صحنه می‌تواند شهر ملی گیلاس شود

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان صحنه گفت: این شهرستان قابلیت آن را دارد که به عنوان شهر ملی گیلاس ثبت شود.

بااشاره به ظرفیت‌های بالای شهرستان صحنه در حوزه گردشگری، اظهار کرد: شهر صحنه به واسطه داشتن درختان و باغات فراوان یکی از باغ شهرهای زیبای ایران محسوب می‌شود که ظرفیت‌های گردشگری زیادی را در دل خود دارد.

وی اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد از کل باغات این شهرستان را باغات گیلاس تشکیل داده‌اند، برای همین گیلاس یکی از برندهای مهم شهرستان صحنه است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه اضافه کرد: گیلاس تولیدی در باغات صحنه، به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب و خاک مرغوبی که این شهرستان دارد، از کیفیت بالایی برخوردار است و این موضوع باعث شده تا گیلاس باغات آن مشتریان زیادی در ایران داشته باشد.

وی افزود: باتوجه به حجم بالای باغات و کیفیت خوب گیلاس این شهرستان، از مدت‌ها پیش پیشنهاداتی مطرح شد که صحنه را به عنوان شهر ملی گیلاس در ایران معرفی کنیم.

حاتمی در ادامه “عسل” را دیگر برند مهم شهرستان صحنه، اعلام کرد و گفت: از نظر تناژ تولید و مرغوبیت عسل، این شهرستان در ایران حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه عسل صحنه، در ایران بسیار معروف است، عنوان کرد: این شهرستان قابلیت آن را دارد که نامش به عنوان شهر ملی عسل در کشور ثبت شود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه در ادامه به قابلیت‌های گردشگری دیگر این شهر هم اشاره کرد و افزود: صحنه شهری است که چهار طرف آن را کوه ها احاطه کرده و آب و هوای مطلوبی که این شهرستان دارد باعث شده تا گیاهان دارویی خودرو بسیاری در کوه های آن رشد کنند.

وی اضافه کرد: هرچند در حال حاضر در ایران شهری چون اصفهان را مرکز تولید گیاهان دارویی می دانند، اما گیاهان دارویی که در این استان رشد می‌کند بیشتر گلخانه ای و از طریق کشت است، درحالیکه در صحنه خودرو هستند.

حاتمی متذکر شد: بیش از ۳۰۰ نوع گیاه دارویی خودرو در شهرستان صحنه رشد می‌کند و گیاهانی داریم که در هیچ جای دنیا نمی‌توان نظیر آنها را پیدا کرد، لذا به نظر می‌رسد که این شهرستان قابلیت آن را داشته باشد که به عنوان شهر ملی گیاهان دارویی ثبت شود.

وی گفت: براین اساس معتقدم صحنه می‌تواند شهر ملی گیاهان دارویی هم باشد و پیگیری‌هایی را هم در این باره انجام می‌دهیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تازه‌های گردشگری در اصفهان

شکوفه‌های گیلاس در شهر شیروئیشی ژاپن

خسرویه _گردشگاه خراسان شمالی

شگفتی وزیر میراث از دیدن کویر سه قلعه خراسان

کویر سه قلعه خراسان جنوبی به عنوان یکی از منحصر به فردترین کویرهای شرق کشور، آن چنان زیبا و جذاب است که صحبت از شگفت‌انگیزهایش حتی به صفحه شخصی وزیر میراث فرهنگی هم رسیده است.

کویر سه قلعه بواسطه داشتن آسمانی تاریک جهت رصد ستارگان دارای ویژگی و اهمیت خاص است و بواسط همین ویژگی مورد توجه گروه های آماتور و حرفه‌ای علاقمندان به نجوم گشته است. از امتیازات دیگر این کویر می‌توان به دق وسیع و تپه‌های ماسه‌ای اطراف رصدگاه نجوم اشاره کرد که برای هر گروه علاقمند و طبیعت گرد شرایط مناسب و ایده آلی دارد، به طوری که اجرای برنامه‌های رصد ستارگان، رالی در دق وسیع و پیمایش و کویر نوردی در تپه‌های ماسه‌ای به صورت همزمان امکان‌پذیر است.

طبق داده‌های گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در مکان سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر ۷.۲ میسر است که با توجه به حد قدر تاریکترین نقاط سیاره زمین (حدود ۷.۵) مکان مورد نظر یکی از تاریکترین و پرستاره ترین نقاط سیاره ما به حساب می‌آید.

کویر سه قلعه خراسان

 

این کویر، آسمان شگف‌انگیزش و دنیایی که به روی ستاره‌ها بر روی تو می‌گشاید و همچنین اعجاز طبیعی‌اش برای گردشگران و تفریحات گردشگری می‌تواند به ظرفیتی بی بدیل برای خراسان جنوبی بدل شود.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شب گذشته در صفحه شخصی خود نوشت: کویر سه قلعه یکی از منحصر به فردترین کویرهای شرق کشور است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و ۵۵ کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی افزود: با بیان اینکه جغرافیای سه قلعه به گونه‌ای است که در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد.

کویر سه قلعه خراسان

افق دید باز و حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه‌های کویری زیبا و استثنایی شامل تپه‌های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملاً صاف و سفت که دارای هیچ‌گونه پوشش گیاهی نیست) و اقامتگاه های بومگردی زیبا و دنج، این منطقه را به عنوان جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه و کشور معرفی می‌کند و صد البته بارش شهابی برساوشی هرسال بخصوص در مردادماه جلوه زیبا و خاصی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر دی‌ماه ۹۸ به خراسان جنوبی اذعان داشت: از ظرفیت‌های گردشگری این استان شگفت‌زده شده است.

وی با اشاره به آثار تاریخی ثبت شده خراسان جنوبی، افزود: قطعا نیاز داریم که خراسان جنوبی را بیشتر معرفی کنیم.

شهرستان سرایان در شمال غربی استان خراسان جنوبی و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان (بیرجند) قرار گرفته و دارای وسعتی بالغ بر ۹۳۳۴ کیلومتر مربع بوده و دارای سه مرکز شهری سرایان ، سه قلعه و آیسک با شهرداری‌های فعال است. کویر سه قلعه در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب سه قلعه سرایان قرار دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تلاقی دریا و کویر در سواحل درک کنارک

سفری هیجان انگیز به کویر ابوزیدآباد

کویر کاراکال _قدم در زیستگاه سریع‌ترین گربه‌سان جهان

اصفهان چه می‌خواهد؟

یک اصفهان پژوه، به مناسبت یکم آذر ماه که «روز اصفهان» نامیده شده، از مهم‌ترین نیازهای این شهر سخن گفت.

حشمت‌الله انتخابی، روز اصفهان را به همۀ دوستداران این شهر تبریک گفت و تصریح کرد: نخستین و مهم‌ترین اولویت اصفهان زاینده‌رود است؛ رودی که نه‌تنها حیات شهر اصفهان، بلکه بیش از ۵۰ شهر دیگر در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، به جریان آن وابسته است.

وی ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته، به این مسئله توجه نشده که صرفاً کشاورزی وابسته به زاینده‌رود نیست و این رود، از طریق شاخابه‌هایش مادی‌ها، حیات را در رگ و پی اصفهان می‌دوانده است؛ متأسفانه از چهار یا پنج دهۀ پیش با تبدیل زمین‌های کشاورزی آبخور مادی‌های ماربین و جی در اصفهان به منازل مسکونی، به جریان مادی‌ها بی‌توجهی شد و اگر امروز از فرونشست میدان ثبت جهانی شدۀ نقش‌جهان صحبت می‌کنیم، مستقیماً مربوط به خشک شدن رودخانه و همین مادی‌ها است.

عضو انجمن دوستداران اصفهان، خاطرنشان کرد: درست نیست که به زاینده‌رود فقط به شکل خطی که از غرب شهر می‌آید و به شرق می‌رود نگاه کنیم؛ زاینده‌رود در اصفهان مانند یک درخت است که هم تنه دارد و هم شاخه و سرشاخه.

انتخابی توضیح داد: علاوه بر مزارع و باغ‌ها و باغچۀ خانه‌ها، بسیاری از آثار تاریخی از جمله مساجد، مدارس علمیه این شهر متکی به مادی‌ها بوده‌اند و معماری بسیاری از آن‌ها وابسته به این آب بوده است. تا حدود هفتاد سال پیش، تمام آب خانه‌ها و آسیاب‌ها و یخچال‌ها و کاروانسراها و حتی کارگاه پیشه‌وران، از همین شاخه‌ها و سرشاخه‌های زاینده‌رود که به آن مادی و جوی می‌گوییم تأمین می‌شده و مردم به‌ندرت به گاوچاه برای آبیاری نیاز داشته‌اند.

وی افزود: علاوه بر دولتخانۀ صفوی که آب در آن چرخش داشته، مسجد جامع اصفهان هم از جوی آبی که از وسط مسجد مقابل ایوان صاحب رد می‌شده، استفاده می‌برده است. جالب است بدانیم که، برای جریان آب در مسجد جامع از مادی جِروِ‌کان ماربین آب می‌گرفته‌اند که با گذشتن از دروازۀ چارو در محلۀ تیران آهنگران، از روی مادی تیران می‌گذشته و پس از عبور از محلۀ دردشت از دالان غربی وارد مسجد می‌شده و بعد به طرف محلۀ جوباره می‌رفته است. کتیبۀ تعمیر این مادی همچنان در ورودی مسجد بر دیوار سمت راست نصب است.

این اصفهان پژوه یادآور شد: در تصاویر هوایی دهه سی و چهل اصفهان، تصویر تمام شهر به خاطر وجود درختان تیره است و لکه‌های روشنی که عمدتاً ساختمان‌های یک یا نهایتاً دوطبقه بوده در آن دیده می‌شود. سطح سبز بیش از نیمی از شهر را تشکیل می‌داده است، فضای سبز اصفهان این‌گونه بوده نه به شکل امروزی. حتی اکنون هم باوجود خشک بودن مادی‌ها، خط سبز دو سوی آن به‌صورت سبزراه‌های فرحبخش هنوز وجود دارد و شاهد این مدعاست.

انتخابی خاطرنشان کرد که در دهۀ چهل، چنانکه در تصاویر هوایی دیده می‌شود، کمتر از ۲۰ درصد جنوب رودخانۀ زاینده‌رود مسکونی بوده و در تمام این محدوده مزارع و باغات و فضای سبز وجود داشته است. ضمن اینکه به پشتوانه همین مادی‌ها، ما در جلفا و جلالان و مارنان و حسین‌آباد آسیاب هم داشته‌ایم، که سنگ آن با آب همین مادی‌ها می‌چرخیده است.

عضو انجمن دوستداران اصفهان، با اشاره به اینکه وجود مادی‌ها و سقاخانه‌ها و سنگاب‌های کنار آن، نشان از تقدسی بسیار کهن دارد و شاید به دوران تقدس آب به‌عنوان عنصری پاک و پاک‌کننده و الهۀ آب‌ها آناهیتا در نزد ایرانیان برمی‌گردد، تأکید کرد: با خشک شدن زاینده‌رود تمام تار و پود شهر خشک می‌شود و فرونشست زمین، تمام زیبایی‌های باقیماندۀ این شهر را می‌بلعد، بنابراین حیاتی‌ترین مسئله و نیاز شهر اصفهان، جریان زاینده‌رود است.

وی با اشاره به اینکه قدمت لقب «نصف جهان» مشخص نیست، اما طبق منابع مکتوب حداقل به دوران صفویه می‌رسد، گفت: نه اصفهان فقط متعلق به مردم اصفهان است و نه زاینده‌رود، بلکه این دو متعلق به کل جهان‌اند و از دیرباز مورد توجه جهانگردان قرار داشته‌اند؛ بنابراین همۀ ما باید با عزمی ملی و جهانی، برای جریان دایمی زنده‌رود تلاش کنیم.

انتخابی، حفظ هوّیت اصفهان را دومین مسئله و نیاز این شهر دانست و گفت: بخشی از این هوّیت مربوط به آثار تاریخی و بافت تاریخی شهر است. اگر کسی از آن سوی دنیا به این‌سو می‌آید تا اصفهان را ببیند، طبیعتاً نمی‌خواهد با برج‌ها و مجتمع‌های مدرنی که نمونه‌اش همه‌جا یافت می‌شود، روبه‌رو شود؛ او می‌آید تا اصفهان را ببیند و در عین حال اصفهان منحصر به تک بناهای شاخص نیست، بلکه این بناها در بافتی همگون و پیوسته با هم قرار داشته که نباید اجازه داد تغییری در بافت آن ایجاد و این پیوند، گسسته شود.

این اصفهان‌پژوه، با بیان اینکه یک جریان قدرتمند فرهنگی، همچون زاینده‌رود در همۀ عرصه‌های فرهنگ و هنر اصفهان جریان داشته که نمود آن حفظ آثار تاریخی شهر بوده است، اظهار کرد: مسجدها و کاخ‌های زیادی در این کشور ساخته‌شده، اما در اصفهان بیش از همه جا باقی مانده است. نظیر مسجد جامع اصفهان در بسیاری از شهرهای ایران وجود داشته، اما مجموعۀ هنر معماری ایران را تنها در مسجد جامع عتیق اصفهان می‌توان دید؛ چراکه مردم پیشه‌ور با هنر و بافرهنگ اصفهان، این بناها را در طول هزار سال حفظ کرده‌اند و با ذوق و هنر خود بر آن افزوده‌اند و ما باید امروز با احساس مسئولیت تقویت‌کنندۀ این فرهنگ باشیم نه محوکنندۀ آن.

وی، سومین نیاز اصفهان، را تجلیل از انسان‌هایی که در ساختن اصفهان نقش داشته‌اند یعنی معماران واقعی این فرهنگ و هنر معرفی کرد و توضیح داد: انجمن دوستداران اصفهان از دهۀ هشتاد تاکنون در مراسم‌هایی که به مناسبت نکوداشت روز اصفهان برگزار می‌کرده، به این مهم توجه داشته و سرآمدان اصفهان را گرامی می‌داشته است، اما این مسئله باید مورد توجه همۀ نهادها باشد.

انتخابی، برای بیان چهارمین نیاز و اولویت شهر اصفهان چنین گفت: میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یک مجموعۀ به‌هم‌پیوسته است. اگر بناهای تاریخی حفظ نشوند گردشگری هم نمی‌آید و اگر گردشگر نیاید، تولید صنایع‌دستی به مشکل برمی‌خورد. متأسفانه در وزارت میراث فرهنگی با وجود اینکه سه معاونت در این مورد وجود دارد، این پیوستگی دیده نمی‌شود و به همین خاطر می‌بینیم که برخی اجناس چینی و پاکستانی به‌جای صنایع‌دستی اصفهان در بازار بزرگ این شهر فروخته می‌شود. بنابراین خاطرنشان می‌کنم که مسئولان باید صنایع‌دستی و هنرمندان آفرینندۀ آن، میراث فرهنگی و پاسداران زحمتکش آن و گردشگری و متولیان آن را که این روزها آسیب اقتصادی بسیاری دیده‌اند در این شهر کنار هم ببینند، نه جدا از هم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خانه جواهری کوهپایه _جواهری در اصفهان

معرفی خانه مشیر الملک اصفهان

کاخ هشت بهشت _کاخ عالم اصفهان

استعلام کرونا رانندگان و مسافران اجباری شد

استعلام الکترونیکی وضعیت مبتلایان به کرونا برای مسافران هوایی، ریلی و زمینی داخل کشور و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی اجباری شد.

چندی پیش امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری‌ اطلاعات- اعلام کرد: طبق یک بررسی با وزارت بهداشت، مشخص شد ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند. با ابلاغ وزارت بهداشت بر پایه دولت الکترونیکی، به زودی مبتلایان کووید ۱۹ امکان استفاده از قطار بین شهری، پروازهای هواپیمایی و تاکسی‌های اینترنتی را در دوران بیماری و قرنطینه ندارند.

علیرضا رئیسی -معاون بهداشت وزیر بهداشت- نیز اعلام کرد: در راستای اجرای بند ۷ مصوبه جلسه چهل و دوم ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابجایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و با عنایت به تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا، از تاریخ  ۲۸ آبان هرگونه جابجایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره فعالیت تاکسی‌های اینترنتی هم اعلام کرد که با اتصال به ⁧‫دولت الکترونیکی‬⁩، بررسی رانندگان خود با بانک اطلاعاتی مبتلایان به ⁧‫کرونا‬⁩ را آغاز کردند و سایر تاکسی‌های اینترنتی هم در این هفته موظفند به دولت الکترونیکی متصل شوند.

عدم جابجایی مسافران دارای تست کرونای مثبت

در این راستا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، بهنام ولی‌زاده -سرپرست معاونت دولت الکترونیکی- با اشاره به ضرورت اجرای بند (۷) مصوبه جلسه چهل و دوم ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص عدم جابجایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و لزوم تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا اظهار کرد: از این پس کلیه شرکت‌های هواپیمایی و نیز «ارایه‌دهنده سامانه‌های فروش بلیت مسافری به صورت انفرادی و چارتری» که در حال حاضر سامانه‌های آن‌ها در دفاتر خدمات مسافربری و گردشگری کشور در حال استفاده است، ملزم هستند ضمن انجام تنظیمات فنی لازم از طریق گذرگاه خدمات الکترونیکی سروا (PGSB) که در سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راه‌اندازی شده است از امکان «استعلام الکترونیکی و ممانعت فروش بلیت» استفاده کنند.

وی که علت ایجاد این قابلیت را افرادی می‌داند که با وجود آگاهی از بیماری اقدام به مسافرت با استفاده از وسایل حمل و نقل مسافربری می‌کنند، در تکمیل جزییات بیشتر اقدام یادشده گفت: در این شیوه استعلام بر اساس پارامترهای ورودی از جمله کدملی و تاریخ سفر، نتیجه وضعیت ابتلای فرد به کرونا در تاریخ ارسال شده، مشخص می‌شود. چنانچه نتیجه استعلام الکترونیکی بر اساس تاریخ سفر وی ممنوع باشد از فروش بلیت تا زمانی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دهد، ممانعت خواهد شد.

سرپرست معاونت دولت الکترونیکی هم‌چنین تصریح کرد با اجرایی شدن این مصوبه، کلیه شرکت‌های ارایه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی نیز ملزم به استعلام الکترونیکی روزانه وضعیت ابتلا به بیماری رانندگان خود هستند و شرکت موظف است در صورت مثبت بودن پاسخ در تاریخ آن روز، اپلیکیشن راننده مبتلا را غیرفعال و مسدود کنند.

ولی‌زاده در خصوص مسافران اتوبوس‌های بین‌شهری نیز گفت، شرکت‌های مذکور موظف هستند که نسبت به اصلاح فرمت صدور بلیت برای مسافران و ثبت کدملی مسافران و استعلام کدملی مسافران خود با سامانه‌ مذکور اقدام کنند.

از زمان راه‌اندازی آزمایشی این سرویس از هفته‌ گذشته تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار استعلام از سوی شرکت‌های هواپیمایی، شرکت رجا، شرکت‌های تاکسی اینترنتی و شرکت‌های فروش بلیت انجام شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برای سفر باید تست کرونا داد؟

انتقاد به بخشنامه «سفر بدون تست کرونا ممنوع!»

جایروکوپتر _جدید ترین تفریح در کیش

جایرو کوپتر این امکان را به گردشگران می دهد تا در بلندای آسمان به پرواز در بیایند.اما با توجه به پاندمی کرونا ویروس پیشنهاد می شود تجربه این تفریحات را به بعد از شکست کووید ۱۹ موکول کنید.

این تفریح هیجان انگیز نه تنها در جزیره کیش، بلکه در دیگر شهرهای ایران هم برگزار می شود. مخترع جایرو کوپتر چه کسی بود؟ جایروکوپتر از چه لوازمی تشکیل شده است؟ اگر به دنبال پاسخ آن ها هستید، ادامه متن را مطالعه فرمایید.

جایرو کوپتر، کلمه که شاید برای عده ای آشنا و برای برخی نا آشنا باشد اما یکی از هیجان انگیز ترین تفریحات کیش است. در این مطلب به شرح جایرو کوپتر چیست؟، قوانین استفاده از جایرو کوپتر و محل برگزاری این تفریح در کیش پرداخته ایم.

جایروکوپتر

جایرو کوپتر توسط چه کسی اختراع شد؟

جایرو کوپتر که در واقع به آن هواچرخ هم می گویند، توسط یک مهندس اسپانیایی تبار اختراع شد. این مهندس اسپانیایی علاوه بر تحصیلات بالایی که داشت، به هوانوردی نیز علاقه مند بود.

نام این مهندس خوآن دِلا سیِربا می باشد که برای شرکت در مسابقه طراحی ارتش اسپانیا، یک وسیله عجیب را طراحی و اختراع کرد. وی یک بمب افکنی را طراحی نمود که از ۳ موتور  برخوردار بود، اما متاسفانه در زمان پرواز، این هواچرخ از حرکت ایستاد.

اما این شکست باعث شد تا خوآن دِلا سیِربا جایروکوپتر را با موفقیت آزمایش و به ثبت برساند. در سال ۱۹۲۳ این هواچرخ، نام روتور کرافت را به خود گرفت.

جایروکوپتر از بدنه یک هواپیما، یک پروانه و موتور در قسمت جلو، یک «روتور» روی دیرک و ۲ پایدار کننده عمودی و افقی که نقش دم هواپیما را ایفا می کنند ساخته شده است. البته این هواچرخ، جدّ هلیکوپترهای امروزی به شمار می رود.

جایروکوپتر

جایرو کوپتر و لذت هیجان در کیش

سفر به جزیره مرجانی کیش برای هر گردشگری دلایل مختلفی دارد، ولی مسلماً استفاده از تفریحات کیش مهم ترین دلیل جذب گردشگر به کیش می باشد.

از این رو جایروکوپتر که از تفریحات خاص کیش و گران محسوب می شود، در لیست برنامه های تفریحی مسافران جای گرفته است. تصور کنید آسمان آبی جزیره پیش رو و آب های نیلگون خلیج فارس، زیر پای شما قرار دارد. حتی وصف کردن چنین حسی، فوق العاده دلپذیر است.

با رزرو تفریح جایروکوپتر از سایت پرشین هتل که تفریحات کیش را با تخفیفات ویژه ای ارائه می دهد، می توانید لذت هیجان و ترشح آدرنالین در خون را به حداکثر برسانید.

استفاده از جایروکوپتر، مختص ۲ نفر (خلبان و سرنشین) است و این بدان معنی می باشد که اگر آموزش خلبانی ندیده اید، یک خلبان حرفه ای همراه شما خواهد بود.

قوانین جایروکوپتر چیست؟

جایروکوپتر نیز مانند دیگر تفریحات کیش، دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود است که باید آن ها رعایت شود. عده ای سوال می پرسند که آیا بانوان اجازه استفاده از جایرو کوپتر را دارند؟ در پاسخ به سوال مطرح شده باید بگوییم؛ قوانین جایرو کوپتر هیچ منعی برای استفاده بانوان از این تفریح را وضع نکرده است.

از دیگر قوانین جایروکوپتر منع استفاده برای افراد کمتر از ۱۰ سال می باشد. همچنین آن دسته از گردشگرانی که وزنی بیش از ۱۰۵ کیلوگرم داشته باشند، نمی توانند از این تفریح استفاده کنند. تمامی تدابیر امنیتی در این هواچرخ تعبیه شده و ساخت آن با رعایت استانداردهای جهانی؛ انجام گردیده است.

جایروکوپتر

تفریح جایروکوپتر در چه مکانی انجام می شود؟

برای انجام این تفریح هیجان انگیز و جذاب کیش باید به فرودگاه بین المللی کیش مراجعه نمایید. در فرودگاه کیش یک باند گلایدر وجود دارد که مخصوص انجام این نوع تفریح در کیش است.

طول این باند گلایدر ۱۵۰۰ متر بوده و عرض باند ۳۰ متر می باشد. باند گلایدر که از زیرمجموعه فرودگاه بین المللی کیش محسوب می شود، بسیار مجهز و ایمن بوده و فضایی نیز برای پذیرایی از افراد علاقه مند به جایرو کوپتر، در نظر گرفته شده است.

کلوپ هوایی کیش که در این باند وجود دارد، آموزش های لازم را به گردشگران می دهد. پس از آشنایی نسبی با تفریح جایرو کوپتر و قوانین آن، می توانید از لذت پرواز در آسمان خشنود شوید. اما کدام هتل کیش به فرودگاه کیش نزدیک است؟ با اقامت در کدام هتل کیش دسترسی راحتی به باند گلایدر فرودگاه کیش داریم؟ برای پاسخ همراه ما باشید.

هتل ایران کیش، از هتل های نزدیک فرودگاه

مسلماً گردشگران می خواهند هتل در کیش را به گونه ای انتخاب کنند که به مکان های دیدنی و تفریحی کیش دسترسی راحتی داشته باشند. اگر شما بعد از اتمام پاندمی کرونا ویروس در سفر به کیش استفاده از جایرو کوپتر را در برنامه خود دارید، پیشنهاد ما به شما هتل ایران کیش، هتل سورینت صدف و … می باشد. از آنجایی که هتل ایران کیش یک هتل ۵ ستاره است، اقامتی فوق العاده را تجربه خواهید نمود.

مرتبط:

باغ گردشگری خلاق؛‌ تجربه زندگی محلی کیش

کیش مقصد ایده آل برای سفری به جنوب؟

معرفی بهترین رستوران های کیش

آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها تعطیل شدند؟

همزمان با اجرای طرح محدودیت‌های جدید کرونا به مدت دو هفته و تعطیلی برخی مشاغل، آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها اعلام کرده‌اند با ظرفیت کمتر به ارائه خدمات می‌پردازند و تعطیل نخواهند بود.

طرح جدید اعمال محدودیت‌های کرونا با هدف قطع زنجیره این بیماری از اول آذرماه در کشور اجرا می‌شود. آنطور که فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا توضیح داده است: مبنای این محدودیت‌ها تعداد بستری‌شدگان به نسبت جمعیت ساکن در هر شهر است. به این ترتیب که با بستری چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر قرمز می‌شود. در تمام این شهرها مشاغل ضروری (گروه یک) به فعالیت خود ادامه خواهند داد. این گروه شامل مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق و گاز، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپر مارکت‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی و اورژانس، داروخانه، حمل و نقل عمومی درون شهری و عمومی کالا و مسافرِ برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی و… و. است.

تمرکز این طرح بیشتر بر منع ترددهای جاده‌ای و کنترل ویروس کرونا در شهرهای پرخطر است. در نتیجه جابه‌جایی با وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، هواپیما، قطار و حتی کشتی ممنوع و یا محدود نیست و فقط قرار است از سفر افراد مبتلا به کرونا که نتیجه تست آن‌ها در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است، جلوگیری شود.

بر همین مبنا، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران در بخشنامه‌ای که به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تعطیلی برخی از مشاغل و همکاری برای بهبود شرایط بیماری استناد شده است، خطاب به آژانس‌های مسافرتی و جهانگردی اعلام کرد: «با توجه به تعطیل نبودن فرودگاه‌ها، کنسل نشدن پروازها و قطارها و …و با توجه به ارائه خدمات حمل و نقل و اقامتی، درخواست می‌شود با حداقل پرسنل به تعهدات ایجاد شده و همکاری برای نیاز عموم مردم ابقای نقش کرده و اقدامات لازم را در دفاتر خود انجام دهید.»

معاون وزارت بهداشت نیز در دستورالعملی که با موضوع «اجتناب از جابه‌جایی مسافران به صورت هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای بدون دریافت نتیجه تست منفی کرونا» ۲۶ آبان ماه به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ابلاغ کرد، یادآور شده است: «تمام شرکت‌های ارائه دهنده سامانه فروش بلیت مسافربری به صورت انفرادی و چارتری که هم اکنون سامانه‌های ایشان در دفاتر خدمات مسافربری و گردشگری کشور درحال استفاده است، ملزم به انجام به روز رسانی‌های فنی مربوطه در نرم‌افزارهای خود هستند. تا از آن طریق قابلیت استعلام الکترونیکی و ممانعت از فروش بلیت برای فروشندگان بلیت مسافربری در سراسر کشور فراهم شود.»

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ نیز به دنبال بلاتکیفی هتل‌ها،  درحالی که در فهرست گروه‌های شغلی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت قرار ندارند، با اشاره به تعطیل نبودن امور اداری و فعالیت کادر درمان و برقراری ماموریت‌های آن‌ها، باز بودن هتل‌ها را ضروری دانست و گفت: تاکنون دستورالعملی‌ مبنی بر تعطیلی هتل‌های کشور ابلاغ نشده است و باتوجه به اینکه حمل ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای برقرار است، گویا تصمیمی مبنی بر تعطیلی هتل‌ها هم گرفته نشده است.

او در ادامه این گفت‌وگو که در وب سایت جامعه هتلدان ایران منتشر شده است، اظهار کرد: تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از سوی ستادهای استانی مقابله با کرونا به دست جوامع هتلداری استان‌ها نرسیده است، بنابراین تاکنون تعطیلی هتل‌های کشور در دو هفته پیش رو موضوعیت رسمی ندارد.

حمزه زاده افزود: شاید در آینده در سطح استان‌ها به صورت موردی ابلاغیه‌ای صادر شود و به دست بعضی از جوامع هتلداری برسد و یا اینکه به طور موردی در بعضی از شهرستان‌ها چنین دستوری ابلاغ شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و مادامی که بخشنامه‌ای ابلاغ نشده است، یعنی هتل‌ها تعطیل نیستند.

اگرچه، در برخی از استان‌ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد به دستور استاندار، از نیمه آبان ماه همه هتل‌ها تعطیل شده‌اند. در استان مازندران نیز مدیر میراث فرهنگی و گردشگری گفته که هتل‌ها فقط با ۵۰ درصد ظرفیت می‌توانند باز باشند و برگزاری هر نوع تور گردشگری در این استان ممنوع شده است.

در لرستان نیز بنا بر دستور رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجرد، برگزاری هر نوع تور گردشگری ممنوع شده است و در استان کرمان هرچند فعالیت مراکز اقامتی بدون مانع است اما قرار شده از اجرای تورهای گردشگری به ویژه در منطقه کویری جلوگیری شود. مدیر محوطه میراث جهانی لوت هم خبر داده که اقامت شبانه و چادر زدن در منطقه کلوت‌ها و دریاچه بیابان لوت شهداد تا اطلاع ثانوی ممنوع است. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی هم برگزاری هر گونه تجمع، گردهمایی و فعالیت گروهی از جمله استقرار در طبیعت را منجر به پیگرد قانونی و قضایی دانسته است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

محدودیت‌های جدید سفر و آمادگی وزارت بهداشت برای اجاره هتل‌ها

با غار هیو دل به تاریخ بسپارید

غار هیو در استان البرز، در شمال غربی هیو و در دامنه کوه و دره تفریحی واسوار واقع ‌شده است. این غار واسوار نیز نامیده میشود.

این غار در لایه‌هایی از سنگ‌های آهکی موسوم به آهک‌های روته واقع شده است، دهانه ۶۰سانتیمتری غار و شیب زیاد، ورود به آن را مشکل ساخته است، بدنه اصلی غار شامل تالار بزرگی است که ارتفاع آن در قسمت‌هایی به بیش از ۲۳متر می‌رسد.

برای دسترسی به این غار باید از انتهای شمالی روستای هیو خارج شد و از طریق جاده‌ای خاکی به سمت شمال غرب حرکت کرده، بعد از گذشتن از باغ‌های روستای هیو و گذر از رودخانه‌ای که به سمت غرب می‌رود و بعد از رسیدن به دومین آب بند سیمانی و بزرگ،  به سمت تپه آن سوی رود رفته و بالای تپه می‌توان دهانه چاه مانند غار را یافت.

ورودی غار چاهی به ارتفاع ۵/۲متر و به شعاع ۶۰الی۷۰ سانتیمتر بوده و بعد از فرود از آن وارد دالان اصلی شده و پیمایش غار آغاز می‌شود. این غار یک راهرو اصلی دارد که دو تالار را در بر گرفته و به تدریج بر ارتفاع سقف تالار افزوده می‌شود.

غار هیو

در داخل تالار‌ها استالاگمیت‌ها و استلاگتیت‌های آهکی که گاهی ارتفاع آن‌ها به بیش از ۷متر می‌رسد چشم اندازی زیبا را خلق کرده اند که پیمایش کامل این غار ۲ساعت زمان می‌برد.

بدنه اصلی غار شامل گالری بزرگی است که ارتفاع آن درقسمت‌هایی به بیش از ۲۳متر می‌رسد. در این بخش استالاکتیت‌ها واستا لاگمیت‌های وجود دارد که بخش بزرگی از آنها به دلیل ناآگاهی از ارزش علمی وزیبایی شناختی برخی از بازدیدکنندگان تخریب شده است.

غار پررمز وراز هیو شما را به دنیای تو درتوی رازهای نهان می‌برد و دیدنش در یک روز پاییزی خالی از لطف نیست.

غار هیو

توصیه های لازم

  • غار کاملا تاریک و بدون نورپردازی می باشد و گردشگران باید تجهیزات غارنوردی شامل کلاه ایمنی، هدلامپ (چراغ قوه ای که روی پیشانی قرار می گیرد) و کفش مناسب داشته باشند.
  • میزان پیاده روی تا ابتدای دهانه غار حدود دو الی دو ساعت و نیم می باشد (حدود یک الی یک ساعت  و نیم در مسیر پاکوپ و مسطح  و حدود نیم ساعت تا رسیدن به دهانه غار همراه با شیب) و همین میزان در مسیر برگشت خواهد بود.
  • مجموع پیمایش رفت و برگشت درون غار حدود  دو ساعت  زمان نیاز دارد.
  • دهانه ورودی غار هیو بسیار کوچک و باریک است و تقریبا نزدیک به دو متر و نیم فرود دارد.
  • همراه داشتن  یک وعده ناهار توصیه می شود.

غار هیو

مسیر دسترسی
برای دسترسی به این غار باید از انتهای شمالی روستای هیو خارج شده و از طریق جاده ‌ای خاکی به سمت شمال غرب حرکت کرده، بعد از گذشتن از باغ‌ های روستای هیو و گذر از رودخانه‌ ای که به سمت غرب می ‌رود و بعد از رسیدن به دومین آب بند سیمانی و بزرگ که بر روی رودخانه ای خشک بسته شده، خودرو ها را در این مکان پارک می کنیم و با راهنمایی یکی از اهالی به سمت تپه آن سوی رود پیاده رفته، بالای تپه می ‌توان دهانه چاه مانند غار را یافت. برای رسسیدن به غار باید از تپّه ای نیمه بلند در حدود پانصد متر که دربردارنده سربالایی تند و نفسگیری است، بالا برویم. دهانه غار، با شکاف کوچکی مشخص است.

پارک جنگلی عباس میرزا

بزرگترین پارک جنگلی درون شهری شمال غرب کشور در اراضی ضلع جنوبی اتوبان کسایی تبریز احداث شده است. فاز اول  پارک جنگلی عباس میرزا در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ بعنوان بزرگترین تفرجگاه شمالغرب به بهره برداری رسید. این تفرجگاه  ۱۸۰۰ هکتاری یکی از بزرگترین طرح های جنگل کاری کشور محسوب میگردد که با تکمیل این پارک جنگلی سرانه فضای سبز شهری تبریز پنج متر مربع افزایش خواهد یافت و به سرانه استاندارد جهانی فضای سبز خواهد رسید.

در کنار این حجم انبوه درختکاری فاز های تکمیلی و مجتمع های تفریحی همچون اکو موزه عشایر و بازیکده خانواده و مجموعه باغ پرندگان و کمپینگ خانواده و موزه حیات وحش و … نیز راه اندازی شده است که  با توجه به بدیع بودن خود در منطقه شمال‌ غرب این پارک می ‌تواند ‌بیشترین بازدید کننده از پارک ‌های گردشگری منطقه را داشته باشد.

پارک جنگلی عباس میرزا

انواع درخت و درختچه مثل اقاقيا، عرعر، زبان گنجشك، كاج سياه، سنجد، زالزالك، سرو خمره اي، سرو نقره اي، داغداغان، زرشك، رز، پيراكانتا، برگ نو و نيز انواع گلهاي زينتي در این منطقه کاشته شده اند.

امکانات  پارک جنگلی عباس میرزا شامل نمازخانه، وسایل بازی کودکان، سرویس بهداشتی، بازیکده سرپوشیده خانواده ها و آلاچیق است.

پروژه پارک جنگلی عباس میرزا در کنار اتوبان شهید کسایی به عنوان یکی از اصلی ترین ریه های شهری تبریز به شمار می رود و می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای این شهر داشته باشد.

پارک جنگلی عباس میرزا

لازم به یادآوری است که عباس میرزا فرزند فتحعلی شاه قاجار، ولیعهد شایسته ایران و والی آذربایجان بود. یکی از اقدامات او این بود که دستور داد شهرهای مهم آذربایجان مثل اردبیل، خوی، تبریز و … را از لحاظ ظاهری تغییر دهند و همچنین عمارت های دولتی و خیابان ها را اصلاح کنند و تفرجگاه هایی برای تفریح مردم بسازند.

مرتبط:

پارک جنگلی خشکه داران

آشنایی با پارک جنگلی قرق

پارک جنگلی نور _ درخششی در نور

خانه تاریخی زند

در  استان قم خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که تعدادی از آنها تا حرم حضرت معصومه(س) فاصله چندانی ندارد که از جمله آنها خانه حاج قلی خان، خانه تاریخی زند ، خانه ملا صدرا، خانه حایری، خانه یزدان پناه، خانه آیت الله بروجردی، خانه شاکری(حاج عسگر خان) و خانه سید حاجی روحانی است که همه آنها دارای قدمت چندین ساله هستند.

خانه های زند از خانه‌های تاریخی است که در مرکز بافت قدیمی شهر قم معروف به محله «چهار مردان» در کوچه «گذرقلعه» قرار دارند.

خانه تاریخی زند

با توجه به فرم و مصالح به کار رفته ساختمان متعلق به اواخر قاجار یعنی حدود ۱۳۰ سال پیش است و ورودی بنا شامل سر در کوتاه با نمای روکار آجری و بندکشی است که در قسمت پیشانی، اشکال هندسی و تزیینات نازک کاری دارد و از طریق دالانی در جبهه جنوبی به حیاط مرکزی ( میانسرا) ارتباط می‌یابد.

عمارت حاج علی خان زند شامل سه بخش است، شاه نشین تابستانی با بادگیر منفرد که به زیرزمین راه دارد و در جبهه شرقی واقع است و قسمت دوم شاه نشین زمستانی که فضای بیشتری را در بر می‌گیرد و در جبهه شمال واقع شده و بخش سوم، مخصوص خدمه است که در جبهه غربی جای دارد.

 

این بنا دارای ستون‌های سنگی با سرستون تزیینی در ایوان شمالی و شرقی و آجر کاری در درهای چوبی است. نقوش در های چوبی، بادگیر منفرد، سرستون ها، پایه ستون ها و نیز لب چینی بام و بادگیر از جمله عناصر تزیینی خانه حاج علیخان زند محسوب می شود. کل مساحت بنا ۴۰۰ متر مربع است که ۳۲۰ آن زیربنای مفید است.

خانه تاریخی زند

خانه حاج قلی خان در قسمت غربی خانه حاج علیخان زند واقع شده است. این خانه تاریخی قبلاً بخشی از اداره میراث فرهنگی قم بوده ولی در حال حاضر محل احداث موزه قم شده است. بنای این عمارت از اواخر دوره قاجار به جای مانده اما اتاق ها و فضا های جنوبی که قدیمی ترین بخش بنا است، قدمتی بیش از ۱۲۰ سال دارند. دو بادگیر و ستون های سنگی ایوان های شمالی و شرقی و پنج در های چوب گردو از خصوصیات بارز بنا به شمار می رود.
براساس تصمیم سازمان میراث فرهنگی استان قم این دو خانه زیبا و تاریخی در حال تغییر کاربری جهت استفاده به عنوان موزه تاریخی شهر قم است.

خانه زند درسال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در اختیار میراث فرهنگی استان قم قرار گرفت و در سال ۱۳۸۰ مرمت اساسی شد.

قطعاً خالی از لطف نیست که سری به این خانه تاریخی بزنیم و با زمان اندکی به دوران گذشته بازگردیم و تاریخ را مرور کنیم، چراکه مرور تاریخ زیبای ایران در هر خطه‌ای که باشد دلنشین است و جانی تازه به آدمی می‌بخشد.

مرتبط:

روستای زیبای بقمچ

خانه ملاصدرا _نگینی تاریخی در شهر قم

قم؛ شهری سرشار از نور و معنویت

دژ ساسانی تنگ خمار فسا، میراثی شگفت‌اَنگیز اما مخروبه

ویرانه‌های دژِ بسیار ارزشمند و شگفت‌اَنگیز نامدار به «تنگ خمار» در شهرستان فَسا بر فراز کوه، همچون نگینی رَخشنده خودنمایی می‌کند. هرچند که، یادگار ساسانیان رها و نابود شده، ولی از بلندای کوه هنوز هم می‌توان صدای تاریخ را شنید.

شهرستان فَسا در جنوب خاوری (:شرقی) پارس و در منطقه‌ای کمابیش کوهستانی قرار گرفته است. از همین‌روی، بیشتر روستاهای شهرستان فسا نیز، در این بلندی‌ها جا دارد. شهرستان فَسا در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان شیراز و مرکز استان قرار گرفته است. از دید پیشینه‌ی تاریخی این شهرستان در دوران هخامنشی دارای رونق بوده و به باور برخی پژوهندگان در گِل‌نبشته‌های پارسه (تخت‌جمشید) از آن به عنوان باشیا – پشی یا بَشی نام برده شده است. در دوره‌های پَسین نیز به‌ویژه در دوره‌ی ساسانیان و به سبب نزدیکی با شهر باستانی دارابگِرد و موقعیت راهبردی شهر، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. به باور برخی از پژوهش‌گران در سده‌ی چهارم مَهی (:قمری) فسا دومین شهر مهم استان دارابگِرد بوده است و نام آن از پَسا به نام کنونی فسا تغییر یافته است.
مشخصات کوه تنگ خمار

شهرستان فَسا دارای چهار بخش مرکزی، شیبکوه، نُوبَندگان و شِشده و قَربلاغ است. بخش شیبکوه در ۱۵ کیلومتری جنوب فسا قرار دارد. در سرآغاز بخش شیبکوه، کوه کمابیش بلندی نامدار به تنگ خمار خودنمایی می‌کند. این کوه از سمت باختر (:غرب) به خاور امتداد دارد که دامنه‌ی شمالی آن روبه بخش مرکزی و دامنه‌ جنوبی به سوی بخش شیبکوه است. این کوهستان از سه کوه منفرد در امتداد یکدیگر از خاور به باختر امتداد دارد. در غربی‌ترین نقطه‌ی این مجموعه کوه، راه قدیمی فسا به جهرم قرار دارد. کوه یادشده از نوع رسوبی و دگرگونی است (سنگ‌های دگرگون: سنگ‌هایی هستند که از تغییر شکل سنگ‌های پیشین به سبب تغییر شرایط فیزیکی (فشار-دما) یا شیمیایی و در حالت جامد به‌ وجود می‌آیند).

در میان کوه یکم و سوم یک چین‌خوردگی پدید آمده و سبب فاصله و گذر رودخانه‌ی خشک و فصلی به نام تَنگِ خُمار و سطح کمابیش پهناوری که در پایان به دشت روبه‌روی کوه می‌انجامد. خاک زمین‌های پیرامون از نوع رُس و مخلوط‌اَفکنه تنگ خمار است. پوشش گیاهی پیرامونی در برگیرنده‌ی بوته‌های کوتاه خار است.

تنگ خمار

قلعه‌ شگفت‌اَنگیز ساسانیان بر فراز کوه تنگ خمار
در ۱۵ کیلومتری شهرستان فَسا در بخش شیبکوه و بر روی بلندی‌های مرکزی مجموعه کوه تَنگ خمار، ویرانه‌ها و نشانه‌هایی از استقرار دوره‌ ساسانی وجود دارد. کوه از سمت خاور به باختر امتداد یافته و تنها راه برای بالا رفتن به چکاد (:قله) کوه و ورود به دژ (:قلعه) از سمت باختر و دامنه‌ی شمالی کوه، امکان‌پذیر است. آثار آوار و ویرانه‌ها در سرتا سر چکاد کوه و دامنه‌ی شمالی آن به چشم می‌خورد. ویرانه‌ها بیانگر این هستند که روزگاری ساختمان‌هایی بزرگ بر فراز کوه وجود داشته است. بناها به وسیله‌ سنگ لاشه و سنگ‌های رودخانه‌ای ساخته شده‌اند. در برخی از بخش‌های صخره و سنگ‌های کوه نشانه‌هایی از تراش نمایان است که از آن به عنوان پله، درگاه و در مواردی نیز دیواره‌ بنا بهره برده شده است. در پیرامون بخش مرکزی دژ، چاه سنگی وجود دارد و در بالا بخش پهلوی شمالی چاه در دل صخره‌ کوه مهراب (محراب) سنگی تراشیده شده است که گمان کاربری آیینی آن را تقویت می‌کند. در بخش دیگری از کوه سازه‌ای نمایان است که به‌گمان فراوان آب اَنبار بوده است که برای تامین آب و همچنین ساخت‌وسازها کاربرد داشته است. در بخش‌های دیگری از چکاد کوه و دژ، اثر توده‌های بزرگ سنگی وجود دارد که نوع کاربرد آن‌ها به سبب آسیب‌های وارده از سوی سودجویان فرومایه چندان روشن نیست و شاید که نمونه‌ای از گورهای خرپشته‌ای یا گورهای سنگ‌چین دوره‌ی ساسانی که به خِرف‌خانه نامدار هستند، باشد.
برپایه‌ پراکندگی سفال‌های سطحی، دیرینگی اثر به دوران ساسانیان می‌رسد. برابر آنچه در پرونده‌ی ثبتی اثر آمده است، رنگ سفال‌ها در نوع‌های گوناگون به رنگ‌های نخودی، سرخ و مشکی هستند. کیفیت ساخت و پخت سفال‌ها بسیار خوب و از دید ظرافت سفالینه‌ها در گروه خشن و معمولی و ظریف دسته‌بندی می‌شوند. تزیینات و نقش‌های روی سفال‌ها هندسی است.
نکته‌ درخُور نگرش و جالب در ساخت ساختمان‌های اثر یاد شده به وسیله‌ سنگ رودخانه‌ای است. با وجود این‌که، سنگ مورد نیاز برای ساخت اثر در خود محل بوده است، اَنگیزه‌ی آوردن مصالح از پایین کوه به بالا در خور نگرش و قابل بررسی و پژوهش است. همچنین با نگرش به وجود اُستودان‌هایی در پیرامون منطقه و کوه‌های نزدیک و ارتباط آن‌ها با اثر و آثار برجای مانده از معماری و نوع سفال‌های به‌دست آمده، بی‌گمان می‌توان دژ نام برده را به دوره‌ی ساسانی نسبت داد.
تنگ خمار
یادگار ارزشمند ساسانیان رو به نابودی است

اما با همه‌ ارزش‌ها و شگفتی‌های دژ نامدار به تنگ خمار در شهرستان فسا، این یادگار ساسانیان روبه نابودی است. گذشت زمان و رِخنه‌ عوامل طبیعی همانند باد، باران و آفتاب و غیره در درازای سَده‌های گذشته و بدتر از همه، دست‌اَندازی‌های انسانی که هیچ رَحمی به یادگار نیک گذشتگان نکرده و خودخواهانه به جان یکی از ارزشمندترین دژهای ساسانی کشور افتاده، آرام‌آرام یادمان ملی را به نابودی کشانده و از آن همه شکوه و بزرگی، امروزه جز ویرانه‌هایی از آن برجای نمانده است.

روزگاری دور و دراز در این منطقه، مردمی سخت‌کوش و خردمند و دلاور با پشتکاری فراوان و دلبستگی به سرزمین خویش و برای پناه از گزند دشمنان و بیگانگان، با جان و دل کوشیدند و دژی استوار و شِگرف را پدید آورده که هنوز هم ویرانه‌ها و آوارهای آن، با تو سخن می‌گوید. باید که دل را بدان سِپرد و گوش‌ها را تیز کرد و بر فراز کوه صدای تاریخ را شنید و دلبسته‌ی آن شد. تاریخ شکوهمند گذشته را می‌توان از بلندای کوه و دژ بزرگ ساسانیان دید و آوای نیاکان را شنید. یادگار شگفت‌اَنگیز و دل‌اَنگیز ساسانیان هنوز هم استوار و پابرجاست و ما را فرا می‌خواند. باشد که مَرهمی بر زخم‌هایش باشیم نه باری بر دوشش …

از ویژگی‌های دژ ساسانیان می‌توان به وجود آثار زیبای سنگ‌بری و تراش‌سنگ‌ها و ظرافت در کار آن‌ها اشاره کرد که به نوعی از نخستین نمونه‌های حجاری شناسایی شده در شهرستان فسا به‌شمار می‌آیند. دژ ساسانیان در گذشته برای استقرار استفاده می‌شده است. همچنین با نگرش به ساختار و وجود آوارهای برجای مانده از اثر و نوع آن‌ها شاید بتوان کاربری‌های امنیتی، مذهبی و آیینی برای آن پنداشت.

یکی از تهدیدهای تازه و آسیب‌رسان به یادگار ساسانیان و آسیاب‌های موجود در پایین و پیرامون کوه که بیشتر از آنِ دوره‌ی زندیه و قاجاریه هستند، ساخت و پدیداری سدی بزرگ در عَرصه‌ی اثر و چسبیده به کوهی است که دژ ساسانیان بر فراز آن برپا شده است و بی‌گمان آینده‌ی تاریکی را برای یادمان ملی و ارزشمند نیاکانی رقم خواهد زد.

اَمرداد نوشت، بقایای دژ تَنگ خمار فسا با شماره‌ی ۲۱۸۴۴ در تاریخ ۲۶ اِسپندماه ۱۳۸۶ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است و هرگونه دخل و تصرف، آواربرداری، پِی‌کَنی، کَند‌وکاو و … در حریم و عَرصه‌ی یادمان ملی ممنوع بوده و تخلف به‌شمار می‌آید.

مرتبط: