ایلام به زبان انگلیسی

جشنواره ایلام به زبان انگلیسی یک نوآوری در حوزه گردشگری است

استادیار گردشگری موسسه آموزش عالی باختر گفت: استمرار برگزاری جشنواره هایی مانند ایلام به زبان انگلیسی شرایط لازم جهت ارتقاء و توسعه گردشگری استان را مهیا خواهد کرد.

“پاکزاد آزادخانی”  اظهار کرد: صنعت گردشگری در قرن حاضر  بی تردید یکی از مهمترین صنایع در جهان است و امروزه  سومین صنعت بعد از صنعت خودرو و نفت تلقی می شود  و از آن به عنوان صنعت سفید، پاک بدون کربن یاد می کنند که در سالهای اخیر بالاترین رشد را به خود اختصاص داده است.

وی گفت:  در این میان  امروزه اهمیت برپایی جشنواره ها گردشگری در توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است، برپایی جشنواره  ها آنهم به صورت زبان انگلیسی بویژه در سطوح منطقه ای و بین المللی از جنبه های مختلف موجب معرفی و ایجاد شناخت از قابلیت ها و پتانسیل ها موجود هر منطقه و منجر به زمینه سازی لازم در ابعادهای مختلف جهت توسعه و بالاخص  پویایی اقتصاد بومی را فراهم می سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری می شود.

این استادیار گردشگری دانشگاه ادامه داد:  در این میان استفاده از زبان انگلیسی در همه  عرصه ها و فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری…… به عنوان یک زبان بین المللی در حال گسترش است و  تقریبا همه جشنواره ها، کنفرانس ها و مسابقات بین المللی به صورت زبان انگلیسی برگزار می شود و در عصر حاضر انگلیسی زبان سفر است و از آن می توان به عنوان زبان اصلی در معرفی جاذبه های گردشگری و ارتباطات گردشگری استفاده و یاد کرد.

آزادخانی گفت: کشور ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی، پیشینه تمدنی و موقعیت ژئوپلیتیک خود به منزله یکی از قطب های اصلی گردشگری شناخته می شود. همچنین، از لحاظ ابنیه و آثار تاریخی، رتبه نهم دنیا و از لحاظ جاذبه های اکوتوریستی رتبه پنجم را در میان کشورهای دنیا دارد که این امر نشاندهنده استعداد و قابلیت زیاد کشور در جهت رشد و توسعه صنعت گردشگری است.

وی گفت: در این بین براساس مطالعات برنامه ملی گردشگری ایران، استان ایلام در «منطقه سه گردشگری » واقع شده است که بازار گردشگری منطقه سه حجم متوسطی از گردشگران داخلی و تعداد محدودی از گردشگران بین المللی را شامل می شود و  با وجود اینکه گردشگری در استان ایلام از ظرفیت‌های‌ بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما چندان از ظرفیت های آن بهره برداری لازم صورت نگرفته است.

این استادیار دانشگاه معتقد است : ایلام در یکی از بهترین نقاط منطقه زاگرس واقع شده است و به همین منظور آن را عروس زاگرس می‌نامند به طوری که  در غرب کشور و میان ارتفاعات زاگرس واقع شده و دارای ۲ منطقه دشت در جنوب و کوهستان در شمال است.

آزادخانی تصریح کرد:  از مهمترین پتانسیل ها، قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری استان می توان به جاذبه های طبیعی از قبیل؛ تنوع اقلیمی فوق العاده، رشته کوه های زاگرس، جاذبه ها و سایت های بکر طبیعی، ویژگی های محیطی مختلف از قبیل کویر، کوهستان، جنگل، منابع آب و خاک مستعد، دارا بودن جاذبه های طبیعی شناخته شده با حوزه نفوذ ملی و بین المللی، جاذبه های تاریخی – فرهنگی از قبیل؛ آثار تاریخی و فرهنگی متعلق به دوران مختلف، چند قومیتی بودن این استان، مهماندنوازی اهالی و ساکنان، وجود آثار متعدد مذهبی، قرارگیری در مسیر اصلی عتبات عالیات، دارا بودن سابقه و تجربه تولید بسیاری از صنایع دستی مرغوب و با کیفیت بالا، وجود جاذبه های جنگی در کنار دیگر جاذبهها (جاذبه های طبیعی، تاریخی فرهنگی و …) و ثبت ملی جاذبه های تاریخی، طبیعی و جنگی اشاره کرد .

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ظرفیت های استان ایلام مرزی بودن آن و ارتباط با کشور عراق است، ادامه داد:  این استان نقش منحصر به فردی در سیستم اقتصاد کشور ایران دارد و به عنوان یک شاهراه ارتباطی بین ایران و کشور عراق سالیانه مورد توجه هزاران گردشگر داخلی و خارجی قرار می گیرد. حجم بازدید گردشگران از استان به گونه ای است که در برخی از ایام سال به ویژه ایام اربعین حسینی در شهرستان های مهران و ایلام تقاضا از عرضه پیشی گرفته و سرریز میشود و همین مسئله باعث بروز مسائل و مشکلات جدی شهری در ابعاد کالبدی، اقتصادی و امنیتی شده و فشار مازادی بر زیرساخت های استان وارد می کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی باختر ایلام تصریح کرد:   با وجود ظرفیت‌هایی از این دست، آن‌گونه که شایسته است، گردشگری ایلام مورد توجه قرار نگرفته است و همین موضوع سبب شده پتانسیل ها و ظرفیت های آن از سوی هموطنان در دیگر نقاط  ناشناخته باقی بماند.  فصلی بودن تقاضای گردشگری از یک سو و توزیع فضایی نامتعادل تقاضا در عرصۀ استان از سوی دیگر، باعث شده است تا بسیاری از منابع و قابلیت های استان ایلام که در سطح ملی و بین المللی میوتوانند مزیت بالایی برای استان داشته باشند، وارد چرخۀ فعالیت های این صنعت نشده و مورد بهره برداری کامل قرار نگیرند، در نتیجه بسیاری از شهرستان ها و نواحی استان از منافع اقتصادی  اجتماعی این صنعت محروم بمانند.

آزادخانی گفت: دستیابی به تعادل عرضه و تقاضا، توزیع مناسب فصلی فعالیتها و توزیع متعادل و عادلانۀ فعالیت های صنعت گردشگری در استان ایلام همواره در زمرۀ جدی ترین دغدغه های گردشگری استان ایلام قرار داشته است لازم و ضروری است تلاش های فراوانی برای دستیابی به این سه ویژگی در سطح استان انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره گردشگری ایلام با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری این استان فرصتنی مناسب و عالی برای معرفی جاذبه ها، قابلیت ها و پتانسیل های گردشگری  آن است، تصریح کرد: این جشنواره  در آینده قطعا می تواند نقش تعیین کننده ای در جذب بیشتر گردشگران خارجی و داخلی ایفا کند و  می تواند گامی بزرگی در حوزه گردشگری استان ایلام در قالب زبان انگلیسی تلقی کرد چون تا کنون جشنواره ای با این محور در سطح استان برگزار نگردیده است.

این استادیار گردشگری تاکید کرد:  برگزاری این جشنواره می تواند  یک نوآوری و خلاقیت بسیار خوب از طریق جهاد دانشگاهی ایلام در حوزه گردشگری باشد که کمک شایانی به گردشگری استان خواهد کرد و استمرار این چنین رویدادها و جشنواره ها با مضامین های متفاوت براساس توانمندی گردشگری استان می تواند شرایط لازم جهت ارتقاء و توسعه گردشگری استان مهیا کند و در آینده با تهیه و تدوین طرح جامع گردشگری استان و اتخاذ و تعیین راهبردها و استراتژی خاص گردشگری، در کنار آن دنبال کردن چنین رویدادهای قطعا شاهد شرایط بهتر مناسب تر این صنعت در استان خواهیم بود که البته این مهم فقط با اهتمام جدی و بیشتر مسئولان و حمایت بخش خصوصی و مردم اتفاق خواهد افتاد.

نخستین جشنواره ایلام به زبان انگلیسی به همت معاونت آموزشی جهاددانشگاهی واحد ایلام با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، استانداری ایلام، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام، فرمانداری بدره، اداره کل ورزش و جوانان ایلام، شرکت کیان نور ایلام، اتاق بازرگانی ایلام و مرکز نوآوری و شتاب دهی جوانان ایلام برگزار خواهد شد.

دانش آموزان و دانشجویان علاقمند به شرکت در جشنواره ایلام به زبان انگلیسی می‌توانند آثار و تولیدات خود را تا ۲۵ بهمن به آدرس https://ilaminenglish.ir ارسال کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آبشار تختان دهلران _ نگین ایلام

جشنواره «روایت ایلام به زبان انگلیسی» برگزار می‌شود

“ارغوان ایلام” عروس زاگرس می خشکد؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *