پیشرفت گردشگری در سپیدان متناسب با پتانسیل‌ها نیست

فرماندار سپیدان گفت: اگرچه ۱۰۰ درصد این شهرستان دارای ظرفیت و پتانسیل‌های گردشگری است اما پیشرفت مباحث گردشگری در این منطقه متناسب با موقعیت و توانمندی‌های آن نیست.

حسن همتی با بیان اینکه در مباحث سرمایه گذاری و فرهنگی با بحث‌های قومیتی در سپیدان روبه‌رو هستیم گفت: تصمیمات گرفته شده در این شهرستان در حوزه زیرساختی بیشتر کوتاه مدت بوده تا بلندمدت، لذا بسیاری از چالش‌های این شهرستان ناشی از اینگونه تصمیمات و نگاه بوده است.

او افزود: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ مجموعه گردشگری در شهرستان سپیدان فعالیت دارد که تنها ۸ درصد آن‌ها موفق به گرفتن مجوز گردشگری شدند و مابقی به علت مشکلات مرتبط با اراضی نتوانستند مجوزات لازم را دریافت کنند و پرونده آنها کماکان راکد است. لذا مجموعه‌های گردشگری علی‌رغم برخورداری از خسارت سنگین ناشی از بیماری کرونا نتوانسته‌اند از تسهیلات و امتیازات اعطا شده از سوی دولت استفاده کنند.

به نقل از روابط عمومی فرمانداری سپیدان، فرماندار سپیدان همچنین با بیان اینکه ایجاد باغ شهرها در مناطق مختلف ابن شهرستان باعث شده تا حق‌آبه‌ زمین‌های کشاورزی پایین دست شش پیر به آن‌ها نرسد و این مسئله مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرده است، از صدور رای تخریب و قلع و قمع از سوی محاکم قضایی و ساختوو سازهای عیرمجاز در حریم و بستر رودخانه این شهرستان خبر داد و گفت: قرار شده با همراهی بهره‌برداران در این منطقه بستر رودخانه‌ها آزادسازی شود.

همتی از ایجاد دهکده صنایع دستی در شهر اردکان در زمینی به مساحت ۵ هکتار و با ارزش سرمابه گذاری ۹۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه گذاری خارجی خبر داد.

او ادامه داد: آبشار مارگون، شش پیر، چله‌گاه، پیست پولاد کف، منطقه کهکره از عمده نقاط گردشگری این شهرستان است که علی‌رغم وجود امکان بهره مندی از این پتانسیل ملی و بین‌المللی اما تاکنون کار خاصی انجام نشده است.

فرماندار سپیدان همچنین با بیان اینکه این شهرستان را سومین قطب صنعتی فارس پس از شهرستان‌های شیراز و زرقان اعلام کرد و گفت: با وجود این ظرفیت بسیار بالا اما در بحث اشتغال و بهره مندی از مزایای صنایع، این شهرستان کمترین سهم را داشته و بیشترین نیروی کار صنعت در سپیدان از شهرهای شیراز و یاسوج تامین می‌شود.

همتی، بحث معارضین را مهمترین بحث چالش این شهرستان در حوزه توسعه و سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: هر جا که مبحث توسعه و سرمایه گذاری مطرح شود پای معارضین نیز به میان می‌آید.

او با بیان اینکه ترکیب جمعیت این شهرستان ۷۰ درصد روستایی و ۳۰ درصد شهری است، گفت: روند مهاجرت از مرکز این شهرستان طی ۲ سال گذشته شیب معکوس به خود گرفته و ۲ درصد کاهش داشته است.

فرماندار سپیدان همچنین در خصوص بحث مشکلات شهرک‌های صنعتی این شهرستان، اظهار کرد: برای احداث این شهرک‌ها به صورت جزیر ای عمل شده به گونه‌ای که راه دسترسی برای آنها پیش‌بینی نشده و این مسئله باعث شده تا استفاده کنندگان از راه‌های محلی برای رسیدن به این نواحی صنعتی معضلات متعددی روبه‌رو شود.

همتی تاکید کرد: در حال حاضر شهر اردکان به دلیل بحث معارضین سایت دفن زباله ندارد و ساماندهی آرامستان این شهر نیز باید به صورت جدی پیگیری شود.

سرمایه‌گذاری سپیدانی‌ها خارج از شهرستان

شهردار سپیدان نیز از سرمایه گذاری مردم این شهر در خارج از این شهرستان و در شهرهای یاسوج، شیراز و صدرا خبر داد و گفت: علی‌رغم موقعیت مناسب شهرستان سپیدان و شهر اردکان در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری، مردم این شهر سرمایه‌های خود را در شهرهای دیگر سرمایه گذاری می‌کنند.

عبدالمطلب رهنما با بیان اینکه شهر اردکان فاقد طرح جامع گردشگری است، گفت: امروز نیاز است با یک سند چشم انداز و برنامه‌ای کلان برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری برای شهر شود.

او با اشاره به اینکه طرح تفصیلی شهر اردکان مربوط به سال ۷۵ است، عنوان کرد: علی‌رغم انعقاد قرار داد در سال ۹۱ برای بازنگری طرح جامع، هنوز طرحی به شهرداری ابلاغ نشده است، البته ابلاغ طرح نیز دیگر فایده‌ای ندارد، چرا که افق طرح تا سال ۱۴۰۰ طراحی شده است.

شهردار سپیدان خاطرنشان کرد: شهر اردکان از نظر زیرساخت‌های توسعه‌ای ضعیف است و رویکرد شهرداری در حال حاضر افزایش زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه‌های عمرانی، فضای سبز و بهداشتی است.

به گفته رهنما، سرانه فضای سبز شهر اردکان بیش از این ۳.۵ متر مربع بوده که امروز با احداث ۳ پارک جدید این سرانه به ۱۶ متر رسیده است و با استاندارد مطلوب ان که ۲۹ متر مربع به ازای هر نفر است ۱۳ متر فاصله دارد.

او یاداور شد: در حوزه بهداشتی بحث ایجاد کشتارگاه بهداشتی در دستور کار قرار گرفت و برای سایت دفن زباله نیز پس از انجام مطالعات لازم مکان یابی انجام گرفته که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

شهردار سپیدان افزود: در دهه مبارک فجر امسال ۵ پروژه شهری شامل ساختمان مدرن اداری، دو پارک ۱۰ و ۲ هکتاری ، کشتارگاه و یک مجتمع فرهنگی سینمایی به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید.

رهنما خاطر نشان کرد: رستوران شهرداری اردکان دارای ۲۰ درصد رشد و پیشرفت فیزیکی است و عملیات اجرایی شهریازی این شهر بزودی آغاز خواهد شد.

او از تخفیف عوارض در شهر اردکان سخن گفت و ادامه داد: تخفیفات عوارضی شهرداری به صورت پلکانی بوده است.

شهردار سپیدان عنوان کرد: بودجه شهرداری اردکان ۷.۵ میلیارد تومان است که به صورت کامل محقق شده و بودجه پیشنهادی سال آینده نیز با ۲۰ درصد افزایش ۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

رهنما محور بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اردکان را تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و کلنگ زده شورای پنجم اعلام کرد.

اردوی تیم ملی بانوان اسکی کشور در پیست پولادکف 

مدیر پیست اسکی پولاد کف نیز در این نشست از اردوی تیم ملی بانوان اسکی کشور در این پیست خبر داد و گفت: این اردوی ۲۰ روزه تا بیستم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

اصغر ظریفکار، علت انتخاب این پیست را به عنوان مکان اردوی تیم ملی وضعیت بسیار مناسب و فنی آن نسبت به پیست‌های توچال، دیزین و شمشک اعلام کرد و گفت: شیب مناسب و یخ زدگی این پیست باعث شده تا سطح کیفیت آن مانند پیست‌های اروپایی باشد و این مهم برای برگزاری مسابقات برای تیم ملی در مسابقات حائز اهمیت است.

او از بزرگترین سرمایه گذاری در ورزش‌های زمستانی در این پیست خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه ورزش، ورزشکاران و باشگاه‌ها مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، اما در پیست پولادکف سرمایه گذاری‌های بزرگی بر روی بازی‌های زمستانی انجام شده است.

ظریفکار طول مسیر اسکی پیست پولاد کف را ۶ کیلومتر اعلام کرد و گفت: امکان رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در این پیست وجود دارد.

او با بیان اینکه در اتاق بازرگانی شیراز طرح تعطیلات آخر هفته و اصلاح آن به دو روز تائید و تصویب شده و به عنوان یک پتانسیل گردشگری به کشور اعلام شده است، گفت: هنوز در این زمینه تصمیمات قاطعی گرفته نشده است، در صورتی‌که ایران در سطح دنیا کمترین میزان تعطیلات را داشته و این مبحث بر بحث گردشگری بسیار تاثیرات منفی گذاشته داشته است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تنگ بله برم _ دره نوردی در فارس

دره بوان ممسنی کجاست؟

احیای آلاچیق بافی در سپیدان فارس

صنعت گردشگری _یکی از پول­‌سازترین صنایع دنیا

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران می گوید گردشگری یکی از پول­‌سازترین صنایع در سطح دنیا است اما کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند.

حیدر حکمت شعار، در اولین رویداد دورهمی مرکز نوآوری و شتاب­دهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با محوریت گردشگری دریایی عنوان کرد: صنعت گردشگری، همچون هر صنعت دیگری، مجموعه‌­ای از همکاران و عرضه­‌کنندگان است که برای رفع یک نیاز مشخص از بازار تلاش می‌­کنند.

به گفته وی گردشگری یکی از پول­‌سازترین صنایع در سطح دنیا محسوب می‌شود و کشورهایی همانند ویتنام، تایلند، مالزی و… از این فرصت استفاده کافی را می‌برند. اگر صنعت گردشگری فعال گردد، همزمان در واقع ۱۸ شغل و کسب و کار نظیر هتل‌­ها، رستوران‌­ها، دفاتر حمل و نقل مسافر، بوم­گردی‌­ها و در کل بخش عمده‌­ای از بازار فعال می­‌گردند که در هیچ صنعتی این پیوند برقرار نمی‌­گردد.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران افزود: در ارزیابی‌ها وضعیت گردشگری، در استان‌­هایی همچون یزد، اصفهان، فارس و تبریز و مشهد و… در حد متوسط و قابل ­قبولی است ولی وضعیت این صنعت در استان بوشهر با توجه به تاریخچه قوی و پتانسیل‌­های موجود اصلا خوب و قابل­ قبول نیست.

حکمت شعار با برشمردن انواع گردشگری گفت: گردشگری فقط دریایی نیست و منحصر به فصل بهار نبوده، بلکه می­توان با ایجاد تجارب جذاب خرماچینی در فصل تابستان و مردادماه نیز گردشگر جذب کرد و در مجموع انواع مختلفی مثل گردشگری مقاومت، گردشگری سیاه (جنگ یا…)، گردشگری، درمان، مذهب و… وجود دارد.

وی اضافه کرد: لازم به توضیح است که استان بوشهر دارای ظرفیت و پتانسیل همه و یا اکثر گردشگری­ های متنوع است اما گردشگری دریایی از جمله مهم­ترین شکل ­های بالقوه جهت توسعه خوشه صنعتی گردشگری در استان بوشهر و منطقه قلمداد می­ گردد که البته پیش روی توسعه آن همانند سایر اقسام گردشگری، در استان و کشور موانعی جدی وجود دارد.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به یکی از حضار مبنی بر چرایی ضعف صنعت گردشگری، در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی مفصل است و می­توان طبق تجربه موجود به مواردی اشاره کرد که بر اساس اولویت و اهمیت عبارتند از: ۱- کم­ کاری و کم ­آگاهی خود شهروندان نسبت به پتانسیل ­های منطقه و کم ­لطفی و یا بی­ توجهی خود افراد به استان، ۲- کم کاری و یا کم ­لطفی برخی از رسانه­‌های ملی نسبت به استان، ۳- نبود یا کمبود کسب و کارهای قوی در صنعت گردشگری، برای معرفی ظرفیت­ها و پتانسیل­ های منطقه، ۴- عدم درک صحیح دولت­ها از اهمیت توسعه خوشه صنعتی گردشگری و کمبود حمایت­ های مادی و معنوی و ضعف زیرساختی شدید. ۵- عدم حمایت از سرمایه ­گذاران بخش خصوصی از سوی دولت­ها و حاکمان و نبود برنامه­ ای برای حمایت از توسعه سرمایه­ گذاری­های خصوصی در زمینه توسعه صنعت گردشگری از منظر زیرساخت­ ها و… .

این فعال حوزه گردشگری در ادامه از تجربیات خود در مناطق و کشورهای دریایی سرتاسر دنیا پیرامون توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر عنوان کرد: این بایستی در قالب یک حرکت مردمی و کارآفرینی بدون چشم­داشت به حمایت دولتی صورت پذیرد و دولت و حاکمیت نقش تامین ­کننده امنیت و برخی زیرساخت­های حیاتی را بر عهده بگیرد. اگر کارآفرینی چشم به حمایت دولت داشته و انتظار داشته باشد حرکت­ها از سمت دولت صورت پذیرد، قطعا این نگرش حاصلی جز شکست و عدم تحقق اهداف در بر نخواهد داشت.

حیدر حکمت شعار توضیح داد: از طرفی چون ضعف زیرساختی وجود داشته و حمایت مطلوبی نیز از سوی دولت­ ها صورت نمی ­پذیرد بایستی در حد توان و ظرفیت، تیم ­های نوآور بکوشند تا برای مسائلی که تحت کنترل­شان بوده ایده ­ها و راه ­حل­‌هایی خلاقانه ارائه نمایند و چون کمتر کاری صورت پذیرفته است با اندک اقدامات موثر در این زمینه می­توان منافع بسیاری را ایجاد کرد و کافی است محصول یا خدمت مدنظر ارزش کلیدی و منحصر به فرد مورد نیاز مشتری را ارائه نماید.

وی با اشاره به تجربیات خود خاطرنشان کرد: گردشگران مرفه داخلی و علی­ الخصوص خارجی­ها به شدت از تجملات و تکنولوژی سطح بالا و اسکان در هتل­ های مجلل و مناطق سرسبز و… فراری­ هستند و تمایل بسیار شدیدی به بهره­ گیری از ظرفیت­های موجود داشته و شدیدا طرفدار سادگی­ هستند و تجربه کردن محصولات ارگانیک و بهره ­گیری از بوم­گردی ­ها و مشارکت در ساخت صنایع دستی و ماهیگیری و… را به شدت طلب می­ کنند و عمیقا از دیدن طبیعت بکر و البته مشاهده دریا و ساحل خلیج فارس لذت می ­برند.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ادامه داد: البته لازم به ذکر است همه گردشگران داخلی و خارجی در عین حال سادگی­ دوستی و دوری از تکنولوژی و تجملات به شدت از سرویس بهداشتی نامناسب بیزارند و همواره در استان بوشهر از این مسئله گلایه دارند که این تصویر مطلوبی از استان و مدیریت شهری آن ارائه نمی ­دهد و حل آن نیز آنچنان پیچیده به نظر نمی­رسد.

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: پس می­توان گفت استان بوشهر خصوصا با دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس جذابیت بسیار بالایی داشته و کارآفرینان بایستی مبتنی بر فناوری، ارزش ­های منحصر به فرد و در عین حال فرصت­های تجربه لذت­بخش و ساده­ای برای گردشگران فراهم آورند که به سهم خود از این صنعت بهره لازم را ببرند و همچنین استان بوشهر را بهتر معرفی نمایند.

حکمت شعار تاکید کرد: نکته پایانی اینکه کارآفرینان در صنعت گردشگری، بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند و با هوش فرهنگی و کارآفرینی بالا، عاشقانه با کسب و کار خود زندگی نمایند تا کسب و کار پایدار و گردشگری پایدار تحقق یابد.

اولین رویداد دورهمی با محوریت گردشگری دریائی با حضور «حیدر حکمت شعار»، از فعالان با سابقه صنعت گردشگری و عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران، به عنوان مهمان و به همّت سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

یزد مقصد شهر گردشگری معرفی شد

اکوتوریسم اولویت اصلی گردشگری در دیباج

تقاضا برای «طبیعت‌گردی» در گردشگری پساکرونا افزایش می‌یابد

جشنواره ایلام به زبان انگلیسی یک نوآوری در حوزه گردشگری است

استادیار گردشگری موسسه آموزش عالی باختر گفت: استمرار برگزاری جشنواره هایی مانند ایلام به زبان انگلیسی شرایط لازم جهت ارتقاء و توسعه گردشگری استان را مهیا خواهد کرد.

“پاکزاد آزادخانی”  اظهار کرد: صنعت گردشگری در قرن حاضر  بی تردید یکی از مهمترین صنایع در جهان است و امروزه  سومین صنعت بعد از صنعت خودرو و نفت تلقی می شود  و از آن به عنوان صنعت سفید، پاک بدون کربن یاد می کنند که در سالهای اخیر بالاترین رشد را به خود اختصاص داده است.

وی گفت:  در این میان  امروزه اهمیت برپایی جشنواره ها گردشگری در توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است، برپایی جشنواره  ها آنهم به صورت زبان انگلیسی بویژه در سطوح منطقه ای و بین المللی از جنبه های مختلف موجب معرفی و ایجاد شناخت از قابلیت ها و پتانسیل ها موجود هر منطقه و منجر به زمینه سازی لازم در ابعادهای مختلف جهت توسعه و بالاخص  پویایی اقتصاد بومی را فراهم می سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری می شود.

این استادیار گردشگری دانشگاه ادامه داد:  در این میان استفاده از زبان انگلیسی در همه  عرصه ها و فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری…… به عنوان یک زبان بین المللی در حال گسترش است و  تقریبا همه جشنواره ها، کنفرانس ها و مسابقات بین المللی به صورت زبان انگلیسی برگزار می شود و در عصر حاضر انگلیسی زبان سفر است و از آن می توان به عنوان زبان اصلی در معرفی جاذبه های گردشگری و ارتباطات گردشگری استفاده و یاد کرد.

آزادخانی گفت: کشور ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی، پیشینه تمدنی و موقعیت ژئوپلیتیک خود به منزله یکی از قطب های اصلی گردشگری شناخته می شود. همچنین، از لحاظ ابنیه و آثار تاریخی، رتبه نهم دنیا و از لحاظ جاذبه های اکوتوریستی رتبه پنجم را در میان کشورهای دنیا دارد که این امر نشاندهنده استعداد و قابلیت زیاد کشور در جهت رشد و توسعه صنعت گردشگری است.

وی گفت: در این بین براساس مطالعات برنامه ملی گردشگری ایران، استان ایلام در «منطقه سه گردشگری » واقع شده است که بازار گردشگری منطقه سه حجم متوسطی از گردشگران داخلی و تعداد محدودی از گردشگران بین المللی را شامل می شود و  با وجود اینکه گردشگری در استان ایلام از ظرفیت‌های‌ بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما چندان از ظرفیت های آن بهره برداری لازم صورت نگرفته است.

این استادیار دانشگاه معتقد است : ایلام در یکی از بهترین نقاط منطقه زاگرس واقع شده است و به همین منظور آن را عروس زاگرس می‌نامند به طوری که  در غرب کشور و میان ارتفاعات زاگرس واقع شده و دارای ۲ منطقه دشت در جنوب و کوهستان در شمال است.

آزادخانی تصریح کرد:  از مهمترین پتانسیل ها، قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری استان می توان به جاذبه های طبیعی از قبیل؛ تنوع اقلیمی فوق العاده، رشته کوه های زاگرس، جاذبه ها و سایت های بکر طبیعی، ویژگی های محیطی مختلف از قبیل کویر، کوهستان، جنگل، منابع آب و خاک مستعد، دارا بودن جاذبه های طبیعی شناخته شده با حوزه نفوذ ملی و بین المللی، جاذبه های تاریخی – فرهنگی از قبیل؛ آثار تاریخی و فرهنگی متعلق به دوران مختلف، چند قومیتی بودن این استان، مهماندنوازی اهالی و ساکنان، وجود آثار متعدد مذهبی، قرارگیری در مسیر اصلی عتبات عالیات، دارا بودن سابقه و تجربه تولید بسیاری از صنایع دستی مرغوب و با کیفیت بالا، وجود جاذبه های جنگی در کنار دیگر جاذبهها (جاذبه های طبیعی، تاریخی فرهنگی و …) و ثبت ملی جاذبه های تاریخی، طبیعی و جنگی اشاره کرد .

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ظرفیت های استان ایلام مرزی بودن آن و ارتباط با کشور عراق است، ادامه داد:  این استان نقش منحصر به فردی در سیستم اقتصاد کشور ایران دارد و به عنوان یک شاهراه ارتباطی بین ایران و کشور عراق سالیانه مورد توجه هزاران گردشگر داخلی و خارجی قرار می گیرد. حجم بازدید گردشگران از استان به گونه ای است که در برخی از ایام سال به ویژه ایام اربعین حسینی در شهرستان های مهران و ایلام تقاضا از عرضه پیشی گرفته و سرریز میشود و همین مسئله باعث بروز مسائل و مشکلات جدی شهری در ابعاد کالبدی، اقتصادی و امنیتی شده و فشار مازادی بر زیرساخت های استان وارد می کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی باختر ایلام تصریح کرد:   با وجود ظرفیت‌هایی از این دست، آن‌گونه که شایسته است، گردشگری ایلام مورد توجه قرار نگرفته است و همین موضوع سبب شده پتانسیل ها و ظرفیت های آن از سوی هموطنان در دیگر نقاط  ناشناخته باقی بماند.  فصلی بودن تقاضای گردشگری از یک سو و توزیع فضایی نامتعادل تقاضا در عرصۀ استان از سوی دیگر، باعث شده است تا بسیاری از منابع و قابلیت های استان ایلام که در سطح ملی و بین المللی میوتوانند مزیت بالایی برای استان داشته باشند، وارد چرخۀ فعالیت های این صنعت نشده و مورد بهره برداری کامل قرار نگیرند، در نتیجه بسیاری از شهرستان ها و نواحی استان از منافع اقتصادی  اجتماعی این صنعت محروم بمانند.

آزادخانی گفت: دستیابی به تعادل عرضه و تقاضا، توزیع مناسب فصلی فعالیتها و توزیع متعادل و عادلانۀ فعالیت های صنعت گردشگری در استان ایلام همواره در زمرۀ جدی ترین دغدغه های گردشگری استان ایلام قرار داشته است لازم و ضروری است تلاش های فراوانی برای دستیابی به این سه ویژگی در سطح استان انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره گردشگری ایلام با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری این استان فرصتنی مناسب و عالی برای معرفی جاذبه ها، قابلیت ها و پتانسیل های گردشگری  آن است، تصریح کرد: این جشنواره  در آینده قطعا می تواند نقش تعیین کننده ای در جذب بیشتر گردشگران خارجی و داخلی ایفا کند و  می تواند گامی بزرگی در حوزه گردشگری استان ایلام در قالب زبان انگلیسی تلقی کرد چون تا کنون جشنواره ای با این محور در سطح استان برگزار نگردیده است.

این استادیار گردشگری تاکید کرد:  برگزاری این جشنواره می تواند  یک نوآوری و خلاقیت بسیار خوب از طریق جهاد دانشگاهی ایلام در حوزه گردشگری باشد که کمک شایانی به گردشگری استان خواهد کرد و استمرار این چنین رویدادها و جشنواره ها با مضامین های متفاوت براساس توانمندی گردشگری استان می تواند شرایط لازم جهت ارتقاء و توسعه گردشگری استان مهیا کند و در آینده با تهیه و تدوین طرح جامع گردشگری استان و اتخاذ و تعیین راهبردها و استراتژی خاص گردشگری، در کنار آن دنبال کردن چنین رویدادهای قطعا شاهد شرایط بهتر مناسب تر این صنعت در استان خواهیم بود که البته این مهم فقط با اهتمام جدی و بیشتر مسئولان و حمایت بخش خصوصی و مردم اتفاق خواهد افتاد.

نخستین جشنواره ایلام به زبان انگلیسی به همت معاونت آموزشی جهاددانشگاهی واحد ایلام با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، استانداری ایلام، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام، فرمانداری بدره، اداره کل ورزش و جوانان ایلام، شرکت کیان نور ایلام، اتاق بازرگانی ایلام و مرکز نوآوری و شتاب دهی جوانان ایلام برگزار خواهد شد.

دانش آموزان و دانشجویان علاقمند به شرکت در جشنواره ایلام به زبان انگلیسی می‌توانند آثار و تولیدات خود را تا ۲۵ بهمن به آدرس https://ilaminenglish.ir ارسال کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آبشار تختان دهلران _ نگین ایلام

جشنواره «روایت ایلام به زبان انگلیسی» برگزار می‌شود

“ارغوان ایلام” عروس زاگرس می خشکد؟

در پیست دیزین چه می‌گذرد؟

سایه شوم کرونا و گرانی در پیست اسکی دیزین سیلی سردی به صورت اسکی‌بازها می‌زند.

پیست اسکی دیزین همزمان با پیست توچال و دربندسر از دی‌ماه ۹۹ باز شده است. دیزین بزرگ‌ترین پیست اسکی و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ایران است که در فاصله یک‌ساعتی تهران قرار دارد. دسترسی آسان آن از طریق جاده چالوس و آزادراه تهران ـ شمال باعث شده پیست دیزین این روزها، حتی وسط هفته هم شلوغ باشد.

برخی از مربیان و اسکی‌بازها که در روزهای گذشته به پیست دیزین رفته‌اند، شاهد ازدحام جمعیت بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صف‌های طولانی بالابرها و رستوران‌ها بوده‌اند. ایرج، یکی از مربیان اسکی به ایسنا می‌گوید: به نظر می‌رسد نظارت و کنترلی برای رعایت شیوه‌نامه‌های کرونا وجود ندارد. کابین‌های کوچک که گنجایش چهار نفر را دارند گاهی با ظرفیت کامل بالا می‌روند. انگار که بهداشتی در کار نیست.

او ادامه می‌دهد: پیست‌های اسکی از جمله مناطقی هستند که ویروس به راحتی در آن‌جا شایع می‌شود. اسکی‌بازها در بیشتر مواقع از دستکش خود برای پاک کردن صورت و بینی استفاده می‌کنند؛ با همان در تماس با دستگیره تله‌کابین و تله‌سی‌یژ هستند و همان دستکش آلوده را روی میز رستوران می‌گذارند. اگر احیانا شخصی ناقل کرونا باشد به راحتی و به این شکل ویروس را به بسیاری دیگر انتقال می‌دهد. برای همین در اروپا تقریبا تمام پیست‌های اسکی را تعطیل کرده‌اند.

یکی دیگر از راهنمایان گردشگری و مربیان اسکی از گرانی‌ها در پیست دیزین با ایسنا حرف می‌زند. بابک می‌گوید: قیمت ورودی پیست دیزین در زمستان امسال به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. درحالی که سال گذشته مبلغ آن ۱۸۰ هزار تومان بود، یعنی بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت! مساله دیگر این است که بهترین بخش پیست، معروف به «قله» تعطیل شده است اما هزینه ورودی پیست را کامل حساب می‌کنند. ظاهرا علت این تعطیلی، سست شدن یکی از پایه‌های خط تله‌کابین «قله» است. زمان زیادی برای تعمیر داشتند، اما چرا اقدام نکردند؟!

او ادامه می‌دهد: علاوه‌بر افزایش قیمت ورودی پیست، هزینه‌های دیگر هم بیشتر شده، از جمله اجاره لوازم اسکی که از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان (بسته به کیفیت و کارکرد) است. هزینه پارکینگ خودرو ۲۵ هزار تومان و کرایه ارزان‌ترین خانه محلی و اتاق در هتل شبی ۵۰۰ هزار تومان شده است. هزینه رستوران، غذا و نوشیدنی هم که بماند. هزینه یک روز اسکی، بدون اقامت برای یک نفر، میانگین یک و نیم میلیون تومان آب می‌خورد. این مبالغ حتی در شرایطی که گردشگر خارجی نداریم، برای گردشگر  داخلی جذاب نیست و اسکی را به قشر مرفه محدود می‌کند.

این راهنمای اسکی با اشاره به ازدحام جمعیت و رعایت نشدن پروتکل‌های کرونا در صف بالابرها می‌گوید: معطلی در صف بالابرها حتی در روزهای وسط هفته به یک ساعت می‌رسد.  در گذشته وقتی اسکی‌بازها یا گردشگران همراه مربی بودند، ضرورتی نداشت در صف عمومی بایستند، چون مربی ساعتی پول می‌گیرد و این منصفانه نیست که فراگیرِ اسکی با وجود پرداخت هزینه مربی، برای هر نوبت بالا رفتن یک ساعت هم در صف معطل شود.

او بیان می‌کند: پیست دیزین یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به تهران است که موقعیت جغرافیایی و استراتژیک بسیار خوبی دارد و محل آن کاملا اصولی انتخاب شده است. نباید آن را به حال خود رها کرد. حالا که هدف درآمدزایی است، دست‌کم خدمات بهتری بدهند. چرا هزینه ورودی را کامل می‌گیرند اما بهترین بخش پیست را با بی‌تفاوتی تعطیل کرده‌اند و پاسخگو هم نیستند و چرا حالا که انتخاب محدود است، قیمت‌ها را لجام‌گسیخته و بدون نظارت افزایش داده‌اند؟

منبع:ایسنا

مرتبط:

بهترین های پیست اسکی ایران

نگاه سوئیس به اسکی‌ با دلمه و کوفته ایرانی

روستای ورکانه

پته _ نقشی بر گستره هستی

پته‌دوزی یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی در گروه رودوزی‌های سنتی است که سابقه و منشا آن مشخص نیست، هرکسی پیدایش آن را به افسانه ‌گونه‌ای مربوط می‌سازد. یکی از قدیمی‌ترین پته‌دوزی‌های موجود، روپوش مقبره شاه نعمت‌الله‌ولی (۱۲۸۵هجری قمری) در ماهان است که هم‌اکنون در موزه همان مقبره نگهداری می‌شود و در نوع خود یکی از زیباترین پته‌ها است. این هنر مختص زنان و دختران با ذوق و هنرمند استان کرمان است.

مواد اولیه و ابزار این هنر ارزشمند، پارچه پشمی عریض، الیاف پشمی یا ریس، سوزن و قیچی است، پته دوزی خاص استان کرمان بوده و در شهرهای کرمان، سیرجان، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، رفسنجان، زرند، راور، بردسیر و… و روستاهای توابع کرمان رایج است، شال‌بافی یکی از حرفه‌های مرتبط به این هنر است.

واژه پتّه، برگرفته از ریشه پَت (pat)، به معنای پشم و کُرک است، پته‌دوزی نیاز به ابزار خاصی ندارد و تنها با استفاده از یک سوزن و انگشتانه انجام می‌شود. پته، سوزن مخصوصی دارد که کمتر از انواع دیگر سوزن به انگشتان آسیب می‌رساند.

پته‌دوزی شامل طراحی، گرته‌زنی و مراحل دوخت است که خود دوخت نیز شامل ساق‌دوزی یا خط‌دوزی و متن‌دوزی یا آبدوزی می‌شود. مرحله آخر، مهمترین مرحله پته دوزی، اصطلاحاً سایه زدن با نخ، اطراف گل و نقش است (آن را پتک‌دوزی هم نامیده‌اند) و پس از اتمام دوخت پته، آن را شسته و صاف می‌کنند.

دوخت پته

پته دو قسمت دارد: عریض و ریس. بانوان هنرمند برای تهیه پته، عریض را با توجه به محصولی که قصد دوخت آن را دارند می‌برند. عریض بیشتر به رنگ قرمز، سبز، نارنجی، سرمه‌ای و سفید است که روی آن نقش‌ها ذره‌ذره دوخته می‌شود. هنرمند طرح مورد نظر خود را که بیشتر ذهنی است به روش گرته‌زنی روی عریض می‌کشد.

پته‌دوز ابتدا خطوط اصلی را با ریس سیاه و کوک‌های بلند بخیه سوزن می‌زند که به آن ساق‌دوزی می‌گویند. بعد داخل نقش‌ها با پتک مربع و مورب رنگین می‌شود که به آب‌دوزی مشهور است. آخرین مرحله برگ‌دوزی و سایه‌زدن با نخ نازک و بخیه‌های مورب و شویدی کوتاه بلند است که اطراف حاشیه انجام می‌شود.

در نهایت پته با احتیاط شسته و سپس اتو می‌شود. به دلیل دوخت‌هایی که روی عریض انجام شده پارچه جمع می‌شود که آن را به کمک دستگاه مخصوصی به نام «نورد» اتو می‌کنند. هر چه دوخت‌ها بیشتر باشد قیمت پته گران‌تر است. بعضی وقت‌ها آن‌قدر پارچه پردوخت است که عریض دیده نمی‌شود.

طرح‌های پته‌دوزی

طرح‌هایی که معمولاً در پته استفاده می‌شود، درختی، سروی، بازوبندی، چهاربته، گوزنی، ترمه‌ای، سرابندی، فرقه‌ای، ترنج، کاج، بته بادامی، بته جقه‌ای دوقلو، نقش ترنجدار، گلدانی، پرنده و برای حاشیه خط مستقیم، گل، اشکال هندسی، ختایی، طوماری و سروچه هستند.

پته بیشتر برای بقچه، رومیزی، سجاده، جانماز، جلد قرآن، پشتی، پرده، کوسن، روبالشی، روتختی، جلد دستمال کاغذی، زیرلیوانی، کفش و تزیین لباس (مانند پته‌دوزی روی مانتو) استفاده می‌شود. نگهداری پته هم شرایط خاصی دارد، نگهداری پته در چمدان و انباری کار درستی نیست، مگر در یک پارچه نخی گذاشته و کنار آن صابون معطر قرار داده شود، برای این‌که حشرات موذی پته را از بین نبرد باید آن را در جای خنک که هوا جریان دارد، قرار داد،  شستشوی پته باعث از بین رفتن آن می‌شود؛ پس تا جایی که می‌شود باید آن‌ها را از گرد و غبار و آلودگی دور نگه داشت، در صورت شستن، پته خیس شده را نباید روی بند لباس پهن کرد؛ چون باعث کش آوردن آن می‌شود.

پته‌های خوب و مرغوب پس از گذشت سالیان متمادی باارزش‌تر خواهند شد.

فعالیت ۲۰هزار هنرمند پته‌دوز در استان کرمان

هم اکنون بیش از ۲۰ هزار نفر در رشته پته‌دوزی در استان کرمان فعالیت دارند که بیشتر این هنرمندان در شهرستان‌های کرمان، زرند، رفسجان، بم، جیرفت سکونت دارند.

این رشته هنری در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۵ استاندارد این رشته تدوین و در فهرست استانداردهای ملی کشور قرار گرفت که هم‌اکنون از طریق سایت سازمان استاندارد در دسترس است.

صادرات رشته پته‌دوزی به صورت چمدانی است. به شکلی که گردشگران و مسافران ضمن بازدید از جاذبه‌های گردشگری و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی از پته‌های موجود به عنوان سوغات کرمان خریداری کرده و به همراه خود می‌برند.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

آبشار کشیت کرمان

کرمان ، دیار کریمان

“قلعه منیژه” سالم‌ترین بنای بازمانده از ساسانیان در کرمانشاه

معماری چشم‌نواز مسجد جامع ساوه با منار سلجوقی

 نخستین شواهد و لایه­‌های معماری بنا، به قرن‌­های دوم و سوم هـ.قمری مربوط می­‌شود. بنای اولیه مسجد بر اساس طرح شبستان ستوندار اجرا شده که بخش­‌هایی  از این ساختار همراه با باروی اطراف مسجد در سه جهت شرق، غرب و جنوب حیاط بنا باقی مانده است.

احداث اولین گنبدخانه در شبستان ضلع جنوبی، در قرن‌های چهارم و پنجم هـجری قمری انجام شده است  و گنبدخانه دیگری در قرن‌های هشتم و نهم هجری قمری در همان مکان احداث شده که در عصر صفوی به تزئینات منقوش و متنوع معماری آراسته شده است. از جمله آثار مهم این دوره می­‌توان از کتیبه‌ها و محراب بزرگ و گچبری‌های فاخر آن یاد کرد.

ایوان عظیم واقع در ضلع غربی در قرن‌های هفتم و هشتم همراه با آرایه‌های بدیع آن ساخته و مزین شده و دو رشته راه پله در طرفین ایوان، حیاط مسجد را به بام بنا مرتبط کرده است.

مناره در بیرون از باروی مسجد قرار دارد و دارای ۱۴ متر ارتفاع و ۳/۵  متر قطر است که با کتیبه‌های متعدد کوفی تزئین شده است. بدنه این اثر تاریخی دارای سه ردیف کتیبه همراه با سایر تزیینات است و بیانگر اتمام بنای آن بنا در سال ۵۰۴ هـ . قمری است.

قسمتی از محدثات تاریخی مسجد در طرف شمال حیاط قابل رویت است، اما عمده آثار و معماری در بیرون از دیوار فعلی و در زیر خاک‌ها پنهان مانده‌اند.

شبستان غرب و جنوب‌غربی

بنای اوليه مسجد جامع ساوه با طرحی ساده و شبستانی، مجموعه‌­ای از عناصر خشتی و چینه­‌ای است که در بخش‌های مختلف مسجد به صورت پنهان و آشکار پراکنده شده است.

اولین ساخت‌وسازهای مسجد اولیه علاوه بر گوشه جنوب غربی حیاط مسجد، در مجاورت گنبدخانه و در بخش‌­های جنوبی و شرقی حیاط و گنبد خانه بر جای مانده است.

ایوان جنوبی (ایوان استاد) و گنبدخانه جنوبی

نتايج كاوش‌­هايی كه در كف این گنبدخانه انجام شده حکایت از آن دارد که پيش از احداث مسجد اوليه، بنای چينه‌­ای ديگری در این بخش از مسجد وجود داشته كه شالوده و پايه­‌ها مسجد اوليه را تشكيل می‌دهد.

طی قرون چهارم یا پنجم هجری ایوان و گنبدخانه­ مسجد احداث شده که نوع و شیوه اجرای تزئینات گچبری آن، تعلق اساس گنبدخانه را به سده پنجم هجری تقويت می‌كند. قرارگیری این ایوان در جهت قبله بر اهمیت فضایی آن افزوده و بر اساس تأکید ادبی در معماری ایرانی به  ایوان استاد مشهور شده است.

ساخت محراب نماهای متعدد در این بخش در سده‌های ۴ و ۵ هجری صورت گرفته است که برخی از آنها دارای تزئینات گچبری و کتیبه­‌های کوفی نقاشی شده با رنگ­­‌های لاجوردی است.

همچنین در سده هشتم هجری محراب گچبری متعلق به سال ۷۰۵ هجری در ضلع شرقی ایجاد شده است.

پس از آن در سده دهم هجری (دوره صفویه) گنبد­خانه مورد بازسازی قرار گرفته و با استفاده از تعدادی از پايه­‌های گنبد خانه سده چهار هجری گنبدی کلاه‌خودی به قطر ۱۴ متر با کاشی‌­های مزین به نقوش هندسی، ارتفاع ۱۶ و محيط بيرونی ۲۴/۵ متر احداث شده است. ارتفاع گری و یا ساقه این گنبد به  ۴ متر می­‌رسد.

در دوره­‌های بعد به ويژه دوره قاجار، مرمت ازاره كاشی نمای داخلی گنبدخانه با كاشي‌های هشت ضلعی مشابه با ازاره گنبدخانه قرن دهم اجرا شده است.

مناره

در دوره سلجوقی در گوشه شمال شرقی حیاط مسجد مناره آجری استوانه‌­ای شکلی به تاریخ ۵۰۴ هجری ساخته شده است. اين مناره دارای ۱۴متر ارتفاع و ۳/۵ متر قطر است و با كتيبه‌های متعدد كوفی بنايی تزئين شده است. عبارت «لا نبي بعد محمد» در قسمت پايين مناره سه بار تكرار شده است. همچنين تاريخ «سنه اربع و خمسمائه» بر آن نوشته شده است. این مناره تا ارتفاع ۴ متری تو پر بوده و از این ارتفاع دارای پلکان صعودی است.

شبستان شرقی و جنوب شرقی 

عناصر معماری گوشه جنوب شرقی بنا و جنوبی‌ترین دهانه شبستان شرقی بنا به ویژه ابعاد پایه‌ها، اندازه خشت­‌ها، نحوه اجرای دور قوس­‌های باربر (لنگه­‌ طاق­ها)، تداعی کننده معماری دوره ساسانی ­است و با گردشی در شبستان‌­های مسجد نمونه‌های ديگری از اجزای اين معماری را میتوان ديد.

در نمای شرقی و همچنین در گوشه جنوب شرقی حیاط تزئینات فتیله گچی مربوط به آرایش و قاب­‌بندی نمای داخلی به چشم می­‌خورد که دست کم مربوط به اولین تزئینات گچی و نماسازی بدنه­‌های داخلی مسجد است.

شبستان شمالی

جبهه شمالی جديدترين دوره ساخت و ساز مسجد اوليه است. تفاوت‌­هایی که در ابعاد ستون­‌ها و خشت‌­ها، نوع ملاط به كار رفته در چينه­‌های جبهه شمالی با چينه­‌های سایر شبستان‌­های مسجد اوليه دیده می‌­شود و همچنین عدم تطابق راستاهای اين بخش از مسجد با ساير بخش‌­های مسجد اوليه جملگی حكايت از ساخت و ساز متفاوتی در اين بخش از مسجد دارند.

همچنين در طول كاوش‌های انجام شده مشخص شده است كه در این بخش مسجد مانند سایر بخش‌های مسجد اوليه پوشش کف گچی اجرا نشده و کف بخش شمالی نسبت به ساير شبستان‌­ها در ترازی بالاتر قرار داشته است.

ابعاد ستون­‌های شبستان شمالی ۲/۲۰× ۱/۷۰ متر و ارتفاع آن ۱/۵ تا ۲ متر است. اين شبستان بر اثر حفاری و خاكبرداری سال­‌های قبل از انقلاب اسلامی از زير خاك پديدار شده و در همين بين يك كف آجری به طول حدود ۱۰متر و عرض ۳ متر پيدا شده كه احتمالاً راهی بوده كه بخش­‌های شمالی و جنوبی مسجد را به هم متصل می‌کرده است.

ایوان غربی (ایوان شاگرد)

در سده هشتم هجری علاوه بر نماسازی و ساماندهی جلوخان شمالی ساختمان گنبدخانه، ایوانی در ضلع غربی بنا احداث شده است که دارای تزئینات زیبای مقرنس­‌کاری، نقاشی روی گچ و مهر کوبی‌های دوره ایلخانی است. احداث اين ايوان عظيم‌ترين ساخت و ساز در دوره ایلخانی محسوب میشود.

این ایوان نسبت به ایوان جنوبی به لحاظ معماری از درجه اهمیت کمتری برخودار است و در ادبیات معماری ایرانی با نام ایوان شاگرد شناخته می­‌شود.

* گزارش از محسن کریمی دکترای باستان‌شناسی

مرتبط:

معرفی ساوه _ شهر یاقوت‌های سرخ

مسجد جامع ساوه _ قدیمی ترین مسجد ایران

ساوه، شهری با پیشینه چندهزار ساله

کهنه قلعه مشگین شهر

کهنه قلعه مشگین شهر از آثار دوره ساسانی است و از استحکام خاصی برخوردار بوده و در جنگ‌ها و تهاجم دشمنان به‌عنوان پناهگاه از آن نگهداری و استفاده می‌شده است. سنگ نبشته‌ای به خط پهلوی ساسانی در جبهه شمالغربی این بنا در فاصله ۱۵۰ متری در آبراهه خیاو قرار دارد.این قلعه با مساحتی در حدود ۱۵ هزار متر مربع در قسمت ورودی مشکین شهر از طرف جاده اردبیل و بر روی تپه ای طبیعی با ۵۰ متر ارتفاع واقع شده و از شش برجک با دیوار های ضخیم خشتی و حجره های کوچک آخور مانند تشکیل شده است.

قلعه کهنه تحت شماره ۶۱۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بنای اولیه این قلعه در دوره شاپور دوم ساسانی در سال ۳۳۷ میلادی به دستور نرسه هرمز حکمران ساسانی در خیاو به مدت شش سال ساخته شده است.

این قلعه با مساحتی در حدود ۱۵ هزار متر مربع  و از ۶ برجک با دیوارهای ضخیم خشتی و حجره‌ های کوچک آخور مانند تشکیل شده است. طراحی این حجره‌ ها به صورتی است که هر حجره برای اسکان یک سرباز به همراه اسب پیش بینی شده است.

پلان قلعه به صورت ذوزنقه غیرمنظم در امتداد شمال غربی و جنوب غربی است. ارتفاع تقریبی این قلعه ۱۴۱۶ متر از سطح آبهای آزاد است.

طول ضلع شمالی قلعه ۹۵ متر و ضلع جنوبی آن ۱۱۵ متر می باشد. قلعه از ۴ دیوار خشتی و چندین برجک تشکیل شده است که قطر دیوار آن ۱ متر می باشد.

در دو گوشه شمال‌ غربی و جنوب آثار برج مدور به قطرهای ۶ متر و ۱۰ متر وجود دارد. درمنتهی‌ الیه شرقی ضلع شمالی آثار دو برج به چشم می‌ خورد.

این قلعه دارای سه برج و سه دیوار است که ارتفاع حصار از داخل قلعه بیش از چهار متر و از خارج بیش از هشت متر می باشد.

سازه‌ های دیوارهای قلعه از سنگ، ملات گچ و آهک و بقیه از خشت و کنگره‌ های آن از گل ساخته شده است.

کهنه قلعه

تاریخچه این قلعه:

در ضلع شمالی قلعه در داخل خیاوچای (باغ نوروز) سنگ نبشته ای موجود است که بر روی آن تاریخ ۳۴۷ میلادی (هفتمین ماه از بیست و هفتمین سال از سلطنت شاپور دوم) نقش بسته است. این کتیبه اولین سنگ نبشته دوران ساسانی کشف شده در آذربایجان است. بنا به نوشته این سنگ نبشته، قلعه کهنه (کهنه قالا) به دستور نرسه هرمز، حکمران محلی منطقه مشکین شهر ساخته شده و شش سال به طول انجامیده و چندین دوره تعمیرات در آن صورت گرفته که آخرین تعمیر این قلعه در دوران زندیه می باشد. به گفته «محمد علی مخلصی» در کتاب «فهرست بناهای تاریخی آذربایجان» اشیای سفالی و مفرغ به دست آمده از این قلعه در ضلع شمال غربی و پای دیوار قلعه مربوط به دوره های پیش از ساسانیان می باشد.

در منابع یاد شده تاریخی آمده که نادرشاه افشار هنگام بازگشت از دشت مغان مدتی در این قلعه اقامت داشته و این گفته تاریخی می رساند که قلعه یاد شده در حدود ۳۰۰ سال پیش پابرجا بوده و در زمان قاجاریه و حتی پهلوی به صورت پادگان سواره نظام استفاده می شده است.

این بنا در سال ۱۳۴۵ با شماره ۶۱۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. کاوش های فصل اول در سال ۱۳۶۶ در این قلعه انجام گرفته و در سال ۱۳۶۷ کاوش‌ های فصل دوم صورت گرفت.

در کاوشهای باستانشناختی در کهنه قلعه همچنین نشانه‌ هایی از موارد فرهنگی، سفال‌ های دست ساز و چرخ ساز به رنگ نخودی و خاکستری و فلز مفرغ مربوط به دوره آهن سه به دست آمده که منسوب به اقوام اورارتویی است.

متأسفانه در حال حاضر کهنه قلعه یک بنای خشتی مخروبه است که روز به روز این وضع حادتر می شود. خوشبختانه در سال ۱۳۸۵با همت مسئولان استان و شهرستان مالکیت قلعه که زیر نظر وزارت دفاع بوده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تملک شده است.

کهنه قلعه

سنگ نبشته ساسانی

تخته سنگ بسیار بزرگی بنام ((سوروشکن داشی)) در فاصله ۱۵۰متری غرب کهنه قلعه در کمرکش ارتفاع غربی دره ((نوروز یاماجی)) در داخل باغ نوروز درست مقابل کهنه قلعه وجود دارد که حاوی نبشته ای به ابعاد ۳۰/۲*۱۰/۲ سانتی متر در دو ستون ۱۵ سطری در چب و یک ستون ۶ سطری در سمت راست ، مجموعا ۲۱ سطر به خط پهلوی عهد شاپور دوم ساسانی بر روی آن حکاکی شده است.

این سنگ نبشته در تابستان ۱۳۴۵ شمسی توسط آقای کامبخش فرد، باستان شناس ایرانی در خیاو کشف گردید سیاهه و دست نویس و عکس از این کتیبه برای خواندن مطالبش در اختیار چند نفر از متخصصین خط شناس در دانشگاه تهران و خارج از کشور در سال ۱۳۴۶ شمسی قرار داده شد و در یبن آنها آقای دکتر گیرد گروپ آلمانی باستان شناس معروف موفق به ترجمه متن حک شده بر روی این سنگ شد و شخصا به منظور کسب اطلاع بیشتر از صحت متن کتیبه در تابستان ۱۳۴۶ به مشکین شهر آمده و از نزدیک مطالعاتی انجام داده است.

مضمون این نوشته در مورد فرمان و تاریخ ساخت قلعه است که به نرسه هرمزد نوشته شده است.

این سنگ نبشته به مرور زمان در نتیجه فرسایش طبیعی و غیر طبیعی از جمله روشن کردن آتش در زیر آن و کندن زیر آن توسط حفارات غیر مجاز به اعتقاد واهی و خرافی عده ای مبنی بر وجود گنجینه در زیر این سنگ، سبب شده لایه‌ های سطحی این سنگ و نوشته‌ های روی آن تقریبا از بین برود.

سنگ نبشته‌ پهلوی شاپور دوم ساسانی لفظ به لفظ به خط فارسی و لاتین برگردانده شده و هزوار شهای آن مشخص و با نهادن پازند آنها در میان دو پرانتز برای مطابقت با متن پهلوی تحت الفظی ترجمه شده است.

blank

این ترجمه به قرار زیر است:

“به ماه مهر در سال

۲۷ شاهپور شاهان

شاه . آنکه بود پسر اورمزد شاه. آنگاه

من نرسه هرمزد. من

گفتم که این دژ فرخ (فرهید)

دخوخلی (؟) آنکه من فرکندم (ساختم)

به نام آنکه یزدان دانستم و (قلعه) را

شاهان شاه به ۶ سال

به فرجام کردم چنین (ببین)

شهریار بزرگ آزاد مرد

هر که از این پس راد باشد (هر که پس از من راد مرد باشد)

این دژ پسند ز دیگر (اگر این قلعه را پسندد)

……

از من بر روان او آفرین باد

….. پیش

یک کند (بفرستد)

هر که نپسندد

یک دیگر دژ (یک قلعه دیگر)

کند که از این

بهتر

بود (باشد)”

 

موقعیت مکانی قلعه:

این قلعه در ارتفاع شرقی”دره باغ نوروز” در شهرستان مشگین شهر در ارتفاع ۵۰ متری خیاو چای قرار گرفته و از ۳ طرف با شیب تند به خیاوچای منتهی می شود. قله سبلان در قسمت جنوبی قلعه خودنمایی می کند. موقعیت این قلعه در قسمت ورودی مشکین شهر از طرف جاده اردبیل و روی تپه‌ ای طبیعی با ۵۰ متر ارتفاع واقع شده است.

مرتبط:

پل معلق مشگین شهر _جاذبه گردشگری فوق العاده

اماکن دیدنی ناشناخته شهر شیراز

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

گنبد علویان همدان

بر اساس شناسنامه فنی بنا، این گنبد یکی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده بود. در دوره‌های بعد با ایجاد سردابی در زیر زمین به مقبره  خاندان علوی تبدیل گردیده‌است. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است، و طی شماره ۹۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

گنبد علویان یکی از بناهای تاریخی همدان است که در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله، در چهارباغ علویان قرار دارد. از نظر هنر معماری و آجر کاری یکی از یادمان های کم نظیر قرن ششم هجری قمری بوده و به دوران سلجوقیان مرتبط می باشد. این مکان توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد و سپس با ایجاد سردابی در آن به مقبره خاندان علویان تبدیل گردیده است.

علت نام‌ گذاری این بنا به «گنبد» علویان این بوده‌ است که در گذشته‌ های دور این بنا دارای گنبد بوده و در اثر گذشته زمان گنبد آن فرو ریخته‌ است. همچنین علاقه شدید مردم به سادات و دوستداران امام علی و مدفون بودن دو تن از خاندان علویان در این بنا از دلایل دیگر این نامگذاری بوده‌ است.

نقشه بنای چهار ضلعی و گوشه‌ های آن دارای لبه‌ های ستاره‌ ای شکل است. دیوارهای این مقبره مکعب شکل بوده، تا خط آغاز گنبد باقی مانده ولی خود گنبد فرو ریخته و از بین رفته است.

گنبد علویان همدان

گنبد علویان از لحاظ هنر گچبری و آجرکاری از آثار ارزشمند و کم نظیر سده های میانی دوره اسلامی است. شکل ظاهری آن شبیه گنبد سرخ مراغه است که در سال ۵۴۲ هجری قمری ساخته شده و ابعاد داخلی آن ۸ متر در ۸ متر و تزئینات غنی و متراکم و در عین حال راز آمیز و چشم نواز درون بنا تا حدودی مشابه بنای گنبد حیدریه قزوین است.

بنا به صورت مکعبی  ۴ضلعی در ابعاد ۱۲٫۸ در ۱۲٫۵ متر و ارتفاع ۱۱٫۵ متر ساخته شده و ۴ جرز ستون مانند به ارتفاع ۹٫۵ متر با قطری قریب به ۲ متر و شبیه برج‌ هایی در ۴ گوشه آن را در میان گرفته اند.

هر یک از برج‌ ها دارای ۵ طاق نمای فرو رفته مثلثی به ارتفاع ۸ متر و عرض ۱ متر و عمق ۰٫۵ متر است که از حیث مقطع جرزها را به صورت نیمی از یک ستاره هشت پر در آورده است.

در جبهه شمالی بنا طاق نمایی جناغی از نوع ۵ و ۷ و به ارتفاع ۱۰ متر و عرض حدود ۵/۵ متر دیده می شود. درون آن قابی مستطیل شکل به ارتفاع ۵٫۶ و عرض ۳٫۹ به صورت بر جسته قرار دارد. ورودی رفیع بنا در هیبت طاقی جناغی به عرض ۱٫۶ و ارتفاع ۳٫۴ متر جلوه‌ ای ویژه به آن می‌ بخشد.

گنبد علویان همدان

بر فراز ورودی و درون کادر مستطیل شکل گچبری‌ های بر جسته لانه زنبوری شامل گل و بوته های در هم پیچیده به شکل زیبایی خود نمایی می‌کند. بر حاشیه خارجی کادر نیز کتیبه‌ ای گچبری شده مشتمل بر آیاتی از قرآن مجید به خط کوفی مشاهده می‌شود. پیشانی طاق نما را نیز گچبری مثلثی و ستاره‌ ای شکلی به صورتی بدیع تزئین کرده است.

سطح شبستان ورودی بنا در مقایسه با زمین‌ های اطراف و دیوارهای خارجی آن در ارتفاعی معادل ۱٫۲ متر واقع شده و در حال حاضر ۷ پله ارتباط بیرون و داخل بنا را میسر می کند.

راه پله های کم عرض از درون برج شمالی شرقی دسترسی به سقف و نیز راه پله ای که به صورت غیر متعارف درون محراب ایجاد شده راه‌یابی به سرداب اشکوب زیرین را میسر می‌کند.

خاقانی به کنایه از آن به عنوان گنبد سبز یاد نموده‌ است و فرهنگ عامیانه مردم استان همدان نیز بر این امر دلالت دارد که می‌ گوید: «دلا دوشم دلا دوشم دلا دوش به حق گنبد سبز سیه پوش»!

این اثر تاریخی به شماره ۹۴ در تاریخ ۱۳۱۰/۱۵/۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

مرتبط:

شیرین سو _سفری به کریدور استان همدان و زنجان

یونسکو در همدان _دروازه جهانی به سوی رونق گردشگری

دره مرادبیگ یکی از زیباترین دیدنی های همدان

دریاچه شهیون دزفول

شهیون از توابع شهرستان دزفول است که در ۱۵ کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته است. نقاط بسیار زیبای طبیعی شهیون این منطقه را به یکی از مناطق پر جاذبه شهرستان دزفول از نظر گردشگری تبدیل کرده‌ است. دریاچه شهیون، قلعه شاداب و چال کندی نمونه‌ ای از نقاط دیدنی منطقه حفاظت شده شهیون هستند.

دریاچه دز یا شهیون یکی از زیباترین دریاچه های ایران و جهان است که پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و جلوه زیبایی به منطقه داده است.

دریاچه شهیون از جاذبه‌ های طبیعی ارزشمند و کم ‌نظیر منطقه حفاظت شده شهیون محسوب می ‌شود. دریاچه شهیون، یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که در شمال شرق اندیمشک و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه بخشیده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آن ها انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی به چشم می خورد، جلوه خاصی به دریاچه داده است.

دریاچه شهیون دزفول

وجود منابع سرشار آب و پوشش گیاهی متنوع در منطقه، علاوه بر ایجاد مناظر زیبا و بدیع، زمینه‌ های مناسبی را برای انجام ورزش‌ های تابستانی و تفریحات آبی به وجود آورده است. در فضای این دریاچه و همچنین رودخانه ‌ای که از شهر دزفول می‌ گذرد، امکان انجام ورزش‌ های شنا، قایق رانی، اسکی روی آب و ماهیگیری میسر ‌است.

دریاچه دز یا شهیون در شرایط پرآبی و کم ‌آبی دارای وسعت نسبتاً متفاوت است هر چند به‌طور متوسط در حدود شش هزار هکتار وسعت دارد و عمق آن نیز تا ۵۰ متر متغیر است، دمای آب نیز در نقاط مختلف دریاچه متفاوت است و ماهی غیر بومی قزل آلا رنگین کمان در آن زندگی می کند.

ماهی‌ های این دریاچه معمولا ماهی‌ های رودخانه ای هستند، اما این ماهی ‌ها در دریاچه نیز وجود دارند و به زندگی در آن عادت کرده ‌اند. زندگی در دریاچه سبب شده که ماهی ‌ها از مواد معدنی دریاچه تغذیه کنند و با ماهی های دیگر متفاوت شوند.

دریاچه شهیون و رودخانه دز به دلیل شرایط و عدم آلودگی و ورود فاضلاب یکی از مهمترین منابع تولید آبزیان آب شیرین در استان خوزستان است، بطوری ‌که صید و بهره برداری از ماهیان دریاچه یکی از منابع تأمین معشیت ساکنان منطقه است.

دریاچه شهیون دزفول

آب این دریاچه از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه گرفته و پس از عبور از کوه ‌های زاگرس و دریافت ریز آبه ‌های فراوان وارد این دریاچه می‌ گردد. رودخانه دز از دو شاخه اصلی به نام سزار و بختیاری تشکیل می‌ گردد. رود سزار در شمالی‌ ترین قسمت حوزه جریان دارد و شامل سه شاخه ماربره، تیره و سبزه است. رود بختیاری دومین سرشاخه اصلی رودخانه دز است که در چهل کیلومتری اتصال سرخاب به رود سزار می ‌پیوندد. رودخانه دز پس از سد دز و عبور از دره عمیق حد فاصل قلعه شاداب و کوه تنگوان در غرب وارد دشت خوزستان گردیده و از میان شهر دزفول عبور کرده، پس از عبور از جنگل دز و منطقه تحت حفاظت دز (پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده دز) در محل بند قیر به رودخانه کارون می‌ پیوندد و کارون بزرگ شکل می گیرد.

این درباچه نقش مهمی در منطقه ایفا می ‌کند و زندگی آبزیان و پرندگان منطقه به آن وابسته است.

مسیر دسترسی
این دریاچه در دزفول، ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک واقع شده است.

مرتبط:

معرفی دزفول از تاریخچه تا جاذبه های گردشگری

آشنایی با آبشار شوی دزفول

خانه تیزنو یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی دزفول

آغاز مطالعات باستان شناسی در شهرستان راور

رییس پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: مطالعات باستان شناسی در شهرستان راور آغاز شده است.

 «عمرانی» امروز ۱۶ بهمن ماه از کارگاه ها و واحد ریسندگی، شرکت فرش، همچنین قلعه تاریخی دهوج و قلعه قهقه راور بازدید کرد.

وی در این بازدید اظهار کرد: با توجه به انعقاد توافق نامه با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آغاز امسال برای انجام مطالعات حوزه میراث فرهنگی در استان، فعالیت داریم.

وی افزود: در شهرستان راور نیز بیش از ۱۱ هزار کیلومتر مربع وسعت، مطالعات باستان شناسی توسط هیات مطالعات در حال انجام است.

عمرانی در ادامه گفت: یکصد محوطه شناسایی و بازشناسایی شده اندکه بسیار حائز اهمیت است چرا که تدوام روند جریان فرهنگی در این منطقه از دوران نوسنگی یعنی شجره شهرستان راور را نشان می دهد و محل های ابهامی وجود دارد که نقطه عطفی برای مطالعات بعدی است و درجه، نشان و اهمیت این ها استخراج خواهد شد.

وی تصریح کرد: نتیجه فعالیت ها به مسئولین استانی ابلاغ خواهد شد که بتوانند کارهای حفاظت را با جدیت بیشتری پیگیری نمایند و همچنین قرار بوده که کار مطالعاتی بر روی فرش، شهر ملی و جهانی شدن فرش دستبافت راور نیز انجام شود.

عمرانی بیان کرد: مقرر شده با کمک مطالعاتی پژوهشگاه پرونده کامل و زنجیره مطالعاتی استخراج شود و احتمالا آن چیزهایی که به وادی فراموشی سپرده شده احیا شود که این کار بسیار گسترده است و خروجی مطالعات کمک خواهد کرد که ما نگاهی به شناخت تنوع فرهنگی و قابلیت هایی که انسان از گذشته دور برای زیست در این منطقه و تجربه زیستی داشته، استخراج کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: این مطالعات می‌تواند خوراک و دست مایه بوم گردی های استان شده و بتواند بوگردی هایی با اصالت ایجاد شود تا در زمینه اشتغال زایی، توزیع متوازن ثروت، توسعه پایدار و مهاجرت معکوس و شرایط مناب تری را فراهم کنیم.

منبع:ایسنا