قلعه صلصال

اکوموزه قلعه صلصال لیسار تالش به بهره‌برداری می‌رسد

معاون میراث‌فرهنگی گیلان از برنامه‌ریزی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان برای راه‌اندازی اکوموزه قلعه صلصال لیسار تالش در شش ماهه اول ۱۴۰۰ خبر داد.

ولی جهانی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: قلعه باستانی صلصال تالش بر روی کوهی با ارتفاع ۹۰ متر از سطح دریا قرار دارد که با شماره ثبتی ۸۵۸۰ در تاریخ دهم خرداد ماه سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: این قلعه باستانی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در دوران گذشته بوده و بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی که در سالیان گذشته به انجام رسیده و بر اساس گزارش‌های علمی قدمت آن به دوره‌ی سلجوقیان می‌رسد و این احتمال وجود دارد که در صورت تامین اعتبارات لازم و ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت آن به قرون اولیه اسلامی و فراتر از آن برسد.

جهانی افزود: ساخت این قلعه بر اساس اصول فنی مهندسی بسیار دقیق صورت گرفته و از موقعیت استراتژیکی با توجه به وضعیت طبیعی صخره و محیط اطراف برخوردار است. مصالح این قلعه متشکل از سنگ، ساروج و آجر بوده و استفاده از مصالح سنگ برای پی و آجر بکار رفته در دیوارها نشان از درایت معماران و سازندگان این قلعه باستانی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری قلعه لیسار و محیط پیرامون آن گفت: قلعه صلصال دومین جاذبه تاریخی در زمینه قلعه‌های گیلان پس از قلعه‌رودخان فومن است که در صورت بهره‌برداری صحیح از آن می‌تواند نقش پررنگی را در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه ایفا کند. خوشبختانه در طی سالیان گذشته معاونت میراث‌فرهنگی گیلان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر لیسار و مساعدت‌های فرمانداری شهرستان تالش اقدام به انجام عملیات‌های مرمت اضطراری، احداث راه‌پله جهت دسترسی به قلعه و ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده از حفاری‌های غیرمجاز کرده است. همچنین مستندسازی، انجام کاوش‌های باستان‌شناسی و همچنین تهیه ضوابط منطبق با مقررات میراث‌فرهنگی برای این قلعه از دیگر اقدامات انجام شده در راستای حفاظت و نگهداری از این قلعه باستانی بوده است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان، راه‌اندازی اکوموزه در قلعه باستانی صلصال را گامی بزرگ در حفظ ارزش‌های ملموس و ناملموس منطقه باستانی لیسار و مروج فرهنگ مردم منطقه دانست و گفت: ایجاد اکوموزه صلصال علاوه‌بر اینکه موجبات آشنایی گردشگران با آداب، تاریخ، رسومات و زبان محلی مردم منطقه را فراهم می‌آورد موجب رشد گردش اقتصادی، جذب سرمایه و ایجاد اشتغال پایدار برای مردم محلی منطقه می‌شود که این مهم از اولویت‌های اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در توانمندسازی جوامع محلی بوده است لذا امیدواریم با همکاری همه‌ دستگاه‌های ذی‌ربط مانند شهرداری شهر لیسار، اداره آب منطقه‌ای گیلان، فرمانداری تالش و کلیه نهادهای مرتبط شاهد راه‌اندازی این اکوموزه در ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دریاچه سراگاه تالش _مکانی برای آرامش

با قلعه لیسار تالش آشنا شوید

غار آویشو در ماسال، از شگفت انگیزترین غارهای ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *