کشف یک کلیسا قرن ششمی در باغ کارگر ترکی

کشف یک کلیسا قرن ششمی در باغ کارگر ترکی

یکی از کارگرهای ترکیه هنگام کاشت نهال‌های نارنج در باغ خود، ناگهان تعدادی از موزائیک‌های قدیمی را کشف کرد و به سرعت به مسئولان اداره موزه هاتای اطلاع داد.

این کارگر اهل پاسیفیک ترکیه در سال ۲۰۰۲ میلادی اقدام به خرید یک باغ ۱۰ هکتاری در محل زندگی خود کرد که پس از گذشت سال‌ها تصمیم گرفت از این باغ درآمدزایی کرده و آن را به یک منبع درآمد خانوادگی تبدیل کند.

این کارگر ترکی زمانی‌که تصمیم به کاشت نهال‌های نارنج در این باغ گرفت، متوجه موزائیک‌هایی در زیر خاک شده که از نظر ظاهری کاملا با موزائیک‌های معمولی متفاوت بوده و مشخص بود که از قدمت بالایی برخوردار هستند. سپس این کارگر اهل پاسیفیک به سرعت به مسئولان میراث منطقه خود اطلاع داد و آن‌ها نیز حفاری‌های مربوطه را آغاز کردند.

مسئولان اداره موزه هاتای متوجه شدند که این باغ یک سایت فرهنگی درجه یک محسوب می‌شود و باید با دقت بیشتری به حفاری آن بپردازند؛ از این رو نیروهای کمکی از بخش میراث فرهنگی شهر استانبول نیز برای حفاری این باغ اعزام شدند.

نکته جالب توجه این‌جاست که این تیم حفاری موفق شده تاکنون یک کلیسای رسولان مقدس قرن ششم، موزائیک‌های متنوع، اشکال مختلف حیوانات، مقبره‌های سنگی و بقایای استخوان را در این باغ کشف کرده و به ثبت برساند.

این در حالی است که این تیم متخصص معتقدند هنوز هم می‌توانند آثار جدیدی را در این باغ ۱۰ هکتاری کشف کنند که این کار نیاز به زمان و تیم‌های حرفه‌ای بیشتری دارد.

لازم به ذکر است که طی ماه‌های اخیر، بسیاری از مردم منطقه پاسیفیک برای حفاری این باغ داوطلب شده‌اند تا بتوانند به افزایش سرعت کشف آثار کمک کنند. این افراد داوطلب تمایل دارند که حتی برای یک بار هم که شده این آثار قدیمی و کهن را لمس کنند. آن‌ها معتقدند که این آثار موجب خرسندی و افتخار ماست و وقتی آن‌ها را از نزدیک می‌بینیم، شور و شوق برایمان به ارمغان خواهد داشت.

در این میان، مدیر موزه هاتای نیز اعلام کرده است که مطالعات طراحی سه‌بعدی این آثار کشف‌شده نیز آغاز شده و به زودی نمایی دیدنی از این بقایا به شکل سه‌بعدی نمایش داده می‌شود.

منبع:اسکان

مرتبط:

کشف بیش از ۱۰۰ تابوت باستانی در مصر 

کشف سفالینه‌هایی از عصر آهن در مرسین

کشف دستکندهای زیرزمینی ارزشمند تاریخی در کاشان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *