اردبیل به عنوان نخستین شهر گردشگری کشور ارزیابی شد

 وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: اردبیل به عنوان نخستین شهر گردشگری کشور ارزیابی شد و به زودی لوح ارزیابی این شهر در آیینی از سوی این وزارتخانه به شهرداری و اداره‌کل میراث‌ فرهنگی این استان اعطا می‌شود.

 علی‌اصغر مونسان در این زمینه اظهار کرد: براساس معیارهای تعیین‌شده و روند بررسی شهرهای گردشگری کشور، شهر اردبیل، به عنوان نخستین شهر گردشگری کشور ارزیابی شده است.

وی افزود: طرح ارزیابی شهرهای گردشگری بر اساس استانداردهای جهانی گردآوری و تهیه شده است که بر مبنای آن، شهرها در چندین سطح درجه‌بندی می‌شوند و در این راستا اردبیل به عنوان نخستین شهر ارزیابی شد.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به آغاز طرح بررسی و ارزیابی شهرهای گردشگری ایران بیان کرد: همه شهرهای گردشگری کشور بر اساس این طرح و معیارهای تعیین‌شده ارزیابی می‌شوند و لوح مورد نظر به آنها اعطا خواهد شد.

طرح جامع گردشگری استان اردبیل، در سال ۷۸ تدوین شده که در راستای نقشه راه توسعه این استان نیازمند به‌روزرسانی و بازنگری است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خان كندی _زیباترین روستای اردبیل

آشنایی با آبشار سردابه اردبیل

آشنایی با روستای گیلوان اردبیل

اولین قایق تفریحی و گردشگری کشور در کیش

به زودی رونمایی و انجام مراحل آزمایش اولیه قایق تفریحی ساخت یک شرکت داخلی با سرپرست موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش صورت می گیرد.

پدرام حیدری، مدیرعامل یک شرکت مستقر در مرکز نوآوری کیش افزود: این قایق در نوع خود اولین قایق تفریحی ساخته شده با هدف استفاده در زمینه غواصی، تفریحی و گردشگری در کشور است. مواد اولیه استفاده شده در این شناور به گونه ای است که سبک و دارای مقاومت مناسب بوده و دیواره های آن به مرور زمان تغیر حالت نمی دهند.

وی تصریح کرد: در این قایق از سیستم هوش مصنوعی استفاده شده است و با دادن مختصات به سیستم راهبری آن، به صورت خودکار مسیر را طی کرده و باز می گردد. موتور استفاده شده نیز به صورت ترکیبی بوده و می تواند از بنزین یا برق استفاده کند.

حیدری بیان کرد: در کف اتاقک شناور ، دریچه ای تعبیه شده است که از آن می توان برای غواصی و شنا استفاده کرد. همچنین داشتن سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، مبل های تخت شو و لوازم رفاهی از جمله امکانات این محصول بومی می باشد.

وی اضافه کرد: براساس اعلام مدیر این پروژه، نمونه مشابه خارجی این محصول حدود ۱۲ میلیارد تومان قیمت دارد و این در حالی است که با توجه به تامین صد درصد مواد اولیه در داخل کشور، قیمت تمام شده آن یک هشتم مشابه خارجی است؛ در صورت انجام حمایت و گذراندن موفق آزمایش های اولیه، امکان تولید صنعتی این محصول به میزان ۱۰ عدد در ماه وجود دارد.

مدیرعامل یک شرکت مستقر در مرکز نوآوری کیش خاطرنشان کرد: طرح های ساخت پروژه هایی نظیر شهرک دریایی، رستوران دریایی، کافی شاپ دریایی و سوئیت های مخصوص غواصی و امداد و نجات نیز در دست مطالعه است و درصورت انجام حمایت مناسب ، قابلیت اجرا دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نگاهی به جزیره کیش ، مروارید خلیج فارس

جایروکوپتر _جدید ترین تفریح در کیش

باغ گردشگری خلاق؛‌ تجربه زندگی محلی کیش

مرور هنر چوب و منبت‌کاری در حرم رضوی

یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: خاستگاه و فلسفه وجودی هر معبد و مسجدی قداست و کارکرد عبادی و اعتقادی آن است اما از آنجا که در اشارات و روایات و باورهای مذهبی نیکوترین و زیباترین مکان‌ها بهشت است، سازندگان آگاه، فرهیخته و هنرمند معابد و مساجد می‌کوشیدند به تقلید از خداوند صانع و جمیل هریک از آن‌ها را «کامل، پایدار و زیبا» بسازند و بیارایند. رجبعلی لباف خانیکی اظهار کرد: این ویژگی‌ها بیش از هر جای دیگر در حرم مطهر رضوی مشاهده می‌شود. بیان همه عناصر تزئینی حرم بسیار پر دامنه و از حوصله این مقاله خارج است. در این مقوله به اختصار «هنر چوب و منبت کاری در حرم رضوی » را مرور می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گذشته از کاربرد چوب در ساختار حجمی و معماری حرم که از نظر هنری قابل ملاحظه نیست، دیگر سازه‌های چوبی که کاربرد اعتقادی یا زیبایی شناسانه دارد و با استفاده از روش‌های منبت، مشبک و  معرق پرداخت شده‌اند، بعضا چنان زیبا آراسته شده‌اند که گویی جواهرند.

او ادامه داد: این سازه‌های چوبی بسیار متنوع و عمدتا درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها، صندوقچه‌ها، رحل‌ها، ضریح‌ها و منبرها را شامل شده و در حال حاضر در اماکن حرم مطهر، موزه‌ها و یا در خزانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

در و پنجره و ارسی

لباف خانیکی تصریح کرد: با توجه به جنبه‌های قدسی و سیاسی بنای اولیه حرم مطهر و نیز هدایا و نفایسی که قطعا در آن وجود داشته، از همان ابتدا احتمالا در و حفاظ داشته اما در متون تاریخی به وضوح به آن اشاره نشده و قدیمی‌ترین در که اکنون نیز وجود دارد، دری است معروف به «قاضی‌الحاجات» و دیگری در «دارالسیاده» که بر اساس کتیبه‌ای که بر آن نوشته شده، در سال ۷۳۵ هجری قمری به دست استاد علی نجار نیشابوری مرمت شده است.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: چارچوب نفیس در که گویا مرمت نشده، از تزئیناتی به شیوه اواخر قرن ششم و اوائل قرن هفتم هجری قمری برخوردار است. بنابراین در دارالسیاده احتمالا در دوران خوارزمشاهی و همزمان با سنگاب خوارزمشاهی ساخته شده است. هر یک از لنگه‌های دوگانه این در ۲.۹۴ متر ارتفاع، ۹۹سانتیمتر پهنا و ۳۰ سانتیمتر ضخامت دارد.

وی ادامه داد: این در به طریقه منبت‌کاری مزین شده و از جمله تزئینات آن گره‌های هندسی، شمسه‌ده،  نقوش گیاهی و کتیبه است. چارچوب در هم دارای سه حاشیه تزیینی با نقوش گیاهی(لوتوس یا نیلوفر آبی یا اطلسی) و گره‌های پنج و ۶ است. این در ابتدا بر ورودی منتهی به رواق دارالسیاده نصب بوده که پس از اقدامات حفاظتی به موزه مرکزی آستان قدس رضوی انتقال یافته است.

لباف خانیکی اظهار کرد: یکی دیگر از نفایس موزه آستان قدس رضوی در چوبی بسیار زیبائی معروف به «در مرصع» است که از چوب نوفل در ابعاد ۳.۴۵ متر ارتفاع و ۱.۷۹ متر پهنا به دستور امیر نظام‌الدین عبدالحی ابن امیر طاهر ساخته شده است. امیر نظام‌الدین عبدالحی از سادات موسوی و نقیب مشهد و حرم رضوی در زمان تیموریان بوده است. زیباترین کتیبه‌ها، گره‌چینی‌ها، طرح‌های هندسی، نقوش خطائی، شمسه‌ده و پیچک‌های اسلیمی به دو طریق منبت و خاتم بر پیشانی و چارچوب و لنگه‌های این در نقش بسته و آن را در قامت یک گوهر چشم‌نواز جلوه داده است.

وی تصریح کرد: از دوره صفوی نیز سازه‌های چوبی متعددی در حرم مطهر باقی مانده که یکی از زیباترین آن در چوبی منبت‌کاری از چوب شمشاد است که به سفارش عباس سلطان و با نظارت امیر شمس‌الدین حسین التونی در ابعاد ۲.۵۱ متر ارتفاع و ۲ متر پهنا ساخته شده است. بر حاشیه دو لنگه در کتیبه‌هایی با مضمون آیات قرآنی به صورت برجسته و بر رویه در گره‌های هندسی و  مشبک به طریق منبت نقش بسته و یکی دیگر از گوهرهای چوبی پرداخته شده است.

لباف خانیکی گفت: از همان دوره پنجره‌ای زیبا از چوپ شمشاد در ابعاد ۱.۶۳ متر ارتفاع و ۱.۳۰ متر پهنا باقی مانده است. این پنجره هم به سفارش عباس سلطان، غلام خاصه شاه عباس صفوی، ساخته شده و در حرم رضوی نصب است. تزئینات آن تلفیقی از قاب‌های گره‌بندی، شمسه و کتیبه است که به گونه موزون و زیبا به طریق منبت نقش بسته‌اند.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی افزود: نکته جالب در هنر چوب استفاده از نقش‌های نمادین و مفهومی است. از جمله از نقش شمسه که خود نماد خورشید بوده است،  به فراوانی استفاده و سعی شده آن‌را ۱۰ پر یا ۱۲ پر نمایش دهند و دلیل این امر نیز استفاده نمادین از دو عدد ۱۰ و ۱۲ بوده است.

او اظهار کرد: ۱۰ عددی است که از نظر اکثر فرقه‌های صوفیه مورد توجه بوده زیرا اهل طریقت اعتقاد داشتند که یک جست‌وجوگر حقیقت جهت رسیدن به مرحله نهایی که «فناءالله» است، باید ۱۰ مرحله را طی کند. عدد ۱۲ نیز در شمسه‌ها به نشانه ۱۲ امام، دوازدهم ماه سال و ۱۲ برج فلکی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

لباف خانیکی ادامه داد: با اینکه ارسی، پدیده‌ای نسبتا جدید به نظر می‌آید و بیشتر در نورگیرهای خانه‌ها و عمارت‌های عصر افشار و قاجار در شهرهای مناطق کویری مثل نایین، کاشان، یزد، ابرقو، کرمان، شیراز و بشرویه مشاهده می‌شود، گویا قدیم‌تر از آن دوران، در حرم مطهر نیز کاربرد داشته است زیرا در اسناد آرشیو آستان قدس، متعلق به سال ۱۰۱۷ هجری قمری به هزینه تعمیر درها و آئینه‌ها، ارسی‌های ایوان طلای ناصری، رواق دارالسیاده، رواق دارالضیافه، رواق دارالسعاده، بالاسر مبارک، توحیدخانه، کشیک‌خانه و… اشاره شده است.

وی افزود: ارسی عبارت از دو نوع ثابت و متحرک بوده و به فضای داخلی بناها نور می‌داده است. بر اساس اسناد دوران صفوی در ساخت آن‌ها از قاب‌ها و شبکه چوبی ظریف که اشکال هندسی گره بندها هندسی را تشکیل می‌دادند، استفاده می‌شد اما گویا گاه ارسی‌ها را صرفا جهت زیبائی و به عنوان یک عنصر تزئینی می‌ساختند که در این صورت به جای شیشه‌های رنگی از آئینه‌های رنگی یا آئینه‌های سیمابی استفاده می‌کردند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جاذبه‌های تاریخی مشهد

انواع سبک های گردشگری در مشهد

همه چیز درباره سوغات و غذاهای محلی مشهد

سفر به کدام شهرها جریمه دارد؟

با آزاد شدن تردد بین شهرهای زرد و آبی پس از ۵۰ روز ممنوعیت، برنامه‌ریزی برای سفر های بین شهری از سر گرفته شد، هرچند هنوز تردد به ۳۷ شهر شمالی کشور ممنوع و مشمول جریمه است.

وزارت بهداشت ۷ شهر را قرمز، ۳۰ شهر را نارنجی، ۲۱۹ شهر را زرد و ۱۹۲ شهر را آبی (شاخص جدید) اعلام کرده است. براساس اعلام دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز تردد بین شهرهای زرد و آبی بدون مجوز و جریمه امکان‌پذیر شده است اما ممنوعیت ورود خودرو با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی کماکان ادامه دارد.

آخرین به‌روزرسانی وزارت بهداشت در نقشه رنگ‌بندی شهرها نشان می‌دهد تقریبا نوار ساحلی و روستاهای توریستی شمال کشور در وضعیت پرخطر به سر می‌برند و ممنوعیت سفر به این مناطق همچنان برقرار است. آزادراه قزوین ـ رشت نیز از محدوده منجیل و رودبار و همچنین «جاده چالوس» در وضعیت نارنجی قرار دارند و تردد در این مسیرها همچنان ممنوع تلقی می‌شود.

رشت، آستارا، رضوانشهر، رودبار، منجیل، کوچصفهان، لاهیجان، زیباکنار، چمخاله، لنگرود، ماسال، رودسر، جواهرده، آستانه اشرفیه، کلاچای و چابکسر در استان گیلان، رامسر، نشتارود، عباس‌آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر، مرزن‌آباد، رویان، چمستان، محمودآباد، سرخرود، بلده، آلاشت، ورسک، شیرگاه، بابل، بابلسر، آشوراده و بهشهر در استان مازندران، بندر ترکمن، گرگان، علی‌آباد کتول و روستای زیارت در استان گلستان از جمله مناطق توریستی و اغلب ویلانشین هستند که هنوز در وضعیت خطرناک و نارنجی قرار دارند و ورود پلاک‌های غیربومی به این مناطق ۵۰۰هزار تومان جریمه دارد.

بندر گز، کردکوی، نوکنده و جهان‌نما در استان گلستان و ساری، قائم‌شهر، فریدونکنار، نور، آمل، الیمستان، جویبار، تنکابن، نکا، رینه و پلور در استان مازندران در محدوده قرمز قرار دارند و سفر به این مناطق پرخطر محسوب می‌شود و تردد خودرو با پلاک غیربومی به این مناطق که اغلب توریستی محسوب می‌شوند نیز یک میلیون تومان جریمه دارد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، تردد بین‌شهری در مناطق زرد و آبی، آزاد بوده و مشاغل اجازه فعالیت دارند اما ممنوعیت تردد شبانه از ۹ شب تا ۴ صبح همچنان در شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی برقرار است. در شهرهای آبی تقریبا تمام مشاغل با رعایت پروتکل‌ها می‌توانند فعال باشند. مشهد، ایلام، بوشهر، زاهدان، قم و اهواز از جمله مراکز استانی هستند که در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند. استان‌های تهران و البرز نیز با کاهش سطح خطر کرونا در محدوده زرد قرار گرفته‌اند و امکان تردد بین شهری برای ساکنان آن‌ها پس از هفته‌ها ممنوعیت، برقرار شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده درحال حاضر هیچ نقطه‌ای از کشور عاری از ویروس کرونا نیست و همچنان تمام کشور به این ویروس آلوده است. با این حال سفر به برخی مناطق از جمله جزایر جنوبی کشور در هفته‌های اخیر شدت زیادی گرفته، به طوری که در روزهای گذشته پروازهای فوق‌العاده‌ای در مسیر تهران ـ کیش برای جابه‌جایی مسافران اختصاص داده شده است.

کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا در روزهای اخیر نیز تبلیغات سفرهای گروهی را به جریان انداخته است، هرچند که تا پیش از این، دستوری مبنی بر لغو تورها و سفرهای گروهی از سوی ستاد مقابله با کرونا داده نشده بود و محدودیتی برای اجرای تورهای گردشگری وجود نداشت اما بنا بر اظهارات آژانس‌دارها، استقبال کم مردم تحت تاثیر افزایش آمار مبتلایان کرونا، سبب توقف و تعلیق بسیاری از تورها در هفته‌های اخیر شده بود.

هتل‌ها و بومگردی‌ها نیز که در هفته‌های گذشته محروم از مسافر بودند با لغو ممنوعیت تردد بین ۴۱۱ شهر، به برقراری دوباره سفرها امید دارند. اگرچه در این مدت، اجرای طرح محدودیت‌های کرونا مانع از فعالیت این تاسیسات گردشگری، ناوگان حمل و نقل عمومی و تورهای گردشگری نشده بود اما گرایش بیشتر مردم به سفرهای خانوادگی و دوستانه با همه‌گیری ویروس کرونا و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه شخصی، مانع از انجام بیشتر سفرها شده بود. هرچند که وزارت بهداشت با افزایش تعداد شهرهای زرد و کاهش آمار مبتلایان در هفته‌های اخیر، این نگرانی را ابراز کرده که هر نوع عادی‌انگاری می‌تواند وضعیت این بیماری را دوباره سخت کند و محدودیت‌ها را برگرداند.

سفر

منبع:ایسنا

مردم برای مرمت تاق کسری ، کارزار راه انداختند

در حالی کارزار مردمی برای مرمت فوری تاق کسری به راه افتاده که این درخواست را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین درخواست‌هایی دانست که برای نجات یک بنای تاریخی تا کنون مطرح بوده است.

اواسط دی ماه خبر رسید که برای دومین‌بار بخش‌هایی از تاق کسری فرو ریخت، خبری که هشدارش را متولیان میراث فرهنگی عراق در طول کمتر از ۱۰ سال گذشته بیش از دو بار داده بودند و حتی دو بار از متولیان میراث فرهنگی ایران خواسته بودند تا برای مرمت این بنای تاریخی به آن‌ها کمک کنند.

از سوی دیگر بر اساس اسناد باقی مانده از نامه‌نگاری‌های گذشته؛ محمدحسن محب‌علی – مدیر وقت دفتر ابنیه و بافت‌های تاریخی کشور – در ۱۳ آذر ۱۳۸۳ از وجود گزارشی در این معاونت خبر داده بود که از ترک‌هایی در تاق حرف می‌زدند. همین گزارش کافی بود که در آن زمان کارشناسان سازمان وقت میراث فرهنگی آمادگی خود را برای بازدید از این بنا و بررسی وضعیت آن به صورت دقیق و کارشناسی شده اعلام کنند.

درخواستی که عملیاتی نشد، هر چند هفت سال بعد خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «دولت عراق قصد دارد شهر ساسانی مدائن را به مقصد جدید گردشگری این کشور تبدیل کند»، اما این اعلام هم عاملی برای مرمت این بنای تاریخی نشد.

تا دو سال بعد که رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران در پنجم آبان ۱۳۹۲ و در افتتاحیه‌ همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان به محمدعلی نجفی – رئیس وقت سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – پیشنهاد دادکه «مدیران میراث فرهنگی کشور به آثار فرهنگی و تمدنی باشکوه ایران در کشورهای پیرامونی – که زمانی بخش از قلمرو ایرانِ سرفراز بوده‌اند – توجهی ویژه داشته باشند و با رایزنی با مقامات میراث فرهنگی این کشورها، امکان حضور باستان‌شناسان ایرانی را برای پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی فراهم کنند» او این درخواست را به آثار تاریخی کشورهای همسایه و به خصوص عراق و تاق کسری تعمیم داد.

بی توجهی‌ها ادامه داشت تا هفت سال بعد یعنی ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ که در سفر یک‌روزه عبدالامیر الحمدانی  – وزیر فرهنگ و گردشگری عراق – به ایران و در دیدار با علی‌اصغر مونسان – معاون وقت رئیس‌جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و وزیر کنونی وزارتخانه میراث فرهنگی -، در کنار پیشنهادهایی که برای توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری و میراث فرهنگی داشت، به صورت جداگانه برای نجات «ایوان مدائن» از ایران کمک خواست، که مونسان تنها صحبت‌اش برای مرمت کاخ کسری، اعلام آمادگی بود.

اما این اعلام امادگی ۲۴ روز بیشتر دلخوش کننده نبود؛ چون یعنی ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ شبکه سومریه اعلام کرد «شب گذشته (۱۶ اسفند) بخش‌هایی از ایوان کسری فروریخت».

سرانجام قدمی نسبتا خوشحال کننده هر چند تا کنون بدون عمل برداشته شده؛ اما ۲۳ اسفند همان سال، رییس جمهوری کشورمان در سفر خود به عراق از این محوطه دیدن کرد و عبدالامیر الحمدانی – وزیر فرهنگ و گردشگری عراق – نیز در زمان دیدنِ این اثر همراه رییس‌جمهور ایران، از دانشگاه بغداد خواست تا به دنبال علل خرابی بخشی از تاق کسری باشند و درباره مرمت آن تحقیق کنند.

درخواست بعدی متولیان میراث فرهنگی عراق؛ به یکم تیر سال گذشته برمی‌گردد؛ در جلسه‌ای که ولی تیموری – معاون گردشگری میراث فرهنگی – به عنوان نماینده سازمان وقتِ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در نشست با هیات عراق و معاون گردشگری این کشور حضور داشت و بعد از برگزاری نشست، درباره پیگیری پیشنهاد قبلی عراق درباره مرمت «ایوان مدائن» (تاق کسری) و قبرستان «وادی‌السلام» اظهار کرد: ایران برای مرمت این آثار باستانی قبلا هم اعلام آمادگی کرده بود، اما شرط آن‌، تامین هزینه‌های متخصصان ایرانی از سوی عراق است که اگر این شرایط از سوی آن‌ها فراهم شود، ایران در این‌باره اقدام خواهد کرد.

اما ۲۳ ماه بعد یعنی در اواسط دی ماه امسال، این‌بار خود تاق کسری سعی کرد با رها کردن بخشی از بار سنگینی که به دوش داشت، هشدارها را به سمت وضعیت نامطلوبش سوق دهد.

و حالا کارزاری مردمی برای نجاتِ تاق کسرایِ بی‌دفاع راه افتاده؛ بنایی تاریخی و بسیار مهم در تاریخ کشورمان که تصاویر نشان می‌دهند چند سالی است فضای اطراف آن و حتی فضای خالی زیر طاق، آن به زمین فوتبال کودکان عراقی تبدیل شده است.

کارزار مردمی درخواست مرمت فوری و نجات تاق کسری در جنوب بغداد، خطاب به علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی – که از ۱۷ دی جمع‌آوری امضای آن آغاز شده و قرار است تا ۱۷ بهمن ادامه داشته باشد، تا کنون بیش از ۳۰۰۰ امضا جمع کرده است.

در متن این نامه خطاب به مونسان آمده است: «خبر بسیار کوتاه و تلخ بود: “بخش دیگری از طاق کسری فرو ریخت.”
تاق تمدن و هویت ایرانی، در حالی نفس‌های پایانی خود را می‌کشد که از همیشه بی‌پناه‌تر مانده و شاید این فرو ریختن‌های سالانه‌اش، فریادهای آخر مادر درمانده‌ایست به سوی فرزندان فراموش‌کارش. محلی که روزی دل ایرانشهر نام داشت و خسرو در آن به دادگستری می‌پرداخت، هم‌اکنون به زمین بازی کودکان تبدیل شده و ما به عنوان وارثان آن تمدن صرفاً به نظاره نشسته‌ایم. ملت ایران از جنابعالی و سایر مسئولان مربوطه درخواست دارد که بدون کوچک‌ترین معطلی، این میراث کهن را نجات دهید.»

منبع:ایسنا

مرتبط:

طاق کسری (ایوان مدائن)

آتشکوه _آتشکده بزرگ زرتشتیان در محلات

“آنوبانی‌ نی” همچنان دربند

رییس موزه ملی ایران: مفقود شدن دو اثر تاریخی، به قبل از ۱۳۷۵ برمی‌گردد

رییس کل موزه ملی ایران می‌گوید: دست‌کم در طول ۲۹ سال گذشته تا امروز مدرک مکتوب در موزه ملی ایران وجود دارد که نسخه شماره ۴۲۸۹ (قرآن کریم) به صورت امروزی در موزه ملی ایران قرار گرفته و نگهداری می‌شده است و زمان مفقود بودن آن به قبل از سال ۱۳۷۵ برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در پست توییتری خود که شب گذشته (جمعه ۱۹ دی) منتشر کرده و درخواست داشت تا به دست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد، متنی را از دکتر مرتضی کریمی‌نیا منتشر کرده و نوشت: «نشانی از یک سرقت در موزه ملی ایران: ضرورت بازگرداندن دو برگ مسروقه از نسخه ۴۲۸۹ به موزه ملی ایران»

هر چند در این متن به احتمال زمان سرقت این اثر هیچ اشاره‌ای نبود اما در این پست آمده بود: «نسخه ۴۲۸۹ در موزه ملی ایران به خط کوفی یکی از قرآن‌های مهم در تاریخ کتابت در قرن سوم است. این نسخه تا همین چند وقت پیش، ۱۵۸ برگ داشته و برگ شماری آن را ظاهرا شادروان مهدی بیانی در هنگام  برگزاری نمایشگاه قرآنی در سال ۱۳۲۷ شمسی انجام داده است.

اکنون دو برگ آن مفقود است: یکی برگ ۱۲۸ (حاوی آیات ۴ ،۶ سوره یونس) و دیگری برگ ۱۳۷ (حاوی آیات ۲۱ – ۲۲ سوره یونس) با جست‌وجوی فراوان، اخیرا توانستم رد پای این دو برگ مفقود از موزه ملی ایران را در خانه‌ای از کتب عتیقه، معروف به خانه کتب «کواریچ» (Bernard Quaritch)  در لندن بیابم.»

دو برگ قرآنی چند صد ساله، دست کم قبل از ۱۳۷۵ گم شده‌اند

جبرییل نوکنده – رییس کل موزه ملی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که این دو اثر متعلق به قرآن کوفی دست‌کم قبل از ۱۳۷۵ از این نسخه‌ی قرآنی کم شده است، می‌گوید:‌ در کاتالوگی که  موزه ملی ایران به مناسبت گشایش موزه دوران اسلامی در زمان مدیریت شادروان احمد تهرانی مقدم در تابستان ۱۳۷۵ منتشر کرده، در صفحه ۲۵ این اثر به شماره ۴۲۸۹ معرفی شده و شماره صفحه‌های این نسخه  ۳۱۲ ذکر شده است (قدیر افروند ۱۳۷۵، هنر اسلامی ۱: گلچینی از قرآن های خطی موزه دوران اسلامی، جلد اول، موزه ملی ایران)،‌ به این معنی که تعداد ۱۵۶ برگ دارد که فاقد برگ‌های ۱۲۸ و ۱۳۷ است.

وی با اشاره به این‌که  بر اساس اسناد موجود در موزه در ۱۳۷۵ نمایشگاهی با نام «گلچینی از قرآن‌های خطی موزه دوران اسلامی» برپا شد که در آن‌جا تعداد صفحه‌های قران ۳۱۲ صفحه، یعنی ۱۵۶ ورق اعلام شده بود، تاکید می‌کند: در واقع اگر سرقتی رخ داده، آن متعلق به دست‌کم قبل از سال ۱۳۷۵ است و اکنون نسخه شماره ۴۲۸۹ که قرآن کریم به خط کوفی و متعلق به سده‌های سوم و چهارم قمری به قطع بیاضی ۳۳ در ۲۴ سانتی‌متر و از مجموعه آستان شیخ صفی‌الدین اردبیلی منسوب است، در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و بر اساس اسناد موزه در صورتجلسه صفحه اول این نسخه، آن ۱۵۸ برگ است.

او با تاکید بر این‌که زمان مفقود شدن این دو برگ از نسخه‌ی قرآنِ تاریخی اهمیت دارد، اما مساله این است که در هیچ کدام از اسناد موجود در موزه ملی ایران، آن زمان اعلام نشده است، بیان می‌کند: در اصل ۱۵۸ برگ، تعداد برگ‌های سند تحویلی به موزه ملی ایران در یازدهم تیرماه ۱۳۱۴ بوده است.

وی با بیان این‌که همچنین شادروان بیانی نیز در کاتالوگ «راهنمای گنجینه قرآن» که به مناسبت برگزاری نمایشگاه قرآن در فروردین تا خرداد سال  ۱۳۲۸ چاپ شده است به تعداد ۳۱۶ صفحه اشاره دارد، اضافه می‌کند: بنابراین زمان مفقودی دو برگ مذکور حداقل به پیش از سال ۱۳۷۵ برمی‌گردد، ادامه می‌دهد: لازم به ذکر است این اثر در نمایشگاه بین‌المللی لندن در سال ۱۹۳۱  نیز به نمایش در آمده بود.

او می‌گوید: در سال‌هایی که از وجود همه برگ‌های این نسخه در این قرآن تاریخی یاد می‌شود که در نمایشگاه‌ها به نمایش درآمده است، موزه ملی ایران و آقای گدار در حال جمع‌آوری اشیای موزه‌ای بوده‌اند و این نسخه نیز همراه با یک مجموعه قرآن وارد موزه ملی شده است.

به گفته‌ی نوکنده، مُهرهای چاپ شده روی صفحه‌ی نخست این نسخه‌ی تاریخی به صورت شفاف می‌گویند که این اثر چه زمانی به نمایشگاه رفته، چه زمانی در کدام نمایشگاه شرکت داده شده و چه اتفاقاتی برای ان رخ داده است.

آقای بیانی در سال ۱۳۲۷ همه قرآن را ورق زد و برگه‌های ان را شمرده بود؟

از سوی دیگر رییس کل موزه ملی ایران اما این پرسش را نیز مطرح می‌کند که «آیا آقای بیانی در زمانی که این اثر تاریخی را در سال ۱۳۲۷ دیده است، همه‌ی برگه‌های Hن را ورق زده و شمرده یا وی نیز به استناد برگه اصلی موزه که تعداد صفحات را نوشته، به کامل بودن این اثر در آن زمان اشاره دارد؟

نوکنده ادامه می‌دهد:‌ طرح دعوی حقوقی و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک توسط بخش حقوقی وزارتخانه میراث فرهنگی انجام می‌شود، چون برگه‌های گم شده، در واقع یک شی تاریخی بوده که می‌توان براساس کنوانسیون ۱۹۹۵ برای بازگرداندن آن‌ها به کشور اقدام کرد و همچنین با استفاده از مجاری قانونی و حقوقی می‌توان به مکان نگهداری این اثر تاریخی رسید.

نوکنده همچنین اظهار می‌کند: ‌موزه ملی ایران از آقای مرتضی کریمی‌نیا، قرآن پژوه، برای  اطلاعات جدید  و آگاهی بخشی درباره این دو برگ ارزشمند سپاسگزاری می‌کند و از همه ظرفیت‌های قانونی ملی و کنوانسیون بین‌المللی به ویژه کنوانسیون مکسسه بین‌المللی یکنواخت‌سازی حقوق خصوصی پیرامون اشیای فرهنگی مسروقه یا غیرقانونی خارج شده یونیدروآ ۱۹۹۵ و  ظرفیت‌های دیپلماتیک برای استرداد این دو برگه تاریخی منقول اقدام می‌کند و گزارش آن را به اطلاع عموم می‌رسد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دو برگ از قرآن موزه ملی ایران در لندن است؟

غذاهای محلی هر شهر کدام است؟

یکی از سرگرم‌کننده‌ترین جنبه‌های گردشگری، امتحان‌ کردن غذاهای محلی هر منطقه است.

 اگر به طور کلی به غذا علاقه داشته باشید این جنبه از سفر برای شما چند برابر جذاب‌تر خواهد بود. علاوه بر گردشگران عادی بسیاری از متخصصان مانند سرآشپزها یا محققان درباره غذاهای ملل و اقوام تحقیق می‌کنند.

این افراد برای امتحان کردن غذاهای محلی و تحقیق درباره آن‌ها به شهرهای مختلف می‌روند. تنها در این صورت است که می‌توانند با طرز تهیه غذاهای محلی آشنا شوند و دستور اصلی را کشف کنند.

در ادامه می‌خواهیم درباره چند غذاهای محلی از مناطق مختلف ایران صحبت کنیم. هر کدام از این غذاها با نام یک شهر ایران گره خورده و به نوعی جزو جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌گردند.

شوله مشهدی

شوله مشهدی

هر ایرانی حتی اگر اهل گردشگری و سفر نباشد در کودکی یا بزرگسالی سفری به مشهد مقدس داشته و از جاهای دیدنی مشهد بازدید کرده است. یکی از غذاهای سنتی این شهر شوله مشهدی است به طوری که بسیاری از افراد این آش را با فرهنگ کهن شهر عجین می‌دانند.

شوله مشهدی از ترکیب انواع حبوبات، ادویه‌ها، گوشت، مغز قلم و بلغور گندم تهیه می‌شود. از آنجایی که این غذا به مواد زیادی نیاز دارد و مدت پخت آن طولانی است معمولا در خانه‌ها طبخ نمی‌گردد. شوله مشهدی در مراسم مذهبی ماه‌های محرم و صفر در تکیه‌ها برای عزاداران طبخ و سرو می‌شود.

قلیه ماهی

قلیه ماهی

جنوب ایران با آب و هوای گرم و مرطوب اقلیم خاصی دارد که از مهاجران هندی و آفریقایی تأثیرات مختلفی پذیرفته است. اگر برای بازدید از جاهای دیدنی کیش یا قشم به این جزایر سفر کرده باشید، می‌توانید تأثیر فرهنگ آفریقایی و هندی را در غذا و موسیقی جنوب به وضوح ببینید. یکی از غذاهای محبوب در خطه جنوب، قلیه ماهی است.

این غذای خوشمزه در واقع یک خورش است که با برنج ساده سرو می‌شود. برای تهیه قلیه ماهی به گوشت ماهی، ادویه کاری، فلفل، تمبر هندی، گشنیز و جعفری نیاز است. در برخی مناطق از ماهی تن و رب گوجه استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ماهی تن به زمان زیادی برای پخت نیاز دارد.

بریان اصفهان

 

بریان اصفهان

قطعاً یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران شهر اصفهان است. جاهای دیدنی اصفهان شامل بناهای تاریخی، مراکز خرید، پارک‌ها و البته رستوران‌ها می‌باشد. بریان اصفهان در لیست غذاهای سنتی این شهر محبوب‌ترین است. بریان در مغازه‌هایی به نام بریانی طبخ و سرو می‌گردد.

برای تهیه این غذا ابتدا گوشت گوسفند با آب و زردچوبه و نمک پخته می‌شود. سپس گوشت با نعناع و دارچین چرخ شده و در حجم کم روی کفگیرهای مخصوص قرار می‌گیرد.

این کفگیرها روی آتش مستقیم زیر سینی مسی گذاشته شده تا گوشت سرخ گردد. در آخر بریان با مغز گردو و خلال بادوم همراه با نان سنگگ و ریحان سرو می‌شود. بسیاری افراد آبگوشت بریان را نیز با کشک میل می‌کنند.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یکی از خوراک‌های شهر ایران است که در سطح جهانی شهرت دارد. این غذا مخصوص شهر تبریز است ولی در بسیاری از شهرهای آذربایجان طبخ می شود. تهیه کوفته تبریزی کار مشکلی است زیرا اگر حرفه‌ای نباشید ممکن است کوفته‌ها اصطلاحا باز شوند.

برای تهیه این غذا به گوشت، سبزیجات معطر، لپه نخود، تخم مرغ آب پز، برنج پخته، گردو، آلو تتخشک، پیاز داغ، زرشک، رب گوجه‌فرنگی و زعفران نیاز دارید.

آش شولی یزد-غذاهای محلی

آش شولی یزد

غذای ساده و خوشمزه‌ای که در استان‌های یزد و کرمان محبوب است آش شولی یزد یا اوماچو می‌باشد. این آش معمولا در فصل پاییز یا زمستان طبخ می‌گردد. برای تهیه آش شولی یزد به چغندر لبو، عدس، شوید، گشنیز، پیاز، آرد، سرکه یا رب انار، نعناع، اسفناج، نمک و زردچوبه نیاز دارید. از آنجایی که فصل رویش اسفناج و لبو پاییز است آش شولی یزد هم در این فصل طبخ می‌گردد.

کلم پلوی شیرازی-غذاهای محلی

 

کلم پلوی شیرازی

کلم پلو شیرازی از جمله غذاهای بسیار قدیمی شهر شیراز و استان فارس است. این غذا با دستورهای پخت مختلفی تهیه می‌گردد. معمولا کلم پلو به همراه گوشت قلقلی سرو می‌شود.

گوشت قلقلی هم شامل گوشت چرخ شده با سبزیجات معطر مانند ریحان و ترخون است. در بسیاری از رستوران‌های سنتی شهر شیراز می‌توانید کلم پلوی شیرازی را نیز سفارش دهید و از طعم خوش این غذا لذت ببرید.

عنکاس قشم

عنکاس قشم

عنکاس نام دیگر ماهی مرکب در جزیره قشم است. از جمله غذاهای مشهور جزیره، عنکاس قشم می‌باشد. توجه داشته باشید که این ماهی طبع بسیار سردی دارد برای همین برای تهیه غذایی که در آن ماهی مرکب وجود دارد حتما از یک ماده دیگر با طبع گرم استفاده می‌شود.

برای مثال در یک دستور پخت پوست ماهی مرکب را جدا کرده گوشت را به قطعات مربعی شکل تقسیم می‌کنند. این قطعات را با سیخ‌های مخصوص روبروی آفتاب قرار می‌دهند تا کاملا خشک شوند. پس از ۱۰ روز که آب گوشت ماهی کاملا تبخیر شد آن را روی زغال کباب می‌کنند و به همراه خرما سرو می‌نمایند.

در روشی دیگر ماهی مرکب را با رب گوجه‌فرنگی و سیب زمینی خلالی سرخ کرده و می‌پزند.  گوشت عنکاس قشم به راحتی ریش نمی‌شود و نیاز به پخت طولانی دارد.

کراهی میگو در چابهار

 

کراهی میگو در چابهار

زیباترین بندر استان سیستان و بلوچستان یعنی بندر چابهار همراه با همه پدیده‌های طبیعی، غذاهای لذیذی نیز دارد. یکی از غذاهای خوشمزه این بندر زیبا کراهی میگو است.

برای پخت کراهی میگو ابتدا میگو را با پیاز در روغن تفت می‌دهند سپس برنج آبکش شده را با گشنیز به آن اضافه می‌کنند در آخر ادویه آچار را می‌افزایند و اجازه می‌دهند تا همه مواد دم بکشند. ادویه آچار شامل تخم گشنیز، فلفل و زیره می‌باشد.

جشنواره جاذبه‌های گردشگری ایران فراخوان داد

سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران در سه بخش عکس، فیلم و محتوای دیجیتالی برگزار می‌شود.

به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، رحیم یعقوب‌زاده، رییس این مرکز و دبیر سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران گفت: از آن‌جایی که تکنولوژی نوین تغییرات زیادی را در ارتباط فرد با جهان پیرامون ایجاد کرده است و ابزار نوین مورد استفاده دوران کنونی، می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه و تعمیق هویت ملی و پویایی و نشاط در فضای دانشگاه باشد، مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با در نظر داشتن این موضوع، سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران را برگزار می‌کند.

او افزود: تمرکز این جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و محتوای دیجیتال (اینفوگرافی و موشن‌گرافی) است که به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران از سوی دانشجویان، ترویج فرهنگ سفر و معرفی و تقدیر از دانشجویان خلاق و مستعد در زمینه‌های یادشده که به شکلی خلاقانه، منتقدانه، هنرمندانه و مسأله‌محور موضوعات مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی را در معرض نمایش قرار می‌دهند، می‌پردازد.

رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران هدف از برگزاری این جشنواره را فراهم‌ کردن زمینه برای انعکاس جاذبه‌های گردشگری ایران از دریچۀ دوربین دانشجویان، کمک به تولید و نشر محتوای بصری فاخر و درعینِ‌حال جذاب و داده‌های متقن با موضوع جاذبه‌های گردشگری، زمینه‌سازی برای معرفی مقاصد کمتر شناخته‌شده گردشگری در راستای توزیع مناسب سفر در کشور و زمینه‌سازی برای توجه به موضوعات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای توسعه اقتصادی و اشتغال ذکر کرد.

یعقوب‌زاده افزود: آثار ارسال‌شده از سوی هیأت داوران که متشکل از استادان، هنرمندان و کارشناسان حوزه عکس، فیلم، محتوای دیجیتال و گردشگری است داوری خواهد شد و نهایتا در مراسم اختتامیه‌ای که در خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد به برگزیدگان جشنواره جوایز نفیسی اهدا می شود. هادی آفریده، کتایون جهانگیری و علی آذرنیا از جمله داوران این جشنواره هستند.

به گفته او، جوایز این دوره از جشنواره در هر بخش مجزا ‌است که به نفر اول هر بخش مبلغ هفت میلیون تومان، نفر دوم هر بخش چهار میلیون تومان، نفر سوم جشنواره دو میلیون تومان و نفرات چهارم تا هفتم نیز مبلغ ۵۰۰هزار تومان و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

یعقوب‌زاده مهلت ارسال آثار را ۲۵ فرودین ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در جشنواره و ارسال آثار به سایت دبیرخانه جشنواره به آدرس www.istta.ir مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

«مروارید آبی» مراکش گردشگر ندارد

محدودیت‌های سفری ناشی از شیوع ویروس کرونا سبب شده تا شهر آبی مراکش که همواره از مقاصد محبوب گردشگران نقاط مختلف جهان بود همچون بسیاری از مقاصد دیدنی جهان با کمبود گردشگر مواجه شود.

به نقل از الجزیره، وقتی ویروس کرونا در مراکش شیوع پیدا کرد، شهر کوهستانی «شفشاون» یکی از معدود شهرهایی بود که هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا در آن شناسایی نشد.

این شهر خوش‌منظره که دیوارهای آبی‌رنگ ساختمان‌هایش مشخصه بارز آن هستند ارتباطش را با نقاط دیگر جهان قطع کرد و برای چندین ماه از شیوع ویروس کرونا در شهر جلوگیری کرد.

حالا با باز شدن تدریجی مرزهای مراکش همچنان از گردشگر در شهر «شفشاون» که زمانی از جاذبه‌های اصلی این کشور بود خبری نیست.

در دوران تعطیلات کریسمس و سال نو، به جای این‌که همچون سال‌های گذشته خیابان‌های باریک «شفشاون» مملو از گردشگران اروپایی و چینی باشد این‌بار اغلب بازدیدکنندگان این شهر شهروندان مراکشی بودند و مغازه‌دارانی که به عنوان سوغاتی قالیچه و کت‌های پشمی می‌فروختند به سختی مشتری پیدا کردند.

با اجرای قانون منع آمد و شد شبانه در مراکش رستوران‌های میدان اصلی شهر که در نزدیکی قلعه تاریخی شهر قرار دارند هم ناچار به تعطیلی زودتر از موعد همیشگی شدند.

این روزها از «شفشاون» با عنوان «مروارید آبی» مراکش یاد می‌شود. «شفشاون» که به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مراکش شناخته می‌شود در شرایط عادی خیابان‌هایی مملو از جمعیت و هتل‌هایی با ظرفیت‌های تکمیل را تجربه می‌کند.

منظره کوهستانی شهر در کنار خیابان‌های آبی‌رنگ سال‌ها است که مقصد محبوبی برای گردشگران اسپانیایی و چینی بوده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

باغ ماژورل مراکش، از زیباترین باغ های جهان

بزهای درختی _جاذبه عجیب کشور مراکش

برای عکاسی به کدام کشورها سفر کنیم؟

سد گلابر ؛ چشم‌انتظار گردشگران

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان گفت: تا دهه‌فجر در قالب پویش «الف – ب – ایران» قرارداد گردشگری سدها ابلاغ می‌شود که سد گلابر نیز جزو این سدها است.

اسماعیل افشاری با اشاره به اینکه ۶۰ درصد سد تهم پر است، اظهار کرد: ۷۵ میلیون مترمکعب در سد گلابر آب ذخیره شده و ۶۵ درصد این سد هم‌اکنون پر است. سد کینه‌ورس ۱۴ میلیون مترمکعب آب پشت مخزن خود دارد و ۹۲ درصد این مخزن پر است.

وی در رابطه با سد تالوار، افزود: ذخایر پشت سد تالوار ۳ درصد کاهش داشته و این سد هم‌اکنون ۱۲۸ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد. سهم شهرستان خدابنده از سد تالوار در حال پیگیری است و این اقدام به کاهش مشکلات و معضلات شهرستان کمک می‌کند.

این مسئول با اشاره به گردشگری سدها، ادامه داد: تا دهه‌فجر در قالب پویش «الف – ب – ایران» قرارداد گردشگری سدها ابلاغ می‌شود که سد گلابر نیز جزو این سدها است. سدها و نیروگاه‌های وابسته به آن‌ها علاوه بر اینکه یکی از منابع مهم تامین آب و انرژی برق و … هستند، با ایجاد مناظر خاص خود، ظرفیت‌های بزرگی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری نیز محسوب می‌شود. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز سدها و دریاچه‌های آن‌ها از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری آن کشور محسوب می‌شود و سالانه هزاران مسافر را به خود جذب می‌کند.

افشاری با اشاره به اینکه تکلیف شرکت آب منطقه‌ای برای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ۳۵۰ حلقه چاه بوده است، تصریح کرد: از این تعداد تنها ۸۲ چاه مسدود شده و رویکرد این شرکت تعدیل پروانه برداشت چاه‌های مجاز با توجه به حمایت از اجرای طرح‌های آبیاری نوین است.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ ترسالی نسبی بود، یادآور شد: در سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ بارش‌های خوبی بود، به ‌طوری‌ که میزان بارش‌ها به میزان ۴۱۵ میلی‌متر ثبت شده بود. همچنین در دوره آماری بلندمدت نیز بارش سالانه حدود ۳۱۶ میلی‌متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ در دشت‌های استان حدود ۵۰ سانتی‌متر افزایش سطح آب را شاهد بوده‌ایم. این در حالی است که در سال‌های قبل با توجه به خشکسالی‌های به وجود آمده و مصرف بی‌رویه منابع آبی در استان، بیلان آب‌های زیرزمینی منفی بوده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه مردان نمکی زنجان

هنر فلز؛ نگاهی نو به صنایع‌دستی منحصر به فرد زنجان

جشنواره ای با طعم شیرینی‌های سنتی در زنجان