تیزنو _دالان سفر به دوره قجر

بیش از یک صد خانه قدیمی با معماری‌های خاص و چشم‌نواز در بافت قدیمی دزفول دیده می‌شود که خانه «تیزنو» نیز یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های شهر دزفول و مربوط به دوره قاجار است که بسیاری از ویژگی‌های معماری بومی را در خود جا داده است.

دزفول از شهرهای باستانی ایران است که در بافت قدیم آن مسجدها، خانه‌ها و کوچه‌های قدیمی وجود دارد که برخی از آن‌ها مثل خانه تیزنو ثبت ملی شده‌اند. این خانه تاریخی که دلیل نام‌گذاری آن به اسم تیزنو نام مالک آن بوده‌، در محله قلعه دزفول به یکی از تماشایی‌ترین اماکن گردشگری این شهر تبدل شده زیرا با معماری خاص‌اش آینه تمام‌نمایی از هنر معماری ایرانی است.

خانه تیزنو برگرفته از هویت غنی معماری دزفول با مصالحی از آجر و خشت و به شیوه یک ایوانه (اشکال متنوع در محور تقارن بناها) ساخته شده است. در دو طرف در ورودی، سکوهای کوچکی به نام خواجه‌نشین قرار دارد که برای استفاده رهگذران یا افرادی که برای باز شدن در به انتظار مانده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

برای ورود به خانه تیزنو پس از عبور از سردری بزرگ و زیبا وارد فضای مسقف به نام هشتی می‌شویم. هشتی فضایی است که کل خانه را از دید غریبه‌ها مخفی نگه می‌داشته و گفته می‌شود در دوران قاجار با توجه به تفکرات مذهبی سنتی مبنی بر این که نباید مهمان وارد حریم شخصی خانواده شود، خانه‌ها به صورت اندرونی و بیرونی ساخته می‌شدند و ساخت هشتی خانه نیز برگرفته از تفکر سنتی مذهبی آن دوره بوده تا وقتی مهمان وارد خانه می‌شد تا زمان رسیدن صاحبخانه، توقف کوتاهی در هشتی داشته باشد.

تیزنو

بعد از گذر از هشتی به فضای بیرونی خانه تیزنو می‌رسیم. حیاطی زیبا که در نگاه اول نیز آجرکاری و معماری زیبای آن چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این بنا دارای ۲ طبقه بوده که طبقه همکف به واسطه وجود چهار پله از سطح حیاط بالاتر است. در مجموع فضای خانه دارای یک ایوان اصلی در طبقه همکف و ۲ ایوان فرعی در طبقه اول است. یکی دیگر از خصوصیات معماری خانه تیزنو این است که اتاق‌های هر ۲ طبقه به صورت قرینه هستند و در کنار اتاق‌ها نیز یک دالان قرار دارد که به آن «غلام گردش» می‌گویند؛ این دالان‌ها مخصوص خدمه‌ها برای رسیدن به اتاق‌های اصلی برای پذیرایی از مهمان‌ها بوده است.

از دیگر فضاهایی که در بیشتر خانه‌های قدیمی دزفول و حتی شوشتر می‌توان مشاهده کرد وجود ۲ نوع زیرزمین به اسم «شبستان» و «شوادان» است. شبستان خانه تیزنو نسبت به سطح خانه حدود ۱۵۰ متر پایین‌تر است و دارای سه ورودی بوده که با چند پله، ارتباط آن با حیاط برقرار می‌شود. گویا از شبستان به عنوان انبار و برای نگهداری گندم استفاده می‌شده است. شوادان خانه تیزنو نسبت به شبستان در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد. شوادان‌ها نیز حفره‌هایی دست‌کن هستند که در قدیم اهل خانه با توجه به آب و هوای گرم خوزستان برای فرار از گرمای هوا در ظهر تابستان برای استراحت از این مکان استفاده می‌کردند. برای رفتن به شوادان این خانه، باید حدود ۲۵ پله را طی کرد.

 

کف حیاط این بنای تاریخی با آجر ساخته شده و این نیز به دلیل آب و هوای گرم خوزستان بوده است. طاق‌های خانه تیزنو از دیگر بخش‌های معماری هنرمندانه این بنا است؛ آجرچینی‌هایی با طرح‌های متنوع و چشم‌نواز. آجرچینی‌های این بنا به نوع «فریز» و «خونچینی» است.

تیزنو

در ایوان طبقه همکف این بنا ۲ شیر سنگی قرار دارد که الحاقی به خانه تیزنو هستند. شیرسنگی نیز تندیس‌هایی از جنس سنگ هستند که در گذشته توسط سنگ‌تراش‌های ایل بختیاری در ایران در استان چهارمحال و بختیاری و شمال استان خوزستان به شکل شیر تراشیده می‌شدند و به نشانه شجاعت، دلاوری و ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری، بر آرامگاه بزرگان قوم خود قرار می‌دادند.

خانه تیزنو به شماره ثبت ملی ۲۵۷۳ در کاربری کنونی به عنوان دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول مورد استفاده است. این بنا که برای اولین بار در سال ۸۴ توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول با اعتبار اداره میراث فرهنگی مرمت شد اکنون محلی برای گلگشت گردشگران در دوره قاجار است.

الهام افتخارزاده، نماینده دفتر یونسکو در دزفول، در خصوص اقداماتی که از نظر فرهنگی در این مکان صورت می‌گیرد به ایسنا گفت: دفتر با هدف جمع‌آوری اطلاعات ثبت جهانی مکان‌های باستانی شهر تاسیس شد که اطلاعات را به صورت شفاهی و مکتوب جمع‌آوری و آرشیو کرده‌ایم. ضمن این ‌که کارهای فرهنگی مثل برگزاری بزرگداشت‌ها و کلاس‌های هنری هم در این خانه برگزار می‌شود.

تیزنو

 

وی ادامه داد: این خانه مربوط به اوایل دوره قاجار است و با توجه به قدمت آن، به طور دایم مرمت می‌شود و اجازه نمی‌دهیم قسمتی از بنا آسیب ببیند. خانه تیزنو حالت گردشگری دارد و پیش از شیوع کرونا آمد و رفت بسیاری به این خانه بود و اردوهای دانش‌آموزی و حضور دانشجویان عکاسی و معماری را نیز برای بازدید از این بنای تاریخی داشتیم.

افتخارزاده گفت: خیلی‌ها به دنبال واگذاری این خانه به بخش خصوصی هستند اما تمام تلاش این است که چنین آثاری حفظ شوند تا به عنوان یک کانون فرهنگی باقی بمانند.

حفظ منابع تاریخی به لحاظ مزایای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی دارای اهمیت است و باید حفظ چنین آثاری به صورتی مدیریت شود که با تغییرات نامناسب، خسارت جبران‌ناپذیری به این بناهای تاریخی وارد نشود؛ بناها و آثاری که گواه میراثی گران‌قدراند.

گزارش از: پریسا زنگنه‌منش ـ ایسنا

مرتبط:

آشنایی با آبشار شوی دزفول

سفر به «پامنار» : بهشت پنهان دزفولی‌ها

خانه تیزنو یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی دزفول

تعالی گردشگری نیازمند حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط است

رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: برای تعالی و ارتقای گردشگری به پیگیری و حمایت دستگاه‌های متولی این صنعت نیاز است.

محمدسعید ولی‌زاده در خصوص سیاست‌های دولت فعلی در زمینه گردشگری اظهار کرد: پیگیری‌های وزیر گردشگری، آقای علی‌اصغر مونسان، در دولت فعلی بسیار خوب بوده ‌است. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا مشکلی است که گردشگری، دنیا با آن مواجه شده‌ و درچنین شرایطی هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی نیز دچار مشکل شده‌اند اما امیدواریم که از این بحران عبور کرده و بتوانیم با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط به شرایط پیشین بازگردیم.

وی ادامه داد: اما در شرایط کنونی دستگاه‌های ذی‌ربط هیچ همکاری ندارند؛ به طوری که اداراتی مانند دارایی، تامین اجتماعی و سایر دستگاه‌هایی که باید در کنار ما قرار بگیرند و به ما کمک کنند، هیچ‌گونه کمکی نکرده و شرایط و برنامه‌های مدنظر خود را اعمال می‌کنند؛ در صورتی که برای عبور از این بحران کمک همه دستگاه‌ها لازم است.

ولی‌زاده بیان کرد: چنانچه این دستگاه‌ها با تحلیل‌های خود و بدون رعایت دستورالعمل‌های دولت عمل کنند، علی‌رغم اینکه کمکی به گردشگری نمی‌کنند، رکود بیشتری را به صنعت گردشگری کشور وارد می‌کنند. به این ترتیب خواسته ما و تمام دفاتر مسافرتی در شرایط فعلی این است که دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را داشته ‌باشند.

رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور ما نباید تنها به نفت متکی باشد زیرا در حال حاضر در تمام دنیا تنها درآمد بدون دردسر، بدون دود و بدون مشکل، درآمد گردشگری است و همه کشورها به دنبال دستیابی به این درآمد هستند. سالانه ۳۰ میلیون زائر به مشهد سفر می‌کنند که تعدادی از آن‌ها گردشگران خارجی بودند. همین موضوع برای ما ارزآوری داشت. در حال حاضر نیز گردشگری سلامت ما فعال است و کارهای لازم پیگیری می‌شود.

ولی‌زاده عنوان کرد: مشکلات گردشگری ناشی از ویروس کرونا در تمام دنیا به وجود آمده و تنها منحصر به شهر و یا کشور ما نیست؛ به طوری که ممکن است حتی برخی کشورها شرایطی بدتر از شرایط ما را تجربه کنند ولی در عین حال دستگاه‌های مربوط به گردشگری باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی در خصوص تاثیر سیاست‌های اتخاذ شده بر حل مشکلات گردشگری اظهار کرد: سیاست‌هایی که تاکنون در نظر گرفته شده، بد نبوده اما متولیان اجرای این امور به درستی این سیاست‌ها را اجرا و اعمال نکرده‌اند. زمانی که در دولت تصمیمی گرفته می‌شود و یا به سازمانی گفته‌می‌شود که امهال بازپرداخت تسهیلات باید صورت گیرد، این سازمان باید آن را پذیرفته و اجرا کند.

رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی افزود: اداره دارایی، اداره تامین اجتماعی، اداره کار و امور اجتماعی و…  از جمله دستگاه‌هایی هستند که باید در شرایط کنونی از گردشگری، حمایت کرده و به این صنعت کمک کنند اما متاسفانه در بخش گردشگری حمایت و کمکی صورت نگرفته ‌است؛ بنابراین درخواست من این است که تمام دستگاه‌های ذی‌ربط از بخشنامه‌های دولت تبعیت کرده و آن را اجرا کنند. استاندار محترم، معاونین وی، سازمان میراث فرهنگی پیگیر مسائل گردشگری بوده و همواره به ما کمک کرده‌اند به طوری که مشکلاتی که برای گردشگری به وجود آمده را حل کردند اما برای عبور از این بحران به کمک بیشتر این افراد و سازمان‌ها نیازمندیم.

وی تصریح کرد: مساله تحریم‌ها جدید نیست و این تحریم‌ها مدت زمان زیادی است که آغاز شده‌ است. اعمال این تحریم‌ها روند گردشگری را کند کرده و در مواقعی صدماتی نیز به این صنعت وارد کرده‌ اما گردشگری ما همچنان فعالیت خود را انجام می‌دهد. در واقع این تحریم‌ها آنطور که اعمال کنندگان آن‎ تصور می‌کنند، تاثیرگذار نبوده‌ و نتیجه نداده ‌است؛ در حالی که ما با وجود این تحریم‌ها به نتایج خوبی در زمینه گردشگری، دست یافته‌ایم؛ به طوری که در همین شرایط بیماران برای گردشگری سلامت وارد ایران می‌شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری صنعتی خلاقیت محور است

موفقیت صنعت هتل‌داری و گردشگری در گرو توجه به بخش خصوصی

حذف راهنمایان گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۰

چند واکنش به تبلیغ تور ترکیه ویژه واکسن کرونا

به دنبال تبلیغ «تور ترکیه ویژه تزریق واکسن کرونا»، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت که نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در تبلیغ این تور دیده می‌شود و باید با آن برخورد شود.

همزمان با اعلام برنامه زمان‌بندی تزریق واکسن کرونا در برخی کشورها، عده‌ای دست به کار شده و تبلیغاتی را با عنوان تور استانبول ویژه تزریق واکسن کرونا آغاز کرده‌اند. ظاهرا این تور که قیمت آن از ۱۲ میلیون تومان شروع می‌شود، با شعار «سفر و سلامتی» برای اواخر دی‌ماه برنامه‌ریزی شده و بنا بر اعلام، یک روز گشت شهری رایگان هم دارد.

تبلیغ چنین توری درحالی انجام شده که وزارت بهداشت ترکیه همچنان درحال رایزنی با روسیه، چین و فایزر آمریکا برای تامین واکسن مورد نیاز شهروندانش است. مقامات بهداشتی ترکیه قبلا اعلام کرده‌اند که تزریق این واکسن، در مرحله نخست از کادر درمانی این کشور آغاز می‌شود و در مرحله بعد، گروه سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال در اولویت تزریق واکسن کووید ۱۹ قرار دارند. تزریق این واکسن بنا بر اعلام وزارت بهداشت این کشور، از اوایل سال ۲۰۲۱ به تدریج آغاز می‌شود.

اما واکنش ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که تبلیغ تور ویژه تزریق واکسن کرونا را دیده و بررسی‌های اولیه‌ را انجام داده است، یک پیام کوتاه برای ایسنا بود: «فکر نمی‌کنم این تبلیغ کار یک آژانس مسافرتی باشد.»

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ نیز که درباره تبلیغ این تور تحقیقات اولیه را انجام داده است،  با تکرار حرف معاون گردشگری به ایسنا گفت: این تبلیغ و تور به احتمال زیاد نمی‌تواند کار یک آژانس باشد. ما آژانسی نداریم که در سه نقطه کشور شعبه داشته باشد. مهم‌تر از آن،  نکته‌ای است که تور به انگیزه آن تبلیغ شده است؛ ترکیه هنوز برای تمام شهروندانش واکسن کووید ۱۹ را تامین نکرده، چطور می‌تواند برای مسافر خارجی واکسن داشته باشد!؟

او مسؤولیت برخورد با عوامل این تبلیغ و تور را با نیروی انتظامی دانست و افزود: نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در این تبلیغ مشهود است، اما مجوز این تور را که ما یا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نداده‌ایم، در نتیجه نیروی انتظامی باید وارد عمل شود.

همچنین امیرپویان رفیعی شاد ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران ـ درباره اجرای چنین توری اظهارنظر کرد: سفرهایی که به درمان ارتباط دارد قطعا باید توسط دفاتر خدمات مسافرتی انجام شود که مجوزهای گردشگری و توریسم سلامت را دارند. اما از همکارانم استدعا دارم با توجه به این‌که صحت و سقم واکسن کووید ۱۹ و شرایط در کشورهای دیگر هنوز تایید نشده است از اقداماتی که به صنف (دفاتر خدمات مسافرتی) انگ سوءاستفاده می‌زند، خودداری کنند و تا زمانی که موضوع توسط وزارت بهداشت روشن نشده است از اقدامات حاشیه‌ای پرهیز کنند و هوشمندانه رفتار شود.

او تاکید کرد: با توجه به این‌که ویروس کرونا یک اپیدمی در دنیا است، موضع وزارت بهداشت به عنوان عالی‌ترین مقام رسیدگی‌کننده به موضوع بهداشت و درمان کشور باید مشخص شود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به عنوان مرجع عالی گردشگری در کشور، نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. امیدوارم همکارانم (آژانس‌های گردشگری) درباره این مهم با توجه به ضوابط اقدام کنند.

رفیعی شاد درباره این‌که با توجه به نشانه مشهود سوءاستفاده در تبلیغ این تور، برخورد با عوامل آن وظیفه چه دستگاهی است، به ایسنا گفت: عرض بر این نیست که دفتری سوءاستفاده کرده، تاکید ما این است شرایطی ایجاد نشود که به آژانس‌های گردشگری انگ زده شود. برای اجرای چنین تورهایی باید از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخست استعلام گرفته شود، اگر چنین اقدامی مغایر با سلامت کشور باشد، طبیعی است که برخورد لازم باید صورت گیرد.

منبع:ایسنا

حجاری _هنری سربرآورده از سنگ سخت

محسن گلستانی متولد ۱۳۳۸ در تهران از خانواده‌ای آذری است. تحصیلاتش را تا دیپلم رشته ادبی ادامه داده و بعد به هنر روی آورده است. او موفق به دریافت مدرک مجسمه سازی از دوره‌های آزاد دانشگاه تهران و همچنین مدرک درجه یک هنری در رشته پیکرتراشی و حجم سازی شده است، در ادامه گفتگویی با این هنرمند را می‌خوانید.

چگونه با هنر حجاری آشنا شدید؟

بر حسب علاقه‌ای که داشتم در رشته خطاطی زیر نظر استاد علی طیبی زاده آموزش می‌دیدم روزی که استاد ایشان کاوه اویسی فوت شد بسیار منقلب شدم چرا که استادی بلامنازع بود و تمام عمر خود را صرف فعالیت در این رشته کرده بود طوری که حتی تا سن نود سالگی دست از کار نکشیده  و الگوی قابل تحسین و ارزشمندی برایم بود. عکسی از ایشان به طور اتفاقی به دستم رسید، خاطرم هست یکی از سحرهای ماه مبارک رمضان بود بیدار ماندم و ناخودآگاه شروع به تراشیدن گچ کردم و در نهایت چهره  ایشان را بدون هیچ آموزشی درست کردم. این کار به صورت غیر ارادای از درونم نشات گرفت و اولین اثرم را در رشته حجم سازی خلق کردم و هنوز هم آن را دارم. بعد از آن مورد تشویق اطرافیانم قرار گرفتم و به استاد طیبی‌زاده گفتم با وجود ۷ سال فعالیت در رشته خط نستعلیق و بروز استعدادم در آن، به نظرم من برای حجم سازی و پیکرتراشی ساخته شده‌ام و به صورت جدی شروع به فعالیت کردم.

فعالیت حرفه‌ای خود را در این حوزه چگونه آغاز کردید؟

پس از دریافت مدرک از فنی و حرفه‌ای موفق به دریافت مجوز برای تاسیس آموزشگاه شدم و با گرفتن مجوز صنایع‌دستی تحت عنوان  حجاری سنگ و پیکرتراشی از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این رشته شروع به فعالیت کردم.

 سال ۷۵ فعالیت در این رشته را آغاز کردم و پس از کسب مهارت و تسلط لازم، در سال ۱۳۸۲ موفق به راه‌اندازی ۳ کارگاه در زمینه‌های حجاری پیکرتراشی، مجسمه سازی، ابزار زنی روی سنگ، خراطی روی سنگ و حجم سازی منبتی یا همان کتیبه تراشی شدم، اما به دلیل عدم آشنایی و حمایت مسئولان وقت و هزینه‌های بالا، ناچار به تعطیلی دو کارگاه دیگر شدم و اکنون در تنها کارگاهی که مختص این رشته و بسیار مجهز است مشغول فعالیت هستم.

متاسفانه با وجود تلاش‌های بسیار حتی حجاری جزو رشته‌های صنایع‌دستی محسوب نمی‌شود به گونه‌ای که تخفیفات مالیاتی و بیمه‌ای شامل آن نشده است  و این هزینه‌ها را به صورت آزاد پرداخت می‌کنیم. تسهیلات و وام‌هایی در نظر گرفته شد اما شرایط دریافت و بازپرداخت آن مناسب نبود و به جای اینکه گره‌ای از مشکلات هنرمندان این حوزه باز کند بر میزان آن نیز افزود.

هنرمندان فعال در این رشته برای آفرینش یک اثر از چه سبک‌هایی استفاده می‌کنند؟

به طور کلی دو سبک در رشته حجم‌سازی وجود دارد یکی اینکه هنرمند در ابتدا حجم مورد نظر را مرحله به مرحله با گل یا خمیر مجسمه‌سازی ایجاد می‌کند و دیگری که سبک مورد علاقه من  است، حجم تراشی یا به اصطلاح خودم اسقاط اضافات است. بدین گونه که از شمش سنگی یا چوبی، حجم مورد نظر را با تراشیدن بدست می‌آورند.

ابزار مخصوصی که برای تراش و برش اثر نیاز است شامل چه چیزهایی می‌شود؟

در گذشته‌ای نه چندان دور قلم و چکش از ابزار مرسوم بود ولی امروزه علاوه بر آن از انواع فرز سنگ‌بری مانند مینی انگشتی، بزرگ و حتی لوازم دندانپزشکی برای برش اولیه طرح مورد نظر استفاده می‌شود و بعد با قلم و چکش، آرام آرام سطح کار را صیقل داده و قسمت‌های اضافی را جدا می‌کنند.

چه مدت زمانی برای فراگیری این هنر لازم است؟

حجم‌سازی در تمام زمینه‌ها ۶ ماه تا ۳ سال آموزش لازم دارد تا افراد توانمند، علاقه‌مند و با پشتکار وارد بازار کار شوند. به هر هنرآموز بر حسب توانایی و علاقه‌ای که دارد آموزش تخصصی ارائه می‌شود و پس از گذراندن دوره‌های کارگاهی و کسب مهارت لازم می‌تواند وارد بازار کار شود و به تولید آثار بپردزاد. با توجه به اینکه فضای کار و فعالیت در این رشته هنری در سطح استان البرز همواره فراهم است در صدد تاسیس آموزشگاهی بزرگ هستم که در آنجا تکنیک‌های مختلفی آموزش داده شود و همچنین رشته‌ای تحت عنوان” دانش کار ” ابداع کرده‌ام که در صورت حمایت موفق به آموزش آن به علاقه‌مندان خواهم شد. همچنین با وجود اینکه چندین کتاب در دست تالیف دارم اما وقتی برای تحقیق و پژوهش در این رشته را به دلیل مشلغه زیاد و گستره این هنر  ندارم اما تلاش می‌کنم به زودی آن را به سرانجام برسانم.

از چه طرح‌هایی برای اجرای کار ایده می‌گیرید؟

در این میان از اتفاقات و حوادث تاریخی و زمانی رخ داده در  کشور و جهان برای اجرای طرح‌هایم ایده می‌گیرم. همیشه سعی کرده‌ام جلوتر از زمان پیش بروم و معمولا تعدادی اثر را برای فروش از قبل آماده تولید می‌کنم. طرح‌هایی را روی آثار ایجاد  می‌کنم که مردم جامعه و مشتری‌های خاص و دائمی می‌پسندند و خواهان آن هستند.

در واقع، خلاقیت در شناخت مواد است، هنر این است که با شناخت حجم و مواد آن دو را با تبحر و مهارت خود ترکیب کرده و در نهایت محصول تولیدی استادانه و هنرمندانه‌ای خلق کرد که چشم هر بیننده‌ای را خیره کند. تا به حال سعی کرده‌ام در کارهای تولید شده خلاقیت و نوآوری حرف اول را بزند چرا که خلاقیت نقشی مهم و اساسی دارد.

بازاریابی این روزها حرف اول را در زمینه تولیدات گوناگون از جمله صنایع‌دستی می‌زند آیا زمینه لازم برای فروش محصولات در رشته شما فراهم است؟

محصولات تولیدی و کارهای اجرایی حجاری و پیکر تراشی علاوه بر مشتریان سازمانی و اداری  که سفارشاتی از قبیل نماد میادین شهری، آب نما، مساجد و ابینه دارند خریداری و در سطح شهر نصب و به نمایش عموم گذاشته می‌شود. علاوه بر آن نیز مجموعه داران شخصی و علاقه‌مندان به کارهای هنری  از جمله مشتری‌های دائمی و طالب آثار اجرا شده هستند.

من در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بسیاری شرکت کردم و موفق به دریافت عناوین و تقدیرنامه‌های بسیاری شدم. شاخص‌ترین اثرم که به عنوان هدیه ملت و دولت ایران به جامعه جهانی اهدا شده و سال ۱۳۸۸ در مقر سازمان ملل در اتریش نصب شده است، کوشک نخبگان نام دارد که متشکل از پیکره ۴ دانشمند مشهور ایرانی ابوریحان بیرونی، ابن سینا، رازی و خیام است. همچنین ساخت پا ضریح مقبره حبیب بن مظاهر و ابراهیم مجا نصب شده در کربلا و مشک حضرت ابوالفضل العباس نصب شده در مصلی شهر کرج از جمله کارهای شاخص مذهبی در دوران فعالیت حرفه‌ای من است.

از مشکلاتی که در احوزه حجاری وجود دارد بگویید.

در ایران با وجود معادن بسیار، سنگ‌های باکیفیت و فراوانی وجود دارد. همچنین هنرمندان قدرتمندی دراین عرصه مشغول فعالیت هستند که رقیب بلامنازع هنرمندان سایر کشورها هستند و زمینه برای پیشرفت وجود دارد. عمده مشکلات ما عدم حمایت‌های کارشناسی و به موقع است در صورتی که اگر زمینه فراهم می‌شد می‌توانستیم کارهای جهانی انجام داده و از رقبای خارجی خود پیشی بگیریم. هر چند درحال حاضر هم پیشنهاداتی از کشورهای خارجی برای همکاری وجود دارد اما تلاش داریم در کشور خود فعالیت و افتخار آفرینی کنیم.

من به دلیل سال‌ها کار در کارگاه‌های غیر استاندارد دچار تنگی نفس شده‌ام، اما همچنان با تمام توان و علاقه مشغول کار و خلق آثار هنری هستم. با وجود شیوع کرونا دست از فعالیت نکشیدم چرا که معتقدم هنر، آرامش بخش روح و روان آدمی است و شاکله اصلی وجود انسان محسوب می‌شود. با توجه به وسعت کارگاه و وجود هواکش‌های صنعتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر دستورالعمل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود و در حال حاضر حدود هشت نفر در آن مشغول به کار هستند.

مهم‌ترین نقص قوانین اداری در این رشته عدم استفاده هنرمند از ابزارآلات ماشینی و پیاده سازی طرح صرفا به صورت سنتی و با کمک قلم و چکش است، به همین دلیل این هنرصنعت، از طرف مسئولان، یکی از رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی محسوب نمی‌شود و در نهایت حمایت  نهادهای ذیربط نیز شامل هنرمندان این رشته نمی‌شود. در صورتی که با وجود تجهیزات و  دستگاه‌های پیشرفته تراش، که هنرمند طرح اولیه را ارائه می‌دهد و بعد از حذف اضافات، این هنرمند است که باید با چکش و قلم، ظریف‌کاری و پاک‌سازی حجم مور نظر را انجام دهد. در واقع تکنولوژی به خدمت هنرمند امروزی آمده و در طول تاریخ تکامل پیدا کرده است و بهره‌برداری از آن چیز پیچیده و عجیبی نیست. در واقع محصول نهایی تولید شده کار دست و صنایع‌دستی محسوب می‌شود این طرز تفکر بزرگ‌ترین اشتباه است و نیاز به تجدید نظر در این حوزه است. اگر اجازه کار با تکنولوژی داده نشود پیشرفت اتفاق نمی‌افتد و سنتی باقی می‌ماند. باید بدانیم که خروجی ماشین و دست یکی است فقط نیازی نیست هنرمند وقت و انرژی بگذارد تا اضافات را بتراشد. وقتی صحبت از صنایع‌دستی به میان می‌آید یعنی صنعت با کار دست عجین شده است و جزء جدایی ناپذیر آن به حساب می‌آید. باید با بینش عمیق‌تری به این موضوع نگاه کرد چرا که مصداق بارز این بیت است: بازجو پیغمبر ایام خویش/ تکیه کم کن بر فن و بر کام خویش.

چگونه می‌توان مردم را با حجاری آشنا کرد؟

در صورتی می‌توان حجاری را وارد بطن جامعه و زندگی مردم عادی کرد که مردم دید هنری داشته و خواهان آن باشند. باید صنایع‌دستی در قالب ابزار کاربردی روزمره وارد زندگی شده و متجلی شود.  ساخت میز، گلدان و تزئینات گچبری از نمونه‌های بارز است.  مثلا نهادهای مربوط در حوزه صدور مجوزهای احداث ساختمان، دریافت پایان کار را منوط به اجرای اثر هنری یک هنرمند صنایع‌دستی بر نمای ساختمان بدانند تا ضمن آشنایی نسل‌های آینده، از هنرمند حمایت مادی و معنوی نیز صورت بگیرد.

حجم سازی جزئی جدایی ناپذیر از تعاملات اجتماعی است و هر چیزی که در جامعه وجود دارد ساختار و حجمی هندسی دارد. باید سعی در خلق اثری توام با فکر و زیبایی شناسی داشت چرا که انسان زیبایی را دوست دارد و همواره در جستجو و ایجاد آن در ابعاد گوناگون زندگی خویش است.  اشکال و احجام هنری حض درونی را برمی‌انگیزد و  موجب ایجاد آرامش می‌ود و متعاقبا در مردم، فرهنگ و جامعه اثرات خوبی به جا می گذارد.

منبع:میراث آریا

غول مراکز بزرگ خرید جهان در ایران!

اغلب مراکز بزرگ خرید جهان در قاره آسیا واقع شده و جالب است بدانید که بزرگترین آن‌ها با یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع مساحت، در تهران قرار دارد.

برای بسیاری از مردم مرکز خرید تنها به یک فروشگاه یا مکانی اشاره دارد که مردم ملزومات خود را از آنجا تهیه می‌کنند. این در حالی است که برخی نیز مرکز خرید را مکانی فرض می‌کنند که از امکانات لازم برای انجام خرید و فعالیت‌های تفریحی با اعضای خانواده یا دوستان برخوردار باشد. در تاریخ معاصر، فروشگاه‌های بزرگ به تدریج از امکانات جدیدی نظیر سینما، سوپرمارکت و در بیشتر موارد، غرفه‌های مجلل برخوردار شده و اغلب در خود رستوران‌ها و کافه‌های دنجی نیز گنجانده‌اند. سازه‌های غول‌پیکری که میلیون‌ها مترمربع را به خود اختصاص داده‌اند، نماد فرهنگ خرید در کشورها به حساب می‌آیند. از نظر بسیاری از مردم، یک فروشگاه هرچه بزرگ‌تر باشد، بهتر است و مراکز خرید بزرگ، انسان را در دنیایی متفاوت با زندگی روزمره خود غرق می‌کنند. در ادامه به معرفی بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین مراکز خرید دنیا پرداخته می‌شود.

ایران مال

 

ایران مال، تهران، ایران

جالب است بدانید که بزرگترین و مجلل‌ترین مرکز خرید دنیا، در کشور خودمان ایران در حال ساخت است. ایران مال با مساحتی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع در شمال غربی تهران و در نزدیکی دریاچه چیتگر، مرز بین تهران و کرج در حال احداث است. ایران مال یک مرکز تجاری، فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود که فضاهای تجاری نظیر فروشگاه‌های مجلل، خدمات فرهنگی، مناطق تفریحی، یک هتل و فضاهایی برای پارک خودرو را در بر گرفته است. پشت بام ایران مال، به عنوان یک مجتمع فرهنگی ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فضاهایی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، یک استخر شنا، زمین تنیس و حتی پیست یخی را در بر گرفته است. اگرچه بسیاری از فضاهای ایران مال به بهره‌برداری رسیده است اما شواهد نشان می‌دهد که بخش‌های بیشتری در این فضا در حال احداث است و تا چند سال آینده، ایران مال تهران به غول مراکز خرید دنیا تبدیل خواهد شد. بد نیست بدانید که محققان ادعا کرده‌اند بازدید از تمام فروشگاه‌های این مرکز خرید، به شرط اینکه در هر فروشگاه پنج دقیقه زمان طی شود، سه روز طول خواهد کشید. از مهم‌ترین ویژگی‌های ایران مال که آن را از سایر مراکز خرید دنیا متمایز کرده این است که بیش از ۷۰ درصد فضای آن کاربری تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی و رفاهی دارد.

مرکز خرید جدید چین جنوبی

 

مرکز خرید جدید چین جنوبی

پیش از احداث ایران مال، مرکز خرید جدید چین جنوبی واقع در کلانشهر دونگووان چین، عنوان “بزرگترین مرکز خرید جهان” را از آن خود کرده بود. این پاساژ بزرگ در سال ۲۰۰۵ و با هدف جذب روزانه ۱۰۰ هزار گردشگر در مکانی احداث شد که تا پیش از این، برای سال‌های متمادی خالی و بدون استفاده بود. مرکز خرید جدید چین جنوبی اخیراً تحولات زیادی متحمل شده است و به طور مداوم بر مراکز خرید و رستوران‌های خود سازگار با توان مالی افراد طبقه متوسط افزوده است. این مرکز خرید از هفت شعبه مختلف تشکیل شده و هر شعبه مطابق با سازه‌های معروف شهرهای بزرگ جهان ساخته شده است.

مرکز خرید مال آف استانبول

 

مرکز خرید مال آف استانبول، ترکیه

مرکز خرید مال آف استانبول به عنوان یکی از بزرگترین پاساژهای دنیا، فضایی به مساحت بیش از ۶۵۰ هزار متر مربع را تنها برای فروشگاه‌های خود در بر گرفته است. این فروشگاه عظیم، جدا از غرفه‌های زیبا و بی‌نظیر خود، پارکی سبز و حیرت‌انگیز را در مرکز خود جای داده است. هیچ گونه مرکز خریدی مشابه با پاساژ مال آف استانبول در کشور ترکیه وجود ندارد و این پاساژ در نوع خود بسیار منحصر به فرد است. مرکز خرید مال آف استانبول میزبان فروش بعضی از برندهای معروف جهان است و بیش از ۳۰۰ فروشگاه را در خود گنجانده است. این مرکز، کاربردی چند منظوره دارد و رستوران‌ها، مراکز تفریحی، کافه‌ها و فضایی برای گردهمایی را در بر گرفته است. علاوه بر این، بزرگترین سینمای ترکیه نیز با ۱۲ سالن تئاتر و ظرفیت بیش از سه هزار نفر در مرکز خرید مال آف استانبول واقع شده است.

اس ام تیانجین، تیانجین، چین

 

اس ام تیانجین، تیانجین، چین

بسیاری از مراکز خرید بزرگ دنیا در قاره آسیا و به خصوص در کشور چین واقع شده است. چین میزبان فروشگاه‌های بزرگی نظیر مرکز خرید چین جنوبی جدید، مرکز خرید اس ام تیانجین، مرکز خرید ذخایر طلایی و مرکز جهانی قرن جدید است. در این بین، مرکز خرید اس ام تیانجین با مساحتی حدود ۶۰۰ هزار مترمربع یکی از محبوب‌ترین پاساژها در میان مردم چین و حتی جهان است که سالانه بسیاری از گردشگران را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند. در این مرکز خرید بیش از دو هزار و ۵۰۰ فروشگاه مجلل در پنج ساختمان جدا از هم واقع شده است. جالب است بدانید که این ساختمان‌ها با الهام از عناصر سنتی چین به نام‌های خاک، آتش، آب، فلز و چوب خوانده می‌شود. مر کز خرید اس ام تیانجین در سال ۲۰۱۶، درهای خود را به روی عموم مردم گشود.

مرتبط:

بزرگترین بازارهای جهان برای خرید سوغاتی‌های عجیب

راهنمای سفر زمینی به استانبول

طعم‌های عجیب و غریب غذای چینی در کشور اژدهای سرخ

بلاگر حاشیه‌ساز دستگیر شد

فرمانده یگان حفاظت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد:‌ اقدامات اخیری که یک بلاگر گردشگری در سیستان و بلوچستان انجام داده، غیرقابل چشم‌پوشی است و به همین دلیل او دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده است.

به نقل از روابط عمومی یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سردار امیر رحمت‌اللهی توضیح داد: حفاظت از آثار تاریخی از وظایف مهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروهای یگان حفاظت سراسر کشور است و آن‌ها در جهت نگهداری و حفاظت آثار ارزشمند تاریخی همواره کوشا هستند، البته نقش و اهمیت حمایت نیروهای مردمی و دوستداران میراث‌فرهنگی در جهت تحقق این مهم انکارناپذیر است.

او در ادامه گفت: اقدامات ناشایست عده‌ای در قالب بلاگرهای گردشگری که موجب ناراحتی و تشویش اذهان عمومی، دوستداران میراث‌فرهنگی و راهنمایان گردشگری شده است به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به‌عنوان ضابط خاص قضایی با موضوعاتی از این دست برخورد خواهد کرد. ضمن این‌که در خصوص موضوع اخیر نیز فرد مورد نظر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده است.

او با اشاره به این‌که مرتکبان جرایم علیه میراث‌فرهنگی باید بدانند اهمیت میراث‌فرهنگی به‌گونه‌ای است که قانون‌گذار این جرایم را در عداد جرایم علیه امنیت قرار داده است، افزود:‌ با اقتدار تمام و اتکا به قوانین با این‌گونه اقدامات برخورد می‌کنیم و بستر لازم برای مقابله با جرائم علیه مواریث تاریخی ‌فرهنگی در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی فراهم است و ظرفیت قانونی نیز در این زمینه وجود دارد.

سردار رحمت‌اللهی افزود: ظرفیت گسترده مشارکت‌های مردمی به عنوان پشتوانه ما در انجام ماموریت های محوله به‌صورت فعال عمل کرده و دوستداران میراث‌فرهنگی در سراسر کشور به عنوان شبکه گسترده اجتماعی سازمان‌دهی‌شده‌ می‌توانند وقوع هرگونه جرم علیه مواریث ارزشمند تاریخی‌فرهنگی را به شماره تلفن ۰۹۶۶۲ گزارش کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی چند غار استان سیستان و بلوچستان

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

ارائه خدمات مراکز اقامتی خراسان رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اقامتی اظهار کرد: برای چندمین بار از اماکن اقامتی مشهد که در حال حاضر احوال و شرایط مناسبی ندارند، بازدید کردم. متاسفانه با شروع بحران بیماری کرونا، بیشترین خسارت به صنعت گردشگری به ویژه استان خراسان رضوی که اقتصاد این استان به زائر و گردشگر مرتبط است، وارد شده ‌است.

محمدصادق براتی ا در بازدید از هتل‌های مشهد به همراه مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری استان و معاون گردشگری استان، ادامه داد: با وجود خسارت سنگین واردشده به این بخش که براساس برآورد اولیه از ابتدای اسفند ۹۸ یعنی شروع بحران کرونا تا پایان آبان ماه سال جاری، میزان این خسارات رقمی بالغ بر ۳۲۰۵ میلیارد تومان محاسبه شده ‌است؛ میزان همکاری، تعامل و همراهی مدیران، مسئولان و کارگزاران این بخش رضایت بخش و ستودنی است.

وی افزود: با ابلاغ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، شاهد اقدامات موثری توسط مدیران و دست اندرکاران مراکز اقامتی در این زمینه بوده‌ایم؛ به طوری که نظام ارائه خدمات در مراکز اقامتی استان با رعایت این اصول کامل‌تر و نسبت به قبل با کیفیت بسیار عالی انجام می‌شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان تصریح کرد: موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن محیط، الزام کارکنان و خدمه به استفاده از ماسک  و نظارت مؤثری که هتل‌ها و مراکز اقامتی بر ورود و خروج افراد دارند، از نکات مثبتی بود که در این بازدید می‌توان از آن یاد کرد.

براتی اظهار کرد: امید است با عبور از موج سوم کرونا، گذراندن وضعیت قرمز، فراهم شدن شرایط و با ارتقای سطح خدمات درکلیه مراکز گردشگری و اقامتی، بتوانیم بیش از پیش رونق از دست رفته را به این صنعت اقتصادی مهم و اثرگذار برگردانیم.

وی در پاسخ به این سوال که حوزه معاونت زیارت چه اقدامات حمایتی از تاسیسات گردشگری در زمان کرونا داشته است، عنوان کرد: با توجه به موقعیت و جایگاه استان خراسان رضوی به ویژه مشهد الرضا در بحث زائر و گردشگر و استقرار بیش از نیمی از تأسیسات گردشگری کشور در استان، این ضرورت وجود داشت که موضوع تعطیلی اماکن گردشگری در دستور کار دستگاه حاکمیتی استان قرار گیرد. خوشبختانه با تشکیل کمیته اماکن زیارتی و گردشگری ذیل ستاد استانی مدیریت کرونا، به مسئولیت معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین، پیگیری‌های ویژه‌ای در سطح استان و کشور انجام و منجر به مصوبات حمایتی خوبی توسط ستاد مدیریت کرونا شده‌است.

براتی اظهار کرد: استمهال حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان تأمین اجتماعی در مرحله اول برای دوره سه ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و در نهایت تا پایان سال ۹۹ ، استمهال هزینه‌های آب و برق و گاز مصرفی ابتدا برای دوره سه ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۳۹۹  و در نهایت تا پایان سال جاری توسط وزارتخانه‌های نیرو و نفت، ایجاد تسهیلات ویژه برای چک‌های برگشتی و عدم شمول این گونه چک‌ها از محرومیت و ممنوعیت ناظر بر چک‌های برگشتی نتیجه اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته در حوزه این معاونت بوده‌است.

وی افزود: استمهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن و فضاهای گردشگری واگذارشده به بخش خصوصی در طول دوره تعطیلی فوق یا افزایش دوره بهره‌برداری بر حسب شرایط چارچوب واگذاری، اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا و اعطای دوباره تسهیلات کم‌بهره با استمهال بازپرداخت تسهیلات قبلی تا پایان سال جاری با ۶ ماه تنفس، از دیگر اقدمات انجام‌شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امیدوار بودیم که در تابستان گذشته بر اساس نظر کارشناسان بهداشت و درمان  این بیماری کنترل شده و ازبین برود، برنامه‌ها و طرح‌های ویژه‌ای برای جبران خسارات روزهای نوروز تهیه شد که متاسفأنه با ادامه بیماری این طرح‌ها قابلیت اجرا پیدا نکردند. امیدواریم هر چه سریع‌تر با از بین رفتن این ویروس و با اجرای برنامه‌های خاص بتوانیم بخشی از خسارات وارده به این صنعت را جبران کنیم.

براتی درباره پیش بینی آینده گردشگری و زیارت استان در پساکرونا بیان کرد: آنچه به نظر می‌رسد این است که آینده زیارت و گردشگری استان خراسان رضوی کاملا وابسته به نوع رفتار مردم عزیز استان و کشور نسبت به نحوه برخورد با بیماری کرونا دارد.

وی اضافه کرد: امروزه مشهد به دلیل جایگاه زیارتی و ویژه‌ای که دارد به‌عنوان یک کلان‌شهر ملی در کشور قلمداد می‌شود و هر اتفاقی که در کشور و در خصوص نحوه مبارزه با این بیماری رخ دهد مستقیماً بر فرآیند زیارتی و گردشگری این شهر اثرگذار خواهدبود. چنانچه مردم عزیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های ستاد ملی  و استانی کرونا بتوانند بر این ویروس منحوس غلبه کنند، قطعاً به‌زودی شرایط تغییر خواهد کرد و شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت در  استان خواهیم بود.

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان اظهار کرد: امیدواریم با همکاری و همیاری آحاد مردم عزیز و ولایت مدار، چرخه انتقال این بیماری کنترل شده و فعالیت‌های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی از سر گرفته شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

انواع سبک های گردشگری در مشهد

موزه آستان قدس مشهد

پارک طبیعی هفت حوض در مشهد

آخرین تلاش‌ها برای نجات خانه تاریخی زند نوابی

معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: هنوز توافقی با مالک خانه زند نوابی به دست نیاورده‌ایم، اما امیدواریم در جلسات بعدی با شهرداری و مالک بتوانیم با مالک بنا به توافق رسیده و باقی‌مانده‌های این بنای تاریخی را حفظ کنیم‌.

پرونده بنای ثبتی زند نوابی، در سال ۱۳۸۸ همراه با ۳۴ پرونده خانه تاریخی دیگر از تهران با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی کشور خارج شد. در طول ۱۱ سال گذشته تعدادِ زیادی از این بناها تخریب شدند و تعدادِ دیگری از آن‌ها همچنان درگیرودار حفاظت یا تخریب با طرح‌های مختلف بررسی می‌شوند. خانه تاریخی «ولی زند نوابی» نیز از این قاعده مستثنی نبود و یک سال بعد و با حکم قطعی دیوان در سال ۱۳۸۹، حکم تخریب را گرفت و در همان زمان بخشی از خانه تخریب شد.

بخش دوم تخریبِ این خانه که سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده بود، با دومین حکم تخریب آن در سال ۱۳۹۷، حدود یک ماه قبل انجام شد؛ تخریبی یک‌روزه که با تلاش‌های یکی از مدیران کل سابق میراث فرهنگی متوقف شد، اما بخشِ زیادی خانه از بین رفته بود.

اکنون و بعد از گذشت این دوره‌ تلخ برای بنای تاریخی زند نوابی، شهرداری منطقه ۱۱ و میراث فرهنگی در جلسه‌ای با مالک برای حفاظتِ خانه تلاش‌هایی کرده‌اند؛ تلاش‌هایی که با آغاز تخریب بنا در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ نیز انجام شده بودند. محمدابراهیم لاریجانی – مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان تهران – در مکاتبه با شهرداری منطقه‌ ۶ تهران، اعلام کرده بود از تخریب بیشتر این بنا جلوگیری می‌کند تا میراث فرهنگی زمان بیشتری برای گفت‌وگو با مالک داشته باشد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد در آن زمان جوابگو بود. هر چند در طول سال‌های مختلف هر از گاهی حرف‌هایی از تخریب آجر به آجر خانه مطرح می‌شد، درست مانند همین چند ماه قبل، یعنی بهمن ماه سال گذشته که کامیون حمل آجر شب‌ها نخاله‌های قسمت‌های تخریب‌شده خانه را بیرون می‌برد و آجرها یکی پس از دیگری کم می‌شد.

 

هنوز توافقی با مالک به دست نیاورده‌ایم

مرتضی ادیب‌زاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران – درباره‌ جلسه‌ برگزارشده با مالک بنا در حدود یک هفته‌ قبل می‌گوید:‌ در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور شهرداری و مالک بنای تاریخی زند نوابی برگزار شد، توافقی به دست نیامد و به نظر می‌رسد وی قصد دارد از ملک خود بهره‌های دیگری ببرد.

او با بیان این‌که اطلاعات بیشتر درباره‌ این بنای تاریخی را باید از شهرداری منطقه پیگیری کرد، ادامه می‌دهد: گویا قرار است جلساتِ دیگری نیز برگزار شود تا شاید بتوانیم با مالک بنا به توافق برسیم، چون شهرداری منطقه این هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد، اگر از میراث فرهنگی برای حضور در جلسات دعوت کنند، ما شرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به رای قطعی دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج از ثبت این بنای تاریخی، می‌افزاید: با ابلاغ آن رای به میراث فرهنگی، به نوعی ابطال نظر میراث و ماهیت میراث فرهنگی در این بنا صادر شده است و به همین دلیل میراث فرهنگی نمی‌تواند اقدامی علیه رای دیوان عدالت اداری انجام دهد.

ادیب‌زاده اضافه می‌کند: ما به عنوان نماینده میراث فرهنگی در صورتی که برای حضور در جلسه دعوت شویم، می‌توانیم حاضر شده و امیدوار باشیم تا مالک راضی به حفظ باقی‌مانده‌های این عمارت شود.

منبع:ایسنا

تمهیدات ویژه رسانه‌ای آستان قدس و بارگاه رضوی

این روزها و در ایام شیوع ویروس کرونا، فضای مجازی و همچنین ابزارهای بصری و صوتی همچون صداوسیما، حرف اول و آخر را در حوزه ارتباط با مخاطب می‌زند زیرا بسیاری از برنامه‌ها به این فضا و بستر منتقل شده ‌است.

آستان قدس رضوی و بارگاه منور رضوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بنابراین با توجه به محدودیت‌های اعمال‌ شده برای تشرف زائران و مجاوران به بارگاه منور رضوی، بخش عمده‌ای از برنامه‌ها به صداوسیما و فضای مجازی منتقل شده ‌است.

محروم شدن خیل عظیم دلدادگان از زیارت شمس‌الشموس و همچنین ضرورت برقراری ارتباط دائم میان زائران و بارگاه رضوی سبب شد برنامه‌ریزی بیشتری برای کسب فیض زائران از فضای ملکوتی حرم رضوی صورت گیرد.

در این میان، مؤسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی به صورت محور پای کار آمده و تمهیدات مختلفی در این زمینه اندیشیده‌است. به عنوان مثال طی دو هفته گذشته و به همت این مؤسسه، بیش از ۲۱۰۰ دقیقه برنامه زنده از حرم مطهر رضوی در شبکه‌های مختلف سیما پخش شده‌است.

با این اقدام، مؤسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی بحران کرونا را به فرصت مبدل ساخته و از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های مختلف استفاده کرده‌است. این موسسه با پخش‌ زنده‌ برنامه‌های حرم به‌ویژه در مناسبت‌های آیینی، فرصتی برای زیارت از راه دور در اختیار مخاطبان خود قرار داده‌است.

۱۲۱۰ دقیقه پخش زنده از حرم مطهر رضوی، ۳۰۰ دقیقه «زیارت امین‌الله»، ۴۲۰ دقیقه برنامه اذان‌گاهی، ۱۲۰ دقیقه برنامه رادیویی و ۱۲۰ دقیقه برنامه در حوزه بین‌الملل، بخشی از تلاش‌های این مؤسسه در دو هفته اخیر محسوب می‌شود که این برنامه‎ها از شبکه‎های دو، سه، افق، قرآن، خراسان رضوی، جوان و الکوثر مقابل دیدگان مخاطبان میلیونی خود قرار گرفته‌اند.

همچنین ویژه‌برنامه زیارت «امین‌الله» با هدف ایجاد ارتباط معنوی بینندگان با مضجع نورانی و مطهر حضرت رضا (ع) و در روزهای اعمال محدودیت‌های کرونایی، همراه با تصاویر زنده از بارگاه منور رضوی تولید و پخش شده‌ است.

طی دو هفته گذشته، در مجموع ۱۴ ویژه‌برنامه «امین‌الله» در ۳۰۰ دقیقه همه‌روزه ساعت ۲۱:۳۰ از سیمای جمهوری اسلامی ایران به مخاطبان و ارداتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تقدیم شده‌ است.

یکی از برنامه‌های این موسسه در دو هفته گذشته، تولید کلیپ فاخر از طواف دانشمند برجسته هسته‌ای شهید حاج محسن فخری‌زاده در حرم مطهر رضوی بوده ‌است. مراسم گرامی‌داشت این دانشمند شهید نیز در حرم مطهر رضوی از شبکه‌های یک، قرآن، افق، خراسان رضوی و شبکه‌های استانی به صورت زنده پوشش داده ‌شد.

بر اساس اعلام آستان نیوز، ساخت نماهنگ طواف پیکر این شهید بزرگوار در حرم، پخش آن از شبکه‌های ملی و بین‌المللی و انتشار چند ده‌میلیونی در فضای مجازی از دیگر اقدامات این مؤسسه طی دو هفته گذشته است. «محفل انس با قرآن کریم» نیز عنوان ویژه‌برنامه‌ای بود که به مناسبت گرامی‌داشت این شهید بزرگوار از شبکه‌های قرآن و معارف سیما پخش شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

انواع سبک های گردشگری در مشهد

لوکس ترین هتل های مشهد

مشهد و معرفی آثار تاریخی این شهر

حذف راهنمایان گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۰

رییس کانون راهنمایان گردشگری کشور از اختصاص ندادن بودجه‌ای برای پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری خبر می‌دهد و می‌گوید: در حالی راهنمایان از فهرست پوشش بیمه‌ای برای تخصیص بودجه حذف شده‎‌اند که اخیراً وعده‌ تحقق این مهم از سوی دولت داده شده بود.

«سیدمحسن حاجی‌سعید» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با گلایه از حمایت نشدن راهنمایان گردشگری توسط سازمان برنامه و بودجه، می‌گوید: اختصاص ندادن ردیف بودجه‌ای برای راهنمایان گردشگری خیانت دولت به راهنمایان سراسر کشور در بدترین شرایط شغلی و در اوج دوران کرونا است.

وی با تکرار این جمله که «ما راهنمایان حمایت دلگرم کننده‌ای نداریم»، تصریح می‌کند: در حالی راهنمایان از فهرست پوشش بیمه‌ای برای تخصیص بودجه حذف شده‎‌اند که اخیرا وعده‌ تحقق این مهم از سوی دولت داده شده بود.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور با بیان این که گردشگری ابزاری برای نامزدهای ریاست جمهوری در ادوار مختلف شده ولی وقتی اصلی‌ترین خواسته‌های اهالی صنعت گردشگری مطرح می‌شود، با بی‌اعتنایی از آن عبور می‌کنند.

این مسئول لازمه توسعه صنعت گردشگری را اصلاح سیاست‌های خارجی کشور می‌داند و می‌گوید: گسترش گردشگری در کشور ما نیاز به اقدام خاصی از سوی دولت ندارد چرا که ایران به اندازه کافی فرهنگ مهمان نوازی و جاذبه‌های گردشگری را داشته و مردم دنیا مشتاق سفر به آن هستند و تنها کافی است اعتمادسازی و مراوده مسالمت‌آمیز با دنیا برقرار شود.

وی با بیان این که در اذهان بسیاری از مردم دنیا ایران مقصد مورد اعتمادی نیست، می‌گوید: متاسفانه تبلغیات سوء زیادی واقعیت کشور ایران را در دنیا کم‌رنگ کرده و جز با کمپین سازی، تبلیغات و نشان دادن واقعیت‌ها نمی‌توان این وضعیت را بهبود بخشید.

حاجی‌سعید به بودجه اندک تبلیغات گردشگری ایران اشاره و تصریح می‌کند: در کشورهایی اسلامی و مشابه ایران مانند مالزی سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار صرف تبلیغات گردشگری می‎شود.

وی با بیان این که افزایش ۱۰ درصدی بودجه وزارت گردشگری ایران در سال جاری جوابگوی نیازهای این صنعت نیست، می‌گوید: اکنون وضعیت گردشگری در تمام دنیا مشابه است و همه به واسطه بحران در نقطه شروع یک مسابقه هستیم اما در کشور ما هیچ برنامه‌ای در این رابطه وجود ندارد و پیشنهادات وزارت گردشگری برای راه اندازی گردشگری با رعایت پروتکل‌ها نیز در ستاد ملی کرونا بلاتکلیف مانده است.

این مسئول با تاکید بر این که پوشش بیمه راهنمایان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ با وجود پیگیری‌های زیاد، مورد اهتمام قرار نگرفته است، می‌گوید: متاسفانه خروج راهنمایان گردشگری از صنعت، مسئله‌ای بسیار اساسی است که در نبود حمایت‎های بیمه‌ای به عنوان اصلی‌ترین خواسته این قشر ادامه خواهد داشت و هیچ امیدی نیز برای حفظ سفرای فرهنگی کشورمان وجود ندارد.

شفاف نبودن مصارف افزایش نرخ عوارض خروج از کشور

حاجی سعید به مشکلات دیگری در حوزه گردشگری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اقداماتی که به بهانه کمک به صنعت گردشگری در سه سال گذشته انجام شده، افزایش نرخ عوارض خروج از کشور است.

وی اضافه می‌کند: مسئله اینجاست که این درامد با وجود هدف کمک به توسعه گردشگری، به مصارف این صنعت نرسید،ه و گویا دولت از این روش‌ها صرفا برای جبران کمبودهای خود اقدام کرده و توسعه گردشگری مدنظر نبوده است.

وی فراکسیون گردشگری مجلس را یک ظرفیت مهم برای صنعت گردشگری می‌داند و می‌گوید: از ظرفیت مجلس برای شنیدن صدای راهنمایان گردشگری نجیب و ارائه راهکار قانونی برای حل مشکلات اصلی صنف و صنعت گردشگری، بهره خواهیم برد.

گفتنی است؛ در رابطه با این مشکل گفت‌وگویی مابین رییس کانون راهنمایان گردشگری و «محمدصالح جوکار» دبیر فراکسیون گردشگری نیز انجام شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راهنمایان گردشگری که راننده شده‌اند!

خطر “مهاجرت شغلی”راهنمایان گردشگری با ادامه‌ ی کرونا