تیم صنایع دستی مدافع ندارد!

یک کارشناس صنایع دستی بر این باور است که حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هیچ مدافعی ندارد و بیشتر کسانی که مسئولیت دارند، بیشتر حقوق‌بگیر هستند تا مدافع این حوزه و هنرمندانش.

فریدون میرزالو، مدیرکل سابق دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع‌دستی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضیعت صنایع‌دستی در ایام کرونا و فراهم نشدن شرایط مناسب برای عرضه مناسب محصولات صنایع‌دستی و لزوم حمایت از هنرمندان و فعالان این عرصه، اظهار کرد: اکثر تولیدکنندگانی که در نقاط دورافتاده هستند یا تعطیل کرده‌اند یا اینکه به سختی فعالیت می‌کنند، چراکه دسترسی آنها به بازار کمتر شده است. به هر حال چشم بسیاری از هنرمندان و تولیدکنندگان به نمایشگاه‌هایی بود که در استان‌های مختلف یا در سطح تهران به صورت ملی برگزار می‌شد که هم‌اکنون این امکان دیگر وجود ندارد.

او با بیان اینکه «مشکل بازرگانی در حوزه صنایع دستی پیش از کرونا نیز وجود داشته است»، ادامه داد: بر اساس آماری که اعلام می‌شود و اتفاقا جای تامل هم دارد و می‌گویند ۵۰۰ هزار فعال صنایع دستی در کشور داریم، کل افرادی که می‌توانستند و در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردند حدود ۵۰۰ نفر بوده است. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که برای حوزه بازرگانی برنامه‌ مشخص و درستی وجود ندارد.

این کارشناس صنایع‌دستی با اعتقاد بر اینکه کرونا وضعیت حوزه بازرگانی صنایع‌دستی را بدتر کرده است، خاطرنشان کرد: شاید باور نکنید که تعداد کارشناسان صنایع‌دستی در معاونت صنایع‌دستی به تعداد انگشت‌های یک دست هم نیست و مشخص نیست که بر اساس چه معیارهایی تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار برنامه‌ریزی‌های درست و دقیق داشت؛ به‌خصوص در شرایطی که بدنه این حوزه در حال از بین رفتن است و به نظر می‌رسد که کسی هم به فکر نیست.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

تاثیر قدرتمند صنایع دستی بر نرخ رشد گردشگران

قدیمی‌ترین دندان انسان در قلعه کرد آوج رونمایی شد

دندان انسان نئاندرتال کشف شده در غار قلعه کرد آوج به عنوان قدیمی‌ترین بقایای انسانی کشف شده در قزوین رونمایی شد.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین دوشنبه شب ۸ دی در آیین رونمایی از دندان انسان نئاندرتال از یافته‌های هیئت باستان شناسی ایران و فرانسه در غار قلعه کُرد آوج که با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی برگزار شد، تصریح کرد: غار قلعه کرد آوج در ارتفاع دو هزار و صد متری قرار دارد که طی دو سال ۹۷ و ۹۸ در این منطقه هیئتی مرکب از نمایندگان کشورهای ایران و فرانسه کاوش انجام دادند، فصل سوم کاوش نیز قرار بود سال ۹۹ انجام شود اما به خاطر کرونا  این امر محقق نشد.

وی تأکید کرد: یافته‌های پیش از تاریخ به دو بخش مواد فرهنگی و بقایای انسانی تقسیم می‌شود، در این غار ما بقایای انسانی پیدا کردیم که منحصر به فرد است، این دومین بار است که در قلمرو جمهوری اسلامی ایران یافته‌های انسانی پیدا می‌شود، در این کاوش ۲۰ قطعه دندان پیدا شده که یکی از این قطعات مورد آزمایش قرار گرفته است.

خزائلی بیان کرد: سن قطعات کشف شده از سن کربن ۱۴ که بیش از ۴۵ هزار سال است بیشتر است و در آزمایشگاه تخمین اولیه صدهزار ساله در نظر گرفته شده است.

قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران

حامد وحدتی‌نسب، سرپرست هیئت کاوش غار قلعه کُرد در این جلسه بیان کرد: تمام کار کاوش این غار را تیم ایرانی انجام داده است، اما به دلیل اینکه باید آزمایش‌هایی با استاندارد بالا انجام شود که در ایران امکان آن وجود ندارد از یک تیم فرانسوی برای اجرای آزمایش‌های مختلف سن سنجی، رسوب شناسی، جانورشناسی و گیاه شناسی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: انسان نئاندرتال نوعی از انسان است که قبل از ما در این محدوده جغرافیایی زندگی می‌کرده است، این انسان‌ها از ۲۵۰ هزار سال تا ۴۰ هزار سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند، شکارچی بودند و در دسته‌های کوچک زندگی می‌کردند، بعد از ورود انسان هوشمند این انسان‌ها منقرض می‌شوند.

وحدتی نسب اظهار کرد: در بازسازی‌های انجام شده این انسان از نظر حجم بدن و رفتارشناختی شبیه ما بودند، این‌ها بیش از آنچه که تصور می‌شد به ما شبیه هستند اما از نظر جمجه با ما تفاوت دارند، از نظر قامتی نیز کوتاه‌تر و عضلاتی‌تر بودند.

وی خاطرنشان کرد: این انسان‌ها شکارچی بودند و بقایای شکار آن‌ها در غار قلعه کرد پیدا شده است؛ ما با سه راه می‌توانیم سن را تخمین بزنیم یکی از روش‌ها بررسی مواد فرهنگی است که انسان از خودش به جا گذاشته، مواد به جا مانده در غار قلعه کرد متعلق به دوره نئاندرتال است، همچنین بقایای انسان و سن سنجی نشان می‌دهد که این دندان کشف شده مربوط به انسان نئاندرتال است.

سرپرست هیئت کاوش غار قلعه کرد بیان کرد: قلعه کرد قبل از این که مرمت شود توسط حفاران غیرمجاز سرقت شده بود بنابراین تمام مواد فرهنگی را با سختی جمع آوری کردیم و نتایج سن سنجی نشان داد که موارد به دست آمده بیش از ۴۵ هزار سال است و می‌توانیم بگوییم قلعه کرد قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران است چرا که حیواناتی کشف شده است که هم اکنون در ایران وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین کشف ما در این غار کشف دندان شیری یک کودک است که بین ۶ تا ۹ سال سن دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفری به اعماف غار قلعه کرد قزوین

عمارت سردار مفخم _ دیدنی ترین بنای تاریخی قزوین

واقعیت جالب روستای مرگ قزوین چیست؟

طلسم تعطیلی بلندترین برج ساعت یزد شکسته شد

برج ساعت مسجد جامع پس از چندین دهه تعطیلی در طرح هفت‌خوان گردشگری شهرداری که به دسترس‌پذیری شهر می‌انجامد، به روی گردشگران و مردم گشوده می‌شود.

«سپنتا نیکنام» مسئول کمیته مناسب‌سازی شهری یزد در مورد آزادسازی مجموعه ساعت مسجد جامع یزد، اظهار کرد: مسیر طرح هفت خوان گردشگری از هفت تقاطع شهر می‌گذرد که در همین راستا نیز تصمیم بر آزادسازی محوطه برج ساعت یزد به منظور استفاده از فضای آن جهت دسترسی علاقمندان گرفته شد.

وی با بیان این که آزادسازی این برج، بارها مطرح اما عملی نشده بود، گفت: خوشبختانه به همت فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس راهور استان، این موضوع محقق شد.

این عضو شورای اسلامی شهر یزد توسعه پیاده‌محوری، ایجاد قابی جدید برای عکاسی از مسجد جامع و دسترس‌پذیری این برج را از مهمترین عوامل آزادسازی محوطه زیرین برج ساعت مسجد جامع ذکر کرد و گفت: این محوطه باعث تسهیل عبور و مرور گردشگران یزد نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: این برج ساعت در سال ۱۳۳۸ توسط شهرداری یزد ساخته شده و با گذشت حدود ۳۱ سال تعطیلی، از فردا طی مراسم افتتاح مسیر هفت خوان به روی عموم علاقمندان بازگشایی خواهد شد.

وی در مورد تاریخچه این بنای تاریخی نیز عنوان کرد: در سنگ بنای مسجد جامع نوشته شده که به همت حجت الاسلام وزیری و به واسطه «محمد حسین گوران تفتی» یکی از ایرانیان مقیم هند، این برج ساعت ایجاد شده است.

 

اتفاق خوب آزاد شدن برج تاریخی ساعت

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در خصوص آزادسازی محوطه مسجد جامع یزد به خبرنگار ایسنا گفت: ساعت مسجد جامع به مالکیت شهرداری و متعلق به دوره پهلوی اول است که به همت حجت الاسلام وزیری و توسط یکی از خیران یزدی مقیم هند خریداری شد.

وی با بیان این که این ساعت دقیقاً در مقابل ورودی خیابان مسجد جامع قرار گرفته، به موقعیت اجتماعی آن خصوصاً در حوزه برگزاری نماز جماعت در گذشته اشاره دارد، افزود: اتفاق بسیار خوبی که توسط شهرداری و شورای شهر یزد انجام شد به آزادسازی این بنا پس از چند دهه بسته بودن منجر شد.

این مسئول با بیان این که این بنای ارزشمند جزو جاذبه‌های گردشگری یزد است، گفت: ساعت مسجد جامع در تیررس گردشگران قرار گرفته و تقابل آن با مسجد جامع، قاب زیبایی را برای عکاسی گردشگران ایجاد کرده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

خانه هنر یزد

با اثبات داده‌های باستان‌شناسی؛ تاریخ و قدمت شهر یزد جابه‌جا می‌شود

صلیب سبز و کلیسای ۴۰۰ ساله سرکیس

در استان مرکزی و شهرستان زرندیه یکی از دیدنی‌ترین روستاهای ایران جا خوش کرده، دهکده‌ای خوش آب و هوا و سرسبز با نام چناقچی علیا یا چاناقچی علیا که در منطقه کوهستانی دهستان دوزج از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه واقع شده‌ است.

این روستا در ۱۰۰ کیلومتری مرکز شهرستان و ۲۷۲ کیلومتری شهر اراک مرکز استان قرار دارد و در فصل بهار کوهپایه‌های اطراف آن استراحتگاه عشایر کوچ‌رو است. معماری روستا به دلیل کوهستانی بودن، دارای بافت مسکونی متراکم بوده که به تبعیت از شیب زمین، بناها مجاور و چسبیده به یکدیگر و در یک طبقه بنا شده‌اند و با توجه به اقلیم منطقه در معماری آنها از مصالح بوم‌آورد استفاده شده است.

منازل قدیمی با سقفی مسطح و با مصالحی از قبیل چوب، گل، کاهگل و خشت ساخته شده‌اند. هرچند امروزه سبک معماری تغییر کرده و مصالح امروزی جای خشت و گل را گرفته‌اند، با این وجود هنوز بافت روستا زیبایی خود را حفظ کرده ‌است و با گشت‌زنی در دل طبیعت کوهستانی و مناظر سر سبز، آرامش در وجودتان رخنه می‌کند.

منطقه صلیب سبز از جاذبه‌های طبیعی و کوهپایه‌ای این روستا است که با وجود باغ‌ها و درختان متعدد گردو به وجود آمده‌است. آنچه موجب زیبایی دو چندان روستا شده ‌است و طبیعتی جذاب و دلنواز بوجود آورده، عبور رودخانه‌ای پرآب از داخل روستاست که فضای سبزی چشم نواز را به‌وجود آورده و منظره کوهستانی آن را به یک طبیعت بکر و زیبا مبدل کرده ‌است.

در ادامه این مسیر، آبشار چناقچی به عنوان یکی از زیباترین مناظر روستا از بلندای بستر صخره‌ای به ارتفاع حدود ۳۰ متر جریان دارد که در فصل زمستان تشکیل قندیل‌های یخی زیبایی دوچندان به این آبشار می‌بخشد.

روستایی از دوران صفوی

قدمت روستای چناقچی علیا به دوران صفوی اشاره دارد و یکی از مظاهر زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان در جوار یکدیگر است. در گذشته علاوه بر مسلمانان شیعه، مسیحیان ارتودکس نیز جزء ساکنان روستا بوده‌اند. زندگی دو قشر و دو فرهنگ متفاوت با گویش فارسی، ترکی و ارمنی در چناقچی علیا نماد فرهنگی زیبا از همبستگی ادیان بوده‌است که در بخش‌های مختلف روستا آثار و نشانه‌های معماری باقی مانده از این مذهب، جذابیت روستا را دوچندان کرده است.

کلیسایی با ۳ قرت قدمت

در غرب روستا  و پس از گذرهای پیچ‌درپیچ، کلیسای سرکیس مقدس با بیش از ۳ قرن قدمت به عنوان خاستگاه و محل برگزاری آیین مذهبی مسیحیان ارتودکس بنا شده است که یکی از جاذبه‌های تاریخی- مذهبی منطقه محسوب می‌شود. تاریخ ساخت کلیسای اولیه به سال ۱۷۷۰ میلادی می‌رسد، اما سازه فعلی در سال ۱۳۴۱ به وسیله معماری به نام سرکیس دهباشیان و بر روی بقایای سازه اولیه، بنا شده است. مصالح بکار رفته در ساخت بنا عبارت از سنگ، چوب، خشت و آجر بوده و پوشش سقف بنا به صورت مسطح و به صورت تیرپوش اجرا شده است.

بعد از پشت سر گذاشتن نمای آجری و ورودی بنا به داخل تالار کلیسا  راه پیدا می‌کنیم.  بر روی سطوح جداره‌های داخلی مظاهر و نماد اعتقادات پیروان مسیح، همچنین تابلوهای نقاشی که همگی روایتی از دین مسیحیت و زندگی عیسی مسیح است جلب نظر می‌کند. سقف تیرپوش و مسطح بنا بر روی ۶ ستون چوبی استوار است. سطوح جداره‌ها با اندود گچ پوشیده شده‌ و در فضای داخلی، محراب نسبت به کف تالار کلیسا در سطح بالاتری قرار دارد.

مراسم تبرک انگور در روستا

در ورودی روستا نیز آرامستان اقلیت مذهبی قرار دارد که با سنگ قبرها و صلیب‌هایی که نماد و مشخصه متوفیان  است، ذهنیت هر گردشگری را به سکونت پیروان حضرت مسیح در این روستا رهنمون می‌کند.  با وجود مهاجرت ساکنان ارمنی روستا به شهرها و استان‌های همجوار، هر ساله بسیاری از ارامنه برای برگزاری مراسم مذهبی در منطقه حاضر می‌شوند که از جمله می‌توان به مراسم تبرک انگور و جشن برداشت انگور اشاره کرد. این مراسم در ماه آگوست (شهریور ماه) هر سال همراه با اجرای موسیقی و خواندن دعای دسته جمعی از سوی ارامنه برگزار می‌شده است. اما در سال‌های اخیر و با وجود مهاجرت بخش اعظمی از آنان این آیین کمرنگ شده است. روستای چناقچی علیا تنها روستای هدف گردشگری شهرستان زرندیه است که وجود جاذبه‌های تاریخی طبیعی و تفرجگاه‌های کوهپایه‌ای به شرط توسعه زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند در جذب گردشگر و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه موثر باشد.

* گزارش از زهرا رنجبر آزاد، کارشناس ارشد مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی

مرتبط:

کلیسای لاس لاخاس یکی از زیباترین کلیساهای جهان

عمارت و کلیسای تومانیانس

کلیسای هفتوان _نمادی باقی مانده از دوره صفوی

روستای ورکانه

روستای هدف گردشگری « ورکانه» با قدمت ۴۰۰ سال به عنوان نگین روستا های استان همدان معروف است که پس از گذشت سالیان دراز همچنان بافت سنگی تاریخی خود را حفظ کرده است.

روستای ورکانه یکی از روستاهای دهستان الوند کوه شرقی در شرق شهرستان همدان است که در دامنه کوه قرار دارد و کو ه‌های سرده در سه کیلومتری شمال شرقی، کوه سرخ بلاغ در سه کیلومتری جنوب غربی و کوه قره ‌داغ در چهار کیلومتری شرق این‌ آبادی قرار دارند.

روستای ورکانه به دلیل اینکه در پیرامون آن معادن سنگ به فراوانی مشاهده می ‌شود، نام ورکانه را به خود گرفته و وجه تسمیه روستای ورکانه را معادل محلی که در نزدیکی معدن یا ورکان است، آورده‌اند و شاید ورکانه را به دلیل قرار گرفتن این روستا در کنار رود و جوی آب به این نام خوانده ‌اند زیرا در زبان کردی، کانه به معنای چشمه است.

روستای ورکانه همدان که به عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شهرت یافته است با سنگ ‌های لاشه که تمام‌ کوچه ‌های روستا را احاطه کرد ه اند ساخته شده است. این سنگها زیر نور به رنگ قهوه‌ ای سوخته در می ‌‌آیند که یادآور تصاویر اروپای دوران رنسانس است. تداخل نورهایی که از بالا و پایین دیوارها و خانه‌ ها را احاطه کرده‌ اند با رفتن خورشید خود را بیشتر به رخ می ‌کشند. در هر کوچه این روستا که قدم بگذاری، فرش سنگی زیر پا، احساسی زیبا را در وجود انسان ایجاد می ‌کند، تمام کوچه‌ ها جدول‌ کشی شده و مانند شهری زیبا به نظر می‌ رسد و چراغ‌ های روشنایی زیبایی که مناسب سنگفرش ‌هاست کنار پیاده ‌رو تعبیه شده است.

روستای ورکانه

روستای ورکانه در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته و روستا های این منطقه به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از طبیعت زیبا از مناطق بسیار بکر به شمار میروند.

وجود دره‌ های فراوان از جمله دره‌ های زیبای یورد صفرخان، دره‌ خان، تخته سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ در مجاورت روستا از خصوصیات طبیعی منطقه است به طوری که دره بارانی در جنوب و جنوب شرق‌ آبادی واقع شده است. شیب عمومی این منطقه و وجود دره‌ های فراوان در اطراف روستا موجب شکل‌ گیری رودخانه‌ های فصلی شده است.

رودخانه ‌های فصلی ورکانه از ارتفاعات یخچال ‌ها سرچشمه می ‌گیرند و بعد از عبور از اراضی سیمین ورکانه به رودخانه فصلی ارزانفود می ‌ریزند.

باغ به عنوان فضای اصلی زندگی برای مردمان این روستا مطرح است و در جای جای زندگی افراد رخنه کرده است به طوری که حضور باغ، هر چند کم وسعت، در حیاط خانه‌ها به وفور دیده می ‌شود. با گذری بر کوچه پس کوچه ‌‌های روستای سنگی ورکانه در فصل تابستان، به پرورش درختان گردو، سیب و زردآلو در حیاط برخی از خانه ها پی می برید.

گذشته از این، محور ارتباط اصلی روستا از شهر همدان نیز دارای مناظر و چشم ‌اندازهای زیبایی است که می ‌تواند به عنوان محوری توریستی مطرح شود، این محور از جاده همدان – ملایر منشعب می‌ شود و پس از عبور از سد اکباتان و روستاهای یلفان، شمس‌ آباد و علی‌آباد به ورکانه می‌ رسد.

برخی بناها و فضاها که بیشتر در بخش مرکزی روستا و جاهایی که قدمت بیشتری دارند، در هم ادغام شده و بافت همگن ایجاد کرده‌اند.  کاربرد سنگ نه‌ تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها در ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و اکثر سنگ لاشه است که توسط ملات گل کار شده و پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می ‌رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.

روستای ورکانه

سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است و عنصر سنگ به عنوان اصلی‌ ترین مصالح در ابنیه روستای ورکانه بیش از هر چیز در بازدید از روستا به چشم میخورد و به نظر می ‌رسد کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.

این روستا زادگاه پرفسور توفیق موسیوند، سازنده نخستین قلب مصنوعی جهان است که در سال ۱۳۱۵ در این دیار چشم به جهان گشود.

بافت کالبدی روستای ورکانه همدان به دلیل ویژگی خاص فرهنگی، به عنوان میراثی ارزشمند از نیاکان به شمار می ‌رود و حفظ و نگهداری آن را مورد تأکید قرار می ‌دهد.

ورکانه در فصل‌ های بهار و تابستان علاوه بر پذیرا بودن اقوام کوچنده و چادرنشین، گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می ‌کند و ییلاقهای تخته سنگ و دریخان، باغ‌های گردو، سیب و بادام از محبوبترین گزینه‌ های یک سفر خانوادگی برای مردم همدان و سایر شهرهای دیگر محسوب می ‌شود.

تابستانهای خنک و دلپذیر و زمستانهای سخت و خشن دستاورد اقلیم کوهستانی برای ورکانه است که شبها همچو نگینی در دل کوه می ‌درخشد.

چهره روستا همیشه تمیز و بهداشتی است و همین پاکیزگی و نورهای درخشنده کوچه‌ ها پس از غروب آفتاب، ورکانه را به یکی از زیباترین و پرطرفدارترین روستاها در بین مردم همدان تبدیل کرده است.

روستای ورکانه

جادبه های گردشگری روستا
قلعه اربابی مهری خانم یکی از بناهای تاریخی ورکامه است که ساختمان آن با پلان چلیپایی طراحی شده و به مهری خانم، ارباب روستا تعلق داشته است. این بنا در ابعاد ۱۲×۲۰ متر و با زیربنای ۳۳۰ مترمربع در دو طبقه ساخته شده و دو پله از دو طرف ورودی طبقه همکف به طبقه اول منتهی می‌شود. این بنا در فاصله ۱۰۰ متری در ضلع جنوبی روستا و در بستر سبز کوهپایه و مشرف به روستا قرار دارد.

مرتبط:

یونسکو در همدان _دروازه جهانی به سوی رونق گردشگری

پیست اسکی تاریک‌دره همدان

همدان و تبریز دو خواهر خوانده

آیا سیمرغ گردشگری ایران کپی است؟

یکی از مدیران اسبق گردشگری از عدم حق کپی در طرح سیمرغ گردشگری ایران انتقاد و تاکید کرد: چند سال پیش سیمرغ گردشگری ایران راطراحی کردم ولی اکنون با اندکی تغییر و هزینه‌های میلیاردی آن را ثبت کردند.

حبیب‌الله متحدین، از مدیران اسبق گردشگری که پس از بازنشستگی اکنون مدیر انجمن توسعه گردشگری نیشابور و فعال میراث فرهنگی است، گفت: در سال ۸۴ پس از ۱۲ سال مطالعه به این نتیجه رسیدم که ایران بر خلاف کشورهای دیگر هنوز یک برند گردشگری ندارد. بنابراین آن زمان که در دفتر تدوین استانداردهای گردشگری فعالیت می‌کردم با تحصیلاتی که در حوزه معماری داشتم،؛ طرح برند گردشگری را برای ثبت به وزارت ارشاد دادم آن زمان توجهی به این طرح نشد. ولی همان موقع نامه نگاری‌های خود را به رؤسای سازمان میراث فرهنگی انجام دادم از جمله آقای ملک زاده تا آقای مونسان.

وی گفت: این پیگیری‌ها را پس از اینکه بازنشسته شدم ادامه دادم تا این‌که متوجه شدم برند گردشگری ایران سیمرغ شده است همان سیمرغی که من طراحی کرده بودم حتی شنیدم برای آن چند میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.

متحدین درباره علت انتخاب سیمرغ برای برند گردشگری ایران بیان کرد: سیمرغ در منطق‌الطیر عطار آمده که تمام جهان را به سوی آسمان دعوت می‌کند آسمانی که از آن رانده شده‌ایم. این برند یک سفر روحانی را تداعی می‌کرد. بنابراین سر سیمرغ رو به آسمان بود در حالی که سیمرغی که اکنون معاونت گردشگری طراحی کرده رو به افق و زمین دارد. ۳۰ مرغ اشاره به حضرت باری تعالی است و دریایی از پرندگانی که هر کدام نماد یک دسته از انسان‌ها است. ۳۰ مرغ یعنی ۳۰ سفر.

وی ادامه داد: برند گردشگری که من طراحی کردم نماد گردشگری جمهوری اسلامی ایران است ولی نمادی که وزارت میراث فرهنگی طراحی کرده نماد گردشگری ملی است. کدام یک مهم‌تر است نماد گردشگری جمهوری اسلامی یا ملی؟

متحدین با بیان این‌که تمام مدارک مربوط به مطالعات و طراحی برند گردشگری ایران با طرح سیمرغ را در اختیار دارد، گفت: این طرح حتی به تائید سازمان میراث فرهنگی وقت نیز رسید. همان زمان آقای کزازی عبارت ادبی ایران سرزمین مینو و معنا را نیز به مفهوم نماد اضافه کرد.

منبع:مهر

مرتبط:

«سیمرغ» گردشگری هم پرواز کرد

«سیمرغ» ایران در سازمان جهانی جهانگردی ثبت شد

موزاییک روم باستان _کشفی دیگر در ایتالیا

گروه باستان‌شناسان ایتالیا در یک منطقه بِکر، جایی‎‌که در حال حفاری یک تاکستان خصوصی هستند، یک موزاییک مربوط به دوران روم باستان را کشف کردند.

با توجه به تاریخ غنی که ایتالیا دارد، کشف میراث فرهنگی در شرایط کنونی، چنان دور از تصور نیست و هنوز هم باستان‌شناسان به کشف آثار ارزشمند بیشتری امیدوار هستند.

در منطقه ورونا ایتالیا گروه باستان‌شناسان در حال حفاری یک تاکستان هستند که به تازگی در زیر این تاکستان یک مجموعه‌ای از موزاییک متعلق به دوران روم باستان را که قدمت آن به قرن اول میلادی باز می‌گردد، کشف کردند.
این یک کشف باورنکردنی در منطقه‌ای است که مدتهاست به عنوان گنجینه‌های روم باستان نگهداری می ‌شود. در حقیقت، طبق گفته منابع محلی، از قرن نوزدهم مشخص بود که این سرزمین در بالای آثار رومی قرار دارد و حتی برخی از موزاییک‌هایی که در موزه شهر هم‌اکنون به نمایش گذاشته شده‌اند، در دهه ۱۹۶۰ میلادی از این مکان کاوش شده بودند.
بخش‌های کوچکی که کشف شده، بِکر و دست‌نخورده به نظر می‌رسند و اکنون باستان‌شناسان وظیفه سنگین کاوش در کل طبقه را بر عهده دارند. همچنین مقامات شهری تصمیم دارند تا این سایت ارزشمند را در دسترس عموم قرار دهند؛ اگرچه این کار به دلیل بودجه‌ای که نیاز دارد، می‌تواند یک پروسه طولانی باشد.
ورونا که در منطقه ونتو در شمال ایتالیا واقع شده، در زمان روم باستان یک مکان مهم بوده، زیرا در محل اتصال چهار جاده اصلی از نظر استراتژیک واقع شده است. بسیاری از آثار باستانی ورونا در طول تاریخ حفظ شده‌اند، از جمله آمفی تئاتر چشمگیر رومی آن که امروزه هنوز هم برای کنسرت‌ها و نمایش‌های اپرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
امید می‌رود که این موزاییک‌های کشف شده، به لیست گنجینه‌های روم باستان که مردم بتوانند در ورونا آن را مشاهده کنند، افزوده شوند.
منبع:اسکان

مرتبط:

دشت مرگور _نویافته‌ای از معماری صخره‌ای در ارومیه

ستون مارکوس اورلیوس از بناهای تاریخی روم

آرامگاه منحصربه‌فرد رومی در انگلستان

آسفالت مسیر جنگل ابر با تلاش‌ها برای ثبت جهانی آن همخوانی ندارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: آسفالت مسیر جنگل ابر شاهرود، با تلاش و برنامه‌ریزی‌ها برای ثبت جهانی این اثر طبیعی مغایرت دارد.

به ‌گزارش ایرنا، مهدی جمال روز دوشنبه با تاکید بر اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی استان سمنان به هیچ‌وجه موافق آسفالت مسیر جنگل ابر نیست، افزود: اگرچه قرارگرفتن یک اثر در فهرست جهانی مهم است اما نکته مهم‌تر حفظ ثبت جهانی است.

وی با تاکید بر رعایت ضوابط ثبت جهانی جنگل جهانی ابر گفت: بی‌توجهی به ضوابط، باعث خارج شدن پرونده اثر از فهرست جهانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از آسفالت‌ و مسدودکردن مسیرهای غیرضروری در حفاظت از این جنگل ارزشمند مؤثر است، تصریح کرد: حفظ و نگهداری جنگل ابر، وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم است و باید این میراث گران‌بها حفظ شود.

جمال گفت: جنگل ابر، شاهرود به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد در سطح ملی مطرح است و ثبت جهانی آن، زمینه معرفی هر چه بیشتر این میراث طبیعی را در سطح بین‌المللی فراهم کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه با ثبت این مجموعه، جنگل ارزشمند ابر تحت عنوان جنگل‌های هیرکانی استان سمنان حائز نخستین اثر ثبت جهانی شده است، افزود: جنگل‌های هیرکانی پس از بیابان لوت، دومین اثر بزرگ طبیعی ایران است که در فهرست جهانی قرار گرفته است.

منطقه جنگل ابر، در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد. این منطقه در ارتفاعات بیشتر به‌صورت چمنزار و یا مراتع پردرخت و در پایین‌دست به جنگل با گونه‌های متنوع دیده می‌شود. در جنگل ابر، می‌توان رؤیای گام زدن روی ابرها را تجربه کرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

جنگل ابر _پیاده‌روی روی ابر‌ها در قدیمی‌ترین جنگل جهان

جادوی ابر و مه در جنگل توسکستان

ارگ خان‌ملک در هیرمند استوار و پابرجا

آرامگاه بوذرجمهر در سرزمین طلای سرخ

آرامگاه بوذرجمهر قاینی از ادیبان و سیاستمداران اواخر قرن چهارم قمری با بنایی چلیپایی، بقعه چهار ایوانی و تزییات گچ‌بری نگین پایتخت زعفران جهان در استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

حکیم قسیم بن ابراهیم بن منصور معروف بزرگمهر قائنی (بوذرجمهر قاینی) سیاستمدار، ادیب، عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار غزنویان حضور داشته است. این شاعر به زبان فارسی و عربی سخن می‌گفته و از وی اشعار و قصیده‌هایی به جای‌مانده که قصیده بهاریه او از شهرت خاصی برخوردار است.

بوذرجمهر بعد از مرگ سلطان محمود تا زمان فروپاشی حکومت غزنویان در دربار سلطان مسعود غزنوی به سر برد و اواخر حکومت غزنویان از غزنه که پایتخت بود به قاین آمد و پس از مدتی درگذشت.

علی‌اصغر مونسان با انتشار تصاویری از آرامگاه بوذرجمهر قاینی در استان خراسان جنوبی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: مقبره بوذرجمهر یکی از عرفای نامدار، سیاستمداران و شاعران قرن چهارم و پنجم هجری‌قمری در ۵ کیلومتری جنوب قاین بر دامنه کوه ابوذر قرار دارد. این بنا از بناهای ساخته شده در قرن ۶ و ۷ هـجری قمری (دوره تیموری-صفوی) است؛ این بنا به شکل چلیپایی و با معماری زیبایی ساخته شده است، بقعه آن چهار ایوانی و گنبد بر فراز این ایوان‌ها استوار شده است.

آرامگاه بوذرجمهر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: تزیینات گچ‌بری زیر گنبد از زیباترین بخش‌های این بنا محسوب می‌شود. در پشت بقعه، صُفه‌ای ایجاد شده که بناهای جنبی مقبره روی آن بنا شده‌اند. در کنار مقبره بوذرجمهر درخت کهنسالی با عمر ۷۰۰ سال وجود دارد.

 

 آرامگاه بوذرجمهر قاینی به عنوان منطقه نمونه گردشگری با ۵۰۹ هکتار وسعت در جنوب غربی شهر قاین و در دامنه کوهی موسوم به کوه ابوذر (بزرگمهر) واقع شده و نه تنها در ایام تعطیلات نوروزی که در طول سال برای مردمان این دیار و مسافران و گردشگران مامن شده و هموار جزو آثار تاریخی پر بازدید قائنات پربازدید این منطقه از خراسان جنوبی است.

وجود درخت کهنسال ۷۰۰ ساله بنه‌ در کنار مقبره بوذرجمهر قاینی زیبایی این بنا را به عنوان یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر قاین دوچندان کرده است؛ همچنین اراضی کوهستانی همراه با دشت و چشم‌ اندازهای مناسب در حومه شهر به منطقه بوذرجمهر جلوه خاصی بخشیده و برای میزبانی از مسافران آماده سازی شده است.

آرامگاه بوذرجمهر

استان خراسان جنوبی را علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و چشم‌اندازهای طبیعی، با دو محصول کشاورزی شناخته شده و جهانی زعفران (طلای سرخ) و زرشک قائنات می‌شناسند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

سفره آردی هنری اصیل و بکر در خراسان جنوبی

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

خسرویه _گردشگاه خراسان شمالی

بازگشایی دوباره موزه هنرهای معاصر تهران

 مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران پس از دوسال خبر داد و گفت: مرمت موزه در نهایت با تمام مشکلاتی همچون تغییر قیمت های بازسازی، ویروس کرونا و حساسیت آثار گنجینه که در راه داشت به پایان رسید و در روزهای آینده درهای آن گشوده خواهد شد.

 هادی مظفری روز دوشنبه در نشست خبری که با عنوان مرمت و معرفی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، گفت: مرمت موزه در نهایت با تمام مشکلاتی که در راه داشت به پایان رسید و در نشست خبری دیگری تاریخ بازگشایی و برنامه های وابسته به آن را تشریح خواهیم کرد.

مظفری در تشریح دلایل تاخیر پروژه بازسازی موزه گفت: تغییرات قیمت های مرتبط با مرمت و بازسازی  در دو سال اخیر یکی از دلایل وقفه این پروژه بود که متاسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه های ما را تغییر داد و سبب شد زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه شود. ما بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول هایی که دادیم، عمل کنیم اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه چیز در اختیار ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

 

وی ادامه داد: محفوظ داشتن یا انتقال آثار گنجینه مورد بحث قرار گفت. مهمترین علل تاخیر، فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری آثار گنجینه بود مکانی را مرمت و بازسازی می کردیم که ارزشمندترین آثار هنری دنیا در آنجا قرار گرفته بود، بنابراین ما به یک مکان امن نیاز داشتیم که آثار موزه را در آن نگهداری کنیم که پس از مشورت های متععد به این نتیجه رسیدیم که مکان امن ترین مکان برای نگهداری آثار، خود موزه است و  حجم آثار، تعدد آنها و مباحث امنیتی، امکان جابجایی را به ما نمی دهد.

مدیرکل هنرهای تجسمی درباره تعداد دقیق آثار موزه گفت: بانک اطلاعاتی آثار موزه کامل شده و تارنمای آن یک روز قبل از بازگشایی موزه، رونمایی می‌شود. اطلاعات این سایت یک سال راستی‌آزمایی شده است. برخی آثار نمایشگاهی در موزه باقی ماندند و به صاحبانش عودت نشدند که آن‌ها را نباید جزء اموال موزه محسوب شود یا اثری در گذشته برای مخزن مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر خریداری شده، اما چون جلسه توافق به علت یکی بودن مدیر وقت مؤسسه و موزه هنرهای معاصر در موزه برگزار شده است هنرمند تصور کرده که اثر برای موزه خریداری شده است. طی یک سال آینده هم فهرستی از آثار حاضر در مخزن موزه تهیه و منتشر می‌شود.

زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد مراحل بهسازی موزه هنرهای معاصر را چنین شرح داد: در فاز نخست، گنجینه موقت را برپا کردیم و پس از انتقال آثار، به مرمت ساختمان موزه و عایق‌بندی سقف و کف پرداختیم. چاه‌های فاضلاب محوطه لایروبی و آب‌های سطحی به مکان مناسب هدایت شد. بهسازی و رنگ‌آمیزی نرده‌ها و تعویض لوله‌های هواساز، عایق سازی پنجره‌ها، لمینیت کردن شیشه‌ها، نورپردازی جدید، اصلاح سیستم‌های امنیتی انجام گرفت.

وی افزود: فاز دوم مرمت موزه که به گنجینه مرتبط می‌شد. سیستم تأسیساتی و اعلام حریق گنجینه اصلاح و مجزا شد. البته سیستم اطفای حریق دستی فعال است اما سیستم هوشمند هزینه‌بر بوده و نیازمند تأمین منابع برای خرید تجهیزات است. اتاق مرمت و خدمات عکاسی اصلاح شد. مکان اتاق مانیتورینگ تغییر کرد. در نهایت حدود ۲۰ درصد به فضای گنجینه اضافه شد.

موزه هنرهای معاصر تهران فاقد هویت بصری 

 احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران به موضوع هویت بصری موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و افزود: به طور کلی هر نهاد متشخصی داری یک هویت بصری است. قبل از انقلاب از یک فونت زرد استفاده می شد که نشان کنونی موزه هنرهای معاصر در اوایل دهه ۷۰ توسط جواد پویان طراحی شد. بعدتر صداقت جباری هم بر اساس آن فونت طراحی کرد. موزه هنرهای معاصر تهران فاقد هویت بصری به این معنا بود.

 

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: بر همین اساس تصمیم گرفتیم که در دوره جدید یک تم جدید به اسم ققنوس برای موزه در نظر گرفته شود که تمام بخش های موزه را شامل می شود. پس از آنکه متوجه شدیم جناب عابدینی به ایران بازگشته‌اند، ازایشان برای بازطراحی هویت بصری موزه دعوت کردیم و فونت اختصاصی موزه هم طراحی شد.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران هم تأکید کرد: هیچ فضای جدیدی به موزه الحاق نشد و الحاقات غیرصحیح گذشته هم حذف شد، بلکه فضاهای فعلی موزه، بازتعریف شده و حتی فضاهایی که در سال های گذشته به صورت غیرقانونی به موضوع اضافه شدند نیز در جریان بازسازی برداشته شده است.

هویت بصری را به جای اینکه تبدیل کنیم، تکرار می‌کنیم

رضا عابدینی در تشریح طراحی فونت اختصاصی موزه گفت: مهمترین گرفتاری ما این است که هویت بصری را به جای اینکه تبدیل کنیم، تکرار می‌کنیم. هویت بصری در اغلب موزه‌های معاصر و مدرن، متأثر از ساختمان آن است.

وی اظهار کرد: وقتی این موضوع به من پیشنهاد شد، هم خوشحال شدم هم ترسیدم، چون یک پروژه ملی است و سنگینی بار آن را روی دوشم حس می‌کردم. در جریان طراحی هویت بصری برای موزه هیچ چیزی خراب نشد، چراکه هویت بصری مشخصی از قبل وجود نداشته است.

 

وی افزود: طراحی هویت بصری به گونه‌ای پیش رفت که هم معاصر بودنش حفظ شود و هم حسی که خودم از موزه داشتم برآورده شود. همه این سال ها سعی کردم که تمام کارهایم وجه ایرانی داشته باشد و اگر در لوگوی موزه چنین چیزی کمتر دیده نمی شود، به این خاطر است که قرار است موزه هنرهای معاصر تهران در بیرون از ایران نیز دیده شود و با توجه به اینکه کارکرد این موزه مدرن و معاصر است.

نشست خبری موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران،  زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضا عابدینی طراح هویت بصری موزه روز دوشنبه ۸ دی ماه برگزار شد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

نمایش تنوع قومیت‌ها در موزه اقوام گرمسار

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

باغ موزه اکبریه