جنگل درفک

درفک _جنگلی که محل عبور فرشته ها است

درفک یکی از زیباترین کوهستان های ایران و از جمله زیست گاه های گیاهی و حیوانی مهم کشور است، این قله در استان گیلان و در رشته کوه البرز مرکزی، در بیست و هفت کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار و در ارتفاع ۲۷۳۳ متری واقع شده و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می یاید. درفک یک قله آتشفشانی خاموش بوده و گفته می شود در سال ۱۳۶۹ و در جریان زلزله رودبار در هم فرو ریخت و روند فرسایشی آن افزایش یافت.

۲۰ کلبه سنگی پایین تر از قله قرار دارند که در فصل های بهار و تابستان مورد استفاده‌ اهالی محلی و دام ها قرار می گیرد. دشت های سر سبز و کوهپایه های جنگلی پوشیده از انبوه درختان چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.
این منطقه دارای یک غار یخی به طول ۱۰۰ متر است که آب شرب محلیان را تامین کنید و دقیقا بر روی قله قرار دارد، البته دهانه غار بسیار تنگ بوده و وارد شدن به آن بدون تجهیزات یخ نوردی ممکن نیست.
blank
درفک کجاست؟

این روستا یکی از قشنگ‌ترین جاها در شمال ایران است، جایی کوهستانی که بین رودبار و سیاهکل،‌ در بالای دیلمان، عمارلو و خورگام قرار گرفته.

فاصله‌ این منطقه تا رودبار ۳۵ کیلومتر است و از تهران تا درفک حدود ۵ ساعت راه در پیش دارید. رودبار و زیتون‌فروشی‌های بی‌شمارش را که رد کنید به رستم آباد می‌رسید، مسیر سمت راست به درفک می‌رود و مسیر بعدی به روستاهایی که در بالادست قرار گرفته‌اند. روستاهایی مثل دشت ویل و توتکابن و سندس که هرکدام قشنگی‌های خاص خودشان را دارد.

ارتفاعات درفک نیز روستاهای زیادی دارد که مناسب اقامتند و یکی از این روستاها، روستای راجعون است که هم دشت دارد و هم جنگل.

اما درفک به چه معناست؟ بعضی‌ها می‌گویند اسم درفک از دال‌فک یا دلفک آمده و معنی آن آشیانه‌ عقاب است. بعضی دیگر هم می‌گویند اسمش از قوم دِربیک گرفته شده. این قوم در کنار دریای خزر ساکن بوده‌اند. این منطقه به سرزمین مه و خورشید هم معروف است و در مسیر کوهنوردی تابلویی دیده می‌شود که نوشته این‌جا محل عبور فرشتگان است.

جنگل درفک

 

کوهنوردان زمان صعود به درفک با تابلویی چوبی مواجه می‌شوند که روی آن نوشته شده است: اینجا محل عبور فرشتگان است، زمین را آلوده نکنید! و بعد روی تابلو جهت فلشی به سوی قله است.

blank

جاذبه های دیدنی درفک

بخش ییلاقی درفک خیلی سرسبز و باصفاست. گاهی مه غلیظی دور درختان می‌پیچد و همه جا را حسابی رویایی می‌کند.

اگر اهل طبیعت‌گردی و چادر زدن هستید، در این ییلاق حسابی بهتان خوش می‌گذرد. ضمن این‌که می‌توانید از محلی‌ها اتاق کرایه کنید و با خیال راحت دو سه روزی بمانید. در چند سال اخیر در این منطقه خانه‌های بومگردی زیادی به راه افتاده که از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

در دامنه کوه و قبل از رسیدن به قله، تعدادی کلبه سنگی وجود دارد که در بهار و تابستان محلی‌ها در آنها زندگی می‌کنن و کارشان دامداری است. به دام‌ها در این دشت‌ سرسبز بد نمی‌گذرد.

پوشش گیاهی این منطقه متنوع است و هم دشت دارد و هم جنگل و تا دلتان بخواهد گزنه در اینجا می‌بینید.

گذشته از حیوانات اهلی مثل خرگوش، حیوانات وحشی مثل خرس، شغال، روباه، گوزن، گرگ و پلنگ هم در این حوالی زندگی می‌کنند. پس اگر هوس چادر زدن کردید، مراقب باشید و از محلی‌ها هم دور نمانید.

قله درفک

ارتفاع این قله ۲۷۰۰ متر از سطح دریاست. از شرق و جنوب شرقی به کوه‌های پیشکوه می‌رسد و از جنوب به کوه‌های منجیل.

می‌گویند زلزله‌ای که در ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ رخ داد، باعث شد بخش‌هایی از تیغه‌ قله فرو بریزد و دچار فرسایش بیشتری شود.

این کوه مثل دیواره‌ای بلند عمل می‌کند و نمی‌گذارد آبی که از دریای خزر بخار می‌شود، از آن محدوده خارج شود. به همین دلیل هم در مقدار بارندگی استان گیلان تاثیر دارد.

blank

غار درفک

این غار یخی درست روی قله قرار گرفته. البته فکر نکنید به همین راحتی می‌شود وارد غار شد. دهانه‌اش تنگ است و رفتن به غار تجهیزات یخ‌نوردی می‌خواهد. طول غار حدود ۱۰۰ متر است و برف زیادی در آن جمع می‌شود. برف‌ها به یخچال تبدیل می‌شوند و آب آشامیدنی این منطقه را تامین می‌کنند.

بهترین زمان بازدید:
بهترین زمان صعود به این قله در فصل پاییز است که جنگل های بی نظیر آن با برگ های رنگارنگ تزیین شده و حضور مه غلیظ و ابرها فضا را هرچه زیباتر می کند.
دسترسی:
از چند مسیر می توان به این قله صعود کرد:
• سیاهکل، دیلمان، شاه شهیدان، اربناب، قله درفک
• رستم آباد، توتکابن، شیرکوه، لارنه، جیرونی، درفک
• رستم آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی، درفک
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *