صنعت گردشگری با ٢٢هزار میلیارد خسارت زمین‌گیر نشده

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این‌که صنعت گردشگری ایران از شیوع ویروس کرونا ٢٢ هزار میلیارد تومان آسیب ‌دیده است گفت: گردشگری هنوز زمین‌گیر نشده و سرپا است.

علی‌اصغر مونسان در افتتاحیه نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با اشاره به مجموع حوادث و وقایع سال ٩٨ که گردشگری را تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: ما نه تنها زمین‌گیر نشدیم بلکه هوشمندانه روی نقاط ضعف کار و تلاش کردیم که هوشمندانه بازارهای جدید را فعال کردیم. ما ضربات مکرری را که در سال ٩٨ دریافت شد به نحوی جبران کردیم، رکورد بی‌سابقه در حضور گردشگران خارجی در همان سال ٩٨ شاهد این ادعا است.

او ادامه داد: در گردشگری داخلی تحول به حدی رو به جلو است که با وجود هشدارها در دوران کرونا برای سفر نرفتن، دیدیم که عده‌ای آن را در سبد خانوار خود قرار داده‌اند.

مونسان سپس به تحولات ساختارهای گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: ٢٢٣ هزار میلیارد تومان پروژه در گردشگری تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود و ١۵٨ هزار میلیارد تومان پروژه دیگر در گردشگری در کشور درحال اجرا است. این حجم سرمایه‌گذاری از رشد عبور کرده و به جهش تبدیل شده است.

او افزود: بیش از ۴٠٨ هتل در دولت تدبیر و امید ساخته شد و از ٢١٩ هزار تخت به ۴١٧ هزار تخت رسیدیم که یک نوع جهش است. بخش عمده این پروژه‌ها در زمان تحریم حداکثری کشور اتفاق افتاده است. در واقع زمانی که منابع زیاد نفت در خارج از کشور بلوکه شد این وزارتخانه با اقتصاد مردم‌پایه، ماموریت خود را رو به جلو برد.

مونسان بیان کرد: در حوزه میراث فرهنگی، کل بودجه برای ٣۴ هزار اثر زیر ٢٠٠ میلیارد تومان بود که اگر قرار بود با این بودجه به میراث فرهنگی بپردازیم خیلی از آثار از بین می‌رفت. از طرفی دولت در شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت. چه باید می‌کردیم؟ سراغ مردم رفتیم. با واگذاری بناهای تاریخی از سوی مردم و استفاده از سرمایه‌های آن‌ها این بناها را به موضوعات جدید و پرجاذبه تبدیل کردیم.

او سپس به افتتاح نمایشگاه گردشگری تهران با وجود تمام محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: خواستیم بگوییم ما هنوز پررونقیم و هرچند ضربات زیادی خوردیم، اما از پا ننشستیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: گردشگری هنوز سرپاست. به همان میزان که مردم در برابر بدترین تحریم‌ها که نمی‌شود پشت تریبون گفت مقاومت کردند، گردشگری هم به همان میزان  از خود استقامت نشان داد، اگرچه ٢٢ هزار میلیارد تومان از کرونا آسیب دید. حمایتی که ما کردیم اندک بوده است، با بودجه‌ای که سه سال تحت سخت‌ترین تحریم‌ها بود بیشتر از این نمی‌شد حمایت کرد.

به گفته مونسان، تا کنون از محل وام‌های کرونا بیش از ۶٠٠ میلیارد تومان به پرونده‌های گردشگری تزریق شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حمایت‌های کاغذی از صنعت گردشگری

قلعه چای _منطقه ی نمونه گردشگری

از راهنمایان گردشگری بی‌اهمیت نگذریم

تبخیر گردشگری در دریاچه لوت

یادداشت از: عباس تقی زاده – مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان

حدود دو سال از طغیان رودخانه شور و زیر آب رفتن بخش زیادی از کلوتها در بیابان لوت و ایجاد دریاچه در نزدیکی شهداد می گذرد.

کلوتها بسان “کشتی های کلوخی” درسیلاب شناور شدند و آنها که اصطلاحا گردشگر نامیده می شوند راهی لوت شدند.

عکسهای خودگرفت و تصاویر دریاچه در شبکه های اجتماعی منتشر شد و پس از پخش یک ویدیو از دریاچه لوت در تلویزیونهای ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور، رسانه ملی هم به آن پرداخت و میزان حضور گردشگران افزایش چشمگیری داشت.

در فروردین ۹۸ و پس از وقوع سیل، پیشنهاد استفاده اصولی از این جاذبه که شاید هر سده یکبار رخ دهد و حتی پیشنهاد برگزاری تورهای بازدید هوایی از این پدیده زیبا و کم نظیر در دل کویر داده شد که می توانست توسط شرکت هواپیمایی ماهان که عنوان معین اقتصادی بخش شهداد را یدک می شود انجام شود اما نه در این خصوص اتفاقی افتاد و نه هنوز پس از آذر ۹۶ و نشستن تنها هواپیما در باند فرودگاه خاکی این شرکت در ملک آباد، هواپیمایی نه در این محل فرود آمده و نه برخاسته است. ضمن آنکه استاندار وقت ابتدا کلنگ ساخت یک فرودگاه گردشگری را در نزدیکی شهر شهداد به زمین زد و کار در همان حد باقی ماند. در منطقه کم بارش شهداد، آثار دایره گچی محل به زمین زدن کلنگ و دیگر سازه های موقت آن مراسم هنوز دیده می شود.

دریاچه در محدوده بیابان جهانی لوت ایجاد شد و بخشی از جاده شهداد به نهبندان را زیر آب برد. طبیعی است هر گونه فعالیت گردشگری در لوت باید در چارچوب مقررات ثبت جهانی انجام شود اما اتفاق خاصی جز زدن چند تابلوی هشدار دهنده رخ نداد.

کرونا هم که آمد و با شایع شدن اینکه ویروس کرونا با گرما از بین می رود اقبال به لوت و دریاچه بیشتر شد اما طرح و برنامه خاصی برای مدیریت گردشگری دریاچه لوت تدوین و ارایه نگردید.
پس از ۲۲ ماه آب دریاچه لوت در حال تبخیر و خشک شدن است. بادبانهای گردشگری تخصصی و حرفه ای در گستره بیابان جهانی لوت که حتی با ثبت جهانی باز نشد اینبار نیز با ایجاد دریاچه لوت نیز گشوده نگردید و حتی به گل نشست.

بماند که برای مردم بومی، ثبت جهانی لوت نیز هنوز معنایی پیدا نکرده است و به قول یکی از اهالی “ما نمی دونیم اینکه لوت، ثبت جهانی شده ما باید چکار کنیم، شهداد چطور میشه، ثبت جهانی یعنی چی”.

این شنیده ها به معنای ثبت کاغذی جاذبه ها دارد و معنای دیگرش ضعف در مدیریت مشارکت دهی جامعه بومی در فرایند ثبت حهانی و پیوند زدن با اصالت جوامع محلی با جهان است. شهداد، هنوز از سوی مدیران به چشم یک منطقه دور دیده می شود هر چند با بهره برداری از تونل شهداد در ۹۱ کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد. اما همین منطقه در نزد مردم و گردشگران، خیلی نزدیک شده است‌ البته بیابان لوت نه شهداد.

وقتی صدها و هزاران خودرو از کنار شهداد به لوت می روند و برمی گردندو وارد شهر نمی شوند نشان می دهد شهداد همچنان در دوردستها قرار دارد.

لازم است توجه ویژه ای به شهر شهداد شود شهری کهن که وضعیت امروزش تناسبی با داشته ها و ظرفیت هایش ندارد.

ساختمان نمایندگی میراث فرهنگی شهداد، فرسوده ترین ساختمان اداری و حتی خانگی در این‌منطقه زلزله خیز است که یادگار دهه ۵۰ است و نقشه ساخت موزه شهداد تا همین چند سال قبل آنقدر بر دیوارش ماند تا آفتاب، سفیدش کرد.

شهداد علاوه بر جاذبه های بی نظیر طبیعی و مرقد مطهر امامزاده زید(ع)، صاحب قدیمی ترین پرچم فلزی جهان و دهها قلعه و ابنیه تاریخی است. ضمن آنکه مسیر کرمان به شهداد و روستاهای تابعه نیز بسیار جذاب است و سیرچ زادگاه هوشنگ مرادی کرمانی، اندوهجرد زادگاه بهزادی اندوهجردی علاوه بر ظرفیتهای طبیعی دارای ارزش فرهنگی و ادبی هستند در کنار این باید به روستاها و واحه های کویری و تنوع فرهنگی نیز در پهناورترین بخش ایران اشاره کرد.

بازسازی و مرمت قلعه های رموک، چغوکی، کهنه، شفیع آباد، کت کتو و… پیربابامسافر، خانه صادقی، آسیاب و آب انبارهای تاریخی، ادامه کاوش در محوطه باستانی، احداث موزه باستان شناسی و مردم شناسی، تاسیس اداره میراث فرهنگی و استقرار مرکز ثبت جهانی لوت با چارت مشخص و امکانات لازم، گسترش آموزشها و توان افزایی بومی، ایجاد بازارچه های صنایع دستی، تصویب رویدادهای ملی و بین المللی گردشگری در حوزه لوت و شهداد و تدوین طرح جامع گردشگری از نیازهای اصلی بخش شهداد در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

در آستانه سفر وزیر گردشگری، صنایع دستی و گردشگری به بخش شهداد قرار داریم. با تجربه ای که از سفر برخی وزرا و مقامات به شهداد داریم امید می رود وزیر به عنوان گردشگر و یا مهمان یک مرکز خاص به شهداد سفر نکند و در کنار رصد ستارگان، نگاهی هم به شهداد و مردمانش در کل بخش بنماید که همسایه کویر هستند و با لوت زندگی می کنند.

صادقانه عرض کنم سفر مقامات بدون ارتباط با مردم، ضررش بسیار بیشتر از فوایدش هست و متاسفانه به شکاف و فاصله بین مردم و حاکمیت می انجامد و تاسف بار تر اینکه حس ناامیدی را در دل مردم ایجاد می کند.

همه می دانیم شرایط کرونایی حاکم است، دستکم دیدار با رعایت پروتکلها با نمایندگانی از مردم پیشنهاد و درخواست می شود.

نکته بعد در سفر مقامات، بسنده کردن به توصیف جاذبه ها واظهار شگفتی است که بیشتر به کار سایت روابط عمومی ها و تاحدودی رسانه ها می خورد اما این تیتر ها و عکس ها تا مادامی به کار عملی نینجامد در افکار عمومی نفوذ پیدا نمی کند.

منکر نقش مردم و جوامع محلی نیستم و از قضا عامل اصلی را همان جوامع محلی و دانش بومی می دانم. شرط لازم برای مشارکت بخشی به مردم؛ گفت و گو، آموزش، آگاهی و تسهیلگری ورود آنها به میدان عمل است و گرنه گردشگران جاذبه ها را می نگرند و جوامع محلی گردشگران را در مقام تماشاچی نگاه می کنند و چیزی بین این دو گروه مبادله نمی شود نه داد و ستد اقتصادی، نه فرهنگی.

اقدامات میراث فرهنگی در راه اندازی و رونق بومگردی ها، ثبت جهانی لوت و ثبت ملی برخی آثار، پژوهشهای دقیق و انتشار کتاب آب و آبیاری در شهداد، تبلیغات و معرفی جاذبه ها، راه اندازی پایگاه جهانی و همکاریهای پژوهشی دانشگاه تهران و… ستودنی است و انتظار می رود با سفر وزیر گردشگری، نگاه ویژه ای به بخش شهداد شود و امور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی آن سامان یابد.

مردم و مسئولان بخش شهداد در این زمینه نقش تعیین کننده دارند و لازم است برخی مدیران تحرک بیشتری داشته باشند و خود را محدود به مکاتبات اداری و بخشنامه های دست و پاگیر و بروکراسی های اداری نکنند.

شهداد از حیث داشته ها بسیار ثروتمند است اما ثروتی که با درصد خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی در آن همخوانی ندارد و گردشگری می تواند ظرفیت ها و توانایی های نهفته این گنج پنهان را شکوفا سازد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کلوت شهداد _قطب گرمایی زمین

ایران زیباست؛ دریاچه «کلوت»

بیابان لوت سه سال پس از جهانی شدن

قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره استرالیا کشف شد

تصویر یک کانگورو به عنوان قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره استرالیا شناسایی شد.

به نقل از سی ان ان، کارشناسان اخیرا اعلام کردند قدمت یک سنگ‌نگاره در استرالیا که یک کانگورو در اندازه طبیعی را به تصویر می‌کشد به بیش از  ۱۷۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و به این ترتیب این نقاشی قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره استرالیا محسوب می‌شود.

این نقاشی کانگورو که در اندازه حدود دومتری خلق شده است بر سقف یک پناهگاه صخره‌ای قرار دارد. این نقاشی کانگورو یکی از چندین سنگ‌نگاره‌ای است که نخستین‌بار در دهه ۹۰ میلادی توسط  محققان در منطقه «کیمبرلی» کشف شده بود.  این نقاشی و سایر نقاشی‌های این منطقه ویژگی‌های مشترکی با سنگ‌نگاره‌های قدیمی اروپا و آسیا دارند.

نقاشی‌های بسیار قدیمی از حیوانات همچون این نقاشی در ابعاد واقعی یا دست کم نزدیک به ابعاد واقعی آن‌ها خلق می‌شوند؛ این نقاشی‌ها ساختار سوژه مورد نظر را به سادگی به تصویر می‌کشند و طرح کلی آن‌ها اغلب با استفاده از خطوط ساده تصویر می‌شدند. با توجه به همین ویژگی‌ها است که این نقاشی کانگورو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره‌های استرالیا شناسایی شده است.

دانشمندان چند دانشگاه و موسسات تحقیقاتی با کمک کارشناسان محلی بررسی این نقاشی‌ها را آغاز کردند و در نهایت روز دوشنبه نتایج این تحقیقات در یک ژورنال تخصصی منتشر شد.

نقاشی‌هایی که  بر روی غار و صخره‌ها خلق شده‌اند به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ارتباطی انسان شناسایی شده‌اند. برخی از قدیمی‌ترین انواع سنگ‌نگاره‌ها در «سولاوسی» واقع در اندونزی کشف شده‌اند.

البته تعیین قدمت سنگ‌نگاره‌هایی بیشتر از ۶۰۰۰ سال پیش آسان نیست چراکه شناسایی وجود ماده‌ای در رنگدانه‌ها  برای اندازه‌گیری قدمت با کمک روش رادیوکربن دشوار است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

صخره‌های موجی هایدن _موج‌های سنگی استرالیا

لرد هاوو جزیره ای زیبا در استرالیا

پایتخت استرالیا کجاست؟

بازگشایی موزه‌ها و کتابخانه‌های انگلستان

نخست‌وزیر بریتانیا در راستای برنامه چندمرحله‌ای کاهش محدودیت‌های کرونا تاریخ بازگشایی موزه‌ها و کتابخانه‌های انگلستان را اعلام کرد.

به نقل از آرت‌نیوزپیپر، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد موزه‌ها و کتابخانه‌های سراسر انگلستان می‌توانند در راستای برنامه چهارمرحله‌ای کاهش قوانین قرنطینه از ۱۷ می بازگشایی شوند.

بر اساس بیانیه رسمی دولت مراکز تفریحی سرپوشیده‌ همچون موزه‌ها، سینماها و محوطه‌های بازی کودکان می‌توانند در بهترین حالت ممکن در مرحله سوم ۱۷ ماه می بازگشایی شوند.

درهای موزه‌های این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در بیشتر مواقع در سال گذشته به روی مردم بسته بود. برخی از موزه‌ها در ماه دسامبر بازگشایی شدند اما تمامی موسسات همزمان با آغاز مرحله جدید قرنطینه ناچار به تعطیلی در ۳۰ دسامبر شدند که به دنبال آن خسارت‌های مالی و تغییر تقویم نمایشگاه‌ها ادامه پیدا کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

۸ واقعیت درباره پارتنون ، نماد یونان باستان

جنگل‌های حرا؛ کشف ابن‌سینا یا کاشت انگلیسی‌ها؟

شرط سفر در نوروز و وضعیت کرونای انگلیسی

افتتاح نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با حاشیه‌های کرونا

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران از امروز افتتاح شد. این نمایشگاه تا روز جمعه هشتم اسفندماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا است.

افتتاحیه این نمایشگاه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جمعی از فعالان گردشگری، نمایندگان مجلس و  نمایندگان سفارتخانه‌های خارجی کشورهای مقیم از جمله عراق، انگلیس، اتریش، ازبکستان و ایتالیا برگزار شد. در ورودی سالن افتتاحیه تونل ضدعفونی‌کننده نصب شده بود اما تب‌سنجی یا اقدامات دیگری در مراسم افتتاحیه انجام نشد.

ظرفیت سالن افتتاحیه ١۵٠ نفر درنظر گرفته شده بود که صندلی‌ها با فاصله از یکدیگر قرار داشت، اما تهویه سالن با ایراد مواجه بود، به طوری که از نیمه‌های مراسم درهای سالن باز گذاشته شد. مراسم افتتاحیه که با اجرای گروه‌های موسیقی محلی نیز همراه بود، حدود دو ساعت طول کشید. افتتاح سالن‌های نمایشگاه توسط وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز با ازدحام جمعیت مواجه شد.

ورودیه نمایشگاه بین‌المللی برای عموم ٢٠ هزار تومان است. چهار سالن به استان‌ها اختصاص یافته که محصولات گردشگری و صنایع دستی را عرضه کنند، هرچند که پروتکل‌های کرونا حضور شرکت‌کنندگان را محدود و فضای غرفه‌ها را کوچک‌تر کرده است.

 

در ورودی هر سالن تونل ضدعفونی‌کننده نصب شده و  بازدیدکنندگان پیش از ورود تب‌سنجی می‌شوند، اما هیچ‌ محدودیتی در تعداد بازدیدکنندگان وجود ندارد، درحالی که قبلا اعلام شده بود برای حضور باید از پیش به صورت آنلاین نوبت گرفت.

سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز گفته که نمایشگاه‌های تخصصی بدون حضور بازدیدکننده عمومی برگزار می‌شود، اما ورود به نمایشگاه گردشگری که همزمان با نمایشگاه تله‌کام در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شده است، محدودیت یا ممنوعیتی برای ورود عموم مردم ندارد.

در محوطه باز نمایشگاه تعدادی سیاه‌چادر نصب شده و غرفه‌های فروش غذا نیز برپا است و گروه‌های موسیقی و نوازندگان محلی هم در طول برگزاری نمایشگاه حضور دارند.

 

در نمایشگاه امسال استان قم حضور ندارد و استان خوزستان به دلیل وضعیت حاد کرونا از حضور در نمایشگاه منع شده است اما منطقه آزاد اروند از استان خوزستان در نمایشگاه حضور دارد.

بسیاری از غرفه‌داران استانی امید دارند این نمایشگاه، نوروز متفاوتی را رقم بزند و بخشی از خسارات یک سال گذشته آن‌ها را جبران کند. هرچند ستاد ملی کرونا هنوز تصمیم قطعی برای سفرهای نوروزی را اعلام نکرده است. البته که معاون گردشگری و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و ‌صنایع دستی در افتتاحیه همین نمایشگاه اعلام کردند مجوز سفرهای نوروزی را به صورت محدود ‌مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی گرفته‌اند و این نمایشگاه را آغازی برای گردشگری پس از یک سال رکود دانستند.

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی از امروز (۵ اسفند) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده و تا جمعه ( هشتم اسفندماه) برپا است. ساعت بازدید نمایشگاه از ٩ صبح تا ۵ عصر است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جزئیات نمایشگاه گردشگری تهران تشریح شد

انتشار فراخوان دومین نمایشگاه «نخ و نگاره»

فراخوان دومین نمایشگاه «نخ و نگاره هیما» منتشر شد. آثار این نمایشگاه قرار است شهریور ماه ۱۴۰۰ به نمایش گذاشته شوند.

نمایشگاه «نخ و نگاره هیما» با تاکید بر پتانسیل آثار هنرمندان و پیشکسوتان دوخت‌های سنتی و کاربردی بودن این هنر برگزار می‌شود و سعی دارد از ظرفیت هنرمندان در سایر رشته‌های هنری مانند طراحی لباس، طراحی دوخت و زیورآلات سنتی استفاده کند؛ در همین راستا از همه هنرمندان رشته های طراحی لباس، دوخت و زیورآلات سنتی دعوت به همکاری کرده است.

به منظور فراهم کردن فرصت کافی برای خلق آثار جدید، فراخوان این دوره از نمایشگاه در پنج مرحله انجام می‌شود و آثار پذیرفته، شهریور ماه ۱۴۰۰ به نمایش گذاشته می‌شوند.

عبدالمجید شریف زاده، رییس پژوهشکده هنرهای سنتی، در مراسم رونمایی از پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را ایجاد فضایی برای تعامل هنرمندان دانست و در این مراسم اظهار امیدواری کرد که «این شرایط برای دیگر رشته‌های هنرهای سنتی نیز ایجاد و شرایط خرید و فروش آثار هنرمندان مهیا شود. زیرا اگر برای هر کاری وجه اقتصادی آن در نظر گرفته نشود نتایج مطلوبی نخواهد داشت بنابراین چگونگی حضور هنرمندان و انتقال آثار آنان به خارج از ایران به اعتلای هنر ایرانی و معرفی هنرمندان کشورمان کمک می‌کند.»

هنرمندان علاقمند می توانند برای شرکت در این فراخوان به آدرس سایت هیما himahandicraft.com ، صفحه اینستاگرام نخ و نگار هیما @nakh.negareh.hima  و صفحه اینستاگرام هیما @himahandicrafts مراجعه کنند.

به گفته زهرا عرب علیدوستی مدیر این نمایشگاه، پذیرش و داوری آثار از اول مرداد ماه و به صورت مجازی برگزار می شود. هنرمندان متقاضی فرصت دارند آثار خود را تا ۱۵ مرداد ماه به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند. داوری آثار در سه مرحله و از ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ انجام می‌شود. همچنین هنرمندان فرصت دارند اصل آثار خود را از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ مرداد ماه ارسال کنند.

ارسال رزومه و تصویر هنرمندان به همراه آثار و مشخصات شامل نام و طراح اثر، تکنیک اجرا و مجری آن است.

رونمایی از دو اثر فاخر در این حوزه از دیگر برنامه‌ها در حاشیه دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما است.

آثاری که در نخستین نمایشگاه نخ و نگاره حضور داشتند امکان شرکت دوباره در دومین نمایشگاه را ندارند.

همچنین در حاشیه نمایشگاه پیش رو کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید و هنرمندان به صورت زنده و از طریق اینستاگرام نخ و نگاره هیما پخش می‌شود. این حرکت در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

در مراسم اختتامیه که تاریخ آن متعاقبا اعلام می‌شود، کلیه شرکت‌کنندگان تقدیر می‌شوند. در عین حال به انتخاب داوران به پنج هنرمند پیشکسوت و پنج هنرمند برگزیده، تندیس نمایشگاه و جایزه اهدا می‌شود. همچنین به پنج هنرمندی که آثارشان در بخش طراحی لباس انتخاب می‌شود، لوح و تقدیر و تندیس نمایشگاه تعلق می‌گیرد.

نخستین نمایشگاه نخ و نگاره به همت گروه هنرهای سنتی و صناعی هیما و پژوهشکده هنرهای سنتی در مرداد ماه ۱۳۹۹ در مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران و با حضور ۴۶ هنرمند و ۱۷۲ اثر از دوخت‌های سنتی سراسر ایران برگزار شد.

منبع:ایسنا

ضیافت هنری در خانه صفوی

سومین سالانه خانه صفوی با برنامه‌هایی نظیر، برپایی دو نمایشگاه مرتبط با چوب و کارگاهی ویژه اهالی موسیقی، گشایش نمایشگاه دائمی دیباچه، نشست با معماران برتر ایران و نیز، رونمایی از کتاب «شناسنامه» همراه است.

الناز رجبیان، مدیر هنری خانه صفوی با اعلام این خبر  گفت: برگزاری سالانه، کمترین کاری است که برای ادای دین به خانه صفوی می‌توانیم انجام بدهیم. هر سال این مراسم با برنامه‌های متعدد فرهنگی هنری همراه بود و سومین سالانه این خانه، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا تغییراتی کرد، اما خوشحالیم که توانستیم آن را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: ۳۰ بهمن و یکم اسفندماه، آیین گشایش گالری «هنر خم چوب»، «شوروم دست‌ساخته مسی» و نمایشگاه «مجسمه‌های محسن دری» در خانه صفوی برگزار شد. گالری هنر خم چوب، نمایشگاهی از مبل‌های تمام چوب دست‌ساز است که تا بعد از نوروز در اتاق سه‌دری خانه صفوی برپاست و نمایشگاه محسن دری نیز تا ۱۵ اسفندماه مجسمه‌هایی که با الهام از ریشه درختان ساخته‌شده را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

رجبیان یادآور شد: آخرین روز بهمن‌ماه و پیش از اتمام برپایی نمایشگاه هوشنگ جزی زاده، مراسم گرامیداشت این مینیاتوریست برجسته اصفهان در خانه صفوی برگزار و مستندی از آثار این هنرمند نیز برای علاقه‌مندان پخش شد.

مدیر هنری خانه صفوی خبر داد: از دوم تا چهارم اسفندماه کارگاه «همکار» با حضور ماکان اشگواری در این خانه برگزار می‌شود. این کارگاه ویژه کسانی‌ است که در زمینه موسیقی به دنبال همکار هستند. شناخت یکدیگر، تعریف پروژه مشترک و شروع یک همکاری بین آهنگساز، ترانه‌سرا، خواننده و… می‌تواند از دستاوردهای این کارگاه باشد.

وی افزود: روز هشتم اسفند، میزبان رونمایی از کتاب «شناسنامه» با موضوع بیوگرافی هنرمندان اصفهان، نمایشگاه حراج پایان سال آثار هنری نگارخانه و همچنین گشایش نمایشگاه دائمی «دیباچه» خانه ی صفوی خواهیم بود.

رجبیان خاطرنشان کرد: روزهای هفتم و هشتم اسفندماه، تاریخچه خانه ی صفوی برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود و برنامۀ «نشستی با معماران برتر سال ایران» را نیز روزهای پنج و ۱۲ اسفندماه، در این خانه برگزار خواهیم کرد.

منبع:ایسنا

اخطار به فروشندگانِ مجوز تور

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران به دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی اخطار داد در صورت فروش مجوز تور به افراد، سایت‌ها و صفحات مجازی، در کمیسیون فنی نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌دهد.

شناسایی تورهای غیرمجاز و آژانس‌های بدون تابلو از اواسط امسال آغاز شد. این طرح هر سال در آستانه آغاز فصل سفر در ایران به صورت مقطعی و بدون نتیجه اجرا می‌شود. حتی بخشی از این تورها در فضای مجازی شناسایی شده‌اند اما برخورد قاطعی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

حالا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران که در مقیاس کشوری بیشترین تعداد آژانس و تور را دارد، در آستانه فرارسیدن تعطیلات نوروزی، در بخشنامه‌ای به دو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران اعلام کرده که این‌بار قرار است سراغ فروشندگان و صادرکنندگان مجوز به مجریان غیرقانونی تور بروند.

در این بخشنامه آمده است: «به دنبال گزارش‌های دریافت‌شده، بررسی‌ها و نظارت‌های به‌عمل‌آمده از مبادی برگزاری تورهای داخلی، مشخص شد برخی از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری به نحوی به واگذاری و صدور مجوز سفر برای افراد، سایت‌ها و صفحات مجازی برگزارکننده تورهای گردشگری غیرمجاز اقدام می‌کنند.

با یادآوری بند الف از ماده یک فصل اول آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی (صرفا دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری بند ب مجاز به ارائه خدمات گردشگری از جمله برگزاری تورهای گردشگری هستند) به دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری اعلام می‌کند در صورت مشاهده هر گونه واگذاری و یا صدور مجوز، صدور فهرست بیمه و ارائه مدارک تور برای افراد، سایت‌ها و صفحات مجازی صدرالاشاره پرونده شرکت برای تصمیم‌گیری بعدی به کمیسیون فنی نظارت بر غملکرد دفاتر حواله می‌شود.»

منبع:ایسنا

مرتبط:

تورگردانی کرونا در ایران

ارگ راین _ظرفیت تبدیل شدن به جاذبه توریستی

آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری توریستی است؟

کشف بقایای یک کاخ تاریخی در زیر زندان

گروهی از کارگران در جریان تخریب یک زندان در تایلند به بقایای یک کاخ تاریخی برخوردند.

به نقل از انشنت اوریجینز، کارگرانی که مشغول تخریب ساختمان زندانی در «چیانگ مای» واقع در تایلند بودند با بقایای بنایی که زمانی یک کاخ بوده مواجه شدند.

در زیر ساختمان این زندان مجموعه‌ای از آثار تاریخی کشف شده است که نشان می‌دهد تاریخچه این منطقه به اوایل قلمرو «لان نا» که توسط «مانگرای» بیست و پنحمین فرمانروای پادشاهی «Ngoenyang» بنیاد نهاده شده بود و بین قرن ۱۳ تا ۱۸ میلادی در شمال تایلند قرار داشت مرتبط است.

تصمیم بر آن بود که با تخریب این زندان یک پارک در این منطقه ساخته شود. در جریان تخریب این زندان بخش‌هایی از یک کاخ باستانی کشف شد که باستان‌شناسان آن را یک کاخ متعلق به قلمرو «لان نا» شناسایی کرده‌اند.

 

آثار تاریخی بسیاری از جمله ظروف سفالین و لوازم مختلف در این مکان کشف شده است.

هنوز مباحثه درباره آینده این مکان ادامه دارد. بسیاری از ساکنان این منطقه خواستار تبدیل این مکان به یک پارک و از بین بردن بناهای قدیمی زندان هستند؛ با این حال باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان انتظار دارند این مکان به دلیل آثار تاریخی مهم کشف‌شده و ارتباط آن به گذشته همچنان حفظ شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با زندان اسکندر در یزد

زندانی که عمق آن ۷۰ متر است

خرمهره _مروارید فیروزه‌ای

اکوموزه قلعه صلصال لیسار تالش به بهره‌برداری می‌رسد

معاون میراث‌فرهنگی گیلان از برنامه‌ریزی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان برای راه‌اندازی اکوموزه قلعه صلصال لیسار تالش در شش ماهه اول ۱۴۰۰ خبر داد.

ولی جهانی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: قلعه باستانی صلصال تالش بر روی کوهی با ارتفاع ۹۰ متر از سطح دریا قرار دارد که با شماره ثبتی ۸۵۸۰ در تاریخ دهم خرداد ماه سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: این قلعه باستانی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در دوران گذشته بوده و بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی که در سالیان گذشته به انجام رسیده و بر اساس گزارش‌های علمی قدمت آن به دوره‌ی سلجوقیان می‌رسد و این احتمال وجود دارد که در صورت تامین اعتبارات لازم و ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت آن به قرون اولیه اسلامی و فراتر از آن برسد.

جهانی افزود: ساخت این قلعه بر اساس اصول فنی مهندسی بسیار دقیق صورت گرفته و از موقعیت استراتژیکی با توجه به وضعیت طبیعی صخره و محیط اطراف برخوردار است. مصالح این قلعه متشکل از سنگ، ساروج و آجر بوده و استفاده از مصالح سنگ برای پی و آجر بکار رفته در دیوارها نشان از درایت معماران و سازندگان این قلعه باستانی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری قلعه لیسار و محیط پیرامون آن گفت: قلعه صلصال دومین جاذبه تاریخی در زمینه قلعه‌های گیلان پس از قلعه‌رودخان فومن است که در صورت بهره‌برداری صحیح از آن می‌تواند نقش پررنگی را در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه ایفا کند. خوشبختانه در طی سالیان گذشته معاونت میراث‌فرهنگی گیلان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر لیسار و مساعدت‌های فرمانداری شهرستان تالش اقدام به انجام عملیات‌های مرمت اضطراری، احداث راه‌پله جهت دسترسی به قلعه و ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده از حفاری‌های غیرمجاز کرده است. همچنین مستندسازی، انجام کاوش‌های باستان‌شناسی و همچنین تهیه ضوابط منطبق با مقررات میراث‌فرهنگی برای این قلعه از دیگر اقدامات انجام شده در راستای حفاظت و نگهداری از این قلعه باستانی بوده است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان، راه‌اندازی اکوموزه در قلعه باستانی صلصال را گامی بزرگ در حفظ ارزش‌های ملموس و ناملموس منطقه باستانی لیسار و مروج فرهنگ مردم منطقه دانست و گفت: ایجاد اکوموزه صلصال علاوه‌بر اینکه موجبات آشنایی گردشگران با آداب، تاریخ، رسومات و زبان محلی مردم منطقه را فراهم می‌آورد موجب رشد گردش اقتصادی، جذب سرمایه و ایجاد اشتغال پایدار برای مردم محلی منطقه می‌شود که این مهم از اولویت‌های اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در توانمندسازی جوامع محلی بوده است لذا امیدواریم با همکاری همه‌ دستگاه‌های ذی‌ربط مانند شهرداری شهر لیسار، اداره آب منطقه‌ای گیلان، فرمانداری تالش و کلیه نهادهای مرتبط شاهد راه‌اندازی این اکوموزه در ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دریاچه سراگاه تالش _مکانی برای آرامش

با قلعه لیسار تالش آشنا شوید

غار آویشو در ماسال، از شگفت انگیزترین غارهای ایران