سفر به قشم از لنج تا اسطوره

قشم سرزمین وسیعی بر پهنه خلیج فارس که از محبوب ترین جزایر گردشگری ایران است. با توجه به پاندمی کرونا ویروس دیدن این جاذبه ها را به اتمام همگیری بیماری کووید ۱۹ موکول کنید.  سفر به قشم، را با گشت و گذار دورتادور جزیره جذابتر کنید. در این مسیر دیدنی های بسیاری سر راه شما قرار دارد.

بندر لافت

بندر لافت، لنج و بادگیر

از زیباترین بنادر ایران، بندرلافت است. این بندر قدیمی از زمان ساسانی تا به امروز محل رفت و آمد کشتی ها و لنجها بوده است. اگر از دریا به این شهر تاریخی نگاه کنید، منظره ای با شکوه از عمارتهای تاریخی با بادگیرهای بزرگ خواهید دید.

جنگل حرا، چاههای تلا، اسکله لافت، قلعه پرتغالیها، گورستان تاریخی لافت، اکوموزه لافت و قلعه نادری از جاهای دیدنی این بندر قدیمی است. زمستان بهترین زمان تهیه بلیط هواپیما قشم و سفر به این دیار است. قشم یکی از زیباترین جزایر هرمزگان می باشد.

جزیره ی قشم به دلیل وجود بناهای تاریخی و مناطق گردشگری فراوان سالانه تعداد بسیار بالایی از توریست های خارجی و داخلی را به خود جذب می نماید این جزیره دارای معادن بسیار زیادی می باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از: معدن سنگ لاشه قشم، معدن سنگ لاشه تلمبر و معدن نمکدان. جزیره ی قشم دارای هفده میدان نفت و گاز بوده است.

طبل

طبل، دره رازآمیز

طبل از شهرهای کوچک قشم است. شما پس از دیدن بندر لافت و جنگل حرا می توانید به طبل سری بزنید. از جاذبه های شگفت انگیز طبل، دره تندیسها است.

اگر تا قبل از این فقط در مورد دره ستارگان شنیده بودید، پس به دره تندیسها حتما بروید. دره ای بسیار بزرگتر با فرمها و حجم های طبیعی خیره کننده که از عجایب قشم است. به جای مسیر زمینی طولانی، پرواز تهران قشم را با قیمت مناسب رزرو کنید.

باسعیدو قشم

باسعیدو، اسکله کهن

به سمت غرب جزیره که مسیر را ادامه دهید، دقیقا در شمال غرب قشم، بندر باسعیدو قرار گرفته است. اسکله قدیمی این بندر از دوره ساسانی تا دوران قاجار محل تردد کشتی های داخلی و خارجی بوده است. در این روستا هنوز بقایای قبر سربازان انگلیسی از قرن ۱۹ به جا مانده است.

پرواز قشم به تهران در تمام روزهای هفته برقرار است. مدت پرواز بین قشم به تهران با توجه به موارد متعددی مثل وضعیتی آب و هوایی ممکن است، تغییر کند.

 

گنبد نمکی جاشک دشتی

گنبد نمکی، فراتر از واقعیت

وقتی از شمال جزیره به سمت پایین راهی می شوید و در مسیر کرانه جنوبی پیش می روید به یکی از گنجینه های طبیعی قشم خواهید رسید. غار نمکدان و گنبدهای نمکی از پدیده های شگفت قشم هستند. غارها در دل گنبد قرار گرفته اند و با فضای فراواقعی و جلوه بی نظیر رنگها و سنگها، هر بیننده ای را خیره می کند. غار نمکدان از بزرگترین غارهای نمکی جهان به شمار می آید.

سلخ قشم

سلخ، بندراسطوره ها

سلخ از روستاهای گردشگری قشم است که از دیرباز تا به امروز، رسوم آیینی و اسطوره ای همچون زار و نوروز صیاد را حفظ کرده است. آیین نوروز صیاد از منحصربفردترین مناسک مربوط به دریا در ایران است. این مراسم روز ۲۹ تیر مانند جشن برگزار می شود و کسی در مدت این روز ماهی صید نمی کند.

مراسمی که با رقص بومی و پوشش خاص اجرا می شود، آغاز سال جدید صیادی به حساب می آید. شما در سلخ می توانید از نگارخانه هنر بومی نیز دیدن کنید. با خرید بلیط لحظه آخری از تریپ، هزینه سفرتان را کم کنید.

blank

عجایب قشم

مسافرت به قشم با دیدن عجایب آن کامل می شود. شما پس از عبور از روستای سلخ باید به دره ستارگان سری بزنید و در ابهام و زیبایی غرق شوید. این دره اسرارآمیز ساخته دست طبیعت است و امروز بخشی از گنجینه ی ژئو پارک قشم محسوب می شود. در پایان از غارهای خوربس نیز دیدن کنید تا سفر شما به دور جزیره و جاذبه های استثنایی آن پایان یابد.

مرتبط:

تداوم محدودیت تردد دریایی در جزیره قشم

دیدنی های هرمز و قشم

معرفی غار خربس قشم

تاریخ لباس بخشی از تاریخ تمدن است

ریشه‌های فرهنگی و گذشته تاریخی باعث ترسیم افق فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها شده است؛ ریشه‌هایی که پیشینیان یک ملت بنا کرده‌اند و نسل‌های بعدی با تکیه بر آن در جهت پیشرفت و تعالی گام بر داشته‌اند. یکی از روش‌های شناخت فرهنگ جوامع، بررسی تاریخ لباس آن‌هاست که مستلزم شناخت ریشه‌های فرهنگی و رفتارهای اجتماعی و نظام‌های دینی، عقیدتی و اقتصادی است.

با تکیه بر این موارد در بررسی‌های تاریخی پوشاک ایرانیان، ویژگی‌های قومی و اجتماعی در هر دوره‌ای از تاریخ به خوبی نمایان می‌شود. آنچه در مجموعه شکل‌گیری پوشاک مردم یک گروه اجتماعی یا قومی اهمیت دارد، الگوهای فرهنگی، دینی و نقش و عملکرد آن‌هاست.

با اینکه در وهله نخست برای پوشیده شدن و نگهداری بدن از پوشک استفاده می‌شود اما باید اذعان داشت که هر قطعه از پوشاک حامل اندیشه‌ای است؛ اندیشه‌ای که عامل اصلی تولید و طراحی آن قطعه پوشاک بوده است. به عبارتی پوشاک مجموعه‌ای از نشانه‌ها و علائم است که در کنار هم نظامی واحد را بر پایه تعاریفی خاص(ملی، میهنی، تاریخی، اسطوره‌ای) به منظور القای هویتی یگانه شکل می‌دهد.

از آنجایی که تاریخ لباس بخشی از تاریخ تمدن است که در آن تحولات شکل و فرم لباس از قدیمی‌ترین ایام تا زمان خاصی مورد بررسی و مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد و با تغییر نوع پوشاک رفتارهای فرهنگی و اجتماعی آن جامعه نیز دستخوش تغییر و تحول می‌گردد، در هر جامعه مطالعه این بخش از تاریخ رازهای نهفته‌ای در مورد مردم آن دوران را برای ما روشن می‌سازد.

در ایران از دوران باستان تا کنون نیز پوشاک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در اوستا و متون مربوط به ایران باستان به بهانه‌های مختلف از آن سخن به میان آمده است. متون تاریخی مربوط به ادوار باستانی و همچنین دوره اسلامی، از لباس ایرانیان به تفصیل یاد نموده و ایرانیان را ملتی خوش‌پوش و برازنده توصیف کرده است.

ایرانیان همچنین در گذر زمان سعی کرده‌اند شیوه لباس پوشیدن را متناسب با شرایط متغیر زمانه خود هماهنگ کنند، به این شکل که جوامع شرقی از جمله ایران در پوشاک خود حال و هوای شرقی منطقه را حفظ کرده و سنگ نگاره‌ها و پیکره‌های جامانده از ادوار تاریخی گذشته پوشیده از لباس، نشان از این امر است.

از آنجایی که پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است، برای آگاهی از پوشش در ایران نوع پوشش و پوشاک بانوان این سرزمین در ادوار تاریخی از جمله مادها، پارس‌ها، اشکانیان، ساسانیان، سلجوقیان، تیموریان، صفویان، قاجاریان، پهلوی و انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پوشاک زنان در دوره مادها

مادها اولین حکومت فراگیر در فلات ایران بودند، آن‌ها از هر طبقه و قومی که بودند برای جلوه‌گری هر چه بیشتر خود به هر چیزی که گمان می‌بردند خودآرایی است، مانند یک نیاز حتمی و حیاتی دست می‌یافتند و در هر زمان وسایل موجود را از طلا، نقره، مفرغ، آهن تا گچ و سنگ و صدف می‌ساختند.

در کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» درباره پوشش زنان در دوران مادها با تکیه بر نقوش برجسته برجا مانده گفته شده که پوشاک زنان آن دوران از دید شکل با پوشاک مردان یکسان است و مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می‌شوند.

پوشاک زنان در دوره پارسی‌ها

پارسی‌ها به وسیله کوروش، دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تاسیس کردند. آن‌ها از نظر لباس و پوشاک مانند مادها بودند. در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمی‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته‌چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز بر می خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل شکل، بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است».

پوشاک زنان در دوره اشکانیان

در این دوره نیز همانند گذشته، پوشش زنان ایرانی کامل بوده است، «پوشاک زنان اشکانی پیراهنی بلند روی زمین، گشاد، پرچین، آستین‌دار و یقه راست بوده است و پیراهن دیگری روی آن را می پوشانیده است. قد پیراهن دوم نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده و روی این دو پیراهن چادر به سر می‌کردند».

این جزئیات در پوشش، از نقش‌برجسته پالمیر در موزه لوور «زنی از دوره اشکانی» را نشان می‌دهد که چادر به سر دارد و زیر آن عمامه‌اش به خوبی نمایان است. بر بالای پیشانی(پایین عمامه) فلزی پهن منقوش و برجسته چون نواری موهای جلوی سر را پوشانده و با وضع مطلوبی به عقب سر برده است.

پوشاک زنان در دوره ساسانیان

در این دوره اردشیر دین زرتشت را دین رسمی کشور قرار داد، اوستا را ترجمه و آتشکده‌های ویران را بازسازی نمود. زنان در این دوره همچنان دارای حجاب کامل بودند و هم‌چنین چادر و شنل از عناصر مهم پوشش زنان ساسانی بوده که ما آن را بر سر ملکه آذرمیدخت، دختر خسروپرویز که مدتی هم در ایران پادشاهی کرده، می‌بینیم. در مورد پوشاک زنان این دوره چنین آمده است که «چادر که از دوره‌های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده و در این دوره نیز به صور مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است».

بررسی نقوش سنگی و طرح‌هایی از چندین بشقاب نقره باستانی نشان می‌دهد که بانوان ساسانی پیراهنی بلند با آستین یا بدون آستین، پرچین و گشاد می‌پوشیدند و آن را با نواری در زیر سینه مانند زنان اشکانی جمع می‌کردند، از طرز قلم‌زنی و چین‌سازی پیراهن و دامن پیداست که در انتهای دامن بر پشت پا، پارچه‌ای اضافه و پرچین به آن دوخته‌اند، یقه پیراهن آنان اغلب گرد ولی جلو باز تا پایین‌تر از سینه نیز دیده می‌شود؛ همچنین زنان ساسانی گاهی چادر گشاد و پرچین سر می‌کردند که تا ساق پا می‌رسیده است.

انسان از ابتدای تاریخ در فکر تحول سبک پوشش خود بوده و همواره برای بدیع سازی پوشاک خود تلاش کرده است. یکی از مهم ترین مولفه‌های مرتبط با هویت، پوشاک، افراد جامعه است که بی‌شک با دیگر عناصر، ارتباطی تنگاتنگ دارد، از آن‌ها اثر می‌پذیرد و بر آن‌ها اثر می‌گذارد. بنابراین مطالعه و تحقیق درباره پوشش تن آدمیان از آغاز تا امروز مستلزم مطالعه و تحقیق درباره چگونگی متحوّل شدن بشر، اوضاع اجتماعی و فرهنگی او و بطور کلی متمدن شدن اوست که به طور خاص مطالعه نوع لباس و پوشاک مردم ایران در دوره‌های متفاوت که بنا به شرایطی آن دوران همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته است، می‌تواند قابل توجه باشد.

منابع:

غیبی، مهرآسا؛ ۱۳۸۴؛ کتاب هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی؛ انتشارات هیرمند

دورانت، ویل؛ ۱۳۷۶؛ پوشاک در ایران زمین؛ جلد اول مشرق زمین گاهواره تمدن؛ انتشارات علمی فرهنگی؛ چاپ پنجم

فضل وزیری، شهره؛ ۱۳۹۲؛ تحلیل تطبیقی شکل و رنگ چادر زنان ایران؛ فصل‌نامه هنر علم و فرهنگ؛ شماره یک

بابایی، پروین؛ اکبری، فاطمه؛ ۱۳۹۳؛ بررسی مبانی نظری طراحی و مد لباس زنانه در الگوی ایرانی- اسلامی؛ فصلنامه نقد کتاب هنر؛ سال اول؛ شماره ۱ و۲

افروغ، عماد؛ مهربانی‌فر، حسین؛ بهار ۱۳۹۷؛ مطالعه چرخه مد لباس در جامعه ایران؛ فصلمانه زن در فرهنگ و هنر؛ دوره ۱۰، شماره ۱

کاظمی‌اسفه، نگار؛ طراحی لباس ایرانی- اسلامی با بهره‌گیری از نقوش اسلامی در جهت هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر ایران؛ مجموعه آثار و مقالات برگزیده دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت

جمالی‌زاده، احمد؛ بهار ۱۳۸۹؛ مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»؛ نشریه علمی ترویجی مطالعات ایرانی؛ شماره ۱۷

مرتبط:

کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

لباس سنتی ابیانه ، میراث ناملموس هزار ساله

ریسندگی ، ظرفیتی برای خودکفایی هنرمندان

جایگاه ایران در دیپلماسی گردشگری کجاست؟

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس با انتقاد از وضعیت دیپلماسی گردشگری کشورمان، تحول اساسی در ساختار سفارت‌خانه‌ها متناسب با توسعه اقتصاد گردشگری را خواستار شد و تاکید کرد: تا زمانی که در ساختار سیاسی و ایجاد زیرساخت‌های استان‌ها چنین مسائلی مطرح است، نمی‌توانیم منتظر معجزه باشیم.

«محمد صالح جوکار» در نشست هم‌اندیشی با فعالان گردشگری استان یزد که با حضور وزیر میراث شب گذشته در استانداری یزد برگزار شد، به تاثیر مشکلات تورم، کاهش ارزش پول ملی و کرونا در تعطیلی و رکود گردشگری اشاره کرد و گفت: ۲۲ هزار شغل در این زمینه را به واسطه رکود گردشگری از دست دادیم که این مسئله به تنهایی یک فاجعه است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به غیرقابل تحمل بودن آسیب‌های وارده به بخش گردشگری و نبود مصوبات اجرایی در این خصوص، گفت: برای رفع این مشکلات، خود دولت هم زیر بار نرفت.

جوکار با تاکید بر این که لازم است در خصوص نجات گردشگری فکری اساسی شود، اظهار کرد: جوامعی مانند جامعه هتلداران در حال حاضر کشش کافی ندارد و افراد مجرب نیز گردشگری را رها کرده‌اند و این صنعت در آینده‌ای کوتاه، خالی از آدم‌های مدیر و مجرب می‌شود.

این نماینده مردم به ظرفیت بالای گردشگری یزد اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی بحث تحریم‌ها وجود دارد و لازم است که سند تحولی در این زمینه تدوین شود.

وی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، راهبردها تدوین شده و این زیرساختها باید فراهم شود، عنوان کرد: یزد دارای فرودگاه بین المللی است ولی پایه‌ی فعایت آن، گردشگری نیست و حتی یک پرواز بین المللی ندارد.

این مسئول با طرح این سوال که آیا این شهر جهانی استانداردهای لازم را دارد؟ تصریح کرد: در زمینه معرفی یزد اقدامی نشده و علاوه بر آن در حوزه دیپلماسی گردشگری جایگاه مشخصی نداریم و حتی سفارت‌خانه‌های ما تغییری مطلوبی در این رابطه نداشته‌اند.

وی با تاکید بر این که تحول اساسی در ساختار سفارت‌خانه‌ها الزامی است، گفت: ما رایزن گردشگری نداریم و تا زمانی که در ساختار سیاسی و ایجاد زیرساخت‌های استان‌ها چنین مسائلی مطرح است نمی‌توانیم منتظر معجزه باشیم.

وی با اشاره به یزد به عنوان اولین استان تدوین کننده سند توسعه گردشگری، بیان کرد: یزد می‌تواند در این زمینه، استان پایلوت در کشور شود.

جوکار با اشاره به ضعف در حوزه پژوهش و آموزش، گفت: گردشگری قوانین استثنا لازم دارد به طوری که بتواند محورها و ویژگی‌های اساسی هر استان را به طور مجزا در برگیرد.

وی به لزوم در نظر گرفتن توسعه روستاها و احیای روستاهای هدف نیز اشاره کرد و گفت: دولت باید برنامه خود را در این مورد ارائه کند و از ظرفیت فراکسیون گردشگری استفاده کند.

این نماینده مجلس به بافت تاریخی یزد و لزوم توجه ویژه به آن نیز اشاره کرد و با تاکید بر استفاده این بخش از ظرفیت‌های مردمی، گفت: اگر در خصوص تسهیلات و معوقات مربوط به احیا و بهسازی بافت تاریخی همکاری بیشتری شود، می‌توان انگیزه بیشتری نسبت به بازنگری در این حوزه داشت.

وی با بیان این که اقتصاد گردشگری باید محور توسعه آینده یزد شود، تاکید کرد: توسعه آلاینده‌ها و ایجاد شغل و صنایع به نفع بشریت نیست و جامعه را به سمت سخت افزاری شدن سوق داده است.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس به لزوم مدیریت دولت و هدایت و نظارت در این باره اشاره کرد و گفت: باید دولت در این مسئله ورود و مدیریت کند.

جوکار همچنین خواستار افزایش و ارتقای جایگاه اداره کل میراث فرهنگی یزد متناسب با شهر جهانی شد.

 

«محمدرضا صباغیان بافقی» نماینده مردم مهریز، بهاباد، بافق، خاتم و ابرکوه نیز در این نشست ضمن گلایه از این که عدالت در گردشگری رعایت نمی‌شود، گفت: پنج شهرستان حوزه انتخابیه بنده شامل بخش‌های محروم استان است که خود این نوع محدوده‌بندی هم گویای بی‌عدالتی است که از گذشته تحمیل شده اما مسئله غفلت از ظرفیت‌های گردشگری برخی از شهرستان توجیهی ندارد.

وی به تعدد آثار تاریخی شهرستان‌های محرومی مانند بهاباد اشاره کرد و گفت: تاکنون یک وزیر به شهرستان بهاباد نیامده و گویا مردم این مناطق هیچ مشکل و انتظاری از مسئولان خود ندارند.

صباغیان با بیان این که این شهرستانها کمتر مورد توجه وزرا و مسئولان قرار می‌گیرند، از مقام عالی وزارت گردشگری خواست تا ظرفیت‌های گردشگری این مناطق را دریابند و به وعده های خود در این خصوص عمل کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بومگردی گزینه ای برای گردشگری در دوران کرونا

مضرات گردشگری در نوروز بیش از منافع آن است

تمدید دوباره مهلت پرداخت وام کرونا ویژه گردشگری

گردشگری معدن ایده‌ای جدید برای توسعه گردشگری کرمان

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان‌، فریدون فعالی شنبه ۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در نشست با مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ استان و فرماندار کوهبنان بر لزوم توسعه گردشگری معدن به‌عنوان اندیشه‌ای جدیدی برای جذب گردشگران تأکید کرد و افزود: «شناساندن و معرفی ظرفیت‌های گردشگری معدن برای سرمایه‌گذاران و ایجاد تعامل با دستگاه‌های مرتبط یکی از اولویت‌های این اداره‌کل است.»

او اظهار کرد: «کرمان به واسطه معادن آن شناخته می‌شود که می‌توان با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و ایجاد شرایط ایمنی برای معادن متروک، نظر گردشگران را به سوی این بخش جلب کرد و گردشگری معدن را توسعه داد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان با بیان اینکه به راحتی و با برنامه‌ریزی میتوان معادن متروک را به یک منبع درآمد و ایجاد شغل تبدیل کرد، عنوان کرد: «با توجه به تعداد بالای معادن فعال در استان، دیدن مراحل استخراج از یک معدن در حال فعالیت با رعایت تمام مسائل ایمنی نیز برای گردشگران جذاب و دیدنی است.»

او یادآور شد: «فعالیت در معادن استان دارای سابقه تاریخی است که دیدن این پیشینه برای گردشگران نیز جذاب خواهد بود.هر استان با توجه به داشته‌های خود گردشگران را جذب می‌کند و کرمان با داشتن ظرفیت‌هایی همچون معادن و شب‌های پرستاره کویر، می‌تواند گردشگری معدن و گردشگری نجوم را فعال کند.»

فعالی بیان کرد: «در حال حاضر سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن شهرستان کوهبنان اعلام آماده‌گی کرده است که امیدواریم با همکاری فرمانداری کوهبنان و شرکت زغال سنگ استان، هرچه سریعتر مجوزهای لازم برای انجام فعالیت به این سرمایه‌گذار اعطا شود.»

او به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری متقابل با شرکت زغال‌سنگ کرمان اشاره کرد و گفت: «با انعقاد این تفاهم‌نامه قدم‌های مؤثری در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان برداشته خواهد شد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان خاطرنشان کرد: «راه‌اندازی گردشگری معدن در شهرستان کوهبنان و مرمت و احیای تیمچه علی‌خان این شهرستان، اشتغال‌زایی برای هنرمندان صنایع‌دستی، راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در راور، راه‌اندازی موزه زغال‌سنگ و… از جمله بندهایی است که در گام اول در این تفاهم‌نامه گنجانده خواهد شد.»

منبع:میراث آریا

مرتبط:

گردشگری معدنی _سفر به جهان ناشناخته معادن متروکه

گردشگری معدن فرصت برای جبران تهدید معادن

ایاصوفیه _کاوش غنی سنگ‌های تاریخی استانبول

ساختار معماری کلیسا جامع ایاصوفیه یکی از بهترین نمونه‌های تاریخی شهر استانبول و کشور ترکیه به‌ شمار می‌رود که می‌تواند سنگ‌ها و سایر آثار باستانی و تاریخی این کشور را به خوبی نمایان سازد.

شهر اوراسیا استانبول، دارای تاریخ غنی و میراث ارزشمند فرهنگی ترکیه است. موقعیت محوری آن در تنگه بسفر، این شهر را به یک قاره بین‌المللی تبدیل می‌کند که شرق و غرب را به هم پیوند می‌زند. به همین دلیل، این یک سرمایه مهم برای دو امپراتوری بزرگ آن زمان یعنی بیزانس و عثمانی بوده است. حال نکته قابل توجه این‌جاست که این میراث فرهنگ‌ها و جنبش‌های مختلف هنوز هم در سراسر استانبول دیده می‌شود و خودنمایی می‌کند.
ایاصوفیه
یکی از بهترین نمونه‌های این تلفیق تاریخی، سازه معماری بزرگی به نام ایاصوفیه است. ایا صوفیا مشهور به گنبد عظیم، در اصل در زمان امپراتوری بیزانس به عنوان کلیسا جامع ارتدکس شرقی در سال ۵۳۷ میلادی تاسیس شد. بعدها این سازه، به عنوان کلیسا جامع کاتولیک روم و یک مسجد، زندگی‌های مختلفی را سپری کرد. اکنون نیز، ایا صوفیه به عنوان یک موزه سکولار وجود دارد، جایی که سالانه هزاران بازدیدکننده برای دیدن نقشه جذاب آن و تاریخ نهفته‌ای که با سبک‌های مختلف معماری در خود جا داده، به آن‌جا می‌روند.
همچنین سنگ‌های باستانی و تاریخی غنی که این سازه معماری در خود جا داده، از دیگر کاوش‌های تخصصی حوزه میراث فرهنگی در سطح جهان است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

ایاصوفیه

پیش از برپایی ایا صوفیه، از همان مکان برای دو کلیسا مختلف بیزانس استفاده می‌شده است که هر دو به دلیل مواد چوبی که داشتند، در آتش سوختند. در نتیجه، امپراطور ژوستینیان اول دستور ساخت یک کلیسا جدید و مجلل را در ۵۳۲ میلادی داد و برای آن درخواست استفاده از سنگ مرمر با کیفیت بالا را داد و بیش از ده هزار نفر را برای این پروژه استخدام کرد.
ایاصوفیه
معمار آنتمیوس که ریاست پروژه را بر عهده داشت، از سنگ تراشی برای کلیساها و سنگ مرمر برای ستون‌ها استفاده کرد. تقریبا شش سال بعد، در ۲۷ دسامبر سال ۵۳۷ میلادی، یوستینین اول، کلیسای جدید را افتتاح نمود.
باستان‌شناسان و متخصصان این کلیسا جامع تکمیل‌شده را نمونه‌ای از معماری بیزانس می‌دانند. این بنا دارای یک گنبد شاهنشاهی، یک شبستان بزرگ و موزاییک‌های طلایی درخشان که دیوارهای داخلی را پوشانده است، می‌باشد.
منبع:اسکان

مرتبط:

دودکش‌های پری _مقصد بیشترین گردشگران ترکیه

مدارک لازم برای سفر به ترکیه

گردشی در اسکی شهیر ترکیه ، شهر رویایی ترکها

خورشت ماست یک قرن زینت بخش سفره اصفهانی‌ها

انواع دسرها، چند صباحی بیشتر نیست که سفره های ایرانی را رنگین کرده در نصف جهان اما “خورشت ماست”کهن پیش غذای اصیل و خوش طعمی است که رنگ و لعاب زرین آن با گذشت افزون بر یک قرن همچنان در ذائقه اصفهانی‌ها و گردشگران می‌درخشد.

 ماست چکیده  زعفرانی با تزئینی از زرشک و خلال  پسته و بادام با رشته هایی از گوشت گردن گوسفند، کمی شکر و گلاب ترکیب ملس و کشدار خورشت ماست اصفهان است.

نخستین نکته ای که درباره این پیش غذای اصیل به چشم می آید دمای سرد و سپس خاصیت کشسانی آن است، موضوعی که بسیاری از گردشگران نیز هنگامی که خورشت ماست را با کنجکاوی از منوی رستوران ها انتخاب می کنند به آن اشاره کرده اند.

اگرچه خورشت ماست بیشتر به عنوان خوراک تشریفاتی در مهمانی ها و عروسی ها شناخته شده، اما شهره آن همواره مسیر گردشگران را به سوی اصفهان تغییر داده است و به اذعان محققان حتی در سایر استان ها و کشورهای جهان نیز تهیه و مصرف می شود.

خورشت ماست در کنار بریانی و حلیم بادمجان همواره به عنوان غذای برتر از سوی داوران در جشنواره های استانی انتخاب شده است.

این پیش غذای بومی دارای ارزش تغذیه ای بالا است. یک متخصص تغذیه در این خصوص گفت: در صد بالای ماست چکیده در خورشت ماست منبع غنی از کلسیم و ویتامین B محسوب می‌شود، بنابراین مصرف آن برای زنان باردار، کودکان و سالمندان مفید است.

خورشت ماست

علیرضا نکویی  وجود گوشت گردن بره در این خوراک را منبع اسید چرب اشباع، تامین کننده پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن دانست.

وی افزود: اگر چه  این دسر سنتی در دسته خوراک های پرچرب قرار دارد اما به دلیل آنکه به طور معمول در برخی روزها و مناسبت ها سرو می شود مشکل چندانی ایجاد نمی کند.

مشهدی یحیی صالحی مسئول یکی از سفره های خانه های قدیمی اصفهان درباره پیشینه خورشت ماست گفت: در گویش محلی به این خوراک “خورش ماست” می گویند که در قدیم یک غذای اصلی درباری بود ولی امروزه به عنوان دسر مصرف می شود.

به گفته وی این خوراک به سبک هندی تهیه می شود که در آن به جای شکر و گلاب از نمک و فلفل استفاده می شود.

این سرآشپز خوراک های سنتی اضافه کرد: در این روش گوشت را با روغن تفت داده و پیاز سرخ شده و نمک را به آن می‌افزایند و آب‌پز می‌کنند، سپس ادویه غذا شامل زعفران ساییده، کمی نمک و فلفل و زیره و گشنیز خرد شده به آن اضافه می‌شود، ماست را چنان به‌هم می‌زنند تا صاف شود سپس با مواد مخلوط می‌کنند، پس از افزودن ماست، خورشت نباید بجوشد و همین که ماست گرم شود کافی است.

وی افزود: به طور معمول خورشت ماست بخش ثابت و اصلی سفارش غذای همه مشتریان و بخصوص گردشگران است.

صالحی، خورشت ماست را از جمله خوراک های بومی اصفهان دانست که فرصت های اقتصادی و کارآفرینی پیرامون آن به وفور یافت می شود.

خورشت ماست

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز به این موضوع اشاره و بیان کرد: میراث ناملموس فرهنگ و غذاها می تواند نوعی جاذبه گردشگری محسوب شود.

فریدون اله یاری افزود: توریسم غذا یکی از روش هایی است که می توان از طریق آن دورترین نقاط کشور را به گردشگران جهان معرفی کرد.

وی اضافه کرد: در روستاها و شهرستان های مختلف استان و کشور، فرهنگ استفاده از غذای ایرانی حفظ شده اما در صورتی که به این فرهنگ توجه کافی نشود با موج جدید یکسان سازی که در جهان بوجود آمده از بین خواهد رفت.

با وجود اینکه هزاران نوع غذای محلی در جای جای ایران وجود دارد اما تعداد انگشت شماری از آنها به صورت محدود در رستوران ها یا خانه ها سرو می شود.

این در حالیست که “ویل دورانت” در کتاب “تاریخ تمدن” خود می نویسد: مساله خوراک انسان و تهیه آن بنیان تمدن را تشکیل می دهد، کلیسای جامع و معبد، موزه هنر و تالار موسیقی، کتابخانه و دانشگاه، همه روکار بنای تمدن هستند، باید چشم داشت و در پشت ظاهر ‘مطبخ ‘را دید.

غذاها و خوراک های بومی اگر چه در نگاه نخست، سفره ایرانی را به نمایش می گذارد اما در ورای این جورچین رنگارنگ طعم ها، گنجینه ای فاخر از فرهنگ، باورها و رسوم ایرانی نهفته است که با توسعه توریسم غذا می توان به آن دست یافت.

خورشت ماست

 

یک کارشناس مطالعات گردشگری در این خصوص گفت: پیشینه تاریخی ایران گواه روشنی بر اهمیت سفره ایرانی است، به طوری که خوراک بومی، ساده و مقوی همواره زینت بخش آن است.

مریم نوری افزود: با دقت به ترکیب مواد اولیه غذاها و خوراک های بومی به خوبی می توان به جایگاه تغذیه در تمدن و فرهنگ کهن ایرانیان پی برد.

این کارشناس با بیان اینکه امروز نیازمند ایجاد شبکه ای از مطبخ خانه های سنتی در کشور هستیم، افزود: بسیاری از غذاهای سنتی به فراموشی سپرده شدند و منوی رستوران ها بیشتر شامل غذاهای تکراری و یا بر اساس الگوی کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: اصفهان یکی از استان های محوری کشور در بخش توریسم غذاست و باید طوری برنامه ریزی شود که خوراک های بومی آن مانند خورشت ماست و بریانی تنها جنبه تغذیه ای نداشته باشند بلکه فرصتی برای تبادل فرهنگی و ارزآوری اقتصادی و کارآفرینی نیز باشد.

اصفهان در کنار برخورداری از جاذبه های تاریخی وفرهنگی، تنوع شگفت آمیز از طعم ها، رنگ ها و رایحه غذاهایی است که هر یک در بردارنده رمز و راز زندگی گذشتگان است.
بسیاری از غذاها در این استان خاص اصفهان بوده و در هیچ کجای کشور یافت نمی‌شود و حتی برخی نیز از اصفهان به دیگر استانهای کشور راه یافته است.

برآیند بررسی ها نشان می دهد غذاها در اصفهان در بیشتر موارد به دو بخش تقسیم می شوند. یا آبگوشت مانند هستند و نان را در آن ها ترید (تلیت)می کنند یا حلیمی شکل اند و ترکیب جذابی از گوشت دنده یا گردن با حبوبات هستند که با هم کوبیده می شوند و در بیشتر مواقع با نان و سبزی خوردن تازه سرو می شوند.

اطلس جامع و سند راهبردی غذای ایرانی نیز درسال ۹۵، همزمان با جشنواره منطقه ای ‘سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری’  در اصفهان رونمایی شد.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی، هزار و ۸۵۰ اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

معروف ترین غذاهای ایرانی از دید گردشگران

خانه جواهری کوهپایه _جواهری در اصفهان

کاخ هشت بهشت _کاخ عالم اصفهان

بومگردی گزینه ای برای گردشگری در دوران کرونا

گرچه میل ذاتی به گردش این روزها با شیوع ویروس کرونا کمتر شده اما اقامتگاه‌های بومگردی و طبیعت پیرامون آنها با گنجایش نفرات محدود به عنوان گزینه‌ای مناسب برای گردشگران علاقه‌مند و خسته از ماندن در خانه، همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برابر این ویروس همه‌گیر مطرح است.

اینک پس از تجربه حدود یک سال وضعیت بحرانی و محدودکننده ناشی از شیوع کرونا، به نظر می‌رسد شرایط تا حدودی بهبود یافته لذا اغلب کسب و کارهایی که در این مدت به اجبار تعطیل شده بودند با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و این اخطار جدی که “ویروس کرونا همچنان در بین ما زندگی می‌کند و مترصد کوچکترین سهل‌انگاری شهروندان است تا دوباره موجی ویرانگر از بیماری و مرگ را به راه اندازد” به گردونه فعالیت بازگشته‌اند.

پیرو این تحولات و زیان هنگفت صنعت گردشگری از شیوع کرونا “سفر مسوولانه” به عنوان رویکردی متناسب با شرایط کرونایی در حوزه گردشگری و سفر مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است.

طبیعت‌گردی و استفاده از ظرفیت اقامتگاه‌های بومگردی مناسب‌ترین آغاز برای احیای صنعت گردشگری با تاکید بر “سفر مسوولانه” برای گذر از اوضاع کنونی محسوب می‌شود.

اقامتگاه‌های بومگردی با حال و هوای لطیف بومی، دور از هیاهوی شهر، دود و آلودگی، انسان را به ذات طبیعت‌دوست خود نزدیک کرده و او را نه تنها از آشفتگی و بی‌قراری زندگی مدرن رها می‌کند بلکه برایش زنگ تفریحی مفرح در میانه غوغای بحران شیوع ویروس کرونا است.

شیرینی میزبانی سنتی در خانه‌های قدیمی، سفره‌هایی با غذاهای سنتی و بومی، محیط آرام و امن، اسباب و لوازم ساده و بی‌آلایش و به دور از تشریفات، تشک‌های پنبه‌ای و لحاف‌های گلدوزی شده همه آن چیزی است که در اقامتگاه‌های بومگردی فراهم است.

چندسالی است که ایجاد، راه‌اندازی و میزبانی اقامتگاههای بومگردی رایج شده و علاوه بر اینکه مورد استقبال و توجه گردشگران قرار گرفته از سوی دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

خانه‌های قدیمی که در آرام ترین و زیباترین روستاها و دنج ترین مکان های طبیعی میزبان گردشگران هستند، جاذبه مورد علاقه آنها به ویژه گردشگران خارجی است.
این خانه‌ها مملو از فرهنگ بومی، زندگی توام با آداب، سنن و داستان های محلی و غذاهای لذیذ با مواد بومی است که همراه با شنیدن موسیقی محلی عرضه می‌شوند و در عین حال هزینه اقامت در آنها بسیار ارزانتر از واحدهای اقامتی رسمی در شهرهاست.
هوشمندی گردشگران و گرایش رو به رشد آنان برای تجربه فرهنگ های بومی و محلی موجب شده است آنان هرچه بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذاهای سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم باشند.
به همین سبب اقامتگاههای بومگردی مهمترین و بهترین ظرفیت برای استفاده از این فرصت و خواست گردشگران با هدف توسعه اقتصادی و پیشرفت محسوب می‌شود.

“اکوتوریسم” با معادل فارسی “بومگردی” به معنای سفر مسوولانه است که بیش از هرچیز به حفظ ارزش‌های زیست محیطی و معنوی منطقه مقصد گردشگر توجه دارد.

بر این اساس “بومگرد” نیز به گردشگری گفته می‌شود که در جریان سفر به منطقه‌ای بکر و طبیعی کمترین اثر منفی را بر ویژگیهای اصیل طبیعی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی مقصد گردشگری می گذارد.

بومگرد در تعامل مستقیم و بهینه با ساکنان بومی محل مورد نظر قرار می گیرد و به همین خاطر تجربه‌ سفری خاص و فراموش‌نشدنی را برای گردشگر به وجود می‌آورد که به طور همزمان بر بهبود کیفیت زندگی مردم محلی نیز تاثیر مستقیم دارد.

“اکوتوریسم” از این منظر در چارچوب صنعت گردشگری روشی بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون هرگونه تخریب و ایراد به منطقه مقصد است.

رونق بومگردی با عضویت ایران در انجمن جهانی اکوتوریسم

نماینده تام‌الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران  با بیان این که در حدود ۲ ماه پیش عضویت جمهوری اسلامی ایران در “انجمن جهانی اکوتوریسم” قطعی شد و این عضویت در حقیقت دروازه‌ای برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های طبیعی کشورمان به جهانیان است گفت: این  انجمن جهانی، مرجع علمی بین‌المللی معرفی مقاصد طبیعت‌گردی در جهان است.

حسین کشیری افزود: این انجمن با معرفی و اعلام جاذبه‌های طبیعی کشورهای عضو، در پایگاه اینترنتی رسمی خود، برپایی کارگاههای علمی، آموزشی و ارائه مقالات علمی در این زمینه اقدامات شایان توجهی برای جذب گردشگران طبیعت انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل با عضویت ایران در انجمن جهانی اکوتوریسم و بهره‌گیری از خدمات و فعالیتهایش می‌توان گفت دروازه جدیدی به روی معرفی جاذبه‌های طبیعی کشورمان و به خصوص معرفی اقامتگاههای بومگردی در ایران گشوده شده است.

نماینده تام‌الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران همچنین به ارزیابی وضعیت کنونی و آتیه طبیعت‌گردی در کشور و نیز جهان با توجه به شیوع ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: فعالیت در حوزه‌های گردشگری با رعایت پروتکلهای بهداشتی، در حال جان گرفتن است.

کشیری افزود: در رونق اکوتوریسم، اقامتگاههای بومگردی نقش و جایگاه قابل توجه و ویژه‌ای دارند و مهمترین محل خدمت‌رسانی به گردشگران در این زمینه همین واحدها هستند و البته تمایل و رغبت بسیار در جهان امروز برای این دست واحدها ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این انجمن بین‌المللی که سال ۱۹۹۰ میلادی تشکیل شد با عضویت ۱۹۰ کشور و موسسه رسمی از سراسر جهان به صورت تخصصی و علمی در حوزه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی فعالیت می‌کند.

نماینده تام‌الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران گفت: برخی نگرشهای ناصحیح و مغرضانه نسبت به ایران، هجمه رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تبلیغ پوچ پرخطر بودن سفر گردشگران خارجی به کشورمان و ناامن جلوه دادن ایران به عنوان یک مقصد امن گردشگری از  عوامل موثر در عدم عضویت کشورمان در انجمن جهانی اکوتوریسم بوده ‌است.

کشیری به شمار مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌های طبیعی ایران برای ارائه به انجمن جهانی اکوتوریسم و معرفی آنها در جهان اشاره و بیان کرد: بسته‌های پیشنهادی در این موضوع هنوز در حال تهیه و تدوین هستند که در آینده نزدیک اعلام خواهند شد.

توسعه بومگردی در انتظار توجه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل توجه ویژه گردشگری روستایی به توسعه اقامتگاه‌های بومگردی با احیای خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی، گردشگری کشاورزی و طبیعت‌گردی شاهد اقدامات خوبی برای حرکت به ‌سوی توسعه متوازن گردشگری در برخی نقاط استان خراسان رضوی بوده‌ایم.

یوسف بیدخوری افزود: این اقدامات کافی نبوده و وارد شدن صنعت گردشگری به‌ عنوان بخش اقتصادی تأثیرگذار بر زندگی مردم سایر شهرستان‌ها و روستاهای استان، نیازمند اقدامات و برنامه‌ریزی‌های جامع و بلندمدت مبتنی بر توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: این برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که با وجود ایجاد اثرات مثبت اقتصادی، کمترین تأثیر مخرب را بر جوامع میزبان و محیط‌زیست داشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: امروزه تعداد بسیاری از پروژه‌های مربوط به اقامتگاه‌های بومگردی در شهرها و روستاهای مستعد گردشگری استان به بهره‌برداری رسیده است و ادامه این روند می‌تواند گامی مؤثر و تحولی مثبت در راستای ترویج سیاست گردشگری متوازن در استان باشد.

بیدخوری با بیان این که در حال حاضر ۱۰۹ اقامتگاه بومگردی دارای پروانه بهره‌برداری و فعال در استان خراسان رضوی وجود دارد که بررسی وضعیت پراکنش آنها  در سطح شهرستان‌های استان نویدبخش آینده خوبی برای توسعه گردشگری استان است افزود: شهرستان گناباد با ۱۲ واحد بیشترین اقامتگاهها را دارد و شهرستانهایی مانند قوچان، فیروزه و گلبهار هر کدام یک واحد اقامتگاه دارند.

وی ادامه داد: شهرستان‌هایی چون جغتای، خوشاب، سرخس، ششتمد، زاوه، صالح‌آباد، فریمان و مه‌ولات هم در حال حاضر اقامتگاه بومگردی ندارند.

بومگردی عامل توسعه پایدار گردشگری

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: بومگردی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تعریف شده در  صنعت گردشگری به شمار می‌رود و می‌تواند رونق اقتصادی سرشاری در مناطق هدف ایجاد کند.

محمدصادق براتی در خصوص لزوم توسعه صنعت بومگردی در استان خراسان رضوی افزود: هدف اصلی از ایجاد و توسعه این نوع اقامتگاه‌ها رسیدن به توسعه پایدار گردشگری است و تقویت بومگردی  ضمن کمک به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه‌های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت‌های قدیمی و ارزشمند کشور مهیا می‌سازد.

وی با اشاره به ضرورت پشتیبانی و حمایت از فعالان این بخش ادامه داد: باید توجه داشت که هنوز خطر شیوع کرونا وجود دارد و باید هر اقدامی در این زمینه با توجه و رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شود اما آنچه روشن است وجود ظرفیت لازم برای توسعه گردشگری در این بخش ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی است.

خراسان رضوی روی ریل توسعه بومگردی

مدیرکل میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم با اشاره به وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر برای بومگردی و توسعه واحدهای اقامتی بومی در این استان گفت: با حمایت از تاسیس و راه اندازی این واحدها و ارائه تسهیلات به متقاضیان شمار واحدهای فعال بومگردی در استان طی امسال و سال آینده تا ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: با توجه به ظرفیتهای بومی، تاریخی و طبیعی در  استان خراسان رضوی واحدهای اقامتی بومی تا ۸۰۰ واحد قابل افزایش است.

وی ادامه داد: تا قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ هم بومگردی و اقامتگاههای بومی در خراسان رضوی مورد استقبال گردشگران خارجی قرار می گرفت و به خصوص در شهرهایی مانند گناباد، تربت‌جام و خواف شاهد استقبال بیشتر گردشگران خارجی بودیم.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شمار اقامتگاههای بومگردی استان در چارچوب برنامه‌ریزی و تلاشهای جاری تا پایان دوره فعالیت دولت دوازدهم به ۱۶۰ واحد افزایش خواهد یافت.

مکرمی فر افزود: خراسان رضوی به دلیل گستردگی و تنوع جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری این خطه، از ظرفیت بسیار برای توسعه بومگردی و ایجاد واحدهای اقامتی برخوردار است.

وی ادامه داد: به همین خاطر علاوه بر واحدهای اقامتی بومگردی که تاکنون در خراسان رضوی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند موافقت اصولی تاسیس برای ۱۶۵ اقامتگاه بومگردی دیگر نیز از سوی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان صادر شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در پی صدور موافقت اصولی برای تاسیس این تعداد اقامتگاه هم‌اینک اقدامات اجرایی به منظور راه اندازی آنها آغاز شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

ابلاغ ضوابط «اقامتگاه‌های بومگردی» به‌زودی

گردشگری خوراک فرصتی برای بومگردی‌های ایران

آش نخورده و دهان سوخته؛ حکایت اتهام به بومگردی‌ها

در کیش مسافر هست، پروتکل نیست

پس از مدت‌ها وقفه و رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا،‌ جزیره کیش حالا پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور است. میزبانی که البته با اضطراب و نگرانی توام شده است.

 آغاز زمستان و فصل سرما و همچنین بهبود نسبی وضعیت شیوع ویروس کرونا،‌ کیش را به مقصدی جذاب برای مسافران تبدیل کرده است.

حالا جنگ‌های شبانه و کنسرت‌ها، جانی دوباره گرفته‌اند و در گوشه و کنار جزیره، بنرهای تبلیغاتی استندآپ کمدین‌ها و خواننده‌های مطرح پاپ خودنمایی می‌کند. استقبال از این برنامه‌ها نیز به حدی است که اجراها گاه به سانس‌های فوق‌العاده کشیده می‌شود.

افزایش تعداد پروازها به جزیره نیز خود گویای استقبال گسترده مسافران است. به گونه‌ای که در برخی از روزها، مجموع پروازهای ورودی و خروجی به کیش حتی سه رقمی شده و به ۱۰۶ پرواز در روز رسیده است.

از طرفی دیگر رئیس جامعه هتلداران کیش نیز از اشغال ۹۸ درصدی ظرفیت هتل‌های جزیره خبر داده و گفته :  با کنترل و نظارت مسئولان و اهتمام جدی برای رعایت قوانین بهداشتی شرایط به گونه‌ای شد که از آذر تاکنون هیچ اتاق خالی در هتل‌ها وجود ندارد.

مسافر هست، پروتکل نیست

اگرچه افزایش حضور مسافر و گردشگر خبر خوشحال‌کننده‌ای برای اقتصاد و توریسم لطمه‌خورده از کرونا به حساب می‌آید، در عین حال نگرانی از جهش و شیوع دوباره ویروس کرونا در جزیره را افزایش می‌دهد. به خصوص آن که مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مسافران به شدت پایین است.

در برخی از فضاهای سربسته مانند رستوران‌ها، فاصله اجتماعی رعایت‌ نمی‌شود و در کنار سواحل نیز مردم به سیاق دوران پیش از کرونا رفتار می‌کنند. سخنگوی شورای سلامت کیش نیز این مطلب را تایید می‌کند و می‌گوید: متاسفانه مشکل اصلی ما مسافرانی هستند که با خیال راحت به سفر آمده‌اند و چون ستاد ملی کرونا برخی شهرها را آبی اعلام کرده،‌ تصور می‌کنند در این شهرها از نظر کرونا خطری تهدیدشان نمی‌کند و به همین خاطر پروتکل‌ها را درست رعایت نمی‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز انجام سفرهای تفریحی در این مقطع را خلاف توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی عنوان می‌کند و می‌گوید: سفرکردن در این شرایط در واقع خطرکردن است؛‌ چرا که در سفر خانواده نمی تواند پروتکل‌ها را به میزانی که در شهر خود زندگی می‌کند رعایت کند.

فاطمه نوروزیان به یک باور غلط رایج در بین مردم نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از مردم تصور می‌کنند در فضای باز امکان انتقال ویروس وجود ندارد. در حالی که احتمال انتقال ویروس در فضای باز صفر نیست و دو نفر در فضای باز اگر به مدت ۱۵ دقیقه با هم صحبت کنند ممکن است ویروس را منتقل کنند.

تدابیری برای علاج واقعه پیش از وقوع

با این حال شورای سلامت کیش در سی‌وسومین جلسه شورای خود،‌ به منظور کنترل شرایط ورود خودروهای پلاک سرزمین اصلی مسافری به جزیره کیش را به مدت ۲هفته ممنوع کرد.

هجوم مسافران به بندرعباس، کیش و قشم، استانداری هرمزگان را نیز بر آن داشته تا محدودیت‌هایی برای سفر به کیش در نظر بگیرند.

به گفته فریدون همتی مردم استان پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را طی چندماه اخیر به خوبی رعایت کردند اما در تعطیلات اخیر، با ورود جمعیت زیادی از گردشگران به استان مواجه شده که بخش عظیمی از این مسافران از استان های فارس و کرمان بودند.

او از استقرار تیمی هایی برای کنترل و  تشویق مسافران به عدم مسافرت به هرمزگان در ورودی های استان به منظور کنترل روند افزایشی ورود مسافران و گردشگران خبر داده و گفته در پارک ها و  سواحل، امکانات و خدماتی به مسافران و گردشگران ارائه نخواهد شد و از برپایی چادر نیز ممانعت به عمل خواهد آمد.

استاندار هرمزگان همچنین گفته است: در بنادر چارک و سایر بنادری که امکان انتقال وسایل نقلیه به جزایر قشم  و کیش وجود دارد، سرویس دهی لندینگ کرافت برای انتقال خودرو به این جزایر قطع شده است.

همتی بیان داشت: از این هفته، گلوگاه های ورودی استان از سمت چهار استان فارس، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان با حضور نیروهای هلال احمر، نماینده فرمانداری ها، نیروی انتظامی و … با جدیت بیشتری کنترل می شود.

استاندار هرمزگان عنوان کرد: گروه های نظارتی در شرایط عادی در همه نقاط پر رفت و آمد و به‌خصوص بنادر و نقاط گردشگری حضور دارند و بر اساس دستور ابلاغی موظف به هشدار به مسافران برای رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و فراهم کردن امکان لازم برای گند زدایی محیط های پر رفت و آمد هستند.

محمدرضا رضانیا سخنگوی شورای سلامت جزیره کیش نیز از تشدید نظارت‌ها در جزیره خبر می‌دهد: در شورای سلامت تصمیم گرفته شد،‌ تیم های نظارتی تقویت شوند و بازدیدها سختگیرانه شوند و با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند،‌ مماشاتی هم صورت نخواهد گرفت. البته ما در رابطه مشکلی با اصناف نداریم؛ اما در اماکن گردشگری خصوصا در سواحل متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌ها پایین است.

وضعیت شکننده کیش

کمتر از ۶۰ روز دیگر تا آغاز سال جدید باقی‌مانده است. آن طور که از شواهد و قرائن بر می‌آید،‌ برای دومین سال متوالی،‌ عید نوروز را در کنار این ویروس خواهیم گذراند. اگر می‌خواهیم سال آینده را با سختی به مراتب مضاعف‌تری از امروز آغاز نکنیم،‌ چاره‌ای نیست جز این که همچنان خود را مقید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدانیم؛ چه در سفر و چه در شهر و دیار خود.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش نیز با لحنی توام با تردید و نگرانی در خصوص روزهای آتی می‌گوید: وضعیت جزیره کیش در حال حاضر شکننده است و به سرعت می تواند وارد یک پیک جدید بیماری شود. نتیجه عدم رعایت اصول بهداشتی،‌ دو هفته آینده مشخص خواهد شد و در صورت افزایش تعداد ابتلاها ممکن است مجبور به اعمال دوباره محدودیت‌ها در ایام پیش رو شویم.

منبع:ایرنا

مرتبط:

نگاهی به جزیره کیش ، مروارید خلیج فارس

جایروکوپتر _جدید ترین تفریح در کیش

کیش مقصد ایده آل برای سفری به جنوب؟

افزایش آثار زنان در مهمترین موزه پرادو مادرید

موزه هنر «پرادو» در اسپانیا قصد دارد آثار بیشتری از هنرمندان خارجی و زن را به نمایش بگذارد.

به نقل از گاردین، مسوولان موزه «پرادو» در اسپانیا قصد دارند با ایجاد تغییراتی، آثار هنری بیشتری از هنرمندان خارجی و زن را در مجموعه دائمی این موزه بگنجانند.

موزه پرادو یکی از پربازدیدترین موزه‌های شهر مادرید بوده و با شاهکارهایی که از هنر اسپانیا دارد، کامل‌ترین مجموعه از آثار نقاشی این کشور در دنیا به شمار می‌رود.

موزه پرادو، یکی از گوهرهای فرهنگی ارزشمند شهر مادرید و یکی از بهترین گالری‌های هنری جهان به شمار می‌رود. این موزه در خیابان «پسئو دل پرادو» (Paseo del Prado) واقع شده و شاهکارهایی از استادان بی‌بدیل اروپایی مانند «ولاسکِز»، «گویا»، «رافائل»، «روبنس» و «بوش» را در ساختمانی قرن هجدهمی به سبک نئو کلاسیک به نمایش می‌گذارد.

«میگل فالومیر»، مدیر موزه «پرادو» می‌گوید، یکی از معدود عواقب همه‌گیری کرونا این بود که تعطیلی موزه این امکان را برای کارکنان موزه فراهم کرد تا گنجینه‌های موزه و نمایش آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

به گفته «فالومیر» تصمیم ایجاد تغییرات در مجموعه این موزه یک تصمیم ناگهانی نبوده بلکه با هدف بهتر توصیف کردن مکتب‌ها و دوره‌های مختلف اتخاذ شده است.

موزه «پرادو» سال گذشته با برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان «مهمانان ناخوانده» سعی کرد برابری جنسیتی بیشتری در مجموعه‌اش ایجاد کند. هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن این موضوع بود که چطور آثاری که توسط دولت اسپانیا در سال‌های ۱۸۳۳ تا ۱۹۳۱ خریداری شدند سبب شدند تا زنان به عنوان هنرمندان معرفی شوند. البته این نمایشگاه با انتقاداتی از سوی هنرمندان زن و برخی از چهره‌های دانشگاهی مواجه شد که موزه را به تمرکز بر نمایش آثار مردان بیش از آثار زنان متهم کرده بودند.

به گفته مدیر «پرادو» ایجاد تغییرات در مجموعه این موزه از مجموعه قرن نوزدهم آغاز خواهد شد که شاید نشانه‌هایی از این تغییر در تابستان جاری مشهود شود.

مدیر این موزه اعلام کرد روند برگزاری نمایشگاه‌های برجسته‌ای از آثار هنری هنرمندان زن درکنار گنجاندن آثار بیشتری از هنرمندان زن در مجموعه دائمی و خریداری آثار بیشتری از این هنرمندان در موزه «پرادو» ادامه خواهد داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خسارت‌ قابل توجه کرونا برای گردشگری اسپانیا

پیشنهاد روزنامه اسپانیایی برای سفر به ایران

قلعه تاریخی کوکا _نگینی در دل اسپانیا

بلژیک سفرهای غیرضروری را ممنوع می‌کند

بلژیک با هدف کنترل شیوع انواع جدید ویروس کرونا سفرهای غیرضروری را ممنوع خواهد کرد.

به نقل از یورونیوز بلژیک، برای جلوگیری از گسترش نوع مسری‌تر ویروس کرونا از روز چهارشنبه سفرهای غیرضروری به مقصد بلژیک و از بلژیک، به کشورهای دیگر را ممنوع می‌کند.

این قانون که تا اول مارس به اجرا گذاشته خواهد شد شامل سفرهای زمینی، دریایی و هوایی می‌شود. کسانی که برای کسب و کارهای ضروری ناچار به سفر هستند، کسانی که دلایل خانوادگی دارند و یا با هدف تحصیل سفر می‌کنند شامل این قانون نخواهند شد.

نخست‌وزیر بلژیک، اعلام کرد بازدیدکنندگان از بریتانیا، آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی باید ۱۰ روز قرنطینه شوند تا مشخص شود ناقل انواع جدید ویروس کرونا به این کشور نیستند.

آژانس‌های مسافرتی بلژیک، تاکنون به دلیل گسترش کرونا متحمل خسارت‌های شدیدی شده‌اند، چراکه لغو پروازها، محدودیت‌های سفری و نگرانی‌ها از ابتلا به ویروس کرونا آمار رزرو بلیت و هتل‌ها را به شدت کاهش داده است.

مرتبط:

پایتخت بلژیک چه نام دارد؟

بروکسل , پایتخت بلژیک

بهترین زمان سفر به بلژیک چه ماهی است؟