انتقاد باستان شناسان به محتوای گنج یابی در برنامه های تلویزیونی

رئیس انجمن باستان شناسی در نامه ای به رئیس سازمان صداو سیما از محتوای گنج یابی در برنامه های تلویزیونی انتقاد کرد و نوشت: مخاطب را به استفاده از روشهای غیرقانونی کشف آثار ترغیب می کنید.

در نامه محمداسماعیل اسمعیلی جلودار رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران به علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمده است: به تازگی شاهد پخش برخی آگهی‌های تبلیغاتی و برنامه‌های تلویزیونی هستیم که غیرمستقیم یا مستقیم به تبلیغ و عادی سازی استفاده از گنج یاب اقدام می‌کنند. آگهی تبلیغاتی یک شرکت اپراتور و برخی از برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های پویا و نهال از آن جمله است.

اگر چه هدف سازندگان این آگهی‌ها یا برنامه‌ها اشاعه گنج یابی نیست، اما محتوای آنها به گونه‌ای طراحی شده که نخست نشانگر عدم آگاهی سازندگان نسبت به اهداف دانش باستان شناسی است. دوم اینکه تصویری غیر واقعی را از باستان شناسی ارائه می‌کند. در این نگاه، تعریف باستان شناسی به مفهوم «گنج یابی و عتیقه یابی با دستگاه‌های گنج یاب و فلزیاب و خرید و فروش آثار عتیقه» تنزل یافته است.

سوم: مخاطب را به استفاده از روش‌های غیر قانونی برای کشف آثار تاریخی ترغیب می‌کنند.

چهارم: زمینه را برای تخریب ناآگاهانه محوطه‌ها و آثار باستانی کشور فراهم می‌کنند. این در حالی است که باستان شناسی به عنوان علم شناخت جوامع گذشته بر پایه بقایای عادی و ملموس، از دهه‌های گذشته جایگاه مهمی در دانشگاه‌های جهان و سایر مجامع آکادمیک داشته و دستگاه‌های به اصطلاح گنج یاب با اهداف گنج یابی هیچ جایگاهی در دانش باستان شناسی ندارند.

به بیان دیگر، فعالیت‌های باستان شناسی بر پایه اهداف و رویکردهایی کاملاً علمی و با نگاهی متشکل از دانش میان رشته‌ای صورت می‌گیرد. در این فعالیت‌ها تمام شواهد برجای مانده از زندگی پیشینیان (نظیر گرده‌های گیاهی و دورریزهای مواد غذایی، بقایای جانوری، استخوان و …) در هر نهشته و لایه تاریخی در دل زمین اهمیت داشته و مورد مطالعه علمی دانشمندانی با گرایش‌های گیاه باستان شناسی، جانوری باستان شناسی، استخوان باستان شناسی، زمین باستان شناسی و… قرار می‌گیرد تا دانش ما را نسبت به جوامع گذشته افزون‌تر کنند.

بدیهی است اولویت نخست یک باستان شناس در هر فعالیت باستان شناسی، حفظ آثار باستانی و تاریخی است. در حالی که متأسفانه افراد سودجو و عتیقه یابان و گنج یابان» هیچ دغدغه‌ای برای حفظ میراث کهن ایران نداشته و ندارند و از سر جهالت و ناآگاهی، به تخریب میراث ارزشمند جوامع بشری از جمله میراث فرهنگی ایران شامل لایه‌ها و نوشته‌های باستانی اقدام می‌کنند تا شاید گنج قارون (!) را کشف کنند و با کسب سود مالی، ره صد ساله را یک شبه بپیمایند.

بنابراین، با توجه به اهمیت حفظ میراث گذشتگان و جلوگیری از تعرض به محوطه‌ها و آثار باستانی، انجمن علمی باستان شناسی ایران به عنوان یکی از انجمن‌های علمی مصوب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برترین نهاد علمی و قانونی باستان شناسی کشور، به نمایندگی از همه باستان شناسان ایران که دغدغه حفظ آثار تاریخی و مطالعه علمی آنها را دارند، خواستار جلوگیری از تولید و پخش چنین برنامه‌های کارشناسی نشده‌ای است که از نظر محتوا، ماهیتی مخرب برای میراث فرهنگی داشته و به نوعی تبدیل به تبلیغی مسموم و غیر مستقیم برای هجوم افراد ناآگاه به محوطه‌های باستانی شده است و چهره نادرستی را از باستان شناسی ارائه می‌کنند.

بدیهی است این انجمن آمادگی خواهد داشت تا در این زمینه به عنوان مشاوری امین، رسالت آگاهی بخشی خود را به جای آورد.

منبع:مهر

پیشگیری از فعالیت غیرمجاز در حریم درجه‌یک معبد چغازنبیل و جوبجی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور، گفت: از تخریب و فعالیت غیرمجاز در حریم درجه یک معبد چغازنبیل و محوطه تاریخی جوبجی توسط نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان جلوگیری شد.

به‌نقل از روابط‌عمومی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، سردار سرتیپ دوم امیر رحمت‌الهی با اشاره به جزئیات تخریب و فعالیت غیرمجاز در حریم درجه یک معبد چغازنبیل و محوطه تاریخی جوبجی، افزود: پیرو اخبار دریافتی از دوستداران میراث‌فرهنگی مبنی بر فعالیت غیرمجاز و تخریب در حریم درجه یک معبد جهانی چغازنیل و محوطه تاریخی جوبجی شهرستان شوش، موضوع حفاظت از این دو اثر تاریخی در دستور کار مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان قرار گرفت.

وی افزود: بعد از احراز صحت خبر، بلافاصله نیروهای یگان حفاظت پایگاه شوش به محل مورد نظر مراجعه کردند و با ارائه اخطاریه و تذکرهای لازم درصدد جلوگیری از فعالیت غیرمجاز و تخریب در محوطه‌های مذکور برآمدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور  اضافه کرد: خوشبختانه با حضور به موقع مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، از تخریب و فعالیت غیرمجاز در حریم درجه یک معبد چغازنبیل و محوطه تاریخی جوبجی جلوگیری به عمل آمد، اما در این میان متخلفان با ایجاد درگیری با مأموران از محل متواری شدند که البته موضوع تعقیب و دستگیری آن‌ها در دستور کار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محوطه تاریخی جوبجی در رامهرمز در شرق خوزستان محوطه‌ای است که گنجینه معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد؛ گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز در روستایی به نام جوبجی در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۸۶ کشف شد؛ این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی تخمین زده شده است. کار کاوش و نجات‌بخشی در منطقه‌ای جوبجی از پاییز ۹۷ به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز شد که تیر پارسال چند تابوت در این منطقه کشف شد.

همچنین چندی پیش عملیات ساخت یک کارخانه قند در حریم چغازنبیل خبرساز شد؛ میراث فرهنگی به استعلام انجام شده از سوی این کارخانه جواب منفی داد و مجوز جهاد کشاورزی برای احداث باطل شد.

معبد زیگورات چغازنبیل که نخستین اثر باستانی ثبت جهانی ایران در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است. این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. محوطه باستانی هفت‌تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله ۱۵ کیلومتری آن واقع شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

از سفرهایی که کرونا را دور می‌زند تا تعرض به چغازنبیل

مجوز احداث کارخانه قند در محوطه چغازنبیل باطل شد

تعطیلی تخت‌جمشید، پاسارگاد، چغازنبیل و سایر پایگاه‌های میراث فرهنگی

کشف یک اغذیه‌فروشی باستانی در ویرانه‌های پمپئی

بقایای یک اغذیه‌فروشی باستانی در شهر تاریخی پمپئی در ایتالیا کشف شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باستان‌شناسان بقایای یک اغذیه‌فروشی باستانی را در ویرانه‌های پمپئی کشف کردند که از غذاهای محبوب در بین شهروندان این شهر تاریخی پرده برداشت.

ماسیمو اوسانا (Massimo Osanna) رئیس پارک باستان‌شناسی پمپئی دیروز (شنبه ۶ دی) گفت اگرچه تاکنون حدود ۸۰ اغذیه‌فروشی در این شهر باستانی کشف شده اما این اولین بار است که یک ترموپولیوم به طور کامل از دل خاک بیرون کشیده می‌شود؛ ترموپولیوم نامی است که رومیان باستان به فست‌فودهایی داده بودند که در آنها نوشیدنی و غذای گرم سریع و ارزان سرو می‌شد.

بخشی از پیشخوان این ترموپولیوم در سال ۲۰۱۹ طی عملیات دیرک زدن برای جلوگیری از ریزش ویرانه‌های پمپئی کشف شد. از آن زمان تاکنون، باستان‌شناسان به کار حفاری ادامه داده و به یک پیشخوان چندوجهی رسیدند که بر روی آن حفره‌هایی بزرگ برای نگه داشتن غذای داغ تعبیه شده است، درست مثل ظرف سوپ‌هایی که در میزهای سلف سرویس رستوران‌های امروزی وجود دارد.

کارشناسان گیاهی و جانوری هنوز در حال بررسی بقایای پیدا شده در این اغذیه‌فروشی هستند که پیشخوان آن با تصویر دو اردک وحشی وارونه و یک خروس با پرهای قرمز پوشانده شده است، نقاشی‌هایی که احتمالا نقش تبلیغ منوی رستوران را داشتند.

والریا آمورتی (Valeria Amoretti) از انسان‌شناسان پمپئی می‌گوید: تجزیه و تحلیل‌های اولیه تأیید می‌کند تصاویر نقاشی شده روی پیشخوان نشانگر غذاها و نوشیدنی‌هایی بود که در این اغذیه‌فروشی سرو می‌شد.

به گفته وی، قطعاتی از استخوان اردک همراه با بقایایی از بز، خوک، ماهی و حلزون در محل پیدا شده است. باستان‌شناسان همچنین در انتهای ظرف نوشیدنی روی پیشخوان نیز آثاری از دانه‌های فاوا پیدا کردند که در دوران باستان برای طعم بخشیدن و شفاف شدن رنگ، به نوشیدنی‌ها اضافه می‌شد.

رستوران‌داران موفق به اهمیت انتخاب محل مناسب برای کسب‌وکار به خوبی واقفند، چیزی که گرداننده این اغذیه‌فروشی باستانی نیز ظاهرا به آن آگاه بود؛ به گفته اوسانا، درست در بیرون این اغذیه‌فروشی یک میدان کوچک با فواره وجود داشت که آن را به محل مناسبی برای جلب مشتری تبدیل می‌کرد.

ویرانه‌های پمپئی یکی از معروفترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایتالیاست. پمپئی (شهر سوخته) در سال ۷۹ میلادی بر اثر فوران آتش‌فشان کوه وزوو که در نزدیکی ناپل امروزی در جنوب ایتالیا قرار دارد، زیر خاک مدفون شد. بخش اعظمی از این شهر باستانی هنوز کشف نشده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

احیاء تاریخ مدفون شده موزه باستان‌شناسی ناپل

کشف نقاشی‌دیواری از گلادیاتورها در پی حفاری‌های پمپئی ایتالیا

نمایش بیش از ۲۰۰ اثر از موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان در موزه ملی ایران

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بیش از ۲۰۰ اثر از موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان وارد کشور شده و قرار است در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته ‌شود.

علی اصغر مونسان گفت: آثار نمایشگاه موزه معدن بوخوم آلمان روز پنجشنبه ( ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹ ) از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شد و سپس با اسکورت و اقدامات لازم حفاظتی و امنیتی به موزه ملی ایران منتقل و در قرنطینه قرار گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در این نمایشگاه پیشینه معدن‌کاوی در جهان از عصر سنگ تا سده‌های اخیر که آثار آن مربوط به ۲۰ کشور مختلف از پنج قاره جهان است به نمایش گذاشته می‌شود.

مونسان تصریح کرد: این نمایشگاه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی از آثار تاریخی و فرهنگی است که در دولت تدبیر و امید هم زمان با اوایل سال نو میلادی در موزه ملی ایران افتتاح می‌شود.

او افزود: در شرایط شیوع ویروس کرونا سعی کردیم فعالیت‌های فرهنگی خود را به‌ویژه در سطوح بین‌المللی ادامه دهیم. موزه ملی ایران و موزه معدن بوخوم آلمان با تلاش بسیار موفق شدند که نمایشگاه دوجانبه‌ای را با هدف معرفی پیشینه معدن‌کاوی در ایران و جهان برنامه‌ریزی کنند.

نمایش آثاری از یافته‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان در آلمان

وزیر میراث‌فرهنگی، برگزاری رویدادهای فرهنگی میان دو موزه ملی ایران و موزه معدن بوخوم آلمان را حامل پیام‌های نوید بخش برای جهانیان در این شرایط خاص دانست و افزود: این تعاملات فرهنگی میان موزه‌ها موجب آشنایی و دوستی پایدار ملت‌ها نسبت به یکدیگر می‌شود و تبادلات فرهنگی و هنری را بارورتر و غنی‌تر می‌سازد.

او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی که انجام شده قرار است نمایشگاه متقابل ایران در موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان که مشتمل بر آثاری از یافته‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان است برگزار شود.

نمایشگاه آثار موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان قرار است در صورت مساعد بودن شرایط نیمه دوم دی‌ماه سال ۹۹ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موزه ملی ایران افتتاح شود و تا مهر سال ۱۴۰۰ میزبان علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نمایش مجازی ایران در نمایشگاه آلمان و چین

طرح “پیوند گردشگری علمی و فرهنگی ایران در آلمان” امضا شد

غفلت از زاغه‌های دستکند «ترخین‌آباد»

به روستا که نزدیک می شوی دلبری های طبیعت این تکه بهشت زمینی زیر چتر آسمان آبی خدا سحرت می کند، هر رنگ فصل آن حکایتی دارد و هر سال گذشته آن داستانی.

اینجا دلت می‌خواهد در این زیبایی وصف‌نشدنی پا به پای کودکان روستا کودک شوی، بدون هیچ خجالتی کفش‌هایت را از پا به درکرده و در کوچه باغ‌های روستا تا دلت می‌خواهد بدوی. بر شاخه درختان چنار بیاویزی و تاب بخوری و سرخوش از عطر بوی نان و گرده تازه از تنور درآمده زن همسایه هوای زندگی جاری در این بهشت را با تمام وجودت نفس بکشی.

به مهمانی درخت کهنسال ۴۰۰ ساله گردوی روستا بروی و شعرهای کودکیت را برایش دوره کنی و با زمزمه شعرهایت، قصه این تک درخت پرقدمت را از رهگذرانی که به زیر چتر سایه سخاوتش رفتند و آمدند، بشنوی.

کاشانه های کاهگلی و سنگی با گل پیچک‌های پیچیده به حفاظ پنجره‌های چوبی را تا جایی که دلت می خواهد تماشا کنی و در دل تابستان بر بام خانه خشتی روستا سبد سبد ستاره بچینی و به گیسوان شب تا صبحگاهان سنجاق کنی.

اینجا در این نقطه از زمین حال دلت عجیب کوک می شود، اصلاً کودکی می شوی پرشیطنت و پرتب و تاب از هیاهو که همبازی شدن با شاپرک ها در میان دشت و دمن، یک دل سیر چرت زدن بر زیر درخت سیب، آهنگ نی لبک چوپان گله، نوازش عطر نسیم صبحگاهان، عطر پونه و سیب سرخ باغ روستا را با هیچ چیز دنیا عوض نمی کند.

روستای گردشگری ترخین آباد واقع در سه کیلومتری شهر اسدآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان بوده که در همسایگی روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور واقع شده است. براساس شواهد موجود در زیر بسیاری از منازل این روستا زاغه های دستکند بسیاری می توان مشاهده کرد که وجود این زاغه های دستکند حاکی از قدمت این روستاست.

 

این روستای شگفت آور از ادغام معماری بشر با طبیعت بوده که قطعاً معرفی این جاذبه ها ضمن رونق صنعت سبز گردشگری شهرستان اسدآباد از جذابیت خاصی برای بازدید مسافران و گردشگران برخودار خواهد بود، ضمن اینکه امیدواریم علاقمندان با همکاری میراث فرهنگی و سایر نهادها در جهت شناسایی بیشتر این آثار ارزشمند از گذشته، کمر همت بسته و پیش از نابودی توسط افراد ناآگاه اقدام کنند، شاید با شناسایی کامل به شهری زیرزمینی در این روستا ختم شود.

محقق و پژوهشگر فرهنگی و تاریخی شهرستان اسدآباد نویسنده کتاب «سیری در تاریخ، فرهنگ و هنر اسدآباد»، با اشاره به زاغه های دستکند اظهارکرد: واژه زاغه در فرهنگ عمومی، به راهرو یا دالان های کنده شده در عمق زمین گفته می شود که به دست انسان و با ابزارهای ابتدایی صورت گرفته است.

مهدی غنی‌پارسا با بیان اینکه هدف از ایجاد زاغه پس از سکونتگاه خود انسان و مکانی آیینی، محلی اَمن برای نگهداری از حیوانات اهلی، آن هم با هزینه ای بسیار کم بوده است، افزود: زاغه ها را می توان «غار»های دست ساز انسانی هم نامید و شاید بتوان گفت انسان غارنشین وقتی جمعیتش رو به فزونی گذاشت، با الهام از طبیعت(غارها) و مانند دیگر حیوانات، اقدام به کندن زمین کرد تا سکونتگاهی جدید برای خود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به هر تقدیر براساس شواهد باقیمانده در سراسر دنیا و به ویژه در کشور ما، آثاری از گذشته مانند روستای میمند در نزدیکی شهر بابک کرمان(با قدمت شش تا ۱۲ هزار سال) و روستای کندوان در نزدیکی شهر اسکو آذربایجان شرقی (با قدمت حدود ۷۰۰۰ سال) باقیمانده که گویای این واقعیت است.

blank

 

این محقق و پژوهشگر فرهنگی و تاریخی یادآور شد: پس از دوره غارنشینی(طبیعی و دستکند) و ایجاد سکونتگاه هایی به شکل هندسی و به نوعی معماری، زاغه ها به مکانی امن برای نگهداری حیوانات اهلی و در زیر سکونتگاه انسانی تبدیل شد.

وی ادامه داد: روستای ترخین آباد در فاصله سه کیلومتری شمال شهر اسدآباد(استان همدان) در کناره دره ای سرسبز و پایه کوهی که به آلمابلاغ ختم می شود، واقع شده که شغل مردمان این روستا از گذشته های دور، دامداری، باغداری و زراعت و همچنین آسیابانی بوده است.

غنی‌پارسا اضافه کرد: وجود چشمه های متعدد، آب کافی، کوهستان پربرکت آلمابلاغ و … همچنین قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، از گذشته های دور، این مکان را مناسب سکونت کرده و براساس شواهد موجود از جمله زاغه های دستکند در زیر منازل روستا، می توان به گذشته های دور اجدادی سفر کرد.

وی گفت: در زیر بیشتر خانه ها این نوع زاغه ها وجود دارد، هر چند به مرور زمان و به دلایل متعدد، درب ورودی بسیاری از آنها مسدود شده اما خوشبختانه مواردی است که می توان شیوه زندگی بشر در گذشته را رفت و دید و لمس کرد.

غنی‌پارسا مطرح کرد: زاغه های ترخین آباد در دو شرایط زمین شناسی یکی در میانه سنگ های نسبتاً نرم و ورقه ورقه(شیست) و دیگری در میان خاک های رُس سفید رنگ فشرده کنده شده اند به نحوی که زاغه های سنگی از ساختاری نامنظم و به عکس، زاغه های خاکی کاملاً منظم کنده شده است.

blank

 

وی با اشاره به یکی از این زاغه های روستا که در میان خاک رُس سفید کنده شده، اظهار کرد: زاغه افشار(تقی خان افشار از مالکان ترخین آباد که تا حدود نیم قرن پیش از این زاغه برای نگهداری احشام خود استفاده می کرده است) در نزدیکی مرکز روستا به نام «خرمن جا» قرار دارد.

این پژوهشگر تصریح کرد: از حیاط منزلی که این زاغه در زیر آن قرار دارد و سپس دهلیزی با عرض کمتر از یک متر و ارتفاع حدود دو متر وارد آن می شویم، کنارهای ورودی با دیوارهای سنگی و سقف چوبی پوشانده شده و پس از چند متر وارد دهلیز اصلی دستکند می شود، در طرفین این راهرو، درب هایی با ارتفاع کم دیده می شود که هر یک به فضایی(اتاقک) جدید منتهی شده، این اتاقک ها مدور و سقف آنها کروی بوده و درست همانند گنبدهای ایرانی است.

وی با بیان اینکه سقف استوانه ای بعضی از اتاقک ها با دریچه ای که نقش هدایت نور و همچنین جریان هوا را دارند به حیاط همسایه بالادست و یا کوچه باز است، گفت: دور تا دور اتاقک ها با ارتفاعی حدود نیم متر بالاتر از کف، آخوربندی شده و از آنجایی که خاک رس سفید بسیار فشرده است، احتمالاً بخشی از آخوربندی برای پر کردن آب برای احشام هم مورد استفاده قرار می گرفته است.

غنی پارسا با بیان اینکه نکته حائز اهمیت در این زاغه به جزء درب های کوچک چوبی که با چند قطعه چوب به هم متصل شده اند، از هیچ نوع مصالح دیگر استفاده نشده است، اضافه کرد: آخرین فضای زاغه که در انتهای دهلیز واقع شده، بزرگ تر از سایر بخش هاست و از سمت راست با دربی به زاغه های همسایه کناری مرتبط بوده که اکنون مسدود شده است.

این پژوهشگر بومی شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: در مورد قدمت این زاغه ها در ترخین آباد اطلاعاتی در دست نیست اما اگر بخواهیم با سه مورد ثبت شده در استان همدان مقایسه کنیم به حداقل ۷۰۰ سال پیش (زاغه صالح آباد) و ارزانفود و سامن(۲۰۰۰ سال) پیش می رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد هم با اشاره به زاغه های دستکند روستای ترخین آباد مطرح کرد: این زاغه های دستکند کاربرد اقامتی، آیینی، پناهگاه و سکونتگاهی و محل نگهداری احشام بوده اند و قطعاً برای شناخته شدن این آثار ارزشمند باید پیگیری کرد.

دستکند روستای ترخین آباد

 

کامران اکبری شایگان در ادامه با اشاره به وجود درخت کهنسال گردوی ۴۰۰ ساله در روستای گردشگری ترخین آباد گفت: درخت کهنسال ۴۰۰ ساله روستای ترخین آباد شهرستان همچنان سرزنده و با طراوت روال طبیعی خود را طی کرده و مردم نیز مراقب این درخت کهنسال واجد ارزش هستند.

وی با اشاره به اینکه درختان کهنسال جایگاه بالایی در میراث فرهنگی کشور دارند، افزود: درخت ۴۰۰ ساله گردوی روستای ترخین آباد یکی از آثار طبیعی بوده که در سوم مردادماه سال ۸۸ ثبت فهرست آثار ملی طبیعی کشور شده و با توجه به قدمت و کهنسالی و واجد ارزش بودن درخت، اهالی روستا مراقب این اثر طبیعی هستند و ثبت فهرست آثار ملی طبیعی شدن درخت در مراقبت هر چه بیشتر مردم از آن نقش مؤثری داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کارشناسان منابع طبیعی، جهادکشاورزی و میراث فرهنگی نیز از درخت گردوی ۴۰۰ ساله بازدیدهای لازم را انجام می دهند، یادآور شد: در طول سال با توجه به قرار گرفتن روستای ترخین آباد در همسایگی روستای هدف گردشگری ملحمدره هر ساله این درخت کهنسال دارای بازدیدکنندگان بسیاری از گردشگران و مسافران است.

وی با بیان اینکه این درخت ۴۰۰  ساله با قطر تنه هشت متر و طول بیش از ۲۰ متر هنوز هم دارای بار و ثمره است، از فعالیت یک واحد خانه بوم گردی در روستای ترخین آباد خبر داد و اضافه کرد: شهرستان اسدآباد دارای ۱۵۸ آثار تاریخی و باستانی بوده که ۵۸ اثر آن ثبت آثار ملی کشور شده اند.

در پایان امیدواریم با عزم راسخ مسئولان و دستگاه های ذیربط با پیگیری برای معرفی این اثر ارزشمند به عنوان شهری زیرزمینی مانع غبار نابودی بر آن شده و با برطرف شدن کرونا شکوفایی اقتصاد جامعه محلی را با معرفی این ظرفیت رقم زنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دشت مرگور _نویافته‌ای از معماری صخره‌ای در ارومیه

دستکند زیرزمینی سامن؛ گمشده در پیچ و خم اعتبار

کشف دستکندهای زیرزمینی ارزشمند تاریخی در کاشان

راهنمای تولید ویدئو و عکس‌های تبلیغاتی گردشگری تدوین شد

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین «راهنمای تولید ویدئوهای تبلیغاتی گردشگری» و «راهنمای تولید عکس‌های تبلیغاتی گردشگری» خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، محمد قاسمی یادآور شد: یکی از برنامه­‌های اصلی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در زمان شیوع ویروس کرونا، ارتقای کمی و کیفی اقلام تبلیغاتی به‌ویژه در حوزه ویدئو و عکس برای استفاده مؤثر و اثربخش در دوران پساکرونا بوده است.

او افزود: با توجه به اهمیت محصولات ویدئویی و عکس‌های تبلیغاتی گردشگری به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزار بازاریابی برای ایجاد و بهبود تصاویر مقاصد گردشگری و بر اساس نتایج حاصله از ارزیابی و آسیب‌شناسی اقلام تبلیغاتی تولیدشده در استان‌های مختلف کشور، بر آن شدیم تا «راهنمای تولید ویدئوهای تبلیغاتی گردشگری» و «راهنمای تولید عکس‌های تبلیغاتی گردشگری» را با هدف آشنایی هر چه بیشتر مدیران و کارشناسان ادارات کل استانی با ویژگی‌ها و شاخصه‌های مختلف نمونه‌های برتر این قبیل اقلام تبلیغاتی در کشورهای پیشرو تدوین و برای اجرا ابلاغ کنیم.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد: دو ضابطه مورد اشاره دارای ماهیت اجرایی بوده و به صورت گام به گام تنظیم شده است و انتظار می‌رود در صورت به‌کارگیری دقیق آن‌ها توسط کارشناسان ذیربط ستادی و استانی در آینده نزدیک شاهد ارتقای کیفیت این بخش مهم از اقلام تبلیغاتی باشیم.

او گفت: اصول و توصیه‌های این راهنماها مشخصاً به جنبه­‌های تکنیکی همچون دارا بودن استراتژی مشخص، برخورداری از سناریو قدرتمند، استفاده از تنوعی از نماها، خلاقیت در تدوین و کادربندی، بهبود و اصلاح نور و رنگ و رعایت نکات لازم در به‌کارگیری نریشن، زیرنویس، موسیقی و اصوات طبیعی می‌پردازد.

او افزود: علاوه بر جنبه­‌های تکنیکی، ابعاد محتوایی موضوع نظیر حضور افراد تاثیرگذار در آثار تولیدی، نمایش گردشگری تجربه‌محور، توجه کافی و مناسب به غنای فرهنگی و تاریخی کشور و تاکید ویژه بر تنوع کم‌نظیر آداب و سنن و رسوم مردمان نیز مد نظر قرار گرفته است.

قاسمی یادآور شد: از این پس رعایت مفاد و اصول این دو راهنما به عنوان معیار اصلی ارزیابی عملکرد استان‌ها در حوزه تولید محصولات ویدئویی و عکس‌های تبلیغاتی گردشگری در نظر گرفته خواهند شد؛ لذا از این حیث رعایت آن‌ها مهم و لازم‌الاجرا است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نهادینه شدن فرهنگ گردشگری در بطن جامعه

عقبگرد ۳۰ساله گردشگری در ۲۰۲۰

کرونا حدود یک و نیم میلیون شاغل بخش گردشگری ایران را بیکار کرد

برپایی همایش رقص قلم در ایران

خوشنویسانی از کشورهای مختلف جهان آثار خود را در نمایشگاه و همایش بین المللی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» به نمایش می‌گذارند.

به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» اول تا چهارم بهمن برگزار می‌شود، اظهار کرد: ایران مهد هنرهای والاست. به‌ویژه هنرهای که نسبتی با کتاب دارند. سال گذشته با همت مردم و مدیران شهر همدان، کمیسیون ملی ایران میزبان ششمین نشست بین‌المللی راه ابریشم بود. در این نشست اندیشه میراث معنوی راه ابریشم از سوی ایران مطرح و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

او ادامه داد: نمایشگاه خوشنویسی که در حاشیه این نشست برگزار شد توجه کشورهای عضو را به این هنر والا معطوف کرد و یکی از مشترکات کشورهای عضو ابریشم، بهره‌مندی از هنر خوشنویسی است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران با بیان اینکه این گردهمایی بر محور یک هنر ایده‌ای است که از سوی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران در سال گذشته مطرح شد، عنوان کرد: چه هنری ارجمندتر از هنر خوشنویسی که شناسنامه ما ایرانیان و مورد علاقه و احترام مردم جهان است. از سوی دیگر، ایران مهد هنر خوشنویسی است حقیقتی است آشکار و انکارناپذیر.

ایوبی با بیان اینکه مشهد مقدس میزبان نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی راه ابریشم است، تصریح کرد: فراخوان کمیسیون ملی یونسکو مدت‌ها پیش به کشورهای مختلف فرستاده شد. آثار دریافتی بسیار پرشمار و گوناگون هستند. در این جشنواره، هنرمندان کشورهای گوناگون از تمدن‌ها و فرهنگ‌های گوناگون گردهم می‌آیند. صدها اثر به نمایش درخواهد آمد و علاوه بر نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو، دیوارهای شهر مشهد، چند بنای باشکوه تهران، و بناهای تاریخی چندین شهر کشورمان نمایشگر این آثار به صورت جشن نور (ویدئومپینگ) خواهند بود.

او یادآور شد: در بخش علمی اساتید متعددی از نقاط مختلف جهان برای ارائه مقالات علمی در محورهای تعیین شده برای سخن گفتن از ارزش‌های والای هنر خوشنویسی در سرزمین خود، نام نویسی کرده‌اند. همچنین همراهی انجمن خوشنویسان ایران و انجمن خوشنویسان شهر مشهد، تلاش بسیار رایزنان فرهنگی و به‌ویژه همت شهرداری مشهد که میزبان اصلی این برنامه است، قابل ستایش و تقدیر است. برای برگزاری جشن نور نیز نهادهای گوناگون مانند موزه دفاع مقدس، کاخ موزه گلستان و شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.

ایوبی در پایان تاکید کرد: از سازمان زیباسازی شهر تهران هم خواسته‌ایم که با نمایش گزیده این آثار بر روی بیلبوردهای شهر تهران و نمایشگرهای این شهر، جایگاه هنر خوشنویسی در ایران را به نمایش بگذارند. از آقای دکتر حناچی، شهردار محترم شهر تهران نیز به دلیل توجهی که به فرهنگ دارند انتظار حمایت همه جانبه دارم.

منبع:ایسنا

کشف مجسمه قرون‌وسطایی پس از قرن‌ها

مجسمه قرون‌وسطایی که پس از تخریب برای قرن‌ها پنهان شده بود کشف و مرمت شد.

به نقل از گاردین، مجسمه قرون‌وسطایی که در دوران حکومت «هنری هشتم» تخریب و برای قرن‌ها پشت اُرگ کلیسا با غبار پوشانده و فراموش شده بود، اکنون در جریان اکتشافی که کارشناسان آن را فراتر از انتظار توصیف می‌کنند مرمت شد.

این مجسمه تاریخی که گمان می‌رود مجسمه‌ای از پیکر «جان دبلتون» یک کشیش باشد در کلیسای قرون‌وسطایی واقع در «دربی‌شایر» (انگلستان) کشف شده است.

به گفته کارشناسان قدمت این مجسمه به ۱۳۵۰ بازمی‌گردد و به همین دلیل به عنوان قدیمی‌ترین مجسمه مرمرسفید یک کشیش در بریتانیا محسوب می‌شود.

کارشناسان معتقدند این مجسمه توسط یک مجسمه‌ساز ماهر ساخته شده چراکه ردای این کشیش بسیار ماهرانه و دقیق تراشیده شده است.

درحقیت این اکتشاف به دست «آن هیتکات» متولی این کلیسا صورت گرفته است. «هیتکات» از معدود کسانی بوده که از وجود این مجسمه تاریخی اطلاع داشته است.

«هیتکات» می‌گوید: «من از همان ابتدا یعنی از زمانی که یک کودک سه یا چهارساله بودم از وجود این مجسمه مطلع بودم. پدر و پدربزرگم هر دو از متولیان کلیسا بودند و زمانی که کودک بودم پشت ارگ کلیسا را دیده بودم. می‌توانستم ببینم مجسمه‌ای پشت ارگ وجود دارد اما به آن اهمیت نمی‌دادم و نمی‌دانستم این مجسمه چیست.»

چهار سال پیش بود که از انجمن آثار تاریخی کلیساها با «هیتکات» تماس گرفتند و گفتند با توجه به اسناد قدیمی یک مجسمه مرمر سفید کشیش باید در این کلیسا وجود داشته باشد و این‌گونه بود که با پیگیری‌های «هیتکات» این مجسمه کشف شد.

حالا این مجسمه پس اتمام پروژه مرمت برای رونمایی آماده شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کشف یک کلیسا قرن ششمی در باغ کارگر ترکی

کشف عتیقه ‌های ۲۰۰ میلیاردی

کشف سیستم پیشرفته فیلتراسیون آب در یک شهر باستانی مایان

ممنوعیت‌های سفر تغییر کرده است؟

با گذشت یک ماه از اجرای طرح محدودیت تردد بین مراکز استان‌ها و جریمه خودروها با هدف قطع زنجیره ویروس کرونا، همچنان این سوال پرسیده می‌شود که سفر با خودرو شخصی ممنوع است؟

سخنگوی ناجا روز گذشته (۶ دی‌ماه) گفته سفر با خودرو شخصی به طور میانگین ۳۰ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است. طبق گزارش‌های نیروی انتظامی، در جمعه برفی پنجم دی‌ماه، ۲۷ هزار و ۱۱۷ خودرو به مبدأ خود برگشت داده شده‌اند و از سفر آن‌ها جلوگیری شده است. همچنین ۴۵ هزار و ۳۲۵ پیامک برای رانندگانی که به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا توجه نکرده‌اند، فرستاده شده و ۵۳ هزار و ۳۹ راننده هم تذکر شفاهی گرفته‌اند. در همان یک روز، ۱۴ هزار و ۷۲ خودرو در مناطق نارنجی جریمه شده‌اند.

بر اساس آخرین تحلیل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، در حال حاضر ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و تعداد شهرهای قرمز به صفر رسیده است. با این حال، طرح محدودیت تردد بین مراکز استان‌ها و جریمه خودروها با ورود به زمستان تمدید شده است، یعنی همچنان سفر با خودرو شخصی محدود بوده و مشمول جریمه می‌شود. مبلغ جریمه طبق آخرین اعلام قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا، در شهرهای نارنجی و زرد تا ۵۰۰هزار تومان تعیین شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز با این تغییرات، درباره آخرین وضعیت محدودیت‌های اعمال‌شده برای ترددهای بین شهری گفته است: در شهرهای گروه زرد ورود خودروها با پلاک غیربومی و خروج خودروها با پلاک غیربومی با یک استثنا بدون مانع است. استثنای تردد در شهرهای زرد مربوط به خودروهایی است که پلاک بومی شهرهای گروه نارنجی را دارند. این پلاک‌ها (گروه نارنجی) مجاز به تردد در هیچ‌یک از شهرهای کشور نیستند. به عنوان مثال اگر خودرویی دارای پلاک متعلق به شهری با وضعیت نارنجی باشد نه اجازه خروج از آن شهر را دارد و نه اجازه ورود به شهر دیگر و بدیهی است که در صورت مشاهده چنین خودروهایی، دوربین‌ها و ماموران نسبت به اعمال قانون اقدام خواهند کرد.

محدودیت برای سفرهای گروهی و با وسایل نقلیه عمومی نیز همانند گذشته است و طبق آخرین مصوبه کمیته عالی نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی ستاد مدیریت کرونا، وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس، قطار، هواپیما و اتوبوس‌های دریایی همچنان باید با ۶۰ درصد ظرفیت مسافر بپذیرند و از پذیرش مسافران مبتلا به ویروس کرونا خودداری کنند.

با نزدیک شدن تعطیلات ایام فاطمیه، این کمیته تبلیغ سفر را نیز ممنوع کرده است. اگرچه هیچ دستور مصوبی در رابطه با ممنوعیت اجرای تور توسط آژانس‌های مسافرتی وجود ندارد، اما تبلیغ سفر و تور با وجود این مصوبه، حتی برای تعطیلات نوروز، ممنوع شده است.

در مصوبه کمیته عالی نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی ستاد مدیریت کرونا آمده که «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری سایر ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط مدیریت اطلاع‌رسانی و نظارت مناسب سفرها را به خصوص در ایام فاطمیه، عید نوروز و سایر مناسبت‌ها و تعطیلات پیش ‌رو به عهده گیرد و از تبلیغات و مشوق‌های افزایش سفر نظیر بلیت و تورهای تخفیف‌دار و امثال آن جلوگیری شود.»

از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواسته شده اقدامات لازم برای اتصال به سامانه «ماسک» وزارت بهداشت برای ممانعت از ورود افراد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ به مناطق اقامتی و گردشگری را انجام دهد. به گفته آژانس‌های مسافرتی و مراکز اقامتی، این دسترسی تا کنون وجود نداشته و شناسایی افراد مبتلا به کرونا هنگام فروش بلیت و تور و همچنین پذیرش مسافر در هتل و سایر مراکز اقامتی تا به حال انجام نشده است.

این کمیته از وزارت راه و شهرسازی نیز خواسته نظارت لازم را بر ظرفیت مسافرگیری اتوبوس‌های بین شهری مطابق پروتکل‌های وزارت بهداشت داشته باشد و تدابیر لازم را برای ایجاد تهویه مناسب در اتوبوس‌ها اتخاذ کند.  مقرر شده وزارت راه و شهرسازی علاوه بر کنترل سلامت مسافران از نظر ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ هنگام صدور بلیت، هنگام سوار شدن مسافران نیز سلامت آنان را به صورت الکترونیکی کنترل کند.

تذکر نسبت به اجرای نادرست مصوبه ستاد ملی کرونا درحالی به وزارت راه داده شده که اعتراض‌های مردمی نسبت به رعایت نشدن این پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌های بین جاده‌ای و هواپیماها بارها منعکس شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

افزایش محدودیت‌های مسافرتی به‌خاطر نوع جدید کرونا

صنعت کرونازده گردشگری ایران با سفر ایمن نجات می‌یابد

کریسمس با محدودیت‌های کرونایی

درخواست رییس ایکوم ایران برای بودجه ۱۴۰۰

رییس ایکوم ایران امیدوار است تا فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس با دورنگری و دوراندیشی اشکالات و کمبودها را در موزه‌ها و میراث فرهنگی در مصوبه‌ بودجه لحاظ کند.

سیداحمد محیط طباطبایی ، با اشاره به وجود نقطه ضعف‌هایی که در حوزه اعتبارات موزه‌ها و به خصوص میراث فرهنگی وجود دارد، می‌گوید:‌ یکی از مهمترین اعتبارات موزه درآمدهای موزه‌ای است. درآمدِ موزه به‌دست‌آمده از بلیت‌فروشی است که بر اساس مصوبه‌ مجلس، از حدود دهه ۴۰ تا سال ۱۳۸۳ درآمدها اختصاصی بودند (یعنی از موزه به جای دیگری واریز نمی‌شد و از همان ابتدا در حساب موزه بود) که تا سال ۸۳ ادامه داشت، اما از سال ۸۳ این درآمدها از حالت اختصاصی خارج شد و در درآمدهای عمومی قرار گرفت که به حساب خزانه ریخته می‌شود.

او با تاکید بر لزوم بازگشت درآمد حاصل از موزه‌ها به خود موزه‌ها مانند گذشته بیان می‌کند:‌ تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز طرحِ بازگشت درآمد موزه‌ها از خزانه به حساب موزه‌ها نیز به طور کامل اجرایی نمی‌شود، در واقع وضعیت به گونه‌ای است که برخی از موزه‌ها امکان تعویض لامپ سوخته خود را هم ندارند.

محیط طباطبایی با تاکید بر وجود بحران‌های اعتباری که بیشتر موزه‌های خصوصی در شرایط کرونایی این روزها دچار آن هستند، ادامه می‌دهد: در این شرایط ایکوم نیز پیشنهاد راه‌اندازی یک صندوق پشتیبانی را داد تا توسط میراث فرهنگی یا دولت به وجود آید تا از سرجمع اعتبارات، بخشی را به کمک‌های بلاعوض به موزه‌های خصوصی اختصاص دهیم تا شاید این راهکار بتواند موزه‌ها را تا حدودی از وضعیت بحرانی خارج کند، اما هنوز آن صندوق هم ایجاد نشده است.

اعتبار کیسه سیمان برای میراث فرهنگی حذف شد

رییس ایکوم ایران با اشاره به طرحِ دیگری که در گذشته اجرایی می‌شد، می‌گوید: در حوزه مرمت بناهای تاریخی، از گذشته حتی قبل از انقلاب اسلامی، اعتباری معروف به «اعتبار از کیسه سیمان» به حوزه‌های فرهنگی اختصاص پیدا می‌کرد که بر آن اساس پنج درصد از فروش هر کیسه سیمان در اختیار انجمن آثار ملی قرار می‌گرفت و بعد از انقلاب نیز در اختیار سازمان ملی حفاظت از آثار فرهنگی قرار می‌گرفت تا این‌که بعدها این کار متوقف شد.

او اضافه می‌کند:‌ این اعتبار خوبی برای مرمت بناها بود که استدلال می‌شد هر میزان سیمان برای مرمت یک بنای تاریخی مصرف شود، به نوعی معماری مدرن، به معماری خشت و آجر و معماری سنتی آسیب وارد می‌کند، پس بخشی از درآمدِ حاصل از فروش آن‌ها به مرمت بناها و آثار تاریخی می‌تواند اختصاص پیدا کند.

محیط طباطبایی بحث هیات امنایی شدن موزه‌ها را نیز یکی دیگر از مواردی می‌داند که باید مورد توجه قرار گیرد و ادامه می‌دهد: هنوز این بحث آن‌طور که باید صورت نگرفته است، هیات امنایی کردن موزه‌ها در هزینه کردن و اقدامات مختلفی که موزه باید اجرایی کند و کمکی که دیگران و دوستانی که می‌خواهند برای موزه‌ها داشته باشند، می‌تواند مفید باشد، اما متاسفانه با وجود تصویب این طرح، آن نیز هنوز اجرایی نشده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بیمه راهنمایان به بودجه ۱۴۰۰ اضافه شد

گردشگری را در تبصره لایحه بودجه نادیده گرفتند

هیات وزیران در بودجه ۱۴۰۰ برای گردشگری یارانه لحاظ کنند