مهرگرد سمیرم روستای ملی بافته های داری انتخاب شد

روستای مهرگرد از توابع شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته بافته های داری انتخاب شد.

مهرگرد روستایی در شمال سمیرم با حدود ۸۵۶ نفر جمعیت است که از نظر صنایع دستی در رشته نساجی سنتی و بافته های داری در سطح ملی، شناخته شده است. بافته های داری ، بافته هایی هستند که از دارهای عمودی یا افقی برای تولید آنها استفاده می شود مانند قالی، گبه، گلیم ، زیلو، ورنی و شیرکی.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مهرگرد به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته بافته های داری در سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور انتخاب شد.

فریدون الله یاری با بیان اینکه این روستا از گذشته، اهمیت ویژه ای در صنایع دستی روستایی و عشایری به ویژه بافته های داری از جمله قالی، گلیم و گبه در جنوب استان اصفهان داشته است، افزود: بیش از ۲۰۰ نفر در این روستا در کارگاه های بافته های داری مشغول کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی این روستا ظرفیت جهانی شدن دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های دیگر این روستا از جمله طبیعت بکر و قرار داشتن در مسیر ییلاق و قشلاق ایل قشقایی، زمینه های مساعدی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی این خطه وجود دارد.

الله یاری با اشاره به اینکه مهرگرد برند صنایع دستی ملی است، تصریح کرد: لازم است اقدام های بیشتری برای معرفی ظرفیت ها و توانایی های این روستا در سطح ملی و بین المللی انجام شود و اداره کل میراث فرهنگی نیز در این جهت تلاش خود را می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: فعالان صنایع دستی روستای مهرگرد، چهار نشان بین المللی و ۲۸ نشان ملی صنایع دستی دارند و رنگ نخ هایی که در بافته های خود استفاده می کنند، طبیعی و طرح های آنها برگرفته از طبیعت و فرهنگ منطقه است.

الله یاری اضافه کرد: پرونده گلپایگان به عنوان شهر ملی مُنبت و خورزوق از توابع برخوار به عنوان شهر ملی پارچه قلمکار و کاشان به عنوان شهر جهانی در نساجی سنتی در دست تدوین یا آماده ارائه به معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور است.

اصفهان به عنوان دومین شهر جامع صنایع دستی جهان در سال ۱۳۹۴ و شهرضا به عنوان شهر ملی سفال و کاشان به عنوان شهر ملی نساجی سنتی در سال ۱۳۹۶ انتخاب شدند.

امروز دوشنبه ۱۴ مرداد نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی برگزار و ۹ شهر و سه روستا به‌عنوان شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی انتخاب و ثبت شدند.

بر اساس نتایج اعلام شده در این نشست، بروجرد به‌عنوان شهر ملی ورشوسازی، بندر لنگه به‌عنوان شهر گلابتون‌دوزی، بایگ در خراسان رضوی به‌عنوان شهر ملی ابریشم‌کشی، خوسف در خراسان جنوبی به‌عنوان شهر ملی مله‌بافی، شیراز به‌عنوان شهر صنایع‌دستی، اهواز به‌ عنوان شهر مینای صبی، دزفول به‌عنوان شهر کپوبافی، هرسین به‌عنوان شهر گلیم و تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز، روستای بحیری از استان بوشهر به‌عنوان روستای عبابافی، تنگه‌سرحه از سیستان و بلوچستان به‌عنوان روستای حصیربافی و مهرگرد استان اصفهان به‌عنوان روستای بافته‌های داری ثبت ملی شدند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *