سیستان و بلوچستان بهشت رویایی طبیعت جنوب ایران

سیستان و بلوچستان علاوه بر داشتن گونه‌های نادر جانوری با داشتن آب و هوای متنوع به بهشت رویایی برای طبیعت دوستان جنوب ایران تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا سرزمین نخل و باد و آفتاب و دریا به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌ ایرانی کوچک نامیده شده و از پهن دشت سیستان تا کوهستانهای بلوچستان و آب‌های نیلگون دریای مکران (دریای عمان) گسترانیده شده و طول شمال تا جنوب آن افزون بر هزار کیلومتر است.
این استان به دلیل داشتن دشت و کوهستان و برخورداری از یکی از چهار قله مرتفع ایران «تفتان با ۴۰۵۰ متر ارتفاع» دارای تنوع بالای توپوگرافی است.
یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار معادل ۷.۹ درصد (هفت و ۹ دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

مناطق حفاظت شده

گونه‌های جانوری و گیاهی استان در ۱۳ منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، گل فشان پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می‌کنند.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه‌ای، رودخانه‌ها و تالاب‌ها از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی‌توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می‌کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.

منابع دریایی و شیلاتی، وجود آثار طبیعی – ملی، تالاب‌های شور و شیرین، دریاچه‌ها، جنگل، کوه‌هایی با چشم انداز خاص و غارهای طبیعی، سیستان و بلوچستان را به بهشت طبیعت گردان تبدیل کرده است.

چابهار؛ سرزمینی ناشناخته با گنج‌های فراوان، یکی از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و آب‌های گرم اقیانوس هند قرار دارد.

این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب کشور است و شاید به همین دلیل است که چابهار یا چهاربهار نام گرفته است.

تفتان همیشه سرفراز

تفتان همیشه سرفراز که به عنوان بام شرق ایران شهرت دارد از جاذبه‌های بکر و دیدنی برخوردار است که همه ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان طبیعت را به خود فرا می‌خواند.

قله تفتان با ۴۰۵۰ متر ارتفاع که از دهانه قله آن دود آتشفشانی مرکب از بخار آب، خاک و گاز گوگرد متصاعد می‌شود از دیگر زیبایی‌ها و جذابیت‌های سیستان و بلوچستان است، برف سفید و گوگرد زرد رنگ بر قله این کوه سربه فلک کشیده به عروس زیبایی تشبیه شده که تور سفیدی برسر کرده و شال زرد رنگ بر گردن آویخته و به زیبایی خودنمایی می‌کند.

blank

آبشار سراب بزمان

آبشار سراب بخش بزمان ایرانشهر با بیش از هفت متر ارتفاع به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب گردشگری در جنوب سیستان و بلوچستان هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

رودخانه کاجو یکی از جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان است که در شمال قصرقند جریان دارد، سیلاب‌های این رودخانه در ناحیه دشتیاری پخش می‌شود و در انتها به رودخانه باهوکلات می‌پیوندد. این رودخانه ۲۲۰ کیلومتر طول دارد.

 

کویر لوت

کویر لوت یکی از خشک‌ترین و قابل مطالعه‌ترین کویرهای جهان است که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان قرار دارد و عمیق‌ترین ناحیه فلات مرکزی ایران را در خود جای داده و ناگفته‌های زیادی دارد.

دشت سیستان یکی از دشت‌های داخلی فلات ایران است که از آبرفت‌های دلتای قدیمی و فعلی رودخانه هیرمند و سیلاب‌های اطراف آن پوشیده شده است، این سرزمین در جلگه‌ای پست و هموار در منتهی‌الیه مرز شرقی ایران قرار دارد.

این دشت از بقایای دریاهای دوران سوم زمین‌شناسی است که بر اثر حرکات کوهزایی به صورت چاله درآمده است.

دیار کهن سیستان و بلوچستان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد و بیشمار صحنه‌های بی نظیر طبیعی را در ذهن هر گردشگری ثبت می‌کند.

منبع خبر:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *