باغ گردشگری خلاق؛‌ تجربه زندگی محلی کیش

در میان تمام زرق‌وبرق‌ها و هتل‌های مدرن، هنوز بخش‌هایی از کیش، خصلت‌های بومی خود را حفظ کرده و گذشته را پیش چشمت می‌کشد. باغ خلاق گردشگری کیش یکی از همان‌هاست.

 از مسیری خاکی در محله عرب‌ها و درمیان بوته‌ها به باغی بزرگ می رسی که درختان سر از دیوار برآورده،‌ توجهت را به خود جلب می‌کنند. با ورود به باغ، چشمهایت به گوشه وکنار خیره می‌ماند.

به صنایع دستی و پوشش گیاهی و حیوانات اهلی و شترعروسکی ساخته شده در وسط باغ که همگی در نتیجه تلاش‌های مردی میانسال و بلندقامت که لباس محلی بر تن دارد،‌ حاصل شده است. او که خود را ابراهیمی معرفی‌ می‌کند،‌ ۳۵ سال است در این باغ زندگی و به قول خودش « درختان خشک شده» اینجا را به یک باغ پر از درخت تبدیل کرده است. حالا امیدوار است از این طریق گردشگران را با زندگی بومی مناطق روستایی جزیره کیش آشنا کند.

در این باغ محصولات کشاورزی و دامداری تولید می‌شود و در تمامی سال در آن به روی همگان باز است. کیشوندان هم از سرتاسر جزیره برای تهیه محصولات خانگی به اینجا می‌آیند. از تخم مرغ وگوجه‌فرنگی و سبزی گرفته تا انواع ترشی‌جات و لبنیات همه در این باغ عرضه می‌شود.

این باغ حالا یکی از نقاط هدف معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته که در صدد احیای بناهای بومی است. ماهان مدون مدیر گردشگری این سازمان می‌گوید: «با توجه به شعارامسال ما که «گردشگری روستایی» است، بنا داریم به صاحب این باغ کمک کنیم تا او بتواند این مکان را رونق داده و بیشتراز قبل در معرض توجه گردشگرها قرارگیرد. به همین منظور قصد داریم شرایطی را ایجاد کنیم که هم صنایع دستی جزیره درآن عرضه شود و هم گردشگری کشاورزی رونق گیرد. به همین منظور در صدد هستیم گاوچاه های موجود در این باغ را احیاکنیم و یکی از آنها را به عنوان یک نشانه کشاورزی سنتی به صورت نمادین به بهره برداری برسانیم.»

گردشگری روستایی را می توان مترادف با عبارت  “تجربه زندگی محلی” دانست. این تجربه، شامل موارد بسیار متنوعی از جاذبه های طبیعی ، فرهنگی و فعالیت هایی می شود که در یک منطقه روستایی و کشاورزی خاص وجود دارند.

فعالیت هایی مانند گردشگری کشاورزی ، کوهنوردی، سوارکاری و اقامت در خانه های محلی. به طور کلی محور این نوع گردشگری ، درک زیبایی‌ها و جاذبههای طبیعت و فرهنگ مردم آن منطقه است و بسته به جغرافیای منطقه فعالیت های متفاوتی می تواند در آن صورت پذیرد.

مدون در ادامه نقش برنامه‌های سازمان گردشگری راشناسایی و احیا و همچنین حفاظت سنت‌های روستاییان قدیم کیش دانست که در حوزه میراث ناملموس قرار می‌گیرد و استفاده از آن‌ها در خلق محصولات گردشگری بسیارمؤثر است.

باغ آقای ابراهیمی حالا با عنوان «باغ خلاق گردشگری» شناخته می‌شود؛ عنوانی که به سبب تلاش‌های مالک آن در زمینه احیا حوزه صنایع دستی وکشت و زرع و همچنین حفاظت سازه های سنتی و آبی قدیمی به آن اختصاص داده شده است.

جزیره کیش در حوزه گردشگری بومی ظرفیت‌های بسیاری دارد که تا امروز کمتر به آنها توجه شده است. مناطق بومی و روستایی جزیره کیش در کنار جاذبه های مدرن و تفریحی دیگر می‌توانند به گردشگری رونقی دو چندان دهند.

مرتبط:

کیش مقصد ایده آل برای سفری به جنوب؟

طعم غذای واقعی را در سفر به کیش تجربه کنید

هزینه حمل خودرو به کیش چقدر است؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *