بازسازی قلعه ناصری به صورت جدی پیگیری می‌شود

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح‌ها و برنامه‌های بازسازی قلعه ناصری این شهرستان به صورت جدی در مرکز پیگیری می‌شود.

عبدالناصر درخشان در بازدید از قلعه ناصری ایرانشهر اظهارداشت: قلعه ناصری نماد تاریخ و هویت سیستان و بلوچستان است و نباید بگذاریم برخی مشکلات، باعث بسته‌شدن درب آن به روی مردم شود.

وی تصریح‌ کرد: طرح‌ها و برنامه‌های بازسازی این اثر و رونق گردشگری قلعه با جدیت در مرکز در حال پیگیری است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ایجاد غرفه توسط شهرداری در کنار دیوار ضلع شرقی را از جمله موانع ثبت جهانی قلعه ناصری دانست و گفت: حق مردم ایرانشهر است که این قلعه را در دسته میراث جهانی ببینند و باید سعی شود تا همه موانع ثبت این اثر برطرف شود.

وی افزود: نگهداری و مرمت سایر آثار تاریخی و مهم حوزه شهرستان ایرانشهر از جمله اقداماتی است که باید به موازات مرمت قلعه ناصری در دستور کار اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایرانشهر نیز در این بازدید اظهارداشت: عملیات مرمت و بازسازی محوطه داخلی قلعه از اصلی‌ترین اقدامات این اداره است و امیدواریم در سال آینده بودجه لازم برای ادامه عملیات مرمت این بنای تاریخی در نظر گرفته شود.

رحمان ریگی گفت: قلعه ناصری ایرانشهر پس از قلعه بمپور بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قلعه خشت و گلی در بلوچستان است و در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تلاش می‌شود تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند صورت گیرد.

قلعه ناصری ایرانشهر به عنوان یک از قلعه های مهم در جنوب سیستان و بلوچستان و پس از قلعه بمپور بزرگترین و مهمترین قلعه خشت و گلی در بلوچستان محسوب می شود.

با توجه به اسناد به جایی مانده ناصر الدوله فرمانفرما که در سال ۱۲۵۸ هـ .ق حـاکم کـرمان و بلوچستان بود، پیشنهـاد ساخت این دژ نظامی بزرگ را در فهرج یا پهره (نام قدیم ایرانشهر) به ناصر الدین شاه قاجار داد که در سال ‎ ۱۲۶۴هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه توسط استاد حسین معمارباشی کرمانی ساخته شد.

کار ساخت این قلعه هفت سال به طول انجامید و از آن پس بنام قلعه ناصری یا ناصریه مشهور شد و مقر حکمرانی بلوچستان که تا آن سال قلعه کهن و عظیم بمپور بود، به این قلعه انتقال یافت.

این بنای تاریخی با گستره ۳۶ هزار مترمربع با ابعاد ۱۹۵ در ۱۸۵ متر شامل بخش های مختلف از جمله چهار حیاط مجزا و بیش از ۱۵۰ اتاق، حال بند، حوض خانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه و منطقه حاکم نشین بود.

در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی با تصرف شهر فهرج یا پهره توسط قوای رضاخان پهلوی این شهر به نام ایرانشهر تغییر نام یافت.

مصالح اصلی این قلعه از خشت و گل و آجر است و حصار آن مجموعا دارای ۹ برج دیدبانی است که قطر دیوارهای حصار آن در روی سطح زمین به پنج متر و ارتفاع آن به حدود هفت متر می رسد.

ایرانشهر در ۳۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر راه زاهدان – چابهار و کرمان – بم – چابهار قراردارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

قلعه ناصری

مقدمات ثبت جهانی قلعه‌های ناصری و بمپور ایرانشهر در حال انجام است

مسیر گردشگری میراث جهانی تخت‌جمشید پاکسازی شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت گفت: پاکسازی و حفاظت از محیط‌زیست عرصه و حریم مجموعه جهانی تخت‌جمشید و نقش رستم، با هدف فرهنگ‌سازی و زیباسازی منظر ورودی این منطقه گردشگری، با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاهی در حال انجام است.

به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، بهمن مردانی افزود: مجموعه جهانی تخت‌جمشید که در دامنه کوه مِهر قرار دارد، از اماکن تاریخی جهان در شهرستان مرودشت به‌شمار می‌رود که به دلیل برخورداری از محبوبیت ویژه در حوزه گردشگری، در طول سال به بهانه‌های مختلف، به همت شهروندان، جوامع محلی، دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی و نهادهای مدنی پاکسازی می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت، با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان و دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی و وجود مشکلات فراوان، بهره‌گیری از ظرفیت‌های برون دستگاهی نظیر نهادهای مردمی و دوستداران میراث فرهنگی، گردشگری و محیط‌زیست ضروری است.

مردانی، با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های کرونایی امکان انتشار فراخوان عمومی برای مشارکت همگانی فراهم نیست، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، دعوت از سازمان‌های مردم نهاد و همچنین دوستداران طبیعت و محیط‌زیست برای برگزاری این رویداد فرهنگی با حضور پاکبانان، اهالی رسانه و مشارکت جوامع محلی صورت پذیرفته و این کار با هدف کاهش آسیب‌ها به‌صورت دوره‌ای برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در همین زمینه نیز برای ساماندهی خُرده‌فروشان محصولات کشاورزی و زراعی، ساماندهی عرضه‌کنندگان محصولات تولیدی، پیشگیری، ساماندهی و جمع آوری پسماند شهروندان و گردشگران، ساماندهی و جمع‌آوری پسماند دست‌فروشان میوه و تره بار باید اقداماتی اساسی صورت گیرد.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

منبع:ایمنا

مرتبط:

چرا داریوش تخت جمشید را ساخت؟

آبراهه‌ها هویدا کننده بخشی از اسرار تخت جمشید است

نقش‌برجسته جدید از چهره انسان در تخت جمشید کشف شد

پل شهرستان گرفتار سازه‌های ناهمگون

سال‌هاست که پس‌زمینه قدیمی‌ترین پل اصفهان با سازه‌های ناهمگون نمایشگاه‌ بین‌المللی مخدوش شده است با فراهم شدن امکان انتقال این نمایشگاه اکنون زمزمه‌هایی برای تغییرکاربری آن به گوش می‌رسد که به تاکید کارشناسان امر باید این پل تاریخی را از بند این تاسیسات رهانید.

 گفته می شود تاسیساتی که سالها در پس زمینه پل شهرستان خودنمایی می کنند به دلیل ایجاد نمایشگاهی برای ایتالیایی ها علم شد این تاسیسات در سالهای بعد به مکانی برای برگزاری نمایشگاه های استان اصفهان تبدیل شد.

حالا با گذشت سالها نمایشگاه بین المللی اصفهان قرار است به منطقه روشن دشت انتقال یابد و در این میان زمزمه هایی از تغییرکاربری این تاسیسات شنیده می شود از جمله اینکه سازه‌های برجای مانده تبدیل به مکانی برای فعالیت شرکت‌های نوپا یا استارتاپ‌ها شود. اتفاقی در ادامه اتفاقاتی که روزی با ایجاد نمایشگاه ایتالیایی ها در اصفهان رخ داد و  ادامه پیدا کرد و حالا گویا این داستان هیچ انتهایی ندارد و پل تاریخی شهرستان قرار است برای همیشه مکانی باشد برای عرصه هایی که هیچ سنختی با هویت آن ندارند؛ چمبره ای از روی ناآگاهی در حریم قدیمی‌ترین پل اصفهان با پیشینه ساسانی که گویا حسابی جا خوش کرده و مسئولان هم نیم نگاهی از دریچه میراث فرهنگی به آن ندارند.

همچنین در پنجشنبه گذشته روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان مصاحبه ای از  فریدون الهیاری، مدیرکل این اداره  منتشر کرد که در آن با اشاره به جابه جایی نمایشگاه بین المللی  اصفهان، تاسیسات برجای مانده را فرصت خوبی برای بخش گردشگری دانسته است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اللهیاری گفته است که با راه‌اندازی نمایشگاه جدید، تاسیسات قدیمی این نمایشگاه در جنب زاینده‌رود و این پل تاریخی بدون استفاده مانده است و با توجه به ابراز تمایل اعضا شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری از آمادگی لازم در راستای تبدیل این مجموعه بزرگ به یک محور گردشگری برخوردار هستند.

همه اینها اما در حالی است که فعالان میراث فرهنگی بر این باورند که باید باستانی ترین پل اصفهان را از تاسیسات ناهمگونی که روزی این پل را درچمبره خود گرفته اند رهانید، فرصتی که به گفته آنها باید متولیان میراث فرهنگی برای رفع آلودگی بصری در پس زمینه پل شهرستان مغتنم بدانند.

پل شهرستان قدیمی‌ترین پل روی زاینده‌رود است، جایی در جوار تنها تپه تاریخی شهر یعنی تپه اشرف که همین چند وقت پیش شاهد دستاوردهای درخور توجهی درباره پیشنه و تاریخ اصفهان و فلات مرکزی ایران بود.
این پل سالها در کمند سازه‌های ناهمگونی بوده که گرچه موقتی بوده‌اند اما به نام نمایشگاه بین المللی اصفهان جا خوش کرده‌اند و اکنون که این نمایشگاه عزم رفتن دارد، این سازه‌ها به تصمیم مسئولان، قصد بار بستن از این تاریخی ترین مکان شهر را ندارند.

اینکه چگونه در تمام این سال ها ساختارهایی ناهمگون با یک اثر با پیشینه و پایه‌های ساسانی توانسته بر گرده شهرستان و در حریم این پل جا خوش کند و حالا در این فرصت فراهم شده، قرار نیست بساطش جمع شود، جای تعجب است؛ اتفاقی که به تعبیر کارشناسان سزاوار پس‌زمینه قدیمی ترین پل اصفهان نیست که به چنین وضعیتی از نظر کالبدی و منظر دچار باشد.

ضرورت رفع آلودگی بصری پل شهرستان 

کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی معتقدند اکنون که قرار است نمایشگاه بین‌المللی اصفهان جابه جا شود باید از تغییر عملکرد این سازه‌های زشت و بی‌ریخت جلوگیری و نسبت به جابه‌جایی آنها و بازکردن فضا و رفع آلودگی بصری پل شهرستان اقدام شود. فرصتی که این بار باید از آن برای نمایش یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پل‌های اصفهان بهره گرفت؛ چه آنکه در تمام سال‌های گذشته پل شهرستان در خدمت نمایشگاه بین المللی اصفهان  و در حاشیه آن قرار داشته است.    محمدرضا قانعی از کنشگران میراث فرهنگی اصفهان در گفت و گو با ایرنا از سابقه سازه‌هایی گفت که منظر و پس زمینه پل شهرستان را در کمند خود گرفتار کردند و ادامه داد: این بدعت در کنار پل شهرستان متعاقب نمایشگاهی ایجاد شد که ایتالیایی‌ها می‌خواستند برگزار کنند و برگزار هم شد. آنها در انتهای پل شهرستان در سمت جنوب، سازه چادری سبک و در ابعاد متناسب برای آن نمایشگاه و به صورت موقت ساختند و اما این آغاز ماجرایی بود که بعدها این مکان تبدیل به نمایشگاه اصفهان شد.

به گفته قانعی این سازه پارچه‌ای، آغازی شد برای شروع ساخت سازه‌های ناجور و حجیم در حریم پل تاریخی شهرستان و به تعبیر وی اینگونه شد که این مکان را در پس زمینه پل با سازه‌های ناهمگون اشغال کردند؛ اتفاقی در خدمت منافع اقتصادی و نامیمون برای یکی از قدیمی ترین شناسنامه های شهر.

از دیدگاه قانعی تامل برانگیز اینجاست که حرف از میراث و حریم بناهای ارزشمند می‌زنند اما در عمل به حریم باستانی‌ترین منطقه اصفهان یعنی جی و پل شهرستان توجهی نمی‌شود.

 

چنین منظری سزاوار پل شهرستان نیست 

قانعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از سالیان، نمایشگاه بین المللی اصفهان جای دائمی پیدا کرده است؛ حالا  قصد دارند سازه های کنار پل شهرستان را تغییر کاربری بدهند، این پل ردپا و حلقه بزرگی از  تاریخ ماست ولی اینگونه در حقش بی لطفی می شود، من درخواستم از همه دغدغه مندان میراث فرهنگی این است که حالا که این فرصت به وجود آمده و نمایشگاه اصفهان از کنار این پل تاریخی رفته است این سازه ها جابه جا شوند.

قانعی از اینکه چرا انجمن ها و حتی افراد دغدغه مند میراث فرهنگی تاکنون در مقابل آنچه در حریم قدیمی ترین پل اصفهان رخ داده است واکنشی نداشته‌اند، متعجب است و گفت: شاید این بی واکنشی ناشی از دور بودن پل شهرستان از انظار است اما به هر حال اگر  یکی از اندازه گیری ها قدمت اثر باشد این پل ارزشمندترین اثری است که در این منطقه داریم و نقش اساسی هم داشته است چرا که تنها راه دسترسی به اصفهان به جنوب کشور بوده است.

این معمار افزود: جابه‌جا کردن سازه‌هایی مثل سوله یا کره ای که در این مکان درست کردند و همه هم سازه های سبکی هستند خیلی راحت است و خسارتی به هیچ کس نمی زند ولی از آن سو یکی از بهترین و ارزشمندترین آثار تاریخی شهر اصفهان از بند چنین سازهایی رها می شود و تازه خودش را نشان می دهد.

پلی که به تعبیر قانعی لابه لای سازه های نمایشگاه و سازه های ناجور گم شده حالا باید آزادسازی و بیشتر زیبایی ها و معماری‌اش از وصله های ناجور عیان شود.

این کنشگر میراث فرهنگی معتقد است که باید پل شهرستان را رفع آلودگی بصری کنند و آن را در جایگاه اصلی ای که دارد نشان بدهند .

وی یادآور شد: این منطقه قدیمی ترین هسته مسکونی اصفهان است و به تازگی  هم با کاوش های باستان شناسی آثاری از جمله بانوی اشکانی کشف شد و  این نشان می‌دهد که ما در خصوص کدام منطقه اصفهان صحبت می کنیم و چقدر ارزشمند است.

بی مهری در حق تاریخی‌ترین پل اصفهان

علیرضا جعفری زند، باستان‌شناس و کسی که در سال‌های اخیر سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف در جوار پل شهرستان بوده است به ایرنا گفت: پل شهرستان تنها پلی است که می توانیم برای آن تاریخچه هزارساله تعیین کنیم، این  پل پایه های دوره ساسانی را دارد و  مدت‌ها مورد استفاده قرار گرفته ولی طبیعی است که به دلایل قدمت و در طول تاریخ مرمت و بازسازی شده است.

وی افزود: بر اساس شواهد پل شهرستان در قرن چهارم یعنی دوران آل بویه  تجدید عمارت شد و برای همین، سازه معماری روی این پل به طور کامل با نمونه موجود در صفه صاحب و  شبستان‌های مجاور آن در  مسجد جامع اصفهان که هیات ایتالیایی در اکتشافات دهه ۶۰ میلادی به نمونه های دوره آل بویه دست یافتند، مشابهت دارد.

جعفری زند یادآور شد: پل شهرستان را با این شکل و شمایل نگه داشته ایم اما متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته به خصوص وقتی ما فکر می کنیم تپه اشرف بخشی از  پیکره این مجموعه بوده است.

محل نمایشگاه تبدیل به موزه تپه تاریخی اشرف شود

این باستان شناس با وجود انتقال نمایشگاه اصفهان معتقد است که می‌توان از این محل به عنوان موزه تپه اشرف استفاده کرد و در آن ساختاری متناسب با پل تاریخی شهرستان و تپه اشرف و در راستای سایت موزه ای که قرار است از پل شهرستان تا تپه اشرف قرار گیرد، بهره گرفت.

به گفته جعفری زند مجموعه آثار تپه اشرف علاوه بر یافته‌های کاوش فصل هفتم نشان داد که بخش اعظمی از این آثار زیر فضای سبز و خیابان مشتاق دوم قرار دارد و  این پیوستگی  بین پل شهرستان و تپه اشرف وجود دارد.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: در اصفهان میدان عتیق را با رویکرد سلجوقی ، میدان نقش جهان را با رویکرد صفوی داریم و محل تپه اشرف و پل شهرستان  نیز مجموعه ای خواهد بود از  دوران پیش از اسلام  تا قرن ۱۲ هجری و  بنابراین مکان سازه‌های نمایشگاه اصفهان باید بخشی از این پیکره باشد.

 

همچنین شاهین سپنتا از کنشگران میراث فرهنگی اصفهان درخصوص زمزمه های تغییر کاربری تاسیسات قدیمی نمایشگاه بین المللی اصفهان در جوار پل تاریخی شهرستان به ایرنا گفت: تاریخچه ایجاد کارخانه های نوآوری که بحث شان در کشور مطرح شد به زمانی بر می گردد که در دنیا از محل های کارخانه های متروکه صنعتی برای  فعالیت شرکت های نوپا یا استارتاپ ها استفاده می‌کردند در حقیقت یک مکان متروکه غیرقابل استفاده را که امکان تخریب نداشت در اختیار چنین  شرکت های نوپایی قرار دادند تا برنامه های نوآورانه را در آن محل پیگیری کنند و به این کارخانه ها هم به اصطلاح کارخانه های نو آوری می گفتند.

وی با اشاره به ایجاد کارخانه های نوآوری در برخی از شهرهای ایران گفت: آنچه که در این روزها مطرح شد و قرار است از محل نمایشگاه بین المللی اصفهان  در کنار پل شهرستان به عنوان یک کارخانه برای فعالیت شرکت های نوپا استفاده کنند به نظر ما اصولی نیست.
وی افزود: سازه یاد شده موقتی بوده و  از ابتدا هم جانمایی آن درست نبوده است چون در حریم یک اثر تاریخی ثبت شده قرار گرفته است، پل شهرستان به عنوان  قدیمی‌ترین پل زاینده رود حائز اهمیت بسیار زیادی است و این سوله ها و سازه های نمایشگاه در حریم پل چشم انداز آن را مخدوش کرده اند.

به گفته سپنتا از خیابان مشتاق دوم سازه های نمایشگاه در پس زمینه پل تاریخی شهرستان قرار گرفته و چشم انداز آن را تحت شعاع قرار داده‌اند.

وی افزود: هرگونه تردد و رفت و آمد خارج از عرف می‌تواند باعث آسیب زدن به پل بشود طی سالیان گذشته هم به ناچار به دلیل اینکه  از این سازه‌ها به عنوان نمایشگاه استفاده می کردند، حجم رفت و آمد بیش از اندازه ای به پل تحمیل و گاه به مرمت‌های اورژانسی پل منجر شده است.

بنابراین  از نگاه عضو انجمن دوستداران اصفهان برچیدن سوله های نمایشگاه یک  ضرورت است و باید این  فضا آزادسازی بشود.

وی یادآور شد:  گردشگران خارجی و داخلی باید برای  بازدید از پل تاریخی اصفهان مراجعه کند نه برای نمایشگاه و شرکت های نوپا و برنامه های جانبی. متاسفانه طی سالهای گذشته پل شهرستان در حاشیه نمایشگاه  قرار داشته است.
این کنشگر میراث فرهنگی همچنین با تاکید بر لزوم پیگیری میراث فرهنگی گفت: در این منطقه تپه باستانی اشرف و جی و آرامگاه خلیفه الراشد بالله  وجود دارد که همه در کنار هم می توانند مجموعه گردشگری خوبی باشند که باید برای تحقق این مهم برنامه ریزی شود.

وی همچنین یادآور شد: بنابراین به نظر می‌رسد که آزادسازی حریم درجه یک پل شهرستان باید در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد و هرگونه بهره‌برداری اقتصادی در مکان مناسب دیگری در نظر گرفته شود.
پیگیری خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با معاونت میراث فرهنگی اصفهان در خصوص چند و چون تصمیمات و پیگیری آنها در خصوص آزادسازی حریم پل تاریخی شهرستان بی نتیجه ماند.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست؛ بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

بازگشایی بناهای تاریخی اصفهان

تلاش برای ثبت کاروانسراهای اصفهان در فهرست میراث جهانی

سردرهای کاشی‌کاری زیباییِ فراموش شده اصفهان…

گردشگری معدنی _سفر به جهان ناشناخته معادن متروکه

«گردشگری معدنی» تجربه‌ای متفاوت از گردشگری، فرصتی برای آشنایی با ناشناخته‌های منابع زیرزمینی و تجهیزات غول‌آسای معادن فعال و سفری هیجان‌انگیز در تاریخ معادن متروکه و باستانی است که علاوه بر معرفی مقاصد جدید گردشگری، برای فعالان این صنعت اشتغال و درآمد پایدار ایجاد می‌کند.

 علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌تازگی با انتشار تصاویری از انگوران به‌ عنوان بزرگترین مجتمع معدنی-گردشگری سرب و روی خاورمیانه در ماه‌نشان در استان زنجان که در روزهای نخست فصل زمستان سفیدپوش شده است، بار دیگر توجه فعالان گردشگری را به معرفی و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری معدن در کشور جلب کرد.

ناشناخته‌هایی از دل زمین، کانی‌ها و آنچه از حفاری‌ ابزارآلات و تجهیزات اکتشاف به‌دست می‌آید، ماشین‌های غول‌آسای حمل‌و نقل، معدن‌کارانی سخت‌کوش با خاطراتی که از دنیای حفاری در معدن و تبدیل‌شدن یک مجتمع به کارگاه تولیدی و صنعتی در مقیاس بزرگ و حتی معادن متروکه با گذشته‌های تاریخی و باستانی، تجربه‌ای شگرف را با عنوان گردشگری معدن پیش‌روی علاقه‌مندان به سفر و کشف ناشناحته‌ها می‌گذارد.

امروزه در دنیا معمولا پس از اتمام فعالیت و پایان ذخایر معادن مجموعه اقداماتی چون بازسازی، تغییر کاربری به مراکز تفسیر میراث گردشگری و استفاده از خدمات راهنمایان بوم‌گردشگری و زمین‌گردشگری (ژئوتوریسم) صورت می‌گیرد تا این محل‌ها به مکانی برای بازدید گردشگران و برگزاری تورهای گردشگری معدن تبدیل ‌شود. بهره‌بردن از دانش و تجربه راهنمایان زمین‌گردشگری، معدن‌کاران بازنشسته، کارشناسان معادن و کارشناسان سنگ‌ها و کانی‌ها، این بازدیدها را به گردشی هدفمند، لذت‌بخش، هیجان انگیز و آگاهی‌بخش تبدیل خواهد کرد.

حیات بسیاری از شهرها و جوامع به‌ وجود منابع زیرزمینی، طبیعی، کانی‌ها و معادن فعال وابسته است که معیشت ساکنان هر منطقه را تامین می‌کنند. معمولا پس از اتمام فعالیت معدنی و پایان حیات معدن، ساکنان محلی در پی یافتن کار و منبع درآمد دیگر راهی‌های شهرهای اطراف می‌شوند که نتیجه آن چیزی جز چهره‌ای نازیبا از معدنی متروک و روستاها و شهرهای خالی از سکنه، نیست.

معادن متروکه و فعال زمینه‌ای برای درآمد پایدار گردشگری

معدن و معدن‌کاری علاوه‌ بر تاثیر مثبت اقتصادی و ایجاد اشتغال با توجه به تاریخچه‌ای که دارد، از قدمت معدن گرفته تا روش‌ها و ابزار حفاری، به مرور به بخشی از میراث تاریخی، فرهنگی و اجتماعی یک سرزمین‌ نیز تبدیل شده است؛ از طرفی تغییر سلیقه گردشگران و علاقه آنان به کشف مقصدهای جدید، می‌تواند انگیزه مهمی برای بهره‌برداری از معادن در ارائه خدمات به گردشگران شود.

معادنی که هزاران سال قدمت دارند و از تاریخچه تا روش‌ها و ابزار حفاری آنها، گردشگران را به کشف تجربه‌ای جدید علاقه‌مند می‌کند، در ایران و جهان کم نیست. وجود معادن متعدد در ایران اعم از معادن متروکه و فعال زمینه‌ای برای ایجاد شغل و درآمد پایدار در گردشگری است.

معادن متروکه به معادنی گفته می‌شود که دست‌کم به‌مدت پنج سال غیرفعال بوده‌اند. به‌دلیل نامناسب بودن وضعیت بازار، به اتمام رسیدن ذخایر معدنی، کاهش عیار مواد معدنی، پایین بودن کیفیت مواد معدنی یا عدم توجیه اقتصادی بهره‌برداری، ادامه فعالیت آنها متوقف شده و به‌حالت متروک درآمده‌اند، که خود به دو دسته معادنی که ذخیره آن‌ها به اتمام رسیده و معادنی که هنوز ذخیره معدنی دارند، اما ادامه فعالیت و استخراج مواد از آن مقرون به‌صرفه نیست، تقسیم می‌شوند.

معادن روباز مس، آهن، سرب و روی، گهرسنگ‌ها، طلا و فیروزه و سنگ‌های ساختمانی و تزیینی، در صورت بهره‌برداری اصولی در راستای ترویج صنعت گردشگری، می‌توانند به مقاصد ارزشمندی برای بازدید گردشگران تبدیل شوند که در آنها امکان بازدید از فرایند کاوش، فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی، تجربه کاوش و استخراج، آشنایی با ماشین‌آلات و ابزار کار و نحوه استفاده از آن، ایجاد موزه معادن و مراکز تفسیر میراث گردشگری و به خدمت گرفتن افراد متخصص و جویای کار وجود خواهد داشت.

گردشگری معدنی

ایران با معادنی با قدمت چندهزار سال

ایران، سرزمینی با تنوع بی‌نظیر از منابع و کانی‌ها با معادن مختلف فعال و متروکه با قدمت چندهزار ساله‌ها است که ظرفیت جدید گردشگری معدنی در زنجیره ارزش و کسب و کار صنعت گردشگری محسوب می‌شود. آشنایی با ابزار و آلات اکتشاف و حفاریِ معادن از دوران باستان در معادن متروکه تا ابزار نوین کاوش در معادن امروزی، از جاذبه های این نوع گردشگری است.

آشنایی با منابع اولیه صنایع مهم کشور و سنگ‌های گران‌بها که از دل زمین استخراج می‌شوند، شناخت میراث‌تاریخی و آشنایی با یک یا چند دوره زمین‌شناسی، علاوه بر جذابیت، قابلیت تبدیل یک معدن به ‌مقصدی برای بازدید گردشگران و کسب درآمد پایدار برای مردم منطقه را داراست.

مشاهده انواع کانی‌ها و سنگ‌ها به‌ویژه سنگ‌های قیمتی و جواهر، حضور در معادن روباز و یا زیرزمینی، بازدید از روش‌های اکتشاف و استخراج آنها، عبور از تونل زیرزمینی، تماشای ماشین‌آلات استخراج از معادن و حمل و نقل برای مردم و گردشگران جذابیت خاصی دارد.

در کنار همه این ویژگی‌ها توجه به ظرفیت بکر میراث‌طبیعی و پدیده‌های جذاب طبیعت زنده و غیرزنده در مناطق مختلف کشور، شناسایی و بهادادن به معادن به‌ واسطه داشتن پیشینه بسیار طولانی و تنوع معدن‌کاری فرصتی مناسب برای گردشگری، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در کنار بهره‌برداری از معادن در ایران خواهد بود.

گردشگری معدنی

انگوران؛ بزرگترین مجتمع معدنی _گردشگری سرب و روی خاورمیانه

انگوران به عنوان بزرگترین مجتمع معدنی-گردشگری سرب و روی خاورمیانه، ظرفیتی نهفته از جاذبه گردشگری در ماه‌نشان استان زنجان از معادن فعال کشور و بزرگترین مجتمع معدنی سرب و روی خاورمیانه است که خرداد ماه ۹۹ به عنوان نخستین مجتمع معدنی گردشگری کشور مجوز فعالیت برای بازدید گردشگران را دریافت کرد و با توجه به آماده‌سازی واحدهای اقامت و اسکان، می‌تواند در شرایط پساکرونا، به عنوان یکی از مقاصد پربازدید گردشگرانی که به استان زنجان می روند، قرار گیرد.

ماه‌نشان که از قطب‌های معدنی استان زنجان است، غنی‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه و تنها معدن طلای فعال استان زنجان را در خود جای داده است که با وجود برخورداری از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، می‌تواند زمینه را برای جذب و ورود سرمایه‌گذار در قسمت‌های مختلف کشاورزی، معدنی، آبزی‌پروری، بوم‌گردی، ایجاد موزه و گردشگری منطقه را فراهم کند.

مجتمع انگوران بزرگترین معدن سرب و روی در خاورمیانه و دارای معدن سنگ عظیم تراورتن و معدن زیرزمینی با دو تونل به طول تقریبی هر کدام ۱۲۰۰ متر هم‌جوار است؛ همچنین تلاقی با ورودی ییلاق ماه‌نشان بر اساس وضعیت کوهستانی منطقه که تنها راه ورود و خروج عشایر از این مسیر است و قرار گرفتن در مسیر راه زنجان به تکاب و بنای تاریخی تخت سلیمان قرار دارد، از مزیت‌های ویژه انگوران برای جذب گردشگری و هدف مقصد معدنی-گردشگری در کشور است.

در نزدیکی معدن انگوران، کارخانه بزرگ کالسیمین وجود دارد که مواد اولیه استخراجی را از مجتمع انگوران با روپ‌وی (تله کابین) به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر تا کارخانه حمل می‌کند که در آینده گردشگران می‌توانند با این تله‌کابین بخشی از مسیر را طی و بر فراز طبیعت زیبای منطقه ماه‌نشان و انگوران را مشاهده کنند.

گردشگری معدنی

پایان کانی‌ها پایان حیات معدن نیست

اکنون با توسعه گردشگری معدنی، پایان استخراج منابع و کانی‌ها دیگر پایان حیات یک معدن نیست و دیگر معدن به پدیده‌ای متروک و آسیب‌زا در کنار شهرها و روستاها تبدیل نمی‌شود، بلکه با تغییر و تحول و جان‌بخشی مجدد به یک کالبد به ظاهر بی‌روح، و ایجاد منابع اشتغال و درآمد، علاوه بر اینکه می‌توان از بروز آسیب‌های محیط‌زیستی، اجتماعی و اقتصادی جلوگیری کرد می‌توان معدن را به محلی برای گردشگری معدنی تغییر کاربری داد، برنامه‌ای که در بیشتر کشورهای دنیا برای معادن متروک و فعال، عملیاتی شده است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد ۲۰ معدن در کشور از قابلیت و ظرفیت اجرای گردشگری معدنی برخوردار هستند؛ به طور مثال معدن زیرزمینی نخلک در استان اصفهان حدود ۲هزار سال قدمت دارد و در محل این معدن آثار باستانی قرار گرفته که پیشینه آن به دوران ساسانی می‌رسد؛ در کنار چنین جذابیت‌های صنعتی، طبیعی و تاریخی، سفر به عمق ۲۳۰متری زمین اتفاقی است که فقط در این معدن زیرزمینی تجربه خواهد شد.

معدن پتاس خور و بیابانک در اصفهان، معدن نمک گرمسار، معدن فلورین در سوادکوه مازندران، معدن فیروزه نیشابور قدیمی‌ترین معدن فعال جهان، معادن سرب و روی در نخلک انارک در نایین با سابقه حفاری معدنی ۲هزار ساله را می توان از معادنی با ظرفیت بالقوه گردشگرپذیری نام برد.

blank

معدن فیروزه نیشابور پیرترین معدن فعال جهان

در گرمسار معادن زیرزمینی بسیار بزرگ نمک قرار دارد که از ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر برخوردار هستند؛ همچنین معدن فیروزه نیشابور با پیشینه حدود ۶ هزار و۳۰۰ سال به عنوان پیرترین معدن فعال جهان در ایران قرار دارد. تبدیل یک معدن سنگ تزیینی متروک در گلپایگان به جاذبه گردشگری پارک جنگلی هم یکی از نمونه‌های موفق اجرای گردشگری معدن در کشور است.

معدن زیرزمینی نمک ویلیچیکا در لهستان که هم اکنون فعال است، بخش‌های متروکه هم دارد که در ساختار زمین‌شناسی، ابزار آلات باقیمانده از معدن‌کاران در تونل‌ها، مجسمه‌های نمکی جذابیت ویژه‌ای ایجاد کرده تا حدی که درآمد گردشگری در بخش متروک از بخش فعال و معدن‌کاری بالاتر است. معدن متروک سنگ تزئینی در کشور سوئد که به سالن نمایش تبدیل شده و یا یک معدن سنگ تزئینی در پرتغال که به ورزشگاه فوتبال تغییر کاربری داده است، از دیگر نمونه‌های گردشگری معدن در اروپا است.

اکنون که گردشگران در همه‌جای جهان هر روز به‌دنبال مقصدهای شگفت‌انگیز، فعالیت‌های نو و تجربه اتفاقات جدید هستند، استفاده از معادن متروک و گردشگری معدنی می‌تواند فعالیتی اثربخش و بهترین فرصت برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی شود؛ همچنین استخراج مواد معدنی و به‌ ویژه گهرسنگ‌ها همیشه برای مردم مرموز بوده زیرا دسترسی به معادن برای افراد عادی میسر نیست و گردشگری معدنی این فرصت را به افراد می‌دهد تا آن را تجربه کنند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران و آشنایی با انواع گردشگری موضوعی ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع:ایرنا

مانع تعطیلی واحدهای گردشگری شویم

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، ضمن آسیب‌شناسی در زمینه روند پرداخت تسهیلات به فعالان خانواده گردشگری آسیب‌دیده ناشی از بحران کرونا از ادارات‌کل استانی خواست با حمایت هر چه بیشتر مانع تعطیلی واحدهای خدمات‌دهنده در حوزه گردشگری شوند.

 ولی تیموری، جهت افزایش آگاهی و اطلاع‌بخشی در راستای روند ارائه تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در صنعت گردشگری کشور و نیز به منظور آسیب‌شناسی، رفع مشکلات و ارائه اطلاعات لازم در خصوص نحوه تسهیلات پرداختی، از طریق ویدئو کنفرانس با مدیران‌کل استانی به بحث و تبادل نظر پرداخت.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با تاکید بر اینکه در پی بحران کرونا تا کنون بیشترین خسارت به صنعت گردشگری کشور وارد شده است؛ از مدیران کل استانی خواست با دلسوزی و تلاش هرچه بیشتر در راستای افزایش تعامل فرابخشی، فراهم آوردن بستر عملیاتی لازم جهت محقق شدن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی تلاشی جدی به منظور بهره‌مندی از فرصت حاصل برای بازیابی و حمایت از فعالان صنعت گردشگری کشور به کار بندند.
معاون گردشگری با تاکید بر اینکه پیرو تمدید مدت زمان تعیین شده، تنها تا پایان ماه جاری امکان ثبت‌نام و اخذ تسهیلات حوزه گردشگری وجود دارد؛ تاکید کرد: بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت و پشتیبانی از صنعت گردشگری کشور در نظر گرفته شده است که بهره‌مندی از این امکان در قالب تسهیلات، احیای حداقلی این حوزه را به دنبال خواهد داشت.
او تاکید کرد: تاکنون از سوی معاونت گردشگری فهرست بیش از ۲۰ هزار متقاضی واجد شرایط جهت دریافت وام به سامانه کارا معرفی شده است؛ لذا این روند در استان‌هایی که آمار پرداختی قابل توجهی دارند؛ نشان از فعالیت هر چه بیشتر و تلاش ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها دارد.
تیموری با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی همه تلاش ما در این است تا ضمن حمایت از کسب و کارهای گردشگری، مانع تعطیلی واحدهای خدمات‌دهنده در حوزه گردشگری شویم، گفت: برخی کوتاهی‌ها و عدم همکاری‌های گزارش شده به هیچ عنوان پذیرفته و قابل قبول نیست و تنها بهانه‌گیری به شمار می‌آید؛ چرا که دستورات اجرایی و قانونی کاملی پشتوانه این اقدام است و تسهیلات مورد نظر از سوی بانک مرکزی به همه بانک‌ها ابلاغ و از سوی بانک‌های عامل در اختیار استان‌های کشور قرار گرفته است.
معاون گردشگری تاکید کرد: هرگونه کوتاهی و اهمال در زمینه پرداخت وام به فعالان آسیب‌دیده حوزه گردشگری به سرعت گزارش داده شود تا ضمن اعمال قانون از اندک زمان باقی مانده به منظور بهره‌مندی از این امکان نهایت استفاده شود.
تیموری وبینار برگزار شده را به گونه‌ای تبادل تجربیات میان استان‌های کشور در زمینه طی مراحل دریافت و پرداخت تسهیلات مذکور عنوان کرد و نتیجه آن را آگاهی‌بخشی، تسهیل و شتاب در این زمینه عنوان کرد.
او در پایان تاکید کرد: مجموعه فعالیت‌های ادارات‌کل استانی در قالب اقدامات گسترده متقاعدسازی و مطالبه‌گری می‌تواند به نبض حیات صنعت گردشگری کشور قوت بخشد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تورهای گردشگری یا تخریب‌گری؟!

دورنمای گردشگری ۲۰۲۱

لزوم توسعه گردشگری شهر ملی طلای سنتی ایران

رانندگانی که می‌خواهند کرونا بگیرند!

در شرایطی که با وجود فروکش کردن آمار ابتلا و نرخ مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در ایران، مسئولان بر ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کنند، برخی رانندگان اتوبوس این نکات را جدی نمی‌گیرند و صدای مسافران را درآورده اند. به گفته مسئولان سازمان راهداری، برخورد جدی با این تخلفات در دستور کار بوده و احتمال تعلیق یکساله این شرکت وجود دارد.

به گزارش ایسنا، مدت‌هاست که پروتکل‌های متعدد بهداشتی را برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی ابلاغ شده تا ضمن انجام فعالیت در این حوزه‌ها ریسک ابتلاء به ویروس کرونا به حداقل برسد اما امروز مسافران یکی از اتوبوس‌های مسیر بندر انزلی-تهران شاهد تخلف‌های متعددی توسط راننده و شرکت‌ حمل و نقل بودند که سبب شد صدای اعتراض ‌آن‌ها بلند شود اما باز هم راه به جایی نبردند.

یکی از مسافران این اتوبوس اینگونه ماجرا را تعریف کرد که از ابتدا قرار بود بلیت اتوبوس  VIP بگیریم تا خیالمان بابت رعایت پروتکل‌ها و فاصله صندلی‌ها راحت‌تر باشد اما زمانی که بلیت را خریدیم شاهد بودیم که برای همه صندلی‌های این اتوبوس برای انتخاب و خرید بلیت باز است و نهایتا در بدو ورود متوجه شدیم که این اتوبوس از ۲۵ نفر ظرفیت ۲۳ نفر مسافر را سوار کرده‌ است و هیچ بسته بهداشتی به مردم نداد.

وی افزود: اعتراض خود را به راننده و دستیارش اعلام کردیم تا ترتیب اثر داده شود اما راننده اعلام کرد که وقتی شرکت‌های تعاونی هزینه‌ای بابت خرید این بسته‌‎ها نمی‌دهند ما هم پولی برای اجرای این پروتکل نداریم و مسافران خودشان باید ماسک بزنند. نهایتا یکی از مسافران به ترمینال برگشت تا برای همه ماسک بگیرد و از این طریق به آن‌هایی که ماسک نداشتند، ماسک را تحویل دادند.

این مسافر ادامه داد: مسئله دیگری که موجب اعتراض مسافران شد این بود که برخی از مسافران مساک نزده بودند و راننده و دیگر همکارانش هم که در ابتدای مسیر ماسک داشتند پس از حرکت اتوبوس و در میانه راه ماسک‌شان را برداشتند و هر قدر مسافران اعتراض کردند توجهی به این مسئله نداشتند و همواره در طول راه با تلفن صحبت می‌کرد و جان مسافران را به خطر می‌انداخت.

این موضوع را با داریوش باقر جوان – مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- در میان گذاشتیم که در این باره گفت: مسلما با این تخلفات برخورد جدی خواهد شد و از آنجا که همین شرکت یکبار دیگر مورد اعتراض مسافران قرار گرفته و هشدارهای لازم را دریافت کرده است، پرونده آن را صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: در زمینه رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا تعارفی با شرکت‌های حمل و نقل نداریم و به صورت ویژه این تخلفات را پیگیری کرده و با متخلفان برخورد خواهیم کرد. در همین راست ممکن است حتی این شرکت حمل‌ و نقل با تعلیق یکساله فعالیت مواجه شود چرا که سلامت مردم شوخی‌بردار نیست.

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: همه شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای که مسافر را جا به جا می‌کنند وظیفه دارند در اتوبوس و مینی‌بوس تنها صندلی‌هایی را بفروشند که کنار پنجره قرار دارد و اگر فاصله‌گذاری و دیگر پروتکل‌های بهداشتی مانند بسته‌های بهداشتی را رعایت نکنند، قطعا با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

باقرجوان با اشاره به اینکه به همه شرکت‌های حمل و نقل اعلام کردیم که خودشان موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک هستند و باید تذکرات جدی را به مسافرانی که این مسائل را رعایت نمی‌کنند بدهند و حتی مسافران متخلف را پیاده کنند، گفت: همه سایت‌های فروش بلیت هم باید بدانند که تنها حق فروش صندلی‌های مذکور را دارند و بسیاری از آن‌ها این پروتکل را رعایت می‌کنند. مردم نیز به محض مشاهده کردن تخلفات این چنینی سازمان راهداری را از طریق سامانه ۱۴۱ در میان بگذارند تا به سرعت مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کرونا چگونه سفر را از سبد زندگی ما کش رفت؟

کرونا چه تاثیری بر صنعت هواپیمایی گذاشته است؟

تاکنون هیچ گزارشی از شیوع کرونا از ناحیه‌ی هتل‌ها نداشته‌ایم

عوارض خروج از کشور در سال آینده ۴٠٠ هزار تومان خواهد بود

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٠ از مصوبه این کمیسیون برای تعیین عوارض ۴۰۰ هزار تومانی خروج از کشور برای مسافران در سال آینده خبر داد.

 رحیم زارع با اشاره به آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق فعالیت‌های مربوط به انتشارات و کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری در سال آینده صرفا تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و در ازای درآمد بیشتر حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شوند.

وی افزود: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق وزارتخانه‌های نفت و کشور موظف به احداث جایگاه‌های ایمن و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی تا سقف مجموع ۲ میلیون تُن در سال شدند. همچنین وزارتخانه‌های مذکور از طریق شرکت‌های تابعه مجاز به خرید گاز مایع از کشورهای دیگر و یا تهاتر آن با بنزین و گازوئیل از شرکت ملی نفت ایران و یا سایر شرکت‌های تابعه وزارت نفت هستند و معادل وزنی گاز مایع خریداری یا تهاتر شده از منابع فوق الذکر، نفت گاز یا بنزین صادر کرده و تمام عواید حاصل از آن را به حساب شرکت تابعه ذی‌ربط آن وزارتخانه واریز می‌کنند.

نماینده مردم آباده در مجلس ادامه داد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق و به منظور حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی در سال آینده، تعرفه آب مصرفی واحدهای مستقر در این شهرک‌ها به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌شود و این شهرک‌ها و واحدهای مستقر در آنها از پرداخت حق النظاره ماده ۳۳ قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۶ معاف خواهند شد.

زارع یادآور شد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌تواند با استفاده از وجوه ارزی حاصل از دعاوی مطروحه پذیرفته شده خود در محاکم بین‌المللی، نسبت به تسویه دیون و تامین تجهیزات این وزارتخانه تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

وی همچنین اضافه کرد: به قوه قضاییه اجازه داده شد تا نسبت به فروش اموال و املاک مازاد و فرسوده خود تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال اقدام و پس از واریز آن به خزانه، درآمد حاصل از فروش را صرف خرید، احداث، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های این قوه کند.

به گفته زارع، عوارض هوایی خروج از کشور برای مسافران در سال آینده هم ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: دولت در سال آینده موظف به تخصیص ۲ میلیون تُن قیر نفت خام خارج از بورس به قیمت فوب خلیج فارس برای آسفالت راه‌های فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی بزرگراه‌ها شد. براین اساس ۲۰ درصد از این میزان قیر به منظور آسفالت راه‌های فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی بزرگراه‌ها و شهرک‌های صنعتی، عشایری و معابر محلات در  اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: ۱۷ درصد برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای پروژه‌های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاری به سازمان دهیاری‌ها، ۱۶ درصد برای مصرف پایگاه‌ها و پاسگاه‌ها و راه‌های بین مزارع به بسیج سازندگی سپاه، ۱۵ درصد برای نوسازی مدارس و دانشگاه ها و دانشگاه فرهنگیان و ۴ درصد برای بیابان زدایی و انجام عملیات خاک پوشی (مالش پاشی) تخصیص خواهد یافت.

زارع خاطرنشان کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق به منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات و مقابله با پدیده زمین خواری و ساخت و سازهای خلاف هم کلیه استانداری‌ها موظف شدند تا با فعال کردن کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها با اصلاحات و الحاقات بعدی آن در کلیه فرمانداری‌ها، ضمن برخورد فعال با ساخت و سازهای خلاف در خارج از محدوده و حریم شهرها، کلیه جرائم تخلفات ساختمانی را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند و درآمد حاصله هم تا سقف ۸ هزار میلیارد ریال جهت تهیه طرح‌های هادی با بازنگری و اجرای طرح‌های هادی و بهسازی روستاها اختصاص خواهد یافت.

نماینده مردم آباده در مجلس همچنین گفت: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق تعرفه واگذاری و تعویض پلاک خودرو برای خودروهای با قیمت تا ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ هزار تومان و برای خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان هم ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد که صددرصد مابه‌التفاوت درآمد حاصله به نیروی انتظامی اختصاص می‌یابد، همچنین تعیین قیمت خودرو برمبنای فهرست بهای اعلامی سازمان امور مالیاتی است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

عوارض خروج از کشور چرا گران شد؟

تورهای گردشگری یا تخریب‌گری؟!

لرستان از لحاظ بحث گردشگری یکی از ۵ استان اول کشور به حساب می‌آید اما در بحث زیرساخت‌ها و مالکیت جاذبه‌های گردشگری و تورهای گردشگری چالش‌های زیادی دارد.

در سال‌های اخیر شعار مسئولان لرستانی‌ این بوده که “لرستان از معبر گردشگری به مقصد” تبدیل شود و در این زمینه فعالیت‌های زیادی اجرا شده و مطابق آمارها افزایش ورود گردشگران به استان را به‌دنبال داشته است.

با این حال هنوز هم مشکلاتی در بحث گردشگری وجود دارد و یکی از این موارد تورهایی است که بعضاً به‌طور غیرمجاز وارد این استان می‌شوند و آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

بر همین اساس پنجمین دوره سلسله نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران با موضوع “آسیب‌ها و چالش‌های تورهای گردشگری بر مقاصد طبیعت‌گردی لرستان” با مدیریت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی این استان برگزار شد.

توسعه گردشگری هم می‌تواند مثبت باشد هم منفی

زهرا اسداللهی، استادیار گروه علوم مهندسی محیط زیست و شیلات دانشگاه لرستان در این نشست گفت: گردشگری در قرن ۲۱ و سال ۲۰۲۰ یکی از صنایع رو به رشد در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود که اشتغال و درآمدزایی بسیار زیادی را به دنبال دارد که این موضوع در کشور ما نیز صدق می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری هم می‌تواند مسائل و مشکلات زیادی با خودش به همراه داشته باشد و هم نقاط  قوتی دارد.

اسداللهی تصریح کرد: گردشگری اشکال مختلفی دارد و یکی از پرطرفدارترین شکل‌های آن بحث طبیعت‌گردی است که در بستر محیط زیست و طبیعت اتفاق می‌افتد و یکی از شاخص‌های مهم آن بحث اکوتوریسم است.

این استادیار گروه علوم مهندسی محیط زیست و شیلات دانشگاه لرستان افزود: طبیعت‌گردی نیز اشکال مختلفی دارد و با اکوتوریسم بسیار متفاوت است. در طبیعت‌گردی طبیعت به نوعی برای استفاده انسان آماده و تجهیز می‌شود اما در اکوتوریسم این انسان است که خودش را برای حضور صحیح و خردمندانه در طبیعت آماده می‌کند.

جایگاه انسان در بحث اکوسیستم مشخص شود

وی تاکید کرد: تورهای گردشگری همان افرادی هستند که پایشان را به طبیعت می‌گذارند و اگر آموزش صحیح نبینند آسیب‌هایی به‌وجود می‌آورند اما اگر جایگاه انسان در بحث اکوسیستم مشخص شود در واقع آسیب خیلی کمتر خواهد بود، چون  باید با آموزش انسان را جزیی از طبیعت محسوب کنیم.

اسداللهی افزود: آسیب وقتی شکل می‌گیرد که انسان خودش را خارج از محدوده طبیعت ببیند و اگر تورهای گردشگردی را به سمت محیط زیست هدایت می‌کنیم قبل از آن باید آموزش‌های لازم در بحث انسان و محیط زیست داده شود، چون اگر انسان خودش را خارج از طبیعت و اکوتوریسم بداند، آسیب‌ها ایجاد می‌شود.

استادیار گروه علوم مهندسی محیط زیست و شیلات دانشگاه لرستان با بیان اینکه رابطه انسان با محیط زیست بحث اصلی گردشگری است، تصریح کرد: اگر ما تورهای گردشگری را به سمت محیط زیست هدایت می‌کنیم پیش از آن باید آموزش کافی در خصوص رابطه انسان با محیط زیست ارائه شود.

هجمه‌ای از ورود تورهای مجاز و غیرمجاز را داریم

حجت‌الله عباسیان، رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز در این نشست گفت: موضوع بحث ما که آسیب‌ها و چالش‌های تورهای گردشگری بر مقاصد طبیعت‌گردی لرستان است از چند جهت مهم بوده و نیاز به راهکارهای عملی و اجرایی دارد.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی گردشگران و جوامع محلی، افزود: لرستان به‌واسطه اینکه در سال‌های اخیر به‌عنوان یک مقصد گردشگری مهم انتخاب می‌شود، هجمه‌ای از ورود تورهای مجاز و غیرمجاز را داریم که با چالش‌هایی همراه است.

لرستان به‌عنوان یک مقصد گردشگری شناخته می‌شود

عباسیان با بیان اینکه برای برخورد با متخلفان اقداماتی انجام شده، تاکید کرد: البته اگر موارد منفی ورود تورها به استان را کنار بگذاریم، این موضوع نشان می‌دهد که خوشبختانه لرستان به‌عنوان یک مقصد گردشگری شناخته می‌شود.

رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: یک زمانی ما می‌خواستیم تورها را مجاب کنیم که به لرستان سفر کنند و با مشکلات زیادی روبرو بودیم اما الان علاوه بر تورهای مجاز که خودشان با می‌آیند تورهای غیرمجاز نیز این کار را انجام می‌دهند که باید این موضوع مدیریت شود.

وی تاکید کرد: خلاً قانونی در عدم مالکیت و تعیین مدیریت جاذبه‌های گردشگری یکی از چالش‌های ماست و به همین علت در برخی مواقع نمی‌توانیم برای مدیریت این مناطق کار خاصی انجام دهیم.

عباسیان با اشاره به آسیب‌های برخی تورهای گردشگری، تصریح کرد: اکوتوریسم دو هدف دارد؛ یکی “حفظ محیط زیست و دیگری کمک به جوامع محلی” ولی متاسفانه خیلی از تورهای ما مزایایی برای افراد بومی ساکن در مناطق گردشگری ندارند و همین باعث ایجاد چالش می‌شود.

افزایش قابل توجه ورود گردشگران به لرستان

امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز در این نشست بیان کرد: بیش از ۵۰۰۰ هزار اثر تاریخی و ۲۲۰ جاذبه طبیعی در استان وجود دارد و همین شرایط از نظر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری لرستان را چهارفصل کرده است.

وی با اشاره به ایجاد راه دسترسی برای برخی از این جاذبه‌های گردشگری، افزود: این کار با کمک سایر دستگاه‌های دولتی انجام شده تا امکان بازدید از آثار گردشگری وجود داشته باشد.

قاسمی با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث تعطیلی گردشگری در کل دنیا شده، اضافه کرد: تا پیش از این بیماری، لرستان افزایش قابل توجهی در بحث گردشگران داشت و قلعه فلک‌الافلاک پربازدیدترین جاذبه گردشگری استان است.

تلاش برای اثرات منفی و افزایش مثبت تورهای گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به رشد ۴۰ درصدی گردشگران استان تا قبل از شیوع کرونا، مدعی شد: بر اساس اقدامات انجام‌شده پیش‌بینی رشد گردشگران را در پساکرونا به استان داریم.

وی در ادامه گفت: تورهای گردشگری در استان هم اثرات مثبت داشته و هم منفی اما به‌دنبال افزایش اثرات مثبت هستیم. البته با افزایش ورود گردشگران به لرستان تاکنون آثار منفی چندانی نداشته‌ایم.

قاسمی تاکید کرد: کاهش اثرات منفی و افزایش مثبت؛ همیشه یکی از دغدغه‌های وزارت بوده و ما هم نهایت تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم که به این هدف برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در پایان گفت: ورود گردشگر به هر منطقه‌ای می‌تواند باعث تخریب یا بهبود آن شود و باید در جهت بهتر شدن اوضاع تلاش کنیم.

لرستان با توجه به ظرفیت‌های مناسب در بحث گردشگری، نیاز به توجه بیشتری دارد و ورود تورهای غیرمجاز در چند وقت اخیر نیز گواه این موضوع است. چالش‌های این صنعت بر کسی پوشیده نیست و مقابله با آن نیاز به کمک دستگاه‌های متولی دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مخمل کوه لرستان

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

آبشار وارک لرستان

برج آزادی ، قدیمی ترین برج تهران

تهران شهری است که در آن، جاذبه های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد. در واقع به علت اینکه این شهر، پایتخت کشور ایران است، هر روزه، میزبان بسیاری از گردشگران و توریستان ایرانی و خارجی می باشد. برج آزادی یکی از سازه های قدیمی شهر تهران است که تا چندین سال پیش، اصلی ترین نماد شهر تهران بود.

این برج شهرت بسیاری در میان هموطنان ایرانی و حتی توریستان خارجی دارد و در واقع هر ساله افراد بسیار زیادی برای بازدید از آن به شهر تهران می آیند و اقدام به بازدید از تمامی جاذبه های گردشگری این شهر می کنند.

در این مطلب به معرفی کامل برج آزادی و همچنین بخش های مختلف آن پرداخته ایم. اگر تا به حال از این برج دیدن نکرده اید و با آن آشنایی ندارید، توصیه می کنم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

اگر به تهران آمدید به راحتی اقدام به اجاره روزانه خانه در تهران کنید و سپس، به بازدید از تمامی جاذبه های گردشگری این شهر کنید.

توضیحاتی در خصوص برج آزادی تهران

این برج یکی از زیباترین سازه های شهر می باشد که با داشتن، شکل و شمایلی خاص، توجه افراد بسیاری را به خود جلب می کند. این برج تا چند سال پیش یکی از مهم ترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر تهران بود.

امروزه نیز از ابهت و عظمت آن کاسته نشده و هر روزی که به موقعیت مکانی این برج بروید، متوجه وجود چند توریست در این منطقه می شوید. در نتیحه می توان گفت که افراد بسیار برای مدتی در این شهر ساکن می شوند و از تمامی جاذبه های گردشگری این شهر به ویژه برج آزادی دیدن می کنند.

برج آزادی کجاست؟

این برج در مرکز شهر تهران و نزدیک به بخش غربی این شهر قرار دارد. موقعیت مکانی این برج در میدانی بزرگ به نام میدان آزادی می باشد. این برج از ۴ طرف با خیابان های مهمی مجاورت دارد. برای مثال از شمال با بزرگراه جناح، از جنوب با بزرگراه سعیدی، از شرق با خیابان آزادی و از غرب با بزرگراه شهید لشگری همسایگی دارد.

دانستنی های این برج

نکته جالب در خصوص این سازه این است که ساخت آن دو سال به طول انجامید و در سال ۱۳۴۸ ساخت آن شروع و سپس در سال ۱۳۵۰ ساخت آن به پایان رسید.

معماری این برج تلفیقی از سبک های ساسانی، هخامنشی و اسلامی می باشد و این تلفیق، یکی از زیباترین سازه های ایران را به وجود آورد.

بخش های مختلف برج آزادی

زیرزمین برج آزادی

بخش زیرزمینی این سازه، تا ارتفاع ۱۵ متری عمق دارد و این عمق، در خود، بخش های مختلفی را جای داده است. این بخش از ۴ طبقه به وجود آمده است که از قسمت های مختلف زیرزمین برج آزادی می توان به سالن های مختلف آن دسترسی پیدا کرد.

از جاذبه های دیدنی و گردشگری این بخش می توان به سالن ایران شناسی، سالن تشریفات، سالن سینمای کوچک، سالن مولتی ویژن، تالار کهن، راهروی فناوری، کتابخانه، نگارخانه بوستان، نگارخانه قوام، تالار آیینه، گذرگاه پیشینیان، اشاره کرد.

هر کدام از این بخش ها، زیبایی های مخصوص به خود را دارند و بازدید از آن ها، جای خود را دارد. اگر تا به حال از این سازه دیدن نکرده اید، توصیه می کنم کوله بار خود را ببندید و با اجاره آپارتمان مبله در تهران از این جاذبه گردشگری دیدن کنید.

در این برج چه چیزهایی وجود دارد؟

به طور کلی فضای داخلی برج آزادی از ۴ طبقه تشکیل شده است. برای دسترسی به این طبقات باید از آسانسورهایی که در این ساختمان وجود دارند، استفاده کنید. در واقع در این برج، ۲ آسانسور وجود دارد که هر کدام امکان دسترسی به دو طبقه را به شما می دهند.

علت وجود ۲ آسانسور، ساختار و شکل برج است. به این معنا که امکان قرار دادن یک آسانسور که از طبقه ۱ تا ۴ مستقیم برود، وجود نداشت.

طبقات برج آزادی

جالب است بدانید که ارتفاع طبقه اول این مجموعه با سطح زمین در حدود ۲۳ متر می باشد. در این طبقه چیزی جز نمای داخلی از دیوارهای شیب دار و پنجره های متعدد وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که قوس دیوارها در این طبقه بسیار دیدنی می باشند.

طبقه دوم، دیدنی های بسیار بیشتری نسبت به طبقه اول دارد. این طبقه تا سطح زمین در حدود ۳۳ متر ارتفاع دارد. جذاب ترین بخش این طبقه، سقف آن می باشد. در این طبقه یک گنبد وجود دارد. این گنبد نور لازم برای دو طبقه اول و دوم را تامین می کند. این طبقه، دارای سبک معماری متفاوتی می باشد و یکی از زیباترین طبقات این برج می باشد.

ارتفاع طبقه سوم تا سطح زمین در حدود ۴۰ متر می باشد و در آن پنجره ها و شکاف های بسیار زیبایی وجود دارد و نمای زیبایی به محیط داخلی برج بخشیده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

انتظار «برج آزادی» برای جهانی شدن

دانستنی های جالب درباره برج میلاد

کرمان ، دیار کریمان

مرکز بزرگترین استان ایران، کرمان یکی از پیشرفته ترین شهرهای جنوب شرقی ایران است.

 کرمان ممکن است به اندازه اصفهان یا شیراز دارای مکان های تاریخی نباشد، اما در عوض، شما فرصتی خواهید داشت تا چهره واقعی کشور ما را کشف کنید.

در کرمان، شما این فرصت را خواهید داشت که با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و با عادت های روزمره ما آشنا شوید و همچنین یک منطقه کویری با شهرت جهانی (کویر لوت) وجود دارد که می توانید مدتی را در آن سپری کنید.

همان طور که در بالا ذکر شد کرمان، در مقایسه با دیگر شهرهای تاریخی افسانه ای ایران جاذبه های گردشگری زیادی ندارد اما اگر به آن جا سفر کنید مجذوب مسجد جامع کرمان، امامزاده شاه نعمت الله ولی، ماهان، باغ شازده (میراث جهانی یونسکو) و ارگ بم در سفر به این شهر خواهید شد.

علاوه بر این، فاصله پرواز کرمان تهران برابر ۸۰۰ کیلومتر است، در حالی که فاصله زمینی آن حدود ۹۹۰ کیلومتر است. از سوی دیگر، فاصله زمینی بین کرمان و شهداد کالوت، خارق العاده ترین ویژگی زمین شناسی در دشت لوت، حدود ۱۴۶ کیلومتر است.

نحوه سفر به کرمان با هواپیما

می توانید از طریق فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی به کرمان سفر کنید. این فرودگاه برخی پروازهای بین المللی از شهرهای خارجی مانند دبی، بغداد، نجف و … را پوشش می دهد. از طرف دیگر، پروازهای داخلی زیادی بین کرمان و شهرهای بزرگ ایران هر روز انجام می شود.

در این میان بلیط هواپیما تهران کرمان و همچنین دیگر شهرها چون مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، جزیره قشم، جزیره کیش، بندرعباس و اهواز بیشترین تقاضا را دارند.

فرودگاه بین المللی کرمان، واقع در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر، دسترسی راحتی به قسمتهای اصلی شهر و مرکز شهر دارد. بر این اساس، می توانید از تاکسی برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنید.

سوغات معروف کرمان

کرمان، دارای بسیاری از سوغاتی های خوراکی خوشمزه مانند پسته، زیره، کماج سوهان، کلومپه، قطاب و قطو و قوات است. کرمان همچنین به صنایع دستی مانند پکته دوزی، ظروف و اشیا مسی و گیلیم مشهور است.

جاهای دیدنی کرمان

حال که بلیط هواپیما کرمان، را خریداری کردیم و قصد سفر به این شهر را داریم لازم است تا نگاهی به جاذبه های توریستی کرمان داشته باشیم.

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان کرمان

گنج علی خان یکی از مهمترین حاکمان کرمان، در زمان سلسله صفویه (قرن شانزدهم – هفدهم) بود. مجموعه گنجعلی خان که در قسمت باستانی کرمان، واقع شده، تحت فرمان وی برای آبادانی شهر ساخته شده است.

امروزه این مجموعه تاریخی شگفت انگیزترین جاذبه در داخل شهر کرمان است و از بناهای مختلف تشکیل شده است که روزی بناهای اصلی شهر از جمله بازار گنجعلی خان، غسالخانه، ضرابخانه، کاروانسرا و مسجد بودند.

گنبد جبیلیه

گنبد جبیلیه

گنبد جبلیه یک بنای هشت ضلعی ساخته شده با سنگ و گنبد است. این بنای تاریخی یکی از مهمترین و در عین حال یکی از مرموزترین بناهای تاریخی کرمان است زیرا استفاده از آن هنوز ناشناخته است. هیچ مدرک معتبری برای زمان ساخت گنبد جبلیه وجود ندارد.

باستان شناسان تخمین زده اند که این مربوط به دوران ساسانیان باشد. این بنای مرموز همچنین دارای چندین رساله از دوره های مختلف تاریخ ایران است که باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان، طولانی ترین بازار ایران است. هر قسمت از این بازار گسترده به یک نوع محصول خاص اختصاص دارد تا روند خرید را تسهیل کند. فضای سنتی و معماری زیبای این بازار خرید را سرگرم کننده تر می کند. هر نوع سوغاتی و سایر محصولات را می توانید در بازار سرتاسری پیدا کنید.

ارگ بم

ارگ بم

“ارگ بم و چشم انداز فرهنگی آن” به عنوان بزرگترین ساختمان خشتی در جهان شناخته می شود، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این ارگ در ۱۹۵ کیلومتری کرمان واقع شده و قدمت آن به دوران هخامنشی و حتی بعد از آن برمی گردد.

از آنجا که در مسیر جاده ابریشم و سایر جاده های تجاری واقع شده بود، در طول قرن ها مکانی شلوغ بود. ارگ بم از قسمتهای مختلفی شامل منطقه مسکونی، اصطبل اسب، پادگان و محل اقامت فرماندار تشکیل شده است.

مرتبط:

گردشگری استان کرمان ابتر مانده است

اجرای پروژه موزه سبز در کرمان

آبشار کشیت _آبشاری در دل دره های کرمان