چله گاه اردکان

سفرنامه ی قلات، چله گاه اردکان و تنگه تیزاب

سفرنامه ها همیشه متون جذابی را در خوی جای داده اند که طرفداران خاص خودش را دارد. بسیاری از علاقه مندان برای خواندن خاطرات افراد به خواندن سفرنامه ها می پردازند و بسیاری هم برای اطلاع از مکان های گردشگری و تفریحی که سایر افراد از آن ها بازدید کرده اند و به سایرین هم پیشنهاد می کنند، به خواندن سفرنامه ها روی می آورند.

چله گاه اردکان
چله گاه اردکان

جمعه  ۱ خرداد  ۱۳۶۰

جمعه ۱ خرداد  ساعت ۰۶:۳۰ از طریق جاده شیراز – سپیدان بوسیله مینی بوس سریق سفر کردیم.
مقصد چله گاه در ۷ کیلومتری سپیدان بود. این محل در میان تنگه ای واقع شده است که نهر آبی از میان آن می گذرد. در این محل آبشار و چشمه های فراوانی وجود دارد که از میان کمرگاه ضلع غربی دره بیرون می آیند.
در سر راه ، بیرون از شهر سپیدان در سمت جنوبی جاده در کنار نهر محل مسطحی به نام ( چم آس ) واقع است که محل اطراق مناسبی جهت استراحت و تجدید قوا می باشد.
در ۳ کیلومتری شهر در سمت شمالی جاده و در محلی که زیر ارتفاعات مشرف بر جاده واقع و ۵۰۰ متر از سطح شوسه فاصله دارد مکانی واقع است به نام چله گاه کوچک که از ۲ چشمه با یک سری درخت گردو تشکیل شده است و محل مناسبی جهت گذراندن شب است.
تعداد افراد در این سفر ۱۱ نفر بود که همگی در ساعت ۱۶:۰۰ بوسیله مینی بوس مسافربری سپیدان – شیراز عازم شیراز شدیم.

blank

تنگ تیزآب

جمعه  ۱۵ خرداد ۱۳۶۰

جمعه  ۱۵ خرداد ساعت ۱۰:۰۵  از طریق جاده شیراز – یاسوج بوسیله مینی بوس طریق سفر کردیم. مقصد تنگ تیزآب در ۱۴۵ کیلومتری شیراز بود. این محل در ۲۵ کیلومتری سپیدان و ۴۵ کیلومتری یاسوج در سمت جنوب جاده شوسه واقع شده است. دهانه تنگ از جاده ۲۰۰ متر فاصله دارد.

از میان دره، نهر پر آب  با شدت فراوان عبور می کند که به علت بستر سنگی و موقعیت خاص دره در سر راه آبشار و برم های فراوانی را بوجود می آورد و نام دره  هم از تیز و تند بودن آب نهر حاصل شده است. 

تعداد افراد در این سفر جمعا ۲۱ نفر بود. به علت وضعیت خاص تنگ امکان پیشروی در داخل دره محدود است و برای دست یافتن به مکان های انتهایی دره بایستی مسیرعبور را از دیواره غربی انتخاب کرد.

در ساعت ۱۶:۳۰ بوسیله مینی بوس به شیراز عزیمت نمودیم.

blank
قلات

جمعه  ۱۵ خرداد ۱۳۶۰

جمعه ۲۲ خرداد ساعت ۰۶:۰۰ از طریق جاده شیراز – سپیدان بوسیله وانت بار عزم سفر نمودیم.
مقصد قریه قلات در ۳۰ کیلومتری غرب شیراز بود.
این قریه در کنار رشته کوه قلات واقع شده است که بوسیله ۳ کیلومتری شوسه به جاده اصلی ارتباط می یابد. قریه قلات بعلت داشتن چشمه ها و جویبارهای فراوان امر باغداری در آن رشد بسیار کرده است.
تعداد افراد در این سفر ۲۲ نفر بود که همگی در ساعت ۰۷:۰۰ از طریق تنگه ای در ضلع غربی قریه، صعود به قله رشته کوه را آغاز نمودیم. در میان راه در کنار چشمه ( شب شتری ) اطراق کردیم و مدتی پس از استراحت صعود به قله اصلی را ادامه دادیم. در هنگام مراجعت از قله متاسفانه یکی از افراد گروه از بقیه جدا ماند و جستجو برای پیدا نمودن وی بی نتیجه ماند که بعدا” معلوم شد به تنهایی در ساعت ۱۳:۰۰ اقدام به بازگشت به شهر را نموده است.
در راه مراجعت به قریه سر راه در کنار چشمه غربالی و آبشار توقفی داشتیم و سپس در ساعت ۱۸:۰۰ بوسیه همان وانت بار به شیراز بازگشتیم.

مرتبط:

سفرنامه قله رنج – برم فیروز

سفرنامه غار شفق

سفرنامه تنگه رودخیز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *