آشنایی با خانه سرتیپ سدهی

در میدان ورودی خمینی ‌شهر و ابتدای خیابان توحید تابلو «خانه سرتیپ سدهی» دیده می شود. مقابل مسجد لادره کوچه ‌ای قرار دارد که بدنه آن را خانه ‌های تاریخی شکل داده اند. در میان این کوچه میدانی است که خانه سرتیپ با سردری باشکوه و مجلل مشرف ‌به آن دیده می شود. این سردر که با گچ و رسمی بندی پوشش داده‌ شده یکی از زیباترین سردرهای تاریخی خمینی ‌شهر است. سردر دارای دو سکو بزرگ و چهار طاقچه و رف در طرفین است. درب خانه سرتیپ با نقوش سایر درب‌ ها فرق دارد. هشتی و دالان این درب با ۱۴ گنبد تاق و چشمه متمایز شده است و دالان با سقفی بلند منتهی به چهارخانه تاریخی است.

خانه سرتیپ سدهی در واقع مجموعه ای از بناهایی است که در دوره قاجار ساخته شده اند. اصلی ‌ترین و شاخص ‌ترین این بناها دیوان ‌خانه است. دیوان‌ خانه در سال ۱۳۱۵ هجری قمری ساخته و در سال ۱۳۱۶ هجری قمری به اتمام رسیده است. این دیوان‌ خانه در زمینی حدود ۳۸۰۰ متر احداث ‌شده است. مجموعه فضاهای این خانه در سه جبهه قرار گرفته اند که دو جبهه شمالی و جنوبی از جبهه سوم مرتفع تر می باشد. مهمترین قسمت عمارت  تالار جبهه شمالی است که با شکل نیم صلیبی خود با دو اتاق سه دری طرفین ارتباط دارد. دیوارهای این تالار دارای تزئینات فراوان نقاشی روی گچ هستند. علاوه بر آن دو ردیف قطاربندی نیزدر این در و دیوارها وجود دارد. سقف تالار حاوی نقاشی های پر کاری است که از نقاشی های اروپائی تاثیر گرفته اند. جبهه جنوبی شامل سه دری و فضای کفش کن در بین آنهاست. در جبهه غربی دو اتاق وجود دارد که با دری کوچک به حیاط باز می شود. دالانی که از طریق آن به حیاط خانه وارد می شوند در میانه این جبهه قرار گرفته است.

خانه سرتیپ سدهی

دیوان ‌خانه دارای سه قسمت عمده تالار، بخش تابستان نشین و بخش زمستان نشین است. تالار با دو اتاق، پستو و گوشواره و یک ایوان باشکوه در شمال خانه قرار گرفته است. بخش زمستان نشین دارای یک اتاق سه‌ دری و یک اتاق ۵ دری و نارنجستان است، بخش تابستان نشین نیز دارای اتاق‌ های سه ‌دری و پنج دری و ظرفشویخانه و حوضخانه است. ایوان اصلی خانه دارای چهارستون بلند به ارتفاع شش متر می باشد.

بدنه ایوان اصلی پوشیده از نقاشی‌ های زیبایی است. ایوان با ۱۱ درب و پنجره بالایی به اتاق ‌های تالار و گوشواره مرتبط می ‌گردد. بدنه تالار با نقاشی، گچبری و آینه‌ کاری تزئین شده است و سقف آن را با نوعی پوشش مثل کاغذ دیواری پوشانده‌ اند. سقف تالار مسطح است ولی در دو طرف شاه‌ نشین بادگیر قرار دارد و دارای تاقی جناغی است.

شاه‌ نشین درواقع زیباترین بخش این خانه است. در این قسمت بخاری گچبری، نقاشی پشت آینه و کتیبه‌ های زیبایی دیده می ‌شود. حو‌ضخانه این عمارت یکی از زیباترین حوضخانه‌ های دوره قاجار است که به سبک فرنگی ساخته‌ شده است. بدنه حوضخانه دارای چهار ایوان با سقف‌ های مسطح و جناغی است. دو ایوان راه ‌های ارتباطی با اتاق ‌های سه‌ دری و دو ایوان دیگر شاه‌ نشین حوضخانه هستند.

بدنه حو‌ضخانه با نقاشی‌ های فرنگی از جمله موتیف های اسلیمی و پل و پرندگان تزئین شده است. اتاق های سه‌ دری و پنج‌ دری خانه سرتیپ به قرینه یکدیگر طراحی‌ شده است و به ‌غیراز بخاری ‌های گچبری تزئینات خاصی دیده نمی ‌شود.

با توجه به کتیبه‌ ای که در تالار پذیرایی خانه وجود دارد ساخت این بنا یک سال طول کشیده است. بر اساس گفته‌ های موجود، ظل السلطان حاکم وقت اصفهان قصد بازدید از خمینی ‌شهر را داشته است که سرتیپ به دلیل نداشتن محل مناسب برای پذیرایی از وی درخواست زمانی دوساله برای مهیا نمودن عمارت درشأن ایشان کرده است. سپس سرتیپ به ‌سرعت شروع به مهیا کردن عمارت نموده و بامهارت و استادی خاصی بنایی باشکوه فراهم کرد.

فرم سبک معماری و رنگ‌ های مورداستفاده در تزئین ساختمان متعلق به معماری سبک قاجاری است. تأمین روشنایی، گرمابخش زمستان و خنک کننده تابستان بیشتر از طریق عوامل طبیعی همچون نور خورشید و جریان هوا (بادگیر) بوده است. در ورودی خانه از جنس چوب است و خانه در یک مجموعه خاصی قرار دارد. اگر دالانی را که بعد از در ورودی قرار دارد دنبال کنید، به چند خانه مسکونی می‌ رسید که در همین مجموعه قرار دارند و متعلق به فرزندان سرتیپ می‌ باشند.

خانه سرتیپ سدهی

تزئینات بنا

دیوان ‌خانه سرتیپ سدهی دارای تالار، حوضخانه، نارنجستان، اتاق‌ های سه‌ دری و پنج ‌دری و برج مراقبت است. این بنای زیبا که از خشت خام و آجر ساخته ‌شده دارای تزیینات بسیار چشم‌ نواز همچون گچبری، منبت ‌کاری، آینه ‌کاری، پارچه‌ های سقفی و پنجره‌ های گره چینی است. این بنای باشکوه که سقف ایوان آن بر روی ستون ‌های گچبری شده با سرستون ‌های برگ کنگری قرارگرفته است و دارای حجاری‌ های ظریف و زیبایی است، شکل بیرونی آن شباهت انکار ناپذیری با عمارت باغ ارم شیراز دارد.

سرتیپ محمدحسن خان امینی سدهی
سرتیپ محمدحسن خان امینی سدهی فرزند یاور خان بود که پدرش از منصب ‌داران و نظامی ‌های دوره قاجار بوده است. خود سرتیپ فرمانده فوج جلالی ظل السلطان حاکم وقت اصفهان بوده است. وی در دوران انقلاب مشروطیت و سال ‌های جنگ جهانی اول و هرج ‌و مرج و قحطی و بیماری با اقتدار تمام نسبت به امنیت بخش وسیعی از اصفهان همت گماشت. از سرتیپ ۴ فرزند برجای ‌ماند که هر کدام دارای خانه ‌های تاریخی جداگانه همجوار با دیوان ‌خانه بوده‌ اند. این خانه‌ ها هم اکنون تبدیل به مجموعه زیبای تاریخی شده ‌اند.

خانه سرتیپ سدهی

خمینی شهر
خمینی شهر که به دلیل پیشرفت‌ در زمینه‌ های مختلف در سال‌ های گذشته از اهمیت بالایی برخوردار شده است در ادوار گذشته، یعنی زمانی که هنوز با نام سده شناخته می ‌شده، منطقه ای حاصلخیز بوده است. در آن زمان این منطقه دارای سه روستا یا سه ده بوده است (به نام ‌های پریشان یا فروشان یا پروشان، خوزان یا خیزان، ورنوسفادران یا بن اصفهان) از اینرو آن را سده می ‌نامیدند. کانون ‌های جمعیتی در این منطقه پیش از اسلام و در نیمه دوم هزاره چهارم قبل از میلاد بنا نهاده شده‌ و پس از حمله اسکندر، تا ۶ قرن بعد و تا زمان ساسانیان این منطقه به بیابانی خشک و خالی تبدیل شد. در زمان ساسانیان مردم بار دیگر در این منطقه سکنی گزیدند.

امروزه این شهرستان یکی از مناطق مهم استان اصفهان بشمار می رود. از مکانهای دیدنی‌ خمینی شهر می ‌توان به خانه سرتیپ سدهی خانه تاریخی زهتاب خوزان، عصارخانه صفوی، مجموعه حمام‌ ها، مجموعه مساجد، برج کبوتر بوستان مهر، خانه تاریخی خلیلی‌ ها، آرامگاه ابن مردویه و همچنین جاذبه‌ های طبیعی مانند غار دستکند قهرمان به قدمت دوران عیلامی، چشمه بژن، دره مویی، چشمه لاوه و پارک جنگلی اشاره کرد.

در شهرستان خمینی شهر هر سال بیش از ۱۲ نوع گلابی از نژادهای مختلف بهره برداری می‌ شود. فصل برداشت گلابی در این شهرستان از اوایل مرداد تا اواسط شهریورماه است. گلابی نژاد سیبری که کمی دیررس ‌تر از سایر گلابی ها است، در فصل پاییز برداشت می‌ شود و بدون نیاز به سردخانه تا پایان اسفند ماه نیز قابل مصرف و نگهداری است. سیبری میوه ای خوشمزه و آبدار با طعم گلابی است که عطری مانند سیب نیز دارد. خمینی شهر یکی از تولید کنندگان اصلی گلابی در کشور است. همچنین  این شهر از بزرگترین تولید کنند گان محصولات گلخانه‌ ای، انواع کاکتوس و گل در کشور شناخته می ‌شود.

مرتبط:

باغ های ایرانی

چشمه لادر جاذبه ای در خمینی شهر

دست کنده های روستای موغان

روستای موغان یکی از روستاهای گردشگری شهرستان فریدن است. این روستا که قدمتی کهن دارد دارای روستایی دست کند و تاریخی است که در چهار طبقه ساخته شده و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. شهر زیرزمینی موغان در عمق ۲۰ متری زمین در زیر تپه باستانی روستا، در وسط آبادی قرار گرفته است. روستای دست کند دو دوره تاریخی دارد، دوره اول که مربوط به قبل از اسلام است با سفالهای نخودی و قرمز رنگ شناخته می شود و دیگری مربوط به دوره اسلامی است. برخی قدمت طبقات یک و دو را به دوره های هخامنشی نسبت داده اند.

این شهر زیرزمینی دارای ۹ ورودی است که از این تعداد تنها پنج ورودی باز شده است. ورودی که برای مسافران و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است از طبقه دوم شروع می شود، از پله های ورودی که پایین برویم در تاریکی که پیش می رویم، راهروی دهانه باریک سمت چپ را نیز می بینیم، اینجا راه، کمی مار پیچ می شود اما با ورود به راهرو طبقه دوم فضا روشن تر است.

داخل راهرو طبقه دوم که می شویم آخوره ها، چپی و راستی ها را مشاهده خواهیم کرد  که هنوز بر پیکر آنها جای تیشه آدمی باقی است، وسط راهرو چاهی عمیق وجود دارد که از تامین آب شرب ساکنان این طبقه برای خود و احشامشان خبر می دهد.

روستای موغان

وسط راهرو طبقه دوم پلکانی است که ما را به طبقه سوم هدایت می کند، در میان این راهرو تهویه هوا قرار گرفته که نشان از معماران چیره دست آن زمان دارد، طبق گفته راهنمای گردشگری از این نوع تهویه ها، ۱۲ تای دیگر در این شهر زیر زمینی وجود دارد.

اتاقک تاریکی در سمت راست انتهای سالن طبقه دوم قرار گرفته که وقتی وارد آن می شویم، در انتهای اتاق سوراخی را مشاهده می کنیم که بر اساس گفته ها، با دست کنده های مجاور در ارتباط است.

کمی خم می شویم تا پلکانی که ما را به طبقه سوم می رساند را رد کنیم، با گذر از این پلکان شاهد، آثار تیشه هایی هستیم که بر پیکر این راهروی تنگ و باریک ضربه زده است. با گذر از این راهرو طبقه سوم را مشاهده می کنیم که سقفش نسبت به دیگر طبقات فرق می کند و محکم تر از سقف دیگر طبقات است، انتهای این طبقه ۲۰ متری، یک چاه آب وجود دارد، همچنین جایی که برای نگهداری سلاح و عدوات جنگی در دیوار این طبقه تعبیه شده است، دیده می شود.

پلکان را برای رسیدن به طبقه اول باز می گردیم، انتهای راهروی طبقه دوم که نسبت به دیگر طبقات بسیار بزرگتر است، پله های کوچکی است که ما را به طبقه اول راهنمایی می کند، در این طبقه شاهد یکی دیگر از ورودی های ۹ گانه این شهر زیر زمینی هستیم و سپس با گذر از ورودی، جایگاهی برای استراحت مشاهده می شود که نمایان گر استراحتگاه ساکنان این شهر است.

روستای موغان

معماری این طبقه نیز شبیه دیگر طبقات است، اما نسبت به دیگر طبقات اتاقک های چپ و راست آن کمی بیشتر است. میان این طبقه راهرویی وجود دارد که ما را به طبقه چهارم راهنمایی می کند. طبقه پنجم این مجموعه بی بدیل در حال بازگشایی است.

این شهر زیر زمینی که مساحت بیش از ۳۰۰۰ متر را به خود اختصاص داده است، در گذشته برای مقابله با بلایای طبیعی و همچنین هجوم دشمنان و حمله حیوانات درنده ساخته شده است. با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان فریدن که زمستانهای بسیار سرد دارد، وجود این دست کندها برای حفظ جان سازنده های دست کندها و احشام آ‌نها ضروری بوده است. از ویژگی های این شهر زیرزمینی، تابستان خنک و زمستان گرم آن است. با توجه به احداث این شهر در عمق زمین، دمای هوای آن بالاتر از هجده درجه بوده و نیاز به سوخت برای گرما نداشته است.

مسافران موغان باید بدانند که در این روستا فقط نظاره گر شهر زیر زمینی نخواهند بود بلکه مناظر طبیعی و دلربای این منطقه روز خوشی را برای آنها رقم خواهد زد. مجاورت موغان با رودخانه پلاسجان مناظر زیبایی را با این رودخانه خروشان به مهمانان خود هدیه می کند، این رودخانه یکی از شاهرگ های زاینده رود است و نوای شر شر آب این رودخانه نوازنده زندگی برای تمام مردم استان اصفهان است.

روستای موغان

مسافران روستای موغان می توانند با اقامت در خانه بوم گردی این روستا، شبی پرستاره را در بهار و تابستان این روستا تجربه کنند و صدای حیات وحش را زنده از دیار اقوام بشنوند. (فریدن به دیار شش قوم خود معروف است.)

موقعیت مکانی
روستای موغان در بیست کیلومتری مرکز فریدن و  ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است.

مرتبط:

کلیسای غرغن ،شهرستان فریدن

روستای دره بید _مامن لاله های واژگون

معرفی امامزاده علی اکبر چیذر

امام‌زاده علی اکبر، از نوادگان حضرت زین‌العابدین‌(ع‌) می باشد. معماری بنای  امامزاده علی اکبر سنتی و دارای گنبد سبز رنگ بزرگی است‌. در ادامه مقاله با این مکان مقدس بیشتر خواهید خواند.

امامزاده علی اکبر کجاست؟

آستان مقدس امامزاده علی اکبر،  در منطقه چیذر در شهر تهران قرار دارد. بقعه به علت واقع شدن در چیذر به نام، امامزاده علی‌اکبر چیذر شهرت دارد.

شجره‌نامه امامزاده علی اکبر:

امامزاده علی اکبر، فاقد شجره‌نامه مشخص و قابل اعتماد می‌باشد اما شجره او را منتسب به حضرت زین‌العابدین‌ (ع‌) می باشد. بعضی از افراد قدمت امامزاده را مربوط به ۹۰۰ سال قبل می‌دانند و بعضی دیگر آن را مقارن با ورود عبدالعظیم به شهرری می‌شمارند. هرچند که مکان امامزاده علی اکبر، قبل از انقلاب اسلامی صرفاً یک گورستان محلی برای دفن اموات بوده و کمتر زیارت از امامزاده مورد استقبال قرار می‌گرفته‌است اما پس از انقلاب، با آوردن پیکر شهدای جنگ ایران و عراق که در میان آنها، شهدایی با پسوند «چیذری» هم زیاد به چشم می‌خورد به یک پایگاه مذهبی در شمال شهر تهران تبدیل شده‌است.

امامزاده علی اکبر چیذر

معماری امامزاده علی اکبر چیذر:

از فاصله نه چندان دور گنبد بزرگی به رنگ سبز به چشم می خورد و از تاریخ ساخت قبه فعلی آن زمان زیادی نمی گذرد. فضای اطراف بقعه را آجرهای ۳ سانتی‌متری کرم رنگ و همچنین آجرهای آبی نفتی مزین  به اسماء جلاله در بر گرفته است.

مساحت بنا در حدود ۲۰۰۰ متر مربع است و در سال ۱۳۶۹ به صورت کلی بازسازی شده است. در کنار آن مسجد و حسینیه‌ای هم قرار دارد که متصل به امام‌زاده است‌. در داخل ساختمان حرم و در محوطه‌ای که ضریح در آن قرار دارد، آینه کاری زیبایی وجود دارد که در بخش بالای ضریح و زیر گنبد، فرم آینه کاری هم به شکل گنبدی است و فضای خاصی را شکل داده است.

اطراف دیوار بیرونی امامزاده را باغچه‌هایی احاطه کرده  و دیواره باغچه‌ها با سنگ‌های سفید پوشانده شده است. دو طرف درِ ورودی، دو باغچه پوشانده شده‌اند.

در ضلع جنوبی صحن امامزاده علی اکبر، فضای سبز کوچکی برای استفاده مردم در نظر گرفته شده است که در روزهای تعطیل به عنوان محیطی برای گذران اوقات فراغت مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

blank

مسیرهای دسترسی به امامزاده علی اکبر (ع):

بهترین مسیر دسترسی به بقعه مطهرامامزاده علی اکبر(ع)  از یک سو میدان تجریش، خیابان شهرداری، خیابان شریعتی، میدان ندا و در نهایت میدان امامزاده علی‌اکبر(ع) است.

امامزاده علی اکبر (ع) چیذر از شمال به خیابان هاشمی، از شرق به خیابان شهید بهمن‌پور، از غرب به خیابان سلیمی و از جنوب به خیابان واعظی می رسد. در جنوب امامزاده نیز مسجد حضرت  قائم (عج الله) چیذر واقع شده است.

مراسم‌های مذهبی در امامزاده علی اکبر چیذر:

این امامزاده علاوه‌بر مقبره شهیدان و ضریح مقبره امامزاده علی اکبر، سالن نسبتا بزرگی دارد که هرساله در دهه اول محرم میزبان عزاداران حسینی است. علاوه‌ بر عزاداری‌های محرم، برای دیگر مناسبت‌های مذهبی، مانند ولادت، اعیاد مختلف و… در این سالن مراسم مختلفی برگزار می‌شوند. در این امامزاده ادعیه گوناگون نیز قرایت می‌شود.

مرتبط:

امامزاده سید محمد بن حسن ،فریدونشهر

مسجد امام اصفهان

معرفی روستای امامزاده ابراهیم

مرمت گراند هتل در نیمه راه

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح مرمت گراند هتل قزوین خبر داد.

علیرضا خزائلی گفت: ساماندهی و مرمت گراند هتل از شاخص‌ترین طرح‌های احیای بناهای تاریخی کشور است که از سوی شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در حال پیگیری است.

وی افزود: با استحکام‌بخشی سازه گراندهتل قزوین به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل ساماندهی و مرمت این بنای تاریخی این پروژه به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

به گفته وی در حال حاضر کار مرمت و ساماندهی گراندهتل قزوین از سمت حیاط جنوبی و همچنین بخش‌های داخلی این بنا در دست انجام است و در آینده نه چندان دور، مرمت و ساماندهی نمای این بنا از سمت خیابان پیغمبریه نیز آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین اظهار کرد: اگرچه شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن کار ساماندهی و مرمت این بنای تاریخی را کند کرد اما با پیگیری‌های انجام شده کارگاه ساختمانی این طرح تعطیل نشد و همچنان به کار مشغول است.

خزائلی اظهار امیدواری کرد با تسریع در اجرای کارهای باقی مانده بتوان تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد پایان عملیات مرمت و ساماندهی و احیا و باززنده سازی گراند هتل قزوین بود.

 ساماندهی و مرمت گراندهتل یکی از ۲ طرح شاخص در دست اجرای شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران موسوم به سمگا به شمار می‌رود.

گراند هتل قزوین از بناهای تاریخی شهر قزوین و مربوط به دوره قاجاریه است که سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۸۹۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این بنا که از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران به سبک و سیاق هتل‌های امروزی محسوب می‌شود، به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان یکی از نمادهای مدرن‌سازی ایران است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

کرونا صنعت هتلداری جهان را در کما فرو برد

هتل کپسولی ‌های جالب در دنیا را بشناسید

درب موزه‌های قزوین به روی گردشگران باز است

اتحادیه انجمن‌های میراث فرهنگی کرمان راه اندازی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، استان کرمان گفت: به زودی اتحادیه انجمن‌های میراث فرهنگی استان کرمان راه اندازی می‌شود.

فریدون فعالی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در دیدار با اعضای انجمن‌های مردم نهاد میراث فرهنگی کرمان ضمن تبریک سالروز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی گفت: راه اندازی اتحادیه انجمن‌های میراث فرهنگی، در هم افزایی و اتحاد بین انجمن‌ها تاثیر بسزایی دارد.

او با اشاره به اینکه کارگروهی با مجموعه افرادی که دارای توانایی‌های مختلفی هستند،خروجی مثبتی خواهد داشت، افزود: امیدواریم به این امر مهم از سوی انجمن‌ها بیشتر پرداخته شود و این اداره کل هم در کنار شما خواهد بود؛ زیرا نتایج این همکاری و همیاری‌ها به شکوفایی فرهنگ و صنعت گردشگری استان منجر خواهد شد.

فعالی به اهمیت حضور افراد متخصص در اتحادیه انجمن‌های میراث فرهنگی اشاره و بیان داشت: خوشبختانه انجمن‌های میراث فرهنگی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی قوی در کنار اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: با توجه به علاقه ذاتی و پشتکاری که در انجمن‌های مردم نهاد این استان وجود دارد، این اتحادیه می‌تواند به عنوان پایلوت در سطح کشور معرفی شود.

او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰ درصد فرآیند ثبت اتحادیه انجمن‌های میراث فرهنگی طی شده است، افزود: باید بخشی از ماموریت‌های این اداره کل به اتحادیه سپرده شود تا با تهیه طرح و ارائه آن‌ها در گروه کاری میراث فرهنگی به این ماموریت‌ها جامه عمل پوشانده شود.

فعالی با اشاره به اینکه این اداره کل بدون همکاری انجمن‌ها نمی‌تواند رسالت مدیریتی خود را به انجام رساند، بیان داشت: انجمن‌ها در صورت داشتن برنامه‌ای منسجم و هماهنگ می‌توانند به تحولات صنعت گردشگری کرمان کمک زیادی کنند.

او با بیان اینکه انجمن‌ها باید با رفع نواقص و افزایش نقاط قوت، متفاوت‌تر و قوی‌تر از سال‌های گذشته عمل کنند، تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت در حال کوچک شدن است، بدون شک بیشتر کار‌ها به انجمن‌های مردم نهاد واگذار خواهد شد.

مرتبط:

جاذبه های گردشگری باغ شاهزاده ماهان کرمان

کاروانسرای وکیل در کرمان

مجموعه گنجعلی‌خان از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر کرمان

روستای خفر _بهترین مقصد سفر برای عاشقان طبیعت

روستای خفر در میان جاذبه های گردشگری طبیعی استان اصفهان همچون نگینی می درخشد.

هارونی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  گفت: روستای خفر  در ۸۴ کیلومتری شهر سمیرم‌ با بافتی کوهستانی و آب وهوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع است.
کامران هارونی افزود: مناظر زیبا و چشم انداز‌های شگفت انگیز همچون آبشار‌ها و چشمه سار‌ها با کوه‌های سربه فلک کشیده پوشیده از برف، دشت‌های سرسبز و گلزارهاو پوشش جنگلی متراکم در کنار روستای خفر با بافت سنتی این مکان رابه عروس دنا تبدیل کرده است.
او ادامه داد: علت نامگذاری روستای خفر را وضعیت توپوگرافی آن می‌دانند نام اولیه این خور به معنای جای گود بوده و این نام به حفر و سپس به خفر تبدیل شده است.
روستای خفر
او افزود: بیشتر گردشگران این مکان پر رمز و راز کوهستانی که برای رسیدن به آن باید از راه‌های پر پیج و خم گذشت را ترجیح می‌دهند واز زیبایی‌های خیره کننده آن لذت می‌برند.
کامران هارونی گفت: وجود ۱۴ قله ۴۰۰۰ متری دراین منطقه از جمله بزرگترین قله دنا یعنی قاش مستان با ۴۴۳۵ متر هرساله پذیرای جمع زیادی از کوهنوردان است.
او ادامه داد: گردشگران با حضور در این روستا می‌توانند از هوای دلپذیر و مطبوع این منطقه سردسیری لذت ببرند درکنار بافت سنتی روستا و خانه‌ها به تماشای مناظر کوهستانی و رشته کوهی سربه فلک کشیده و باغ‌های پرمیوه بنشینند و همچنین در اطراف روستا از تماشای آبشار‌ها و شنیدن زلال وجاری آب حظ ببرند.
هارونی ادامه داد: روستای خفر با جمعیتی حدود ۱۶۰۰ نفر در زمستان و ۳۰۰۰ نفر در تابستان در میان کوه‌های مرتفع رشته کوه زاگرس و در حاشیه قله دنا واقع شده است و به دلیل واقع شدن این روستا در دامنه طبیعت زیبا انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در آن دیده می‌شود.
او افزود: این روستا در طول سال گردشگرپذیر می‌باشد، ولی در تابستان به اوج خود میرسد که درسال گذشته هر هفته حداقل بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر گردشگر وارد این روستا می‌شد در ایام کرونا گردشگران این منطقه به یک سوم رسیده و اکثر افرادی که حضور پیدا می‌کنند کوهنوردان هستند. درواقع گردشگری انبوه و طبیعت گرد هم کم شدهدولی گردشگری تخصصی فعلا هستند.
روستای خفر
کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: تلاش داریم‌تا با ایجاد تور‌های گردشگری و ارائه مجوز برای راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی این منطقه زیبا را هرچه بیشتر معرفی و برای جذب مسافر مهیا کنیم.
او با بیان اینکه باید فرهنگ‌مردم منطقه را هرچه بیشتر به سمت جذب گردشگر سوق دهیم گفت: دراین راه باید به حفظ این روستا توجه خاص و ویژه ایی داشت.
او درپایان افزود: باتوجه به اینکه یکی از بهترین روستا‌های گردشگری اصفهان  محسوب می‌شود، اما مشکلاتی نظیر جاده‌های صعب العبور که در زمستان‌خطر ساز هستند و امکانات و زیر ساخت‌های اولیه‌که برای گردشگران باید فراهم باشد در این منطقه فراهم نیست.
مرتبط:

کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در تپه اشرف

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در ادامه فصل هفتم کاوش‌های محوطه باستانی تپه اشرف اصفهان خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری عصر روز گذشته ۲۲ مردادماه و در حاشیه بازدید از محوطه باستانی تپه اشرف اصفهان با اعلام این مطلب گفت: تپه تاریخی اشرف و همچنین محوطه باستانی “جی” در جنب تپه اشرف اصفهان به دلیل اینکه جز معدود محوطه‌های باستانی در داخل شهر اصفهان به شمار می‌رود از اهمیت ویژه‌ای در راستای شناسایی پیشینه تاریخی اصفهان برخوردار است.

او در ادامه با اشاره به اهمیت شناسایی پیشینه تاریخی اصفهان، افزود: امروزه اصفهان یکی از مشهورترین شهرهای ایران و حتی جهان به شمار می‌رود، با این‌حال این شهر بیشتر به دلیل تکاپوی فرهنگی و تمدنی نخبگانش در دوران اسلامی شناخته شده، لذا با کمال تأسف پیشینه تاریخی این شهر در دوران باستان و حتی دوران آغازین تاریخ کمتر شناخته شده.

الهیاری با اشاره به کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تپه اشرف اصفهان تاکید کرد: از سال ۱۳۸۹ خورشیدی و با تملک این محوطه باستانی و تعیین عرصه و حریم آن، کار باستان شناسی در شش فصل در این تپه تاریخی تا سال ۱۳۹۸ انجام شد و پیشینه تاریخی شهر اصفهان به صورت علمی تا دوران هخامنشیان به اثبات رسید.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان همچنین در ادامه به انجام هفتمین فصل کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه اشاره کرد و گفت: همزمان با انجام عملیات تعویض سیستم آب‌رسانی و فاضلاب شهر اصفهان، از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی برای تعویض این سیستم در محدوده تپه اشرف اصفهان نیز انجام و با همکاری شرکت آبفا پیش از آغاز این عملیات، باستان شناسان فصل هفتم کاوش‌های این مجموعه را در مسیر تعویض لوله‌های آب و فاضلاب در بخش شرق اصفهان آغاز و در حین این عملیات کشف‌های قابل توجهی به دست آمد که از آن جمله به اسکلت یک بانوی ایرانی متعلق به دوران اشکانی می‌توان اشاره کرد.

الهیاری تاکید کرد: در جریان ادامه عملیات هفتمین فصل از کاوش تپه اشرف که حدفاصل تپه تاریخی اشرف و محوطه شهر باستانی “جی” در امتداد خیابان مشتاق سوم در حال اجرا است، روز گذشته باستان شناسان موفق به کشف دومین اسکلت یک دختر نوجوان اشکانی شدند که در فاصله ۱۰ متری از مقبره اولین بانوی اشکانی که دو هفته پیش کشف شده بود، قرار داشت.

او در همین راستا افزود: بررسی‌های اولیه حاکی است این دختر نوجوان ۱۳ ساله بوده و در مقبره او سکوی وجود دارد که بر روی آن بقایای از یک کوزه سفالی وجود دارد.

الهیاری تصریح کرد: با توجه به ادامه عملیات باستان شناسی در فصل هفتم کاوش، امیدواریم بتوانیم با همکاری سایر نهادها به ویژه مدیریت شهری، فصل بعدی کاوش نیز در این مجموعه باستانی ادامه یافته و بخشی از راز مگوی حیات تمدنی استان در این بخش از فلات مرکزی ایران بر ملأ شود.

مرتبط:

مسجد حکیم یکی از مساجد چهارایوانی اصفهان

تاریخچه سی و سه پل اصفهان

همه چیز در مورد هتل عباسی اصفهان

غذاهای مکزیکی _تجربه طعم‌های متفاوت در سرزمین ذرت

تمدن ۵۰۰۰ ساله مکزیک باعث شده این کشور در زمینه فرهنگ و ساختار غذا بسیار با تجربه ظاهر شود، تنوع فرهنگ غذایی در این کشور به چنان اهمیتی رسیده که در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است. غذاهای مکزیکی با ترکیب مواد طبیعی و بومی این منطقه طبخ می‌شود که همین امر به طعم‌های بی‌نظیر غذاها می‌افزاید؛ مواد غذایی از جمله ذرت، لوبیا، آووکادو، کدو، گل کلم، فلفل قرمز، قارچ، سیب زمینی، برگ چغندر، گوجه قرمز و سبز، برگ کاکتوس و… از مواد اولیه‌ای است که به وفور در طبخ‌ غذاهای مکزیکی از آن‌ها استفاده می‌شود.

«چیلاکوییلس»، « چیلی نوگادا»، «نودل چومین»، « انچیلادا»، « تاکو الپاستور»، «تاماله»،«فیدئو»، «ایلوته» از جمله غذاهای معروف و محبوب کشور مکزیک است که امروزه در دیگر کشورها نیز محبوبیت خاصی پیدا کرده و افراد زیادی در دیگر نقاط جهان تمایل به مصرف غذای مکزیکی دارند.

غذاهای مکزیکی

از غذاهای محبوب مردم مکزیک که بیشتر در وعده صبحانه سرو می‌شود باید به «چیلاکوییلس» اشاره کرد. پایه این غذا بر اساس نان تورتیلا است، برای طبخ این غذا مکزیکی‌ها ابتدا نان تورتیلا را پخته، تکه و سرخ می‌کنند و پس از آن به همراه تخم‌مرغ، سالسا، فیله مرغ، پنیر و خامه ترکیب کرده و به همراه لوبیای پخته شده سرو می‌کنند. این غذا معمولا به همراه سس خامه و گردو و تزیین انار سرو می‌شود.

«انچیلادا» از غذاهای قدمت‌دار مکزیک و یادگار دوران مایاها است. قوم مایا به خوراک ماهی‌های کوچک به همراه لقمه‌های نان ذرت علاقه بسیاری داشتند و این علاقه باعث شده تا این غذا به نسل امروز نیز انتقال پیدا کند. این غذا معمولا با گوشت ماهی که درون نان ذرتی پیچیده شده پخته می‌شود. رستوران‌ها در زمان سرو انچیلادا از لوبیا، پنیر و انواع سبزیجات استفاده می‌کنند تا ترکیب غذایی کاملی برای استفاده شود.

«تاکو» از غذاهای معروف در مکزیک به شمار می‌آید که طبخ آن از زمان مهاجرت لبنانی‌ها و سوری‌ها به این کشور رواج پیدا کرده است. این غذا ترکیبی از نان تورتیلا به همراه گوشت‌های تکه شده است. این غذا معمولا به همراه پیاز، آناناس، برگ گشنیز، آووکادو، گوجه، انواع فلفل تند، سس سالسا و دیگر سبزیجات سرو می‌شود.

غذاهای مکزیکی

از دیگر غذاهایی که در مکزیک قدمت داشته و پس از سال‌ها هنوز محبوبیت خاصی بین مردم مکزیک دارد «تاماله» نام دارد. این غذا در زمان آزتک‌ها پخته می‌شده و مردان قبیله قبل از مبارزه این غذا را استفاده می‌کردند. برای تهیه این غذا پوست ذرت را با مواد مختلفی مانند گوشت، پنیر، فلفل، میوه و سبزیجات پر کرده و بخارپز می‌کنند.

«فیدئو» از دیگر غذاهای مکزیکی است که به عنوان پاستا و نوعی نودل جایگاه همیشگی خودش را بین غذاهای مکزیکی حفظ کرده است. فیدئو نوعی نودل مکزیکی است که عموما در سس گوجه‌فرنگی پخته و سپس به همراه ذرت و گوشت به حالت سوپ سرو می‌شود.

از آن‌جایی که محصول ذرت در طبخ بسیاری از غذاهای مکزیکی نقشی اساسی دارد می‌توان خوراکی‌های محبوب بر پایه ذرت به «ایلوته» اشاره کرد. البته این خوراکی به شکل دیگری نیز در ایران طرفداران زیادی دارد. روش پخت و سرو ایلوته به این صورت است که ذرت را در نمک، فلفل و سس مایونز طعم‌دار کرده و سپس به همراه پنیر کباب می‌کنند.

منبع:

www.tasteatlas.com

food.ndtv.com

حضور گردشگران می‌تواند شوشتر را از وضعیت سفید خارج کند

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شوشتر با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شوشتر و بیان اینکه در شرایط کرونایی نیز حضور مسافران و گردشگران به خصوص در پایان هفته‌ها در شهر شوشتر زیاد می‌شود، گفت: با توجه به اینکه شهر شوشتر قطب گردشگری استان خوزستان است، وجود مسافران و گردشگران می‌تواند منطقه را مجددا از وضعیت سفید خارج کند بنابراین ما بعد از شکست کرونا، پذیرای گردشگران خواهیم بود.

دکتر نوذر کلانترفرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ویروس کرونا در کشور در گردش است، آنچه که مسلم است جابه‌جایی‌ها و مسافرت‌های غیراضطراری، در کنترل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا تاثیر منفی خواهد گذاشت لذا مردم باید بدانند که در خانه ماندن آن‌ها بسیار بااهمیت است و به این ترتیب می‌توانند در حفظ جان خود و عزیزان‌شان و سایر افراد نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: در حال حاضر با تلاش پرسنل بهداشتی و درمانی و همچنین توصیه‌هایی که از سوی وزارت بهداشت و رسانه‌های جمعی شده است و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب مردم، شیوع بیماری در مناطق تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی شوشتر کاهش پیدا کرده است و علاوه بر آن، در بخش خدمات‌رسانی به بیماران عادی و مراقبت‌های ویژه با کمبودی مواجه نیستیم.

کلانترفرد بیان کرد: پیش از این، در حوزه درمانی دانشکده علوم پزشکی شوشتر، تعداد تخت‌های عادی را از ۹۰ تخت به ۱۲۰ تخت و تعداد تخت‌های آی سی یو را از هفت تخت به ۱۳ تخت ارتقاء دادیم تا در صورت افزایش ناگهانی شمار مبتلایان، با کمبود امکانات و ارائه خدمات به بیماران مواجه نشویم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شوشتر و بیان اینکه در شرایط کرونایی نیز حضور مسافران و گردشگران به خصوص در پایان هفته‌ها در شهر شوشتر زیاد می‌شود، گفت: با توجه به اینکه شهر شوشتر قطب گردشگری استان خوزستان است، وجود مسافران و گردشگران می‌تواند منطقه را مجددا از وضعیت سفید خارج کند بنابراین ما بعد از شکست کرونا، پذیرای گردشگران خواهیم بود.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شوشتر افزود: به جز گردشگران و مسافران، عامل مهم دیگری که می‌تواند تهدید جدی برای مردم منطقه باشد، برگزاری مراسم عزاداری، عروسی و سایر جشن‌ها و اجتماعات است که نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در افزایش شیوع ابتلا به کرونا ویروس دارند لذا خواهشمندیم شهروندان این موارد را جدی بگیرند و حتما با توجه به پروتکل‌های وزارت بهداشت در این زمینه، عمل کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر واکسنی علیه کروناویروس ارائه نشده است، اگر مردم سه تذکر مهم را جدی بگیرند می‌توانیم در کنترل و شکست همه‌گیری ویروس در منطقه موفق باشیم؛ اولین مورد اجتناب مردم از برگزاری هر گونه مراسم عزا و شادی، دومین مورد رعایت کردن فاصله اجتماعی و فیزیکی و سومین مورد استفاده مداوم از ماسک که نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در این بین دارد.

مرتبط:

پل شادروان شوشتر _قدیمی ترین پل جهان

آغاز مرمت ساباط تاریخی شوشتر

قلعه سلاسل _آرمیده در کوه های زاگرس

واکنش جامعه باستان شناسی به احتمال ایجاد شعبه دوم موزه ملی

به دنبال مطرح شدن خبر انعقاد تفاهم نامه ای برای راه اندازی شعبه ای از موزه ملی ایران در مجموعه حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) که واکنش های مختلف رسمی و نیمه رسمی در پی داشت،  جامعه باستان‌شناسی ایران نیز بیانیه‌ای صادر کرده و در خصوص تصمیم اخیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص شعبه دوم موزه ملی و مخزن امن پرسش‌هایی را مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه سرگشاده آمده است: «در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر توافق میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تولیت حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران پیرامون راه اندازی «شعبه دوم موزه ملی» یا ایجاد «مخزن امن» در رسانه‌ها منتشر شد که با واکنش‌های زیادی در سطح داخلی و خارجی به ویژه از سوی پژوهشگران و کنش‌گران میراث فرهنگی رو به رو شد.

شتابزدگی در اعلام پیشنهاد یا تصمیم ناپخته و کارشناسی نشده و روشن نبودن جزئیات آن در کنار اظهارات ناهمخوان مدیران میراث فرهنگی کشور که یکی تایید (مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی) و دیگری (روابط عمومی وزارتخانه) تکذیب می‌کند و در پایان پس از روزها انتظار چیزی روشن نمی‌شود، همگی بیانگر بی‌برنامگی، آشفتگی و ادامه سیاست‌های هزینه‌زا و مشکل آفرین پیشینی است که داغ آنها همچنان بر تن و پیکره میراث فرهنگی کشور مانده است.

«جامعه باستان‌شناسی ایران» به عنوان جمعی از متخصصان که دغدغه توسعه اصولی تشکیلات میراث فرهنگی و باستان شناسی کشور را دارد مایل است نکاتی را در این زمینه مطرح کند و خواستار روشن شدن جزئیات موضوع از سوی مسوولان مرتبط است.

نخست آنکه تصمیم برای گسترش و بهینه سازی فضای موزه‌ها و مخازن بویژه مخزن و موزه ملی که موزه مادر کشور است، امری بسیار ضروری و نیازمند مطالعات تخصصی و کارشناسی است. هیات وزیران در سال ۱۳۸۲ برای گسترش فضای موزه ملی طرحی کارشناسی شده که بر اساس واگذاری ساختمان‌های میدان مشق در دل بافت تاریخی تهران بود را به تصویب رساند که آن طرح اجرایی نشد!

در این شرایط پرسش و ابهام نخست این است که چرا آن طرح مانند چند طرح دیگر به کنار رفتند و به یکباره طرحی کارشناسی نشده به میان آمد؟!

جالب است بدانیم مدیر کل کنونی موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی وزارتخانه (جناب آقای کارگر) که خود بخشی از توافق کنونی است، در آن زمان مدیر موزه ملی بود.

دوم، آیا طرح تازه، پایه کارشناسی دارد یا چون ده‌ها طرح دیگر صرفا تصمیمی به سلیقه شخصی یا محفلی و بدور از مطالعات تخصصی است؟ تاکنون درباره این طرح، مجموعه مدیریتی موزه ملی که از قضا آگاه به امور هستند هیچگونه اظهارنظری نکرده‌اند.

آیا نگاه کارشناسی آنها که به امور آشناترند به هیچ گرفته شد یا با چنین تصمیمی موافقت دارند؟ آنچه برای ما روشن است، چنین بدسلیقگی و ناپختگی برای دستگاه متولی میراث فرهنگی کشور افتخار آمیز نیست بلکه درست وهن آمیز و مورد اعتراض جدی است.

سوم، اجزا و عناصر مکان‌های فرهنگی در نسبت با همدیگر هستند. روح مبارزاتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، ما را بدین درجه از فهم و آگاهی تاریخی رهنمون می‌کند که فضای حرم آن حضرت متناسب با “موزه انقلاب” و نه در پیوند و نسبت با نام و موضوع و شعبه موزه ملی و مواد فرهنگی آن است.»

مرتبط:

خراسان رضوی در جایگاه دوم موزه‌های کشور

فعالیت دوباره موزه ‌ها آغاز شد

تاریخچه موزه باغ ملک آباد مشهد