شهرداری رشت

عمارت شهرداری رشت یک گام تا موزه بلدیه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با تخصیص اعتبار برای مرمت عمارت شهرداری رشت پروژه تغییر کاربری این عمارت به موزه بلدیه و مردمشناسی نزدیک شده است.

ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای مرمت عمارت شهرداری و تبدیل آن به موزه ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که مبلغ ۷۰ میلیارد ریال آن از سوی این سازمان اختصاص یافته است و شهرداری نیز  باید آورده ای داشته باشد تا طرح بطور کامل اجرایی شود.
وی اظهار داشت: نقشه های کاربری موزه ای از سوی مشاور ارائه و در کمیته فنی با کلیت طرح موافقت شده است؛ اگر مطالعات مرمت این هفته ابلاغ شود بر اساس ضوابط میراث وارد فاز اجرایی خواهیم شد.
جهانی همچنین ادامه داد: ۳۵۰ میلیون تومان نیز برای موزه مشروطه ابلاغ شده است، اما هنوز این رقم تخصیص نیافته است.
موزه مشروطه قرار است در خانه اولین شهردار رشت حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان ایجاد شود،  خانه ای قدیمی با عمری بیش از یکصدسال و با معماری منحصربفرد در میدان سید کلان یا صیقلان امروزی واقع شده و اکنون بعنوان ساختمان شورای شهر رشت مطرح است.
این خانه در دی ماه سال ۱۳۸۱ در اولین دوره شورای اسلامی رشت از مالکان وقت خریداری و در اواخر همان سال کار بازسازی آن توسط مهندس روبرت واهانیان آرشیتکت و مهندس ناظر انجام شد. عملیات بازسازی در اواخر سال ۱۳۸۲ به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: همچنین اعتبار مربوط به تبدیل ساختمان سردار امجد تالش به موزه باستانشناسی اختصاص پیدا کرده و بزودی وارد فاز اجرایی می شود.
کاخ سردار امجد بزرگترین بنای آجری غرب استان گیلان است و در دوره قاجار مرکز حکومت منطقه خمسه طوالش شامل شهرهای آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال شاندرمن و فومن و شفت بوده است.
۲۰موزه در گیلان وجود دارد که ۱۵ مورد از آنها فعال است؛ گنجینه رشت، موزه های میراث روستایی گیلان، موزه فومن و نیز تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
علاوه بر اینها موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا، قلعه رودخان، موزه فرهاد شرفی ماسوله، عشایری سوباتان، تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله علوم کشاورزی و منابع طبیعی و موزه تحقیقات بین المللی تاسماهیان از دیگر موزه های گیلان است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آبشار نورالی _رشته کوه هزار مسجد

آشنایی با بازار بزرگ شهر رشت

شهر رشت یک اتمسفر فرهنگی است/ گردشگران تاریخ رشت را لمس کنند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *