گردشگری دندانپزشکی

گردشگری دندانپزشکی _جستجوی لبخند زیبا

گردشگری دندانپزشکی از مهمترین اشکال گردشگری پزشکی و به‌عنوان صنعت نوظهور، با سرعت بالایی در حال رشد است. معیارهای انتخاب دندانپزشک برای گردشگران پزشکی به عواملی از جمله هزینه، مکان و کیفیت خدمات بستگی دارد.

محققان اظهار کردند: سبک زندگی ناسالم امروز، رژیم‌های غذایی و طول عمر بیشتر از گذشته، به تدریج تقاضا برای انجام خدمات دندانپزشکی باکیفیت و حرفه‌ای را افزایش می‌دهد.

رونق بازار جهانی جهانگردی دندانپزشکی در سراسر جهان، در درجه اول به دلیل افزایش موارد ناهنجاری دندان و دوم افزایش تمایل به دندانپزشکی زیبایی است. هزینه کمتر درمان و خدمات بهتر در درمان دندانپزشکی در کشور خارجی و مدت طولانی انتظار برای درمان دندانپزشکی در کشور گردشگر ممکن است در آینده رشد این بازار را تقویت کند.

بازار جهانی گردشگری دندان را می‌توان در نوع درمان و منطقه طبقه‌بندی کرد و  از نظر نوع درمان را می‌توان به درمان‌های پیشگیرانه، ترمیمی، پروتز و سایر روش‌ها تقسیم کرد. در سراسر جهان تقاضا برای دندانپزشکی زیبایی و پروتزهای درمانی و ترمیمی سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است.

جوانب مثبت گردشگری کاشت دندان، همانند گردشگری پزشکی هزینه‌های پایین درمانی است، البته در این مسیر خطرات بسیاری نیز وجود دارد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ارزش جهانی بازار کاشت دندان در سال ۲۰۲۷ به ۹ میلیارد دلار برسد و همین امر باعث شده است که ایمپلنت‌های دندانی به دلایل زیادی مانند ماندگاری و اینکه معمولا با موفقیت همراه هستند و می‌توانند دوام ۲۰ سال یا بیشتر داشته باشند، محبوب و پرطرفدار شوند. با این حال آن‌ها بهترین گزینه‌های جایگزینی دندان و البته گران‌ترین هستند و این به‌ نوبه خود منجر به افزایش گردشگری دندانپزشکی شده است.

همچنین کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند، صنعت جهانگردی دندانپزشکی در سال ۲۰۲۵ به یک بخش ۵.۸۳ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد و از مهمترین عوامل این رشد، هزینه‌های درمان در کشورها و عدم پوشش بیمه‌ای برای بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی است.

گردشگری دندانپزشکی

در گردشگری دندانپزشکی افراد برای دریافت خدمات دندانپزشکی به خارج از کشور خود سفر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک شهروند ایالات‌متحده ممکن است به مکزیک سفر کند تا جراحی ایمپلنت دندان انجام دهد و یا یک استرالیایی برای انجام موارد دهان و دندان به تایلند سفر کند. با توجه به موارد فوق، بیشتر گردشگران دندانپزشکی از کشورهایی هستند که هزینه درمان در آن کشورها بسیار بالاست و مقصد نیز به نوبه خود کشورهایی هستند که به دلیل خدمات ارزان‌قیمت شناخته شده‌اند.

 

نتایج بررسی‌ها نشان داد که موفقیت کاشت دندان به لثه فرد بستگی دارد که باید عاری از بیماری و عفونت باشد و بیمارانی که می‌خواهند ایمپلنت کنند، اما بیماری لثه دارند باید در ابتدا لثه را درمان کنند. گردشگری دندانپزشکی دستیابی به این هدف را دشوار می‌کند، زیرا این امر به معنای سفرهای متعدد بوده و گاهی این موضوع بسیار ناخوشایند است.

زمانی که گردشگر دندانپزشکی در زمان انجام جراحی لثه با ورود باکتری به داخل ایمپلنت مواجه شود و عفونت بلافاصله علائمی از خود نشان ندهد و فرد به مبدا بازگردد، بعد از چند روز با عفونت مواجه می‌شود. اگرچه عفونت ناشی از ایمپلنت قابل درمان است اما درمان آن دشوار است و می‌تواند هزینه در بر داشته باشد و گاهی عدم وجود استانداردها و مقررات بهداشتی منجر به بروز این مشکلات خواهد شد.

محققان عنوان کردند: معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل برای کاهش سفرهای گردشگری پزشکی خواهند بود.

دندانپزشکان در برخی موارد، گردشگری پزشکی را به صورت خیرخواهانه و این کار را نه برای کاهش هزینه‌ها و تنها برای ارائه خدمات به افراد کم‌ درآمد انجام می‌دهند. پزشکان به کشورهای فقیر سفر می‌کنند تا مهارت‌های خود را در اختیار افراد دیگر قرار دهند و سلامت دهان و دندان که کلید سلامتی است را به افراد ارائه کنند.

گردشگری دندانپزشکی در بحران کرونا

بسیاری از بیماران در جستجوی لبخند کامل به مناطقی خارج از کشور خود سفر می‌کنند تا مشکلات دهان و دندان خود را رفع کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) عنوان کرد: احتمالا سفر، ابتلا به بیماری کووید را افزایش می‌دهد و هرچه سفر دورتر باشد، مخاطرات آن نیز بیشتر خواهد بود. البته لازم‌به‌ذکر است که قبل از بیماری کووید نیز مسافران با خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر روبرو بودند. تاثیرات مالی بر گردشگری دندانپزشکی بسیار چشمگیر بوده است، زیرا این نوع گردشگری زمانی با مشکل مواجه خواهد شد که بیماران تمایلی به انجام خدمات نداشته باشند و یا به دلیل قرنطینه یا ممنوعیت سفر و دیگر موارد نتوانند به کشور مورد نظر سفر کنند.

منابع

sciencedirect.com

romaniandentaltourism.com

gordondentalimplantsandcosmetics.com

imtj.com

transparencymarketresearch.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *