نقوش صنایع دستی

بانک نقوش صنایع دستی فراموش شده، طراحی می‌شود

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، از ایجاد بانکی با محتوای نقوش صنایع دستی فراموش شده به منظور کاربردی و تجاری کردن آنها خبر داد.

پویا محمودیان  درباره  اهداف مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی با محوریت رشته های احیا شده و در حال فراموشی گفت: طراحی بانکی با محتوای نقوش به منظور استفاده و کابردی و تجاری شدن آنها از جمله اهداف اصلی این مسابقه است.

وی با اشاره به این که ایران دارای ۲۹۵ رشته صنایع دستی است، که برخی از آنها فراموش شده و نیاز به احیا و باز طراحی دارد، گفت: از حدود یک سال‌ پیش که ‌مکاتبات با استان ها برای احیای صنایع دستی فراموش شده آغاز شد،  ۵۵ رشته صنایع دستی کاملاً احیا شد و در مجموع در دولت تدبیر و امید ۹۹ رشته باز طراحی و احیا شده است.
وی گفت: فعالیت ما در این دوره اختصاص به احیای رشته های کم رونق، رشته های منسوخ شده و صنایع دستی داشت که جایگاهی در بازار نداشت.

محمودیان با بیان این که این مسابقه و برگزاری نمایشگاه و اعلام نفرات برتر نقطه شروع است، افزود: حفظ و احیا این نقوش و ٍآثار و تجاری کردن آن از وظایف معاونت صنایع دستی  است.

محمودیان گفت: تلاش می کنیم با ایجاد این بانک و همچنین کمک به تجاری سازی  و در ادامه تولید انبوه آنها به احیا این آثار کمک کنیم چون این این آثار داشته‌ها و گنجینه های ارزشمند کشور ما محسوب می شوند.

وی افزود: از روش‌ها و ایده‌های مختلفی برای احیای صنایع دستی بهره گرفته شد؛ استفاه از ظرفیت اساتید مطرح، بازطراحی و شناسایی سلیقه بازار و اعمال آن سلیقه ها در تولیدات، تولید انبوه محصول برای بازار و رساندن به دست مشتریان و علاقه‌مندان.

محمودیان با بیان اینکه فعالان صنایع دستی با توجه به شیوع کرونا بسیار آسیب دیده اند ابراز امیدواری کرد: با پایان این دوره همه گیری، مجدد فروش صنایع دستی رونق بگیرد.

مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی با محوریت رشته های احیا شده به همت معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی برگزار شد و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد.

در این مراسم از محسن کیانی در رشته قفل‌سازی، ایوب جوانکار فومنی در رشته نقاشی لاکی، زهرا کوشایی‌فر در رشته دوخت‌های سنتی، پیمان محمدی در رشته گره‌چینی، سحر موسوی در رشته نقاشی قلمکار، مهدی نامور در رشته کتابت، لیلی رحیمی معاون صنایع‌دستی بوشهر، فرزاد رشیدی معاون صنایع‌دستی گیلان، مریم حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع‌دستی استان گلستان و هدی حسینی از فعالان حوزه صنایع‌دستی با حضور  علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی تجلیل به عمل آمد.

سیدحسین متولیان در رشته زیورآلات سنتی از استان سمنان، خیرالنسا صمدیان پیشکسوت رشتۀ رودوزی از استان سمنان، خدیجه مقیمی پیشکسوت رشته چادرشب‌بافی از استان گیلان، عبدالمجید زراعی پیشکسوت رشته عبابافی از استان بوشهر، جمشید خداداد نوش‌آبادی، پیشکسوت رشته مخمل‌بافی از استان اصفهان، مجید سلیمی کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، ریحانه تقوی کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان و مروارید معتمدی برگزیده در طراحی سفره از دیگر تجلیل‌شدگان این مراسم بودند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تجارت الکترونیک _راه نجات صنایع دستی

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *