گورستان-رومی

آرامگاه منحصربه‌فرد رومی در انگلستان

آرامگاه بیش از ۵۰ بزرگسال و کودک در گورستان رومی غیرمعمولی در جریان ساخت و ساز برای مدرسه‌ای جدید در یکی از شهرهای انگلستان کشف شد.

باستان‌شناسان می‌گویند این اکتشاف بزرگ که در شهر «سامرست» رخ داده است، جزئیات جدیدی درباره زندگی مردم جنوب غربی بریتانیا در دوره پس از تاخت و تاز رومی‌ها ارائه می‌دهد.

اغلب افرادی که در این  آرامگاه بریتانیایی رومی دفن شده‌اند از مقام بالایی برخوردار بوده‌اند. نحوه قرارگیری جمجمه یکی از زنانی که در این گورستان دفن شده است نشان می‌دهد سر او به صورت عمدی هنگام دفن روی بالش قرار داده شده بود.

اما آن‌چه که بیش از هر چیز موجب حیرت باستان‌شناسان شده است، ساختار گورهای این گورستان است. در ساخت اغلب قبرهای این گورستان از سنگ‌های محلی و برای مهر و موم کردن آن‌ها از همان تخته‌سنگ‌هایی استفاده شده که حدود دو هزار سال پیش در ساخت سقف خانه‌های این منطقه به کار می‌رفته است.

در یکی از قبرهای این گورستان تازه کشف‌شده، از  همان تخته‌سنگ‌ها برای ساخت سازه‌ای شبیه به یک چادر روی قبر استفاده شده است.

از جمله یافته‌های دیگر باستان‌شناسان در این محل می‌توان به لوازم و اموال شخصی که در قبرها قرار داده می‌شوند از جمله ظروف سفالین و جواهرات اشاره کرد. یکی از این ظرف‌های سفالین درحالی در این مکان کشف شد که بال‌های مرغ درآن قرار داشت.

آرامگاه

یک سکه متعلق به دوران امپراطور «وسپاسیان» نیز که از سال ۶۹ میلادی تا ۷۹ میلادی حکومت می‌کرد، در کنار ابزاری حکاکی شده از جنس استخوان که به نظر می‌رسد دسته یک چاقو باشد، نیز در این منطقه کشف شد.استیو ممبری که باستان‌شناس ناظر بر تیم کاوشی این اکتشاف بوده بیان کرد: این گورستان یک اکتشاف منحصر بفرد محسوب می‌شود. بر اساس شواهد حاضر در این گورستان می‌توان نتیجه گرفت که افراد دفن‌شده از مقام بالایی برخوردار بوده‌اند.

این باستان‌شناس معتقد است افرادی که در این گورستان دفن شده‌اند در گذشته در نزدیکی یک دهکده رومی زندگی‌ می‌کرده‌اند با این حال این دهکده هنوز کشف نشده است.

قرار است تحقیقات بیشتری با استفاده از DNA افراد دفن شده در این گورستان صورت بگیرد. به نظر می‌رسد این افراد در حقیقت بریتانیایی‌های بودند که پس از هجوم رومی‌ها به سبک آن‌ها زندگی کرده‌اند.

منبع:اسکان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *