سمیرم

رونق گردشگری در شهرستان سمیرم با ثبت روستاهای هدف

ثبت روستاهای مهرگرد ، سیور و خفر در شهرستان سردسیر و کوهستانی سمیرم در جنوب اصفهان در ۲ سال اخیر به رونق صنعت گردشگری در این خطه کمک شایانی کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم گفت: ثبت ۲ روستای هدف گردشگری و یک روستای ملی ” بافته‌های داری ” در سال‌های ۹۸ و ۹۹ محقق شد.

سعید سلمانیان  اظهار داشت: تابستان سال ۹۸ بود که تلاش‌ها و پیگیری‌ها به ثمر نشست و روستای مهرگرد از توابع بخش وردشت در شمال سمیرم به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ” بافته‌های داری”  انتخاب شد.

به گفته وی، همین عامل کافی بود تا کسب و کارهای محلی و هنرهای دستی در این منطقه رونق بگیرد و حدود ۱۹۵ نفر در این بخش فعالیت هنری داشته باشند.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سمیرم به زیبایی‌ها، سرسبزی و چشم انداز این باغ روستای ملی اشاره کرد و افزود: علاوه بر این مواهب طبیعی، رونق هنر بافته‌های داری از جمله قالی، گلیم و گبه و حتی جاجیم در طرح‌ها و رنگ‌های کم نظیر را شاهد بودیم.

سلمانیان خاطر نشان کرد: غیر از این موارد، عشایری هم که هر سال در فصل ییلاق به حاشیه این روستاها کوچ می‌کنند با تولیدات بومی و منحصر به‌فرد خود بر این رونق و داد و ستدهای اقتصادی می‌افزایند.

وی مهاجرت معکوس روستاییان را از دیگر آثار مثبت ملی شدن روستای مهرگرد برشمرد و گفت: هر چند باغ‌های سیب و کشاورزی در این دست روستاها همواره رونق دارند اما باید با رفتن به سمت صنعت نوین و پایدار گردشگری در مسیر پیشرفت، تغییر و تحول ایجاد کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم درباره روستاهای سیور و خفر  در جنوب این خطه نیز، تصریح کرد: هر ۲ روستا در دامنه‌های دنا و چسبیده به ارتفاعات زاگرس مرکزی واقع شده‌اند و همین عامل باعث چشم انداز بی‌نظیر و شگفت آنها شده است.

به گفته سلمانیان، کوچه باغ‌های هر ۲ روستا در کنار آب‌ها و چشمه سارهای خروشان مناظری بکر ایجاد می‌کنند بنابراین طبیعی است که هدف دید و بازدید هر گردشگری البته بعد از بهتر شدن وضعیت کرونایی قرار گیرند.

وی بهره برداری از ۱۰ اقامت‌گاه بوم گردی در جای جای این شهرستان را از دیگر فعالیت‌های سال ۹۹ این اداره اعلام کرد و گفت: تا به امروز ۳۷ اقامت‌گاه بوم گردی در سمیرم مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

رییس اداره میراث فرهنگی سمیرم با بیان اینکه ۳۰ واحد خانه مسافر نیز برای استفاده گردشگران مجوز گرفته‌اند، اظهار داشت: امیدواریم با بهبود شرایط و از بین رفتن کامل ویروس کرونا، مردم عزیز و مسافران بار دیگر بتوانند به این شهرستان سفر کرده و از امکانات موجود بهره ببرند.

سلمانیان همچنین به بخشی از هزینه‌ها و اعتبارت این اداره در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری منطقه زیارتی سیاحتی «شاه جعفر» هزینه شده و ۱۴۰ میلیون تومان نیز به منظور مرمت آثار تاریخی سمیرم از محل اعتبارات نفت و گاز صرف کرده‌ایم.

مهرگرد از روستاهای دیدنی بخش وردشت در شمال سمیرم و دهستان دره شور، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ دارای ۸۵۶ نفر جمعیت در قالب ۱۹۸ خانوار است و ساکنان آن ره زبان ترکی قشقایی گویش می‌کنند.

این روستا از حیث صنایع دستی در رشته نساجی سنتی و بافته‌های داری  ثبت ملی شد.

 

رودخانه کزِن و حسین آباد در شمال، رودخانه شمس آباد و چشمه ناز در غرب، سد حنا در شرق و روستاها، باغ‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های بی بی سیدان، بابازرنگ، آب ملخ، خفر، سیور، رودآباد، خینه، دنگزلو و نُقل در بخش‌های سه‌گانه پادنای بزرگ، دیگر طبیعت گاه‌های خدادادی این خطه خوش آب و هوا نیز، پذیرای مسافران است.

از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم پارک تخت قراچه، چشمه ‘خوانسار’، تخت سلیمان آب ملخ، ‘حمام کمال الملک وزیر’، ‘تل شاهی و وزیری’، ‘قلعه بهمن’، آبشار ‘خفر’، آبشار سمیرم، چشمه ‘ ناز ونک’، ‘تالاب خان وردشت’، آبشار ‘بی بی سیدان’، چشمه’بابا زرنگ کمه’، چشمه ‘نوول’ غار ‘دنگزلو’، ‘لای سرخ دنا’ و ‘امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا’ است.

شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای ۹۰ هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تنگ بی بی سیدان سمیرم

چشمه ناز _بکرترین تفرجگاه سمیرم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *