رود نیل

همه چیز درباره رود نیل

درباره رود نیل که در فوریه سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از هفت عجایب قاره آفریقا به ثبت جهانی رسید، چه میدانید؟ آیا میدانید این رود به طول ۶۶۵۰ کیلومتر از ۱۰ کشور آفریقا میگذرد و به عنوان بلندترین رود جهان در نظر گرفته شده است؟

آشنایی با رود نیل:

سرچشمه این رود از اوگندا شروع میشود و با عبور از کشورهای اتیوپی، سودان، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، تانزانیا، روآندا و بروندی راه خود را به سمت مصر طی میکند و از آنجا به دریای مدیترانه سرازیر میشود. اما خود این رود حاصل به هم پیوستن دو رود نیل سفید و نیل آبی در خارطوم است.

نیل سفید از نزدیکی دریاچه ویکتوریا مسیر خود را آغاز کرده و به راه خود با گذر از میان دره های شیبدار و چشم اندازهای کوهستانی نواحی گرمسیری آفریقا ادامه میدهد. نیل آبی با سرچشمه گرفتن از دریاچه تانا، آب بیشتری با خود حمل کرده و سریع تراز نیل سفید جریان دارد. اما نام این رودها چگونه انتخاب شده است؟ نیل آبی از یک جویبار آبی شروع و در طی مسیر خود بخاطر حمل رسوبات، تیره میشود و نیل سفید نیز با حمل رسوبات خاکستری مایل به سفید این نام را به خود گرفته است. جالب است بدانید که تمامی کشورهایی که نام بردیم همگی خشک و بیابانی هستند که رود نیل باعث ایجاد شهرها وتمدن ها شده است.

رود نیل

نظریه های جالب هرودوت درباره رود نیل:

برای دانستن این موضوع باید برگردیم به گذشته ها؛ جایی در منطقه دلتای نیل  که در سال های متمادی در بهار رود نیل طغیان میکرد. این طغیان ها از نظر مصریان طبیعی نبود و تاجایی کنجکاوی آنها را برانگیخت که بعد از سال ها در قرن ۵ فردی به نام هرودوت(مورخ یونانی) تصمیم گرفت درباره این طغیان ها تحقیق کند. پس شروع کرد به پرس و جو از مردم این سرزمین و بعد از ثبت پاسخ آنها، برای ادامه تحقیقات خود به سراغ اندیشمندان مصر رفت.

بعد از کامل شدن تحقیقات خود او به سه نظریه رسید:

• وزش باد شدید که باعث میشود آب مسیر خود را طی نکرده و از مسیر خود خارج شود.

• حرکت کردن رود نیل مانند اقیانوس ها

• ذوب شدن برف

این نظریه بسیار مورد توجه هرودوت قرار  گرفت و به نظر منطقی می آمد اما نه درباره رود نیل که در گرمترین نقطه وجود داشت. او نظریه های خود را در کتاب تواریخ ثبت و به بررسی پرداخت.

جالب است بدانید، مردم مصر با برپایی زمین های کشاورزی در کنار این رود علم هندسه عملی را نیز به وچود اوردند. چگونه؟ به این صورت که با طغیان این رود دربهار مرزهایی که مردم برای زمین های خود مشخص میکردند از بین میرفت و با بیرون آمدن زمین ها از آب دیگر خبری از مرزها نبود به همین دلیل مردم تصمیم گرفتند تا طول و عرض زمین های خود را مشخص کنند تا اولین قدم های اولیه برای هندسه عملی را بردارند.

چگونه میتوان رود نیل را دید؟

بهترین راه دیدن این شگفتی بعد از رفتن به مصر، سفر قایقی است و اگر دنبال هیجان بیشتر هستید باید کایاک سواری و رفتینگ را انتخاب کنید.

رود نیل

حیات وحش رود نیل

اگر فکر میکنید که فقط کروکودیل ها، حیات وحش رود نیل را شکل میدهند به شما میگوییم اشتباه میکنید. گرچه کروکودیل رود نیل از بزرگترین گونه های آفریقاست که طولی بیش از ۶ متر دارد، اما انواع حیوانات آبزی و گونه های جانوری چون اسب آبی هم در آن زندگی میکنند. فیل ها و بوفالوها نیز دیگر حیوانات حیات وحش رود نیل به حساب می آیند.

کلام آخر:

اسم این رودخانه از یک واژه یونانی neilos گرفته شده تا جایی که مصر بزرگترین تمدن خود را مدیون این رود است.  آبراه این رود، منبع بسیار خوبی به عنوان آب آشامیدنی و نیزارهای پاپیروس است و یکی از موارد پر استفاده از پاپیروس ها به عنوان کاغذ است. با بستن سدی به نام آسوان بر روی رود نیل در نزدیکی مرز مصر و سودان، علاوه بر تشکیل دریاچه مصنوعی ناصر برق اکثر مناطق مصر از این سد تامین میشود. خب دوستان امیدواریم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد و از دانستنی های این رود جذاب لذت برده باشید.

منبع:بیتوته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *