برج آزادی

برج آزادی ، قدیمی ترین برج تهران

تهران شهری است که در آن، جاذبه های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد. در واقع به علت اینکه این شهر، پایتخت کشور ایران است، هر روزه، میزبان بسیاری از گردشگران و توریستان ایرانی و خارجی می باشد. برج آزادی یکی از سازه های قدیمی شهر تهران است که تا چندین سال پیش، اصلی ترین نماد شهر تهران بود.

این برج شهرت بسیاری در میان هموطنان ایرانی و حتی توریستان خارجی دارد و در واقع هر ساله افراد بسیار زیادی برای بازدید از آن به شهر تهران می آیند و اقدام به بازدید از تمامی جاذبه های گردشگری این شهر می کنند.

در این مطلب به معرفی کامل برج آزادی و همچنین بخش های مختلف آن پرداخته ایم. اگر تا به حال از این برج دیدن نکرده اید و با آن آشنایی ندارید، توصیه می کنم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

اگر به تهران آمدید به راحتی اقدام به اجاره روزانه خانه در تهران کنید و سپس، به بازدید از تمامی جاذبه های گردشگری این شهر کنید.

توضیحاتی در خصوص برج آزادی تهران

این برج یکی از زیباترین سازه های شهر می باشد که با داشتن، شکل و شمایلی خاص، توجه افراد بسیاری را به خود جلب می کند. این برج تا چند سال پیش یکی از مهم ترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر تهران بود.

امروزه نیز از ابهت و عظمت آن کاسته نشده و هر روزی که به موقعیت مکانی این برج بروید، متوجه وجود چند توریست در این منطقه می شوید. در نتیحه می توان گفت که افراد بسیار برای مدتی در این شهر ساکن می شوند و از تمامی جاذبه های گردشگری این شهر به ویژه برج آزادی دیدن می کنند.

برج آزادی کجاست؟

این برج در مرکز شهر تهران و نزدیک به بخش غربی این شهر قرار دارد. موقعیت مکانی این برج در میدانی بزرگ به نام میدان آزادی می باشد. این برج از ۴ طرف با خیابان های مهمی مجاورت دارد. برای مثال از شمال با بزرگراه جناح، از جنوب با بزرگراه سعیدی، از شرق با خیابان آزادی و از غرب با بزرگراه شهید لشگری همسایگی دارد.

دانستنی های این برج

نکته جالب در خصوص این سازه این است که ساخت آن دو سال به طول انجامید و در سال ۱۳۴۸ ساخت آن شروع و سپس در سال ۱۳۵۰ ساخت آن به پایان رسید.

معماری این برج تلفیقی از سبک های ساسانی، هخامنشی و اسلامی می باشد و این تلفیق، یکی از زیباترین سازه های ایران را به وجود آورد.

بخش های مختلف برج آزادی

زیرزمین برج آزادی

بخش زیرزمینی این سازه، تا ارتفاع ۱۵ متری عمق دارد و این عمق، در خود، بخش های مختلفی را جای داده است. این بخش از ۴ طبقه به وجود آمده است که از قسمت های مختلف زیرزمین برج آزادی می توان به سالن های مختلف آن دسترسی پیدا کرد.

از جاذبه های دیدنی و گردشگری این بخش می توان به سالن ایران شناسی، سالن تشریفات، سالن سینمای کوچک، سالن مولتی ویژن، تالار کهن، راهروی فناوری، کتابخانه، نگارخانه بوستان، نگارخانه قوام، تالار آیینه، گذرگاه پیشینیان، اشاره کرد.

هر کدام از این بخش ها، زیبایی های مخصوص به خود را دارند و بازدید از آن ها، جای خود را دارد. اگر تا به حال از این سازه دیدن نکرده اید، توصیه می کنم کوله بار خود را ببندید و با اجاره آپارتمان مبله در تهران از این جاذبه گردشگری دیدن کنید.

در این برج چه چیزهایی وجود دارد؟

به طور کلی فضای داخلی برج آزادی از ۴ طبقه تشکیل شده است. برای دسترسی به این طبقات باید از آسانسورهایی که در این ساختمان وجود دارند، استفاده کنید. در واقع در این برج، ۲ آسانسور وجود دارد که هر کدام امکان دسترسی به دو طبقه را به شما می دهند.

علت وجود ۲ آسانسور، ساختار و شکل برج است. به این معنا که امکان قرار دادن یک آسانسور که از طبقه ۱ تا ۴ مستقیم برود، وجود نداشت.

طبقات برج آزادی

جالب است بدانید که ارتفاع طبقه اول این مجموعه با سطح زمین در حدود ۲۳ متر می باشد. در این طبقه چیزی جز نمای داخلی از دیوارهای شیب دار و پنجره های متعدد وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که قوس دیوارها در این طبقه بسیار دیدنی می باشند.

طبقه دوم، دیدنی های بسیار بیشتری نسبت به طبقه اول دارد. این طبقه تا سطح زمین در حدود ۳۳ متر ارتفاع دارد. جذاب ترین بخش این طبقه، سقف آن می باشد. در این طبقه یک گنبد وجود دارد. این گنبد نور لازم برای دو طبقه اول و دوم را تامین می کند. این طبقه، دارای سبک معماری متفاوتی می باشد و یکی از زیباترین طبقات این برج می باشد.

ارتفاع طبقه سوم تا سطح زمین در حدود ۴۰ متر می باشد و در آن پنجره ها و شکاف های بسیار زیبایی وجود دارد و نمای زیبایی به محیط داخلی برج بخشیده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

انتظار «برج آزادی» برای جهانی شدن

دانستنی های جالب درباره برج میلاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *