چک چک _ یکی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان

چک چک یا نیایشگاه پیر سبز، یکی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان است که در ۴۳ کیلومتری  شرق اردکان در استان یزد واقع شده است. زرتشتیان در استان یزد زیارتگاه های متعددی دارند و نزد ایشان ارزش آن ها با هم برابری می کند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل منطقه، زیارتگاه چک چک از معروفیت بیشتری برخوردار بوده  و هرساله میزبان هزاران نفر از مردم کشورمان و سایر نقاط جهان است.

از مراسم ویژه این مکان می توان به خواندن اوستا و نیایش اهورامزدا، پختن نوعی آش و غذاهای دیگر برای نذورات و دستگیری از مستمندان اشاره کرد.

در داخل زیارتگاه که به شکل دهانه غار است تنه درخت چنار کهنسالی وجود دارد. کف زیارتگاه با سنگ مرمر پوشیده شده و از بخشی از سقف قطرات آب چکه چکه بر زمین می ریزد و احتمال نام گذاری این محل نیز شاید از همین رو باشد. چند شعله شمع بطور دائم در زیارتگاه روشن است و محلی برای سوزاندن عود یا چوب مقدس وجود دارد. قفسه‌ای حاوی کتابهای مربوط به زرتشت در سوی دیگر این آتشکده وجود دارد. از سقف چلچراغی آویخته و در وسط این غار آتشدانی است که در آن کنده پسته می‌سوزد. دورادور آن نیز آتشدانهای فلزی متعددی وجود دارد. همانند بسیاری از زیارتگاه های سایر ادیان، تصاویری از بزرگان دین زرتشتی زینت بخش  محوطه کوچک زیارتگاه است. سقف زیارتگاه سنگی است. در کف محوطه ظرف هایی برای جمع آوری آب گذاشته اند که بخشی از آن جهت تبرک به زائرین اهدا می شود و بخشی دیگر نیز به مصرف خوراکی می رسد. همه ساله در ۲۷ خرداد ماه زرتشتیان از سراسر جهان در این مکان گرد هم می آیند و به دعا و نیایش می پردازند. هرچند که در میان عموم شهرت یافته که این مراسم حج زرتشتیان است اما به واقعیت نزدیک نیست. در مجموعه چک چک ساختمان های متعددی مشاهده می گردد. از آنجا که مجموعه چک چک با شهر اردکان فاصله زیادی دارد، این ساختمان ها جهت اسکان و پذیرایی از زائران ساخته و استفاده می شوند.  ساخت و هزینه نگهداری مجموعه چک چک توسط زرتشتیان داخل و خارج از کشور تامین می گردد.

نیایشگاه چک چک

آداب ورود به زیارتگاه چک چک
برای ورود به زیارتگاه، به نشانه احترام،  باید کفش ها را از پا درآورد و کلاه یا روسری بر سر نهاد.
ناپاک نباید وارد شد.
توقف بیش از سه ساعت در این زیارتگاه مجاز نیست.

دسترسی:
شهر اردکان ۱۱۰ کیلومتر با نائین و ۵۵ کیلومتر با یزد فاصله دارد. چک چک در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان واقع شده و جاده آن دوطرفه با آسفالت قابل قبول است. درصورتیکه وسیله نقلیه شخصی ندارید می توانید از یزد، میبد یا اردکان خودرو کرایه تهیه نمایید.  برای رسیدن به زیارتگاه، لازم است از پله های متعدد و سربالایی با شیب زیاد بالا رفت، لذا صعود و متعاقباً بازگشت از زیارتگاه برای بیماران قلبی عروقی، سالمندان و بیماران با آرتروز پیشرفته زانو مناسب نمی باشد.

امکانات رفاهی:
از اردکان تا چک چک هیچگونه امکانات رفاهی وجود ندارد.
نزدیکترین پمپ بنزین در فاصله  ۴۳ کیلومتری است.
در زیارتگاه  چک چک فروشگاه یا رستوران موجود نیست.
سرویس بهداشتی نسبتاً قابل قبول است. توالت فرنگی جهت بیماران و بازدیدکنندگان خارجی وجود ندارد.
آب آشامیدنی موجود است اما ترجیحاً آب بهداشتی با خود همراه داشته باشید.
اینترنت ۳ جی برای ایرانسل دارد.
با هماهنگی با مسئول زیارتگاه می توانید شب را در چادر در محوطه اطراق کنید.
نزدیکترین هتل ها در اردکان و میبد هستند.
بروشور موجود نیست.
حدود پانزده الی بیست دقیقه از پارکینگ نیاز به پیاده روی دارد که دارای ۱۶۷ پله و مقداری مسیر سربالایی می باشد.

نیایشگاه چک چک

امنیت منطقه:
منطقه اردکان از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است. هرچند در زمان های غیر فصل و خلوت، توصیه می شود به علت خلوتی جاده، شب هنگام در مسیر رفت یا برگشت نباشید.

بهترین زمان بازدید:
به علت موقعیت کویری، طبیعی است که ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور گرمای هوا آزاردهنده است. در زمان اجرای مراسم عمومی زرتشتیان ( ۲۷ خرداد ماه ) بازدید صرفاً با کارت دعوت میسر است. بهترین زمان بازدید ماه های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان است.

توضیحات:
در داخل زیارتگاه نوشته ای تحقیق گونه به دیوار نصب شده که توسط آقای  رستم بلیوانی، رئیس سابق انجمن زرتشتیان شریف آباد یزد تهیه گردیده است که بدون هیچگونه اظهار نظر و داوری متن نوشتار در ذیل می آید:
{به طوری که در اسناد تاریخی و مذهبی و دیوان خاضع و سینه به سینه محلی به یادگار مانده، در دوران سلطنت  یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی چون اوضاع ایران رو به وخامت می رفته، یزدگرد سوم فکری اندیشیده که خاندان خود را از مدائن به یزد که منطقه نسبتاً امنی بوده است کوچ دهد. از این رو به دستور وی شهری با استحکامات آن روز (حصار و برج و خندق) برای محافظت تهیه و خاندان خود را از مدائن به یزد کوچ داده است. و امکان دارد اسم یزد از یزدگرد به یادگار مانده باشد. شاید آثار برج و بارو به جا مانده در محله یزاران بقایای شهر فوق الذکر باشد.
یزدگرد دو پسر به نام های هرمزان و اردشیر و پنج دختر به نام های شهربانو، پارس بانو، مهربانو،نیک بانو و نازبانو داشت. نام همسرش کتایون بود و خدمه ای به نام مروارید داشت.  یزدگرد پس از شکست از مسلمانان به خراسان گریخت و در آنجا به دست آسیابانی کشته شد. با شایع شدن خبر مرگ یزدگرد، خانواده وی در یزد با یکدیگر وداع نموده و هر یک به سمتی از اطراف یزد متواری گردیدند.
هرمزان و شهربانو، پسر و دختر بزرگ یزدگرد در حین فرار دستگیر و به عربستان به غلامی و کنیزی برده می شوند.

نیایشگاه چک چک

پارس بانو و مهربانو به سمت شمال غربی یزد متواری  شدند. این دو در حدود ارجنان از هم وداع نموده ، مهربانو به سمت عقدا گریزان بوده است که بر اثر بی غذایی و رنج راه در عقدا فوت می کند. وی را در گوشه باغی در عقدا دفن می کنند که اکنون به مزرعه مهر معروف است و مردم آن سامان آن را محل مهربانو می نامند و برای وی شمع روشن می کنند. پارس بانو در سمت غربی عقدا به زرجوع رسیده در کوهی غایب می شود. شکاف سنگیِ زیارتگاه را محل غایب شدن پارس بانو می دانند. در گذشته لباس مقنعه مانندی در شکاف سنگ ظاهر بوده که آن را برای تبرک کنده و حفظ نموده اند.
نیک بانو ( چک چک ) با مروارید ( هریشت ) در بیابان وداع نموده به سمت کوهی در ۳۷ کیلومتری شرق اردکان رفته که اکنون کوه چک چک نامیده می شود و در این کوه غایب می گردد. آثار لباس مقنعه مانندی در شکاف کوه وجود داشته که آن را برای تبرک کنده اند. این محل، امروز، زیارتگاه زرتشتیان جهان است. در زیارتگاه درخت چنار تنومندی هست که بیش از هزار سال قدمت دارد. گفته می شود این درخت همان عصای نیک بانو ( پیر سبز ) بوده است که با آن به شکاف کوه زده است و پس از آن براثر رطوبت آب شیرینی که از شکاف کوه می چکد، سبز شده است.
مروارید ( هریشت ) نیز در کوهی در ۱۷ کیلومتری اردکان در کوهی که امروزه هریشت نامیده می شود، غایب گردیده است. و این مکان نیز از زیارتگاه های زرتشتیان است.
نازبانو ( نارکی ) به سمت جنوب یزد متواری شده در کوه تیجنگ غایب شده و آثار زیارتگاه در آنجا موجود است.
اردشیر پسر کوچک یزدگرد به همراه مادرش کتایون به سمت خرابه های شرقی یزد متواری شدند. کتایون در پشت حصار یزد که اکنون در خود شهر یزد واقع شده و به ستی پیر معروف است پناه برده و در آنجا در چاهی غایب شده است که اکنون این محل زیارتگاه است. اردشیر نیز در شرق یزد در کوهی غایب گردیده که این مکان نیز به زیارتگاه ( نارستانه ) معروف است.}

زردشتیان جهان ایران را سرزمینی مادری و قبله دینی خود می‌دانند و مکانهایی مانند تخت جمشید، مقبره کوروش را همانند یک زیارتگاه می‌بینند تا یک اثر تاریخی.

نیایشگاه چک چک

زیارت خاص پیر سبز چک چک
زیارت خاص پیر سبز چک چک در روز های اشتاد، آسمان، زامیاد، مانتره سپند از ماه خرداد برابر با ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ خرداد ماه در زیارتگاه پیر سبز چک چک اردکان برگزار میگردد که در این مراسم جمعی از زرتشتیان اعم از ایرانی یا غیر ایرانی در این مکان حضور بهم میرسانند و طی مراسمی با شکوه به زیارت و عبادت میپردازند.

توضیحی در مورد درختان مقدس (پیر) ها:
بسیاری از مسجدها و امام زاده ها و در مورد زرتشتیان، پیر ها، در کنار چنارهای عظیم بنا گشته اند و در بسیاری از روستاها و محلات شهرها، بر درخت های چنار دخیل می بندند و از آنها انتظار معجزه دارند. این معجزات معمولاً برای بچه دار شدن، رهایی از بیماری، رونق کسب و کار و محصول یافتن زمین است.
بر اساس مردم شناسی تطبیقی می توان باور داشت که در اعصار بسیار کهن، گمان بر آن بوده است که ارواح مردگان پرقدرت قبیله یا خدایان یا پری ها در آنها می زیستند یا این درخت ها مظهر آنان بودند. برای تقدس این درختان سترگ، در دوره اسلامی، توجیهی تازه یافته اند و برای آنکه ستایش ایشان برخلاف سنت های اسلامی نباشد، اغلب به این نتیجه رسیده اند که در پای این درختان، بزرگمردی، امامزاده ای یا مقدسی به خاک سپرده شده است.
این درختان مقدس در گوشه و کنار ایران نیز هست. مثل پیر چک چک، چنار امام زاده صالح و بی بی شهربانو ها. این بی بی شهربانو ها، یک مضمون اسطوره اش این است که ایزدبانو از دست دشمنانش فرار می کند، حالا شده شهربانو یا بی بی . عین این داستان که برای بی بی شهربانو هست، در یزد و دیگر جاهای ایران هم دیده می شود. این یک مضمون پری هاست، پری هایی که می آیند روی زمین و بعد زیرِ زمین پنهان می شوند، پری های شهید شونده اند. این ها کهنه ترین شکل های شهادت الهه های نباتی است که بعد ایزدان نباتی شهیدشونده جای آنها را می گیرند.

مرتبط:

سفرنامه ی قلات، چله گاه اردکان و تنگه تیزاب

سفر به اردکان _ سیری در کوچه‌های کویر

ایزدبانوی آب در معبد آناهیتا بیشاپور

آبشار آب ملخ _محل استراحتگاه حضرت سلیمان

روستای آب ملخ در شهرستان سمیرم در ۱۶۰کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. روستای آب ملخ در دامنه کوه دنا سرشار از چشمه‌سارهای گوارا و سرد و آبشارهای خروشانی است که آب خود را از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می‌کند. آبشار آب ملخ یکی از عجیب‌ترین و شگفت انگیزترین آبشارهای ایران است که ترکیبات خاص و ویژه موجود در آب آن، تمام ملخ‌های مهاجم را درجا نابود می‌کند. این روستا و چشمه آن نیز نام عجیبش را مدیون همین خاصیت شگفت انگیزش است که در استان اصفهان در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و در مجارورت روستای آب ملخ قرار دارد.

آبشار آب ملخ از دو بخش تشکیل شده است. اولین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است.

پای صحبت قدیمی های روستا که بنشینید، برایتان تعریف می کنند که سال ها پیش، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و ملخ ها همه یکجا هلاک شدند. اتفاقی که هنوز هم از ذهن کشاورزان منطقه پاک نشده و به همین دلیل، آنها هنوز هم مزارعشان را با آب این چشمه آبیاری می کنند. با این حال، نام دیگر این آبشار تخت سلیمان است و و مردم منطقه معقدند که در این چشمه قطعه سنگی وجود داشته که تخت گاه حضرت سلیمان بوده اما اجانب آن را دزدیده اند.

آبشار آب ملخ

وجه تسمیه این منطقه نیز به دلیل همین قطعه سنگ بزرگ و طبیعی است که به مانند یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته است و دو دره را به یکدیگر متصل می‌کند. برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که این پل به مانند یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است. منظره خیال انگیز و بی مانند تخت سلیمان روی رودخانه آب ملخ همچون تخت طاق مانندی که بر بالای رودخانه قرار گرفته است مانند پلی زیبا و طبیعی مسافران و گردشگران را به غار داخل کوه هدایت می‌کند.از دهانه غارطبیعی که در تخت سلیمان وجود دارد، چشمه‌ای با آب زلال و گوارا می‌جوشد و از اطراف این تخت به رود پایین دست آن می‌پیوندد.

این پدیده منحصر بفرد، صدها سال پیش طی ریزش عظیمی از کوه در این محل ایجاد شده و جلوی عبور آب را مسدود کرده است. سپس جریان آب توانسته در همان بستر قبلی خود راهی تونل مانند به طول تقریبی هشتاد متر باز کرده و به جریان خود ادامه دهد اما آنچه که زیبایی خاصی به این پدیده بخشیده است وجود چشمه یا سرابی با آبدهی فراوان است که از دیواره های شمالی بالای سقف تونل خارج شده به شکل آبشاری آبپاش مانند، هر دو دهانه تونل را پوشانده است. در حقیقت آب ملخ نام همین آبشار یا سراب خروشان است.

آبشار آب ملخ

پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. آبشاری که تا به حال قربانیان زیادی داشته و احتمالا بعد از این هم خواهد داشت. بنابراین توصیه ما این است که در زمان تماشای آب ملخ فریب زیبایی آبشار و پرتگاه را نخورید و فکر چرخ زدن در ارتفاعات را از سرتان بیرون کنید. باور کنید تمام سی چهل نفری که جانشان را خرج این پرتگاه کردند، مثل شما فکر می کردند که با دیگران فرق دارند و می توانند با کمی دقت و احتیاط از لبه پرتگاه عبور کنند! اما لغزندگی و شیب تند پرتگاه در یک لحظه آنها را غافلگیر کرده و به رودخانه خروشان ماربر سپرده است. البته در بالای آبشار در محل ورود به قسمت پشت آبشار نرده های کوچکی قرار دارد که احتمالا با دیدنشان هشدارهای ما را برای ممنوعیت عبور افراد آماتور و بدون تجهیزات به خاطرتان می آورد.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که موقعیت جغرافیایی روستای آب ملخ مانع از آن می شود که آفتاب بیش از سه ساعت در این روستا توقف کند. بنابراین، شما در آب ملخ ظرف سه ساعت هم طلوع خورشید را خواهید دید و هم غروب آن را. به همین دلیل است که این روستا به روستای نیمروز نیز معروف است.

آبشار آب ملخ

مسیر دسترسی
اگر از سمت استان اصفهان راهی آب ملخ می شوید، باید از شهرهای اصفهان و سمیرم بگذرید و این شهر را به سمت یاسوج ترک کنید. در جاده سمیرم- یاسوج، بلافاصله بعد از روستای چهار راه، جاده ای خاکی می بینید که در مسیر آن دو دوراهی وجود دارد. در هر دو مورد راه سمت چپ را در پیش بگیرید و حدود ۷ کیلومتر در آن پیش بروید، تا به روستای آب ملخ برسید. روستایی در شمالی ترین قسمت خط الراس دنا و مردمی که اصالتشان بختیاری است.

به محض رسیدن به روستا باید با خودروتان خداحافظی کرده و با پای پیاده از مسیری مالرو عبور کنید. اگر ذوق اکوتوریستی تان گل کرد هم می توانید از روستائیان بخواهید که قاطرشان را چند ساعتی به شما اجاره دهند تا هم تجربه جدیدی در این سفر کسب کنید و هم درآمدهای گردشگری روستا را بیشتر کنید! اگر سختی راه و گرمای هوا کلافه تان کرده بود، می توانید روی بخشندگی سرچشمه حساب کنید و از آب گوارا و معدنی آن بنوشید. مطمئن باشید دلیلی برای بیمار شدن تان وجود نخواهد داشت!

مرتبط:

آتشگاه اصفهان یادگاری کهن از زرتشیان

سرای بدیع یا خانه حاج رسولی ها اصفهان

کویر مصر _با دریای شن اصفهان آشنا هستید؟

موزه های گیلان افزایش یافت

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: تعداد موزه های گیلان از ۱۵ مورد به ۱۹ موزه افزایش یافت.

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ماه های اخیر سه موزه با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال به موزه های فعال گیلان افزوده شده و ۱۳موزه دیگر نیز در حال آماده سازی برای گشایش هستند.
وی اظهار داشت: موزه رودبار یکی از موزه هایی هست که با اعتبار هشت میلیارد ریال به مجموعه موزه های گیلان اضافه شده است ؛این موزه با زیربنای ۴۵۰ متر مربع و در سه بخش میراث هیرکانی، موزه مردم شناسی و موزه ملی زیتون در کاخ نهارخوران رودبار که بنایی تاریخی‌ و جزو بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی ‌بوده راه اندازی ‌شد.
وی ادامه داد: ادوات و ابزار مربوط به فرآوری زیتون و انواع گونه های زیتون، بخشی از صنایع دستی منطقه رودبار و نیز برخی از گونه های گیاهی موجود در جنگل های هیرکانی گیلان در معرض نمایش گذاشته شده است.
رودبار به شهر زیتون معروف است و در جنوب استان گیلان واقع شده است؛اولین کاوش های باستان شناسی استان در این شهرستان انجام شده است که منجر به کشف آثار بی نظیری از جمله تپه های مارلیک ، کلورز و غارهای دربند شده است که قدیمی ترین سکونت گاه بشر اولیه با بیش از ۲۳۰ هزار سال متعلق به غارهای دربند بوده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان ادامه داد: همچنین، پیرو تفاهم نامه این اداره کل با اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و انجمن حمایت از دانش آموزان، موزه سنجش در مکان مدرسه شهید بهشتی رشت به آدرس خیابان فرهنگ تجهیز شده است.
جهانی افتتاح موزه های مشارکتی را یکی از راه های حفظ بناهای تاریخی و افزایش جذب گردشگر در استان دانست و افزود: شاید در سالهایی نه چندان دور ، گردشگری تنها در دریا و جنگل این سرزمین خلاصه می شد اما امروز در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری توانمندی های بسیاری در این حوزه برای استان تعریف شده که موزه ها می تواند بُعدی از آن باشد.
وی همچنین به بازگشایی موزه ماسوله اشاره کرد و گفت: موزه “عون ابن علی” این شهرک تاریخی نیز بزودی به سرانجام می رسد.
۱۹ موزه در گیلان وجود دارد که ۱۵ موزه از این تعداد فعال است؛گنجینه رشت، موزه های میراث روستایی گیلان، موزه فومن و نیز تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
علاوه بر اینها موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا، قلعه رودخان، موزه فرهاد شرفی ماسوله، عشایری سوباتان، تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله علوم کشاورزی و منابع طبیعی و موزه تحقیقات بین المللی تاسماهیان از دیگر موزه های گیلان است.

مرتبط:

جاذبه های تاریخی قلعه رودخان فومن

هیجان رفتینگ در رودخانه‌های ایران

رودخانه سیروان _طولانی ترین رودخانه کردستان

طلبکارها تا آخر سال به سراغ گردشگری نیایند

معاون گردشگری به دنبال تصویب بسته جدید دولت در حمایت از گردشگری و اظهارنظرهایی درباره ناکارآمدی این حمایت‌ها با توجه به همکاری ضعیف سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در اجرای حمایت‌های پیشین، تاکید کرد: هیچ دستگاه دولتی یا عمومی تا پایان سال نباید برای گرفتن طلب یا هزینه‌ای به سمت فعالان گردشگری بیاید.

بسته حمایت‌های جدید دولت از بخش گردشگری آسیب‌دیده از کرونا، هفته گذشته پس از ماه‌ها چانه‌زنی، سرانجام مصوبه هیات دولت را گرفت. بر این اساس به فعالان بخش گردشگری، مهلت داده شده مالیات اعم از عملکرد و ارزش‌افزوده (مربوط به سال‌های قبل)، سهم حق بیمه کارفرمایی، وام و تسهیلات بانکی که در گذشته دریافت شده است و قبوض مصرفی حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) را تا پایان سال نپردازند. همچنین تسهیلات بانکی بر مبنای حمایت از کسب و کارها با محویت بنگاه‌ها پرداخت شود. مبلغ این تسهیلات هنوز اعلام نشده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت تصویب این بسته حمایتی را به دنبال آسیب گسترده بخش خدمات به ویژه گردشگری، از ویروس کرونا دانسته است. با این وجود برخی از فعالان گردشگری نسبت به کارآمدی این حمایت‌ها که محتوای آن به نوعی مشابه بسته حمایتی قبلی است، تردیدهایی را بیان کرده‌اند. برخی دست‌اندرکاران گردشگری می‌گویند: بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله تامین اجتماعی، وزارت نیرو و بانک‌ها در اجرای مصوبات بسته حمایتی قبلی نه تنها همکاری نداشتند که بخش گردشگریف را در دوره امهال هزینه‌ها، بدهکار شمرده و حتی با تهدید قطع آب، برق و گاز روبه‌رو کرده و مشمول جریمه‌های مالیات و بیمه کرده‌اند.

تسهیلات بانکی با ارزش ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان و نرخ سود ۱۲ درصد که در جریان بسته حمایتی قبلی شامل حال بخش گردشگری، می‌شد نیز با انتقادهای بسیاری همراه بود. برخی از فعالان گردشگری، از جمله راهنمایان تور واجد دریافت این وام شناخته نشدند. بعضی از بنگاه‌های گردشگری نیز معتقدند این وام بیشتر از آن‌که از صنعت گردشگری و مشاغل این بخش محافظت کند، آن را بدهکارتر خواهد کرد. از طرفی با توقف سفرهای گروهی و تورها، بازپرداخت این وام با توجه به دوره تنفس کوتاه‌مدتی که دارد، امکان‌پذیر نخواهد بود.

علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ اما گفته «در بسته حمایتی جدید، بازپرداخت وام‌هایی که واحدهای گردشگری، در گذشته دریافت کرده بودند به اشتغال و درآمدزایی منوط بود، که براساس حق بیمه تقسیط‌ها صورت می‌گرفت. اکنون که به‌دلیل شیوع کرونا این امکان وجود ندارد، بازپرداخت‌ها نیز امهال شده‌اند.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز گفته است: «دولت با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری با محوریت بنگاه موافقت کرده است.»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تفاوت تسهیلات جدید با وام قبلی ( ۶ تا ۱۴ میلیون با نرخ سود ۱۲ درصد)، توضیح داده است: «تسهیلات قبلی اشتغال‌محور بود که با توجه با شرایط پیش‌آمده به‌واسطه کرونا شرایط دریافت آن برای بسیاری از فعالان گردشگری امکان‌پذیر نبود. آن‌چه ما روی آن تأکید داشتیم و نهایتا مصوب شد، بنگاه‌محور بودن تسهیلات جدید است.»

مونسان درباره تسهیلات حمایتی جدید در گردشگری گفته است: «از محل منابع مصوب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، تسهیلاتی در نظر گرفته شد. تآسیسات گردشگری شامل هتل‌های یک تا پنج‌ستاره، هتل‌آپارتمان‌ها، واحدهای پذیرایی، متل‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی‌ها، دفترهای خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری، مؤسسات آموزشی و پژوهشی گردشگری، ارزیابان عامل تطبیق و شرکت‌های ارزیابی تأسیسات گردشگری، شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل گردشگری، شش رسته‌ای هستند که با ثبت‌نام در سامانه کارا می‌توانند تسهیلات ۱۲درصدی را دریافت کنند.»

او یادآوری کرده است: مرجع تأیید و بررسی متقاضیان در پرداخت تسهیلات جدید، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد بود و پس از تأیید این وزارتخانه، سامانه به‌طور خودکار بر اساس فرآیند و ضوابط تعریف‌شده در دستورالعمل ابلاغ‌شده، مبلغ تسهیلات بانکی را که مشمول متقاضی می‌شود تعیین می‌کند. میزان تسهیلات بر اساس درجه، امکانات، مساحت و میزان خسارت ورادشده به واحد تعیین خواهد شد.»

ولی تیموری،  معاون گردشگری نیز در توضیحاتی که در حساب کاربری شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرده، خبر داده است: بازپرداخت این تسهیلات تا آغاز اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ تنفس دارد. افرادی که در قالب بسته حمایتی قبلی، تسهیلاتی را گرفته بودند در صورت تقاضا می‌توانند مابه التفاوت مبلغ قبلی را دوباره دریافت کنند.

این مصوبه هنوز ابلاغ نشده اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به اجرای آن بسیار امیدوار است. معاون گردشگری بیان کرده است: آن‌چه می‌خواستیم اتفاق نیافتاد ولی در حد بضاعت تلاش‌مان را کردیم و بالاخره بعد از چندماه پیگیری و رایزنی این بسته حمایتی به حوزه گردشگری اختصاص یافت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

اگر به همین روند ادامه دهیم گردشگری نابود می‌شود

حذف گردشگری روستایی با افزایش مهاجرت

تعدیل ۴۳ درصد از نیروهای هتل‌های کرمان

رییس جامعه حرفه‌ای هتل‌های کرمان با بیان اینکه باید کرونازیستی را یاد بگیریم و در این شرایط کرونایی علی‌رغم همه محدودیت‌ها، کار و زندگی کنیم تاکید کرد: باید سفرهای هوشمند و مسئولانه با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را ترویج دهیم که قطعا با این نوع برنامه ریزی هتل‌ها از وضعیت بحرانی بیرون خواهند آمد.

“جاوید سبحانی”  با اشاره به شیوع کرونا و ایجاد محدودیت‌هایی که باعث شده هتل‌های استان کرمان روزهای بسیار سختی را سپری ‌کنند گفت: اشغال هتل‌های استان کرمان در این ایام حداکثر و در بهترین حالت به ۱۵ درصد رسیده است و در شهر کرمان نیز درصد اشغال هتل‌ها ۲۵ درصد است.

وی تعدیل نیروها را یکی از ناراحت‌کننده‌ترین موضوع این روزهای هتلداران استان کرمان دانست و بیان کرد: در طول ۷ ماه گذشته حدود ۴۳ درصد از نیروهای هتل‌های کرمان تعدیل شده‌اند و هتلداران روزگار بسیار سختی را به لحاظ اقتصادی سپری می‌کنند و اگر هتل‌ها این روزها باز هستند هیچ سودی نمی‌کنند و فقط برای حفظ نیروهایشان و روشن بودن چراغ هتلشان، باز می باشند.

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان با تاکید برآنکه اکنون هیچ هتلداری به دنبال سود نیست، تصریح کرد: متاسفانه دولت حمایت لازم را از هتلداران در این دوران انجام نداده است و فقط یک وام کارا بوده که به دلیل سود بالای آن مورد استقبال هتلداران قرار نگرفت و حدود ۵ درصد هتلداران از تسهیلات کارا استفاده کرده‌اند و انتظار می‌رفت تسهیلات با بهره کم به هتلداران داده می‌شد.

وی درباره اقدام هتل‌ها برای جذب مسافر در دوران کرونایی بیان کرد: تمرکز استان و کشور در حال حاضر تنها بر روی گردشگری داخلی است زیرا به دلیل شیوع کرونا گردشگری خارجی کاملا متوقف شده است و تنها گردشگری ورزشی و اداری، بیزینیسی و تجاری را داریم.

جاویدی افزود: گردشگری تفریحی به دلیل تبلیغات برای عدم سفرهای غیر ضروری تحت تاثیر قرار گرفته است اما ما معتقدیم که سفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و سفرهای هوشمند عامل شیوع کرونا نخواهند بود.

وی با بیان اینکه باید کرونازیستی را یاد بگیریم و در این شرایط کرونایی علی‌رغم همه محدودیت‌ها باید کار و زندگی کنیم تاکید کرد: باید سفرهای هوشمند و سفرهای مسئولانه با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را ترویج دهیم که قطعا با این نوع برنامه ریزی هتل‌ها از وضعیت بحرانی بیرون خواهند آمد.

رییس جامعه هتلداران حرفه‌ای استان کرمان از برنامه‌های استان کرمان برای پسا کرونا سخن به میان آورد و اظهار کرد: پس از پایان کرونا برای کادر بهداشت و درمان تحفیفات بسیار بالایی در نظر گرفتیم تا بتوانیم هم بخشی از گردشگری از دست رفته را ترمیم کنیم و هم خدمتی به کسانی که در این دوران سخت فداکارانه به مردم خدمت‌رسانی کرده‌اند، کرده باشیم.

وی تصریح کرد: در استان کرمان ۹۰ واحد اقامتی پذیرایی تحت پوشش جامعه حرفه‌ای هتلداران داریم که ۹۱۰ نفر در آنها تا قبل از شیوع کرونا مشغول به کار بودند که ‌متاسفانه با شیوع کرونا حدود ۳۰۰ نفر از آنها تعدیل شده اند.

مرتبط:

سفر کارت راه حلی برای مقابله با آسیب‌های کرونا

اگر به همین روند ادامه دهیم گردشگری نابود می‌شود

سفری به بلوار طاق بستان کرمانشاه

بلوار طاق ‌بستان خیابانی در شهر کرمانشاه و طولانی ترین بلوار جنگلی ایران است که از میدان طاق‌ بستان در شمال این شهر آغاز شده و تا پل لب آب امتداد دارد. ساخت این خیابان در فاصلهٔ سال ‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۱ خورشیدی انجام شد. بلوار طاق ‌بستان مسیر اصلی حمل و نقل در بخش شمال غربی شهر کرمانشاه به ‌شمار می ‌آید و یکی از پرتردد ترین خیابان‌ ها و اصلی ‌ترین مسیرهای حمل و نقل شهر کرمانشاه است. طول این بلوار ۳۶۰۰ متر است. نام این خیابان در ابتدا بلوار تاق‌ بستان بود، چون مسیری بود که از بافت قدیمی شهر کرمانشاه به آثار تاریخی طاق ‌بستان منتهی می ‌شد. اما در سال‌ های جنگ ایران و عراق تابلوی آن به نام بلوار شهید شیرودی تغییر یافت، با این حال همچنان در میان مردم و نیز بسیاری از مقامات حکومت با همان نام بلوار طاق ‌بستان شناخته می ‌شود.

بلوار طاق بستان

ساخت بلوار طاق‌ بستان به عنوان جاده ‌ای برای دسترسی به آثار تاریخی طاق ‌بستان و تفریحگاه‌ های آن ناحیه ابتدا در دههٔ ۱۳۳۰ آغاز شد. با این حال تا سال ۱۳۴۸ این مسیر جاده ‌ای باریک بود که از میان زمین‌ های کشاورزی روستاهای مرادحاصل و چقاکبود (به کردی: چیاکه‌و) می‌ گذشت و تا روستای طاق ‌بستان امتداد می‌ یافت. درختکاری و آغاز جدی ساخت آن از سال ۱۳۴۸ با انتصاب جواد شهرستانی به عنوان استاندار کرمانشاه و نیز طرح بازپیرایی مجموعهٔ تاریخی طاق ‌بستان آغاز شد و تا سال ۱۳۵۲ به طول کشید. با ساخت این بلوار برنامه‌ های شهرک ‌سازی و شهرسازی دیگری نیز در ناحیه شمالی و شمال شرقی شهر کرمانشاه به اجرا گذاشته‌ شد.

عبور مونوریل
در طرح قطار شهری کرمانشاه که قرار است به صورت قطار سبک شهری و از روی زمین ساخته شود، ستون‌ های سازهٔ قطار از بلوار طاق ‌بستان خواهد گذشت. این مسئله انتقادات زیادی را برانگیخته‌ است، چرا که علاوه بر از بین بردن منظر طبیعی بلوار طاق ‌بستان به حریم منظری شکارگاه خسروپرویز نیز آسیب جبران ‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

بلوار طاق بستان

کاربری بیشتر ساختمان‌ های قرار گرفته در دو سوی این بلوار اداری، خدماتی و نیز تجاری است. علاوه بر اداره‌ های دولتی، بانک ‌ها، هتل‌ ها، پارک و نیز واحد های تجاری نیز در این خیابان وجود دارند. بلوار طاق ‌بستان یکی از محورهای گردشگری اصلی در شهر کرمانشاه به‌ شمار می‌ رود.

بلوار طاق ‌بستان مسیر ارتباطی اصلی شهرک‌ های پرجمعیت ناحیه شمال کرمانشاه است. این بلوار در مسیر خود از میدان طاق‌ بستان، میدان دانشگاه (سه‌راه مسکن)، پل صیاد شیرازی، دوراهی اول و دوم کارمندان، دوراهی فرهنگیان، دوراهی چهل ‌متری تعاون و پل ولایت (لب آب) نیز می ‌گذرد. کمربندی شمال کرمانشاه (بلوار صیاد شیرازی) از طریق پل صیاد شیرازی به این بلوار متصل است.

مرتبط:

کشف سنگ‌نگاره‌ای جدید در طاق‌بستان

تاق بستان _رویای روبه فراموشی کرمانشاه

آرامگاه شاه شجاع

شاه شجاع از ممدوحان حافظ شیرازی بوده و خود به فارسی و عربی شعر سروده است. حافظ قسمت اعظم دوران زندگی خود را در مصاحبت این پادشاه گذرانده و در اشعارش وی را بسیار ستوده است. شاه شجاع به مدت ۳۳ سال بر فارس حکومت کرد و در سال ۷۸۶ هجري قمري دچار بیماری سخت شده، درگذشت. با مرگ شاه شجاع، که برخی از مورخین، آن را یتیم شدن مرد و زن ایران دانسته ‌اند، سلطنت ایرانی آل مظفر که پس از قرن ‌ها حکومت خونبار ترک‌ ها و مغولان، امنیت و آسایشی را برای مردم به ارمغان آورده بود به سرعت رو به زوال رفت.

آرامگاه شاه شجاع در شیراز و در شمال غربی حافظیه در نزدیکی هفت تنان، کنار بلوار هفت تن قرار دارد. شاه شجاع قبل از مرگ (۷۸۶ ه. ق) وصیت کرده بود که جسد وی را در زمین ‌های مصلی و در جوار قبر شیخ محمود قطب‌الدین دفن نموده و سپس توسط امیراختیارالدین کرمانی جنازه را به مدینه برده در آنجا به خاک بسپارند. پس از مرگ وی به دلیل اختلافاتی که بین جانشینان او به وجود آمد، وصیت او عملی نشد و در همان جا باقی ماند.

آرامگاه شاه شجاع

بعدها در زمان کریم خان زند، در سال ۱۱۹۲ ه. ق. یکی از درباریان به نام میرزا محمد کرمانی متخلص به ظفر، که در دربار کریم خان زند صاحب مقام بود، در صدد ساختن بقعه ‌ای بر روی قبر و تجدید بنای آرامگاه بر آمد ولی فرصت و زمینه لازم برای تحقق این امر فراهم نشد و چون سنگ قبر شاه شجاع را برده بودند، به دستور کریمخان سنگ تراشیده و مرغوبی بر روی قبر نصب گردید که بر روی آن با خط نستعلیق عالی این عبارت در ۱۱ سطر نوشته شد:  “هوالحی الذی لا یموت. هذا مدفن السلطان العادل الباذل المرحوم المغفور شاه شجاع المظفری و وفاته فی سنه ست و ثمانین و سبعمائه من الهجریه کما قال العارف السالک شمس الدین محمد حافظ علیه الرحمه حیف از شاه شجاع و تجدید مزاره فی شهر ربیع الثانی ۱۱۹۲”

در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی به همت علی سامی (معمار بازسازی سعدیه و حافظیه) توسط انجمن آثار ملی گنبدی از کاشی‌ های فیروزه ‌ای بر روی قبر شاه شجاع ساخته‌ شد.

آرامگاه شاه شجاع

این آرامگاه بر ۴ ستون استوار است. درون آن با کاشی و معرق تزیین شده ‌است. بنای آرامگاه بر روی یک صفه که سه پله از سطح زمین اختلاف ارتفاع دارد، بنا گردیده و از چهار گوشه آن چهار ستون مایل با سنگ ‌های سفید به گنبد آبی رنگ آن می‌ رسد. گنبد به وسیله کاربندی ‌ها به ستون‌ ها متصل گردیده ‌است. ۴ کتیبه از اشعار شاه شجاع و حافظ نیز در درون گنبد و چهار کتیبه از اشعار حافظ که در مدح شاه شجاع سروده بود، در قسمت بیرونی گنبد و به خط نستعلیق بر روی کاشی نگاشته شده ‌است.

در جنب آرامگاه، بنایی آجری وجود دارد که در حال حاضر به عنوان کتابخانه آثار و مفاخر فرهنگی مورد استفاده‌ قرار می گیرد.

اشعاری از حافظ شیرازی در مدح شاه شجاع:
قسم به حشمت و جاه و جلال شاه شجاع
که نیست با کسم از بهر مال و جاه نزاع
به عاشقان نظری کن به شکر این نعمت
که مــن غلام مطيعم تو پادشاه مطاع
جبین و چهره ی حافظ خدا جدا مکاناد
زخاک بارگه کبریای «شاه شجاع»

مرتبط:

دم اسب _تنگه‌ای شگفت‌انگیز در شیراز

نگاهی بر تاریخچه “بازار وکیل” شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی، یونس استاد سرایی که بعدها میرزا کوچک خان نام گرفت، در یکی از خانه های زیبای شهر بارانی رشت متولد شد. خانه اجدادی میرزا بزرگ، پدر یونس، اکنون میزبان گردشگران بیشماری از سرتاسر ایران و جهان است.

این خانه در سال ۱۳۸۱ به سبک معماری بومی بازسازی شد. مساحت این خانه ۳۰۰ متر مربع است و در ۲ طبقه بنا شده است که هر طبقه چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو طرفه خانه دارد. طبقه پایین نمایشگاهی دائمی از کتب مربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل را در خود جای داده و طبقه بالا اتاق ‌های محل زندگی خانواده استاد سرایی مانند آنچه در قدیم وجود داشته بازسازی شده است. در گوشه و کنار خانه نیز روی دیوارها عکس ‌ها و اسنادی از دوران مبارزات نهضت جنگل دیده می شود.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

در بدو ورود به خانه جمله معروفی از میرزا ” من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشور را طالبم.” روی دیوار دیده میشود.

میرزا کوچک خان فرزند میرزا بزرگ در سال ۱۲۵۷ (ه.ش) در این سرا واقع در استاد سرای رشت به دنیا آمد. این بنا که در حال تخریب بود از سال ۱۳۸۰ در اختیار شهرداری رشت قرار گرفت و بازسازی بنای فعلی از سال ۱۳۸۱ به سبک معماری بومی آغاز شد.

یونس استادسرایی (۱۲۵۷–۱۱ آذر ۱۳۰۰)، مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی مبارز ملی ‌گرا، مبارز انقلاب مشروطه، رهبر جنبش جنگل، و صدر جمهوری جنگل، انقلابی ایرانی و از سرادان معروف گیلک از اهالی رشت بود. او که در جوانی به تحصیل دینی اشتغال داشت جزئی از نیروهای انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطیت موفق به فتح تهران شدند. سپس به گیلان بازگشت و رهبری گروهی را بر عهده گرفت که قصد آنها آزادسازی این ایالت ایران از اشغال روسیه بود، نهضتی که به نهضت جنگل مشهور شد.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

 

کوچک خان گروه‌ های مختلفی از نیروهای سیاسی و طبقات ناراضی را گرد خود جمع کرد. او موفق شد انقلاب را از مشروطه خواهی به جمهوریخواهی سوسیالیستی سوق دهد و در ژوئن ۱۹۲۰ یک جمهوری شورایی در گیلان به پا کرد. کمبود منابع مالی، اختلافات درونی و حمله نظامی نیروهای دولت به رهبری سردار سپه و انگلستان منجر به سقوط این حکومت شد، کوچک خان در حال عقب‌ نشینی بر اثر یخ زدگی در کوه‌ های تالش درگذشت، بعد از اینکه توسط نیروهای حکومتی سر از تنش جدا شد، در محله سلیمان ‌داراب رشت به خاک سپرده شد که سالانه تعداد زیادی از این آرامگاه دیدن می کنند.

مرتبط:

درفک _جنگلی که محل عبور فرشته ها است

آشنایی با بازار بزرگ شهر رشت

آبشار نورالی _رشته کوه هزار مسجد

آبشار و روستای گل آخور

آبشار گل آخور یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجانشرقی است که در حوالی روستای گل آخور (گورئیل) از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان ۷۰ کیلومتری غرب ورزقان در دامنه های غربی کوه کسبه و در میان جنگلهای ارسباران قرار گرفته‌است.

واژه گل آخور در زبان ترکی آذربایجانی به معنای تالاب جاری می باشد.

آبشار گل آخور که از جاذبه‌ های این روستا می‌ باشد، از سه چشمه پرآب و  خنک، تشکیل شده و با شدت به پایین سرازیر می‌شود. آب بسیار خنک این آبشار، از کوه‌ های شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا در آخر به یک آبشار زیبا تبدیل می‌ شود که ارتفاع آن، حدود ۱۲ متر است و سپس در ادامه، پس از عبور از دره زیبا و سر سبز و پردرخت و گذر از روستای ارزیل با رود طرزم به یکدیگر می‌ پیوندند و رود بزرگی نشکیل داده و به سمت روستای حاجیلار و کبود گنبد سرازیر می گردند. اهالی روستا به این آبشار چرنا می‌ گویند.

احتمالا آبی که از این آبشار جاری است از دامنه های کوهها ی زنوز و روستای کوه کمر جاری میشود زیرا مسیری که ادامه این آبشار می پیماید به ارتفاعات روستای کوه کمر منتهی میشود.

آبشار گل آخور ورزقان در موقعیت جغرافیایی E460724 N383337  در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

گل آخور

مسیرهای  دسترسی به آبشار:

۱- جاده تبریز صوفیان – شش کیلومتر پس از پلیس راه – جاده امند و امتداد جاده حدود پنجاه کیلومتر تا روستای ارزیل و ادامه مسیر حدود سه کیلومتر تا گل آخور.

طول جاده کلا آسفالت بوده و مسیر کوهستانی می باشد لذا در رانندگی دقت زیاد می طلبد و فاقد هرگونه تابلو های راهنما جهت رسیدن به گل آخور می باشد لذا پس از روستای امند و گذر از سه راهی ایوند به سه راهی ایری می رسیم که به سمت چپ ادامه مسیر داده و به سه راهی النجق – طرزم میرسیم که در اینجا تابلو شما را به سمت راست هدایت می کند که پس از عبور از روستای قیز کندی و طرزم به روستای ارزیل می رسیم و سمت چپ جاده شما راه به روستای گل آخور هدایت می نماید. مسير بين ارزيل و گل آخور بسيار ديدني است يكطرف باغها سرسبز و يكطرف رودخانه پر آب و كوهاي سر به فلك كشيده آنقدر  لذت بخش است كه آدمي دوست دارد همان جا بماند و ديگر به شهر برنگردد.

 

۲- تبریز – اهر – ورزقان – خاروانا (سه راهی ممد آقا) روستای ارزیل و نهایتا گل آخور  بمسافت حدود ۲۱۰ کیلومتر. اگر اين مسير را به گل آخور انتخاب كنيد احتمال اينكه شب را بايد در روستاي ارزيل و يا گل آخور بمانيد زياد است چون مسير طولاني و  طول مسير جا هاي ديدني زياد است.

 

۳- تبریز – جاده بابا باغی و ادامه مسیر تا روستای آبخواره و سپس تغییر مسیر به سمت خاروانا – سه راهی ممد آقا – روستای ارزیل و نهایتا گل آخور بطول ۱۳۵ کیلومتر.(در سه راهی ممد آقا بعد از پیچیدن به جاده فرعی و طی حدود پنج کیلومتر راه به روستای ارزیل رسیده و از ارزیل تا خود آبشار باید یک کیلومتر راه خاکی را طی کرد، معدن طلای اندریان نیز در این منطقه قرار دارد.)

 

در طول مسیر رود آبشارهای کوچکی و جود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

از ارزيل تا روستاي گل آخور ۱۰ دقيقه با ماشين فاصله داريد صبح اول وقت پياده روي در اين مسير( ارزيل تا آبشار) صفاي ديگري دارد در ضمن بخاطر داشته باشيد در اين مسير از ورزقان تا گل آخور پمپ بنزين وجود ندارد فقط يك سوپر ماركت در روستاي ارزيل وجود دارد كه در صورت ضرورت ميتوانيد يك گالن از ايشان بنزين بگيريد پس يادتان نرود در ورزقان به مقدار بنزين دقت كنيد. در ضمن بعد ۲ كيلومتر از ورزقان كه رد شديد منطقه اي بنام زر آباد وجود دارد كه در سمت راست جاده است واقعا” ديدني است .

گل آخور

 

امکانات رفاهی :

سرویسهای بهداشتی در حد قابل قبول وجود دارد.

تعدادی آلاچیق جهت اسکان مسافران وجود دارد لذا جداً از نشستن یا چادر زدن در باغات شخصی خود داری فرمائید.

آب آشامیدنی ( بلاغ) در نزدیکی وجود دارد.

مغازه و بوفه کوچک جهت خرید و سایل مورد نیاز وجود دارد.

روستای گل آخور:

روستای گل آخور(گول آخئر) از توابع بخش خاروانای شهرستان ورزقان قرار گرفته و در ۷۰ کیلومتری شهر ورزقان واقع شده است. در اطراف این روستا چشمه ها و آبشار طبیعی و غار های زیر زمینی وجود دارند که مشهورترین آن ها یک آبشار زیبا و دل انگیز با ارتفاع ۱۲ متر در قسمت شرقی روستا است که آب آن به رودخانه ارزیل می ریزد.

این روستا با معماری کم نظیر خود سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی می باشد.

لبنیات محلی و عسل از سوغات این روستا می باشد.

گل آخور

مناطق گردشگری روستا:

علاوه بر این آبشار، قله جلا داغی این روستا و ییلاق‌های با لادست قله مورد توجه گردشگران  و کوهنوردان قراردارد.

موقعیت جغرافیایی روستا:

روستا گل آخور یکی از روستاها و جا‌ذبه‌های استان آذربایجان شرقی است که از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا ، شهرستان ورزقان است.

این روستا در مسیر ورزقان-خاروانا در منطقه ای به نام سه راهی ممد آقا واقع شده است و در ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد که روستای گل آخور بدلیل وجود آبشار گل آخور و نیز آب و هوای ییلاقی منطقه ای مستعد برای گردشگری در استان می‌ باشد که همه ساله هزاران نفر را جهت بازدید از جاذبه هایش بسوی خود می‌ کشاند.

کوه کسبه، از یک طرف به منطقه جنگلی چیچکلی و از جهت‌های دیگر به ایری داغ، قرمزلی، اوزمدل و قلعه جوشین وصل می‌شود, وجود رودخانه ای دائمی که از دل کوه خارج می‌شود، دره فوق العاده سرسبز و آسیاب‌های آبی، روستای گل آخور  را به مجموعه سیاحتی دلپذیری در قلب ارسباران تبدیل کرده است.

آب و هوای منطقه:

آب و هواي ورزقان در تابستان معتدل تا گرم و در زمستان سرد و يخبندان و پربرف است.

مرتبط:

طبیعت تابستانی و زیبای سد خونیق اهر

قلعه بابک _جاذبه‌ای تاریخی بر فراز کوه

سفر کلیبر _بهشت آذربایجان

آتشگاه اصفهان یادگاری کهن از زرتشیان

آتشگاه اصفهان معبد زرتشتیان این شهر و یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های دست بشر بر بالای تپه‌ای سنگی و در ۸ کیلومتری شهر اصفهان قرار گرفته است.

این آتشگاه بر بالای تپه‌ای ۱۰۵ متری واقع شده، به همین دلیل وقتی از این تپه بالا می‌روید و خود را به آتشگاه می‌رسانید با منظره‌ای حیرت انگیز رو به رو می‌شوید. علاوه بر این می‌توانید نظاره‌گر منظره‌ای تحسین برانگیز از باغ‌ها و مزارع اطراف آن باشید.

اصفهان یکی از شهرهای توریستی ایران است که به لطف داشتن جاذبه‌های گردشگری و تاریخی سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا است و پرواز اصفهان به مقاصد بین‌المللی مورد استقبال توریست‌ها است.

آتشگاه عبادتگاهی برای امپراطوری ساسانی

دین زرتشت، دین مردم ایران باستان است و آتشگاه اصفهان یکی از هفت آتشگاه بزرگ در زمان امپراطوری ساسانی و مکانی مقدس برای عبادت زرتشتیان محسوب می‌شده است.

اما بر اساس تحقیقات باستان شناسی، آتشگاه زرتشتیان اصفهان مجموعه‌ای از چندین سازه است که هر کدام متعلق به دوره تاریخی خاصی هستند و زمان ساخت این بنا قطعا مربوط به دوران پیش از پادشاهی ساسانی و به احتمال زیاد مربوط به تمدن ایلام است، چرا که آتشگاه‌های برجای مانده از دوران ساسانی نشان می‌دهند که در آن زمان آتشگاه را روی تپه نمی‌ساختند، بلکه در مکانی احداث می‌کردند که دسترسی به آن آسان باشد.

آتشگاه اصفهان

معماری آتشگاه اصفهان

 

برج مدور روی ارتفاعات ماراس یا ماربین، امضای بنای تاریخی این مکان است. این آتشگاه مدور، ۵ متر ارتفاع و ۸ پنجره در اطراف خود دارد. آتشگاه اصفهان برای حفاظت از آتش، گنبدی بلند دارد و از آجر و خشت خام، آهک و ساقه‌های بلند نی ساخته شده است. در بخش‌هایی از آتشگاه، ضخامت دیوارها بیش از ۴ متر است.

مشخص شده که در گذشته آتشگاه ساختمانی عظیم بوده و اتاق‌ها و سازه‌هایی در اطراف آن وجود داشته است که اکنون تنها بخشی از آن‌ها باقی مانده است. در برخی از جاهای آتشگاه نیز بقایایی از پله‌هایی به جای مانده که در دل سنگ‌ها کنده شده‌اند و تا آتشگاه ادامه داشته‌اند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که ابتدا قلعه ماربین و سپس آتشگاه داخل این قلعه ساخته شده است.

رویه بازسازی آتشگاه اصفهان

آتشگاه در دهه ۵۰ مورد مرمت اساسی قرار گرفت و در دهه ۶۰ نیز درهای ورودی ساختمان آتشگاه را به طور کامل بستند، به طوری که در حال حاضر راه ورود به ساختمان‌های آن مشخص نیست.

اخیرا نیز برای حفاظت از این مجموعه با ارزش، حصاری به دور آتشگاه کشیده‌اند تا از ورود بی دلیل افراد و تخریب آن جلوگیری به عمل آید.

آتشگاه اصفهان

دیدگاه‌ها در مورد آتشگاه اصفهان

در کتاب تاریخی ابن رسته اصفهانی آمده  که از آتشگاه در ابتدا به عنوان قلعه استفاده می‌شده است. نام قلعه ماربین شاید برگرفته از نام مهر یا همان خورشید باشد و به مکانی اشاره دارد که از آنجا به خوبی می‌توان به تماشای خورشید نشست، و یا به کلمه مار اشاره دارد که در واقع رودخانه پایین این تپه را توصیف می‌کند.

گروه باستان شناسی ایتالیایی به سرپرستی باستان شناس مشهور پروفسور گالدیری نیز معتقد هستند که مصالح به کار رفته در این بنا متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است.

حمزه اصفهانی مورخ ایرانی در کتاب اصفهان آورده است که کوه آتشگاه از جمله مکان‌های عبادت در زمان طهمورث از اولین فرمانروایان ایران باستان بوده و در آن زمان آتشگاه را با نام مینو دژ می‌شناخته‌اند و شهرت آن به حدی بوده که حتی از مشرق زمین هم به آتشگاه سفر می‌کرده‌اند. به عقیده برخی نیز طهمورث را درون دخمه‌ای در همین محل دفن کرده اند.

آتشگاه امروزی

 

آتشگاه اصفهان در سال ۱۳۳۰ به ثبت آثار ملی ایران رسید. به دلیل اهمیت این بنای تاریخی، بسیاری از گردشگران از سراسر ایران و جهان در سفر به اصفهان از آتشگاه دیدن می‌کنند، به همین دلیل برای محافظت از آن حصاری به دور آتشگاه کشیده اند تا از رفت و آمد بیش از حد به آن و تخریب این بنای ارزشمند جلوگیری شود.

به دلیل محبوبیتی که آتشگاه در میان گردشگران دارد، رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی در نزدیکی آن ایجاد شده‌اند و گردشگران پس از تپه نوردی و  بازدید از آتشگاه می‌توانند در آن‌ها به استراحت بپردازند.

آتشگاه اصفهان

چه زمانی از آتشگاه اصفهان دیدن کنیم؟

بهترین زمانی که می‌توانید از آتشگاه دیدن کنید از اواخر ماه اسفند تا اواخر ماه خرداد است.

چطور به آتشگاه اصفهان برویم؟

برای بازدید از آتشگاه اصفهان، راحت‌ترین روش خرید بلیط هواپیما اصفهان و سفر هوایی به این شهر است. پس از اقامت در اصفهان می‌توانید ماشینی کرایه کنید و خود را به آتشگاه برسانید.

آتشگاه در ۸ کیلومتری غربی استان اصفهان قرار دارد و مشرف بر جاده اصفهان – نجف آباد است. با رفتن به آتشگاه اصفهان می‌توانید از منار جنبان که در ۲ کیلومتری این بنا قرار دارد و  یکی از عجایب معماری بشر در طول تاریخ است نیز دیدن کنید.

با توجه به اپیدمی کرونا ویروس رعایت پروتکلهای بهداشتی و قوانین و مقررات اعلامی وزارت بهداشت الزامی است.

مرتبط:

سرای بدیع یا خانه حاج رسولی ها اصفهان

گوشه به گوشه ایران؛ تخت فولاد اصفهان

فرایبورگ _اصفهانی در قلب اروپا