امامزاده سید محمد بن حسن ،فریدونشهر

 امامزاده سید محمد بن حسن واقع در روستای مکه دین فریدونشهر؛ از قابلیت های منحصر به فردی برای تبدیل شدن به نگین گردشگری مذهبی غرب استان برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدونشهر، سفر بخش جدایی ناپذیر تفریحات بشر است. در گذشته مفهوم سفر فقط به معنی رفتن به جایی دیگر برای خوش‌گذرانی بود اما با پیشرفت جوامع و تبدیل شدن سفر و گردش به «صنعت گردشگری» مفاهیم کلی جای خود را به دسته بندی‌های مختلف داده‌اند که هرکدام تعریف خاصی از مسافرت را ارائه می‌دهند.

 گردشگری مذهبی یکی از زیر شاخه‌های صنعت گردشگری است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سفرها مختص مسلمانان نیست و پیروان ادیان دیگر نیز با توجه به اعتقادات مذهبی و آثار و بقایای دین خود، به سفرهای مذهبی می‌روند.

گردشگری مذهبی و حرکت به سمت تجارت جهانی

 امروزه گردشگری مذهبی نیز وارد تجارت جهانی شده است و روز به روز پیشرفت می‌کند.گردشگری مذهبی از قرن‌ها پیش در سراسر دنیا وجود داشته و قدمت آن به قدمت فرهنگ دینی تمامی ادیان است. گردشگری مذهبی به سفرهایی اطلاق می‌شود که اصلی‌ترین هدف آن‌ها تجربه‌ی مذهبی باشد. ممکن است گردشگران مذهبی بارها به مکانی مذهبی بروند و یک بار رفتن به آن مکان، آن‌ها را از سفرهای مکرر باز نمی‌دارد.

مکان‌های مذهبی، شامل زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس از جاذبه‌های گردشگری هر کشوری هستند.

 گردشگری مذهبی تنها سفری است که موانع آب و هوایی تاثیری بر آن ندارد. در دیگر اشکال گردشگری شرایط جوی تاثیر به‌سزایی در انتخاب مقصد سفر دارند، تغییرات آب و هوایی تعداد گردشگران و بازدید شهرهای گردشگری را کم و زیاد می‌کند اما گردشگری مذهبی بر این تغییرات غلبه می‌کند. مردم به‌خاطر اعتقادات خود در هر شرایط سختی هم که باشد، دوست دارند سفر کنند

از دیگر نکاتی که گردشگری مذهبی را از دیگر سفرها متمایز می‌کند، نوع خدماتی است که به مسافران ارئه می‌شود. بسته به بافت اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی گردشگران و شهر میزبان، تاسیسات اقامتی و پذیرایی از گردشگران ویژگی‌های خاص خود را دارد.

blank

وجود بیش از ۱۰ هزار امامزاده در ایران

ایران با قدمت چندین هزار ساله‌ی خود، آثار تاریخی و مذهبی بسیاری را در خود جای داده و پیامبران و بزرگان دینی بسیاری در این کشور زندگی کرده‌اند که امروزه نیز مقبره‌های آن‌ها مقصد زیارتی و مذهبی مردمانی از ایران و دیگر کشورهای جهان است. مذهب نقش بسیار مهمی در شکل گیری و توسعه‌ی برخی شهرهای ایران مانند مشهد، قم، شیراز، قزوین، شوش، اردبیل، گنبد کاووس و غیره داشته است.

حدود ۳۳ پیامبر در ایران دفن شده‌اند که می‌توان به دانیال نبی، حیقوق نبی، قیدار نبی، اشموییل، حضرت یوشع، حضرت خالد بن سنان عبسی، شعیای نبی، حضرت حجی، حضرت مردخای، حضرت قادر، حضرت روبیل، حضرات سلام، سلوم، سهلی و القیا اشاره کرد. علاوه بر این مقبره‌ها، مقبره‌ امام هشتم شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا در مشهد قرار دارد و این شهر را به پایتخت مذهبی ایرانیان تبدیل کرده است. حرم این امام رئوف ارزش جهانی دارد و هر ساله میلیون‌ها نفر از مسلمانان از کشورهای مختلف دنیا برای عرض ادب و زیارت عازم مشهد الرضا می‌شوند. حرم حضرت معصومه، خواهر امام رضا(ع) نیز در قم میزبان دوستداران اهل بیت است و مرکز دانشگاه‌های مذهبی و الهیات ایران محسوب می‌شود. در سراسر ایران حدود ۱۰ هزار و ۶۱۵ مقبره‌ امام‌زاده وجود دارد.

علاوه ‌بر اماکن مقدس و آثار تاریخی مذهبی، در ایران آیین‌ها و مراسمات مذهبی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند خیل عظیمی از گردشگران مذهبی را به ایران بکشاند. برای مثال مراسم‌های عزادارای امام حسین (ع) در ایام ماه محرم و صفر مانند زنجیر زنی، سینه زنی، شبیه خوانی یا مراسم قالی‌ شویی مشهد اردهال می‌توانند در برنامه‌های سفر گردشگران مذهبی قرار گیرند.

گردشگری مذهبی با زیارت فرق دارد

یک کارشناس ایرانگردی- در این باره به  ایمنا گفت:  “گردشگری مذهبی”  را نمی‌توان با کلمه‌ی “زیارت” جایگزین کرد چرا که در زیارت شما به قصد زیارت به مکان مقدس مذهبی دین خود می‌روید، برای مثال شیعیان به قصد زیارت و انجام اعمال مذهبی به حرم امام رضا (ع) در مشهد می‌روند، اما در گردشگری مذهبی ممکن است یک مسلمان برای بازدید از کلیسای تاریخی به شهر دیگری سفر کند.

وی افزود: در گردشگری مذهبی هدف از سفر صرفا زیارت و انجام اعمال مذهبی نیست و طیف گسترده‌ تری از سفرهای مذهبی را شامل می‌شود؛  برای مثال حضور در کنفرانس مذهبی، رویدادهای فرهنگی ـ مذهبی و اجرای کنسرت موسیقی مذهبی جز گردشگری مذهبی محسوب می‌شوند.

امامزاده سید محمد بن حسن مکه دین فریدونشهر

استان اصفهان با دارا بودن امامزادگان و بقاع متبرکه مختلف می تواند در توسعه و رونق گردشگری مذهبی پیشتاز باشد.

امامزاده سید محمد بن حسن امام موسی الکاظم(ع) از امامزاده های معتبر و صحیح النسب با شجره نامه های مختلف، نوه بلافصل امام کاظم (ع) است که در روستای مکه دین؛ منطقه کوهستانی پیشکوه موگوئی شهرستان فریدونشهر واقع شده است.

بر اساس شجره نامه های معتبر موجود در امامزاده؛ سید محمد در سال ۲۸۴ قمری در مدینه الرسول به دنیا آمد. پدرش حسن بن موسی الکاظم (ع) و مادر مکرمه اش از سادات حسینی رقیه نام دارد .

در شجره نامه قسمتی از زندگینامه امامزاده و چگونگی عزیمت وی به این منطقه چنین آمده است: “ایشان با خواهر حضرت سید عبدالله مشهور به سید صوفی ازدواج کرده که ثمره آن دو پسر و یک دختربود که آن ها نیز به مانند پدر ارجمندشان صاحب کشف و کرامت بودند.بعد از این که عده زیادی از حکمرانان آن زمان و مردم روستای درمن(مکه دین فعلی) و دیگر مناطق وسیع اطراف را به دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) دعوت می کند و حتی موقوفات وسیعی وقف ایشان و اولاد آن بزرگوار می شودو سرانجام در سن ۷۵ سالگی در سال۳۵۹قمری در جوار رحمت الهی ماوی می گزیند…”

قابلیت های منحصر به فرد امامزاده مکه دین

عباس نصیر الاسلامی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در خصوص این امازاده به ایمنا گفت: این امامزاده به دلیل وجود شجره نامه های معتبره ،کرامات عدیده، موقوفات وسیع این امامزاده و اولاد ایشان در این روستا و روستاهای همجوار، زائر پذیر بودن امامزاده، واقع شدن در مسیر زیارت دیگر امامزادگان مثل امامزاده محمدبن حسن(ع)، زیبایی بقعه و بارگاه آستان مقدس امامزاده، حضور سادات مکرم و اولاد امامزاده در اقصی نقاط کشور، طبیعت زیبای روستای مکه دین و کوه های اطراف آن از مزیت هایی است که در راستای رشد، توسعه و تبدیل شدن به قطب فرهنگی و گردشگری مذهبی منطقه و غرب استان به چشم می آید.

وی افزود: ساخت زائرسرا و مهمانسرا، غرفه های فرهنگی و تجاری در زمین های اطراف امامزاده علاوه بر تاثیر فرهنگی زمینه ساز باعث رشد و بالندگی اقتصادی منطقه نیز خواهد شد.

blank

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با بیان این که تحقق این مسئله همت خیران به ویژه سادات و اولاد امامزاده و توجه ویژه مسئولان استان های اصفهان و لرستان را می طلبد، افزود:با پیگیری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های فریدن و فریدونشهر با توجه به وقف نامه موجود و پیرو تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور،  ۵۰۰ هکتار از  اراضی ملی به این امامزاده واگذار شده است که امیدواریم با رفع اختلاف جغرافیائی شهرستان فریدونشهر و الیگودرز مراحل نهایی آن تا صدور سند مالکیت انجام شود.

وی ادامه داد: امامزاده ای بزرگوار از اولاد این امامزاده جلیل القدر در روستای کاهگان پشتکوه دوم فریدونشهر نیز وجود دارد.

نصیر الاسلامی با قدردانی از تلاش های مخلصانه هیات امنا وهمیاری سادات در توسعه این امامزاده، امیدواریم به زودی با پیش بینی چشم انداز طرح توسعه امامزاده مکه دین فریدونشهر به عنوان مرکز گردشگری مذهبی و فرهنگی مشترک بین استان های اصفهان و لرستان شاهد رونق فرهنگ و اقتصاد این منطقه باشیم.

نگینی پر چاذبه از دیروز تا به امروز

امامزاده مکه دین فریدونشهر از گذشته های دور مامن عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) بوده است و امروز با احیای بافت و توسعه آن همچون نگینی درخشان در دل طبیعتی زیبا و چشم نواز  خود نمایی می کند.

توسعه و معرفی این مکان مقدس علاوه بر رونق گردشگری و اقتصاد  سهم بسزایی در انتقال فرهنگ و ترویج ارزش های معنوی و مذهبی ایفا می کند.

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *