شهر جدید سهند ، شهر هوشمند می‌شود

زیرساخت‌های هوشمندسازی شهر جدید سهند، در نشستی با حضور معاون مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، مسئول پروژه شهر هوشمندسازی این مرکز، مدیرعامل، نائب رئیس و عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید سهند بررسی شد.

در این نشست مقرر شد پس از تدوین نقشه راه شهر هوشمند برای شهر جدید سهند،  تبیین شهر هوشمند و مولفه‌های مربوط به آن، زیر ساخت‌های الکترونیکی و آمادگی الکترونیکی شهر جدید سهند، که یکی از بسترهای اساسی هوشمند سازی شهر است، مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت موجود تمام سیستم‌ها، شبکه‌ها و ارتباطات و زیرساخت‌های الکترونیکی سهند استخراج شود.

همچنین ویژگی شهرهای هوشمند در جهان و تجربیات اخیر جهانی در زمینه شهر هوشمند تشریح شده و روند هوشمند سازی در شهرهای جدید بررسی و در شهر جدید سهند، اجرا خواهد شد؛ در راستای هوشمند سازی شهر جدید سهند، پس از تحلیل شرایط و تفسیر وضعیت موجود، راهبردها مشخص شده و نقشه راه برای افق ۱۴۲۰تنظیم می‌شود.

در ادامه این نشست مقرر شد که برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای هوشمندسازی مشخص و راه حل‌ها و همچنین پیشنهادها برای آینده شهر هوشمند شهر جدید سهند، تدوین و تنظیم و در دستور کار شرکت عمران شهر جدید سهند و سایر ادارات سهند قرار گیرد.

بر این اساس، پس از طی مراحل فوق و تامین زیرساخت‌ها، شهر سهند به عنوان شهر هوشمند در شهرهای جدید کشور معرفی می‌شود که در صورت تحقق این مهم، برنامه‌های اقتصاد هوشمند و نیز زندگی و مدیریت هوشمند، محیط زیست و انرژی پاک هوشمند در شهر جدید سهند، پیاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که براساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری شش معیار اصلی حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند باشد.

تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مسئولان یک شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند.

در صورت هوشمند شدن شهر جدید سهند، سرمایه گذاری، تولید، اشتغال، گردشگری و اقتصاد سهند تحول شگرفی خواهد یافت.

منبع: ایسنا

ثبت جهانی هگمتانه ، تنها «منظر تاریخی» ایران از رؤیا تا واقعیت

پس از سال‌ها کش‌وقوس‌ برای ثبت جهانی تپه باستانی «هگمتانه» به تازگی مفهوم جدیدی به نام ثبت «منظر تاریخی» مطرح شده که به گفته متولیان امر در کشور رقیب ندارد و برای یونسکو جذابیت خاصی محسوب می‌شود.

منظور از مفهوم تازه‌ متولد شده «منظر تاریخی» ترکیب سایت باستانی تپه هگمتانه، بافت تاریخی شهر و بازار قدیمی همدان است که ظرفیت فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود و ثبت آن گام بزرگی است در شناساندن این مجموعه بی‌نظیر به جهانیان.

اگرچه در سفرهای اخیر مسئولان کشوری به همدان برای پیگیری این پرونده خبری از رسانه‌ها نبود اما شنیده‌ها حاکی از آن است این پرونده اهمیت خاصی برای وزارت میراث فرهنگی دارد و مسئولان استانی نیز در این مسیر با آنها هم‌گام شده‌اند.

تیرماه سال جاری بود که معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام اینکه به‌جای هگمتانه، منظر تاریخی همدان را جهانی کنیم، گفت: اگر مسئولان استان همدان همراهی کنند، می‌توانیم ثبت جهانی هگمتانه را در ابعاد وسیع‌تری انجام دهیم، یعنی می‌توانیم برنامه‌ریزی‌ها برای ثبت جهانی محوطه‌ هگمتانه را به ثبت جهانی منظر فرهنگی همدان بسط دهیم.

محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این طرح را همزمان با برگزاری کارگاه راه ابریشم در همدان و بعد از بازدید از مسیر میدان امام خمینی(ره) به هگمتانه با برخی از مسئولان شهری در میان گذاشته ایم، افزود: در زمان بازدید فکر کردم می‌توان یک روند بسیار جالب توجه و منحصربفرد را نشان داد، روندی که حتی می‌تواند در پرونده‌های ثبت جهانی کشور روایت جدیدی از شهرهای تاریخی‌مان را نشان دهد، در صورتی که اطلاعات بیشتری از این موقعیت به دست آوریم.

طالبیان با تأکید بر اینکه متولیان شهری همدان باید کمک کنند تا بتوان ارزش‌های مرکز تاریخی همدان را از هگمتانه تا معاصر با یکدیگر مطرح کرد، یادآور شد: باید به عنوان یک منظر تاریخی شهری، آن روند را دنبال کنیم، اقدامی که ساده نیست اما برای حفظ و معرفی همدان و تاریخ شهر بهترین کار است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه معتقدم این بهترین کار برای هگمتانه و شهر همدان و ثبت جهانی آن‌هاست، مطرح کرد: هنوز قضاوت برای جهانی شدن هگمتانه یا منظر تاریخی شهری همدان زود است.

وی این پرونده را زمانی جالب‌تر و گسترده‌تر دانست که بتوان مجموعه‌ای از دوره‌های مختلف را در شهر همدان کنار یکدیگر قرار و بررسی‌هایش را انجام داد و افزود: معتقدم می‌توان این اقدام را به این شرط که اطلاعات بیشتری به جزء آنچه در میدان امام خمینی(ره) پیدا شده، داشته باشیم، می‌توانیم انجام دهیم. از سوی دیگر در گام بعدی باید همه مسئولان مانند ثبت جهانی یزد، با یکدیگر همسو باشند.

طالبیان با تأکید بر اینکه استاندارد باید به گونه‌ای باشد که آن را در بحث مدیریت و حفاظت بپذیرند، اضافه کرد: این‌ را که نهایت به کدام پرونده -ثبت جهانی هگمتانه یا منظر تاریخی شهری همدان- بینجامد، زمانی می‌توان قضاوت کرد که این پرونده را به صورت کامل کار کرده باشیم.

به گفته‌ وی، در طول سال‌های گذشته با تهیه‌ پرونده‌ موقت هگمتانه در فهرست موقت یونسکو ثبت شده اما چون این طرح متعلق به یک موقعیت شهری است، مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌توان در پرونده‌ نهایی موقعیت را به صورتی جامع‌تر و گسترده‌تر ارائه داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان همدان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» تا پایان سال تکمیل و سال آینده به یونسکو ارسال می‌شود.

علی مالمیر با اشاره به اینکه در این پرونده ثبت جهانی هگمتانه به تنهایی مدنظر نیست، اظهار کرد: منظر تاریخی هگمتانه تا همدان شامل تپه باستانی هگمتانه، بازار تاریخی همدان، میدان آرامگاه بوعلی‌سینا، بخشی از بافت واجد ارزش به ویژه در رینگ اول شهر و آثار متعددی که در این محدوده قرار دارد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی پرونده ثبت جهانی هگمتانه در حال انجام است و مقرر شده با شتاب بیشتری تکمیل و تا نیمه اول سال آینده برای بررسی به یونسکو ارسال شود، تصریح کرد: برای ثبت جهانی قبل و بعد از تکمیل پرونده و همچنین ثبت باید اقداماتی انجام و برای تکمیل پرونده عواملی درنظر گرفته شود که این موارد در استانداری پیگیری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان همدان با بیان اینکه تکمیل پرونده پیچیده و زمان‌بر است، مطرح کرد: با توجه به آثار متعددی که در دل پرونده وجود دارند، در صورت نیاز باید اقداماتی در حوزه مرمت و احیای آنها داشته باشیم.

دانشیار رشته طراحی شهری دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: با توجه به تخریب‌های فراوانی که در محوطه مورد بحث اتفاق افتاده باید توجه خاصی به معیارهایی که یونسکو و سازمان‌های بین‌المللی برای ثبت جهانی بر آن تأکید دارند، بشود.

دکتر حسن سجادزاده ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر این تحقیقات شتاب‌زده، بدون مطالعات دقیق و کارشناسی شده و تشخیص تیم‌های تخصصی انجام شود، امیدی نیست که به سرانجام برسد چراکه معیارها و ضوابط سازمان‌های بین‌المللی سختگیرانه است.

وی این ضوابط را مربوط به بحث هویت‌های کالبدی و تاریخی در مسیرها و بافت‌های تاریخی دانست و اضافه کرد: با توجه به توسعه‌های جدیدی که در محدوده مورد بحث اتفاق افتاده که شامل تخریب بافت اطراف مسیر و محلات قدیمی و بناهای شاخص گذشته است، باید ادله قوی پشت پرونده ثبت جهانی باشد تا سازمان‌های بین‌المللی را قانع کند.

به گفته سجادزاده، با توجه به شرایط موجود نمی‌توان امید زیادی برای راضی کردن سازمان‌های بین‌المللی داشت و تکمیل پرونده ثبت جهانی تا پایان امسال بعید به نظر می‌رسد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: ظاهراً متولیان امر در حال جمع‌آوری اطلاعاتی هستند که در وزارت میراث فرهنگی هم روی آن کار شود و سپس به یونسکو ‌برود، اما به هر صورت که به قضیه نگاه کنیم در این مدت زمان بعید است این اتفاق عملی شود.

وی معتقد است: اگر قرار بود این پرونده روی مدار واقعی خود قرار بگیرد باید تیم قوی دانشگاهی متشکل از اساتید مختلف رشته‌های باستان‌شناسی، شهرسازی، تاریخ، معماری و … روی آن کار می‌کردند و طی فرصتی ۶ ماهه آن را مطالعه می‌کردند تا به نتیجه دلخواه می‌رسیدند.

سجادزاده ادامه داد: متولیان امر معتقدند در سازمان‌های بین‌المللی تنها بحث گذشته نیست و زندگی معاصر هم مورد توجه است، اگرچه این قضیه درست است اما مثلاً در تپه باستانی هگمتانه در گذشته زندگی جریان داشته اما امروزه همه تخریب شده و به ندرت می‌توان مسیرها را در فضایی که در دوره پهلوی اول و دوم تخریب شده است، پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تخریب فراوانی طی چند سال اخیر در این مسیر اتفاق افتاده است، گفت: اینکه بخواهیم امیدوار باشیم ظرف دو ‌ماه پرونده کامل شود بعید است، مگر اینکه مسئولان مسیرهایی را برای به نتیجه رساندن پرونده در ارتباطات بین‌المللی پیدا کنند اما در کل بعید به نظر می‌رسد همچنین اندازه، قدرت و سرعت تخریب به قدری است که قضیه را با دشواری زیاد مواجه کرده است.

سجادزاده یادآور شد: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران این جایگاه را دارد که آثار و به ویژه تپه هگمتانه ثبت جهانی شود و این ثبت می‌تواند مشمول بافت تاریخی هم باشد اما در کل باید طرح راهبرد کلی برای بافت تاریخی همدان تهیه کنیم و تا زمانی که این طرح تهیه نشود هر مدیر یا مسئولی سلیقه‌ای عمل می‌کند و این سلیقه‌گرایی که گریبانگیر بافت تاریخی شده شیرازه کار را از هم می‌پاشد.

حال باید دید همدان به عنوان تنها کاندیدای ثبت جهانی «منظر تاریخی» در ایران می تواند پرونده ای قابل دفاع برای ارسال به یونسکو آماده کند یا خیر؟ این در حالیست که متأسفانه همدان به عنوان سرسلسله تاریخ و تمدن ایران زمین تاکنون نتوانسته حتی یکی از آثار تاریخی اش را به ثبت جهانی برساند بنابراین امیدواریم با تلاش مسئولان استان بتوانیم نخستین «منظر تاریخی» ایران را به نام همدان ثبت کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

هسته مرکزی همدان «ونیز» ایران می شود؟

شیرین سو _سفری به کریدور استان همدان و زنجان

یونسکو در همدان _دروازه جهانی به سوی رونق گردشگری

اختلاف بر سر بیماران خارجی

صدور ویزای توریستی ایران برای خارجی‌ها با همه‌گیری کرونا متوقف شد. وزارت خارجه می‌گوید فقط به بیماران خارجی و هیأت‌های تجاری ویزای ایران را می‌دهد. اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید سایت ویزای الکترونیکی ایران به روی آژانس‌ها بسته است و فقط تسهیلگران وزارت بهداشت می‌توانند برای بیمار خارجی ویزا بگیرند. از طرف دیگر رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت معتقد است صفر تا ۱۰۰ کار بیماران خارجی را این وزارتخانه باید انجام دهد.

 بنابر آمارهایی که وزارت بهداشت داده است هر بیمار خارجی که برای درمان به ایران سفر کرده بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار ارزآوری داشته است. بنابراین در سال ۱۳۹۸ که حدود ۶۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت به ایران وارد شده‌اند رقمی بین ۱,۲ تا ۱,۵  میلیارد دلار حاصل شده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تقریبا همین آمارها را می‌دهد؛  آمارهایی که نشان از رقابت سایه به سایه دو وزارتخانه دارد و معلوم نمی‌کند کدام یک متولی اصلی گردشگری سلامت است.

با وجود امضای توافق‌نامه‌های متعدد بین این دو وزارتخانه و تعیین وظایف هر یک براساس احکام سند راهبردی توسعه گردشگری، اما کماکان اختلاف بین دست‌اندرکاران گردشگری سلامت حل‌نشده باقی مانده است و این میان،  دلال‌هایی که هر دو وزارتخانه، اصلی‌ترین چالش گردشگری سلامت می‌دانند و بارها از ساماندهی آن‌ها سخن گفته‌اند، از این اختلاف و ناهماهنگی‌ها سود می‌برند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق سند راهبردی توسعه گردشگری مصوب هیأت وزیران به تاریخ ۱۳۹۹/۴/۲۹ موظف به «توسعه زیرساخت‌­های گردشگری سلامت، توسعه و ترویج گردشگری طب سنتی، تهیه و ارائه داده و اطلاعات مرتبط با حوزه گردشگری و نظارت مؤثر بهداشتی برای ارتقای کیفی خدمات گردشگری» است.

این سند به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حکم کرده است:

۱. آمار و اطلاعات مرتبط با گردشگری سلامت را در اختیار دستگاه‌های ذی­ربط قرار دهد.

۲. امور تشخیص، درمان و پیگیری درمان گردشگران سلامت به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

۳. به منظور تمشیت امور گردشگری سلامت، تعیین ضوابط تخصصی و اطلاعات مربوط به توانمندی‌­های کشور در زمینه پزشکی و بهداشتی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صدور و تمدید مجوز تسهیل­گری در این خصوص به عهده وزارتخانه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) است.

۴. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارائه خدمات تشخیص، درمان و آمور پزشکی به گردشگران سلامت، با شرکت­‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای مجوز از وزارتخانه همکاری کند.

۵. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت­‌های بهداشتی خود را با هدف حمایت از صنعت گردشگری اعمال کند.

با وجود ضرورت اجرای این احکام، مطابق مصوبه هیأت وزیران اما به تازگی سعید هاشم‌زاده ـ رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت ـ گفته که صفر تا صدِ پذیرش بیمار در داخل کشور به دلیل تخصصی بودن فرآیند درمان باید به عهده این وزارتخانه باشد.

او که بزرگ‌ترین آسیب گردشگری سلامت در کشور را حضور دلال‌ها و افرادی با کمترین دانش و سابقه در حوزه پزشکی و گردشگری می‌داند، در توجیه این‌که چرا کل امورات گردشگری سلامت باید در اختیار این وزارتخانه باشد، توضیح داده است: «بیماری که وارد کشور می‌شود ممکن است در بدو ورود به کشور و قبل از پذیرش در بیمارستان نیاز به خدمات پزشکی داشته باشد. از سوی دیگر ما باید وضعیت بیمار پس از بازگشت به کشور را نیز پیگیری کنیم. به همین دلیل وزارت بهداشت باید از صفر تا ۱۰۰ این موضوع را زیر نظر داشته باشد.  موضوع بازاریابی پزشکی نیز وجود دارد و در آن تمام مسیری را که یک بیمار باید طی کند تا به مقصد برسد و به کشور خود بازگردد روشن می‌کند، این یک فرایند تخصصی است و نمی‌توان آن را بدون نظارت نهاد متولی سلامت انجام داد.»

این اختلاف‌ها تازه نیست. بارها برای رفع آن مذاکره و تفاهم‌نامه امضا شده است. ولی حتی احکامی که هیأت وزیران ابلاغ کرده راه به جایی نبرده است. بیشتر بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها یا خودشان دفتر بین‌المللی و توریستی دارند و با بیمار خارجی ارتباط مستقیم می‌گیرند،  یا ترجیح می‌دهند با تسهیلگرانی که وزارت بهداشت مجوز آن‌ها را داده است کار کنند. هرچند که بنا به اظهارات هر دو وزارتخانه، بیشترین سهم را از گردشگری سلامت، دلال‌ها می‌برند.

حالا در شرایطی که وزارت خارجه به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا صدور ویزای توریستی را متوقف کرده است،  آژانس‌دارهایی که یک سال بیکار بوده‌اند و از هر نوع درآمدی محروم شده‌اند، در فرصتی که می‌توانند گردشگر سلامت یا همان بیمار خارجی را وارد کنند، نسبت به تک‌روی‌های وزارت بهداشت و شرکت‌های وابسته و زیرمجوعه و در زنجیره آن معترض شده‌اند و می‌گویند نمی‌توانند برای ویزای سلامت درخواست بدهند، چون دسترسی سایت ویزای الکترونیک ایران به روی آن‌ها مسدود شده است، اما تسهیلگرانی که از وزارت بهداشت مجوز دارند می‌توانند ویزا بگیرند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ به ایسنا می‌گوید: وزارت خارجه ویزای توریستی نمی‌دهد، تنها ویزایی که می‌توان گرفت برای درمان است، اما آژانس‌های گردشگری از آن محروم شده‌اند و به سایت ویزای الکترونیک برای ثبت درخواست دسترسی ندارند، درحالی‌که این دسترسی به برخی داده شده است؛ تسهیلگرانی که از وزارت بهداشت مجوز دارند. در این اوضاع که کرونا بسیاری از فعالان گردشگری را زمین زده، با چنین تصمیم‌گیری و عملکردی فقط در حق ما جفا می‌کنند.

این اعتراض‌ها در یک مناظره رادیویی، درحالی که رییس اداره گردشگری وزارت بهداشت از حضور در آن انصراف داد، نیز تکرار شد. رفیعی به حکم سند راهبردی توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: همه وزرا این سند را امضا کرده‌اند و دولت هم ابلاع کرده است ولی باز کار خود را می‌کنند. اگر قائل به این احکام و وظایف نیستند پس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را تعطیل کنیم. الان کل وزارت بهداشت وارد گردشگری سلامت شده است پس وظیفه و تکلیف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری که متولی گردشگری این کشور است چه می‌شود؟

او ادامه داد: آقایان مصاحبه می‌کنند و مشکل اصلی گردشگری سلامت را به گردن دلال‌ها و افراد کارنابلد می‌اندازند. آژانس‌های گردشگری دلال نیستند و مجوز و شناسنامه معتبر دارند. ما که فقط بیمار به کشور وارد نمی‌کنیم؛ این بیمار همراه دارد، خدمات دیگر می‌خواهد. بیمارستان این خدمات را می‌تواند بدهد؟  آیا قرار است همراه بیمار را هم معالجه کند که صفر تا ۱۰۰ کار را خودش می‌خواهد انجام دهد؟ گردشگری سلامت که فقط در جراحی و بیمارستان خلاصه نمی‌شود، کسی که برای آرامش می‌خواهد در ساحل قدم بزند یا از خدمات اسپا و آب‌درمانی استفاده کند هم در شاخه گردشگری سلامت قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: بارها شاهد حضور افراد تابلو به‌دستی در قسمت کنترل گذرنامه مسافران فرودگاه بین‌المللی تهران بوده‌ایم، آن‌ها چگونه و با چه مجوزی می‌توانند وارد این بخش شوند که بقیه نمی‌توانند؟

رفیعی تاکید کرد: آژانس‌های گردشگری بنا به مجوزهایی که از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گرفته‌اند می‌توانند در حوزه گردشگری سلامت کار کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارند. این مجوز به قدری واضح است که حتی اگر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم روزی بخواهد آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت را از بقیه تفکیک کند، تخلف کرده است. در مجوز آژانس‌های گردشگری تمام فعالیت‌هایی که باید انجام شود، خیلی واضح ذکر شده است. آژانس‌ها می‌توانند در مشارکت و همکاری با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بیماران خارجی را جذب کنند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی درباره دلیل برخورد نشدن با دلال‌ها اظهار کرد: مگر این انجمن مجوز برخورد با متخلفان را دارد!؟  نهادهای نظارتی هستند که چنین مجوزی را بدهند. اتفاقا این انتقاد چندساله ما بوده که چرا برخورد نمی‌شود و این دلال‌ها همین‌طور رشد کرده‌اند. از طرفی، ما مدعی هستیم که سرآمد پزشکی و درمان در منطقه هستیم، اما چرا می‌گویند آمارهای گردشگری سلامت در ایران ریزش داشته است!؟

اختلاف بر سر گردشگری سلامت، درحالی دامنه‌دار شده که کشورهای اطراف از جمله امارات، ترکیه و عمان درحال ربودن گوی رقابت از ایران در حوزه گردشگری سلامت هستند. همچنان که رقبای کهنه‌تر همچون مالزی، تایلند، سنگاپور و هند، حضور پررنگ و قوی خود را در بازار گردشگری سلامت حفظ کرده‌اند. با وجود این که در ایران اعتقاد بر ارزانی هزینه‌های درمان است، اما کشورهای دیگر با جذاب کردن هزینه‌ها و معرفی امکانات و مهارت‌های پزشکی و درمانی، لغو ویزا،  پیگیری وضعیت بیماران پس از برگشت، در کنار متنوع‌سازی خدمات درمانی، درحال جذب بیمار از کشورهایی هستند که ما فکر می‌کنیم مشتریان ثابت ایران شده‌اند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درحال حاضر بیشترین بیماران ایران از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، کویت و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس هستند اما همین وزارتخانه از ریزش درآمد گردشگری سلامت ایران تا ۳۰۰ میلیون دلار در شش ماه نخست امسال خبر داده که البته عامل آن را ویروس کرونا اعلام کرده است.

منبع:ایسنا

ورنی بافی _پیچ‌و‌تاب ذوق بر اصالت اندیشه عشایر ارسباران

ورنی بافی محصول بومی آذربایجان بوده و هنوز دارای رونق و خواستار فراوانی است. ورنی عمدتاً در قشلاق عشایر کوچ‌رو که حجم کاری کمتری دارند، به وسیله زنان و دختران بافته می‌شود. به همین سبب بیشتر نقوش و رنگ‌آمیزی ورنی‌های بافته‌شده در میان عشایر کاملاً متأثر از فرهنگ، باور و روحیات آن‌ها و در میان روستاییان، متشکل از موتیف‌های روستایی، ثابت و شناخته شده است که در قالب نقشه‌های شکسته و هندسی متصور می‌شود.

خاستگاه اصلی این صنعت، منطقه عشایری آذربایجان بوده که از آنجا به دیگر مناطق گسترش یافته است. ورنی ارسباران محصولی مناسب برای صادرات غیرنفتی استان است.

این نوع زیرانداز بدون پرز بوده و نقش‌اندازی در آن به وسیله پودهایی انجام می‌شود که به دور چله حلقه زده می‌شوند، ورنی ظاهر متفاوتی با گلیم دارد و به دلیل تجمع اضافه پودها در پشت‌کار زیراندازی تک‌رو به شمار می‌آید.

در بافت ورنی از مواد اولیه محلی همچون تارهای پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی برای چله و خامه پشمی و ابریشم دست ریس محلی برای پود استفاده می‌شود.

در ورنی‌های نفیس و مرغوب، خامه به شیوه گیاهی رنگ‌رزی می‌شود، ولی از انواع خامه رنگ‌رزی شده شیمیایی نیز برای بافت انواع ورنی باکیفیتی نازل‌تر استفاده می‌شود.

بافت ورنی از سه قسمت حاشیه، متن یا زمینه اصلی و ترنج تشکیل می‌شود، در توضیح این سه قسمت می‌توان گفت؛ حاشیه از اجزای اصلی نقشه ورنی بوده است و همانند چهارچوب یا قابی دور متن اصلی را احاطه کرده است، حاشیه خود از چهار قسمت به نام‌های لور، زنجیره، حاشیه کوچک و حاشیه بزرگ تشکیل شده است، متن یا زمینه اصلی به فضای داخلی محصور بین قسمت‌های مختلف حاشیه ورنی، متن یا زمینه ورنی گفته می‌شود، متن بیشترین حجم و فضای ورنی را به خود اختصاص می‌دهد و متناسب با نگاره‌ها و نقوش پیاده شده در آن نقش یا طرح‌های مختلف به خود می‌گیرد، ترنج طرح یا بخش میانی ورنی را تشکیل می‌دهد و معمولاً با اشکال هندسی مختلف مانند دایره، لوزی، بیضی و انواع دیگر ضلعی نقش زده می‌شود.

ورنی در اندازه‌های مختلفی نظیر ورنی قالیچه با ابعاد ۱۲۰*۲۵۰ سانتیمتر، ورنی کناره با ابعاد ۱۲۵*۳۲۰ سانتیمتر ، ورنی پشتی با ابعاد ۷۰*۱۰۰ سانتیمتر ۶۰*۹۰ سانتیمتر، ورنی قالی با ابعاد ۲۰۰*۳۰۰ سانتیمتر، ورنی زرع و نیم (جفت) با ابعاد ۱۱۵*۱۶۰ سانتیمتر و ورنی کناره بزرگ با ابعاد ۱۵۰*۳۲۰ سانتیمتر بافته می‌شود.

مهارت ورنی بافی ۱۹ اسفند سال ۸۸ به شماره ثبت ۸۸ در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید و به دنبال اجرای این هنر بی‌نظیر در منطقه ارسباران طی سال ۱۳۹۹، شهر ملی ورنی به مرکزیت شهرستان اهر در فهرست شهرهای ملی صنایع‌دستی کشور به ثبت رسید.

تاکنون ۵۲ اثر از تولیدکنندگان ورنی آذربایجان‌شرقی موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی شده‌اند که از این میان پنج اثر از هنرمندان نامی این استان حمید کاظم نیا، محمدقلی آقایی و مرسل مردادی موفق به دریافت مهر اصالت بین‌المللی شده‌اند.

* گزارش از نویده رئوف فرد

مرتبط:

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

خسارت کرونا به صنایع دستی کرمانشاه

دزفول شاخص‌های شهر جهانی صنایع دستی را دارد

سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر کرمانشاه منطقه‌ ای تفریحی توریستی در شهرستان کرمانشاه است که با محیطی بسیار آرام و دل انگیز هر سال در ایام نوروز و ایام تابستان بیشترین بازدید کننده از سراسر ایران و جهان را دارد. سرآب نیلوفر کرمانشاه مملو از گلهای نیلوفر آبی و پارک ساحلی بسیار زیبا می ‌باشد. این سرآب ظرفیت بهره‌ دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است. در سال های اخیر جهت رفاه بازدید کنندگان در اطراف این سرآب، امکانات رفاهی و پارک نیز احداث شده است.

این دریاچه در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحتی در حدود ۱۳۳۱ هکتار را به خود اختصاص داده است. عمق این دریاچه در قسمت های مختلف آن متفاوت است اما عمیق ترین قسمت های آن به بیش از ۳۲ متر می رسد. گفته می شود که در اعماق این دریاچه غارهای زیر زمینی نیز وجود دارد که بر منحصر به فرد بودن آن می افزاید.

نیلوفر گل زیبا و مقدسی است که به عنوان مظهر صلح و صفا از آن یاد شده است و هدیه ای شاهانه جهت پیشکشی برای شرفیاب شدن به شمار می رود. این گل دارای جایگاه ویژه ای در بین سایر گل هاست و زیباترین مجموعه آن را در کرمانشاه می توان یافت. به این منظور در فصول گرم راهی سرآب نیلوفر شوید و به تماشای آن بنشینید.

سراب نیلوفر کرمانشاه

در سرآب نیلوفر قایق هایی وجود دارند که می توانید سوار بر آنها به میان دریاچه بروید. شناور شدن بر روی آب دریاچه به شما امکان می دهد تا از زاویه ای متفاوت به دریاچه بنگرید.

در اطراف دریاچه فضایی ایجاد شده است که امکان یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی را برایتان فراهم کرده است. در این فضا امکاناتی نیز برای استفاده گردشگران و مسافران وجود دارد.

قصه ها و افسانه های زیادی در مورد سرآب نیلوفر بر سر زبان ها است، یکی از معروف ترین آنها حکایت می کند که گنجینه ای از خسرو پرویز، شاه ساسانی در اعماق این دریاچه دفن شده است.

سراب نیلوفر کرمانشاه

منابع آب سراب نیلوفر
چندین چشمه جوشان در اعماق دریاچه وجود دارند که آب را به درون دریاچه هدایت می کنند. یکی از ویژگی های بارز این آب زلال بودن آن است به گونه ای که به راحتی می توان ساقه های گل نیلوفر را در درون آن دید که با وزش باد به این سو و آن سو می روند.

تهدیدات سرآب نیلوفر
از اواسط دههٔ هشتاد به علت خشکسالی‌ های طولانی مدت و برداشت بی ‌رویه آب‌ های زیرزمینی، چشمه ‌های تأمین کنندهٔ آب این دریاچه چندین بار به‌ طور کامل خشک شده و همین امر سبب از بین رفتن کامل نیلوفرهای آبی شد. با این حال با تلاش پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در اردیبهشت ۱۳۹۵ تعدادی بوتهٔ نیلوفر آبی کشت شده و در بستر دریاچه کاشته شد تا از نابودی کامل آن جلوگیری به عمل آید.

مسیر دسترسی
این سراب در چهارده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه «کماجار» قرار دارد. در شهر کرمانشاه وارد بلوار دولت آباد شوید و با استفاده از تابلوهای راهنما به دریاچه برسید. در محوطه دریاچه پارکینگی وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید.

مرتبط:

ریژاو _قطعه‌ای پنهان از طبیعت کرمانشاه

سراب گل های نیلوفر در” کماجار”

گردشگری پرنده‌نگری؛ صنعتی نوپا در استان کرمانشاه

کشف انگشتر یاقوت ۲ هزار ساله با یک تصویر خیره‌کننده

یک انگشتر مربوط به قرن هجدهم که دو هزار سال از عمر آن می‌گذرد، به تازگی کشف شده که مربوط به مجموعه باورنکردنی از سنگ‌های قیمتی جورج اسپنسر، چهارمین دوک مارلبرو است.

این مجموعه که یکی از بهترین مجموعه‌های جواهرات در جهان باستان به‌شمار می‌رود، بیش از ۸۰۰ قطعه از جواهرات مربوط به دوران باستان را در خود جای داده که متاسفانه بخش اعظم آن در اثر تعمیرات کاخ بلنهایم متلاشی شد. اما به تازگی یک سنگ قیمتی از آن به فروش رسیده و انگشتر یاقوت آن که ۲ هزار سال از عمر آن می‌گذرد، کشف شده است.

این انگشتر یاقوت یک جواهر خیره‌کننده از نظر زیبایی‌ست و یک چهره زن به شکل باورنکردنی و با ظرافت شگفت‌آوری بر روی آن حکاکی شده است. این میراث مربوط به دوران باستان، متعلق به کالیگولا، امپراتور مشهور روم باستان بوده که توسط جواهرفروش سلطنتی وارتسکی برای فروش گذاشته شد.

یاقوت کبود با ظرافت و هنر منحصر به‌فردی بر روی آن تراشیده شده و جلو قسمت حلقه آن، تصویر یک زن حکاکی شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که این تصویر حکاکی‌شده مربوط به همسر چهارم و آخر امپراتور کالیگولا به نام سزونیا است. به دلیل رابطه خاص و عاشقانه‌ای که امپراتور روم باستان با همسر چهارم خود داشته، ساخت این حلقه ارزشمند را سفارش داده که حساسیت خاصی برای طراحی و ساخت آن وجود داشته است.

البته این تنها میراث ارزشمند از مجموعه مارلبرو نیست و گفته شده که در جال حاضر دو سنگ قیمتی از این مجموعه هم در اختیار جواهر فروش سلطنتی وارتسکی قرار داد. یکی از این جواهرات یک کامو ایتالیایی قرن شانزدهم است و دیگری هم یک قلتک طلایی روم باستان بوده که عکس مارک آنتونی بر روی آن حکاکی شده است. در واقع این تصویر نادر از ژنرال بوده که به خاطر عشق خود به کلتوپاترا مشهور شده است.

منبع:اسکان

مرتبط:

کشف یک کلیسا قرن ششمی در باغ کارگر ترکی

کشف مجسمه قرون‌وسطایی پس از قرن‌ها

موزاییک روم باستان _کشفی دیگر در ایتالیا

عمارت شهرداری رشت یک گام تا موزه بلدیه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با تخصیص اعتبار برای مرمت عمارت شهرداری رشت پروژه تغییر کاربری این عمارت به موزه بلدیه و مردمشناسی نزدیک شده است.

ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای مرمت عمارت شهرداری و تبدیل آن به موزه ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که مبلغ ۷۰ میلیارد ریال آن از سوی این سازمان اختصاص یافته است و شهرداری نیز  باید آورده ای داشته باشد تا طرح بطور کامل اجرایی شود.
وی اظهار داشت: نقشه های کاربری موزه ای از سوی مشاور ارائه و در کمیته فنی با کلیت طرح موافقت شده است؛ اگر مطالعات مرمت این هفته ابلاغ شود بر اساس ضوابط میراث وارد فاز اجرایی خواهیم شد.
جهانی همچنین ادامه داد: ۳۵۰ میلیون تومان نیز برای موزه مشروطه ابلاغ شده است، اما هنوز این رقم تخصیص نیافته است.
موزه مشروطه قرار است در خانه اولین شهردار رشت حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان ایجاد شود،  خانه ای قدیمی با عمری بیش از یکصدسال و با معماری منحصربفرد در میدان سید کلان یا صیقلان امروزی واقع شده و اکنون بعنوان ساختمان شورای شهر رشت مطرح است.
این خانه در دی ماه سال ۱۳۸۱ در اولین دوره شورای اسلامی رشت از مالکان وقت خریداری و در اواخر همان سال کار بازسازی آن توسط مهندس روبرت واهانیان آرشیتکت و مهندس ناظر انجام شد. عملیات بازسازی در اواخر سال ۱۳۸۲ به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: همچنین اعتبار مربوط به تبدیل ساختمان سردار امجد تالش به موزه باستانشناسی اختصاص پیدا کرده و بزودی وارد فاز اجرایی می شود.
کاخ سردار امجد بزرگترین بنای آجری غرب استان گیلان است و در دوره قاجار مرکز حکومت منطقه خمسه طوالش شامل شهرهای آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال شاندرمن و فومن و شفت بوده است.
۲۰موزه در گیلان وجود دارد که ۱۵ مورد از آنها فعال است؛ گنجینه رشت، موزه های میراث روستایی گیلان، موزه فومن و نیز تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
علاوه بر اینها موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا، قلعه رودخان، موزه فرهاد شرفی ماسوله، عشایری سوباتان، تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله علوم کشاورزی و منابع طبیعی و موزه تحقیقات بین المللی تاسماهیان از دیگر موزه های گیلان است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آبشار نورالی _رشته کوه هزار مسجد

آشنایی با بازار بزرگ شهر رشت

شهر رشت یک اتمسفر فرهنگی است/ گردشگران تاریخ رشت را لمس کنند

میرجاوه _قدیمی‌ترین خط‌آهن؛ معبری به شبه قاره هند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ویژگی‌های میرجاوه در استان سیستان بلوچستان نوشت: این شهرستان با قدیمی‌ترین خط راه‌آهن، تنها مرز رسمی و قانونی جنوب‌شرقی کشور است که رفت و آمد گردشگران خارجی را به شبه قاره هند متصل می‌کند.

علی اصغر مونسان با انتشار کلیپی از جاذبه‌های گردشگری و چشم‌اندازهای طبیعی میرجاوه در استان سیستان‌وبلوچستان در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: این شهرستان در ۷۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان زاهدان واقع شده و تنها مرز رسمی و قانونی در جنوب‌شرقی کشور است و رفت‌وآمد گردشگران خارجی از این معبر (مرز میرجاوه) صورت می‌گیرد و از طریق قدیمی‌ترین خط راه‌آهن به شبه قاره هند متصل می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میرجاوه را دارای جاذبه های شاخص گردشگری دانست و به آتشفشان نیمه فعال تفتان، گورستان تاریخی و منحصر به فرد هفتاد ملا، روستای هدف گردشگری تمین، چشمه حضرت موسی، معماری صخره‌ای تمین، باغات و مناظر طبیعی، چشمه‌های بکر و جوشان روستاهای دامنه تفتان غار، آبشار و قلعه لادیز، ساختمان‌های تاریخی راه‌آهن، گمرک، شهربانی و پست و قدیمی‌ترین فرودگاه در این منطقه اشاره کرد.

میرجاوه

با توجه به رویکرد وزارت میراث‌فرهنگی به اجرا و افتتاح طرح‌ها به صورت خطی و مسیری که دارای ویژگی‌های توسعه گردشگری از جمله آثار و بناهای تاریخی هستند، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان و مناطق آزاد تجاری که به کریدورهای بین‌المللی متصل می‌شوند جزو طرح‌های اولویت‌دار قرار خواهند گرفت.

مونسان در سفر هفته گذشه به استان قزوین در دیدار با فعالان حوزه گردشگری این استان گفت:«راه‌آهن شمال به جنوب کشور با محور ۱۴۰۰ کیلومتری، کاروانسراهای کشور و محور اورامانات در غرب کشور از جمله آثاری هستند که در انتظار ثبت جهانی قرار دارد، رویکرد وزارتخانه این است که طرح ها را به‌صورت خطی و مسیری ثبت کند تا از این طریق بتواند بناهای بیشتری را ثبت جهانی کند، مسیرهایی انتخاب می‌شوند که چند بنای مهم در آن قرار داشته باشد.»

شهرستان مرزی میرجاوه با سه بخش لادیز، ریگ ملک و مرکزی با وسعتی حدود ۶ هزار کیلومترمربع در شرق سیستان و بلوچستان واقع شده است و بیش از ۳۵۰ کیلومتر با کشور پاکستان مرز مشترک دارد و  نخستین راه آهن در ایران را داشته و جزو نخستین شهرهای دارای شهربانی و گمرک است.

میرجاوه با مناطق مختلف دیدنی نظیر رودخانه لادیز، دخمه انسان‌های اولیه، قبرستان‌های باستانی، قلعه چهل‌دختر، قلعه و غار لادیز، تپه‌های باستانی لادیز، معماری صخره‌ای تمین، مجموعه قبرستان و قلعه هفتاد ملا، چاه‌های مربوط به معادن باستانی در جون‌آباد، درگیابان، چلنگ، خارستان بخش لادیز و صدها اثر ماقبل تاریخ سفر خوشی را برای هر گردشگر به یادگار می‌گذارد.

میرجاوه

در قسمت جنوب و جنوب‌غرب میرجاوه و در بخش لادیز رشته کوه‌های منتهی به قله تفتان به عنوان مرتفع‌ترین کوه سیستان و بلوچستان و بام جنوب شرق کشور مناظر و طبیعت زیبایی را به وجود آورده که نشان دهنده زیباییهای خلقت الهی است. این رشته کوه‌ها از قله شه‌سواران با ارتفاع سه هزار و ۵۰۰ متر در بخش لادیز و در مسیر خاش – زاهدان آغاز شده و شامل ارتفاعات خارستان، انجرک و گزند است و سپس به تفتان منتهی می شود.

معروف‌ترین این قله‌ها شه‌سواران، بندک سیاه، زردان نقره ای، چهل دختر، ریزوک، ماد افتی، بیست مردون، انجرک، گریوه، گزند و تفتان است. تمامی این قلل بیشتر از ۳هزار متر ارتفاع دارند و مرتفع ترین آنها تفتان با چهار هزار و ۵۰ متر ارتفاع در جنوب بخش لادیز و در حوزه شهرستان خاش واقع شده و تنها آتشفشان نیمه فعال ایران است که هنوز بخار گوگرد از دهانه های سمت لادیز و سنگان آن متصاعد می شود.

blank

کوه های روستای تمین منبع غنی و سرشاری از گیاهان دارویی از جمله درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ است که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. تمین همچنین دارای آثار تاریخی و گردشگری زیادی از جمله تپه های باستانی، قبرستان ها، چله خانه، معماری صخره ای، آسیاب های آبی، قلعه ها و کوره های ذوب فلز در نواحی مختلف و غارهای باستانی است که همه نشان از استقرار تمدن عظیم انسانی در این دهستان دارد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

گذری به شهر سوخته‌ سیستان و بلوچستان/ کشف عجایبی در یک شهر باستانی

بانک نقوش صنایع دستی فراموش شده، طراحی می‌شود

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، از ایجاد بانکی با محتوای نقوش صنایع دستی فراموش شده به منظور کاربردی و تجاری کردن آنها خبر داد.

پویا محمودیان  درباره  اهداف مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی با محوریت رشته های احیا شده و در حال فراموشی گفت: طراحی بانکی با محتوای نقوش به منظور استفاده و کابردی و تجاری شدن آنها از جمله اهداف اصلی این مسابقه است.

وی با اشاره به این که ایران دارای ۲۹۵ رشته صنایع دستی است، که برخی از آنها فراموش شده و نیاز به احیا و باز طراحی دارد، گفت: از حدود یک سال‌ پیش که ‌مکاتبات با استان ها برای احیای صنایع دستی فراموش شده آغاز شد،  ۵۵ رشته صنایع دستی کاملاً احیا شد و در مجموع در دولت تدبیر و امید ۹۹ رشته باز طراحی و احیا شده است.
وی گفت: فعالیت ما در این دوره اختصاص به احیای رشته های کم رونق، رشته های منسوخ شده و صنایع دستی داشت که جایگاهی در بازار نداشت.

محمودیان با بیان این که این مسابقه و برگزاری نمایشگاه و اعلام نفرات برتر نقطه شروع است، افزود: حفظ و احیا این نقوش و ٍآثار و تجاری کردن آن از وظایف معاونت صنایع دستی  است.

محمودیان گفت: تلاش می کنیم با ایجاد این بانک و همچنین کمک به تجاری سازی  و در ادامه تولید انبوه آنها به احیا این آثار کمک کنیم چون این این آثار داشته‌ها و گنجینه های ارزشمند کشور ما محسوب می شوند.

وی افزود: از روش‌ها و ایده‌های مختلفی برای احیای صنایع دستی بهره گرفته شد؛ استفاه از ظرفیت اساتید مطرح، بازطراحی و شناسایی سلیقه بازار و اعمال آن سلیقه ها در تولیدات، تولید انبوه محصول برای بازار و رساندن به دست مشتریان و علاقه‌مندان.

محمودیان با بیان اینکه فعالان صنایع دستی با توجه به شیوع کرونا بسیار آسیب دیده اند ابراز امیدواری کرد: با پایان این دوره همه گیری، مجدد فروش صنایع دستی رونق بگیرد.

مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی با محوریت رشته های احیا شده به همت معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی برگزار شد و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد.

در این مراسم از محسن کیانی در رشته قفل‌سازی، ایوب جوانکار فومنی در رشته نقاشی لاکی، زهرا کوشایی‌فر در رشته دوخت‌های سنتی، پیمان محمدی در رشته گره‌چینی، سحر موسوی در رشته نقاشی قلمکار، مهدی نامور در رشته کتابت، لیلی رحیمی معاون صنایع‌دستی بوشهر، فرزاد رشیدی معاون صنایع‌دستی گیلان، مریم حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع‌دستی استان گلستان و هدی حسینی از فعالان حوزه صنایع‌دستی با حضور  علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی تجلیل به عمل آمد.

سیدحسین متولیان در رشته زیورآلات سنتی از استان سمنان، خیرالنسا صمدیان پیشکسوت رشتۀ رودوزی از استان سمنان، خدیجه مقیمی پیشکسوت رشته چادرشب‌بافی از استان گیلان، عبدالمجید زراعی پیشکسوت رشته عبابافی از استان بوشهر، جمشید خداداد نوش‌آبادی، پیشکسوت رشته مخمل‌بافی از استان اصفهان، مجید سلیمی کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، ریحانه تقوی کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان و مروارید معتمدی برگزیده در طراحی سفره از دیگر تجلیل‌شدگان این مراسم بودند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تجارت الکترونیک _راه نجات صنایع دستی

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران

کلیساهای حواری ارمنی در جلفا

در حالی که در طول تاریخ، مردم جهان شاهد جنگ‌های متعدد عقیدتی یا قومیتی بوده‌اند؛ تاریخ، زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان توحیدی در اصفهان را ثبت کرده است. وجود قومیت‌های مختلف و پیروان ادیان توحیدی بخشی از تفاوت‌های ساختار شهری این منطقه را رقم زده که آثار آن از پیش از اسلام تاکنون در محله های اصفهان (جلفا) وجود دارد.
محله جلفای شهر اصفهان نشان می‌دهد که این شهر از ادوار گذشته تاکنون مهد گفت‌وگوی ادیان بوده به طوری که مسیحیان در جنوب غربی، یهودیان در شمال شرقی و زرتشتیان در شمال غربی شهر و در کنار مسلمانان زندگی می‌کردند.

جلفا

براساس آمار یک درصد از جمعیت مردم اصفهان اقلیت مذهبی هستند و آمارها نشان می‌دهد که ارامنه اصفهان بیشترین جمعیت اقلیت‌های دینی را به خود اختصاص داده‌اند. از تعداد ۲۴ کلیسا که اکثر آنها در نیمۀ اول قرن هفدهم ساخته شده‌اند، ۱۳ کلیسا متعلق به حواری ارمنی(ارتدوکس شرقی) هستند. شاید اصفهان تنها شهری است که خیابانی دارد که یک سوی آن مسجد مسلمانان و در سوی دیگر کنیسه یهودیان جای گرفته است.

blank
محله جلفای اصفهان، که در قسمت جنوبی رودخانه زاینده رود واقع شده است، قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد و اکثر ساکنین این محله را ارامنه مسیحی تشکیل می دهند. مسیحیان جلفا متشکل از گرایش‌های پروتستان، ارتدوکس و کاتولیک‌ها هستند. ۱۳ کلیسای ارتدوکس شرقی  به نام‌های کاتارینه، وانک، مریم، هاکوپ، گئورک، گریگور، میناس، نرسس، نیکاغایوس، سرکیس، بیت‌لحم، هواننس و استپانوس هم در محله جلفای اصفهان بنا شده‌اند که هر کدام تاریخچه‌ای جذاب و شنیدنی دارند. کلیساهای جلفا از لحاظ طرح، ساختار و آذین ها به هم شباهت دارند و از لحاظ معماری ترکیبی از سبک های ایرانی و ارمنی هستند.

blank

طرح ها و تقسیمات اصلی کلیسا بر اساس نیاز و احتیاجات آئین و عبادات مذهبی کلیسا پایه ریزی شده‌اند که از کلیساهای ساخته شده از سنگ در ارمنستان الهام گرفته اند. از طرفی استفاده از آجر در تزئین نمای بیرونی و شکل گنبد ها کاملاً نشانگر تأثیر هنر اسلامی است. دیگر وجه مشترک میان کلیساهای جلفا و ساختمان های دوران صفویه، استفاده از طاق های نوک تیز و سطحی است.

blank
ارامنه مسیحی همچون دیگر مسیحیان جهان در جلفای نو با خرید درخت کریسمس، تزیینات و لباس‌های نو و هدایای مختلف، خود را برای سال نو آماده می‌کردند و با فرا رسیدن روز ولادت حضرت عیسی بن مریم (ع) و سال نو میلادی، هرسال محله ارامنه و جلفای اصفهان و کلیسای وانک حال و هوای ویژه ای به خود می گرفت اما امسال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان برای احترام به ایثار کادر درمانی کشور و جلوگیری از تجمعات، به مناسبت سال نوی میلادی ۲۰۲۱ و تولد حضرت عیسی مسیح، در کلیسای وانک و محله ارمنی نشین جلفای نو اصفهان هیچ گونه تزیینات و مراسمی صورت نگرفت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کلیسای سکره کر _قلب مقدس پاریس

قزوین _شهری با کلیسا های قدیمی و محله‌های ارامنه

صلیب سبز و کلیسای ۴۰۰ ساله سرکیس