خراسان رضوی-ممنوعیت سفر به خراسان رضوی

ارائه خدمات مراکز اقامتی خراسان رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اقامتی اظهار کرد: برای چندمین بار از اماکن اقامتی مشهد که در حال حاضر احوال و شرایط مناسبی ندارند، بازدید کردم. متاسفانه با شروع بحران بیماری کرونا، بیشترین خسارت به صنعت گردشگری به ویژه استان خراسان رضوی که اقتصاد این استان به زائر و گردشگر مرتبط است، وارد شده ‌است.

محمدصادق براتی ا در بازدید از هتل‌های مشهد به همراه مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری استان و معاون گردشگری استان، ادامه داد: با وجود خسارت سنگین واردشده به این بخش که براساس برآورد اولیه از ابتدای اسفند ۹۸ یعنی شروع بحران کرونا تا پایان آبان ماه سال جاری، میزان این خسارات رقمی بالغ بر ۳۲۰۵ میلیارد تومان محاسبه شده ‌است؛ میزان همکاری، تعامل و همراهی مدیران، مسئولان و کارگزاران این بخش رضایت بخش و ستودنی است.

وی افزود: با ابلاغ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، شاهد اقدامات موثری توسط مدیران و دست اندرکاران مراکز اقامتی در این زمینه بوده‌ایم؛ به طوری که نظام ارائه خدمات در مراکز اقامتی استان با رعایت این اصول کامل‌تر و نسبت به قبل با کیفیت بسیار عالی انجام می‌شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان تصریح کرد: موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن محیط، الزام کارکنان و خدمه به استفاده از ماسک  و نظارت مؤثری که هتل‌ها و مراکز اقامتی بر ورود و خروج افراد دارند، از نکات مثبتی بود که در این بازدید می‌توان از آن یاد کرد.

براتی اظهار کرد: امید است با عبور از موج سوم کرونا، گذراندن وضعیت قرمز، فراهم شدن شرایط و با ارتقای سطح خدمات درکلیه مراکز گردشگری و اقامتی، بتوانیم بیش از پیش رونق از دست رفته را به این صنعت اقتصادی مهم و اثرگذار برگردانیم.

وی در پاسخ به این سوال که حوزه معاونت زیارت چه اقدامات حمایتی از تاسیسات گردشگری در زمان کرونا داشته است، عنوان کرد: با توجه به موقعیت و جایگاه استان خراسان رضوی به ویژه مشهد الرضا در بحث زائر و گردشگر و استقرار بیش از نیمی از تأسیسات گردشگری کشور در استان، این ضرورت وجود داشت که موضوع تعطیلی اماکن گردشگری در دستور کار دستگاه حاکمیتی استان قرار گیرد. خوشبختانه با تشکیل کمیته اماکن زیارتی و گردشگری ذیل ستاد استانی مدیریت کرونا، به مسئولیت معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین، پیگیری‌های ویژه‌ای در سطح استان و کشور انجام و منجر به مصوبات حمایتی خوبی توسط ستاد مدیریت کرونا شده‌است.

براتی اظهار کرد: استمهال حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان تأمین اجتماعی در مرحله اول برای دوره سه ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و در نهایت تا پایان سال ۹۹ ، استمهال هزینه‌های آب و برق و گاز مصرفی ابتدا برای دوره سه ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۳۹۹  و در نهایت تا پایان سال جاری توسط وزارتخانه‌های نیرو و نفت، ایجاد تسهیلات ویژه برای چک‌های برگشتی و عدم شمول این گونه چک‌ها از محرومیت و ممنوعیت ناظر بر چک‌های برگشتی نتیجه اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته در حوزه این معاونت بوده‌است.

وی افزود: استمهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن و فضاهای گردشگری واگذارشده به بخش خصوصی در طول دوره تعطیلی فوق یا افزایش دوره بهره‌برداری بر حسب شرایط چارچوب واگذاری، اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا و اعطای دوباره تسهیلات کم‌بهره با استمهال بازپرداخت تسهیلات قبلی تا پایان سال جاری با ۶ ماه تنفس، از دیگر اقدمات انجام‌شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امیدوار بودیم که در تابستان گذشته بر اساس نظر کارشناسان بهداشت و درمان  این بیماری کنترل شده و ازبین برود، برنامه‌ها و طرح‌های ویژه‌ای برای جبران خسارات روزهای نوروز تهیه شد که متاسفأنه با ادامه بیماری این طرح‌ها قابلیت اجرا پیدا نکردند. امیدواریم هر چه سریع‌تر با از بین رفتن این ویروس و با اجرای برنامه‌های خاص بتوانیم بخشی از خسارات وارده به این صنعت را جبران کنیم.

براتی درباره پیش بینی آینده گردشگری و زیارت استان در پساکرونا بیان کرد: آنچه به نظر می‌رسد این است که آینده زیارت و گردشگری استان خراسان رضوی کاملا وابسته به نوع رفتار مردم عزیز استان و کشور نسبت به نحوه برخورد با بیماری کرونا دارد.

وی اضافه کرد: امروزه مشهد به دلیل جایگاه زیارتی و ویژه‌ای که دارد به‌عنوان یک کلان‌شهر ملی در کشور قلمداد می‌شود و هر اتفاقی که در کشور و در خصوص نحوه مبارزه با این بیماری رخ دهد مستقیماً بر فرآیند زیارتی و گردشگری این شهر اثرگذار خواهدبود. چنانچه مردم عزیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های ستاد ملی  و استانی کرونا بتوانند بر این ویروس منحوس غلبه کنند، قطعاً به‌زودی شرایط تغییر خواهد کرد و شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت در  استان خواهیم بود.

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان اظهار کرد: امیدواریم با همکاری و همیاری آحاد مردم عزیز و ولایت مدار، چرخه انتقال این بیماری کنترل شده و فعالیت‌های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی از سر گرفته شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

انواع سبک های گردشگری در مشهد

موزه آستان قدس مشهد

پارک طبیعی هفت حوض در مشهد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *