبدیل شود. همچنین امروزه برندسازی در گردشگری خوراک می‌تواند به یک استراتژی بازاریابی و اقتصادی مهم برای صنایع رستوران‌داری، هتلداری، تفریح‌گاه‌ها و مقاصد گردشگری تبدیل شود.

گردشگری خوراک

ایجاد اشتغال و بهبود اقتصادی از اهداف برندینگ گردشگری خوراک است

لاریجانی در خصوص استانداردها و اهداف این برندسازی خاطرنشان کرد: استانداردهای این برندسازی تنوع غذایی، بازاریابی، مدیریت مقصد گردشگری خوراک، تنوع فرهنگی، نشاط و سرزندگی جوامع محلی، ارائه گردشگری خوراک شهری و روستایی است. یکی از مهمترین اهداف و عوامل در ساخت مدیریت برند گردشگری خوراک فرصت‌های اقتصادی است که موجب تحول در این نوع گردشگری می‌شود. همچنین توسعه پایدار، ایجاد اشتغال، بهبود اقتصادی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی از دیگر اهداف برای جامعه میزبان گردشگری خوراک خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامات خلاقانه‌ای می‌تواند در توسعه این برندسازی صورت گیرد، تشریح کرد: باید بگوییم که برند یک منبع ارتباطی در ارتباط با مشتریان و ذی‌نفعان محلی است. زمانی یک مقصد گردشگری خوراک در برندسازی موفق خواهد شد که گردشگران، رفتار خرید خود را تکرار کنند و دوباره به جهت استفاده از خدمات گردشگری خوراک به این مقاصد مراجعه کنند.

تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک مهمترین راهبرد این برندسازی است

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران خاطرنشان کرد: معرفی راهبردهای مناسب جهت شناخت فرهنگ، آداب و رسوم ملل و برندینگ مقاصد یک فرآیند مدیریتی است که نقش خود را در چند سطح ایفا می‌کند؛ در درجه اول می‌توان به حلقه اتصال شناختی با سیستم ارزشی و ادراکی مشتریان اشاره کرد. در درجه دوم ابزاری برای هماهنگ‌کردن رفتار ذی‌نفعان متعدد گردشگری خوراک مد نظر است که در بازاریابی مقصد دخیل هستند.

لاریجانی ادامه داد: در درجه سوم معرفی شهرهای مختلف ایران به عنوان شهرهای خلاق گردشگری خوراک به عنوان یک مقصد گردشگری از یک ارزش ویژه برای برندسازی مبتنی بر مشتری‌مداری مقاصد گردشگری خوراک محسوب می‌شوند. در درجه چهارم نیز ایجاد سازمان‌های مدیریت مقصد گردشگری خوراک همچون تشکل‌های گردشگری خوراک و استفاده از نظریات و بررسی اجزا و عوامل موثر در برندسازی گردشگری خوراک مد نظر است. در آخرین مرحله عامل و مهمترین موضوع تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک است که باید در ایران پیاده‌سازی شود.

گردشگری خوراک

ایران با داشتن تنوع غذایی فراوان می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری خوراک باشد

وی در پاسخ به این سوال که تا امروز توسعه برندسازی گردشگری خوراک چه وضعیتی را طی کرده، ابراز کرد: گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری و از محصولات گردشگری با ویژگی نامحدودی بوده که می‌تواند منحصربه‌فردترین و جذاب‌ترین نوع گردشگری باشد. این گونه از گردشگری با توجه به تنوع غذایی و نوشیدنی زیاد که در کشور داریم می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی ایفا کند.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران تصریح کرد: این نوع از گردشگری با آداب، رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای گردشگرانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به کشور ما قدم می‌گذارند جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. مطالعات تطبیقی کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، آلمان، ترکیه، مالزی و … در این نوع از گردشگری نشان از برنامه‌ریزی خاص این کشورها در زمینه گردشگری خوراک دارد.

لاریجانی بیان کرد: در واقع این کشورها با تدوین نقشه راه گردشگری خوراک مناسب، سعی در افزایش بهره‌وری اقتصاد جوامع محلی خود خصوصا جوامع روستایی دارند. برندسازی گردشگری خوراک فرآیند بخش‌بندی بازار را تسهیل کرده و سبب ایجاد تمرکز بیشتر برای یکپارچگی در انتخاب مقصد گردشگری خوراک خواهد شد.

وی اضافه کرد: معماری برند، هویت برند، تصویر برند و کیفیت برند باعث ایجاد تعهد و ارزش دید گردشگران داخلی و خارجی شده و نقش کلیدی برندسازی گردشگری خوراک در ایجاد دگرسانی و یا برتری برای محصول و یا مقصد گردشگری خوراک دارد.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران تصریح کرد: ایجاد راهبردهای مدرن توسعه گردشگری خوراک، الگوسازی، بازاریابی داخلی و برگزاری جشنواره‌ها و دیگر رویدادهای گردشگری خوراک نقش بسزایی در تدوین شاخص‌ها، معرفی هویت، شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری خوراک با رویکرد تعیین راهبرد برندسازی و جذب گردشگران داخلی و خارجی مقاصد گردشگری خوراک دارد.

لاریجانی در خصوص این موضوع که برندسازی گردشگری خوراک چه میزان زمان خواهد برد، خاطرنشان کرد: تا امروز خوشبختانه همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشکل‌های مرتبط با گردشگری خوراک بسیار خوب بوده است و این خود موجب شده نقشه تدوین راه گردشگری خوراک به زودی انجام شود. امیدواریم به زودی با برنامه‌ریزی دقیق و مدون این موفقیت برای این صنعت رقم بخورد.

منبع: ایسنا

هواداران انگلیس به “جزیره مهمانی” ایران دعوت شدند

هواداران انگلیس دعوتنامه شگفت انگیزی دریافت کرده‌اند تا برای حضور در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ در جزیره ایرانی “کیش” بمانند. آنها سپس از کیش به قطر رفت و آمد خواهند کرد.

به نقل از دیلی میرور، از هواداران فوتبال انگلیس دعوت شده تا در جام جهانی امسال در قطر در یکی از جرایز ایرانی بمانند. این در حالی است که مردان گرت ساوتگیت در بازی افتتاحیه خود به مصاف ایران خواهند رفت.

کیش که با نام مروارید خلیج فارس شناخته می‌شود، ۴۰ دقیقه پرواز یا ۶ ساعت با قایق از قطر فاصله دارد. در حالی که این جزیره در غرب شناخته شده نیست، اما با سرزمین اصلی ایران کاملاً متفاوت است. همه چیز در کیش موجود است. این جزیره دارای هتل‌های سطح بالا و امکانات زیبای دیگر است.

علیرغم جنجال‌ها در سال‌های اخیر، دولت ایران اصرار دارد که از طرفداران همه کشورها استقبال خواهد شد.

رستم قاسمی وزیر دولت ایران گفت که انتظار دارد، «صدها هزار هوادار جام جهانی» در ایران بمانند و او گفت که اقامت در کیش گزینه جذابی است. او ادامه داد: اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا زمینه را برای علاقمندان و گردشگران خارجی فراهم کنیم تا در اوقات فراغت خود به ایران سفر کنند و از جاذبه های کشورمان نیز دیدن کنند.

هوادارانی که در ایران می‌مانند هزینه‌های بسیار ارزان‌تری نسبت به کسانی که در قطر هستند، خواهند داشت. مقامات ایرانی امیدوارند هوادارانی که در طول جام‌جهانی به این سو و آن سو سفر می‌کنند، بخش گردشگری کشور را که در سال‌های اخیر به دلیل کرونا و تحریم‌ها نابود شده، تقویت کنند.

این مسابقات که یک ماه به طول می‌انجامد اولین دوره‌ای است که در فصل پاییز برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

سفرنامه سد درودزن

تاریخ:  ۱۳۷۲/۰۸/۱۴

طبق روال  گذشته پس از جمع شدن در جلوی اداره جهانگردی همگی پس از ۳۵ دقیقه تاخیر اتوبوس،  به سمت دروازه قرآن حرکت کردیم. پس از گذشتن از باجگاه و رسیدن به پل خان به سمت جاده پتروشیمی حرکت کردیم؛ هوا بسیار خوب بود. پس از رسیدن به جلوی سد وارد محوطه سد شده و در ادامه مسیر به بالای سد و محل اطراق رسیدیم. بعد از پیاده شدن و پیدا کردن محل مناسب به سراغ صبحانه رفته و سپس با هماهنگی  برادر ابریشمی و مهندس حکیم الهی مسئولین سد برای بازدید از تاسیسات سد به راه افتادیم.

دریاچه بسیار زیبا و قابل دیدن بود؛  پس از بازدید در اطراف دریاچه و اطراف سد به سراغ مکان اطراق آمدیم و بساط  نهار را برپا کردیم. پس از صرف نهار و استراحت در ساعت  ۱۵:۰۰ سوار ماشین شده و به سمت جاده کامفیروز رهسپار شدیم. بعد از حدود دوکیلومتر از مسیر برگشت را که طی کردیم، به ساختمان نیمه تمامی رسیدیم که به سمت چپ  و کامفیروز تغییر مسیر داده  و پس از وارد شدن به مسیر جاده کامفیروز و گذشتن از دو- سه روستا به دو راهی دیگری رسیدیم که به سمت بالا بصورت شیب زیاد حرکت می کرد و یکی از راه ها در مسیر پائین و به سمت روستاهای حوالی می رفت و ما با ادامه مسیر حرکت سمت چپ به طرف کامفیروز حرکت کردیم.

پس از گذشتن از شیب در اطراف دریاچه در ساعت ۱۶:۰۰ مکان های مناسبی جهت اطراق و ماهی گیری بود که یکی از آنها را انتخاب کردیم و پس از پیاده شدن در اطراف دریاچه زمانی را وقت گذرانیده و پس از مدتی استراحت همگی سوار اتوبوس شده و به سمت شیراز حرکت کردیم و در ساعت ۱۸:۳۰ بود که به جلوی اداره جهانگردی رسیدیم.

مرتبط:

سفرنامه چشمه حاج محراب بمو

سفرنامه تنگ سرخ یاسوج

اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روانی

تنها یک پیاده روی در طبیعت، جنگل یا قدم زدن در کنار ساحل در یک صبح آفتابی می تواند درونی ترین احساسات شادی و آرامش را بیدار کند، و روانشناسی محیطی راه زیادی را برای اثبات این واقعیت طی کرده است.

رواشناسی محیطی مملو از نظریه هایی در مورد چگونگی عملکرد ما در محیط اطرافمان است. تمایل ما به طبیعت ژنتیکی است و ریشه در تکامل دارد. به عنوان مثال، آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا اکثر مردم ترجیح می دهند اقامتگاه هایی را رزرو کنند که از بالکن یا تراس منظره ای عالی دارند؟ چرا بیمارانی که از تخت بیمارستان خود منظره طبیعی را مشاهده می کنند زودتر از دیگران بهبود می یابند؟ یا چرا وقتی استرس ذهن ما را تحت تأثیر قرار می دهد، تنها به دنبال یافتن زمانی برای گذراندن زمان در طبیعت هستیم؟

نگاهی به اثرات مثبت ارتباط با طبعیت

«ریچارد لوو» در کتاب معروف خود به نام «آخرین فرزند در جنگل» به «اختلال کمبود طبیعت» اشاره کرده است. به گفته لوو، اختلال کمبود طبیعت وجود یک ناهنجاری در مغز نیست. این اختلال ناشی از دست دادن ارتباط انسان با محیط طبیعی خود است. نزدیکی به طبیعت سلامت جسمی، ذهنی و معنوی انسان را بهبود می بخشد. از درون به انسان احساس زنده بودن می دهد و نباید آن را به خاطر تحولات اخیر مانند شهرنشینی، فناوری یا رسانه های اجتماعی به خطر بیاندازیم.

فواید نزدیکی به طبیعت متنوع است. ما می توانیم از اثرات مثبت اتصال به محیط در تمام سطوح رفاه فردی لذت ببریم.

اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روانی

حمام کردن در جنگل

حمام کردن در جنگل درمانی است که در ژاپن در دهه ۱۹۸۰ ایجاد شد و از آن زمان به عنوان سنگ بنای مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه و بهبودی پزشکی ژاپنی تبدیل شده است. حمام کردن در جنگل یا به قول ژاپنی «شینرین-یوکو» (Shinrin-yoku) روشی معروف برای گذراندن وقت در طبیعت است. تحقیقات نشان داده است افرادی که حمام کردن در جنگل انجام می‌دهند، عملکرد سیستم عصبی بهینه، شرایط قلبی متعادل و کاهش اختلالات روده ای دارند. تحقیقات در مورد حمام جنگل همچنین نشان می دهد که پیاده روی مکرر یا سفر به طبیعت با تحریک تولید پروتئین های ضد سرطان، به بیماران در مبارزه با بیماری های لاعلاج کمک می کند.

فعالیت های خارج از منزل

انجام فعالیت های خارج از منزل احتمال ابتلا به مشکلات بینایی مانند دوربینی و نزدیک بینی را کاهش می دهد. یک مطالعه بر روی کودکان در استرالیا نشان داد که کودکان مدرسه‌ای که در فعالیت‌های بیرون از خانه شرکت می‌کنند، بینایی بهتری نسبت به کودکانی داشتند که زمان بیشتری را در داخل خانه سپری می‌کردند.، دارند.

اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روانی

شاخص جرم بدنی پایین تر

مطالعات نشان داده اند ، افرادی که زمان بیشتری را در طبیعت می گذرانند ، شاخص جرم بدنی (BMI) پایین تری نسبت به افرادی دارند که در طبعیت وقت نمی گذرانند. افرادی که در فضای باز ورزش می کنند کمتر خسته می شوند و شانس کمتری برای ابتلا به چاقی و بیماری های مرتبط با آن دارند.

طبیعت سلامت روانی را بهبود می بخشد

طبیعت به تنظیم هیجانی کمک می کند و عملکرد حافظه را بهبود می بخشد. یک مطالعه بر روی مزایای شناختی طبیعت نشان داد که افرادی که در طبیعت پیاده‌روی می کردند، در آزمون حافظه عملکرد بهتری نسبت به افرادی داشتند که در خیابان‌های شهر پیاده روی می کردند.

اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روانی

پیاده روی در طبیعت برای افراد مبتلا به افسردگی مفید است

مطالعات نشان داده بود افرادی که از اختلالات افسردگی خفیف تا شدید رنج می‌بردند، هنگام قرار گرفتن در معرض طبیعت، خلق و خوی بهبود یافته قابل توجهی داشتند. همچنین این افراد برای بهبودی و بازگشت به حالت عادی انگیزه و انرژی بیشتری داشتند. تحقیقات اخیر نشان داد که بیرون از منزل بودن با کاهش ترشح هورمون استرس به نام «کورتیزول»، استرس را کاهش می دهد.

پیاده‌روی در طبیعت و انجام سایر فعالیت‌ها در خارج از منزل باعث تقویت توجه و تمرکز می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتباطات محیطی قوی با عملکرد بهتر، افزایش تمرکز و کاهش احتمال ابتلا به اختلال کمبود توجه مرتبط است. مطالعه‌ای در دانشگاه کانزاس نشان داد که گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل و صرف زمان کمتر با دستگاه‌های الکترونیکی، می‌تواند مهارت‌های حل مسئله ما را افزایش دهد و توانایی‌های خلاق را بهبود بخشد.

تقویت معنوی

روانشناسان محیطی استدلال کرده اند که یک جزء ارزشی به رابطه انسان و محیط زیست اضافه شده است. با نزدیک ماندن به طبیعت، احساس سپاسگزاری و قدردانی بیشتری نسبت به طبیعت در انسان شکل می گیرد. مشاهده شگفتی های جهان  بیرون به طور خودکار در انسان میل به محافظت از آن را تقویت می کند. تنفس در طبیعت به ما آگاهی حس سالم بودن می دهد. زمانی که در خارج از منزل وقت می گذرانیم، بیشتر به آنچه می بینیم، آنچه می شنویم، رایحه و احساس خود می اندیشیم.

منبع: ایرنا

خوراک های محلی، حلقه مفقوده گردشگری استان اردبیل

جای خالی خوراک های بومی-محلی برای پذیرایی از گردشگران استان اردبیل در حالی احساس می‌شود که این استان از تنوع غذایی کم‌نظیری برخوردار است که خود می‌تواند به یک هدف اصلی جذب گردشگر تبدیل شود.

 اگرچه خوراک و غذا از گذشته‌های دور از انگیزه‌های سفر بوده‌اند، اما این امر در سال‌های اخیر زیر عنوان صنعت گردشگری با نام گردشگری خوراک رونق و جایگاه خاصی پیدا کرده است.

استان اردبیل هم با وجود تاریخ و فرهنگ غنی در کنار تنوع اقلیمی ظرفیت قابل توجهی در زمینه خوراک‌های بومی-محلی دارد و غذاها و نوشیدنی‌های رایج آن مانند سفره‌ای رنگارنگ از شمال تا جنوب آن گسترده است.

برخورداری از ظرفیت حدود ۱۰۰ نوع غذا و نوشیدنی در بسیاری نقاط استان خود به تنهایی عاملی برای جذب گردشگر بوده است در کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری در این زمینه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت گرفته است اما به اذعان کارشناسان و گردشگران، استان اردبیل به وجود ظرفیتهای قابل توجهی که دارند از منابع و مزایای این نوع از گردشگری بهره کافی نبرده است.

گردشگری خوراک در واقع زنجیره‌ای عظیم از خدمات را شامل می‌شود که یکی از مراحل مقدماتی رونق آن، ثبت ملی نمونه‌های واجد پیشینه تاریخی به شمار می‌رود و در این راه گام‌هایی نیز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط برداشته شده است.

ثبت خوراک‌ها البته دشواری‌ها و پیچیدگی‌هایی دارد، چرا که دسترسی به سابقه تاریخی آنها برخلاف بناها به سادگی امکان‌پذیر نیست؛ اما این امر مقدمه کار است و برای جای دادن خوراک‌های بومی در سفره گردشگران و در نهایت رونق گردشگری خوراک گام‌های دیگری هم باید برداشته شود.

با این وجود کار در استان اردبیل در مراحل ابتدایی در جریان است و تا کنون خوراک‌هایی مانند قوورما، گیلدیک آشی، قره شیقالات، روسته، خشیل،  دوشاب حالواسی،  یارما شیله‌سی،  زنجفیل حالواسی،  ساج ایچی/قاتق شورباشی،  سوتدی پلو، چگوری، چیغیرتما، مشکوفی، باسدیرما پلو،  کته نان با سبزیجات، پیچاق قیمه، قره حالوا، قیماق، هدیک آشی/دیشلیق، فطیر، قوروت، آیران آشی و اوماج آشی در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است.

پرونده چند خوراک دیگر مانند بایرام یومورتاسی، نخود قورماسی، خینگل، خشیل و ایمام آشی در دست تهیه است اما در حال حاضر آش دوغ، حلوا سیاه، پیچاق قیمه و عسل جزو معدود خوراکی‌هایی هستند که به صورت عمده به مسافران داخلی و گردشگران خارجی عرضه می‌شوند و کسانی که به اردبیل سفر می‌کنند، تجربه‌ای در مورد انواع خوراک‌های متنوع استان ندارند.

فقدان غذاهای محلی در سفره‌ مسافران نوروزی

عدنان حدیدییکی از مسافرانی که نوروز امسال برای نخستین بار به اردبیل سفر کرده بود، در این زمینه گفت: بازدید از آثار تاریخی مهم در کنار طبیعت زیبای منطقه تجربه‌ای خوشایند بود. با این وجود در بحث غذا احساس کردم استان اردبیل از سایر نقاط عقب مانده است و رستوران‌های معدودی پیدا می‌شوند که خدمات با کیفیت و استانداردی به گردشگران ارائه کنند.

وی بیان کرد: رستوران‌های فعال و خوب موجود هم بیشتر به عرضه غذاهایی می‌پردازند که در سایر نقاط کشور هم در دسترس است و در این میان خبری از غذاهای بومی- محلی استان نیست.

یکی دیگر از مسافران استان اردبیل در این زمینه اظهار کرد: تعداد زیاد مراکز عرضه غذاهای فوری و کبابی‌ها در منطقه توی ذوق می‌زند؛ باید برای هر ذائقه‌ای آمادگی ارائه خدمات وجود داشته باشد اما در اردبیل چنین نیست.

شکیبا هاشمی افزود: علت سفر افراد به سایر نقاط آشنایی از نزدیک با آداب، رسوم، فرهنگ و تاریخ مقصد است که غذا هم جزوی از آن محسوب می‌شود؛ اما در استان اردبیل این مساله نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به سفر خانوادگی خود به استان اردبیل، اظهار کرد: منزل یکی از اقوام میهمان هستیم و شرایط چنان است که در این چند روز جز آش دوغ، حتی یک بار هم طعم غذاهای بومی را نچشیدیم و بیشتر غذاهای سرو شده مشابه با سایر نقاط بود؛ در حالی که به عنوان یک فرد اصالتا اردبیلی می‌دانم این منطقه چه سفره رنگارنگی از تنوع غذایی دارد.

مسافری دیگر به ایرنا گفت: چندین بار به استان اردبیل سفر کردم و در خانه دوستان و آشنایان غذاهای محلی را خوردیم و لذت بریم اما این تجربه برای همه مسافران امکان‌پذیر نیست.

میلاد فعال افزود: تجربه سفر به نقاط مختلف کشور دارم و جز چند استان مانند هرمزگان و گیلان که در آنها می‌توان غذاهای محلی را در دسترس یافت، در نقاط دیگر شرایط از این نظر خوب نیست و در بهترین شرایط تنها چند نوع غذای انگشت‌شمار محلی عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: همه ذائقه‌ها یکسان نیست و شاید عده‌ای مایل به استفاده از غذاهایی مانند چلوکباب یا پیتزا باشند اما به هر دلیل مسافری شاید بخواهد غذاها و نوشیدنی‌های بومی یک منطقه را امتحان کند که باید این امکان نیز برای این افراد فراهم شود که در حال حاضر چنین امکانی در نقاطی مانند اردبیل نداریم.

جای خالی غذاهای بومی در منوی رستوران‌ها/ضرورت برندسازی در گردشگری غذا

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با تاکید بر لزوم احیای مکتب مطبخ اردبیل در این زمینه گفت: جای خالی غذاهای بومی-محلی در منوی رستوران‌های استان به ویژه در شهرهای گردشگرپذیر مانند اردبیل خالی است.

صغری فرشی افزود: بیشتر رستوران‌ها و غذاخوری‌های استان اردبیل غذاهای بومی و محلی را در منوی غذایی خود جای ندادند، در حالی که همین می‌تواند در جذب بیشتر مسافر و گردشگر موثر باشد و باید مورد توجه فعالان این بخش قرار گیرد.

وی بیان کرد: نقطه آغازین این حرکت با پیشنهاد معاونت گردشگری و توسط هتل لاله سرعین انجام گرفت که در آن برای میزبانی از میهمانان ۲ رویداد مهم بین‌المللی (کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو و مسابقات لیگ والیبال ملت‌ها) غذاهای بومی در منوی این هتل قرار گرفت.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: غذاهایی مانند پیچاق قیمه، سوتلی پلو با خرما، قیساوا، یارما آشی و اوماج آشی از غذاهای بومی استان به شمار می‌رود که جای خالی آنها در منوی غذای رستوران‌ها محسوس است.

blank

 

وی اظهار کرد: در این راستا برگزاری جشنواره‌های متعدد به منظور معرفی غذاهای استان اردبیل در سطح ملی برنامه‌ریزی شده که از جمله جشنواره آش نیر در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار با هدف معرفی قابلیت‌های استان‌های مختلف به ویژه اردبیل در بخش آش و غذاهای سنتی است.

فرشی با اشاره به شناسایی ده‌ها غذای سنتی در شهرهای مختلف استان تشریح کرد: با توجه به طولانی بودن سرما در این منطقه بخش عمده غذاها از گذشته در آب و هوای سرد مورد استفاده قرار می‌گرفت که بخشی فراموش شده است و بخش دیگر هم به دلیل استفاده از غذاهای فوری کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یادآورشد: گردشگری غذا در راستای ترویج سلامتی و معرفی الگوی صحیح تغذیه انجام می‌شود علاوه بر این گردشگری غذا جاذبه گردشگری است که می‌تواند ماندگاری مسافران را در استان افزایش دهد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: بر این اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در نیمه دوم سال با محوریت زمستان بیدار فرصتی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری غذا فراهم خواهد ساخت و در قالب جشنواره زمستانی و سایر رویدادها می‌توان توانمندی اردبیل در حوزه گردشگری غذا را معرفی کرد.

وی تشکیل کمیته‌ای به منظور مطالعه و معرفی غذاهای سنتی را یادآور شد و با اشاره به ضرورت برندسازی در حوزه گردشگری غذا با مشارکت بخش خصوصی گفت: به منظور معرفی غذاهای سنتی از ظرفیت رستوران‌ها و غذاخوری‌های سنتی استفاده خواهد شد.

ضرورت گذر از گردشگری غذا به خوراک

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ غذای سنتی و بیش از ۱۰۰ نوع نوشیدنی در نقاط مختلف کشور گفت: تنها حدود ۸۰۰ مورد در کتاب‌های آشپزی و مقالات تحقیقی مرتبط درج شده است و هموطنان تنها با حدود ۲۰ تا ۳۰ مورد آنها آشنا هستند.

روانبخش نایب پاشایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از عوامل این شرایط به خانواده‌ها بازمی‌گردد؛ چرا که امروزه مشغله کاری موجب شده است تا بسیاری از غذاهای آرام‌پز از میان برود و افراد برای پخت غذا زمان کافی نگذارند و به تدریج خوراک‌ها فراموش شود.

وی تشریح کرد: غذاهای سنتی که در شمال تا جنوب استان اردبیل طبخ می‌شود، ارزش بسیاری دارد اما گردشگری خوراک در استان مقوله‌ای شناخته نشده است و از همین رو از چند سال گذشته اقدامی در سازمان میراث فرهنگی با عنوان تهیه اطلس گردشگری خوراک آغاز شده است.

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به تفاوت‌های گردشگری خوراک و غذا اشاره و اظهار کرد: در گردشگری غذا، گردشگر داخلی در هتل یا اماکن اقامتی می‌ماند اما در رستوران غذا می‌خورد و ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه‌ سفرش را به غذا اختصاص می‌داد.

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر اما عنوان گردشگری خوراک مطرح شد که در قالب آن دیگر تنها خوردن غذا مطرح نیست و حتی بازدید از مزرعه‌های گردشگرپذیر، آموزش آشپزی و مشارکت در نحوه پخت را نیز شامل می‌شود.

نایب پاشایی بیان کرد: انواع چاشنی و ادویه، نوشیدنی، دمنوش و گرمنوش نیز در این تعریف جدید جزوی از گردشگری خوراک به شمار می‌آید که به چند بخش تقسیم می‌شود.

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: در این چارچوب می‌توان تورهایی برای گردشگران داخلی و خارجی تحت عنوان مشارکت در آموزش غذاهای سنتی به استان اردبیل جذب کرد یا تورهایی طبیعت‌گردی برگزار و نحوه پخت برخی غذاها را در قالب آن آموزش داد.

وی گفت: حتی گردشگران را می‌توان در آموزشگاه‌ها یا خانه‌های روستایی در تهیه و خرید مواد اولیه ارگانیک خوراک‌ها نیز مشارکت داد و با این روش هدف و مقصد جدید گردشگری برای استان اردبیل تعریف کرد؛ این شیوه باید تغییر یابد تا در گردشگری خوراک به موفقیت برسیم.

آموزش گروه‌های هدف، پیش‌نیاز رونق گردشگری خوراک

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل آب و هوا، تولیدات کشاورزی و دامی و فصول را عوامل تاثیرگذار در تهیه انواع خوراک عنوان کرد و افزود: گردشگری خوراک نیازمند آموزش است اما در این زمینه کم کار شده و باید در رستوران‌ها، تاسیسات گردشگری و واحدهای بوم‌گردی روستایی مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: برگزاری رویدادهای جذاب مرتبط با گردشگری خوراک شامل پیش غذا، غذا، پس غذا، ادویه و چاشنی، دمنوش و نوشیدنی‌های سرد در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند موجب آشنایی بیشتر مردم با این خوراک‌ها شود.

نایب پاشایی با بیان اینکه کمیت و کیفیت غذاهای سنتی نیاز به بازنگری دارد، گفت: با گذر زمان تا حدودی ذائقه‌ها تغییر کرده و در مرحله بعد سفره‌آرایی و تزیین غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا خوراک‌ها مطابق با ذائقه گردشگران داخلی و خارجی به شکلی موفقیت‌آمیز ارائه شود.

وی ادامه داد: پس از این مراحل نوبت ورود خوراک‌های سنتی به منوی رستوران‌ها و تاسیسات گردشگری است؛ در حال حاضر اگر گردشگری خارجی از شمال تا جنوب ایران سفر کند، تنها تعداد معدودی غذا در منوها به چشمش می‌خورد که جای تاسف دارد.

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: برگزاری تورهای گردشگری تخصصی خوراک و تبلیغات مناسب بر روی تورها و خوراک‌ها و رویدادها در سطح استانی، ملی و بین‌المللی باید گسترش یابد و در مرحله آخر پس از معرفی خوراک‌ها بومی و تسهیل دسترسی برای تهیه مواد اولیه یا خرید خود آن، می‌توان علاوه بر هتل‌ها و رستوران‌ها، بازارچه‌های خیابانی و ایستگاه‌های شکم‌گردی راه‌اندازی کرد تا افراد با طعم‌های سنتی آشنا شوند.

وی تاکید کرد: ممکن است در ابتدای راه مشکلاتی وجود داشته باشد، اما این امر در نهایت با استقبال مسافران داخلی و گردشگران خارجی رو به رو خواهد شد؛ چون خوراک بخش مهمی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص می‌دهد و توجه به همین موضوع می‌تواند موجب افزایش ماندگاری مسافران شود.

نایب پاشایی، برندینگ را نیز مساله‌ای مهم دانست و گفت: آشپزی ایرانی در دنیا سبکی منحصر به فرد است و سرآشپزهای خوب و معروفی در ایران داریم که شناخته شده نیستند، در حالی که برندینگ در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: ریشه همه این مسائل به آموزش بازمی‌گردد و اصلاح شرایط به عزم ملی نیاز دارد و باید مردم و مسئولان دست به دست هم دهند تا به تدریج شاهد تغییرات مثبت و ملموسی باشیم.

منبع: ایرنا

هواداران بدون بلیت بازی‌های جام جهانی به قطر نروند

مسئولان قطری اعلام کردند به هوادارانی که بلیت بازی‌های جام جهانی را از قبل تهیه نکرده باشند در موقع برگزاری جام جهانی اجازه ورود به این کشور را نمی‌دهند.

به نقل از تایمز، بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال پس از پایان قرعه‌کشی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در روز جمعه، برنامه‌ریزی سفر خود را به کشور میزبان آغاز کرده‌اند. برهولد ترنکل، مدیرعامل گروه گردشگری قطر تایید کرد با این حال فقط برای هوادارانی که بلیت‌های مسابقه را قبلاً خریداری کرده‌اند، شناسه فیفا صادر می‌شود و بر این اساس وارد کشور می‌شوند.

ترنکل به سان گفت: تصمیم گرفته شده است که فقط هوادارانی که بلیت بازی دارند اجازه گرفتن ویزا به آن‌ها داده شود. آن‌ها برای ورود به قطر به شناسه رسمی هواداران نیاز دارند و کسانی که این شناسه را ندارند اجازه سفر نخواهند داشت. قوانین سختگیرانه است و به دلایل خاصی هم این تصمیم گرفته شده است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که در فینال یورو ۲۰۲۰ در لندن هزاران هوادار بدون بلیت به محوطه ورزشگاه هجوم آوردند و همین مساله باعث بروز آشوب و درگیری‌های زیادی شد که با دخالت پلیس همراه شد و در نتیجه آن چندین نفر زخمی شدند. از آن‌جایی که حوادث خرابکاری، درگیری و زباله‌ریزی به طور گسترده در پایتخت انگلیس گزارش شد، برخی از هواداران حتی بدون بلیت به ورزشگاه ومبلی هجوم بردند و موفق شدند مخفیانه وارد شوند تا دیدار نهایی را ببینند. البته انگلیس در دیدار نهایی در ضربات پنالتی باخت و دوم شد.

مدیر اداره همکاری‌های بین‌المللی قطر تاکید کرد: در این‌جا ما نمی‌توانیم قوانین را تغییر دهیم.

بلیت بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی در قطر برای هواداران خارجی از ۲۵۰ تا ۸۰۰ ریال قطری (از ۶۹ تا ۲۲۰ دلار) و برای هواداران محلی ۴۰ ریال قطر (۱۱ دلار) است. بلیت بازی فینال برای هواداران محلی ۷۵۰ ریال قطر (۲۰۶ دلار) هزینه دارد، هواداران خارجی باید از ۲۲۰۰ تا ۵۸۵۰ ریال قطری (از ۶۰۴ تا ۱۶۰۰ دلار) بپردازند.

مرحله دوم فروش بلیت‌های جام جهانی نیز از فردا سه شنبه شروع می شود و هوادارانی که موفق به خرید بلیت‌های جام جهانی نشدند می‌توانند از طریق سایت فیفا اقدام به خرید بلیت‌های بازی‌های جام جهانی کنند.

منبع: ایسنا

سفرهای دریایی هرمزگان بدون سانحه به ایستگاه پایانی خود رسید

چهاردهمین طرح سفرهای دریایی نوروز در مسیر۱۶ گانه مجاز دریایی در پایتخت دریایی ایران درحالی بدون سانحه به ایستگاه پایانی رسید که طبق اعلام مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، طی این مدت ۳ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۱۵ هزار نفر سفر بر پهنه آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس به ثبت رسید.

علی‌رضا محمدی کرجی‌ران صبح امروز (۱۵ فروردین ماه) با اعلام خبر پایان طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ و قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی نوروزبانان دریایی در بزرگترین پهنه آبی کشور اظهارکرد: از ابتدای طرح تسهیل سفرهای دریایی که از ۲۵ اسفند سال گذشته تا امروز  پانزدهمین روز از فروردین ماه جاری ادامه داشت، در مجموع ۳ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۱۵ هزار نفر سفر از سرزمین اصلی به مقصد جزایر این استان و بالعکس صورت گرفته است.

وی ادامه داد: خدمات رسانی مناسب و مستمر صورت گرفته توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان طی موج نخست سفرهای نوروزی و تردد بیش از دو میلیون نفر سفر از جزایر و مکان های گردشگری این استان، هموطنان زیادی را ترغیب کرد تا در موج دوم این سفرها و طی روزهای تعطیلات نوروزی نوروزبانان هرمزگان میزبان بیش از یک میلیون نفر مسافر در کنار آب های نیلگون خلیج فارس باشند.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر هرمزگان، استقرار ۲۴ تیم غواصی،۳۵ تیم همیارناجی، دو فروند یدک کش تخصصی آتش‌خوار، به آب اندازی بویه‌های مسیر تردد، مشارکت شناور حجاز ۶۶ و۲۰ تیم بازرسی فنی، بازآموزی خدمه شناورهای مسافری و تفریحی ایمنی در تمامی بنادر استان و ‌مسیر تردد مجاز دریایی و گردشگری سفری ایمن برای جابه‌جایی نزدیک به ۴ میلیون نفر سفر را از نقاط عطف طرح تسهیل سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۱ برشمرد.

محمدی کرجی‌ران در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت میزان جابه‌جایی شناورهای مسافری و تفریحی در استان طی ۱۹ روز اجرای طرح نوروزی اشاره کرد و افزود: طی مدت یاد شده، ۷۶هزار و ۶۹ شناور مسافری و تفریحی در مسیرهای دریایی و جزایر استان و بالعکس جابه‌جا شدند.

به گفته وی، از ابتدای طرح تسهیل سفرهای دریایی در استان هرمزگان، در مجموع ۵۹۷ هزار و ۵۷۰ خودرو در مسیر دریایی پهل – لافت(جزیره قشم) تردد داشتند که نسبت به سال ۹۸ و قبل از شروع کرونا پنج درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان، بیش‌ترین حجم جابه‌جایی مسافر و گردشگر از ابتدای اجرای طرح نوروزی امسال را مربوط به روز پنجم فروردین به عنوان شلوغ‌ترین روز تعطیلات نوروزی عنوان کرد که طی این روز، در مجموع ۳۷۵ هزار نفر سفر انجام شد که بخش عمده این ترددها در مسیر دریایی پهل – لافت(جزیره قشم) انجام گرفت.

منبع: ایسنا