ماجرای عجیب فروش بلیت پروازی که وجود خارجی نداشت!

امروز یکی از مسافران با وجود خرید بلیت پرواز ایران‌ایر از یکی از آژانس‌های مسافرتی در مسیر تهران- همدان با صحنه‌ای مواجه شد که عجیب به نظر می‌رسید؛ او به فرودگاه رفت اما با این مسئله رو به رو شد که این شرکت هواپیمایی امروز پروازی به همدان ندارد!

 در پی شکایت این مسافر مسئله را از حسین جهانی –مدیر روابط عمومی ایران‌ایر – جویا شدیم که اینگونه  توضیح داد: متاسفانه برخی آژانس‌های مسافرتی، درگاه‌ها و اپلیکیشن‌های خرید بلیت هواپیما اقدام به فروش پروازهایی  می‌کنند که موجود نیست و این مسافر هم با همین مشکل مواجه شده است.

وی اعلام کرد: در پی شکایت یکی از مسافران با آژانس هواپیمایی که تخلف کرده بود و بلیتی را فروخته بود که پروازی برای آن وجود نداشت، برخورد کرده و ارتباط کاری مان را قطع کردیم.

جهانی افزود: این تخلف باعث نارضیاتی مشتریان از شرکت‌های هواپیمایی می‌شود چرا که ساعت‌ها آنها را در شرایطی در فرودگاه‌ها منتظر می‌گذارد که اساسا پروازی برای بلیتی که خریداری کرده‌اند وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ادامه داد: پس از اطلاع از این تخلف در راستای حقوق مشتریان ارتباط کاری خود را به صورت کامل با این آژانس مسافرتی قطع کردیم و در آینده اگر مشابه این تخلف از سوی دیگر آژانس‌ها رخ دهد به صورت قاطع با آن برخود خواهیم کرد.

جهانی با اشاره به اینکه مردم برای اطمینان بیشتر می‌توانند در هنگام خرید بلیت هواپیما استعلام آن را از سایت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) دریافت کنند، تاکید کرد: مسافران در صورت برخورد با چنین تخلفاتی حتما موضوع را با دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان هواپیمایی کشوری و ایران‌ایر در میان بگذارند تا سریعا این موضوع در دست اقدام و پیگیری قرار گرفته و با متخلفان برخورد کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آژانس‌های هوایی حق گران کردن بلیت‌ها را ندارند

قیمت‌های جدید بلیت هواپیما تغییر می‌کند؟

کدام ایرلاین ها به دستور وزیر راه مبنی بر بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی کردند؟

عربستان ممنوعیت سفری را تمدید کرد

عربستان سعودی به دلیل جلوگیری از شیوع نوع جدید ویروس کرونا ممنوعیت ورود به این کشور را تمدید کرد.

به نقل از رویترز، در پی نگرانی‌ها از گسترش نوع جدید و مسری‌تر ویروس کرونا، عربستان سعودی ممنوعیت ورود به این کشور از طریق سفرهای زمینی، دریایی و هوایی را تا یک هفته دیگر تمدید کرد.

عربستان سعودی از  دوشنبه، ۲۱ دسامبر به مدت یک هفته مرزهایش را بسته و پروازهای بین‌المللی را به حالت تعلیق درآورده بود؛ با این حال پروازهای خارجی همچنان اجازه خروج از کشور را داشتند.

وزارت کشور عربستان امروز علاوه بر تمدید ممنوعیت ورود به این کشور اعلام کرد مسافرانی که شهروند عربستان نیستند همچنان اجازه خروج از کشور را خواهند داشت و در برخی از موارد استثنایی نیز مجوز ورود به کشور را صادر خواهد کرد.

مدتی است شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در بریتانیا و سایر کشورهای جهانی سبب اعمال محدودیت‌های سفری در نقاط مختلف جهان شده است.

به گزارش «عرب نیوز»، یکشنبه اردن از شناسایی دو فرد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا که از بریتانیا به اردن بازگشته‌اند خبر داد.

لبنان نیز روز جمعه اعلام کرده بود نخستین مورد ابتلا به نوع جدید این ویروس را شناسایی کرده است.

تاکنون بیش از ۵۰ کشور محدودیت‌های مسافرتی به مقصد یا از مبدا بریتانیا را وضع کرده‌اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

عربستان حج عمره زائران خارجی را تعلیق کرد

افزایش محدودیت‌های مسافرتی به‌خاطر نوع جدید کرونا

شرایط دریافت ویزای دبی و انواع آن

«سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران» چگونه برگزار می‌شود؟

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌های ایران برای «سومین عید بهاره چینی‌ها» را تشریح کرد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفته‌های گذشته بخشنامه‌ای را درباره رویداد «قرن‌ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران» صادر کرد که استان‌ها را متعهد می‌کرد در بازه زمانی ۲۴ بهمن تا ۹ اسفندماه برابر با سال نو چینی، به تولید محتوا و نشر در فضای مجازی بپردازند. محتوای این بخشنامه در شرایطی که موج و نوع جدیدی از ویروس کرونا در جهان شایع شده و همچنین با توجه به پیشینه آغاز شیوع این ویروس خبرساز شد. ایرادهایی نیز از سوی برخی رسانه‌ها و فعالان گردشگری درباره نحوه نشر تبلیغات به زبان چینی وارد شد و این نکته تذکر داده شد که کاربران چینی به وب‌سایت‌های ایرانی و یا اینستاگرام که در آن بخشنامه مورد اشاره بوده، دسترسی ندارند تا از محتوای تبلیغاتی که به زبان چینی تولید می‌شود، بهره‌برداری کنند.

حالا مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در وبیناری با مدیران استانی به شرح جزئیاتی از شیوه تبلیغات به زبان چینی و برنامه‌های کمپین «سومین عید بهاره چینی‌ها» پرداخت و تاکید کرد: بدیهی است در شرایط همه‌گیری کرونا، که نه چینی‌ها تا الان اجازه سفر پیدا کرده‌­اند و نه کشور ما مرزهایش را به روی گردشگران عادی بازگشایی کرده است، مهمترین راهکار برای عقب نماندن از رقبا، حضور در فضای مجازی در قالب تولید محتوای متناسب و نشر در بخش چینی وب‌سایت‌های گردشگری استان، کشور، سفارت­خانه‌ها و رایزنی‌های فرهنگی در خارج کشور از یک سو و رسانه اجتماعی متداول در بازار چین از سوی دیگر برای دوران فروکشی کرونا و برداشته شدن محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی است.

سومین عید بهاره چینی‌ها

بنابر گزارشی که روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این جلسه مجازی منتشر کرده است، محمد قاسمی یادآور شد: از سال ۹۶ معاونت گردشگری بر اساس خروجی تحقیقات بازار خود به این جمع‌بندی رسید که تعطیلات عید بهاره چینی‌ها که هر سال از ۲۴ بهمن‌ماه تا ۹ اسفندماه برگزار می‌شود، یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند برای جذب گردشگر از بازار بزرگ چین با بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر خروجی مفید باشد، بنابراین درصدد اجرای طرحی با عنوان برگزاری رویداد «قرن‌ها دوستی، سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران» برآمد که طبق آن، استان‌های هدف گردشگران چینی ضمن ایجاد هماهنگی با بخش خصوصی برای کسب آمادگی‌های لازم و ارائه مشوق‌هایی برای پذیرش این گردشگران، مدتی قبل از عید بهاره چینی برنامه‌هایی را همسو با این عید به اجرا درمی‌آورند تا نظر این بخش مهم از بازار جهانی را به‌ خود جلب کنند.

او ادامه داد: این طرح در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرایی شد، ولی در سال ۹۸ متاسفانه با شیوع کرونا عملا متوقف شد. در سال ۹۹ نیز با تداوم بیماری کرونا و رکود حاصل از آن صرفاً به منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور، تداوم سالانه رویداد و یادآوری نام ایران به طور مستقیم در حافظه بازار بزرگ چین و به طور غیرمستقیم در خاطره سایر بازارها و در نتیجه حفظ سهم جمهوری اسلامی ایران از این بازار در دوران پساکرونا – و نه جذب گردشگر در دوران اوج شیوع این بیماری ظرف امسال که خود از بدیهیات است –  در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: آن‌طور که در بخشنامه‌های مربوطه نیز صراحتاً ذکر شده، اقدامات برنامه‌ریزی‌شده همگی برای افزایش پتانسیل گردشگری در دوران پساکرونا است. این اقدام در این برهه زمانی یک فعالیت فرهنگی به شمار می‌آید که موجب قرابت و تحکیم روابط دو کشور می‌شود و پس از پایان همه‌گیری کرونا و رونق دوباره گردشگری اثرات و نتایج مثبت خود را نشان خواهد داد، بویژه این‌که با وجود لغو روادید با کشور چین، به محض بازگشایی مرزها این کشور در اولویت‌های اول اعزام گردشگر به ایران قرار دارد.

سومین عید بهاره چینی‌ها

او یادآور شد: در آبان‌ماه نحوه و استانداردهای مورد نظر برای تولید محتوا، الزامات تولید و کانال‌های نشر محتوای تولیدشده به استان‌ها ابلاغ شد که طبق آن محتوای تولیدی شامل کلیپ‌های کوتاه، عکس‌های منتخب باکیفیت و همچنین یادداشت­‌ها، کامنت‌ها و پست‌های گردشگران چینی در مورد استان و کانال اصلی در نظر گرفته شد.

 

قاسمی افزود: به منظور توزیع بین‌المللی محتوای تولیدی به ترتیب اولویت، مواردی از جمله صفحات رسمی «وی‌چت» و «ویبو» متعلق به سفارت و کنسول‌گری‌ها و رایزنی‌های فرهنگی ایران در چین، صفحه چینی سایت رسمی «ویزیت ایران» به عنوان محل اصلی بارگذاری و دانلود محتوا، فضای مجازی تورگردانان، راهنمایان، شرکت‌ها و غیره ایرانی فعال در بازار چین، صفحات مجازی ایرانیان ساکن چین، فضای مجازی تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی چینی که با همتای ایرانی خود کار می‌کنند و نیز فضای اختصاصی ایجادشده در وب‌سایت ادارات کل منتخب که بیشتر آن‌ها صفحه چینی‌زبان دارند، برای این منظور درنظر گرفته شده است.

وی گفت: در کنار موارد شش گانه فوق، استان‌ها همچنین می‌توانند محتوای تولیدی را علاوه بر بارگذاری در بخش چینی وب‌سایت استانی، در صفحات خود در شبکه­‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذارند که این اقدام عمدتاً مصرف داخلی داشته و با هدف ایجاد بستری برای تشکیل بانک اطلاعاتی متنوع از تصاویر و ویدئوهای تولیدی، آگاهی‌بخشی و جریان‌سازی عمومی، موضوع سفر گردشگران چینی بین فعالان محلی و شهروندان استان‌های میزبان و همچنین آماده‌سازی پیشاپیش اذهان آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار کرد: برگزاری رویداد عید بهاره را هر سال با حضور تصمیم‌گیران بخش دولتی، مجریان خدوم بخش خصوصی و رسانه آسیب‌شناسی کرده‌ایم و این روند قطعا ادامه خواهد داشت و باور داریم در این مسیر ایده‌ها و نقدها به بهبود برنامه کمک خواهند کرد.

بنا بر اعلام معاونت گردشگری، در نتیجه برگزاری رویداد عید بهاره چینی در سال‌های ۹۶ و ۹۷، بیش از ۱۰۰۰ نفر گردشگر چینی اقدام به رزرو تور برای بازه زمانی مصادف با عید بهاره در سال ۹۸ به مقصد ایران کرده بودند که به دلیل شیوع کرونا لغو شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چینی‌ها ایران را با اخبار بد شناخته‌اند

چینکوئتی _دهکده قرون وسطایی با هزاران متن باستانی

سفر به چین چه شرایطی دارد؟

ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در بخش صنایع دستی از ابتدای دولت دوازدهم طرح تجاری‌سازی را آغاز کردیم که با صادرات رسمی و غیررسمی صنایع دستی حدود ۶۰۰ میلیون دلار از فروش صنایع‌دستی حاصل شد و به‌دنبال آن هستیم به عدد یک میلیارد دلار برسیم.

علی اصغر مونسان امروز ۸ دی در سفر به قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای محورهای جدید گردشگری ایجاد شده؛ غرب کشور پر از ظرفیت بود که به مقاصد گردشگری کشور اضافه شده است. به جنوب کشور توجه ویژه‌ای کردیم تا گردشگری صرفاً به سمت شمال کشور نباشد و توزیع یکنواخت گردشگر را شاهد باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: قزوین محل عبور و مرور بود که امیدواریم با زیرساخت‌هایی که در حال فراهم شدن است به یک مقصد گردشگری تبدیل شود؛ قزوین در کنار استان‌های پرجمعیتی مانند تهران و البرز قرار دارد که امیدواریم بتواند یک مقصد مهم گردشگری در بازار هدف پیرامون باشد. ۱۸ هتل در قزوین ساخته خواهد شد که از این تعداد ۲ هتل پنج ستاره است، تا به امروز استان قزوین هتل با این تعداد ستاره نداشته است.

وی تصریح کرد: طرح جامع گردشگری کشور بعد از مدت‌ها کش و قوس به تصویب دولت رسید که برای تمام دستگاه‌های اجرایی احکام خوبی دیده شده است. سند برند ملی کشور نیز رونمایی شد و به زودی سند برنامه اقدام ملی گردشگری که پلن‌های گردشگری را به ریز مشخص کرده است آماده می‌شود تا به بخش گردشگری رونق ببخشد.

مونسان تشریح کرد: در بخش صنایع دستی نیز از ابتدای دولت دوازدهم طرح تجاری‌سازی را آغاز کردیم در این طرح برای برندسازی،  طراحی مبتنی بر سلیقه بازار و مشتری  و به روز کردن آن‌ها تلاش شد. خوشبختانه روی ایجاد بازارهای جدید تمرکز کردیم که باعث شد به صورت رسمی و غیر رسمی شاهد صادرات باشیم. رسمی از مبادی گمرک صادر و غیر رسمی نیز توسط گردشگران خریداری می‌شد؛ حدود ۶۰۰ میلیون دلار از فروش صنایع‌دستی حاصل شد که عدد مناسبی است و به‌دنبال آن هستیم به عدد یک میلیارد دلار برسیم.

وی با حضور در امامزاده حسین(ع) عنوان  کرد: امامزاده حسین فرزند امام رضا(ع) هستند که بنای این بقعه به دوران صفوی بازمی‌گردد؛ در کارهای سازه‌ای در اماکن تاریخی که سازه‌ها آجری هستند و استفاده از تکنولوژی برای مرمت کار بسیار پیچیده‌ای خواهد بود، همکاران بنده در این بنا بسیار زحمت کشیدند و باید از سازمان اوقاف هم تشکر کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه مرمت امامزاده حسین(ع) یک نمونه از کارهای مرمتی است، بیان کرد: ۳۲۰ پروژه میراث فرهنگی به زودی توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید، همه آن‌ها کارهای بی‌نظیری هستند که علی‌رغم بودجه کم و بی‌مهری که نسبت به میراث فرهنگی شده است توانستیم با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این آثار تاریخی را حفظ کنیم.

وی با اعلام اینکه ۲۰۰۰ پروژه میراث فرهنگی در کشور در حال اجرا هستند، گفت: روند ما در بخش گردشگری تا قبل از کرونا روند خوبی بود، در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان دومین رشد گردشگری در دنیا شناخته شدیم و آمار گردشگران از هشت میلیون نفر عبور کرد، این در حالی بود که همیشه این رقم حدود چهار میلیون تا چهار میلیون ۸۰۰ هزار نفر بود. کرونا به گردشگری در دنیا آسیب زده است که امیدواریم با آمدن واکسن کرونا و درمان آن در سال آینده شاهد رونق مجدد بخش گردشگری باشیم.

مونسان اعلام کرد: پروژه‌های گردشگری با اعتبار ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی در کشور در حال اجرا هستند و تا به امروز در دولت دوازدهم پروژه‌هایی با ۲۲ هزار میلیارد تومان به اتمام رساندیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دزفول شاخص‌های شهر جهانی صنایع دستی را دارد

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

کرونا درآمد شاغلان صنایع دستی را کاهش داد

بازدید ۳هزار خارجی از تایلند در پی کاهش محدودیت

پس از کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در تایلند بیش از سه‌هزار گردشگر خارجی از این کشور بازدید کردند.

به نقل از رویترز، با کاهش محدودیت‌های سفری ناشی از ویروس کرونا که از ماه آوریل در تایلند، اعمال شده بود، در مجموع ۳,۰۶۵   گردشگر خارجی در ماه نوامبر از این کشور بازدید کردند.

این رقم در مقایسه با شمار گردشگران خارجی ماه نوامبر سال گذشته بسیار ناچیز است. ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ درمجموع ۳.۳۹ میلیون گردشگر خارجی از این کشور بازدید کرده بودند.

شمار بازدیدکنندگان خارجی در اکتبر امسال نیز ۱,۲۰۱  گزارش شده است.

با این‌که روند تدریجی پذیرش گردشگران خارجی در تایلند، آغاز و برنامه‌های جدیدی برای احیای گردشگری داخلی این کشور درنظر گرفته شده است اما تلاش‌ها برای احیای صنعت گردشگری این کشور با آغاز موج جدید همه‌گیری با موانعی مواجه شده است.

در فاصله بین ژانویه تا نوامبر، شمار گردشگران خارجی تایلند، به نسبت سال گذشته با ۸۱ درصد کاهش مواجه شد.  همچنین دولت تایلند شمار بازدیدکنندگان خارجی این کشور را پنج میلیون نفر برآورد کرده است.

در حال حاضر بازدیدکنندگان خارجی تایلند، ملزم به دریافت ویزاهای ویژه و سپری کردن دو هفته قرنطینه هستند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شرایط سفر ایرانی‌ها به تایلند سخت‌تر شد

رودخانه چائوپرایا _جاذبه ی روی آب تایلند

آشنایی با قصر بزرگ تایلند

منطقه حفاظت شده نایبند در حال تخریب است، چاره‌ای کنید

تعدادی از انجمن های زیست محیطی استان بوشهر در نامه ای به دادستان کل کشور، جلوگیری از تخریب بی رویه محیط زیست منطقه نایبند توسط یک شرکت پتروشیمی را خواستار شدند.

در این نامه با اشاره به این مطلب که برای حل بخشی از مشکلات انسان نباید هویت کل یک مجموعه محیط زیستی را فدا کرد، آمده است: هم اکنون عسلویه گم شده در آلودگی پتروشیمی ها و درگیر صنعت نامتوازن گاز و نفت است، محیط زیست این شهرستان در شرایط بحرانی قرار دارد.

امضاکنندگان این نامه یاداوری کرده اند: پارک ملی دریایی-ساحلی نایبند تنها میراث طبیعی بومی این شهرستان و تنها داشته طبیعی است که زیر سایه فلرهای بلند برای مردم این دیارباقی مانده است، برخی مدیران شرکت های مستقر در عسلویه از هر فرصتی استفاده می کنند تا از اراضی این پارک برای اقامتگاه و استفاده شخصی بهره گیرند.

در ادامه نامه با اشاره به مشکلات ساکنان عسلویه با تاکید بر این مطلب که آسیب و خسران صنعت گاز سال ها بر پیکر این مرز و بوم باقی خواهد ماند، مدعی یک نوع زمین خواری در منطقه نایبند شده و نوشته اند: این شرکت پتروشیمی برای ساخت مجتمع مسکونی – اقامتگاهی مجموعه کارکنان خود قریب ۳ هکتار از اراضی این پارک را به تملک درآورده و با ایجاد سازه های فلزی تحت عنوان مجتمع گردشگری
به حریم امن گونه های منحصر به فرد آبزی و خشک زی نایبند تجاوز نموده است. تصرف این اراضی دل مردم بومی و فعالان محیط زیست را به درد آورده است. لذا اجرای طرح مجتمع مسکونی – اقامتگاهی … در حریم منطقه حفاظت شده نایبند، نقض صریح اصل  پنجاه قانون اساسی و بی توجهی به سند ملی محیط زیست است.
در این نامه تصریح شده است: در ماده چهارم سند ملی محیط زیست به صراحت به جرم انگاری محیط زیستی تاکید دارد. «بر اساس قوانین و مقرارت سازمان حفاظت محیط آن دسته از اعمالی که ماهیت و یا موجودیت پارک ملی را به خطر انداخته و یا تهدید می نماید، ممنوع بوده و می بایست شدیدا با آنها برخورد شود.» همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه مورخ ۱۳۷۹/۰۶/۱۴ «قرارگیری فعالیت های انسانی و شهرک سازی در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست، عرصه ها و ذخیره گاه های جنگلی و مراتعی، واگذاری آنها قانونا ممنوع است.»

در پایان این نامه آمده است: بدین وسیله ما انجمن های محیط زیستی استان بوشهر، امضا کنندگان این نامه در راستای پایداری سرزمین و پیشگیری از پیامدها و عواقب غیر قابل جبران ملی و محلی در منطقه حفاظت شده نایبند و در راستای ماده ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۲۹۳۱ از جنابعالی به عنوان عالی ترین مقام دادستانی تقاضا داریم دستور بررسی و جلوگیری از تخریب بی رویه محیط زیست منطقه نایبند را صادر و با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای نایبند

نایبند؛ نگین زیبای کویر

جاهای دیدنی و تفریحی عسلویه

معرفی پیشگامان گردشگری MICE در بحران کرونا

گردشگری MICE (صنعت جلسات)، نقش مهمی در توسعه اقتصادی مقصد و مقصد نیز در کمک به هموارشدن رویدادهای MICE نقشی اساسی دارد؛ بنابراین مقاصد برای رشد اقتصادی و تقویت تصویر گردشگری، روش‌هایی برای احیاء این بخش مهم ارائه می‌کنند.

به نقل از نیوز، «MICE»، مخفف جلسات، انگیزش‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌هاست و بخشی از گردشگری محسوب می‌شود و شامل فعالیت‌ها و رویدادهای تجاری و  افرادی است که علاقه مشترکی برای جمع شدن در یک مکان دارند. مقصد گردشگری MICE می‌تواند داخل و خارج از کشور باشد، اما معمولا مقصدی متفاوت از مبدا خواهد بود.

معمولا گردشگری MICE به آمادگی جامع و کاملی نیاز دارد زیرا برگزارکنندگان این نوع گردشگری باید از کیفیت خدمات اطمینان حاصل کنند و به تهیه برنامه پشتیبان در صورت اتمام دیرتر یا زودتر رویداد از زمان انتظار و مذاکره با شرکای هتل نیاز دارند. آنان برای اطمینان از اینکه مسافران هنگام سفر به مقصد، تجربه جدید فوق‌العاده‌ای را کسب کنند، کارهای بسیاری انجام می‌دهند.

همین موضوع دلیل آن است که وقتی همه‌گیری در جهان رخ داد، تقریبا گردشگری MICE به‌طور کامل متوقف شد، زیرا همه موارد تجاری و رویدادها تحت محدودیت‌های شدید قرار گرفتند. موسسه گلوبال دیتا (GlobalData)  پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۰ در سطح جهانی تعداد کل ورود مسافران تجاری به میزان ۳۵.۲ درصد کاهش یافته است.

توقف گردشگری MICE به شهرهای بزرگ جهان که وابستگی بیشتری به گردشگری دارند، آسیب‌های زیادی وارد کرده است. برای احیاء گردشگری MICE، ایمنی و همکاری در مقصد نقشی اساسی دارد.

blank

 

چرا باید گردشگری MICE دوباره آغاز شود؟

مسافران این نوع گردشگری، اغلب به‌صورت انبوه در یک مکان جمع می‌شوند، همچنین بیشتر از مسافران عادی برای سفر هزینه می‌کنند؛ برگزارکنندگان این نوع گردشگری، محل اقامت را با استاندارهای چهار تا پنج ستاره برای رزرو میهمانان خود انتخاب می‌کنند. بر این اساس تاثیر زیاد گردشگری MICE بر اقتصاد مقصد غیرقابل انکار است.

آمارها نشان می‌دهد که گردشگری MICE، به طور متوسط یک شغل از هر ۱۱ شغل جهانی را ایجاد می‌کند و ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را شامل می‌شود؛ بنابراین، از سرگیری گردشگری MICE نه تنها به افراد شاغل در این صنعت، بلکه به همه مقاصد کمک می‌کند تا اقتصاد خسارت دیده خود را ترمیم کنند.

مقاصد باید چه‌کارهایی ‌برای حمایت از بهبود گردشگری MICE انجام دهند؟

گردشگری MICE تقریبا به‌طور کامل متوقف شده است زیرا  رویدادی اجتماعی در مناطق و کشورهای مختلف محسوب می‌شود که کنترل آن در صورت بروز هر موردی در میان حاضران دشوار است به همین دلیل احتمال از سرگیری گردشگری MICE در مقصدی با سلامت عمومی مطمئن بیشتر است. اطمینان از سلامت عمومی به ایجاد حباب کوچک مسافرتی بین مقصدهای جداگانه به جای حباب سفر بین کشورها یا مناطق کمک می‌کند (حباب سفر می‌تواند بین‌استانی باشد).

دفاتر مدیریت مقصد علاوه بر اطمینان از سلامت و ایمنی در جامعه، باید بر همکاری مشابه بین مشاغل داخلی و خارجی صنعت گردشگری متمرکز شوند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های بدون تماس، برای کاهش نگرانی مسافران MICE، امتیاز بزرگی برای کمک به برگزارکنندگان MICE در توجه بیشتر به مقصد خود خواهد بود.

گردشگری MICE

کشورهای آغازگر گردشگری MICE در بحران کرونا

سنگاپور

سنگاپور مقصدی است که وابستگی زیادی به مسافران تجاری و گردشگری MICE دارد. در سال ۲۰۱۹ طبق آمار، تعداد ورود گردشگران داخلی سنگاپور تنها ۱۷۶ هزار نفر بوده، درحالی‌که ورود گردشگران بین‌المللی به ۱۴.۵ میلیون نفر رسیده است؛ بنابراین، بازگشایی گردشگری MICE برای سنگاپور، بسیار ضروری است. در اواخر ماه نوامبر، سنگاپور اولین نمایشگاه تجاری Travel Revive را در منطقه آسیا از زمان شیوع بیماری برای ترویج گردشگری MICE برگزار کرد.

سنگاپور به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرفته آسیا، از فناوری‌های مدرن و بدون لمس برای تبدیل جلسات و کنفرانس‌ها از آنلاین به واقعی استفاده می‌کند.

در فرودگاه چانگی سنگاپور به گردشگران این امکان داده می‌شود تا از ابزار آنلاین سفر به نام «دربان سفر ایمن» استفاده کنند و به مسافران کمک می‌کند تا با سفارشی کردن فهرست‌های سفر  قبل از ورود به سنگاپور بازدیدها را مدیریت کنند. هنگام ورود، گردشگران می‌توانند از طریق کیوسک‌های ثبت‌نام خودکار، اعلام حضور کنند و از اسکنرهای QR (بارکد خوان) در سایت استفاده کنند تا خطر ارتباط نزدیک فیزیکی را کاهش دهند.

سنگاپور در این مراسم، موارد بهداشتی توصیه‌شده (استفاده از شیلدهای محافظ در غرفه‌های نمایشگاهی، جلسات خصوصی و اعلام رعایت فاصله فیزیکی) را به‌صورت آزمایشی انجام داد.

علاوه بر این، دولت سنگاپور  قصد دارد منطقه Connect @Changi را برای مسافران تجاری ایجاد نماید تا اطمینان حاصل کند که بهترین تجربه سلامتی و ایمنی را برای بازدیدکنندگان و جامعه در مقصد ایجاد می‌کند.

گردشگری MICE

 

فیلیپین

اداره گردشگری فیلیپین نیز اقداماتی را برای سهولت برخی از قوانین انجام داده است و اجازه می‌دهد تعدادی از رویدادهای تجاری در این کشور از سر گرفته شود. این اقدام دولت فیلیپین باهدف تشویق بهبود گردشگری MICE و درنتیجه ارتقاء گردشگری و همچنین سایر صنایع صورت گرفته است.

رویدادهای مجاز شامل سمینارها، آموزش‌ها، کنگره‌ها، همایش‌ها، سمینارها و برخی نمایشگاه‌هاست. این رویدادها تنها مجاز به فعالیت با ۳۰ درصد از ظرفیت عادی هستند و رویدادهای سیاسی، فرهنگی، ورزشی، تبلیغ محصولات و اجتماعی همچنان ممنوع است.

در این دوره آزمایشی، دولت فیلیپین به‌روزرسانی و توسعه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها را برای اطمینان از همگام بودن با تقاضاهای مداوم بازار ادامه خواهد داد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شتاب عصر نوآوری و هوش مصنوعی در گردشگری

نهادینه شدن فرهنگ گردشگری در بطن جامعه

عقبگرد ۳۰ساله گردشگری در ۲۰۲۰

مقررات سفر ایرانی‌ها به ترکیه تغییر کرد

دولت ترکیه با جهش ویروس کرونا در جهان، قوانین جدیدی را برای سفر به این کشور تعیین کرد. شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه به ارائه گواهی منفی تست کرونا تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز ملزم شده‌اند.

طبق مقررات این کشور، ورود مسافر با تابعیت ایرانی با مجوز اقامتی و یا به صورت توریستی به ترکیه بدون مانع است. اما شیوع نوع جدید ویروس کرونا از انگلستان بار دیگر مقررات سفر را تغییر داده و حتی محدودیت‌هایی را در برخی مرزها ایجاد کرده است. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد مرز هوایی ایران و ترکیه همچنان باز است و تردد مسافر بدون مانع انجام می‌شود اما ترکیه مقررات تازه‌ای را وضع کرده است.

بنا به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های جدید بهداشتی ترکیه که از امروز (دوشنبه، ۲۸ دسامبر برابر با ۸ دی‌ماه) در مبادی ورودی این کشور برای همه اتباع خارجی به اجرا گذاشته است، تمام مسافران ملزم شده‌اند پیش از پرواز، آزمایش PCR انجام دهند و گواهی منفی این تست را در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز، به زبان انگلیسی همراه داشته باشند تا در مبادی ورودی این کشور ارائه دهند.

این آزمایش باید در آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دولتی یا خصوصی) انجام شود و حاوی مُهر آزمایشگاه باشد.

شرط سنی برای ارائه گواهی منفی کرونا در برخی پروازهای شرکت‌های ایرانی از بالای دو سال تعیین شده است؛ درحالی که طبق پروتکل‌های بهداشتی این کشور، مسافران زیر شش سال از ارائه تست منفی کرونا معاف شده‌اند.

تا پیش از این، برخی شرکت‌های هواپیمایی مسافران ایرانی را از ارائه نتیجه این تست معاف کرده بودند. در پروازهای دیگر این مسیر نیز مسافر ملزم بود نتیجه منفی آزمایش کرونا در محدوده ۹۶ ساعت را ارائه دهد.

برخی پروازهای ایرانی از مسافران مسیر ترکیه نیز خواسته‌اند فرم اظهارنامه‌ای را علاوه بر گواهی منفی تست کرونا تکمیل کنند تا هنگام ورود به فرودگاه‌های این کشور ارائه دهند.

اما در مقررات سفر به ایران تغییر خاصی مشاهده نمی‌شود. مسافران همانند گذشته، برای ورود باید نتیجه منفی تست کرونا تا ۹۶ ساعت قبل از پرواز را ارائه دهند و از ورود اتباع خارجی که گواهی منفی تست کرونا را همراه نداشته باشند، جلوگیری خواهد شد. اتباع ایرانی نیز در صورت نداشتن این تست باید در محل مشخصی به مدت دو هفته قرنطینه شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چند واکنش به تبلیغ تور ترکیه ویژه واکسن کرونا

دودکش‌های پری _مقصد بیشترین گردشگران ترکیه

وزیر گردشگری در ترکیه چه می‌کرد؟

پارچه‌بافی از ظرفیت‌های مهم روستای عزیزآباد

این روستا از سال ۱۳۶۱ تاکنون به‌عنوان منطقه شکارممنوع، مورد حفاظت قرارگرفته است و قرقاول مهم‌ترین گونه حمایت‌شده این منطقه محسوب می‌شود. با توجه به رطوبت منطقه و شرایط اقلیمی، این روستا یکی از زیستگاه‌های اصلی ارس بوده و گونه‌هایی چون کاج، سرو، بلوط و سایر سوزنی‌برگان در آن زیاد می‌روید.

روستای عزیزآباد یکی از قطب‌های مهم تولید نوغان در شهرستان کلاله است و سالانه، میانگین ۵۰۰ کیلوگرم پیله ابریشم توسط نوغانداران در کارگاه‌های خانگی روستایی تولید می‌شود.

از ظرفیت‌های مهم صنایع‌دستی روستا، اشتغال بیش از ۴۰۰ هنرمند در رشته پارچه‌بافی است. پارچه‌بافی این روستا به سبک پارچه‌بافی ترکمن بوده و با عرض حدوداً ۴۰ سانتی‌متر در رنگ‌های الوان بافته می‌شود.

از گذشته‌های دور، قوم ترکمن استفاده از پارچه ابریشمی را مایه ثواب می‌دانستند و کرم ابریشم و چوب توت برای مردم ترکمن قابل‌احترام بوده است و ابریشم را نشانه حضرت ایوب و یادگار داستان صبر ایوب می‌دانسته و لباس ابریشمی بیشتر می‌پوشیدند.

همچنین در بین ترکمن‌ها نمادی به نام داغداغان وجود دارد که ساخته‌شده از چوب درخت توت (برگ توت غذای اصلی کرم ابریشم) است. این نماد را که بین ترکمن‌ها حائز اهمیت زیادی است به شکل هندسی فرم داده و به‌عنوان چشم نظر و دفع شر در لباس‌ها دوخته و یا روی دارهای بافت و دیوار منازلشان آویزان می‌کنند و اعتقاد دارند عصای حضرت موسی از چوب درخت توت بوده است.

از آنجایی‌که زنان ترکمن همچنان فرهنگ بومی استفاده از پوشاک سنتی خود را حفظ کرده‌اند، اغلب تولیدات در داخل روستا به مصرف رسیده و برخی از تولیدات از سوی واسطه‌ها و بازرگانان محلی، در خارج از استان عرضه می‌شود.

روستای عزیز آباد با برخورداری از تعداد بالای هنرمند پارچه‌باف ظرفیت تبدیل‌شدن به دهکده نساجی سنتی را دارا است. همه هنرمندان روستا را بانوان تشکیل می‌دهند و در کارگاه‌های خانگی و در کنار سایر امورات زندگی، به هنر و حرفه پارچه‌بافی، اشتغال دارند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان روستا، تأمین مواد اولیه پارچه‌بافی است که نخ مصرفی عموماً با قیمت بالا و کیفیت پایین وارداتی چین، تهیه می‌شود. روستای عزیزآباد دارای ظرفیت نوغانداری بوده و سالانه میانگین ۵۰۰ کیلوگرم پیله ابریشم در روستا تولید می‌شود اما متأسفانه، پیله‌های تولیدشده به‌صورت خام و باقیمت پایین به استان‌های هم‌جوار فروخته می‌شود.

این در حالی است که اگر پیله تولیدشده در این روستا فرآوری شود، نخ ابریشم مورد نیاز هنرمندان تأمین خواهد شد و علاوه‌بر بالا بردن کیفیت پارچه بافته‌شده و رشد اقتصادی روستا، زمینه حفظ اصالت و فرهنگ اصیل و بومی روستا و قوم ترکمن را فراهم می‌سازد.

*گزارش از زهرا مهدی زاده، کارشناس ارشد پژوهش هنر و کارشناس معاونت صنایع‌دستی گلستان

مرتبط:

نگاهی به ابريشم بافی و سابقه دیرینه آن در استان گلستان

باغ گلستان _باغ گل تبریز

درازنو _منطقه ی ییلاقی گلستان

شتاب عصر نوآوری و هوش مصنوعی در گردشگری

یکی از رایج‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، تحلیل رفتار و نیاز گردشگران، ارائه خدمات آنلاین به مشتریان و طراحی «چت‌بات» در هتل، آژانس‌، موزه و اماکن تاریخی است.

 حسن تقی‌زاده انصاری، رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد نوشت: بیماری عالم‌گیر کووید ۱۹ علاوه بر اینکه بر سبک زندگی انسان‌ها تأثیر گذاشت، تغییر را به یکی از ویژگی‌های اصلی کسب‌وکارهای مختلف به ویژه صنعت گردشگری تبدیل کرد. البته تغییر از مدت‌ها پیش و با ظهور فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی آغاز شده بود، اما وضعیت بحرانی کرونا ویروس به آن شتاب بیشتری بخشید.

اکنون تغییرات و اصلاحات عمده در چشم‌اندازها، راهبردها، اولویت‌ها و فعالیت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. الگوهای سنتی بیش از پیش با الگوهای مدرن جایگزین می‌شوند، رویکردها و راهکارها در حال دگرگونی است، جنس چالش‌ها تغییر یافته، و به طور کلی می‌توان گفت با تغییر پارادایم روبرو هستیم.

در عصر حاضر که عصر اقتصاد نوآوری است، چابک‌سازی سازمان، ارتقا بهره‌وری، و بکارگیری فناوری‌های نوین جزو شروط اساسی برای ادامه حیات کسب‌وکارها، به ویژه کسب‌وکارهای گردشگری است. امروز در دنیا شاهد تحولی عمیق در عرصه فناوری هستیم که از آن به‌عنوان «انقلاب صنعتی چهارم» یاد می‌شود و به گفته «سوندار پیچای»، مدیرعامل گوگل، تأثیرات هوش مصنوعی مهمتر و عمیق‌تر از آتش و برق است.

اگر نخستین انقلاب صنعتی را در اواسط سده هجدهم تا نوزدهم در نظر بگیریم، که جوامع کشاورزی و روستایی با بهره‌گیری از نیروی آب و بخار تبدیل به جوامع صنعتی و شهری شدند، دومین انقلاب صنعتی از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم رخ داد که صنایع نفت، فولاد، و برق موجب پدیدار شدن فرایند تولید انبوه شد و تلفن، چراغ برق، ضبط صوت و موتور احتراق اختراع شد.

سومین انقلاب صنعتی اما، که از اواسط تا اواخر قرن بیستم رخ داد، انقلاب دیجیتال نام گرفت که در آن فناوری‌های الکتریکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری‌های دیجیتال تبدیل شد که طی آن شاهد ظهور و فراگیری رایانه شخصی، اینترنت و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات بودیم.

اکنون اما به عصر چهارمین انقلاب صنعتی رسیده‌ایم؛ عصری با سیستم‌های فیزیکی _ مجازی (Cyber-Physical Systems) و فناوری‌های نوینی در حوزه‌های رباتیک، هوش مصنوعی (AI)، بلاک‌چین، نانوتکنولوژی، اینترنت اشیا (IoT)، و غیره همراه است. این انقلاب روش‌های تولید محصول و مدیریت کسب‌وکارها را در هر صنعتی متحول خواهد کرد و صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از مهمترین فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم، فناوری «هوش مصنوعی» است. هوش مصنوعی یا AI با ایجاد تحولی عمیق در عرصه‌ی فناوری، به تحلیل داده‌ها، انجام فعالیت‌های خلاقانه و پیچیده، تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، و مدل‌سازی و شبیه‌سازی کمک شایانی کرده و با ارتقا بهره‌وری و بهینه‌سازی خدمات، ارزش‌افزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌سازد.

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان کارهایی را که انجام آنها به طور معمول، نیازمند زمان طولانی و تفکر و بکارگیری هوش و قدرت تصمیم‌گیری انسانی است را به ماشین‌ها و ربات‌ها محول کرده و ضمن صرفه‌جویی در وقت، منابع و افزایش بهره‌وری، احتمال بروز خطا را کاهش داد.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، تحلیل رفتار و نیاز گردشگران، ارائه خدمات متنوع امور مشتریان بصورت آنلاین و طراحی «چت‌بات» در هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، موزه‌ها و اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و غیره است؛ به گونه‌ای که در کمترین زمان بدون دخالت انسان می‌توان به کلیه سوالات و درخواست‌های مشتریان پاسخ داده و آنها را راهنمایی کرد و برای خدمات آینده درخواستی گردشگران و افزایش میزان رضایتمندی آنان کاربرد دارد.

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه، و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها، و دیگر فعالیت‌های کاربر در صفحات وب‌سایت، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد.

به عنوان مثال، امروزه وب‌سایت‌های گردشگری قادرند بر اساس جستجو، نحوه تعامل، ورود اطلاعات، محتوای دریافتی، و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وب‌سایت رد و بدل می‌شود به نیازها، انتظارات و علاقمندی‌های مخاطب پی برده و بر اساس آن، انواع محصولات و خدمات جذاب را ویژه‌ی کاربر شخصی‌سازی و طراحی کرده و با قیمت‌دهی منعطف به وی ارائه و یا برای تغییر تمایلات در فصل‌های مختلف پیش‌بینی خدمات مورد نیاز را فراهم کنند.

همچنین بسیاری از کسب‌وکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع داده‌های مالی و تجاری خود را پردازش و ارزیابی کرده و بر اساس نتایج آن، اقدام به بخش‌بندی مشتریان، قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر، تدوین استراتژی کسب‌وکار و افزایش درآمد و راندمان کاری می‌کنند.

بی‌تردید اهمیت و جایگاه فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم روز به روز فزونی می‌گیرد. هم اکنون هوش مصنوعی دست کم بازار ۷۰ میلیارد دلاری در اختیار دارد و از آن به عنوان «آینده همه چیز» تعبیر می‌شود. در گردشگری نیز با توجه به گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوین که باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه شده، می‌توان محصولات و خدمات جدیدتر، جذاب‌تر و ارزان‌تری را برای گردشگران تدارک دید و با تبدیل فعالیت‌های سنتی به فعالیت‌های نوآورانه و مدرن، تجربه لذت‌بخشی را در حوزه‌های مختلف گردشگری پیش روی مشتریان قرار داد.

برای انجام این کار، نیازمند طراحی اکوسیستم نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی مبتنی بر فناوری در گردشگری و صنایع وابسته هستیم. اینجاست که کسب‌وکارهای نوین، دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، با ماهیت چابک، نوآورانه و فناورانه خود، می‌توانند به کمک صنعت گردشگری آمده و محصولات و خدمات نوینی را در این حوزه تولید کنند. از این رو، لازم است که ابتدا زیرساخت‌های لازم و کافی را فراهم کرده و به امر آموزش و فرهنگ‌سازی توجه ویژه کرد.

بدین منظور، ضروری است که فرصت مساعد برای تأسیس، فعالیت و حمایت از مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، آکادمی‌های کارآفرینی، مراکز رشد (انکوباتورها) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم شود و از آنها در راستای ایجاد اکوسیستم نوآوری گردشگری حمایت و پشتیبانی صورت پذیرد. البته زمینه‌سازی، حمایت، و سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها تنها بعد از تحقق اکوسیستم نوآورانه گردشگری است. بعد دیگری که باید به طور جدی بدان توجه کرد، بعد آموزشی و مهارت‌افزایی مدیران، کارآفرینان، مشاوران و کارکنان گردشگری و صنایع وابسته است.

بدین ترتیب با حمایت و ایجاد مرکز نوآوری تخصصی گردشگری و صنایع وابسته، مشاغل گردشگری و فرآیندها و فعالیت‌های آنها می‌بایست مورد بازبینی، اصلاح، حذف، و ادغام قرار گیرد؛ آموزش، مهارت، و مشاوره‌های لازم به فعالان صنعت ارائه شود؛ و از ایده‌های نوآورانه، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین گردشگری در حوزه‌های مختلف به ویژه آموزش، مشاوره، پشتیبانی، و تأمین سرمایه حمایت به عمل آید تا از این طریق، صنعت گردشگری کشور با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و همگام با دانش روز دنیا، به توسعه و تعالی خود ادامه دهد و گردشگران را از خدمات مطلوب و مدرن بهره‌مند سازد.

منبع:مهر