سپیدان

پیشرفت گردشگری در سپیدان متناسب با پتانسیل‌ها نیست

فرماندار سپیدان گفت: اگرچه ۱۰۰ درصد این شهرستان دارای ظرفیت و پتانسیل‌های گردشگری است اما پیشرفت مباحث گردشگری در این منطقه متناسب با موقعیت و توانمندی‌های آن نیست.

حسن همتی با بیان اینکه در مباحث سرمایه گذاری و فرهنگی با بحث‌های قومیتی در سپیدان روبه‌رو هستیم گفت: تصمیمات گرفته شده در این شهرستان در حوزه زیرساختی بیشتر کوتاه مدت بوده تا بلندمدت، لذا بسیاری از چالش‌های این شهرستان ناشی از اینگونه تصمیمات و نگاه بوده است.

او افزود: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ مجموعه گردشگری در شهرستان سپیدان فعالیت دارد که تنها ۸ درصد آن‌ها موفق به گرفتن مجوز گردشگری شدند و مابقی به علت مشکلات مرتبط با اراضی نتوانستند مجوزات لازم را دریافت کنند و پرونده آنها کماکان راکد است. لذا مجموعه‌های گردشگری علی‌رغم برخورداری از خسارت سنگین ناشی از بیماری کرونا نتوانسته‌اند از تسهیلات و امتیازات اعطا شده از سوی دولت استفاده کنند.

به نقل از روابط عمومی فرمانداری سپیدان، فرماندار سپیدان همچنین با بیان اینکه ایجاد باغ شهرها در مناطق مختلف ابن شهرستان باعث شده تا حق‌آبه‌ زمین‌های کشاورزی پایین دست شش پیر به آن‌ها نرسد و این مسئله مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرده است، از صدور رای تخریب و قلع و قمع از سوی محاکم قضایی و ساختوو سازهای عیرمجاز در حریم و بستر رودخانه این شهرستان خبر داد و گفت: قرار شده با همراهی بهره‌برداران در این منطقه بستر رودخانه‌ها آزادسازی شود.

همتی از ایجاد دهکده صنایع دستی در شهر اردکان در زمینی به مساحت ۵ هکتار و با ارزش سرمابه گذاری ۹۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه گذاری خارجی خبر داد.

او ادامه داد: آبشار مارگون، شش پیر، چله‌گاه، پیست پولاد کف، منطقه کهکره از عمده نقاط گردشگری این شهرستان است که علی‌رغم وجود امکان بهره مندی از این پتانسیل ملی و بین‌المللی اما تاکنون کار خاصی انجام نشده است.

فرماندار سپیدان همچنین با بیان اینکه این شهرستان را سومین قطب صنعتی فارس پس از شهرستان‌های شیراز و زرقان اعلام کرد و گفت: با وجود این ظرفیت بسیار بالا اما در بحث اشتغال و بهره مندی از مزایای صنایع، این شهرستان کمترین سهم را داشته و بیشترین نیروی کار صنعت در سپیدان از شهرهای شیراز و یاسوج تامین می‌شود.

همتی، بحث معارضین را مهمترین بحث چالش این شهرستان در حوزه توسعه و سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: هر جا که مبحث توسعه و سرمایه گذاری مطرح شود پای معارضین نیز به میان می‌آید.

او با بیان اینکه ترکیب جمعیت این شهرستان ۷۰ درصد روستایی و ۳۰ درصد شهری است، گفت: روند مهاجرت از مرکز این شهرستان طی ۲ سال گذشته شیب معکوس به خود گرفته و ۲ درصد کاهش داشته است.

فرماندار سپیدان همچنین در خصوص بحث مشکلات شهرک‌های صنعتی این شهرستان، اظهار کرد: برای احداث این شهرک‌ها به صورت جزیر ای عمل شده به گونه‌ای که راه دسترسی برای آنها پیش‌بینی نشده و این مسئله باعث شده تا استفاده کنندگان از راه‌های محلی برای رسیدن به این نواحی صنعتی معضلات متعددی روبه‌رو شود.

همتی تاکید کرد: در حال حاضر شهر اردکان به دلیل بحث معارضین سایت دفن زباله ندارد و ساماندهی آرامستان این شهر نیز باید به صورت جدی پیگیری شود.

سرمایه‌گذاری سپیدانی‌ها خارج از شهرستان

شهردار سپیدان نیز از سرمایه گذاری مردم این شهر در خارج از این شهرستان و در شهرهای یاسوج، شیراز و صدرا خبر داد و گفت: علی‌رغم موقعیت مناسب شهرستان سپیدان و شهر اردکان در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری، مردم این شهر سرمایه‌های خود را در شهرهای دیگر سرمایه گذاری می‌کنند.

عبدالمطلب رهنما با بیان اینکه شهر اردکان فاقد طرح جامع گردشگری است، گفت: امروز نیاز است با یک سند چشم انداز و برنامه‌ای کلان برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری برای شهر شود.

او با اشاره به اینکه طرح تفصیلی شهر اردکان مربوط به سال ۷۵ است، عنوان کرد: علی‌رغم انعقاد قرار داد در سال ۹۱ برای بازنگری طرح جامع، هنوز طرحی به شهرداری ابلاغ نشده است، البته ابلاغ طرح نیز دیگر فایده‌ای ندارد، چرا که افق طرح تا سال ۱۴۰۰ طراحی شده است.

شهردار سپیدان خاطرنشان کرد: شهر اردکان از نظر زیرساخت‌های توسعه‌ای ضعیف است و رویکرد شهرداری در حال حاضر افزایش زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه‌های عمرانی، فضای سبز و بهداشتی است.

به گفته رهنما، سرانه فضای سبز شهر اردکان بیش از این ۳.۵ متر مربع بوده که امروز با احداث ۳ پارک جدید این سرانه به ۱۶ متر رسیده است و با استاندارد مطلوب ان که ۲۹ متر مربع به ازای هر نفر است ۱۳ متر فاصله دارد.

او یاداور شد: در حوزه بهداشتی بحث ایجاد کشتارگاه بهداشتی در دستور کار قرار گرفت و برای سایت دفن زباله نیز پس از انجام مطالعات لازم مکان یابی انجام گرفته که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

شهردار سپیدان افزود: در دهه مبارک فجر امسال ۵ پروژه شهری شامل ساختمان مدرن اداری، دو پارک ۱۰ و ۲ هکتاری ، کشتارگاه و یک مجتمع فرهنگی سینمایی به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید.

رهنما خاطر نشان کرد: رستوران شهرداری اردکان دارای ۲۰ درصد رشد و پیشرفت فیزیکی است و عملیات اجرایی شهریازی این شهر بزودی آغاز خواهد شد.

او از تخفیف عوارض در شهر اردکان سخن گفت و ادامه داد: تخفیفات عوارضی شهرداری به صورت پلکانی بوده است.

شهردار سپیدان عنوان کرد: بودجه شهرداری اردکان ۷.۵ میلیارد تومان است که به صورت کامل محقق شده و بودجه پیشنهادی سال آینده نیز با ۲۰ درصد افزایش ۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

رهنما محور بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اردکان را تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و کلنگ زده شورای پنجم اعلام کرد.

اردوی تیم ملی بانوان اسکی کشور در پیست پولادکف 

مدیر پیست اسکی پولاد کف نیز در این نشست از اردوی تیم ملی بانوان اسکی کشور در این پیست خبر داد و گفت: این اردوی ۲۰ روزه تا بیستم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

اصغر ظریفکار، علت انتخاب این پیست را به عنوان مکان اردوی تیم ملی وضعیت بسیار مناسب و فنی آن نسبت به پیست‌های توچال، دیزین و شمشک اعلام کرد و گفت: شیب مناسب و یخ زدگی این پیست باعث شده تا سطح کیفیت آن مانند پیست‌های اروپایی باشد و این مهم برای برگزاری مسابقات برای تیم ملی در مسابقات حائز اهمیت است.

او از بزرگترین سرمایه گذاری در ورزش‌های زمستانی در این پیست خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه ورزش، ورزشکاران و باشگاه‌ها مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، اما در پیست پولادکف سرمایه گذاری‌های بزرگی بر روی بازی‌های زمستانی انجام شده است.

ظریفکار طول مسیر اسکی پیست پولاد کف را ۶ کیلومتر اعلام کرد و گفت: امکان رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در این پیست وجود دارد.

او با بیان اینکه در اتاق بازرگانی شیراز طرح تعطیلات آخر هفته و اصلاح آن به دو روز تائید و تصویب شده و به عنوان یک پتانسیل گردشگری به کشور اعلام شده است، گفت: هنوز در این زمینه تصمیمات قاطعی گرفته نشده است، در صورتی‌که ایران در سطح دنیا کمترین میزان تعطیلات را داشته و این مبحث بر بحث گردشگری بسیار تاثیرات منفی گذاشته داشته است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تنگ بله برم _ دره نوردی در فارس

دره بوان ممسنی کجاست؟

احیای آلاچیق بافی در سپیدان فارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *